Kysymys potenssiin korottamisesta ja neliöjuuresta;

Mistä alkeisoppia;

Kysymys;

- Olen vanhoilla kansakoulupohjilla ja minun pitäisi oppia ottamaan laskukoneella neliöjuuri ja potenssiin korottaminen.

Ongelmana on että en tiedä missä moisilla laskutoimituksilla on virkaa eli mitä niillä lasketaan ?

Voisitko neuvoa jonkun sellaisen matematiikan kirjan missä olisi asia mahdollisimman ala-asteella että siitä keski-ikäinen voisi ymmärtää ja oppia ottamaan nuo laskutoimitukset laskukoneella.

8

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieisse
      • Mihin...........

        Hyvä

        Kiitos.

        Noista pitäisi selvitä.

        Koneella vain harjoitella.

        Mutta kerro vielä lyhyesti mihin käytännössä tarvitaan neliäjuurta ja potenssiin korottamista ?
        Mitä niillä käytännössä lasketaan ja voiko jollakin vanhalla kansakoulumatematiikalla korvata ko. laskutoimituksia ?


    • Kikabala

      Jos lasketaan esimerkiksi neliön pinta-ala, korotetaan neliön sivu toiseen potenssiin (siis "kerrotaan itsellään"). Tämä potenssiin korotus näkyy myös pinta-alan yksiköissä (esim neliömetri merkitään "m potenssiin 2").

      Potenssiin korotusta tarvitaan vaikka korkotulojen laskemisessa. Jos tilillä on esim. 1000 euroa rahaa ja vuosikorko on 2 prosenttia, niin kahdessa vuodessa summa on kasvanut lukemaan 1000 kertaa 1,02 potenssiin kaksi.

      Potenssiin korotus on siis lukujen kertomista itsellään. 3 potenssiin 5 on yhtäkuin 3*3*3*3*3 = 243

      Neliöjuuri palauttaa toiseen potenssiin korotetun luvun. Eli 3 potenssiin 2 on 9 ja neliöjuuri 9:stä on 3.

      • Osaatko vielä

        Kiitos paljon-

        Osaatko vielä kertoa kun minun pitää oppia tilastotieteisiin -kurssiin liittyvät asiat koskien potenssilaskua ja neliöjuurta, mitä pitää ottaa huomioon ja mitä pitää osata ja mitä voi jättää huomiotta ?

        Näissä em. laskutoimituksissa mitä liittyy tilastotieteen perusteisiin, siis perusteisiin.


    • mieisse

      Tuota noin, kerropa ensin missä koulussa olet kirjoilla niin tiedetään mitä perusteet pitävät sisällään.
      Meillä AMK:ssa tekniikan puolella siältö oli seuraav n mukainen:

      http://lipas.uwasa.fi/~chg/Tilastotieteen perusteet luentorunko.pdf

      http://math.aalto.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/Testit.pdf

      • Vielä

        Kiitos

        Tässä ollaan oikeilla jäljillä !

        >>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?

        Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?

        Ykkösellä läpi riittää.


      • mie9isse
        Vielä kirjoitti:

        Kiitos

        Tässä ollaan oikeilla jäljillä !

        >>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?

        Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?

        Ykkösellä läpi riittää.

        Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.

        Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.


      • kiitoksia1
        mie9isse kirjoitti:

        Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.

        Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.

        Kiitos

        Tämä riittää.

        Harkitsen asiaa miten kannattaa aikaa käyttää- on muutakin opiskeltavaa, eli tämä ei ole pakollista minulle, on vaihtoehtoja ja muutakin tekemistä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe