narsistin negatiivisuus?

halkipoikkipinoon

Miksi narsisti on negatiivinen ison osan ajasta. Kaikesta löytyy valittamista ja hän näkee asiat negatiivisesti. Sitten tulle ihania hetkiä jolloin hän on "normaali". Ja ne hetket tuntuu jotenkin juhlalta tai "työvoitolta". Jes, olen saanut hänen hymyilemään.. No ei ihan niinkään mutta nämä ajatuksia mitä tulee mieleen. Ja tunne itellä että tämä ilonhetki korvaa kaikki sen 90%:n negatiivisen ajan.

Olenko ihan hakoteillä vai miten te muut koette tämän? Minä seurustelen viidettä vuotta yli nelikymppisen äijän kanssa joka kyllä ON narsisti. Olen seuraillut tätä palstaa pitkään, joskus kirjoittanutkin jotain. Niin kuin nyt.

14

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Smile....

      Tuttu kuvio. Opittu lapsuudessa.
      Hymyilevä tai naurava narsisti ei ole uhkaava.
      Sillä tavoin minäkin opin lapsesta saakka käsittelemään vanhempiani ja saamaan heiltä hyväksyntää. Olin perheen koomikko.
      Rasittava puolustusmekanismi, joka kätki alleen koomikkosyndrooman eli kroonisen masennukseni, surun mustan pohjavirran.
      Sitä mallia sitten toistelin halki elämäni kaikissa uhkaavaksi kokemissani sosiaalisissa tilanteissa.
      Lopulta kukaan, vähiten minä itse, ei enää ottanut minua vakavasti.

      Olen lopettanut viihdyttäjän urani ja alkanut ottaa itseni vakavasti.
      Surun musta pohjavirtakin on vuosien kuluessa kuivunut altani.
      Krooninen masennus on kadonnut.

      Minulla on parempaakin tekemistä, kuin viihdyttää sitruunan syöneitä narsisteja.
      Eläköön kurjuudessaan.

      Ikinä en enää ryhtyisi yleiseksi klovniksi.
      Joskus tietysti voin ystävien kanssa hullutella, mutta viihdyttäjä ja naurattaja ei ole enää roolini tässä maailmassa.

    • kermakakku kätkee

      Eikös narsismiin kuuluu roolien veto?
      Se hymyilevä ja nauravin narsisti saattaa olla mitä petollisin. Tiettyä harkittua roolin vetoa, tietyn kuvan luomista itsestään... Positiiviseksi ihmiseksi yllättävän negatiivisia juttuja ja ajatuksia toisista. Huumorintajukin toisten pilkkaamista.

      Koskaan ei voi tietää mitä kermakakku kätkee sisälleen...

      • Hymyilevät sadistit

        "Huumorintajukin toisten pilkkaamista."

        Naulan kantaan! Narsistin sairas mieli tuottaa vastenmielistä "huumoria", jos sitä nyt siksi kukaan voi edes kutsua.
        Nauttivat toisten pilkkaamisesta, naamioituna joksikin "hauskaksi" puujalkahuumoriksi. Mistään aidosta huumorista ei kuitenkaan ole kyse, vaan jostakin vinksahtaneesta, mistä tämä sitten ammentaa itselleen egonsa kohoketta.


      • musta liemi sisällä
        Hymyilevät sadistit kirjoitti:

        "Huumorintajukin toisten pilkkaamista."

        Naulan kantaan! Narsistin sairas mieli tuottaa vastenmielistä "huumoria", jos sitä nyt siksi kukaan voi edes kutsua.
        Nauttivat toisten pilkkaamisesta, naamioituna joksikin "hauskaksi" puujalkahuumoriksi. Mistään aidosta huumorista ei kuitenkaan ole kyse, vaan jostakin vinksahtaneesta, mistä tämä sitten ammentaa itselleen egonsa kohoketta.

        Tuosta voi vain ajatella, että heillä on itsellään sisäisesti todella paha olla. Kasvaneet rakkaudetta ja kuritta, ainakin rakkaudetta, se on aivan varma. Kun ei opi lapsuudessaan lämpöä ja välittämistä ja huolehtimista, niin kuinka sen osaisi aikuisenakaan?


    • En ole

      Joillekin negatiivisuus voi olla psyyken koossapitävä voima.

      • sihisevät sähisevät

        Kenenkään ihmisen persoonallisuutta ei pidä eikä voi lähteä muuttamaan. Jokainen saa olla persoonaltaan sellainen kuin on, niin kauan kuin ei satuta sillä muita. Jokaiselle täytyy antaa tilaa hengittää ja elää, geenit ja lapsuuden kokemukset ohjailevat meitä ja ajatusmaailmaamme hyvin pitkälle.

        Narsisti tai muu sadistinen luonne takertuu kaikkeen kiinni sinussa, syyllistää sinut loputtomiin kaikesta siitä mitä olet, mitä tunnet, mitä ajattelet, mitä teet. Se on hidasta toisen ihmisen murhaamista.

        Narsistin seura on raskasta, koska sinun täytyy olla varuillasi hänen lähellään. Hänen näyttelevä roolinsa imee sinusta kaiken energian ja voiman. Tunnet vain, ettei sinun ole hyvä olla hänen lähellään etkä halua häntä elämääsi.

        Itse pidän ja arvostan ihmisiä, jotka kunnioittavat toisen yksityisyyttä ja ovat lojaaleja myös selkäsi takana niin, etteivät pyri paskapuheillaan tai -teoillaan vahingoittamaan sinua. Hyväksyvät sinut sellaisenaan kuin olet ja käyttäytyvät korrektisti ja ihmismäisesti niin seurassasi kuin selkäsi takanakin.

        Erittäin raskasta on, jos pitää kantaa syyllisyyttä koko elämästään ja persoonastaan tällä maapallolla. Muiden virheet ovat peitettyinä ja niitä ei noteerata, mutta vain sinun virheesi ovat niitä merkittäviä. Aivan kuin Jeesus ristiinnaulittiin siinä aikuisten satukirjassa.

        Narsisti hoveineen pyrkii tähän samaan. Eivät he mitään ihmisiä ole. Ihmisen ulkoasussa piileviä myrkkykäärmeitä.


    • fghggffgfh

      Se johtuu siitä pohjattomasta kateudesta.
      Narsisti kokee olevansa kaikkien toisten yläpuolella ja odottaa muiden palvovan häntä. Hän saa tehdä virheitä, koska on ainoa olemassa oleva ihminen maailmassa...muut eivät saa tehdä virheitä.

      Nyt kuitenkin todellisuus tulee ikävästi pilaamaan narsistin mielikuvitusmaailmaa. On ihmisiä, joilla on hauskaa ilman narsistia, joku kenties jopa uskaltaa väheksyy häntä.

      Joku on ehkäpä jopa saanut jotain sellaista, mitä narsistilta itseltään puuttuu. Narsisti "tietää" että se kuuluisi hänelle, mutta ei voi ottaa sitä pois kun tyhmä yhteiskunta ei salli sitä.

      Koska elämää on narsistin ulkopuolella, niin jokaisen narsistin perusolemus on "tyytymätön", nähden toisten virheet ja sen vääryyden ettei häntä nosteta jalustalle kuin idiootin puolison toimesta ja parin mieleltään järkkyneen työkaverin.

      Narsistin ei itse tarvitse tehdä mitään vaan muiden velvollisuus on tuoda hänelle kaikkea hyvää ja viihdyttää häntä. Joskus kun hän saa tarpeeksi narsistista lähdettä ja saa tuntea tarpeeksi ylenmyydentuntoa niin hän on ihan hyvällä tuulella. Siis sen ohikiitävän hetken kunnes oikea elämä tulee taas jollain tavalla pilaamaan hänen elämänsä todistamalla että elämää löytyy myös hänen ulkopuoleltaan.

      • pallo on käsissäsi

        Olen ajatellut, että narsisti ei itse ole koskaan elämässään joutunut kiusaamisen kohteeksi eikä hänestä ole totuutta itsestään sanottu, tai hänen ulkoisesta olemuksestaan, ja siksi hän muita osoittaa sormella - niitä erilaisia ihmisiä - vaikkakin kaikkihan me olemme aivan erilaisia ihmisiä. Narsistinen luonne tekee jaottelua mielessään. Ihmiset eivät ole samaa joukkoa, virheineen kaikkineen, vaan se joku, joka kohteeksi otetaan, hänen vikansa ja puutteensa ja erilaisuutensa on se, joka täytyy huomion kohteeksi nostaa.

        Narsisti ei ole ehkä sairastanut fyysisesti koskaan, ulkoisesti kuori kunnossa, mutta sisällössä löytyy pahoja puutteita - hänen henkisen mielentilansa ja sairautensa laitaa hän ei itse huomaa. Jos hän ehkä sairastuisi vakavasti, niin hän joutuisi miettimään omaa olemistaan ja vaikutustaan muihin ihmisiin ympärillään. Jos jokin nöyryyttäisi häntä tarpeeksi, laittaisi polvilleen. Jos hän jäisi täysin yksin ilman hovin tukea, niin hän ehkä joutuisi miettimään näitä asioita todella syvästi, pureutumaan oman nahkansa alle, omaan mielenmaailmaansa.

        Itse kokisin todella raskaana vetää jotain ulkokultaista roolia. Esittää positiivista, jos todellisuudessa en sitä ole. Esittää iloista ja hyväntahtoista, jos todellisuudessa en sitä olisi, vaan pahantahtoinen, katkera ja kateellinen, kuten narsisti on - ja tämä näkyy ulospäin. Sitä hän ei pysty peittämään.

        Jokainen ymmärtää, että tuon hymyilevän naaman takana piilee elämäänsä tyytymätön otus, joka yrittää toista alaspäin painamalla kohentaa omaa asemaansa ja olotilaansa - vaikkei se todellisuudessa onnistukaan. Päin vastoin. Ympäristöön hän kuitenkin säteilee kaiken sen, minkä ne muut huomaavat - tuo ihmisen ulkoasuun ilmentyvä otus voi todella pahoin ja lietsoo samaa ivallisuutta ja pahoinvointia kaikkialle ympärilleen.

        Tuolla narsistillakin olisi mahdollisuus kohentaa asemaansa, jos vain valjastaisi ne hyvät ominaisuutensa käyttöönsä. Tekisi käsillään sitä hyvää minkä hän osaa ja johon hänelle on annettu lahjat - sen sijaan että pyrkii suullaan tekemään pahaa. Hänellä itsellään ne ratkaisun avaimet ovat käsissään, tekeekö pahaa vai hyvää. Kummallakin on vaikutuksensa myös häneen itseensä. Mutta kun ei sitä vain tajua!


      • fgjjkdfjufsdujf
        pallo on käsissäsi kirjoitti:

        Olen ajatellut, että narsisti ei itse ole koskaan elämässään joutunut kiusaamisen kohteeksi eikä hänestä ole totuutta itsestään sanottu, tai hänen ulkoisesta olemuksestaan, ja siksi hän muita osoittaa sormella - niitä erilaisia ihmisiä - vaikkakin kaikkihan me olemme aivan erilaisia ihmisiä. Narsistinen luonne tekee jaottelua mielessään. Ihmiset eivät ole samaa joukkoa, virheineen kaikkineen, vaan se joku, joka kohteeksi otetaan, hänen vikansa ja puutteensa ja erilaisuutensa on se, joka täytyy huomion kohteeksi nostaa.

        Narsisti ei ole ehkä sairastanut fyysisesti koskaan, ulkoisesti kuori kunnossa, mutta sisällössä löytyy pahoja puutteita - hänen henkisen mielentilansa ja sairautensa laitaa hän ei itse huomaa. Jos hän ehkä sairastuisi vakavasti, niin hän joutuisi miettimään omaa olemistaan ja vaikutustaan muihin ihmisiin ympärillään. Jos jokin nöyryyttäisi häntä tarpeeksi, laittaisi polvilleen. Jos hän jäisi täysin yksin ilman hovin tukea, niin hän ehkä joutuisi miettimään näitä asioita todella syvästi, pureutumaan oman nahkansa alle, omaan mielenmaailmaansa.

        Itse kokisin todella raskaana vetää jotain ulkokultaista roolia. Esittää positiivista, jos todellisuudessa en sitä ole. Esittää iloista ja hyväntahtoista, jos todellisuudessa en sitä olisi, vaan pahantahtoinen, katkera ja kateellinen, kuten narsisti on - ja tämä näkyy ulospäin. Sitä hän ei pysty peittämään.

        Jokainen ymmärtää, että tuon hymyilevän naaman takana piilee elämäänsä tyytymätön otus, joka yrittää toista alaspäin painamalla kohentaa omaa asemaansa ja olotilaansa - vaikkei se todellisuudessa onnistukaan. Päin vastoin. Ympäristöön hän kuitenkin säteilee kaiken sen, minkä ne muut huomaavat - tuo ihmisen ulkoasuun ilmentyvä otus voi todella pahoin ja lietsoo samaa ivallisuutta ja pahoinvointia kaikkialle ympärilleen.

        Tuolla narsistillakin olisi mahdollisuus kohentaa asemaansa, jos vain valjastaisi ne hyvät ominaisuutensa käyttöönsä. Tekisi käsillään sitä hyvää minkä hän osaa ja johon hänelle on annettu lahjat - sen sijaan että pyrkii suullaan tekemään pahaa. Hänellä itsellään ne ratkaisun avaimet ovat käsissään, tekeekö pahaa vai hyvää. Kummallakin on vaikutuksensa myös häneen itseensä. Mutta kun ei sitä vain tajua!

        Olet sekoittanut kaksi asiaa
        Narsistisesti käyttäytyvän ihmisen ja narsistin.
        Narsisti on henkilö, joka sairastaa mielisairautta nimeltä narsistinen persoonallisuushäiriö.

        Kyse on samalla tavalla mielisairaudesta kuin esimerkiksi skitsofrenia. On asioita, mitä narsistista persoonallisuushäiriötä sairastava ei vain yksinkertaisesti pysty tekemään, koska sairaus estää sen. Narsisti ei pysty käsittelemään häpeäntunteita vaikka hänen oma elämänsä olisi kiinni siitä. Narsisti ei myöskään koskaan pysty pitämään itseään huonompana kuin joku toinen...hänen psyykkeensä estää häntä näkemästä ketään edes yhtä hyvänä ja tärkeänä kuin hän itse on.
        Siksi narsisti joutuu niin raivoihinsa kun hänet ohitetaan. Teko sotii sitä vastaan, mitä hän uskottelee itselleen ja siksi vaste on sairaalloisen suuri. Siitä syntyy ristiriita tosielämän ja narsistin mielikuvitusmaailman välille ja koska narsisti ei pysty luopumaan mielikuvitusmaailmastaan hänen täytyy hyökätä tekoa vastaan.
        Eli se on suojamekanismi, joka suojaa narsistia kohtaamasta omaa itseään.

        Häpeän ja alemmuuden tunteet ovat täysin mahdottomia narsisteille. Vaikka narsisti sidottaisiin paaluun ja megafonilla huudettaisiin kysymyksiä, miksi hän teki jonkun tietyn asian...niin se olisi täysin turhaa. Narsisti ei silti kohtaisi näitä kahta tunnetta (häpeä, huonommuus) vaan pakenisi mielikuvitusmaailmaan turvaan.

        Jos kyse ei olisi narsistista vaan pelkästään huonosti käyttäytyvästä ihmisestä...niin neuvoillasi saattaisi olla jotain arvoa...Oikean narsistin kohdalla ei.


      • qwqwqeeaasftrtytyu.

        “Joku on ehkäpä jopa saanut jotain sellaista, mitä narsistilta itseltään puuttuu. Narsisti "tietää" että se kuuluisi hänelle, mutta ei voi ottaa sitä pois kun tyhmä yhteiskunta ei salli sitä.”

        Niin ehkäpä onko analyysi oikea että ihminen on narsisti, oliko oikein ottaa se vääryydellä mikä ihmiselle olisi kuulunut, vaikka kuinka olisi mahdollisesti narsististakin kyse.

        Sen ottaminen oli ehkä silloin kun se tapahtui todella helppoa, nyt laki ja yhteiskunta tulee väliin puoltamaan tuota joka on sen vääryydellä ottanut koska sen mitä hän on ottanut esim. perinnön on suorastaa mahdotonta saada takaisin ilman henkirikoksia muutamia sellaisia, sekä sen jälkeen vielä mitä on jo vuosien saatossa siitä hävitetty, sekä maanomistus että muun papereita on aika hankala alkaa väärentelemään.

        Ehkä tämä kaikki jollakin keinoilla onnistuisi, aikaa vain kuluisi tuhottoman paljon, ja jos tarvittaisiin ulkopuolista apua voisiko luottaa heihin joutumatta kiristyksen ympyrään, ei mitään järkeä lähteä peräämään sitä menetettyjä asioita vanhan katkeruuden päälle tulee vain uutta, ehkä se toinenkin osapuoli vielä löytää edestään sen mitä on tehnyt, tai sitten hymyssäsuin nauttii siitä minkä sai, näin ollen tämä henkilö on kaiken lain yläpuolella, sen lisäksi nauttien suurta yhteiskunnallistakin luottamusta.


    • Värisuora

      Oma lapseni tässä ihmetteli miksi narsisti valittaa niin paljon. Miksi narsisti istui kokonaisen illan ja valitti kuinka kaikki ovat niin tyhmiä ja tietämättömiä. Jopa lapsesta tuo tuntui niin oudolta että hän kiinnitti siihen huomiota.

      Narsistituttavuuteni on itse muutaman kerran kertonut tilanteista joissa hänelle on sanottu ilkeästi, ja kehui sitä tapahtuvan melko useinkin. Hän vain käänsi asian niin että sanomiset ovat todiste siitä kuinka sekopäätä, typerää, kateellista ja kaikin tavoin ala-arvoista väkeä löytyy. Hänestä paistoi asenne että hän kohtaa tuota käytöstä juuri siksi että on niin erinomainen ja täydellinen että se ärsyttää muita, saa heidät kateuksissaan ja tyhmyyttään käyttäytymään huonosti. Hänen itsetyytyväisyytensä vain kasvoi siitä kun kukaan muu ei kertonut törmäävänsä ko. "ongelmaan". Vain hän on niin erityinen että häntä kohdellaan huonosti.

      Narsistituttavuuteni on myös tuhonnut terveytensä huonoilla elintavoillaan. Tuon selittely on jo vaikeampaa kun joka tuutista tulee tietoa kuinka ko. sairaudet voisi välttää oikeilla elintavoilla. Löytyy kuitenkin niitä jotka eivät vieläkään tajua näitä asioita, joten heihin uppoaa geenit selitykseksi. Ja narsistillahan on aina suuria vastuita kannettavanaan, kiirettä ja tärkeämpiäkin asioita jolloin aikaa itselle ei ole. Ne terveet ihmiset ovat oikeastaan vain itsekeskeisiä idiootteja joilla ei ole tärkeämpää tekemistä kuin lenkkeillä ja järsiä porkkanaa. Hoikkuus on oikeastaan rumaa ja hikoilu ällöttävää, moukkamaista.

      On siis ihan sama miten narsistia lopulta kohdellaan koska kaiken voi kääntää osoitukseksi omasta erinomaisuudesta. Vain se että narsisti on jollekin merkityksetön, osa harmaata massaa joka unohtuu jo seuraavassa hetkessä, on narsistille järkytys.

      Ja on oikeastaan ihan sama mitä narsistin elämässä tapahtuu, kaiken negatiivisen voi kääntää jonkun muun syyksi, osoitukseksi uhrautuvuudesta tms. Ja kaikki vähänkin positiivinen on merkki narsistin erinomaisuudesta.

      Tosiaankin, jos narsisti käyttäisi kaiken tuon energian, minkä nyt käyttää valittamiseen, valehtelemiseen, juonimiseen, vakoiluun, kiusaamiseen, lavastamiseen ym. johonkin järkevään niin hän voisi olla varakkaampi, terveempi, menestyneempi ja kaikin tavoin enemmän sitä mitä niin epätoivoisesti haluaisi olla.

    • PerttuPersläpi

      Entä jos negatiivisyys onkin sinusta johtuva heijastus? Jos negatiivisyys johtuu sinusta? Entä jos yksikertaisesti kyttäät "narsistiasi" liikaa? Keskity omiin asioihisi ja tee kuten haluat niin et huomaa kaikkea muista. Entä jos negatiivisyyteen onkin oikea aihe...entäs sinä itse..ethän ole narsisti joka täällä parjaa aina uhriaan?

    • TosiSäälittävää

      Mitäs jos sinun logiikkasi ja elämänohjeesi tulevatkin juuri siitä samasta lähteestä, kuin nimimerkkisi?
      Mitäs jos?

    • Hahahhaaaa

      Entä jos itse olet sellainen kuin nimimerkkisi antaa olettaa? Entä jos?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe