Laitan ihan uuden aloituksen aiheesta, eli

miksi asia on muuttu

Miksi Jeesus ei kutsunut ehtoolliselle kadulta ketä tahansa, tai laittanut ilmoitusta; Ehtoollismessu pyhänä yläsalissa kello 12.00?

Tervetuloa kaikki syntiset!

Tai miksi Apostolit eivät tehneet samoin Jeesuksen jälkeen?

saisko selväkielisen vastauksen.

30

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvää

      Onhan tuo selkeästi Raaamtussa ilmaistuna.

      "..ettekä söisikään semmoisen kanssa.."Tarkoittaen siis "ehtoollista" .

      Normaalissa perheessä tavallisen ruoan syöminen kyllä , jossa toinenhan voi olla uskosta osaton , eikä sen takia "uskovainen" mene talosta ulos parvekkeelle syömään, siellä on talvella kylmäkin. Ja samassa tekstiyhteydessä Paavali kirjoittaa "yleensä ihmisistä" , ei uskoviin viitaten ".. 10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta..."

      Mutta sitten jatkaa tehden eron "..Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on.." Siis Jeesuksen Kristuksen "vähempi veli". "Veli Herrassa". Room.8:29." Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa.."1.Kor.6:6. "Vaan veli käy oikeutta veljen kanssa, vieläpä uskottomain edessä!." Matt.12: 49." Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni! 50. Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

      ." Veli Herrassa" on siis se joka ".... joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni.." Uskosta osaton, eikä tekosynnissä elävä, ei tee "taivaallisen Isäni tahdon.." vaan tekevät jotain muuta . Koska he ovat tottelemattomia Jumalan Sanalle niin he kulkevat "saatanan talutusnuorassa " Ef. 2.1."..vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa.."

      1.Kor. 5: 7. "Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. 8. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. 9. Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; 10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. 11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. 12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? 13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.".."

      Tekosynnissä elävä, parannuksen tekemätön ja uskosta osaton ei voi olla osallinen "Kristuksen ruumista ja verestä" . Se olisi häpäisyä ja halventamista Jeesuksen Kristuksen ristin kuolemaan meidän syntiemme tähden. Ne jotka ovat uskossa ja ovat entisestä syntielämästään parannuksen tehneet heille on"Herran pöytä".

      "...ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.."
      1.Kor.10:1"6. Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? 17. Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset. 18. Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? 19. Mitä siis sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin? 20. Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista. 21. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä. 22. Vai tahdommeko herättää Herran kiivauden? Emme kaiketi me ole häntä väkevämmät?.."

      Paikallis srk:n "johtajilla" on vastuu miten srk:n kokouksessa eletään. On vastuu myös valvoa tervettä opetusta , että srk:n jäsenet opetuksen myötä osaavat elää arkielämän keskellä Kristuksen terveen opin mukaista elämää.

      Raamatun ilmoituksesta käy ilmi että paikallis srk:n johto , eli "vanhemmisto", siis "paimenet", toiselta nimitykseltään srk:n kaitsijat". Heillä on vastuu.

      Heille kuuluu selkeä ohje "kaitsea laumaa Jumalan tahdon mukaan" . Ja silloin on kyse siitä mitä Raamatussa on asiasta ilmoitettu ja neuvottu, eikä siitä mitä "yleinen mielipide" sanoo.

      1.Piet.5:1."Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä: 2. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta, 3. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, 4. niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen..."

      • Selvää

        >>>>>>Onhan tuo selkeästi Raaamtussa ilmaistuna.


      • teu ,

        ""selvää ""

        melkein kaikki , pahimman kuprun tekee se että kielletään Pahan kanssa
        ateriointi , kuinka tässä voi tulla tietoon pahan karsastus , eikö se olkaan
        tässä tapauksessa TUOMITSEMISTA. kuinka kristitty voi sen nyt.
        sanoa mitkä jaket siihen vaikuttaa , haluaisin tietää , ja ha´luaisin
        saada kohdan selville johontässä vedotaan,


      • pikkupaimen
        teu , kirjoitti:

        ""selvää ""

        melkein kaikki , pahimman kuprun tekee se että kielletään Pahan kanssa
        ateriointi , kuinka tässä voi tulla tietoon pahan karsastus , eikö se olkaan
        tässä tapauksessa TUOMITSEMISTA. kuinka kristitty voi sen nyt.
        sanoa mitkä jaket siihen vaikuttaa , haluaisin tietää , ja ha´luaisin
        saada kohdan selville johontässä vedotaan,

        Psalttari ylistää autuaaksi sitä, joka ei käyskentele jumalattomien retkillä eikä istu pilkkaajien keskellä! Siis Raamatun jälkeen joku ero se kuitenkin olla pitää. Ei Herran pöytä ole hengellisten eikä hengettömien sikojen purtilo!


    • Muistini mukaan Paavali kehottaa katkaisemaan ateriayhteyden sellaisen "veljen" kanssa, jota on pidetty veljenä, mutta joka on alkanut harjoittaa julkisyntiä. Näkökulma muuttuu jonkin verran, kun katsomme Jeesusta, joka söi syntisten kanssa. Emme saa hyljeksiä häntä, joka ei ole tiellä vielä ollutkaan. Erottautuminen koskee entistä veljeä.

    • väärässä on avaaja

      Avaaja on niin väärässä kun olla voi. Avaajan uskonveljiä fariseuksia Jeesus kutsui myös mutta he eivät tulleet juuri siitä syystä kun Jeesus söi ja joi syntisten kanssa.

      Luuk. 15:1 Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä.
      Luuk. 15:2 Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: "Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan."
      Luuk. 15:3 Niin hän puhui heille tämän vertauksen sanoen:
      Luuk. 15:4 "Jos jollakin teistä on sata lammasta ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää erämaahan ja mene etsimään kadonnutta, kunnes hän sen löytää?
      Luuk. 15:5 Ja löydettyään hän panee sen hartioillensa iloiten.
      Luuk. 15:6 Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut.'
      Luuk. 15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

      • Sairas hyökkäys

        Avaaja on niin väärässä kun olla voi. Avaajan uskonveljiä fariseuksia Jeesus kutsui myös mutta he eivät tulleet juuri siitä syystä kun Jeesus söi ja joi syntisten kanssa. väärässä on avaaja 18.11.

        Miksi nuin pitää yrittää nolata toista, taitaa olla sitä sarnaaja tautia Koistisen tautia, minä tässä olen ja tiedän. Menee yli hilseen tuollainen toiseen kohdistuva hyökkäys. Jos on yhtä väärässä kuin toinen niin miksi hyökkää toisen silmille. Tätä kysyn vaan. Vai narsistin vikaa.???


    • 18+6

      Taitaa vähän pänniä!



      "Jeesus asetti ehtoollisen OMILLE OPETUSLAPSILLEEN (11) EIKÄ RIKOLLISEN KRISTINUSKON herra jumalaa palveleville!"

      Psst! Opetuslasten joukossa oli Juudas Iskariot mukana ehtoollisella! Jeesus osoitti hänelle suuren rakkauden osoituksen, kun hän "isäntänä" antoi tälle kastetun palan. (Se merkitsi juutalaisten keskuudessa erikoista rakkaudenosoitusta.)

      Tonen asia: Kenelläkään opetuslapsista ei ollut vielä elävää uskoa. Paria kolmea päivää aikaisemmin Sepeteuksen pojat kiistelivät "pääministerin" ja "valtiovarainministerin" paikasta Jeesuksen maallisessa valtakunnassa.

      Jo aamuyöllä Pietari sadatellen kielsi Jeesuksen. Opetuslapset, joiden Jeesus käski valvoa, nukahtivat. Loput pakenivat, kun näkivät sotilaiden ja pappilan palvelijoiden tulevan köysin, miekoin ja keihäin ottamaan Jeesusta kiinni.


      Huom! Taitaisi olla niin, että edellisen kirjoittaja ei päästäisi näitä oikeita opetuslapsia ollenkaan ehtoolliselle el-rukoushuoneeseen.

      Hehän saivat elävän uskon vasta pääsiäispyhänä tultuaan ensi kerran tuntemaan itsensä syntisiksi, pelkureiksi, jne.

      Heidän keskuuteen Jeesus ilmestyi...Silloin vasta he uskoivat iloon asti.

      Huom! Toivon, että tämän muisteleminen vähentäisi sitä halua alkaa lihan käsivarrella ja järkiuskolla erottelemaan ehtoollisvieraita.

      • 18 6, älä vaivaudu vastaamaan tälle häirikölle, jota örvelöksi nimitetään. Hän vain innostuu siitä.


    • teu.

      Ihmetyttääkö sinua (11). ei minua

      Sillä silloin vielä Hän asetti kaikille 12 ;ta Opetus lapselle Ehtoollisen ,
      Ja Kaikki nautti Pääsiäis lämpaansa , oikein , Sekä Kun Hän otti leivän
      Siunasi ja mursi ja kiitti , ja antoi Opetuslapsilleen ja sanoi Tämä on
      minun Ruumiini joka on teidän edestänne annettu, ja hän otti Viinin
      siunasi ja sanoi Tämä on Uusiliitto minun veressäni , juoka tästä te kaikki ,

      Tähän asti oli Juudas mukana , nyt sanoi Jeesus hänelle tee se nopeasti
      mitä sinun on tehtävä . Ja nyt lähti Juudas ulos omille teilleen , siis hakea
      ylimmäisen papin antamat/lupaamat miehet , ja he kohtasivat GETSEMA-NESSA: jossa oli Jeesus rukoilemassa , kun miehet tuli hän puhalsi niin
      että kaikki 200 miestä kaatui, kun sieltä noustiin , otti Pietari miekan ja
      sivlsi Ylipapin palvelijalta korvan pois , johon Jeesus sanoi oi laita miek-
      kasi tuppeen ,sillä se miekkaan hukkuu joka siihen tarttuu .

      Kun Juudas näki ettei Jesus aloita mitään vastarintaa , päin vastoin Hän
      alistuu kuin Lammas kohtaloonsa , Nyt Juudas saa ankaran itse tunnon
      kohtauksen , Koska ei häntä valvottu mitenkään , hän meni jyrkänteen
      reunaan ja hyppäsi , ja hän pakahtui ,.l vatsa repesi veri lensi ! Serasi kuolema
      ennen kuin kukaan ehti kuollen Ruumiin luo .


      Jeesus on syntynyt Jumalan käskystä , kuitenkin inhiommillisesti enensin
      9 kk odotus aika , sitä ennen Pyhä Henki on hänet siittänyt , Maria on synnyttänyt
      ja Jumala oli luvannut TÄMÄN INKARNOINNIN OLEVAN Lahja Taivaasta joka
      pelastaisi kaikki halukkaat synneistä joihin Ihminen aina joutuu ja silloinkin
      joutui , kun Jeesus antoi Ristin uhrin GOLGATALLA oli se uhri jokaisen
      vuoksi täytetty , kaikki ei vaan ole sitä uskonut , eikä kaikki ole sitä vieläkään
      ymmärtänyt vaan toisilla on , paljon sanomista tästä asiasta uskotko sen .
      sinä ajatteleva tyyppi . palataan vielä. .

      • 20+16

        Olet oikeassa, Teu.

        Tuskin herra "kjhgfd" olisi antanut Juudakselle tuota kastettua palaa.
        Kyllä hän niin hyvin vartioi ehtoollispöytää.Sinne ei pääse laitapuolen väki.


        Se ei kuitenkaan ollut kirjoitukseni pointti.


      • teu,
        20+16 kirjoitti:

        Olet oikeassa, Teu.

        Tuskin herra "kjhgfd" olisi antanut Juudakselle tuota kastettua palaa.
        Kyllä hän niin hyvin vartioi ehtoollispöytää.Sinne ei pääse laitapuolen väki.


        Se ei kuitenkaan ollut kirjoitukseni pointti.

        "20 16""

        Perusteluni , : Siellä ei ollut Kelloja ,mutta ei varmasti 12:00 pitänyt paikkansa
        Koska , minusta se oli N.20-21 ELI n.14-15. Hetki , sen ajan mukaan toiseksi.

        Niitä aitovieren ihmisiä ei voinut kutsua , kun Jeesus ei tiennyt tarkkaan Juudaan
        menetelmiä , ja kuka takasi heidän kelvollisuuden .

        Kysymys oli Kuitenkin Vanhan ajan Pääsiäis lampaasta ,, ja siitä Uuden Ehtoollisen
        esitys tavasta , siis kenenkään joka ei ollut, alusta asti ollut samaa huonetta ja sukua
        niin heidän lisäksi ei ollut soveliasta pyrkiä tähän juhlaan .,

        Sillä se oli jokaisele perhe kunnalle omansa .,, Ja tässä kin se oli kuinka
        Jeesus sen halusi , Hän ei halunnut muuta kuin sanjoo ,Minä olen halanut
        tätä Pääsiäis lammasta syödä teidän kansa , siis se oli Hänelle Rakas
        juhla jonka juuret tuli kaukaa 1447 eKr. Egyptistä. Ja Jeesus muisti sen
        siksi ei sallittu vielä tässä juhlassa Syntisiä , yms.

        Tai apostolit jälestä , tätä en saa heti kalloon , sen voit selittää, ?


    • Tässä syy, miksei kadulta voi repiä pakanoita ehtoolliselle:

      1. Kor. 11:27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.

      1. Kor. 11:28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.

      1. Kor. 11:29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

      => ehtoolliselle ei saisi päästää osallistumaan ketään, joka ei ymmärrä ehtoollisen merkitystä. Se taas tarkoittaa edes jonkinlaista opetusta aiheen tiimoilta, joko rippikoulua tai minimissään kristillistä kasvatusta kotona.

      • 18+9

        Eikö sitten riitä se, että on käynyt rippikoulun ja ymmärtää ehtoollisen merkityksen ja vakavuuden?

        En ymmärrä, miksi meidän ei sovi mennä ehtoolliselle kirkossa siksi, että siellä ulkopuoliset saattavat mennä katumattomalla sieluntilalla ehtoolliselle.

        Ensinnäkin, miten me voimme tietää toisten sieluntilan ja olisiko se oikeinkaan.

        Meillähän pidetään jopa sopimattomana valvoa toisten synneissä.

        Jeesus olisi syönyt myös fariseusten kanssa, mutta he eivät voineet tulla, kun Jeesus seurusteli syntisten kanssa ja jopa söi heidän kanssaan.(Mekään emme siis voida olla syntisten seurassa.)

        Huomatkaa! fariseuksille ei sopinut Jeesuksen seura siksi, että hän piti seuraa syntisten kanssa.

        Kun oikein pääsemme tuntemaan itseämme, niin me itse olemme yhtä syntisiä, kun nuo herätysliikkeemme ulkopuolisetkin ihmiset.

        Eikö se ole suuri armo, että Hän on valinnut meidät kaikista muista syntisistä.


      • 18+9 kirjoitti:

        Eikö sitten riitä se, että on käynyt rippikoulun ja ymmärtää ehtoollisen merkityksen ja vakavuuden?

        En ymmärrä, miksi meidän ei sovi mennä ehtoolliselle kirkossa siksi, että siellä ulkopuoliset saattavat mennä katumattomalla sieluntilalla ehtoolliselle.

        Ensinnäkin, miten me voimme tietää toisten sieluntilan ja olisiko se oikeinkaan.

        Meillähän pidetään jopa sopimattomana valvoa toisten synneissä.

        Jeesus olisi syönyt myös fariseusten kanssa, mutta he eivät voineet tulla, kun Jeesus seurusteli syntisten kanssa ja jopa söi heidän kanssaan.(Mekään emme siis voida olla syntisten seurassa.)

        Huomatkaa! fariseuksille ei sopinut Jeesuksen seura siksi, että hän piti seuraa syntisten kanssa.

        Kun oikein pääsemme tuntemaan itseämme, niin me itse olemme yhtä syntisiä, kun nuo herätysliikkeemme ulkopuolisetkin ihmiset.

        Eikö se ole suuri armo, että Hän on valinnut meidät kaikista muista syntisistä.

        Jeps.

        Toisten ihmisten synnit eivät tartu, koska ehtoollisyhteys on vertikaalista pyhien yhteyttä pyhien (leivän ja viinin) välityksellä, eli ihmisen ja Kristuksen välistä. "Yhteyslangat" menevät Kristuksen kautta toisiin ihmisiin.

        Myöskään naispapit eivät ole meille niin suuri ongelma kuin väitetään. Ehtoollisen teho ei ole jakajasta riippuvainen. Ongelma on naispappien itsensä, he tekevät vastoin raamattua.

        Ehtoollisen jakaminen muuten kuuluisi aina papille. Maallikkoavustajien käyttö on Tunnustuskirjojen vastaista.


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        Jeps.

        Toisten ihmisten synnit eivät tartu, koska ehtoollisyhteys on vertikaalista pyhien yhteyttä pyhien (leivän ja viinin) välityksellä, eli ihmisen ja Kristuksen välistä. "Yhteyslangat" menevät Kristuksen kautta toisiin ihmisiin.

        Myöskään naispapit eivät ole meille niin suuri ongelma kuin väitetään. Ehtoollisen teho ei ole jakajasta riippuvainen. Ongelma on naispappien itsensä, he tekevät vastoin raamattua.

        Ehtoollisen jakaminen muuten kuuluisi aina papille. Maallikkoavustajien käyttö on Tunnustuskirjojen vastaista.

        Minusta Sanot hyvin Pyhien Yhteys ( että se on Vertikaalista ) SIIS PYSTY
        suoraa yhteytä Pyhiin ..

        Aivan Naispapit ei trodellakaan ole niin suuri suuri ongelma kun väitetään .
        Minä olen monasti mollinut heitä , enkä ole saanut mitään aikaiseksi vaikka
        Selvästi ,Raamatun alusta asti heitä ei ole hyväksytty

        Eikä missään kohtaa ole Jumala määrännyt naista sanan palvelijaksi.
        Virhe oli siinä , kun he ei koskaan päässeet virkaan , he tekivät Maallisen lain
        ja alkoivat sen turvin asettamaan virkoihin. .

        Ehtoollisen jakaminen ,voi hyvin olla kuten nyt että pappi sanoo kaavat. ja
        on yksi jakaja , ja kuolutettu avustaja jakaa esim, viinin . Minä hyväksyisin
        Naisen tähän avustajaksi , mutta en vatuun Kantajaksi ..


      • Oikea ehtoollinen
        teu, kirjoitti:

        Minusta Sanot hyvin Pyhien Yhteys ( että se on Vertikaalista ) SIIS PYSTY
        suoraa yhteytä Pyhiin ..

        Aivan Naispapit ei trodellakaan ole niin suuri suuri ongelma kun väitetään .
        Minä olen monasti mollinut heitä , enkä ole saanut mitään aikaiseksi vaikka
        Selvästi ,Raamatun alusta asti heitä ei ole hyväksytty

        Eikä missään kohtaa ole Jumala määrännyt naista sanan palvelijaksi.
        Virhe oli siinä , kun he ei koskaan päässeet virkaan , he tekivät Maallisen lain
        ja alkoivat sen turvin asettamaan virkoihin. .

        Ehtoollisen jakaminen ,voi hyvin olla kuten nyt että pappi sanoo kaavat. ja
        on yksi jakaja , ja kuolutettu avustaja jakaa esim, viinin . Minä hyväksyisin
        Naisen tähän avustajaksi , mutta en vatuun Kantajaksi ..

        SEURAKUNNAN SISÄINEN EHTOOLLINEN Tulosta Sähköposti
        10.08.2005
        Past. Rupert Efraimssonin kirjoitus ehtoollisesta, joka on julkaistu Luterilainen lehdessä no 2/1969

        Tunnustuksellisissa luterilaisissa seurakunnissa jaetaan ehtoollista vain seurakuntaan tai sen uskonyhteyteen kuuluville ehtoolliselle oikeutetuille jäsenille. Tämä käytäntö poikkeaa siitä yleisestä käytännöstä, joka vallitsee refomoidussa kirkoissa, joissa kaikkia kehotetaan osallistumaan ehtoolliselle. Monissa luterilaista nimeä kantavissa seurakunnissa on sama käytäntö.

        Noudattaessaan tällaista käytäntöä tunnustukselliset luterilaiset seurakunnat toimivat Jumalan sanan mukaisesti. Tämä käytäntö on myös Evankelis-Luterilaisen Kirkon Tunnustuskirjojen mukainen. Augsburgin Tunnustuksessa sanotaan: " Meillä näet säilytetään se tapa, ettei anneta sakramenttia niille, joita sitä ennen ei ole kuulusteltu ja synneistä päästetty" (Aug.Tunn.25).

        Miksi tulee seurakunnan näin toimia? Sen tähden, että Raamattu sanoo ehtoollisen nauttimisesta seuraavasti: "Koetelkoon siis ihminen itsensä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa" 1.Kor. 11:28, 29. Jos epäuskoinen ihminen osallistuisi ehtoolliselle seurakunnissamme, hän saisi Kristuksen tosi ruumiin ja veren leivä ja viinin kanssa. (1.Kor.11:27) Mutta nämä eivät olisi hänelle hyödyksi vaan tuomioksi. Avoin ehtoollispöytä reformoiduissa kirkoissa on luonnollinen seuraus siitä, että nämä kirkot eivät usko ja opeta, että Kristuksen tosi ruumis ja veri todella saadaan leivän ja viinin mukana.

        Jotkut sanovat: "Me kyllä uskomme ja opetamme ehtoollisesta Luterilaisen Kirkon Tunnustuskirjojen mukaisesti, mutta kun olemme julistaneet ehtoollisvieraille tämän raamatullisen opin, me jätämme jokaisen omantunnon asiaksi, tuleeko hän ehtoolliselle vai ei. Emme aseta itseämme kenenkään tuomareiksi." Ne, jotka omaksuvat tämän kannan eivät pidä ehtoolliselle ilmoittautumista tarpeellisena. Tunnustukselliset luterilaiset seurakunnat sen sijaan noudattavat tätä tapaa.

        On totta, että Jeesus sanoi: " Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita" Lk. 6:37. Mutta sanoessansa näin, hän tarkoitti, ettei tule fariseusten tavoin etsiä malkaa veljen silmästä ja olla huomaamatta malkaa, joka on omassa silmässä. Toisaalta Kristus antoi kristilliselle seurakunnalle vallan osoittaa ja jopa vihdoin erottaa seurakunnasta katumattoman syntisen. Apostoli Paavali kirjoittaa: " Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?" 1. Kor. 5:12. Jeesus sanoo uskovaisille: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä päästätte maan päällä on oleva päästetty taivaassa" Matt. 18:18. Tämän mukaan kristillisen seurakunnan tulee kieltää ehtoollinen ( koska ehtoollinen on yksityinen synninpäästö) katumattomilta, jos heidän katumattomuutensa on tullut julki. tehdessämme näin me emme tuomitse. Jumala on jo tuominnut. Kristillinen seurakunta uskoo tämän tehtävän seurakunnan paimenelle, joka on "Jumalan salaisuuksien huoneenhaltija". Hänen tulee ottaa "itsestään vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on hänet pannut kaitsijaksi paimentamaan Herran seurakuntaa" Apt. 20:28. Seurakunnan paimenen täytyy kerran tehdä tili jokaisesta sielusta, joka on uskottu hänen hoitoonsa. Eipä kumma, että hän tahtoo, ettei kukaan syö ja juo tuomioksensa.


      • Oikea ehtoollinen
        Oikea ehtoollinen kirjoitti:

        SEURAKUNNAN SISÄINEN EHTOOLLINEN Tulosta Sähköposti
        10.08.2005
        Past. Rupert Efraimssonin kirjoitus ehtoollisesta, joka on julkaistu Luterilainen lehdessä no 2/1969

        Tunnustuksellisissa luterilaisissa seurakunnissa jaetaan ehtoollista vain seurakuntaan tai sen uskonyhteyteen kuuluville ehtoolliselle oikeutetuille jäsenille. Tämä käytäntö poikkeaa siitä yleisestä käytännöstä, joka vallitsee refomoidussa kirkoissa, joissa kaikkia kehotetaan osallistumaan ehtoolliselle. Monissa luterilaista nimeä kantavissa seurakunnissa on sama käytäntö.

        Noudattaessaan tällaista käytäntöä tunnustukselliset luterilaiset seurakunnat toimivat Jumalan sanan mukaisesti. Tämä käytäntö on myös Evankelis-Luterilaisen Kirkon Tunnustuskirjojen mukainen. Augsburgin Tunnustuksessa sanotaan: " Meillä näet säilytetään se tapa, ettei anneta sakramenttia niille, joita sitä ennen ei ole kuulusteltu ja synneistä päästetty" (Aug.Tunn.25).

        Miksi tulee seurakunnan näin toimia? Sen tähden, että Raamattu sanoo ehtoollisen nauttimisesta seuraavasti: "Koetelkoon siis ihminen itsensä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa" 1.Kor. 11:28, 29. Jos epäuskoinen ihminen osallistuisi ehtoolliselle seurakunnissamme, hän saisi Kristuksen tosi ruumiin ja veren leivä ja viinin kanssa. (1.Kor.11:27) Mutta nämä eivät olisi hänelle hyödyksi vaan tuomioksi. Avoin ehtoollispöytä reformoiduissa kirkoissa on luonnollinen seuraus siitä, että nämä kirkot eivät usko ja opeta, että Kristuksen tosi ruumis ja veri todella saadaan leivän ja viinin mukana.

        Jotkut sanovat: "Me kyllä uskomme ja opetamme ehtoollisesta Luterilaisen Kirkon Tunnustuskirjojen mukaisesti, mutta kun olemme julistaneet ehtoollisvieraille tämän raamatullisen opin, me jätämme jokaisen omantunnon asiaksi, tuleeko hän ehtoolliselle vai ei. Emme aseta itseämme kenenkään tuomareiksi." Ne, jotka omaksuvat tämän kannan eivät pidä ehtoolliselle ilmoittautumista tarpeellisena. Tunnustukselliset luterilaiset seurakunnat sen sijaan noudattavat tätä tapaa.

        On totta, että Jeesus sanoi: " Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita" Lk. 6:37. Mutta sanoessansa näin, hän tarkoitti, ettei tule fariseusten tavoin etsiä malkaa veljen silmästä ja olla huomaamatta malkaa, joka on omassa silmässä. Toisaalta Kristus antoi kristilliselle seurakunnalle vallan osoittaa ja jopa vihdoin erottaa seurakunnasta katumattoman syntisen. Apostoli Paavali kirjoittaa: " Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?" 1. Kor. 5:12. Jeesus sanoo uskovaisille: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä päästätte maan päällä on oleva päästetty taivaassa" Matt. 18:18. Tämän mukaan kristillisen seurakunnan tulee kieltää ehtoollinen ( koska ehtoollinen on yksityinen synninpäästö) katumattomilta, jos heidän katumattomuutensa on tullut julki. tehdessämme näin me emme tuomitse. Jumala on jo tuominnut. Kristillinen seurakunta uskoo tämän tehtävän seurakunnan paimenelle, joka on "Jumalan salaisuuksien huoneenhaltija". Hänen tulee ottaa "itsestään vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on hänet pannut kaitsijaksi paimentamaan Herran seurakuntaa" Apt. 20:28. Seurakunnan paimenen täytyy kerran tehdä tili jokaisesta sielusta, joka on uskottu hänen hoitoonsa. Eipä kumma, että hän tahtoo, ettei kukaan syö ja juo tuomioksensa.

        "Mutta miksi te tunnustukselliset luterilaiset seurakunnat laskette ehtoolliselle ainoastaan niiden kirkkojen jäseniä, jotka ovat yhtä mieltä kanssanne kaikissa opin asioissa?", meiltä kysytään. "Miksi ette laske ehtoolliselle kaikkia niitä, jotka katuvaisina syntisinä uskossa turvaavat Jeesukseen ansioon huolimatta siitä, mihin kirkkoon he kuuluvat?" Tähän vastaamme: Harjoittaessamme seurakunnan sisäistä ehtoollista me emme lainkaan tahdo tehdä kyseenalaiseksi seurakuntiemme ulkopuolella olevien kristittyjen uskoa. Mutta omatuntomme vaatii, että kieltäydymme laskemasta ehtoolliselle niiden kirkkojen jäseniä, jotka eivät kaikessa tunnusta ja noudata sitä Raamatun mukaista oppia, joka esitetään Evankelis-Luterilaisen Kirkon Tunnustuskirjoissa. Jos sallisimme näiden kirkkojen jäsenten nauttia ehtoollista kanssamme, antaisimme sen kuvan, että heidän kirkkonsa Raamatusta poikkeavat opit ja käytäntö ovat vaarattomia. Näin ei asia kuitenkaan ole. Jeesus sanoo: "(Opettakaa) heitä pitämään KAIKKI, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." Matt. 28:20. Raamatussa on paljon kohtia, joissa selvästi kielletään meitä välinpitämättömyydestä, kun on kyse Raamatun opista. (1.Kor. 1:10; 2.Kor. 6:14; 1. Tim.3:5,6, Room. 16:17) Laskiessamme ehtoolliselle henkilön, joka kuuluu kirkkoon, jossa opetetaan ja sallitaan Raamatusta poikkeavaa oppia, me osallistuisimme mainitun henkilön syntiin, nimittäin siihen, että hän hyväksyy tai sallii väärän opin oikean opin rinnalla. 1. Tim.5:22

        Raamatun mukaan ehtoollisen tarkoituksena ei ole ainoastaan syntien anteeksiantamus ja uskon vahvistaminen, vaan sen tarkoituksena on myös todistaa, että olemme yhtä uskossa niiden kanssa, joiden kanssa nautimme ehtoollista. (1.Kor. 10:17,18,21). Ei ole olemassa sen läheisempää yhteyttä kuin se, mikä tapahtuu ehtoollisessa. Ainoastaan hätätapauksessa jaamme ehtoollisen seurakuntiemme ulkopuolella olevalle, ja silloinkin vasta kun on otettu selvää siitä, mitä hän uskoo ja tunnustaa.

        Sanotaan: "Mutta eikö rakkaus vaadi, että ehtoollispöytä on avoinna kaikille?" Tosi rakkaus ei ole sitä, että annamme jonkun tehdä sitä, mikä on hänelle itselleen tai evakeliumin asialle vahingollista. Juuri tosi rakkaus vaatii, että me Raamatun opetuksen mukaan valvomme, ketkä nauttivat ehtoollista alttariemme ääressä. Tehdessään näin me noudatamme Kristuksen ja apostolien esikuvaa. He julistivat evankeliumia kaikille, mutta ehtoollista jaettiin vain uskovaisten piirissä. Ensimmäistä ehtoollista Kristus vietti ainoastaan opetuslastensa kanssa ( Luuk.22:11,14; Matt. 26:18,20). Samoin apostolisessa kirkossa ne, jotka pysyivät apostolien opissa, yhdessä osallistuivat "leivän murtamiseen" (Apt. 2.42; 1. Kor. 11:20)

        Me sanomme kaikille: Me ilomielin tahdomme nauttia ehtoollista kanssanne ja tahdomme, että te nautitte sitä meidän kanssamme, mutta ainoastaan silloin, kun tämä voi tapahtua Kristuksen Raamatussa olevien käskyjen perusteella. Jos joku uskoo niinkuin mekin, hän on tervetullut liittymään joukkoomme ja käymään yhteiseen ehtoollispöytään. Ehtoollinen on kallis Jumalan antama lahja, armonväline, jonka kautta me Jumalan lapset saamme vahvistusta heikolle uskollemme. Siinä Kristus antaa meille tosi ruumiinsa ja verensä pantiksi ja sinetiksi siitä, että hän on hankkinut meille syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan. Jumala auttakoon meitä kaikki oikein käyttämään tätä kallista lahjaa.

        R.E.


    • Selvää

      >>>>>>>>>>>Tässä syy, miksei kadulta voi repiä pakanoita ehtoolliselle:

      1. Kor. 11:27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.

      1. Kor. 11:28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.

      1. Kor. 11:29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

      • Selvää

        JATKOA>>>>>>>>>>

        Juudas oli poistunut aikaisemmin aterian aikana, eikä enään ollut läsnä juomassa aterian jälkeen juotavaa"siunauksen maljaa"

        Joh.13: 2. "Ja ehtoollisella oltaessa, kun ******* jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen, 3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö, 4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. 5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. 6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät". 8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani." Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani". 9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää". 10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki". 11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat". 12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt? .."

        ( "..Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, .." >> TAAS ASETTUNUT ATERIALLE. ATERIA JATKIU, EIKÄ VIELÄ OLTU JUOTU "SIUNAUKSEN MALJAA " ATERIAN PÄÄTÖKSEKSI.
        ATERIAN JATKUMISESTA JOHANNES JATKAA (Joh.13:) "..18. En minä puhu teistä kaikista: minä tiedän, ketkä olen valinnut; mutta tämän kirjoituksen piti käymän toteen: 'Joka minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä minua vastaan'. 19. Jo nyt minä sanon sen teille, ennenkuin se tapahtuu, että te, kun se tapahtuu, uskoisitte, että minä olen se. 20. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. 21. Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi hengessään ja todisti ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava". 22. Niin opetuslapset katsoivat toisiinsa epätietoisina, kenestä hän puhui. 23. Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. 24. Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi hänelle: "Sano, kuka se on, josta hän puhuu". 25. Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle: "Herra, kuka se on?" 26. Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan". Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle. 27. Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen *******. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian".

        28. Mutta ei kukaan aterioivista ymmärtänyt, mitä varten hän sen hänelle sanoi. 29. Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla, Jeesuksen sanoneen hänelle: "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", tai että hän antaisi jotakin köyhille. 30. Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö. 31. Kun hän oli mennyt ulos, sanoi Jeesus: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä. 32. Jos Jumala on kirkastettu hänessä, niin kirkastaa myös Jumala hänet itsessään ja kirkastaa hänet pian. 33. Lapsukaiset, vielä vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette minua etsimään, ja niinkuin sanoin juutalaisille: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla', niin minä sanon nyt myös teille. 34. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. 35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

        JATKUU >>>>>


      • Selvää
        Selvää kirjoitti:

        JATKOA>>>>>>>>>>

        Juudas oli poistunut aikaisemmin aterian aikana, eikä enään ollut läsnä juomassa aterian jälkeen juotavaa"siunauksen maljaa"

        Joh.13: 2. "Ja ehtoollisella oltaessa, kun ******* jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen, 3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö, 4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. 5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. 6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät". 8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani." Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani". 9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää". 10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki". 11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat". 12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt? .."

        ( "..Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, .." >> TAAS ASETTUNUT ATERIALLE. ATERIA JATKIU, EIKÄ VIELÄ OLTU JUOTU "SIUNAUKSEN MALJAA " ATERIAN PÄÄTÖKSEKSI.
        ATERIAN JATKUMISESTA JOHANNES JATKAA (Joh.13:) "..18. En minä puhu teistä kaikista: minä tiedän, ketkä olen valinnut; mutta tämän kirjoituksen piti käymän toteen: 'Joka minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä minua vastaan'. 19. Jo nyt minä sanon sen teille, ennenkuin se tapahtuu, että te, kun se tapahtuu, uskoisitte, että minä olen se. 20. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. 21. Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi hengessään ja todisti ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava". 22. Niin opetuslapset katsoivat toisiinsa epätietoisina, kenestä hän puhui. 23. Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. 24. Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi hänelle: "Sano, kuka se on, josta hän puhuu". 25. Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle: "Herra, kuka se on?" 26. Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan". Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle. 27. Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen *******. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian".

        28. Mutta ei kukaan aterioivista ymmärtänyt, mitä varten hän sen hänelle sanoi. 29. Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla, Jeesuksen sanoneen hänelle: "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", tai että hän antaisi jotakin köyhille. 30. Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö. 31. Kun hän oli mennyt ulos, sanoi Jeesus: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä. 32. Jos Jumala on kirkastettu hänessä, niin kirkastaa myös Jumala hänet itsessään ja kirkastaa hänet pian. 33. Lapsukaiset, vielä vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette minua etsimään, ja niinkuin sanoin juutalaisille: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla', niin minä sanon nyt myös teille. 34. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. 35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

        JATKUU >>>>>

        JATKOA >>>>>>
        Johannes kirjoittaa myöhemmin evankeliumissaaan (puhetta läsnä oleville 11 opetuslapselle )"..Te olette jo puhtaat sen sanan tähden.."(Joh.15:3 ) Joh.15:3. "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut..." Sanat siis paikalla oleville ,lukuunottamatta Juudasta joka oli aikaisemmin lähtenyt ulos .Joh.13: 30." Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö. 31. Kun hän oli mennyt ulos, sanoi Jeesus: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä. .."

        Juudas ei ollut uskossa "puhtalla sydämellä " ( 1.Tim.1: 5. Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. ..") Joh.13:11.".."Ette kaikki ole puhtaat" ( Tarkoitti Juudasta ) Joh15:3. "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" ( läsnäolevat 11 opetuslasta ) Apt.15:9"..sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla..." ( Pakanat kuultuaan, uskottuaan evankeliumin, jonka vahvistuksena he täyttyivät Pyhällä Hengellä. Apt.10:43. )

        Apt.10: 43. "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." 44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. 45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, 46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: 47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" 48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä..."

        Apostoli Pietari sanoo Apt.15:7. "Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. 8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin, 9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla..." ( "..sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla..." )

        http://www.israel-apu.org/kirjat/messpaas.html
        "...Messiaaninen Pääsiäisenvietto...................13. Bareck - pöytärukous (siunaus)---- (Viinilasi täytetään kolmannen kerran.).."


    • Selvää

      >>>>>>>>>>>Jeesus olisi syönyt myös fariseusten kanssa, mutta he eivät voineet tulla, kun Jeesus seurusteli syntisten kanssa ja jopa söi heidän kanssaan.(Mekään emme siis voida olla syntisten seurassa.)
      Huomatkaa! fariseuksille ei sopinut Jeesuksen seura siksi, että hän piti seuraa syntisten kanssa.

    • Nimimerkki Selvää kirjoitti: "Ensinnäkin "syömällä ja juomalla" (ehtoollista") ei saa syntejä anteeksi. Syntien anateeksi antamus on "uskon kautta "( ensin tarvitaan evaneliumin saarna, ja sen kuuleminen , ja hyväksyminen eli uskominen ) ) , ei tekojen kautta ( mm. "syömällä ja juomalla" ehtoollista ). Ehtoollinen on niille jotaka JO OVAT SAANEET SYNTINÄSÄ ANTEEKSI , JA TEHNEET PARANNUKSEN entisestä syntielämästään."

      Väärin. Tuo on kalvinismia.

      Ehtoollisessa saadaan synnit anteeksi. "tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."

      Ehtoollinen on tarkoitettu kastetuille kristityille, ja sellaisille jotka voivat koetella itseään. Ehtoollinen on syntien anteeksiantamuksen väline, ja VAIN se käyttää sitä oikein, joka siitä etsii syntiensä anteeksiantamusta, eli USKOO. Ehtoollinen herättää uskoa niissä, jotka tahtovat uskoa. Onhan leivässä ja viinissä Kristus todellisena, miksei Kristus itse voisi herättää uskon !

      Luther sanoi Kristuksesta: "Hänen valtakuntansa ei ole sellainen, että hän suosisi vanhurskaita, vaan että hän auttaisi syntisiä ja tekisi heistä myös vanhurskaita.""

      • kysyn vaan

        Se siunattu kalkki, jota me siunaamme, eikö se ole Kristuksen veren osallisuus? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole Kristuksen ruumiin osallisuus?

        Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?

        Onko yhteys ja osallisuus sama asia? Mielestäni ei ole.


      • kysyn vaan kirjoitti:

        Se siunattu kalkki, jota me siunaamme, eikö se ole Kristuksen veren osallisuus? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole Kristuksen ruumiin osallisuus?

        Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?

        Onko yhteys ja osallisuus sama asia? Mielestäni ei ole.

        1. Kor.10:16 "osallisuus" vanhoissa käännöksissä, "yhteys" uusimmassa käännöksessä.

        Puhumme nyt kreikankielen sanasta koinonia (κοινωνία). Latinaksi se on kommuunio.

        Koinonia-sanaa on vaikeaa kääntää ihan suoraan. Kyllä yhteys ja osallisuus -sanat molemmat kuvaavat koinooniaa. Sana koinonia tarkoittaa myös Kirkon hengellistä ykseyttä, joka liittää paikalliset seurakunnat yhdeksi kristilliseksi kirkoksi - Kristuksen Kirkoksi.

        Uskontunnustuksesa uskomme pyhäin yhteyden: koinonia tou hagiou.


      • kysyn vaan
        tyhmelin kirjoitti:

        1. Kor.10:16 "osallisuus" vanhoissa käännöksissä, "yhteys" uusimmassa käännöksessä.

        Puhumme nyt kreikankielen sanasta koinonia (κοινωνία). Latinaksi se on kommuunio.

        Koinonia-sanaa on vaikeaa kääntää ihan suoraan. Kyllä yhteys ja osallisuus -sanat molemmat kuvaavat koinooniaa. Sana koinonia tarkoittaa myös Kirkon hengellistä ykseyttä, joka liittää paikalliset seurakunnat yhdeksi kristilliseksi kirkoksi - Kristuksen Kirkoksi.

        Uskontunnustuksesa uskomme pyhäin yhteyden: koinonia tou hagiou.

        tyhmelin, on ihan eri asia puhua kristittyjen yhteydestä, kuin ruumiin ja veren yhteydestä. Voiko sanoa, että sinulla on osallisuus toisiin kirkollisiin?


      • kysyn vaan kirjoitti:

        tyhmelin, on ihan eri asia puhua kristittyjen yhteydestä, kuin ruumiin ja veren yhteydestä. Voiko sanoa, että sinulla on osallisuus toisiin kirkollisiin?

        Ehtoollisessa olemme osallisia Kristuksen vereen ja syntien anteeksiantamukseen ja samalla sekä fyysisessä että hengellisessä yhteydessä ensin Kristukseen ja Hänen kauttaan muihin kristittyihin. Koinonia-sana kattaa molemmat merkitykset. Jos haluat todella tietää mitä Raamatussa lukee, tutki mitä kreikankielen sanat tarkoittavat. Älä juutu suomalaisiin käännöksiin.


      • se siitäkin harhasta
        tyhmelin kirjoitti:

        Ehtoollisessa olemme osallisia Kristuksen vereen ja syntien anteeksiantamukseen ja samalla sekä fyysisessä että hengellisessä yhteydessä ensin Kristukseen ja Hänen kauttaan muihin kristittyihin. Koinonia-sana kattaa molemmat merkitykset. Jos haluat todella tietää mitä Raamatussa lukee, tutki mitä kreikankielen sanat tarkoittavat. Älä juutu suomalaisiin käännöksiin.

        Oliko sielä yläsalissa kielioppi se joka oli oikea`?

        Jos oli, miksi emme näe aiheesta minkäänlaista opetusta joka olisi edes sinnepäin mitä tämä lutterin lapsellinen harhalaitos opettaa eliparemminkin sekottaa.

        En tunne ainuttakaan ehtoolliselta muuttuneena palnnutta kirkollista eikä tunne tymiskään muuta kuin puheissaan ehkä.


    • Selvää

      >>>>>>>>>>>>>Ehtoollisessa saadaan synnit anteeksi. "tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."

      Ehtoollinen on tarkoitettu kastetuille kristityille, ja sellaisille jotka voivat koetella itseään. Ehtoollinen on syntien anteeksiantamuksen väline, ja VAIN se käyttää sitä oikein, joka siitä etsii syntiensä anteeksiantamusta, eli USKOO. Ehtoollinen herättää uskoa niissä, jotka tahtovat uskoa. Onhan leivässä ja viinissä Kristus todellisena, miksei Kristus itse voisi herättää uskon !..."

    • ääni jään alta

      Tyhmeliinnin suurin voimateko kirkollisessa harhassaan on poistaa niitä viestejä joissa on tuulahdus tervettä opetusta.

      siinä hänen voimansa tulee ilmi suurimillaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe