Vihdoin järki voittaa!
Uusiin autoihin tulee kapeammat korkeampiprofiiliset renkaat joiden halkaisijat ovat nykyisiä suuremmat.
205/55-16 => 195/60-17 tai 185/65-18
Oikeaan suuntaan ollaan menossa!
Korkea kapea rengas
25
527
Vastaukset
- maku asioita taas
No mitenkä se ottaa. Jotain saadaan ja jotain hävitään.
- Läskit pahasta
Lapset ovat katsoneet liikaa kilpa- autoja, joissa isojen jarrujen ja kumin rajoitetun kestävyyden vuoksi käytetään isoja vanteita ja leveitä renkaita. Mutta tällä ei ole pienintäkää positiivista vaikutusta maantieliikenteen ajon parantamisessa, ei edes Saksan vauhdeissa, vaan päinvastoin. Mutta lapset ovat lapsia ja saatuaan ajokortin ajavat läskirenkaillaan heti kallonsa halki. Näin se nyt vaan pakkaa olemaan.
- paluuta ehkä ei tule
autojen huipppunopeudet ovat kasvaneet paljon viimeisten kymmenien vuosien aikana ja siksi jarrujen kokokin on kasvanut, sillä jarrut pitää mitoittaa suoriuskyvyn mukaan. Ei hyvistä jarruista ole muutenkaan haittaa. Saapas nähdä millaisiin autoihin noita kärrynpyöriä aikanaan tulee.
- kapeaparempi
Tässä ensilumilla huomasin että uudehkot 205 leveät continentalit pitävät heikommin kuin 8v vanhat 175 leveät kumhot. Toki nastoja on rajoitettu tuona aikana mutta kun lainasin kaverin autoa 205 renkailla se oli yhtä luistelua ja urissa seilaamista verrattuna omaan vanhempaan autooni 175 renkailla. Kyllä leveä rengas on vaan surkea talvikelillä.
Samoin kesän rankkasateilla ajelen pyyhkäisten vanhalla autollani 165 renkailla uusien leveärenkaisten (normaalisti kaahaavien) bemareiden ohi kun eivät voi ajaa 80 lujempaa rankkasateella vesiliirron takia.- voi näitä setiä
Ettei vaan usko olisi suurempi kuin totuus?
- kapeaparempi
voi näitä setiä kirjoitti:
Ettei vaan usko olisi suurempi kuin totuus?
En minä uskonut että olisi noin suuri ero kapeamman hyväksi, vasta kokeilemalla selvisi. Kannattais sunkin vertailla niin huomaat kuinka leveä rengas luistelee paljon kapeaa enemmän esim liukkaaksi kiillottuneella lumella.
- 4+16
Talviralleissa on jo vuosia käytetty kapeita renkaita. Syynä tietysti niiden paremmat ominaisuudet talviteillä, kun tarkoitus on ajaa mahdollisimman kovaa.
Eipä kait noita niitä muuten käytettäisi ellei ne olisi todettu paremmiksi. Ja eiköhän tuo paremmuus toteudu rauhallisessa siviiliajossakin.- mikä dorka
elä nyt sentään vertaa mihinkään rallirenkaisiin ja kilvanajoon, herran jumala sentään.
- 4+16
mikä dorka kirjoitti:
elä nyt sentään vertaa mihinkään rallirenkaisiin ja kilvanajoon, herran jumala sentään.
Etpä jaksanut lukea viimeistä lausettani.
No pitkäjänteiseen toimintaan ei monen pää enää näytä riittävän... Olihan siinä peräti neljä virkettä luettavaksi ja onhan se toki hurja vaatimus jaksaa tuon verran.... - miinukselle menee
4+16 kirjoitti:
Etpä jaksanut lukea viimeistä lausettani.
No pitkäjänteiseen toimintaan ei monen pää enää näytä riittävän... Olihan siinä peräti neljä virkettä luettavaksi ja onhan se toki hurja vaatimus jaksaa tuon verran....Vertaat ralliin ja vesität asian sivulauseessa, melkoinen paikko?
- 4+16
miinukselle menee kirjoitti:
Vertaat ralliin ja vesität asian sivulauseessa, melkoinen paikko?
Kirjoitukseni oli tarkoitettu ihan normaalijärkiselle lukijalle. Ei sen kummempaa...
Ei sinun kannata vaivautua... - rallipiikit persuuks
4+16 kirjoitti:
Kirjoitukseni oli tarkoitettu ihan normaalijärkiselle lukijalle. Ei sen kummempaa...
Ei sinun kannata vaivautua...perususkomuksia latelet, onko ihan omaakin järkevää kokemusta?
- ingenium
Pärjätäänkö soraralleissakin kapeilla rnkailla?
Vai käytetäänkö sielläkin leveitä läskejä?
Oman melko runsaan jokapäiväisen soratieajokokemukseni perusteella kapeampi on parempi.
Käsittääkseni ei jarrujen koko ole ollut ongelma jolla perusteltaisiin vannekoon kasvattamista.
Suomessahan on kaikkialla suurin sallittu ajonopeus 80 km/h, lukuun ottamatta kolmea pientä pätkää Helsingistä jolloin jarrujen tarve on erittäin vähäinen.
Rengasvalinta ei ole makuasia, vaan kylmän rationaalisen harkinnan tulos lukuunottamatta niitä jotka valitsevat renkaat liskoaivoilla.- oma valinta
Kyllä vannekokoja on jouduttu kasvattamaan suurempien jarrujen takia ja kyseisessä lehtijutussakin jossa puhuttiin kapeammista renkaista taidettiin mainita melko suurista vannekoista.
Onhan se selvää ettei talvirenkaiksi kannata valita mitään todella leveitä ja matalia ja tosi harva sen tekee, mutta kyllä kesällä on mukava päästellä menemään pitävillä renkailla. - jos setä olisikin tä
Sorateitä, missä niitä oikein on? En ole osunut kuin jossain mökkitiellä sellaiselle.
- kapea kuluttaa tietä
Kapea ja korkea rengas kuluttaa tietä enemmän, kuin leveä ja matala. Renkaan profiilisuhteen laskeminen 0.10 yksiköllä vähentää päällysteen kulumista noin 10 %, jos muut muuttujat säilyvät vakiona.
- Shoe Sole
Kannattaa siis pienentää profiilisuhde arvoon 5% tai alle.
Teiden kuluminen loppuu lähes kokonaan!
Tiehen ei voi syntyä uria.
Autojen kaarreominaisuuksista tulee oikea unelma.
Muutenkin autoista tulee tosi urheilullisia
Renkaista tulee puhkeamattomat.
Pito asfaltilla on äärettömän hyvä.
Ei tarvita luistonesto tai muita härpäkkeitä.
Ja ennen kaikkea tyttyttyt tytöt tykkää
Voitaisiin kehittää integraali pyörö johon ei tarvitsisi vaihtaa kumia ollenkaan vaan koko pyörä vanteineen vaihdetaan.
Vielä parempaa, tarpeeksi kulutuspintaan paksuutta lisäämällä saadaan elinikäinen rengas
Rengaskoneet vain hiukan arveluttavat, ne kun jouduttaisiin romuttamaan. - asiantuntija vai
Kyllä ny setällä tuumaat suureenee liikaa!
- Pitempi on parempi
Jarrujen kasvattaminen ei oikein ole peruste vanteiden suurentamiselle.
Suomessa käytettävät ajonopeudet eivät vaadi jarrulevyjen halkaisijoiden kasvattamista.
Aina ensin loppuu pito renkaan ja tien välistä, ei palan ja levyn välistä.
Rengashalkaisijan kasvattamisen ja leveyden pienentämisen syy on energiatalous.
Leveä rengas on maantieoloissa tarpeeton. Sillä on merkitystä vain jos sepalus ei pullota.
Kun pullotus ulottuu puolireiteen on aivan sama millainen auto tai renkaat sinulla on.
Itse en tarvitse leveitä renkaita - ei ne ymmärrä
Pahus kun nuo autonvalmistajat ei käy täällä lukemassa ohjeita vanteiden/renkaiden oikeasta koosta.
Tuppaat vaan mokomatkin ymmärtämättömät toimittamaan tuotteensa paljon leveämmillä ja malaprofiilisilla renkailla kuin hellapuuta housunsa lahkeessa pitävä besserwisser haluaisi. - NuukiaR2
Nyt on Nokia oikealla asialla kehitettyään A-energialuokan talvirenkaan.
Ja millainen se on 155/70R19
Kapea, korkea, kitkarengas
Loppuu se läskileikki ja autoilijat alkavat pitää leveitä matalaprofiilisia naurettavina.
Samalla tavoin kun on käynyt karvanopille ja nostetuille auton perille- paloletkut alla
Samalla pitää muuttaa autoakin, että saadaan mahtumaan paljon suurempi halkaisija ja mitenkä menee ET:T ym. Taitaa mennä vielä aika pitkään ennen kuin nuo yleistyvät uusiin autoihin ja vanhoihin ei sovi useinkaan.
Noihin kun laitetaan vielä sallittu nastamäärä, niin melkoinen täsmärouhia on kyseessä ja upean kapeita uria teissä, kuinkahan ne sitten vetelee? - nastat pitää olla
paloletkut alla kirjoitti:
Samalla pitää muuttaa autoakin, että saadaan mahtumaan paljon suurempi halkaisija ja mitenkä menee ET:T ym. Taitaa mennä vielä aika pitkään ennen kuin nuo yleistyvät uusiin autoihin ja vanhoihin ei sovi useinkaan.
Noihin kun laitetaan vielä sallittu nastamäärä, niin melkoinen täsmärouhia on kyseessä ja upean kapeita uria teissä, kuinkahan ne sitten vetelee?Eihän siinä korkeus saa muuttua eli ei aiheuta toimenpiteitä.
Ainut mikä tuossa innovaatiossa mättää niin nastojen puute, se on erittäin suuri puute.
- Wheelie Dealer
Et sinä siihen audin romuusi enää niitä vanteita tarvi vaihtaa. Paaliinhan se on kuitenkin matkalla.
Ja uudet autot siis suunnitellaan älykkäälle rengaskoolle niin että korkeus muuttuu kyllä.
Nastat on tarpeettomat haitakkeet.- oikeat talvirenkaat
Kyllä oikeissa talvirenkaissa kuuluu olla nastat, ei ne muuten talvirenkaat olisikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2362560- 1201539
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit101454TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161362Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961295Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71140Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9882- 60852
- 56848
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1805