Windowsin asennus

kysyvä ei eksy

Haluaisin asentaa windowsin taustalla, kun käyttelen toista windowsia. Ytimiähän on monia ja jos windowsin asennus on onnistunut yhdelläkin ytimellä, niin luulisi tuon olevan mahdollista koneen tehojen puolesta.

Sitä tässä kyselenkin, että onko mahdollista asentaa se ohjelma toiselle kovalevylle sillä aikaa kun käyttelen toiselta konetta?

77

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos kyseessä on kaksi konetta niin voi mutta jos yhdessä koneessa on kaksi Windowsia niin toista ei voi käyttää asennuksen aikana.

    • eksynyt.

      Ompa tylsää. Tehot kyllä pitäis riittää yhden ohjelman asentamiseen taustalla.

      Höh.

    • Ei se tehoista ole kiinni. Näin se vaan menee tietokone maailmassa.

    • aewrcqw

      Windows ei myöskään suostu itseään deletoimaan, siis alustamaan levyä missä se itse on. Mutta jos on asennettu erillinen ohjelma joka toimii RAM muistilta ja se sisältää kiintolevyn osioinnin ja alustuksen, sitten onnistuu. Ohjelmia löytyy netistä.

      • 14 + 11

        Olen mä formatoinut windowsin joskus komentorivistä. Mua hauskuutti että kauankohan se formatointi toimii, kun periaatteessa jos se jyräis ne formatointi tiedotkin yli, niin formatoinninhan ei pitäisi kokonaan onnistua. Mutta onnistui se. Tästä on tosin jo aikaa vuodelta kivi ja keppi.


    • Ei niillä tehoilla ole väliä kun eri käyttöjärjestelmät varaavat koneen itselleen kokonaan, ellei ole jotain virtualisointia.

      Jos käynnistät Windowsista jonkun virtualisointiohjelman, sitten voit siinä virtualisoinnissa asennella taustalla Windowsia.

      • 11 + 12

        Miten onnistuu?

        Tätä juuri hain takaa. Miksi sen pitäisi koko kone varata, kun siinä siirrellään vain tiedostoja koneelle.


      • 11 + 12 kirjoitti:

        Miten onnistuu?

        Tätä juuri hain takaa. Miksi sen pitäisi koko kone varata, kun siinä siirrellään vain tiedostoja koneelle.

        "Miten onnistuu?"

        Asennat Windowsiin virtualisointiohjelman, esim. Virtualboxin ja asennat siihen uuden Windowsin.

        Tietystikään et voi käyttää sitä uutta Windowsia muuten kuin käynnistämällä aluksi sen Windowsin jossa on se Virtualbox, ja Virtualboxin kautta käynnistät sitten uudemman. Ovat sitten molemmat käynnissä samanaikaisesti. Muistia toki menee myös kahden käyttöjärjestelmän verran.


      • al. x
        M-Kar kirjoitti:

        "Miten onnistuu?"

        Asennat Windowsiin virtualisointiohjelman, esim. Virtualboxin ja asennat siihen uuden Windowsin.

        Tietystikään et voi käyttää sitä uutta Windowsia muuten kuin käynnistämällä aluksi sen Windowsin jossa on se Virtualbox, ja Virtualboxin kautta käynnistät sitten uudemman. Ovat sitten molemmat käynnissä samanaikaisesti. Muistia toki menee myös kahden käyttöjärjestelmän verran.

        Päh. Ei se sitten toimi. Ajattelin että ihan oikeasti voisin käyttää järjestelmää samalla kun asentelen uutta. Ei tarttisi koko päivää katsella asennuksia, vaan voisi tehdä muutakin koneella.

        No kehitys kehittyy. Ehkä sitten joku päivä tällaiset aloittelija hommelitkin onnistuvat.


      • al. x kirjoitti:

        Päh. Ei se sitten toimi. Ajattelin että ihan oikeasti voisin käyttää järjestelmää samalla kun asentelen uutta. Ei tarttisi koko päivää katsella asennuksia, vaan voisi tehdä muutakin koneella.

        No kehitys kehittyy. Ehkä sitten joku päivä tällaiset aloittelija hommelitkin onnistuvat.

        Onnistuuhan se. Kaikki tällaiset tekniikat perustuu siihen, että tietokoneessa on se joku alusta millä virtualisoidaan.

        Löytyy Vmwaren, Red Hatin jne. virtualisointialustoja joka asennetaan ensiksi koneeseen ja sen päälle sitten voi asentaa niin monta virtuaalista tietokonetta kuin laitteessa riittää tehoja.

        Se voi olla myös Windows Hyper-V:llä tai vaikka Virtualboxilla, ja siihen sitten asennat vaikka 10 Windowsia samanaikaisesti, niin paljon kuin lompakko kestää. Ei mikään ongelma.


      • käytännön laki
        M-Kar kirjoitti:

        Onnistuuhan se. Kaikki tällaiset tekniikat perustuu siihen, että tietokoneessa on se joku alusta millä virtualisoidaan.

        Löytyy Vmwaren, Red Hatin jne. virtualisointialustoja joka asennetaan ensiksi koneeseen ja sen päälle sitten voi asentaa niin monta virtuaalista tietokonetta kuin laitteessa riittää tehoja.

        Se voi olla myös Windows Hyper-V:llä tai vaikka Virtualboxilla, ja siihen sitten asennat vaikka 10 Windowsia samanaikaisesti, niin paljon kuin lompakko kestää. Ei mikään ongelma.

        Eikun tarkoitin että voisi samaan aikaan käytellä windowsia ja tehdä asennusta, kun tietävät kuitenkin että ohjelma on niin surkea että sitä joutuu uudelleen asentelemaan. Luulisi että ne voisi tehdä sellaisen, että kun samaan aikaan surkeaa ohjelmistoa asentelee uudestaan, niin se toinen toimii?


      • käytännön laki kirjoitti:

        Eikun tarkoitin että voisi samaan aikaan käytellä windowsia ja tehdä asennusta, kun tietävät kuitenkin että ohjelma on niin surkea että sitä joutuu uudelleen asentelemaan. Luulisi että ne voisi tehdä sellaisen, että kun samaan aikaan surkeaa ohjelmistoa asentelee uudestaan, niin se toinen toimii?

        Toinen kone auttaa tähän. Itselläni on tässä pääkoneen vieressä kaksi pöytäkonetta ja yksi pieni näyttö. Helppoa selata nettiä jos asennan tähän pääkoneeseen Windowsin uusiksi.

        Tällaista ratkaisua suosittelen sillä toisella koneella voi testata tiettyjä ohjelmia ennen niiden asennusta pääkoneeseen.


      • joku tolkku
        vapunen kirjoitti:

        Toinen kone auttaa tähän. Itselläni on tässä pääkoneen vieressä kaksi pöytäkonetta ja yksi pieni näyttö. Helppoa selata nettiä jos asennan tähän pääkoneeseen Windowsin uusiksi.

        Tällaista ratkaisua suosittelen sillä toisella koneella voi testata tiettyjä ohjelmia ennen niiden asennusta pääkoneeseen.

        No se on hyvä ja järkevä ratkaisu tuolta kohdin. Kaikilla nyt ei vain ole useita koneita, niin kai käyttöjärjestelmän tekijä voisi joskus "kehittää" itseänsä näissä asioissa, eikä nyt mentäisi ensimmäisellä T-Mallin Fordilla koko elämää.


      • joku tolkku kirjoitti:

        No se on hyvä ja järkevä ratkaisu tuolta kohdin. Kaikilla nyt ei vain ole useita koneita, niin kai käyttöjärjestelmän tekijä voisi joskus "kehittää" itseänsä näissä asioissa, eikä nyt mentäisi ensimmäisellä T-Mallin Fordilla koko elämää.

        On kehitetty jo, sitä varten on se virtualisointi.

        Et nyt tunnu tajuavan sitä, että siinä tietokoneessa pitää olla joku isäntäjärjestelmä jonka päällä toimii ne virtuaalikoneet. Jos sen jättää pois niin käyttöjärjestelmä toimii suoraan raudan päällä. Ei siihen sitten tietenkään saa toista samanaikaisesti toimimaan kun ei ole mitään tekniikkaa käynnissä joka jakaisi resursseja usealle käyttöjärjestelmälle.

        Se on sitten sinun ongelmasi jos olet tehnyt vaatimusmäärittelyn huonosti ja et asentanut tietokonettasi virtualisointia silmällä pitäen.


      • järjen ääni
        M-Kar kirjoitti:

        On kehitetty jo, sitä varten on se virtualisointi.

        Et nyt tunnu tajuavan sitä, että siinä tietokoneessa pitää olla joku isäntäjärjestelmä jonka päällä toimii ne virtuaalikoneet. Jos sen jättää pois niin käyttöjärjestelmä toimii suoraan raudan päällä. Ei siihen sitten tietenkään saa toista samanaikaisesti toimimaan kun ei ole mitään tekniikkaa käynnissä joka jakaisi resursseja usealle käyttöjärjestelmälle.

        Se on sitten sinun ongelmasi jos olet tehnyt vaatimusmäärittelyn huonosti ja et asentanut tietokonettasi virtualisointia silmällä pitäen.

        Äh.. et nyt tunnu tajuavan, että ei ne virtuaali järjestelmät ole kuin plussaa. Se käyttöjärjestelmä voisi vallan hyvin toimia silloinkin kun sitä asennetaan uudestaan, koska valmistaja tietää itse tehneensä surkean tuotteen, joka täytyy kuitenkin uudelleenasentaa.


      • järjen ääni kirjoitti:

        Äh.. et nyt tunnu tajuavan, että ei ne virtuaali järjestelmät ole kuin plussaa. Se käyttöjärjestelmä voisi vallan hyvin toimia silloinkin kun sitä asennetaan uudestaan, koska valmistaja tietää itse tehneensä surkean tuotteen, joka täytyy kuitenkin uudelleenasentaa.

        "Se käyttöjärjestelmä voisi vallan hyvin toimia silloinkin kun sitä asennetaan uudestaan, koska valmistaja tietää itse tehneensä surkean tuotteen, joka täytyy kuitenkin uudelleenasentaa."

        Käyttöjärjestelmä ei voi toimia ellei se ole käynnissä ja jos sitä asennetaan vasta, se ei edes voi olla käynnissä, ellet sitten tarkoita sitä, että käyttöjärjestelmän asentaisi kokonaan toisesta käyttöjärjestelmästä käsin.

        Windowsia ei vaan tarvitse uudelleenasentaa ikinä ja kuka nyt muutenkaan maksaisi tuplahintaa?


      • ei järkeä
        M-Kar kirjoitti:

        "Se käyttöjärjestelmä voisi vallan hyvin toimia silloinkin kun sitä asennetaan uudestaan, koska valmistaja tietää itse tehneensä surkean tuotteen, joka täytyy kuitenkin uudelleenasentaa."

        Käyttöjärjestelmä ei voi toimia ellei se ole käynnissä ja jos sitä asennetaan vasta, se ei edes voi olla käynnissä, ellet sitten tarkoita sitä, että käyttöjärjestelmän asentaisi kokonaan toisesta käyttöjärjestelmästä käsin.

        Windowsia ei vaan tarvitse uudelleenasentaa ikinä ja kuka nyt muutenkaan maksaisi tuplahintaa?

        Ihme valehtelija olet, kun kaikki täällä myötää että aikaa myötä hidastuneen windowsin joutuu uudelleen asentamaan ja eihän kukaan samasta ohjelmasta kahta kertaa maksa, vaikka sen asentaisi kuuteen kertaan. Älä nyt hupsu ole. Eihän samasta pelistä/ohjelmastakaan makseta asennuskertojen mukaan, vaan ainoastaan kerran.

        Minut on pyydetty useampaan kertaan uudelleen asentamaan windowsia kun itse ei ole osattu. Olen auttanut, mutta istuttanut katsomassa miten tämä tapahtuu, koska en minä siellä sataa vuotta halua käydä uudelleen asentamassa roskaohjelmia.


      • ei järkeä kirjoitti:

        Ihme valehtelija olet, kun kaikki täällä myötää että aikaa myötä hidastuneen windowsin joutuu uudelleen asentamaan ja eihän kukaan samasta ohjelmasta kahta kertaa maksa, vaikka sen asentaisi kuuteen kertaan. Älä nyt hupsu ole. Eihän samasta pelistä/ohjelmastakaan makseta asennuskertojen mukaan, vaan ainoastaan kerran.

        Minut on pyydetty useampaan kertaan uudelleen asentamaan windowsia kun itse ei ole osattu. Olen auttanut, mutta istuttanut katsomassa miten tämä tapahtuu, koska en minä siellä sataa vuotta halua käydä uudelleen asentamassa roskaohjelmia.

        "Ihme valehtelija olet, kun kaikki täällä myötää että aikaa myötä hidastuneen windowsin joutuu uudelleen asentamaan"

        Windows ei hidastu aikaa myöten itsekseen. Minullakin on yksi yli 10v vanha Windows asennus mikä ei ole hidastunut mihinkään.

        Windowsin tiedostojärjestelmä kyllä pirstaloituu käytössä ja se alkaa hidastamaan, mutta sitä varten Windowsissa on se levyneheytys toiminto. Uudelleen ei tarvitse asentaa.

        "asentamaan ja eihän kukaan samasta ohjelmasta kahta kertaa maksa, vaikka sen asentaisi kuuteen kertaan."

        Sehän riippuu miten ja mihin asentaa ja millainen lisenssi. Kuluttajien Windowseista maksetaan niin, että on yksi lisenssi menee yhteen käytössä olevaan asennukseen mutta asentaa niin monta kertaa kuin haluaa ja mihin huvittaa. Jos on käytössä kaksi asennusta, vaikka samassa koneessa niin ostetaan kaksi. Näin siis retaililla. Halvemmilla OEM-lisensseillä ostetaan niin, että lisenssi menee siihen ensimmäiseen asennukseen siihen koneeseen mihin asennetaan (tulee lähes aina koneen mukana) ja sen saa asentaa uudestaan vain tämän tilalle.

        Samassa koneessa jos on vaikka kuusi Windowsia niin ostetaan kuusi lisenssiä.

        Microsoft myös seurailee niitä lisenssien käyttöjä ja väärinkäytösten kohdalla voi mitätöidä lisenssin että se ei enää toimi. Korjauksena on sitten ostaa uusi (tai uudet jos asennellut useisiin koneisiin). Tuo kannattaa pitää mielessä, ettei hölmönään anna omia lisenssejä kavereille "lainaksi".


      • 2 asennusta
        M-Kar kirjoitti:

        "Ihme valehtelija olet, kun kaikki täällä myötää että aikaa myötä hidastuneen windowsin joutuu uudelleen asentamaan"

        Windows ei hidastu aikaa myöten itsekseen. Minullakin on yksi yli 10v vanha Windows asennus mikä ei ole hidastunut mihinkään.

        Windowsin tiedostojärjestelmä kyllä pirstaloituu käytössä ja se alkaa hidastamaan, mutta sitä varten Windowsissa on se levyneheytys toiminto. Uudelleen ei tarvitse asentaa.

        "asentamaan ja eihän kukaan samasta ohjelmasta kahta kertaa maksa, vaikka sen asentaisi kuuteen kertaan."

        Sehän riippuu miten ja mihin asentaa ja millainen lisenssi. Kuluttajien Windowseista maksetaan niin, että on yksi lisenssi menee yhteen käytössä olevaan asennukseen mutta asentaa niin monta kertaa kuin haluaa ja mihin huvittaa. Jos on käytössä kaksi asennusta, vaikka samassa koneessa niin ostetaan kaksi. Näin siis retaililla. Halvemmilla OEM-lisensseillä ostetaan niin, että lisenssi menee siihen ensimmäiseen asennukseen siihen koneeseen mihin asennetaan (tulee lähes aina koneen mukana) ja sen saa asentaa uudestaan vain tämän tilalle.

        Samassa koneessa jos on vaikka kuusi Windowsia niin ostetaan kuusi lisenssiä.

        Microsoft myös seurailee niitä lisenssien käyttöjä ja väärinkäytösten kohdalla voi mitätöidä lisenssin että se ei enää toimi. Korjauksena on sitten ostaa uusi (tai uudet jos asennellut useisiin koneisiin). Tuo kannattaa pitää mielessä, ettei hölmönään anna omia lisenssejä kavereille "lainaksi".

        Mistä se muka tuon tietää itse olen asentanut 2 windowsia tähän koneeseen? Ei varmaan voi tietää, kun samasta osoitteesta tulevat nuo tiedot.


      • ... Niin ?
        M-Kar kirjoitti:

        "Ihme valehtelija olet, kun kaikki täällä myötää että aikaa myötä hidastuneen windowsin joutuu uudelleen asentamaan"

        Windows ei hidastu aikaa myöten itsekseen. Minullakin on yksi yli 10v vanha Windows asennus mikä ei ole hidastunut mihinkään.

        Windowsin tiedostojärjestelmä kyllä pirstaloituu käytössä ja se alkaa hidastamaan, mutta sitä varten Windowsissa on se levyneheytys toiminto. Uudelleen ei tarvitse asentaa.

        "asentamaan ja eihän kukaan samasta ohjelmasta kahta kertaa maksa, vaikka sen asentaisi kuuteen kertaan."

        Sehän riippuu miten ja mihin asentaa ja millainen lisenssi. Kuluttajien Windowseista maksetaan niin, että on yksi lisenssi menee yhteen käytössä olevaan asennukseen mutta asentaa niin monta kertaa kuin haluaa ja mihin huvittaa. Jos on käytössä kaksi asennusta, vaikka samassa koneessa niin ostetaan kaksi. Näin siis retaililla. Halvemmilla OEM-lisensseillä ostetaan niin, että lisenssi menee siihen ensimmäiseen asennukseen siihen koneeseen mihin asennetaan (tulee lähes aina koneen mukana) ja sen saa asentaa uudestaan vain tämän tilalle.

        Samassa koneessa jos on vaikka kuusi Windowsia niin ostetaan kuusi lisenssiä.

        Microsoft myös seurailee niitä lisenssien käyttöjä ja väärinkäytösten kohdalla voi mitätöidä lisenssin että se ei enää toimi. Korjauksena on sitten ostaa uusi (tai uudet jos asennellut useisiin koneisiin). Tuo kannattaa pitää mielessä, ettei hölmönään anna omia lisenssejä kavereille "lainaksi".

        Sitäpaitsi myönsit siis windowsin hidastuvan käytössä kun joutuu ajamaan erillisiä ohjelmia sitä estääkseen. Taidat olla sellainen hemmetinmoinen valehtelija, kun samaan aikaan myönnät että hidastuu ja väität että eri ohjelmilla se ei muka hidastuisi. Ja kuitenkin se oikeasti ei varmastikaan ole yhtä nopea kuin uutena. Eli on luultavasti hidastunut. Ihmettelinkin mikä motivaatiosi on tällaisiin väitteisiin, vaikka samaan aikaan myönnät, että se hidastuu käytössä.


      • 2 asennusta kirjoitti:

        Mistä se muka tuon tietää itse olen asentanut 2 windowsia tähän koneeseen? Ei varmaan voi tietää, kun samasta osoitteesta tulevat nuo tiedot.

        Jos se toinen Windows on Virtualboxissa niin se kertoo eri laitetiedot Microsoftille.

        Kaksi Windows 7:aa eri osioilla kai onnistuu ja voi olla sama käyttislisenssi mutta onko tässä sitten yhtään mitään järkeä kun ei voi käyttää kuin toista kerrallaan?

        Tämäkään ei ole ihan aukottoman varma kun se Windows kertoo myös asennetut ohjelmat.


      • ... Niin ? kirjoitti:

        Sitäpaitsi myönsit siis windowsin hidastuvan käytössä kun joutuu ajamaan erillisiä ohjelmia sitä estääkseen. Taidat olla sellainen hemmetinmoinen valehtelija, kun samaan aikaan myönnät että hidastuu ja väität että eri ohjelmilla se ei muka hidastuisi. Ja kuitenkin se oikeasti ei varmastikaan ole yhtä nopea kuin uutena. Eli on luultavasti hidastunut. Ihmettelinkin mikä motivaatiosi on tällaisiin väitteisiin, vaikka samaan aikaan myönnät, että se hidastuu käytössä.

        "Sitäpaitsi myönsit siis windowsin hidastuvan käytössä kun joutuu ajamaan erillisiä ohjelmia sitä estääkseen."

        Minä puhuin tiedostojärjestelmästä. Tämäkin vain mekaanisilla kiintolevyillä, ja tuon ajaminen on automatisoitavissa. Oletuksena itseasiassa onkin.

        "Ja kuitenkin se oikeasti ei varmastikaan ole yhtä nopea kuin uutena."

        Ei vaan nopeampi, kun tulee päivityksiä mitkä nopeuttaa.


      • fdsafdas
        käytännön laki kirjoitti:

        Eikun tarkoitin että voisi samaan aikaan käytellä windowsia ja tehdä asennusta, kun tietävät kuitenkin että ohjelma on niin surkea että sitä joutuu uudelleen asentelemaan. Luulisi että ne voisi tehdä sellaisen, että kun samaan aikaan surkeaa ohjelmistoa asentelee uudestaan, niin se toinen toimii?

        "Eikun tarkoitin että voisi samaan aikaan käytellä windowsia ja tehdä asennusta, kun tietävät kuitenkin että ohjelma on niin surkea että sitä joutuu uudelleen asentelemaan."

        "kaikki" taitaa olla joku idiootti, koska en minä joudu Windowsia uudelleenasentelemaan. Kerran asennan ja sitten käytän kunnes päivitän emolevy/prosessori/muisti -yhdistelmän, jonka jälkeen uudelleenasennus on ihan järkevää. Windows kyllä toimii, mutta kun jotkut sankarit sähläävät sen asentamalla kaikenmaailman nettisivujen mainostamia ohjelmia tai omistavat rikkinäistä/heikkolaatuista rautaa, joka aiheuttaa ongelmia.

        Vika on hyvin harvoin käyttiksessä, useimmiten vika on joko raudassa ja/tai käyttäjässä.


      • Vai hölmömuka
        fdsafdas kirjoitti:

        "Eikun tarkoitin että voisi samaan aikaan käytellä windowsia ja tehdä asennusta, kun tietävät kuitenkin että ohjelma on niin surkea että sitä joutuu uudelleen asentelemaan."

        "kaikki" taitaa olla joku idiootti, koska en minä joudu Windowsia uudelleenasentelemaan. Kerran asennan ja sitten käytän kunnes päivitän emolevy/prosessori/muisti -yhdistelmän, jonka jälkeen uudelleenasennus on ihan järkevää. Windows kyllä toimii, mutta kun jotkut sankarit sähläävät sen asentamalla kaikenmaailman nettisivujen mainostamia ohjelmia tai omistavat rikkinäistä/heikkolaatuista rautaa, joka aiheuttaa ongelmia.

        Vika on hyvin harvoin käyttiksessä, useimmiten vika on joko raudassa ja/tai käyttäjässä.

        Itse olen huomannut, että suurin syy on nimenomaan käyttöjärjestelmässä, koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny. Tämä kyllä minulle todistaa missä vika on. Voiko vika olla raudassa, jos samaa vikaa ei eri järjestelmässä esiinny. No eihän se voi, kun se esiintyy vain yhdessä järjestelmässä.


      • Vai hölmömuka kirjoitti:

        Itse olen huomannut, että suurin syy on nimenomaan käyttöjärjestelmässä, koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny. Tämä kyllä minulle todistaa missä vika on. Voiko vika olla raudassa, jos samaa vikaa ei eri järjestelmässä esiinny. No eihän se voi, kun se esiintyy vain yhdessä järjestelmässä.

        "koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny"

        Onko muihin järjestelmiin esimerkiksi asennettu jotain rekisterin putsaus tai jotain turvaohjelmaa sotkemaan?


      • hyödyllisyys ..
        M-Kar kirjoitti:

        Jos se toinen Windows on Virtualboxissa niin se kertoo eri laitetiedot Microsoftille.

        Kaksi Windows 7:aa eri osioilla kai onnistuu ja voi olla sama käyttislisenssi mutta onko tässä sitten yhtään mitään järkeä kun ei voi käyttää kuin toista kerrallaan?

        Tämäkään ei ole ihan aukottoman varma kun se Windows kertoo myös asennetut ohjelmat.

        Paljonkin on hyötyä kun voi esim, kokeilla erilaisia ohjelmia ilman pelkoja siitä, että koko kone on jumissa jos reikäinen käyttöjärjestelmä junttaa kiinni/saastuu yms. Myöskin levyn hallinnointi helpottuu kummasti, kun se ei enää pysty olemaan selittämässä, että et voi tehdä tätä ja et voi tehdä tuota. Toimii siis tavallaan kuin virtuaalinen käyttöjärjestelmä, mutta ihan käytönnän hyötyjä on paljon.


      • hah ..
        M-Kar kirjoitti:

        "Sitäpaitsi myönsit siis windowsin hidastuvan käytössä kun joutuu ajamaan erillisiä ohjelmia sitä estääkseen."

        Minä puhuin tiedostojärjestelmästä. Tämäkin vain mekaanisilla kiintolevyillä, ja tuon ajaminen on automatisoitavissa. Oletuksena itseasiassa onkin.

        "Ja kuitenkin se oikeasti ei varmastikaan ole yhtä nopea kuin uutena."

        Ei vaan nopeampi, kun tulee päivityksiä mitkä nopeuttaa.

        Taidat puhua teoriasta etkä käytännöstä. Kyllä ihmiset yleen valittavat koneen hidastuneen eikä nopeutuneen. Todellakin toivoisin sinun olevat oikeassa ja koneet _oikeasti_ nopeutuisivat käytön aikana, koska ohjelmia pystyisi kehittämään paremmiksi ja nopeammiksi. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että koko ajan tehdään nopeampia ohjelmia ja silti nämä samat vanhat "ongelmat" nopeuden kanssa esiintyvät vuodesta toiseen. Jos sanomasi pitäisi paikkaansa ja ohjelmat nopeutuisivat, niin miten on sitten mahdollista että moninkertaisesti nopeammat tietokoneet ovat samoissa ongelmissa kuin vuosia sitten. No en lähde tässäkohtaa enemmän väittämään, mutta tältä se nyt yleisesti ottaen vaikuttaa.


      • .. .. ei oo ..
        M-Kar kirjoitti:

        "koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny"

        Onko muihin järjestelmiin esimerkiksi asennettu jotain rekisterin putsaus tai jotain turvaohjelmaa sotkemaan?

        Ei ole!


      • .. .. ei oo .. kirjoitti:

        Ei ole!

        Niin, eli ei mitään todistusta että vika olisi Windowsissa.


      • näkemyseroja?
        M-Kar kirjoitti:

        Niin, eli ei mitään todistusta että vika olisi Windowsissa.

        Eihän tuollaista voi todistaa, jos ei lähde käymään rivi riviltä ohjelmistoa läpi, että mikä siinä on vikana. Jos toisella ohjelmistolla kone toimii ja toisella ei, niin missä se vika sitten on? Mielestäni on mahdotonta että vika on tällöin raudassa.


      • näkemyseroja? kirjoitti:

        Eihän tuollaista voi todistaa, jos ei lähde käymään rivi riviltä ohjelmistoa läpi, että mikä siinä on vikana. Jos toisella ohjelmistolla kone toimii ja toisella ei, niin missä se vika sitten on? Mielestäni on mahdotonta että vika on tällöin raudassa.

        "Jos toisella ohjelmistolla kone toimii ja toisella ei, niin missä se vika sitten on?"

        Kyllä nämä on helposti selvitettävissä missä se vika on. Tarvitaan vain testitapaus millä vika voidaan toistaa.


      • hah .. kirjoitti:

        Taidat puhua teoriasta etkä käytännöstä. Kyllä ihmiset yleen valittavat koneen hidastuneen eikä nopeutuneen. Todellakin toivoisin sinun olevat oikeassa ja koneet _oikeasti_ nopeutuisivat käytön aikana, koska ohjelmia pystyisi kehittämään paremmiksi ja nopeammiksi. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että koko ajan tehdään nopeampia ohjelmia ja silti nämä samat vanhat "ongelmat" nopeuden kanssa esiintyvät vuodesta toiseen. Jos sanomasi pitäisi paikkaansa ja ohjelmat nopeutuisivat, niin miten on sitten mahdollista että moninkertaisesti nopeammat tietokoneet ovat samoissa ongelmissa kuin vuosia sitten. No en lähde tässäkohtaa enemmän väittämään, mutta tältä se nyt yleisesti ottaen vaikuttaa.

        "Kyllä ihmiset yleen valittavat koneen hidastuneen eikä nopeutuneen."

        Ovat itse hidastaneet sitä jollain humbuukiohjelmilla.

        "Todellakin toivoisin sinun olevat oikeassa ja koneet _oikeasti_ nopeutuisivat käytön aikana, koska ohjelmia pystyisi kehittämään paremmiksi ja nopeammiksi."

        Niinhän ne nopeutuukin. Windows 7 esimerkiksi oli paljon hitaampi julkaisun aikaan kuin nykyisin, kun kokeili esim. peacekeeper testisivua.

        "että moninkertaisesti nopeammat tietokoneet ovat samoissa ongelmissa kuin vuosia sitten."

        Urpot käyttäjät itse sotkevat koneensa. Ne jotka eivät sotke konettaan huijausohjelmilla tai ties millä saastalla, pysyy koneet nopeana. Ja päivittämällä uudempaan versioon tulee usein lisää vauhtia.


      • näkemyseroja? kirjoitti:

        Eihän tuollaista voi todistaa, jos ei lähde käymään rivi riviltä ohjelmistoa läpi, että mikä siinä on vikana. Jos toisella ohjelmistolla kone toimii ja toisella ei, niin missä se vika sitten on? Mielestäni on mahdotonta että vika on tällöin raudassa.

        Väitetyt Windowsin hidastumiset kyllä oikeasti johtuu siitä kun urpot latailee ties mitä ILMAISTA huuhaata millä sotkevat tietokoneensa.

        Jos Windowsiin asentaa jotain roskaa joka vielä käynnistyy aina Windowsin yhteydessä taustalle jumittamaan ja vielä jos huuhaaohjelman asennusohjelma on niin surkea, että ei osaa itseään täysin siivota niin ne eivät ole Windowsin vikoja. Se on niiden roskaohjelmien vika.


      • fdsafdsa
        Vai hölmömuka kirjoitti:

        Itse olen huomannut, että suurin syy on nimenomaan käyttöjärjestelmässä, koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny. Tämä kyllä minulle todistaa missä vika on. Voiko vika olla raudassa, jos samaa vikaa ei eri järjestelmässä esiinny. No eihän se voi, kun se esiintyy vain yhdessä järjestelmässä.

        "Itse olen huomannut, että suurin syy on nimenomaan käyttöjärjestelmässä, koska eri järjestelmillä ei samanlaisia ongelmia esiinny. "

        Minulla tuollaista ongelmaa ei ole esiintynyt siinä määrin, että siitä olisi mitään haittaa. Niissä koneissa jotka ovat selvästi hidastuneet, löytyy aina jotain viritelmiä ja sähläyksiä kun niitä korjaa. Vakiojuttuja:

        - työpöytä täynnä kuvakkeita ohjelmista, joita ei ole ollut asennettuna pitkään aikaan, sama kuvake monta kertaa
        - virustorjunta päivittämättä tai kaksi virustorjuntasoftaa, usein molemmat päivittämättä
        - Yleensä koneilta löytyy myös mitä ihmeellisimpiä skannereita ja muuta bloatwarea, mitä tulee muiden ohjelmien mukana jos niitä ei ymmärrä ruksata pois. Kellon vieressä oikealla alhaalla yleensä pitkä rivi kuvakkeita, välillä päällekkäisistäkin ohjelmista.
        - Työpöytä täynnä erilaisia kansioita ja kuvakkeita sen sijaan että ne olisivat omassa paikassaan järjestyksessä.
        - Koneeseen yhteensopimattomia ohjelmia, joita on yritetty asentaa monta kertaa, mutta yhtään kertaa ei ole poistettu epäonnistuneita asennuksia. Jos jotain on poistettu, niin deletellä (ohjelmia)
        - selaimista löytyy aina kaikki mahdolliset "toolbaarit" mitä maailmasta löytyy ja kauhea määrä erilaisia ihmelisukkeita
        - jos käyttäjällä on mokkula, koneesta löytyy usein pari-kolme eri ohjelmaa eri mokkuloille, joita hän on eri aikoina käyttänyt.

        "Voiko vika olla raudassa, jos samaa vikaa ei eri järjestelmässä esiinny."

        Voi, ei se mahdotonta ole. Joidenkin laitteiden, varsinkin näytönohjainten kiihdytysominaisuuksia tuetaan Windows-puolen ajureissa yleensä paljon laajemmin ja monipuolisemmin, jolloin jos kortissa toimii perusjutut oikein, niin se voi näyttää "toimivalta". Monet käyttävät Linuksia esimerkiksi ilman 3d-kiihdytystä noin esimerkkinä. Lisäksi se menee usein niin, että linux-koneista löytyy office ja nettiselain, windows-koneisiin taas on asennettu kameran, kännykän ja ties minkä laitteen lisäohjelmia, suuria pelejä, useampia selaimia ja ties mitä lisukkeita. Ei se ole MS:n vika tai edes hallittavissa, jos ohjelmistovalmistajat antavat softiensa mukana asentua ties mitä norttonin roskaa, Gates kun ei ole kim jong un.


      • hyödyllisyys .. kirjoitti:

        Paljonkin on hyötyä kun voi esim, kokeilla erilaisia ohjelmia ilman pelkoja siitä, että koko kone on jumissa jos reikäinen käyttöjärjestelmä junttaa kiinni/saastuu yms. Myöskin levyn hallinnointi helpottuu kummasti, kun se ei enää pysty olemaan selittämässä, että et voi tehdä tätä ja et voi tehdä tuota. Toimii siis tavallaan kuin virtuaalinen käyttöjärjestelmä, mutta ihan käytönnän hyötyjä on paljon.

        "Paljonkin on hyötyä kun voi esim, kokeilla erilaisia ohjelmia ilman pelkoja siitä, että koko kone on jumissa jos reikäinen käyttöjärjestelmä junttaa kiinni/saastuu yms."

        Jos ihan itse asentaa haittaohjelman, se ei millään tavalla tarkoita sitä että käyttöjärjestelmässä olisi vikaa.

        AINA pitää asentaa vain sellaisia ohjelmia joiden luotettavuuden tietää. Samalla tasolla pitää toimia kuin se että tietää kenelle antaa asuntonsa avaimet.

        "Myöskin levyn hallinnointi helpottuu kummasti, kun se ei enää pysty olemaan selittämässä, että et voi tehdä tätä ja et voi tehdä tuota."

        Pääkäyttäjänä onnistuu kaikki tarvittava hallinnointi.


      • huti tuli puli puli
        M-Kar kirjoitti:

        "Kyllä ihmiset yleen valittavat koneen hidastuneen eikä nopeutuneen."

        Ovat itse hidastaneet sitä jollain humbuukiohjelmilla.

        "Todellakin toivoisin sinun olevat oikeassa ja koneet _oikeasti_ nopeutuisivat käytön aikana, koska ohjelmia pystyisi kehittämään paremmiksi ja nopeammiksi."

        Niinhän ne nopeutuukin. Windows 7 esimerkiksi oli paljon hitaampi julkaisun aikaan kuin nykyisin, kun kokeili esim. peacekeeper testisivua.

        "että moninkertaisesti nopeammat tietokoneet ovat samoissa ongelmissa kuin vuosia sitten."

        Urpot käyttäjät itse sotkevat koneensa. Ne jotka eivät sotke konettaan huijausohjelmilla tai ties millä saastalla, pysyy koneet nopeana. Ja päivittämällä uudempaan versioon tulee usein lisää vauhtia.

        Peacekeeper ei kerro mitään muuta kuin sen, miten paljon käytetyn selaimen javascript-moottori on kehittynyt.


      • huti tuli puli puli kirjoitti:

        Peacekeeper ei kerro mitään muuta kuin sen, miten paljon käytetyn selaimen javascript-moottori on kehittynyt.

        Eli aika olennainen juttu.


    • Hyper Vee

      Windows 8 (pro) on tässäkin asiassa edistyksellinen, koska se sisältää Hyper-V -ominaisuuden.

      Eli on mahdollista asentaa ja käyttää useita Windowseja (tai vaikka linukseja) yhtä aikaa samalla Windows-koneella. Ytimien määrä ei ole rajoittava tekijä. Muisti tulee yleensä ensin vastaan, mutta onneksi Hyper-V mahdollistaa myös dynaamisen muistinvarauksen, jolloin virtuaalikoneen "perusmuisti" voidaan asettaa pieneksi.

      • jälkeenjääneitä siel

        No en nyt sanois edistykselliseksi kun asiaa jo 10 vuotta ihmetellyt.


      • Virtuaaliset tietokoneet ovat tekniikkaa 1960-luvulta. Ehkä oli jo aikakin Windowsin nousta kehityksen kelkkaan.


      • Hyper Vee
        Kollimaattori kirjoitti:

        Virtuaaliset tietokoneet ovat tekniikkaa 1960-luvulta. Ehkä oli jo aikakin Windowsin nousta kehityksen kelkkaan.

        Ja Edison keksi valon. Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?

        Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella.


      • mikään ei kehity
        Hyper Vee kirjoitti:

        Ja Edison keksi valon. Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?

        Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella.

        Olkoot ihan rauhassa, mutta ei se edistyksellinen silti ole.

        Ymmärrätkö eron. Jos joku nyt keksisi ensimmäisen auton joka kulkisi 5 km/h niin ei voitaisi puhua mistään edistyksellisestä tekniikasta. Asiat jotka niiden olisi pitänyt tajuta jo aikoja sitten.

        Mielestäni nämä kehityksen jarrut ovat jälkijunassa ja ainoa syy miksi noin voi toimia on kun saa rahaa tyhjästä.


      • Win Lin Trol
        Hyper Vee kirjoitti:

        Ja Edison keksi valon. Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?

        Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella.

        XP-aikaan nuo virtuaaliboxit ilmestyivät taviksille ilmaiseksi käyttöön, minullakin oli parhaimmillaan kuusi XP:tä kovolla virtuaaliboxeissa koska innostuin niitä kokeilemaan.
        Eihän niillä sitten mitään oikeastaan tehnyt, kunhan kokeilin.
        Kyllä Linuxeille on saanut virtuaaliboxeja jo tovin joten kasi edelleenkin kusi.


      • Hyper Vee kirjoitti:

        Ja Edison keksi valon. Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?

        Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella.

        "Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?"

        Ubuntu.

        "Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella."

        Laatusertifioinnit puuttuu, ja ominaisuuksia on melko vähän.


      • ammattilainen X
        M-Kar kirjoitti:

        "Mutta missä muussa tavalliselle kuluttajalle tarkoitetussa käyttöjärjestelmässä virtualisointiympäristö tulee mukana?"

        Ubuntu.

        "Olen edelleen sitä mieltä, että Windows 8 on kaikkien aikojen kehittynein käyttöjärjestelmä. Jos alatte väittämään vastaan, niin yrittäkää edes perustella."

        Laatusertifioinnit puuttuu, ja ominaisuuksia on melko vähän.

        Ubuntu taas on muilta osin lähes käyttökelvoton, joten ei kiitos.


      • ammattilainen X kirjoitti:

        Ubuntu taas on muilta osin lähes käyttökelvoton, joten ei kiitos.

        Ei ole miltään osin. Kaikki toimii mitä on luvattukin, ja paljon enemmänkin. Onhan tuo erittäin suosittu ammattikäytössä.


      • hinasdf
        M-Kar kirjoitti:

        Ei ole miltään osin. Kaikki toimii mitä on luvattukin, ja paljon enemmänkin. Onhan tuo erittäin suosittu ammattikäytössä.

        Ei ole. Ammattikäytössä on promille Ubuntuista ja Ubuntua käyttää marginaalinen määrä ajattelevista ihmisista


      • hinasdf kirjoitti:

        Ei ole. Ammattikäytössä on promille Ubuntuista ja Ubuntua käyttää marginaalinen määrä ajattelevista ihmisista

        Ubuntu on markkinajohtaja pilvialustoissa ja sitä käytetään valtavasti ammattikäytössä.


      • Windows kehittyy
        mikään ei kehity kirjoitti:

        Olkoot ihan rauhassa, mutta ei se edistyksellinen silti ole.

        Ymmärrätkö eron. Jos joku nyt keksisi ensimmäisen auton joka kulkisi 5 km/h niin ei voitaisi puhua mistään edistyksellisestä tekniikasta. Asiat jotka niiden olisi pitänyt tajuta jo aikoja sitten.

        Mielestäni nämä kehityksen jarrut ovat jälkijunassa ja ainoa syy miksi noin voi toimia on kun saa rahaa tyhjästä.

        "Mielestäni nämä kehityksen jarrut ovat jälkijunassa"

        Miten virtualisoinnin tuleminen käyttiksen vakio-ominaisuudeksi jarruttaa kehitystä?

        Kehityksen jarruja ovat he, jotka edelleen käyttävät vanhentuneita Windows-versioita. Kuinka paljon maailmassa menee hukkaan työaikaa, kun jengi käyttelee sitkeästi sitä lagaavaa seiskaa. Xp-hörhöjä ei viitsi edes mainita.

        Aloittajalle tiedoksi, että talossa ei voi olla kahta isäntää. M-Kar on perustellut sen tässä ketjussa hyvin.


      • pilvistä..
        M-Kar kirjoitti:

        Ubuntu on markkinajohtaja pilvialustoissa ja sitä käytetään valtavasti ammattikäytössä.

        Tarkoitatko pilvialustoilla tavallisia servereitä?

        Ubuntussa on hyviä puolia, mutta sen perusjakelun käyttöliittymä on karmea. Windows 8:n tiililiittymäkin alkaa tuntumaan nerokkaalta, jos on joutunut Ubuntua kokeilemaan.


      • pilvistä.. kirjoitti:

        Tarkoitatko pilvialustoilla tavallisia servereitä?

        Ubuntussa on hyviä puolia, mutta sen perusjakelun käyttöliittymä on karmea. Windows 8:n tiililiittymäkin alkaa tuntumaan nerokkaalta, jos on joutunut Ubuntua kokeilemaan.

        "Tarkoitatko pilvialustoilla tavallisia servereitä?"

        Lähinnä niitä julkisen pilven servereitä, Amazon, Rackspace jne. Ubuntu on ylivoimainen markkinajohtaja. Kas kummaa sitä Ubuntua sitten käytetään paljon työkäytössä kun järjestelmiä tietysti yhtenäistetään.

        "Ubuntussa on hyviä puolia, mutta sen perusjakelun käyttöliittymä on karmea."

        Ei mitään ihmeellistä vikaa ole näkynyt. Windows 8:n tiilikäyttöliittymä on optimoitu käyttöön jossa yksi sovellus varaa koko näyttötilan ja yhteen sovellukseen olisi tarkoitus optimoida jonkun työtehtävän käyttöliittymä.

        Ubuntu taas on työpöytäympäristö, siinä on työpöytä, ikkunoita, kuvakkeita jne. kuten oli Windows 7:ssa.


    • vaikeutuuko

      "Windowsin asennus"
      Pitäs olla mailman yksikertasin asia
      Siirretään data asennusmedialta -> koneeseen ja kun data siirtynyt koneeseen aletetaan nyt tekemään sitä mitä halutaan?
      Ja kone päivittyy tarpeellisilta osin käytön aikana?

      Mikä siinä maksaa M$ ei nyt ihan uusi järjestelmä "tietokone" ympyröissä?

      • kummallista touhua

        Äläpä muuta virka ystävä hyvä.


    • fdsafdsa

      Jos haluat kaksi Windowsia yhteen koneeseen niin, että ne toimivat yhtä aikaa, toinen käyttöjärjestelmistä pitää asentaa virtuaalikoneeseen, esimerkiksi Oraclen VirtualBox on hyvä ja ilmainen vaihtoehto.

      Käyttöjärjestelmä hallitsee tietokonetta, eikä yhtessä koneessa voi laitearkkitehtuurin takia olla kahta käyttöjärjestelmää. Teoriassa toki sellainen tietokone olisi mahdollista toteuttaa, mutta se olisi hyvin monimutkainen ja kallis.

      • agb fujistu

        Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan. Esimerkiksi kahdelle näytönohjaimelle ei olisi käyttöä, koska kuitenkin sitä katsotaan yhtä näyttöä. Eikä kaikkia muitakaan toimintoja, näppäimistöä, hiirtä tarvittaisi kahta kappaletta jne.. Yksi ohjelmakin riittäisi niitä pyörittämään, jos se vain olisi fiksu.


      • agb fujistu kirjoitti:

        Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan. Esimerkiksi kahdelle näytönohjaimelle ei olisi käyttöä, koska kuitenkin sitä katsotaan yhtä näyttöä. Eikä kaikkia muitakaan toimintoja, näppäimistöä, hiirtä tarvittaisi kahta kappaletta jne.. Yksi ohjelmakin riittäisi niitä pyörittämään, jos se vain olisi fiksu.

        "Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan."

        Siis kyllä tämä onnistuu mutta se vaatii siihen käyttöjärjestelmien ja laitteiston väliin sen kerroksen joka hoitaa niiden laiteresurssien jakamisen, ja tätä kutsutaan virtualisoinniksi. Niitä löytyy puhtaasti tätä käyttöä varten tehtyjä ns. host käyttöjärjestelmiä, tunnetuimpina varmaan Vmwaren ja Red Hatin tuotteet.

        Halpa tapa sitten olisi laittaa esim. CentOS 7 siihen ja tällä valita se virtualisointi siihen ja ei asenna muuta. Sitten voi vaikka jostain toisesta koneesta käyttää clienttiä millä ohjailee niitä virtuaalikoneita. Jos haluaa samassa koneessa niin sitten pitää asentaa työpöytäympäristö myös. Oleellisesti sama kuin asentaisi Windowsin siihen pohjalle ja tähän sen Virtualboxin, jonka päälle laittaa ne varsinaiset käyttöjärjestelmät.

        Homma toimii juurikin niin kuten tarkoitat. Laiteosat eivät maksa sen enempää mutta ohjelmalisenssit toki maksavat enemmän.


      • Win Lin Trol
        M-Kar kirjoitti:

        "Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan."

        Siis kyllä tämä onnistuu mutta se vaatii siihen käyttöjärjestelmien ja laitteiston väliin sen kerroksen joka hoitaa niiden laiteresurssien jakamisen, ja tätä kutsutaan virtualisoinniksi. Niitä löytyy puhtaasti tätä käyttöä varten tehtyjä ns. host käyttöjärjestelmiä, tunnetuimpina varmaan Vmwaren ja Red Hatin tuotteet.

        Halpa tapa sitten olisi laittaa esim. CentOS 7 siihen ja tällä valita se virtualisointi siihen ja ei asenna muuta. Sitten voi vaikka jostain toisesta koneesta käyttää clienttiä millä ohjailee niitä virtuaalikoneita. Jos haluaa samassa koneessa niin sitten pitää asentaa työpöytäympäristö myös. Oleellisesti sama kuin asentaisi Windowsin siihen pohjalle ja tähän sen Virtualboxin, jonka päälle laittaa ne varsinaiset käyttöjärjestelmät.

        Homma toimii juurikin niin kuten tarkoitat. Laiteosat eivät maksa sen enempää mutta ohjelmalisenssit toki maksavat enemmän.

        Ohjelmalisennssit eivät maksa paljoa kun pysyttäytyy "harrastelijavirityksissä".
        Hyvin voi käyä täällä pa$kaa jauhamassa yhdellä koneella kun odottelee toisen j/tai kolmannen koneen saavan hommansa tehtyä. Eikä tälläiselle PJ-koneellekaan tarvitse oikeasti edes hintalappua laittaa koska seuraava paikka sitten "after death" on luultavasti kierrätyskeskus.


      • .. aste ..
        Win Lin Trol kirjoitti:

        Ohjelmalisennssit eivät maksa paljoa kun pysyttäytyy "harrastelijavirityksissä".
        Hyvin voi käyä täällä pa$kaa jauhamassa yhdellä koneella kun odottelee toisen j/tai kolmannen koneen saavan hommansa tehtyä. Eikä tälläiselle PJ-koneellekaan tarvitse oikeasti edes hintalappua laittaa koska seuraava paikka sitten "after death" on luultavasti kierrätyskeskus.

        Tossa oot oikeessa, että noita vanhoja koneitakin saa halvalla ja niitä on käytetty surffailuun aikaisemminkin, joten miksipä ei onnistuisi edelleenkin. Fiksu ohjelma tietenkin tarvittaisiin jolla voisi ajaa molempia "samaan aikaan" kun esim. uutta järjestelmää asennetaan. Itsekin mm. toimittanut 2 ytimisen 3.1 ghz prosessorin "tiedokoneiden hautausmaaalle". Tarkoitus siis lienee että näitä osia jää normaaleilla ihmisillä "yli" ihan päivittäisestä käytöstä.


      • .. aste .. kirjoitti:

        Tossa oot oikeessa, että noita vanhoja koneitakin saa halvalla ja niitä on käytetty surffailuun aikaisemminkin, joten miksipä ei onnistuisi edelleenkin. Fiksu ohjelma tietenkin tarvittaisiin jolla voisi ajaa molempia "samaan aikaan" kun esim. uutta järjestelmää asennetaan. Itsekin mm. toimittanut 2 ytimisen 3.1 ghz prosessorin "tiedokoneiden hautausmaaalle". Tarkoitus siis lienee että näitä osia jää normaaleilla ihmisillä "yli" ihan päivittäisestä käytöstä.

        "joten miksipä ei onnistuisi edelleenkin."

        Tarvitsee vain riittävän uudet ohjelmat.

        "Fiksu ohjelma tietenkin tarvittaisiin jolla voisi ajaa molempia "samaan aikaan" kun esim. uutta järjestelmää asennetaan."

        Tarvitsee sen virtualisoinnin enste ja sen päällä sitten saa niitä käyttöjärjestelmiä asenneltua miten huvittaa.


      • fdsafdsa
        agb fujistu kirjoitti:

        Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan. Esimerkiksi kahdelle näytönohjaimelle ei olisi käyttöä, koska kuitenkin sitä katsotaan yhtä näyttöä. Eikä kaikkia muitakaan toimintoja, näppäimistöä, hiirtä tarvittaisi kahta kappaletta jne.. Yksi ohjelmakin riittäisi niitä pyörittämään, jos se vain olisi fiksu.

        "Ei sen pitäisi paljoakaan kalliimpi olla ehkän. 1.5 kertaa tavallisen tietokoeen hinnan, koska samoja osia pystyisi käyttämään samaan aikaan, eli siis kaikkia osia ja ohjelmia ei tarvitsisi tehdä kahteen kertaan. "

        Et ymmärrä, kuinka paljon monimutkaisempi olisi toteuttaa tietokone, jossa olisi kaksi rinnakkaista käyttöjärjestelmää pyörimässä tasaveroisina raudalla? Kalleus ei johtuisi niinkään raudasta, vaan siitä että sellaisen koneen suunnittelu olisi erittäin haastavaa koneen teknisen monimutkaisuuden takia. Lisäksi suorituskyky voisi jäädä toivottua huonommaksi kahden rinnakkaisten käyttisten vaatimien lisätekniikoiden aiheuttaman monimutkaisuuden pelkän perustoimintojen logistiikan vaatimien lukemattomien operaatioiden takia.


    • ertver

      Ei pysty autonkaan moottoria korjaamaan jos autolla ajetaan, eikä pysäytetä remontin ajaksi.

      • herra ja narri

        Hybridillä voisi onnistua. Ajetaan sähköllä ja ehjätään polttomoottoria ja vastoinpäin.


    • kehitystä

      Turha asentaa "taustalla" nykyaikainen käyttöjärjestelmä asentuu koneelle muutamassa minuutissa ja on heti käyttövalmis.

      Tietotekniikka on kehittynyt windows 95 jälkeen ;)

      • tulevaisuutta ..

        Taidat olla taas sellainen huuliveikko, mutta jos oikeasti totta puhutaan niin silloin kun koneelle olisi muuta käyttöä niin tällaiset järjestelmät olisivat oikein järkeviä. Pystyn kyllä tulevaisuudessa näkemään miten näille jutuille nauretaan, että koska tekee koneelle jotain niin sitä ei pystyisi käyttämään samaan aikaan. Aivan varmasti kun tämä on arkipäivää niin tällaisille asioille nauretaan. Eikä se edes ole kaukana, koska se olisi mahdollista jo nyt, jos vain viitsisitään asiaa ajatella ja ottaa huomioon.

        Tiedätkö mitä muita etuja tästä tulee myöskin tulevaisuudessa seuraamaan. Esimerkiksi että kaksi käyttäjää voisi käyttää konetta samaan aikaan. Eli perheen ei tarvitse ostaa 5 tietokonetta, kun on tarpeeksi tehoja/tai yhteensopivuuksia, että niitä tehoja saadaan muuta kautta esimerkiksi käyttöön. En tiedä miksi puhut menneisyydestä, kun minä puhun tulevaisuudesta, jos et sitten tahallisesti. Tällaiset järjestelmät tulevat kuitenkin olemaan osa tulevaisuutta.


      • tulevaisuutta .. kirjoitti:

        Taidat olla taas sellainen huuliveikko, mutta jos oikeasti totta puhutaan niin silloin kun koneelle olisi muuta käyttöä niin tällaiset järjestelmät olisivat oikein järkeviä. Pystyn kyllä tulevaisuudessa näkemään miten näille jutuille nauretaan, että koska tekee koneelle jotain niin sitä ei pystyisi käyttämään samaan aikaan. Aivan varmasti kun tämä on arkipäivää niin tällaisille asioille nauretaan. Eikä se edes ole kaukana, koska se olisi mahdollista jo nyt, jos vain viitsisitään asiaa ajatella ja ottaa huomioon.

        Tiedätkö mitä muita etuja tästä tulee myöskin tulevaisuudessa seuraamaan. Esimerkiksi että kaksi käyttäjää voisi käyttää konetta samaan aikaan. Eli perheen ei tarvitse ostaa 5 tietokonetta, kun on tarpeeksi tehoja/tai yhteensopivuuksia, että niitä tehoja saadaan muuta kautta esimerkiksi käyttöön. En tiedä miksi puhut menneisyydestä, kun minä puhun tulevaisuudesta, jos et sitten tahallisesti. Tällaiset järjestelmät tulevat kuitenkin olemaan osa tulevaisuutta.

        "Aivan varmasti kun tämä on arkipäivää niin tällaisille asioille nauretaan."

        Virtualisointi on ollut yleistä yli 10v, ei mitään tulevaisuutta.

        "Esimerkiksi että kaksi käyttäjää voisi käyttää konetta samaan aikaan."

        Tämä oli tavallista jo 70-luvulla.

        "En tiedä miksi puhut menneisyydestä"

        Varmaan siksi kun tässä ei ole mitään. Puhut asioista mitkä on yleistynyt 10-40v sitten.


    • Henskelimies 1

      Kyllä meidän mummo, teidän mummot voittaa !

    • pysy aidossa

      "Mistä se muka tuon tietää itse olen asentanut 2 windowsia tähän koneeseen? Ei varmaan voi tietää, kun samasta osoitteesta tulevat nuo tiedot. "

      Jatkahan sitä tietotekniikan opiskelua. Windowsin asennuksen aikana käyttöjärjestelmään muodostuu "yksilökohtaiset" digitaaliset suojaustunnisteet. Nämä näkyy Windowsin rekisterissä SID tunnisteina.
      Nämä SID:it muodostuu 48-bittisestä myöntäjän tunnisteesta ja 32-bittisisatä alitunnisteista.
      Windows NT:stä lähtien näitä on käytetty käyttäjien erottamiseen toisistaan ja käyttäjien tunnsitamiseen. Windows pyrkii huolehtimaan siitä, että samaa SID:iä ei esiinnyt kahta kertaa. (eli ovat yksilöllisiä)
      Näin siis karkeasti kerrottuna.
      Nämä muodostuu vasta asennuksen aikana eli tavallaan jokainen asennuskerta on "erilainen" eli asennuskerta on tunnistettavissa ja erotettavissa muista asennuskerroista.

      Kyllä ne asennuskerrat voidaan erottaa toisistaan vaikka ne tehdään yhteen ja samaan koneeseen. Näitä SID:ejä käyttäjä eikä Windowsin asentaja voi itse muutella mielivaltaisesti. SID:it lukemalla kone voidaan tunnistaa yksilöllisesti.

      Olet siis väärässä jos kuvittelet ettei Microsoft voi tietäää Windowsin asennuskerroista mitään. Tämä on yksi tekninen tapa erottaa toistaan aidot ja kloonatut laittomat Windowsit.

      • tässä vähän vastauks

        Lisäksi kysymys oli siitä, että voisi asentaa uutta käyttöjärjestelmää, koska sen ennen pitkää joutuu sinne koneelle NORMAALILLA käyttäjällä uudelleen asentamaan. Sitä en tiedä, jos te olette sellaisia velhoja ja ette käytä mitään ohjelmia. Mutta normaali käyttäjä ei voi etukäteen tietää mikä on surkea ohjelma ja mikä ei. Kas kummaa kun eivät etukäteen mainosta, että tästä voit ladata ohjelmamme, mutta ei kannata koska se on surkea ja sotkee ja jäätää koneesi. Miksikö? Niinpä. Eikä tällaista voi tietää kuin kokenut käyttäjä tai joku joka on ollut ohjelman kanssa ennenkin tekemisissä/kuullut sen vioista, että sitä ei kannata asentaa, mutta normaali käyttäjä ei tätä voi etukäteen tietää. Sitten kun vahinko on jo tapahtunut, niin uudelleen asennus alkaa häämöttämään edessä. Näin siinä useimmilla käy. Toiset sitten eivät laita koneelleen mitään viruspelossa yms. En sitten tiedä onko tämäkään nyt enää sitten järkevää pelätä viruksia, että ei voisi esim. ladata vapaita officeja yms. koneelleen. Mitä sillä koneella enää tekee, jos sitä ei uskalla käyttää?
        Enkä tiedä miksi haukut taitojani, vaikka en ole kehunut mikään expertti olevani. Kyllä minä sen tiedän että ne jotka ovat päivittäin koneiden kanssa tekemisissä tietävät enemmän. Oma alani on ollut vähän "korkeammalla" tasolla, mutta en minä niin hölmö ole että väittäisin tietäväni enemmän kuin ammattilaiset.


      • tässä vähän vastauks kirjoitti:

        Lisäksi kysymys oli siitä, että voisi asentaa uutta käyttöjärjestelmää, koska sen ennen pitkää joutuu sinne koneelle NORMAALILLA käyttäjällä uudelleen asentamaan. Sitä en tiedä, jos te olette sellaisia velhoja ja ette käytä mitään ohjelmia. Mutta normaali käyttäjä ei voi etukäteen tietää mikä on surkea ohjelma ja mikä ei. Kas kummaa kun eivät etukäteen mainosta, että tästä voit ladata ohjelmamme, mutta ei kannata koska se on surkea ja sotkee ja jäätää koneesi. Miksikö? Niinpä. Eikä tällaista voi tietää kuin kokenut käyttäjä tai joku joka on ollut ohjelman kanssa ennenkin tekemisissä/kuullut sen vioista, että sitä ei kannata asentaa, mutta normaali käyttäjä ei tätä voi etukäteen tietää. Sitten kun vahinko on jo tapahtunut, niin uudelleen asennus alkaa häämöttämään edessä. Näin siinä useimmilla käy. Toiset sitten eivät laita koneelleen mitään viruspelossa yms. En sitten tiedä onko tämäkään nyt enää sitten järkevää pelätä viruksia, että ei voisi esim. ladata vapaita officeja yms. koneelleen. Mitä sillä koneella enää tekee, jos sitä ei uskalla käyttää?
        Enkä tiedä miksi haukut taitojani, vaikka en ole kehunut mikään expertti olevani. Kyllä minä sen tiedän että ne jotka ovat päivittäin koneiden kanssa tekemisissä tietävät enemmän. Oma alani on ollut vähän "korkeammalla" tasolla, mutta en minä niin hölmö ole että väittäisin tietäväni enemmän kuin ammattilaiset.

        "Mutta normaali käyttäjä ei voi etukäteen tietää mikä on surkea ohjelma ja mikä ei."

        Nykyään ohjelmat ovat yleensä siellä sovelluskaupassa ja ne on tarkistettu jo, että ovat kunnollisia. Harvemmin sinne mitään saastaa pääsee.

        Myyjä tietysti vastaa myydystä tuotteesta. Huolehdi siitä, että teet kaupat kasvotusten suomessa.

        Ilmaisilla ohjelmilla, selvitä kuka siitä ohjelmasta vastaa ja varmista asia ensiksi. Pitää tietää ketä läksyttää jos tulee harmeja.

        Jos ei osaa niin aina voi ostaa palveluna. Suomessa voi ostaa IT-palvelua, että joku säätää sen koneen kuntoon jos ei itse osaa. 50€/h pitäisi onnistua kuluttajalla.

        Lähtökohtaisesti MITÄÄN jonka luotettavuutta ei tiedä, ei pidä asentaa tai käynnistää. Se on ihan oma vika silloin. Ihmettelenkin miksi luotsi tubuttaa sitä Windows 7:aa jossa ei sitä sovelluskauppaa ole. Se sovelluskauppa kun juurikin mahdollistaa sen, että normaali kuluttaja voi itse asennella niitä ohjelmia helposti ilman luotettavuuden selvittämistä tai palveluna ostamista.

        "Sitten kun vahinko on jo tapahtunut, niin uudelleen asennus alkaa häämöttämään edessä."

        Sitten pitää asentaa uusiksi. Se on sitä oppirahojen maksamista.

        "Mitä sillä koneella enää tekee, jos sitä ei uskalla käyttää?"

        Kyllä niitä koneita uskaltaa käyttää. Sinulla on joku harhainen käsitys, että tietokoneen käyttö olisi sitä että pitäisi latailla jotain ILMAISIA haittaohjelmia ties mistä filehipposta.

        Oikea tapa kun on OSTAA VALMIS tietokone niihin käyttötarkoituksiin mihin on määritellyt (esim. valmiiksi officella asennettuna ja mitä muuta haluaakaa), ladata sovelluskaupasta lisää sovelluksia jos sellainen on, ja MAKSAA siitä YLLÄPIDOSTA että ne hommat toimii minkä on ostanut. Tätähän se on Windows 7:lla jos ei itse osaa.

        Tai sitten vaan makselee niitä oppirahoja, asentaa uusiksi, ostaa mitätöityjä lisenssejä uusiksi jne. jos ei omat taidot ole riittäneet siihen halvalla tekemiseen.

        Ei siitä voi syyttää kuin itseä jos käyttää tekniikkaa eri tavalla kuin on suunniteltu. Minulle ei ole mikään ongelma asentaa tietokonetta valmiiksi niin että se toimii ja ylläpitää sitä toimivana vuosikausia. Jos ei osaa niin sitten pitää ostaa palveluna.


    • .. ei laillisesti ..

      Ei varmaan tasan voi mistään tietää, että onko se vanha asennus vielä koneellani. Ei ainakaan laillisin keinoin. Mistä ne sen voi tietää, jos käyttelen uutta asennusta, että onko se vanha vielä koneella, elleivät sitten murtaudu järjestelmääni.

      Yritätkö jo ujuttaa, että käyttöjärjestelmän tekijä saisi tutkia konettani miten tahtoo ja tehdä tietomurtoja siihen?

      • ei järkeä ..

        Jos vielä otan ulkoisen kovalevyn irti, niin joutuvat tekemään asuntomurron jos haluavat tutkia. Kyllä sinä nyt puhut ihan höpöjä. On kaksi eri asiaa, että PYSTYVÄT, vaan että onko se noin järjen mahdollisuuksissa mahdollista.


      • "Yritätkö jo ujuttaa, että käyttöjärjestelmän tekijä saisi tutkia konettani miten tahtoo ja tehdä tietomurtoja siihen? "

        Muista että se Windows on Microsoftin omaisuutta ja siihen myydään vain käyttölupia.


      • ... ...
        M-Kar kirjoitti:

        "Yritätkö jo ujuttaa, että käyttöjärjestelmän tekijä saisi tutkia konettani miten tahtoo ja tehdä tietomurtoja siihen? "

        Muista että se Windows on Microsoftin omaisuutta ja siihen myydään vain käyttölupia.

        Ei se sentään tietomurtoihin oikeuta. Vaikka ostaisin auton osamaksulla, niin ei auton myyjä saa autoani ottaa haltuun silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Tai tulla edes tutkimaan, että mitä osia olen autooni asentanut.

        Tässä puhuttiin nyt aivan eri asiasta, en tiedä miksi tunget noita käyttölupiasi, koska tässähän keskustellaan aivan laillisesta tapauksesta, jossa microsoft voisi ajatella käyttäjiä. Siis käyttäjäystävällisyydestä. Senkin vähäisen kehityksen jälkeen mitä ovat saaneet aikaan. Esim. suurennuslasin pallottelu on ei ja ei ja on. Samaa asiaa on 20 vuotta tässä palloteltu ja välillä sentään ajattelevat käyttäjää.

        Kyllä minä haluaisin uskoa toisin kuin sinä, että microsoft haluaa myös ajatella käyttäjiä, koska se lisää käyttäjämääriä ja myyntiä. Sinun uskosi taas tuntuu riippuvan siitä, että tehdään mahd. huonoa ja kiristetään asiakkaita.


      • ei pätevä sop.
        M-Kar kirjoitti:

        "Yritätkö jo ujuttaa, että käyttöjärjestelmän tekijä saisi tutkia konettani miten tahtoo ja tehdä tietomurtoja siihen? "

        Muista että se Windows on Microsoftin omaisuutta ja siihen myydään vain käyttölupia.

        Suomen lain mukaan kiristys on kiellettyä. Itse katson että kys. sopimukset ovat kiristämällä aikaan saatuja, koska tuotteen palautusmahdollisuutta avattuna ei enää ole. Asennus on jo pitkällä kun se alkaa kyselemään suostumista käyttöehtoihin. Vastaankin joka kerralla ensimmäisen kerran ei. Jos se toimii hyvä, jos ei niin katson maksetun hinnnan jälkeen että sopimus ei ole pätevä, koska se perustuu kiristämiseen ja on näin ollen Suomen lain mukaan kiellettyä.

        Eihän sen jälkeen kun tuotteesta on jo maksettu voi alkaa latelemaan mitään mielivaltaisia ehtoja mihin käyttäjä ei voi kuin vastata kyllä, että jo maksettu tuote toimisi.
        Ei sellainen sopimus ole pätevä.


      • näin ..
        ei pätevä sop. kirjoitti:

        Suomen lain mukaan kiristys on kiellettyä. Itse katson että kys. sopimukset ovat kiristämällä aikaan saatuja, koska tuotteen palautusmahdollisuutta avattuna ei enää ole. Asennus on jo pitkällä kun se alkaa kyselemään suostumista käyttöehtoihin. Vastaankin joka kerralla ensimmäisen kerran ei. Jos se toimii hyvä, jos ei niin katson maksetun hinnnan jälkeen että sopimus ei ole pätevä, koska se perustuu kiristämiseen ja on näin ollen Suomen lain mukaan kiellettyä.

        Eihän sen jälkeen kun tuotteesta on jo maksettu voi alkaa latelemaan mitään mielivaltaisia ehtoja mihin käyttäjä ei voi kuin vastata kyllä, että jo maksettu tuote toimisi.
        Ei sellainen sopimus ole pätevä.

        Ilmaisissa tuotteissa voi toki määritellä käyttöehtonsa miten tahtoo, koska kenenkään ei ole pakko niitä käyttää. Mutta jos myisin sinulle auton, niin en minä voi jälkikäteen sinua vaatia kirjoittelemaan mitään sopimuksia, että miten sinä saat autoasi käytellä.

        Eivät tällaiset sopimukset ole lain mukaan päteviä. Tosin näistähän tässä ei ollut kysymyskään, vaan siitä että varmaan joku päivä tarjoaa käyttäjäystävällisen käyttökokemuksen, eikä tarvitse asennuksiakaan odotella tyhjän panttina.

        Kunhan nyt ensin vähän kehittyy tämäkin ohjelma.


      • ... ... kirjoitti:

        Ei se sentään tietomurtoihin oikeuta. Vaikka ostaisin auton osamaksulla, niin ei auton myyjä saa autoani ottaa haltuun silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Tai tulla edes tutkimaan, että mitä osia olen autooni asentanut.

        Tässä puhuttiin nyt aivan eri asiasta, en tiedä miksi tunget noita käyttölupiasi, koska tässähän keskustellaan aivan laillisesta tapauksesta, jossa microsoft voisi ajatella käyttäjiä. Siis käyttäjäystävällisyydestä. Senkin vähäisen kehityksen jälkeen mitä ovat saaneet aikaan. Esim. suurennuslasin pallottelu on ei ja ei ja on. Samaa asiaa on 20 vuotta tässä palloteltu ja välillä sentään ajattelevat käyttäjää.

        Kyllä minä haluaisin uskoa toisin kuin sinä, että microsoft haluaa myös ajatella käyttäjiä, koska se lisää käyttäjämääriä ja myyntiä. Sinun uskosi taas tuntuu riippuvan siitä, että tehdään mahd. huonoa ja kiristetään asiakkaita.

        "Vaikka ostaisin auton osamaksulla, niin ei auton myyjä saa autoani ottaa haltuun silloin kun sitä sattuu huvittamaan."

        Kyseessä on ennemminkin vuokra-asunto tai leasing auto. Lisäksi Microsoft ei tunkeudu sinne koneelle vaan se vaan kertoo tarvittavan tiedon automaattisesti kun kytkeytyy nettiin jotta voidaan varmistaa käyttöluvat.


      • ei pätevä sop. kirjoitti:

        Suomen lain mukaan kiristys on kiellettyä. Itse katson että kys. sopimukset ovat kiristämällä aikaan saatuja, koska tuotteen palautusmahdollisuutta avattuna ei enää ole. Asennus on jo pitkällä kun se alkaa kyselemään suostumista käyttöehtoihin. Vastaankin joka kerralla ensimmäisen kerran ei. Jos se toimii hyvä, jos ei niin katson maksetun hinnnan jälkeen että sopimus ei ole pätevä, koska se perustuu kiristämiseen ja on näin ollen Suomen lain mukaan kiellettyä.

        Eihän sen jälkeen kun tuotteesta on jo maksettu voi alkaa latelemaan mitään mielivaltaisia ehtoja mihin käyttäjä ei voi kuin vastata kyllä, että jo maksettu tuote toimisi.
        Ei sellainen sopimus ole pätevä.

        "Itse katson että kys. sopimukset ovat kiristämällä aikaan saatuja, koska tuotteen palautusmahdollisuutta avattuna ei enää ole."

        Kyllä on. Retail paketin voi tietysti palauttaa. Sekin lukee niissä sopimuksissa. OEM Windowsia Microsoft ei ikinä tarjoa kuluttajille vaan se on tarkoitettu myytäväksi tietokoneeseen asennettuna kuluttajalle. Silloin palautetaan koko tietokone.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe