Pienet rahat poikimaan

varaton sijoittaja

Lapsilla s-pankissa tuottotilit - korot vanhimman lapsen reilulle 400€ huikeat 4snt. Mitä kannattaisi tehdä ettei lapsen rahat katoa, mutta tuottaisi hieman enemmän? Rahat siis vanhempien säästämiä periaatteella vitonen kuussa. Lapsi ei näistä tiedä mitään eikä saakkaan tietää ennen kuin alkaa olla rippikoulut käyty ja "järki" päässä.

Omat rahat myös samaisen lafkan samaisella tilillä ja niitäkään ei ole kuin vaivaiset 600€. 200€ kuussa olen ajatellut jatkossa investoida johonkin, mutten tiedä mikä olis pätevä vaihtoehto. Osakkeet ym itelle vieraita. Mitä näille kannattaisi tehdä. Pientä riskiä voisin ottaa kunnes oppisin pelin ja sitten ehkäpä isommille riskeille. Mitäs sanotte? Mistä liikenteeseen?

Pieniä on silakat mutta jostainhan tämäkin on alotettava :)

35

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerq

      Hyvin pienellä riskillä Nordax / TF-Bank / Collector säästötilit. Nuo on ruotsalaisia vippifirmoja, jotka kuuluvat ruotsalaisen talletussuojan piiriin. Collectorilla on ilmeisesti nettipankkikin Suomessa, nuo muut toimii vähän kankeammin.

      Vähän isommalla riskillä, halpoja osakeindeksirahastoja. Asiakkuudet Seligsonille tai Nordnetille. Seligsonilla on pieni valikoima, joten pääsee helpolla. Nordnetilta superrahastoja ja kuukausisäästösopimuksen piirissä olevista etf:stä eli indeksiosuusrahastoista jotain laajaa indeksiä (world tai jenkkien sp500). Ja sitten kun kiinnostus kasvaa, Nordnetilla voi ostella erikoisempia rahastoja tai suoraan osakkeita.

      http://www.seligson.fi/
      https://www.nordnet.fi/super
      https://www.nordnet.fi/saastaminen/kuukausisaastaminen.html
      https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/salkut-ja-tilit/lapselle-saastaminen.html

      Perinteisillä pankeillakin on joitakin halpoja ja hyviä rahastoja, joten oman pankin tarjontakin kannattaa käydä läpi jos ei halua katsella aidan toiselle puolen. S-pankilla sen sijaan ei tällä hetkellä ole mitään suosittelemisen arvoista tarjolla.

      • vippijei

        En sijoittaisi mihinkään "vippifirmoihin"


    • juolupukki
      • justjuup

        Joo. Tuossa on riskit vähissä, kun tietää 100 % varmasti että tuotot jää rahastoyhtiölle.

        Ja sinä päivänä kun porukka pelästyy asuntojen hintojen laskua ja kaikki haluaa lunastaa osuutensa saman kvartaalin aikana (huomaathan merkintä- ja lunastusaikataulut sekä -palkkiot), sekä rahasto että asiakkaat on pulassa.


    • Roope Setä

      Pysy kaukana s-pankin rahastoista! Ylempänä oli linkkilista niistä löydät hyvät lääkkeet, niin ei rahat katoa.

    • varaton sijoittaja

      Lasten rahat on vielä makaamassa omalla tilillä, mutta omia laitoin huvin ja testin vuoksi sekä nordnettiin sekä s-pankin varovaiseen, kohtuulliseen ja rohkeaan. Nordnet on vielä "markkinalla" tilassa mutta s-pankin kaikki rahastot ainakin tappiolla. Ans kattoo kuin käy.

      Nordnettiin ajattelin keskittää kaikki pitkässä juoksussa ja josko sieltä jotakin tuottoa saisi.

      • sij

        Päivän parin kehityksestä ei kannata tehdä mitää johtopäätöksiä silloin kun kyse on muista sijoituksista kuin pankkitalletuksista. Suosittelen tutustumaan sijoitusasioihin edes perusteiden verran, jotta tiedät mihin laitat rahasi.

        Jo se, että laitoit rahaa kaikkiin kolmeen s-rahastoon herättää kysymyksiä. Nehän ovat yhdistelmärahastoja, jotka sijoittavat pitkälti samoihin kohteisiin, mutta korkojen ja osakkeiden suhde vaihtuu riskitason mukaan. Kohtuullinen-rahasto on suunnilleen Rohkean ja Varovaisen keskiarvo, eli tuo sinun pakettisi on sama kuin olisit laittanut kaiken Kohtuulliseen.

        Mutta tärkeintä on se, että olet nyt päässyt alkuun. Mielenkiinto asioiden opetteluunkin on paljon suurempi silloin, kun kyse on omista rahoista.


      • varaton sijoittaja
        sij kirjoitti:

        Päivän parin kehityksestä ei kannata tehdä mitää johtopäätöksiä silloin kun kyse on muista sijoituksista kuin pankkitalletuksista. Suosittelen tutustumaan sijoitusasioihin edes perusteiden verran, jotta tiedät mihin laitat rahasi.

        Jo se, että laitoit rahaa kaikkiin kolmeen s-rahastoon herättää kysymyksiä. Nehän ovat yhdistelmärahastoja, jotka sijoittavat pitkälti samoihin kohteisiin, mutta korkojen ja osakkeiden suhde vaihtuu riskitason mukaan. Kohtuullinen-rahasto on suunnilleen Rohkean ja Varovaisen keskiarvo, eli tuo sinun pakettisi on sama kuin olisit laittanut kaiken Kohtuulliseen.

        Mutta tärkeintä on se, että olet nyt päässyt alkuun. Mielenkiinto asioiden opetteluunkin on paljon suurempi silloin, kun kyse on omista rahoista.

        Nimenomaan olen noviisi ja laitoin kaikkiin kolmeen vain testimielessä. Perusteita ei hirveästi ole opiskeltu, mutta maalaisjärki sanoo ettei kaikkia munia samaan koriin.

        Aikomukseni on sijoitella vain satasia alkuun ja lähteä opiskelemaan tätä maailmaa. S-Pankki jatkanut alaspäin menoa muttei siitä tosiaan ressiä revitä vaan katotaan ajan kanssa miten käy.

        Nordnetti vaikuttaa mielenkiintoiselta kauppapaikalta ja toistaiseksi olen siellä pitäytynyt vasta rahastoissa, mutta jossain kohtaa olisi tarkoitus hommata osakkeitakin.

        Itselleni tämä on siinä mielessä iso askel kun suvussa ei näitä rahamiehiä ole ja jo minun pienyrittämistäkin pidetään suvussa kovana juttuna. Toisin sanoen suvun juhlissa ei sijoitusvinkkejä jaella :)

        Kuten sanottua niin tärkeintä on, että viimeinkin on uskaltanut ja päässyt alkuun. Toivottavasti ei aivan sijoitukset sula.


      • Varaton sijoittaja
        varaton sijoittaja kirjoitti:

        Nimenomaan olen noviisi ja laitoin kaikkiin kolmeen vain testimielessä. Perusteita ei hirveästi ole opiskeltu, mutta maalaisjärki sanoo ettei kaikkia munia samaan koriin.

        Aikomukseni on sijoitella vain satasia alkuun ja lähteä opiskelemaan tätä maailmaa. S-Pankki jatkanut alaspäin menoa muttei siitä tosiaan ressiä revitä vaan katotaan ajan kanssa miten käy.

        Nordnetti vaikuttaa mielenkiintoiselta kauppapaikalta ja toistaiseksi olen siellä pitäytynyt vasta rahastoissa, mutta jossain kohtaa olisi tarkoitus hommata osakkeitakin.

        Itselleni tämä on siinä mielessä iso askel kun suvussa ei näitä rahamiehiä ole ja jo minun pienyrittämistäkin pidetään suvussa kovana juttuna. Toisin sanoen suvun juhlissa ei sijoitusvinkkejä jaella :)

        Kuten sanottua niin tärkeintä on, että viimeinkin on uskaltanut ja päässyt alkuun. Toivottavasti ei aivan sijoitukset sula.

        Minulla tosiaan nyt rahoituksissa muutama euro kiinni ja olen tällä nyt päässyyt rahoitusmaailmaan kiinni. Nyt haluaisin aloittaa vuoden alusta 100-200 eurolla osakkeiden ostamisen. Napeilla pelataan ja kysyisin nyt vinkkejä mitä te tekisitte näin pienellä summalla. Tarkoitus olisi kuukausittain sijoittaa suunnilleen samaa summaa.

        Itse mietin, että jos ostaisin näitä senttiosakkeita niin nousussa olisi enemmän osakkeita ja tuottto suurempi. Onkohan tämä järkevää? Ja miten tarkistatte näitä halpoja osakkeita? Mistä voi saada tiedon onko sentin osakkeella potentiaalia nousta euroon jollain aikavälillä? Tietenkään varmuutta ei voi saada mistään, mutta olisi mukavampaa pelata jollain pohjalla ettei ihan mene lottoamiseksi. Sitä varten on pelikoneet ja pitkävedot jne.

        Vinkkejä aloittelijalle??


      • pelaa pois
        Varaton sijoittaja kirjoitti:

        Minulla tosiaan nyt rahoituksissa muutama euro kiinni ja olen tällä nyt päässyyt rahoitusmaailmaan kiinni. Nyt haluaisin aloittaa vuoden alusta 100-200 eurolla osakkeiden ostamisen. Napeilla pelataan ja kysyisin nyt vinkkejä mitä te tekisitte näin pienellä summalla. Tarkoitus olisi kuukausittain sijoittaa suunnilleen samaa summaa.

        Itse mietin, että jos ostaisin näitä senttiosakkeita niin nousussa olisi enemmän osakkeita ja tuottto suurempi. Onkohan tämä järkevää? Ja miten tarkistatte näitä halpoja osakkeita? Mistä voi saada tiedon onko sentin osakkeella potentiaalia nousta euroon jollain aikavälillä? Tietenkään varmuutta ei voi saada mistään, mutta olisi mukavampaa pelata jollain pohjalla ettei ihan mene lottoamiseksi. Sitä varten on pelikoneet ja pitkävedot jne.

        Vinkkejä aloittelijalle??

        Senttiosakkeiden osto ilman selkeää (omaa) näkemystä kyseisen yrityksen paremmasta tulevaisuudesta on lottoon verrattavaa toimintaa. Tai ainakin vakioveikkaukseen. Katso vaikka miten on käynyt Geosentricille ja Talvivaaralle.

        Toki, jos kyse on puhtaasti pelaamisen halun tyydyttämisestä, niin siitä vain. Todennäköisesti näissä palautusprosentti on hieman suurempi kuin veikkauksen tuotteissa.

        Jos jossain olisi julkisesti saatavissa tieto "senttiosakkeen" varmasta tai edes melko varmasta hyvästä tulevaisuudesta, se tieto näkyisi myös siinä osakkeen hinnassa. Julkiset tiedot näkyvät hinnassa jo paljon ennen kuin tavallinen taapero saa niistä kuulla.


      • varaton sijoittaja
        pelaa pois kirjoitti:

        Senttiosakkeiden osto ilman selkeää (omaa) näkemystä kyseisen yrityksen paremmasta tulevaisuudesta on lottoon verrattavaa toimintaa. Tai ainakin vakioveikkaukseen. Katso vaikka miten on käynyt Geosentricille ja Talvivaaralle.

        Toki, jos kyse on puhtaasti pelaamisen halun tyydyttämisestä, niin siitä vain. Todennäköisesti näissä palautusprosentti on hieman suurempi kuin veikkauksen tuotteissa.

        Jos jossain olisi julkisesti saatavissa tieto "senttiosakkeen" varmasta tai edes melko varmasta hyvästä tulevaisuudesta, se tieto näkyisi myös siinä osakkeen hinnassa. Julkiset tiedot näkyvät hinnassa jo paljon ennen kuin tavallinen taapero saa niistä kuulla.

        Näin vähän arvelinkin ja en ehkä ole tuosta lotosta niin innostunut vaan mielummin sijoituksilla pitäisi olla jotakin ajatusta mukana. Toki osakkeisiin sijoittaminen on "varmoissakin" tapauksissa eräänlaista lottoa sillä eihän kukaan voi tietää kurssien heilahteluja.

        No täytyy katsoa kuinka paljon on varaa hävitä ja ruveta niillä ihmettelemään osakkeita varovaisesti. Ehkäpä sitä jo kymmenen vuoden päästä ymmärtää tämänkin pelin.


      • Rahastoon
        varaton sijoittaja kirjoitti:

        Näin vähän arvelinkin ja en ehkä ole tuosta lotosta niin innostunut vaan mielummin sijoituksilla pitäisi olla jotakin ajatusta mukana. Toki osakkeisiin sijoittaminen on "varmoissakin" tapauksissa eräänlaista lottoa sillä eihän kukaan voi tietää kurssien heilahteluja.

        No täytyy katsoa kuinka paljon on varaa hävitä ja ruveta niillä ihmettelemään osakkeita varovaisesti. Ehkäpä sitä jo kymmenen vuoden päästä ymmärtää tämänkin pelin.

        Tuollaisia summia ei kannata suoriin osakeostoihin laittaa. Yhden kaupan hinta on luokkaa 3-10 euroa välittäjästä riippuen, eli satasesta se on suhteellisen iso osuus. Tuommoiset summat kannattaa mieluummin laittaa rahastoihin, samalla saa riskiä pienentävää hajautusta.


      • varaton sijoittaja
        Rahastoon kirjoitti:

        Tuollaisia summia ei kannata suoriin osakeostoihin laittaa. Yhden kaupan hinta on luokkaa 3-10 euroa välittäjästä riippuen, eli satasesta se on suhteellisen iso osuus. Tuommoiset summat kannattaa mieluummin laittaa rahastoihin, samalla saa riskiä pienentävää hajautusta.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Missä kohtaa mielestäsi on sitten pääomaa tarpeeksi, jotta voi siirtyä osakeostoihin? Millä summalla tämä kannattaa aloittaa ettei tuotot mene juurikin noihin välittäjien palkkioihin? Ymmärrän hyvin ettei osakeostot pikkusummilla kannata ja siksi aloitinkin rahastoilla. Toki toisessa vaakakupissa painaa kiinnostus osakeostoihin ja pelin opetteluun, jotta kun sitten sijoittaa ensimmäisen ison sijoituksen olisi jo hieman paremmin perillä osakeostoista ja niiden kanssa toimimisesta.

        Lyhyesti sanottuna jos aloitan satasilla ja häviän välityspalkkioita on se pienempi tappio kun muutaman vuoden päästä laitan tonneja ja häviän ne kaikki kun olen kokematon osakeostaja. Mitä mieltä tästä ajatuksesta? Kannattaisiko kuitenkin aloittaa toimiminen pienillä summilla ajatuksella "oppirahojen maksu"?


      • fjgh
        varaton sijoittaja kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Missä kohtaa mielestäsi on sitten pääomaa tarpeeksi, jotta voi siirtyä osakeostoihin? Millä summalla tämä kannattaa aloittaa ettei tuotot mene juurikin noihin välittäjien palkkioihin? Ymmärrän hyvin ettei osakeostot pikkusummilla kannata ja siksi aloitinkin rahastoilla. Toki toisessa vaakakupissa painaa kiinnostus osakeostoihin ja pelin opetteluun, jotta kun sitten sijoittaa ensimmäisen ison sijoituksen olisi jo hieman paremmin perillä osakeostoista ja niiden kanssa toimimisesta.

        Lyhyesti sanottuna jos aloitan satasilla ja häviän välityspalkkioita on se pienempi tappio kun muutaman vuoden päästä laitan tonneja ja häviän ne kaikki kun olen kokematon osakeostaja. Mitä mieltä tästä ajatuksesta? Kannattaisiko kuitenkin aloittaa toimiminen pienillä summilla ajatuksella "oppirahojen maksu"?

        Lähtökohtaisesti ostettavan osake-erän olisi hyvä olla vähintään 500-1000 euroa, jolloin hankintakulu olisi korkeintaan noin 1 % luokkaa. Noilla sinun summillasi voisit ostaa yhtä osaketta 2-4 kuukauden välein. Tällä ei kovin kummoista hajautusta saa aikaiseksi.

        Osakkeilla voi toki pelata, mutta sillä ei ole useinkaan mitään tekemistä pitkäjänteisen sijoittamisen kanssa. Nämä kaksi asiaa kannattaisi erottaa mielessään toisistaan. Jos pelaamisella haluaa tehdä rahaa, se vaatii osaamista ja vie aikaa (tuntipalkoille harva pääsee) - onko tämä todella sitä mitä suunnittelet tulevaisuudessa tekeväsi? Sijoittamisessa taas on yhtiöön liittyvät asiat paljon tärkeämpiä kuin se, miten osakeosto teknisesti toteutetaan.

        Kumpi sitten onkaan sinun alaasi, voisit perustaa oman salkun joko Kauppalehden tai Morningstarin palveluun, ja tehdä siellä harjoitusmielessä "virtuaalikauppoja". Siis, kun ajattelet että olisi hyvä aika ostaa, teet sinne salkkuun ostomerkintöjä sen mukaan, mitä tekisit jos sinulla olisi rahaa. Ja sitten seuraat sen salkun kehitystä. Nuo salkut eivät siis ole mitenkään sidoksissa reaalimaailman kaupankäyntiin.

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omasalkku/
        http://www.morningstar.fi/fi/


      • Hjkkl
        varaton sijoittaja kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Missä kohtaa mielestäsi on sitten pääomaa tarpeeksi, jotta voi siirtyä osakeostoihin? Millä summalla tämä kannattaa aloittaa ettei tuotot mene juurikin noihin välittäjien palkkioihin? Ymmärrän hyvin ettei osakeostot pikkusummilla kannata ja siksi aloitinkin rahastoilla. Toki toisessa vaakakupissa painaa kiinnostus osakeostoihin ja pelin opetteluun, jotta kun sitten sijoittaa ensimmäisen ison sijoituksen olisi jo hieman paremmin perillä osakeostoista ja niiden kanssa toimimisesta.

        Lyhyesti sanottuna jos aloitan satasilla ja häviän välityspalkkioita on se pienempi tappio kun muutaman vuoden päästä laitan tonneja ja häviän ne kaikki kun olen kokematon osakeostaja. Mitä mieltä tästä ajatuksesta? Kannattaisiko kuitenkin aloittaa toimiminen pienillä summilla ajatuksella "oppirahojen maksu"?

        Rahat rahastoon, joka kuukausi se tietty pikkusumma samaan rahastoon. Itselläni osuuspankin rahastoja ollut. Joskus kymmenen, kakskytä vuotta sitten ostettuja ja nyt kun on sitten tullut se "paha päivä" olen niitä voitolla pikkuhiljaa myynyt. Tässä vaan se paha puoli että olen ihan pihalla vieläkin esim. säilytysmaksuista. Onkohan niitä edes rahastoissa vaiko vain osakkeissani??. Olen siis joskus lähinnä pikaisella pankin sijoitusneuvojakäynnilla näitä ostellu ja mutu-tuntumalla kun ei ollu nuorena muuta tekemistä ku ryypätä rahat tai ryypätä vähän vähemmän ja sijoittaa eli en ole kovin vakavalla mielellä niitä sijoituksia tehny. Nyt olen tyytyväinen että tuli silloin sijoitettua.


    • tietämätön

      pitää muistaa, että nykyään osakkeiden säilytyksestä menee maksu joka kuukausiitsellä 17e / kk . jos joku tietää, missä voi vielä säilyttää ilmaiseksi, voi laittaa vinkkiä.

      • rgegg

        Osakkeiden säilytyksestä perittävät kuukausimaksut eivät ole nykyaikaa vaan ummehtunutta menneisyyttä. Joten tässä tulee vinkkiä:

        Tavalliselle pulliaiselle Nordnet. Ilmainen säilytys ja kohtuulliset välityspalkkiot. Ilmaiset reaaliaikaiset kurssit, sisältäen myös tarjoustasot pohjoismaisissa pörsseissä. Kuukausisäästösopimuksella tietyn (Saksan pörssistä ostettavan) etf-valikoiman ostopalkkiot 0e.

        Jos käyt aktiivista kauppaa ulkomaille, Interactive Brokers tai Lynx. Erityisesti jenkkimarkkinoille tuo IB on aika ehdoton nykyisellä alle puolen taalan välityspalkkiolla (min. 10$/kk). Noista tosin kumpikaan ei välitä tietoja Suomen verottajalle, toisin kuin Nordnet, joten veroilmoituksen kanssa joutuu tekemään käsityötä.

        17 euroa kuussa on kyllä ryöstöä, vaikka se sisältäisi myös noita reaaliaikaisesta markkina-informaatiosta perittäviä maksuja.


    • tietämätön

      ennen oli maksuton . sitten tuli kirje optiumin palveluiden jatkuminen edellyttää, että arvo- ja hoitotili siirretään nornet bank suomen sivuliikkeeseen.
      optium konsultoiva 37,5e/kk 0,5 % 5e / kauppa
      optium online plus 17e/kk 0,5 5e/kauppa
      miten minä saan tämän optiumin välistä pois, kun arvo- ja hoito tili on nornet bank suomen sivuliikkeessä.
      iso osa osingoista valuu palvelumaksuun, jota minä en tarvitse. kyseessä onkin palvelumaksu eikä säilytysmaksu.

      • rgegg

        Sinulla on siis alun perinkin ollut joku salkunhoitosopimus? Sellaisesta toki (yleensä) joutuu maksamaan, siitä että joku muu hoitelee sinun sijoituksiasi.

        Katso sopimuksestasi, mitä siinä sanotaan sopimuksen irtisanomisesta. Mutta muista sitten myös se, että noihin "ilmaisiin" palveluihin ei sisälly minkäänlaista sijoitusneuvontaa, vaan olet täysin omillasi.

        Hyvällä tuurilla sopimuksen voi purkaa hyvinkin lyhyessä ajassa ja sen jälkeen sinulla on normaali asiakkuus Nordnetissa. Huonolla tuurilla siihen on keksitty jotain mutkia matkalle...


    • tietämätön

      minulla on ollut pelkkä arvo-ja hoitotili. olen ostanut 2 kertaa osakkeita 2002 ja 2009. oman pankin sopimus päättyi ålands bankin kanssa, niin tuli tälläinen pakko rahastus.
      kun en ymmärrä miksi tarvitaan rahastava välikäsi ja kuinka sen saa pois. pitääkö vaihtaa pankkia
      kiitoksia vastauksista

    • varatonSijoittaja

      S-pankista otin jo omani pois ja sain jopa vitosen luokkaa enemmän kun laitoin. Eli järkevämpää tämäkin tuntui olevan kun pelkkä tilillä makuutus.

      Nordnettiin olen nyt keskittynyt ja toistaiseksi vain supereihin. Yllätyksenä on tullut mitä tässä parin kuukauden aikan on tullut. Rahastoissa on kolminumeroisesti jo tullut tuottoa vaikka summat ovat pieniä. Tokihan tuotto on tuottoa vasta siinä kohtaa kun nostan ulos enemmän kun laitoin, mutta suuntaus on yllättänyt.

      Voi olla, että jossain olisi vieläkin parempaa tarjolla, mutta suosittelen kyllä tätäkin kaikille aloittamista suunnitteleville. Harmittaa vain, että ei tullut aloitettua tätä jo kymmenen vuotta sitten.

    • Halla-ahon_äänestäjä

      TÄRKEINTÄ ON ETTÄ ET RYNTÄÄ EKSOOTTISILLE ALOILLE VAAN HARJOITTELET ENSIN, EI MITÄÄN ÖLJY-BRIC-FRONTIER-KEHITYSMAAT -RAHASTOJA ALKUUN

      Disclaimer: nämä eivät ole suosituksia vaan ajatuksia mitä itse tekisin nyt tällä päällä aloittelijana

      Yllä TÄYTTÄ ASIAA PUHUU rgegg 21.12.2014 11:08
      JOS OSAAT SIJOITTAA hän kertoo välittäjät täysin oikein, eli näet että piensijoittaja kartaa kivitalopankkeja ja niiden suuria kuluja


      Jos et ole sijoittanut koskaan ennen - arvaan - niin

      sijoittamista ei aloiteta osakkeilla, kokemattoman tappiovaara on valtava
      ensin on tajuttava perusperiaate, sijoittaminen ei ole myy kalliilla osta halvalla
      eikä sijoittaminen ole nollasummapeliä (pokeria) vaan
      sijoittaminen on odottamista eli korkoa korolle tuottoa

      Sijoittaminen aloitetaan harjoittelulla korkotuotteilla (fixed income tuotteilla) koska nykyisin ei juuri myydä suomen valtioin obligaatioita eikä kuntienkaan on aloitettava juuri kuin sanot tuottotillilla jossa tosin on mitätön korko

      seuraava harjoittelu tapahtuu KORKORAHASTOLLA ja NIMENOMAAN LYHYTKORKORAHASTOLLA joka on aito lyhytkorkorahasto eli sellaisia arvopapereita joiden juoksuaika on kuukausia NÄIHIN EIVÄT VAIKUTA KORKOMUUTOKSET EIVÄTKÄ PÖRSSIMARKKINAT

      Jos rahaa on satasia enemmän eli esim. kymppitonneja suosittelen lämpimästä tällä hetkellä rahastoihin jotka sijoittavat kiinteistöihin ja meillä on jopa yksi pörssiyhtiö kiinteistösijoituksessa NÄMÄ OVAT SIIS KORKORAHASTOJEN KILPAILIJOITA EI osakkeiden ei OSAKERAHASTOJEN

      SITTEN OSAKERAHASTOIHIN KUN ON OPPINUT MISTÄ ON KYSE
      LAPSET KANNATTAA OPETTAA SÄÄSTÄMÄÄN koska korkoa korolle menetelmä on hidas mutta tavallaan varma nakki vaurastua

      kun ymmärtää mitä etf-rahastot ovat voi niitä käyttää halvempina osakerahastojen tilalla

      ulkomaille mennään aina rahastojen kautta ei koskan ostamalla jotain microsoftin osaketta suoraan

      TÄLLÄ HETKELLÄ ONGELMA PÖRSSIMARKKINOILLA ON SE ETTÄ TALOUS SAKKAA PÖRSSI ROKKAA TAI SIIS ON ROKANNUT ja ainoa kova vetäjä on usa ja niillä on taipumus kupliin TÄLLÄ HETKELLÄ PUHUTAAN AUTOKAUPAN SUBPRIMEKUPLASTA monet ovat sitä mieltä että CASH IS KING tällä hetkellä jos ei ole sijoittanut, ei myydä vanhoja mutta ei osteta hikipäässä lisää.

      jos joku sanoo että osta öljyrahastoja ei öljy millään voi olla ikuisesti näin alhaalla niin muista että se voi olla 5 vuotta ja että öljyvaltiot ovat yleensä diktatuureja USA:ta lukuunottamatta joten niissä voi tapahtua mitä tahansa

      ELI SUMMAaN ALOITTAISIN KIINTEISTÖRAHASTOILLA HARJOITTELEMAAN TAI SITTEN HYVIN MATALARISKISILLÄ OSAKERAHASTOILLA JOTKA OSTAVAT MYÖS OBLIGATIOITA

      Kiinteistörahasto pörssissä Orava
      http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/oravan syomahampaita ovat vuokratuotto ja myyntivoitto/a932946?service=mobile

      Fimillä on
      https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-asuntotuotto-a_

      Eq aloitti liikekiinteistöt
      https://www.eq.fi/varainhoito/ajankohtaista/liikekiinteistot
      ja hoivakiinteistöt
      https://www.eq.fi/Rahastot/eQ Hoivakiinteistot

      • kurreputospuusta

        Kiertäisin tuon Oravan kyllä kaukaa, kurssi on välillä syöksynyt 40% eli on todella riskipitoinen.


    • Tuottokone

      Jos viikkorahat tarkoitettu säästettäväksi lapsille ja otettavaksi käyttöön vasta esim. 18v -rajapyykin hetkellä, niin ilman muuta joku (indeksi-)osakerahasto, mihin viikkorahakertymä tietyin välein laitetaan muhimaan!!!

    • Isältä-pojalle

      Rippikoulu eli n. 15 vuoden ikä onkin varsin sopiva ajankohta kertoa lapselle hänen varallisuudestaan. Näin hän saa kolme vuotta aikaa totutella omaisuuteensa, jonka hän 18-vuotiaana saa hallintaansa. Huomasin omista tenavistani, että varat eivät millään tavoin polttele heidän käsissään. Kaikilla kolmella on nyt nuorina aikuisina sijoitussalkut, joista löytyy nimenomaan rahasto-osuuksia. Esikoinen (26-v.) jopa pistäytyy vuosittain pankissa palaveeraamassa "sijoitusneuvojan" kanssa! Jotain pikku säätöä on kuulemma jälleen tehty salkun painotuksiin.

      • Varatonsijoittaja

        Tämän tahtoisin voida kirjoittaa parin kymmenen vuoden päästä. Juuri tämä kannustaa itseäni jatkamaan rahastosäästämistä lapsille ja vaikkei summat kaiken järjen mukaan tule kohoamaan nelinumeroisista suuremmiksi niin on sekin jo teinille semmoinen summa että sitä arvostaa. Tokikin sen saa myös päivässä hummattua. Mutta juuri tuo rippikouluiässä aloitettu valmisteleminen on varmasti järkevää ja ehkä siitä sijoitusinnostus nousee ja kun rahat siirtyvät täysi-ikäisen hallintaan voikin suunta olla se, että sijoittaminen jatkuisi. Köyhän perheen köyhä isä voi tarjota fiksuilla valinnoilla näin reitin pois köyhyydestä. Köyhyys on ikävä kyllä periytyvää ja vaikka kaikkeni yritän on oma sijoittelu hyvin pientä. Mielelläni sijoittaisin enemmän, mutta kaikki tahtoo mennä elämiseen. Onneksi sentään on asunto ostettuna, joka jo mukavasti lyhennetty. Tämäkin sijoitus on jo lapsuudenkotia enemmän. Itse kun on lähtenyt poikasena maailmalle on saanut velkojen kanssa lähteä. Ehkä jälkikasvulla on parempi huominen edessä.


    • Pörssihai

      Spankin asuntorahastosijoitukset tosiaan kannattaa unohtaa samoin kuin kaikki muutkin rahastot. Kulut ovat näissäsitä luokkaa että ainut kuka voittaa on pankki. En tiedä miten paljon aiotte jatkossa sijoittaa kuukausittain mutta itse ostaisin kyllä osakkeita. Toki noista menee n. 10 e per kerta pankillemutta mikäänhän ei estäesim. Pitämästä rahoja isän/ äidin tilillä ja ostamasta kerran vuoteen osakkeita. Osakkeita ostettaessa kannattaa kiinnittää huomio p/e lukuun ja tuotto prosenttiin. Ensimmäinen kertoo montako vuotta hankinnasta menee siihen että hankinta hinta on katettu yrityksen osake kohtaisella tuloksella ja jälkimmäinen taas periaatteessa paljonko tulee osinkoa.

      Alussa voi tuntua ettei sijoittaminen tuota juuri mitään muttavuosien kokemuksella voin sanoa että mitä isommaksi salkku kasvaa niin sen helpommaksi tuottojen saaminen tulee

      • grefq

        "samoin kuin kaikki muutkin rahastot. Kulut ovat näissäsitä luokkaa että ainut kuka voittaa on pankki"

        Yleispätevä kommentti, joka pätee esim. Nordnetin superrahastoihin?
        ... niinpä.

        Aiemmin suosittelin, että kotimaiset sijoitukset suoraan yrityksiin ja ulkomaille sitten rahastojen kautta (pl. ne joita sijoittaminen kiinnostaa niin paljon että lähtee esim. IB:n asiakkaaksi ja sijoittaa suoraan jenkkeihin). Mutta nykyisin Superrahasto Suomi on erittäin houkutteleva kohde kotimaisille sijoituksille, mikäli ei ole kiinnostunut perehtymään syvällisemmin yrityksiin ja sijoittamiseen. Eikä OMXH25-etf:kään huono ole, nyt kun se lopettaa osinkojen jakamisen ja sijoittaa ne uudelleen, mutta ostokulut on turhan suuret, jos maksaa välityspalkkioita perushintojen mukaan.


      • selväpyy2

        S-pankin asuntorahasto valittiin Arvopaperi-lehdessä parhaaksi, pienimmät kulut ja paras tuotto. Siihen itsekin laitoin varoja parkkiin ainakin 5 vuodeksi.


    • Edvartti

      Ei noin pienillä summilla kannata sijoittaa osakkeisiin eikä rahastoihin. Laittakaa vaan sukanvarteen, ei niistä ole oikein määräaikaistalletuksiinkaan riittävästi. Tietysti kannattaa valita sellainen säästötili, jolle saa edes pienen koron. Korot eivät tällä hetkellä ole korkeita missään. Osakkeissa on aina riski menettää koko pääoma tai osa siitä.

      • Varatonsijoittaja

        Tämän kommentin voisi aivan hyvin kirjoittaa isäni. Negatiivinen suhtautuminen sijoittamiseen ja muutaman euron siirtäminen säästötilille mistä ne saa helposti ulos. Tähän en usko. Itse olen ollut oikein tyytyväinen superrahastoihin jotka ovat tuottaneet hieman enemmän kuin perinteiset säästötilit sekä myös asenne siitä, ettei niitä rahoja "ole" kun ovat eri paikassa. Uskon siihen, että esim kymmenen vuoden päästä voi tuolta ottaa jo pienen summan poiskin mitä sinne ei itse ole laittanut. 15 € kuussa on minimisumma supereihin ja sekin on kumminkin jo 1800 € kymmenessä vuodessa plus rahaston nousu. Pieneltähän tämä kuulostaa, mutta toinen vaihtoehto olisi makuuttaa säästötilillä missä ei mahdollisuutta edes juurikaan nousuihin taikka sitten jättää säästäminen kokonaan. Sen verran annan toki myönnytystä säästötiliin taikka säästöpossuun, ettei se ainakaan tyhmempää ole kuin kokonaan säästämättä jättäminen.


    • Parivuottasijoittanut

      Seligsonin Pharos on aika passeli vaihtoehto, jos ei itse jaksa seurata asioita todella paljon ja haluaa hajautuksen koko maailman markkinoille. Pharoksen etuna on salkunhoitajan kokemus ja maltti, avoimuus ja rehellinen toiminta, kohtalaiset kulut, laaja hajautus ja etenkin mukautuvuus, rahastonhoitaja voi muuttaa osakkeiden ja korkotuotteiden ja rahatalletusten painoa markkinatilanteiden mukaan tiettyjen raamien puitteissa, nykymaailmassa aika olennainen osa, kun heilahtelua tapahtuu eri puolilla maailmaa. Harkitse aloittaja Pharosta, ainakin varmaksi ja stabiiliksi yhdeksi osaksi mukaan. Seligsonilla on muitakin loistavia rahastoja. Toki kaikkia munia ei kannata samaan koriin laittaa, jos on vuosia aikaa niin voi laittaa osan riskisempiin ja tuottoisimpiin ja osan varmempiin kuten Pharos.

      • lhku

        Onko Seligsonilla niin paha asiakaskato, että pitää lisätä mainospanoksia, vai miten tämä jo roskapostitukseksi muuttunut postausvyöry pitää tulkita?

        Pharos on ihan ok yhdistelmärahasto, mutta ei mikään ihmeidentekijä.


      • gjtrthhggj
        lhku kirjoitti:

        Onko Seligsonilla niin paha asiakaskato, että pitää lisätä mainospanoksia, vai miten tämä jo roskapostitukseksi muuttunut postausvyöry pitää tulkita?

        Pharos on ihan ok yhdistelmärahasto, mutta ei mikään ihmeidentekijä.

        Tuo sama kävi mielessä. Toki jokainen joka omia rahojaan sijoittelee tajunnee että tämä on Suomi24, kukaan ei ole toistaiseksi tullut miljonääriksi täältä saamillaan neuvoilla. 38


    • Varatonsijoittaja

      Hei taas,

      Elämä kuljettelee ja säännönmukainen kuukausisäästäminen ei ole sinällänsä toteutunut, mutta muutoin sijoitetut rahat on pysynyt. Oma salkku on pääosin superrahastoja ja vasta aloitettu eft-kuukausisäästäminen 50€ summalla. Salkun arvo hieman 2000€ päälle. Lasten säästöt tuottanut kanssa mukavasti ja jatkettu entiseen malliin eli superrahastoilla. Tuotot vaikutti ensimmäisen puolen vuoden aikana nousevan paljonkin mut ovat nyttemmin rauhoittuneet. Kahden vuoden sijoittelu on kuitenkin aina parempi kuin, että nämäkin rahat olisi vaan kadonneet ilmaan.

      Nyt olisi saumaa lisätä salkkuun muutama tonni löysää rahaa ja mietin tuossa olisiko esim 3000€ sijoitukselle hyviä vaihtoehtoja tarjota.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe