Kassa selvittää EI työkkäri?!

Oma ilmotus riittää!

Hallitus esittää että

1) työkkäri EI enää selvitä:
- työmarkkinoilla olon esteiden,
- työmarkkinatuen odotusajan ja
- työllistymistä edistävistä palveluista poissaoloja
vaan ne selvittää työttömyysetuuden maksajat
eli Kela tai työttömyyskassat itse!?!!

2) Lisäksi ne luopuu työkkärille esitetyistä todistuksista!

Työvoimapoliittiset lausunnot annetaan pääosin työnhakijan oman ilmoituksen perusteella pyytämättä työnhakijaa esittämään asiaa koskevia todistuksia. (HYVÄ!)

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015.

Työkkäri antoi vuonna 2013 n. 2,26 miljoonaa työvoimapoliittista lausuntoa!

Hallitus jatkaa kuitenkin työttömyysturvan kehittämistä työhön hakeutumiseen ja velvoittavampaan suuntaan.

16

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma ilmotus riittää!

      Työkkärit kokevat poissaolojen seurannan työläänä. Seurantaa voitaisiin yksinkertaistaa siirtämällä seuranta työttömyysetuuden maksajan (Kelan tai kassan) hoidettavaksi.

      Toimivalta säännösten soveltamiseen voisi kuulua työttömyysetuuden maksajalle (Kelalle tai kassalle), joka toteaisi mahdollisen työmarkkinoilla olon esteen työnhakijan etuushakemuksessa ilmoittamien tietojen perusteella.

      Yrityksessä tai omassa työssä työllistyvien edellytetään nykyään esittävän työttömyysetuuden saamiseksi työ- ja elinkeinotoimistolle selvityksiä toiminnan päättymisestä, kun muiden työnhakijoiden kohdalla työvoimapoliittinen lausunto voidaan antaa työnhakijan ilmoittamien tietojen perusteella.

      Yrityksessä työskentelemisen, omassa työssä työllistymisen ja opiskelun päättymistä koskevia säännöksiä muutettaisiin siten, ettei työnhakijan tarvitse esittää todistuksia tai selvityksiä työ- ja elinkeinotoimistolle, vaan työvoimapoliittinen lausunto annettaisiin työnhakijan itse ilmoittamien tietojen perusteella. (Hyvä!) (Paitsi että lakiin on jätetty kiusaamis keino, koska työkkärillä "säilyisi kuitenkin mahdollisuus pyytää todistuksia tarvittaessa." eli riippuu pärstäkertoimestä pyytääkö ne todistuksia vai ei?!)

      • edistystä

        No nytkin ne samat paperit ja todistukset joutuu näyttämään te-toimistoon ja maksajalle vielä erikseen. Onko mitään järkeä?


    • Kassa ihmettelee

      Kun työttömyysetuuden maksaja (Kela tai kassa) ratkaisisi työmarkkinoilla olon esteiden vaikutuksen työnhakijan oikeuteen saada työttömyysetuutta, niin olisivatko kaikki työttömät samalla viivalla? Vai kohdeltaisiinko heitä erilailla riippuen siitä miten kyseinen kassa asian tulkitsee?!

      Ratkaisu tehtäisiin työnhakijan työttömyysetuushakemuksessa ilmoittamien objektiivisesti havaittavien seikkojen perusteella arvioimatta sitä, onko työnhakijan ilmoittama seikka myös tosiasiallisesti esteenä työmarkkinoilla ololle, toisin sanoen esimerkiksi työn vastaanottamiselle ja työllistymistä edistäviin palveluihin osallistumiselle.

      Tällaisen arvion tekeminen olisi Kelalle ja kassalle uudenlainen tehtävä, ja saattaisi edellyttää lisäselvitysten pyytämistä työnhakijalta.

      Tämä puolestaan viivästyttäisi etuushakemusten käsittelyä.

      • Eikö muka vaarannu?!

        Ehdotuksen mukaan toimivalta ratkaista työmarkkinoilla olon esteiden ja työllistymistä edistävästä palvelusta poissaolon vaikutus työttömyysetuuden saamiseen sekä toimivalta asettaa työmarkkinatuen odotusaika siirrettäisiin työ- ja elinkeinotoimistolta työttömyysetuuden maksajille (Kelaan tai kassaan).

        On tarkoituksenmukaista, että mainitut työttömyysetuuden saamisen edellytykset selvittäisi työttömyysetuuden maksaja (Kela tai kassa), joka voi käyttää asian ratkaisemiseen etuuden hakijan etuushakemuksessa antamia tietoja.

        Työttömän oikeusturva ei siirron takia vaarannu, sillä hän saisi edelleen valituskelpoisen päätöksen.


      • oikeaan suuntaan
        Eikö muka vaarannu?! kirjoitti:

        Ehdotuksen mukaan toimivalta ratkaista työmarkkinoilla olon esteiden ja työllistymistä edistävästä palvelusta poissaolon vaikutus työttömyysetuuden saamiseen sekä toimivalta asettaa työmarkkinatuen odotusaika siirrettäisiin työ- ja elinkeinotoimistolta työttömyysetuuden maksajille (Kelaan tai kassaan).

        On tarkoituksenmukaista, että mainitut työttömyysetuuden saamisen edellytykset selvittäisi työttömyysetuuden maksaja (Kela tai kassa), joka voi käyttää asian ratkaisemiseen etuuden hakijan etuushakemuksessa antamia tietoja.

        Työttömän oikeusturva ei siirron takia vaarannu, sillä hän saisi edelleen valituskelpoisen päätöksen.

        Kyllä tuo selkeyttää työttömyysturvan hakemista ja maksamista, koska kuviosta jää yksi byrokratian nappula pois tuon osalta. Kassa/Kela saa helposti selvitettyä nuo työssäolon esteet koska heillä on siihen paremmat mahdollisuudet jo muutenkin maksavana osapuolena. Tähän astikaan ei työnhakijalla ole ollut mahdollisuutta valittaa muuta kuin kassan/kelan antamasta päätöksestä, joten tuo on myös hakijan kannalta parempi hoitaa selvittely suoraan maksajan kanssa. Te-keskukset kun muutoinkin ovat jo paikkoja, jonne ei saa minkäänlaista yhteyttä muuten kuin sähköisesti ja vastaus voi joko tulla tai sitten ei.


    • Oma ilmotus riittää!

      6 §. Yrityksessä työskentelyn päättyminen.9 §. Oman työn lopettaminen.

      Pykäliä muutettaisiin siten, ettei työttömyysetuuden saaminen edellytä yrityksessä työskentelyn, omassa työssä työllistymisen tai opiskelun päättymistä koskevien selvitysten esittämistä työ- ja elinkeinotoimistolle eikä pykälistä voi saada tällaista käsitystä.

      Muutokset koskisivat vain velvollisuutta esittää selvitystä eikä niillä olisi vaikutusta muihin työttömyysetuuden saamisen edellytyksiin.

      Työ- ja elinkeinotoimisto ratkaisisi yrityksessä työskentelyn, omassa työssä työllistymisen ja päätoimisen opiskelun päättymisen työnhakijan ilmoittamien tietojen perusteella, mutta toimistolla säilyisi mahdollisuus pyytää tarvittaessa muita selvityksiä 11 luvun 2 §:n perusteella.

      Muutos ei tarkoita sitä, että työttömyysetuuden maksajalle (Kelalle tai kassalle) syntyisi velvollisuus tarkistaa työvoimapoliittisen lausunnon oikeellisuus!

    • Suoraan kassaan

      1 §. Oikeus tietojen saamiseen.

      Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uusi 4 kohta, jonka perusteella työttömyysetuuden maksajalla (Kelalla tai kassalla) olisi oikeus saada tietoja työllistymistä edistävän palvelun järjestäjältä.

      Säännös on tarpeen, koska työ- ja elinkeinotoimisto ei enää antaisi työvoimapoliittista lausuntoa työnhakijan oltua poissa työllistymistä edistävästä palvelusta, ja asian selvittäminen kuuluisi työttömyysetuuden maksajalle.

      Työ- ja elinkeinotoimistoilla on nykyisin vastaava tiedonsaantioikeus, josta säädetään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 12 luvun 6 §:ssä.

      Eli tiedot esim. poissaoloista menisivät suoraan kassalle ja Kelaan.

      • Kerro kassan nimi

        9 §. Sopimus työkokeilusta.

        Jotta työttömyysetuuden maksaja saisi tiedon työnhakijan työkokeiluun liittyvistä poissaoloista, työ- ja elinkeinotoimiston olisi sisällytettävä työkokeilusta tehtävään sopimukseen ehto siitä, että työkokeilun järjestäjän on ilmoitettava poissaoloista maksajalle sekä asetettava määräaika tietojen toimittamiselle.

        Työkokeilun järjestäjä tarvitsee tiedon siitä, mille työttömyysetuuden maksajalle sen on ilmoitettava työnhakijan poissaoloista.


      • hyvä juttu

        Tuo on kyllä huomattava edistysaskel. Ei ylimääräisiä lausuntoja työkkärin kautta ja hakijan juoksuttamista luukulta toiselle.


      • vielä uupuu
        Kerro kassan nimi kirjoitti:

        9 §. Sopimus työkokeilusta.

        Jotta työttömyysetuuden maksaja saisi tiedon työnhakijan työkokeiluun liittyvistä poissaoloista, työ- ja elinkeinotoimiston olisi sisällytettävä työkokeilusta tehtävään sopimukseen ehto siitä, että työkokeilun järjestäjän on ilmoitettava poissaoloista maksajalle sekä asetettava määräaika tietojen toimittamiselle.

        Työkokeilun järjestäjä tarvitsee tiedon siitä, mille työttömyysetuuden maksajalle sen on ilmoitettava työnhakijan poissaoloista.

        Kun vielä muuttaisivat sen työttömyysetuuden maksun kokonaan kelan piikkiin ei tarvitsisi noidenkaan asioiden kanssa puljata. Yksi maksaja eikä ylimääräistä byrokratiaa.


      • AINA oikeuteenko?
        hyvä juttu kirjoitti:

        Tuo on kyllä huomattava edistysaskel. Ei ylimääräisiä lausuntoja työkkärin kautta ja hakijan juoksuttamista luukulta toiselle.

        Totta mutta koska kassan työntekijät eivät ole viranomaisia, niin niiden päätöksistä EI voi tehdä kantelua, kuten viranomaispäätöksestä.

        Onko ne sitten aina riitauttettava oikeudessa?

        Kenellä on varaa vetää kassat jokaisesta laittomasta päätöksestä oikeuteen?


      • PERUSTULO kaikille
        vielä uupuu kirjoitti:

        Kun vielä muuttaisivat sen työttömyysetuuden maksun kokonaan kelan piikkiin ei tarvitsisi noidenkaan asioiden kanssa puljata. Yksi maksaja eikä ylimääräistä byrokratiaa.

        Kelahan maksaa työkkärituen kunhan se ON KAIKILLE SAMA.

        Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa ansiosidonnaista jollekin joka on vaikkapa saanut yli 20.000 e/kk (kuten SAK-SDP työministeri IHALAINEN) ?

        Työttömyysturvalle pitäisi olla KATTO (esim. 1000 e/kk) mikä katetaan veronmaksajien piikkiin.

        Jos joku haluaa enemmän, sen pitää se erikseen vakuuttaa työttömyyskassoissa.

        Kunhan veromaksajat eivät joudu maksamaan penniäkään enempää kuin muille.

        Paras ratkaisu olisi PERUSTULO joka maksetaan KAIKILLE riippumatta siitä onko töissä ollessaan tienannut 1000 e/kk - 10.000 e/kk.

        Suomella olisi varaa perustuloon kunhan YLIsuurista tuista luovuttaisiin.

        Miksi jokun tulee tulla toimeen 480 e/kk samalla kun toinen voi saada monta tuhatta euroa ansiosidonnaista työttömyysturvaa veronmaksajien maksamana?!


      • EI VEROVAROILLA!
        PERUSTULO kaikille kirjoitti:

        Kelahan maksaa työkkärituen kunhan se ON KAIKILLE SAMA.

        Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa ansiosidonnaista jollekin joka on vaikkapa saanut yli 20.000 e/kk (kuten SAK-SDP työministeri IHALAINEN) ?

        Työttömyysturvalle pitäisi olla KATTO (esim. 1000 e/kk) mikä katetaan veronmaksajien piikkiin.

        Jos joku haluaa enemmän, sen pitää se erikseen vakuuttaa työttömyyskassoissa.

        Kunhan veromaksajat eivät joudu maksamaan penniäkään enempää kuin muille.

        Paras ratkaisu olisi PERUSTULO joka maksetaan KAIKILLE riippumatta siitä onko töissä ollessaan tienannut 1000 e/kk - 10.000 e/kk.

        Suomella olisi varaa perustuloon kunhan YLIsuurista tuista luovuttaisiin.

        Miksi jokun tulee tulla toimeen 480 e/kk samalla kun toinen voi saada monta tuhatta euroa ansiosidonnaista työttömyysturvaa veronmaksajien maksamana?!

        Vuonna 2009 keskimääräinen ansiosidonnainen päiväraha oli 1186 euroa kuussa eli noin kaksi kertaa suurempi kuin työmarkkinatuki. Siis keskimääräinen eli monet saavat huomattavasti enemmän!

        Työttömyyskassat hoitavat ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan maksuliikenteen, mutta se RAHOITETAAN lähinnä VEROVAROILLA sekä kaikilta työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä pakollisilla työttömyysvakuutusmaksuilla.

        Törkeintä on että nekin jotka EIvät saa ansiosidonnaista, joutuvat kuitenkin työtätehdessään KUSTANTAMAAN järjettömän suuret anssit MUILLE!

        Lakia pitäisi muuttaa siten että jollei tehty työ kerran kerrytä anssia, niin siitä EI peritä pakollista työttömyysvakuutusmaksukaan!


    • puutteitakin on

      Tuossa on mielestäni yksi heikko kohta. Työttömyyskassoja on kaiketi muutamia kymmeniä ja lisäksi kela. Miten turvataan sen tietotaidon taso kaikissa kassoissa. Jokainen kassa on oma yksikkönsä ja tehtävien ammatillinen suoritustaso on vähintäänkin kirjava. Hakijoiden yhdenvertaisuus mielestäni vaarantuu.

      • ERI säännöt kassois

        Nimenomaan! Saman kassan sisälläkin voi olla vaikka millaista merkonomia päättämästä sellaista asioista joista EI ota selvää edes Kelan virkamiehet!

        Laissa on jatkuvasti epäselvyyksiä miten mitäkin pitäisi tulkita.

        Jos ja kun jokainen kassa tekee omat tulkintansa, niin työttömiä kohdellaan eri tavoin riippuen siitä missä kassassa sattuu oleman.

        Eihän tälläinen voi olla oikein?!


      • heipparallaa

        Juu käsittelyajatkin voivat kummasti venähtää joissain työttömyyskassoissa ja lisäselvityksetkin jaruttaa..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe