Tieliikennelaissa ei tunneta sellaista käsitettä kuin alinopeus. Ei sellaista voi ollakaan, koska kulloinenkin nopeus riippuu niin monesta tekijästä.
Yksi varteenotettava tekijä on hirvivaara. Hirvivaara-alueella ei kannata ajaa lujaa, koska pahimmassa tapauksessa siinä menee sekä kuljettajan että matkustajien henki.
Liiikennemerkin näyttämä nopeus ei tarkoita alinta käytettävää nopeutta, vaan ylintä sallittua nopeutta merkin rajaamalla alueella. Nopeusmerkin lisäksi autoilijan on otettava huomioon muut tiellä liikkuvat ja olosuhteet, kuten sumu, liukkaus, sade ja pimeys.
On ajettava oman ajokyvyn, muiden tiellä liikkuvien ja olosuhteiden sallimaa nopeutta, joka voi olla huomattavasti alhaisempi kuin liikennemerkin osoittama nopeus.
Tieliikennelaki ei tunne alinopeutta
24
70
Vastaukset
- 11+2
Aina on ajettava nopeusrajoitus 9 km/h, se on minulle kuuluva subjektiivinen oikeus, koska vasta tuota suuremmasta nopeudesta saa rikesakon. Nysvääjien pitää väistää vaikka bussipysäkille.
Kuten Sisä-Suomen poliisilaitoksen ylikonstaapeli R.Mäenpää kirjoitti,
ohi päästäminen on sitä paljon puhuttua joustoa ja yhteispeliä, mitä sujuva liikenne tarvitsee. Ei tunneta ei, ja silti alinopeus on olemassa.
Tieliikennelaki ei tunne myöskään sellaista käsitettä kuin ylinopeus. Mutta sellaistakin voi ajaa.
Sitten on oikea tilannenopeus. Oikea tilannenopeus voi olla alinopeutta, rajoituksen osoittamaa nopeutta tai ylinopeutta. Tilannenopeus sinänsä on mikä tahansa nopeus jossain tilanteessa, oikea on se turvallinen ja sujuva.
Sitten on vielä sakotettavat nopeudet. Nekin ovat vähän eri asia. Eli ylinopeutta pitää olla tietty märää tai alinopeutta jonkin verran. Väärästä tilannenopeudestakin voi saada sakot, mutta yleensä vasta kun on kolahtanut.- etsi tarkemmin
Laki tuntee kyllä käsitteen "nopeusrajoituksen rikkominen" ja "suurimman sallitun nopeuden ylitys". Kaipa se puhekielessä on lyhentynyt muotoon ylinopeus.
Rikesakkoasetuksessa mainitaan sana ylinopeus. "6 § Oikeusministeriön on ilmoitettava autorekisterikeskukselle ylinopeusrikkomuksista määrätyt tai tuomitut rikesakot."
Alinopeudesta sanotaan tärkeimpänä: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä." etsi tarkemmin kirjoitti:
Laki tuntee kyllä käsitteen "nopeusrajoituksen rikkominen" ja "suurimman sallitun nopeuden ylitys". Kaipa se puhekielessä on lyhentynyt muotoon ylinopeus.
Rikesakkoasetuksessa mainitaan sana ylinopeus. "6 § Oikeusministeriön on ilmoitettava autorekisterikeskukselle ylinopeusrikkomuksista määrätyt tai tuomitut rikesakot."
Alinopeudesta sanotaan tärkeimpänä: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."Hienoa, löysit siis määritelmät sekä ylinopeudelle että alinopeudelle. Vaikka kumpaakaan ei tieliikennelaissa sinänsä mainita. Joskin alinopeuden määritelmän katkaisit sopivasti kesken, ennen kuin tuli puhetta nopeudesta. :)
- Siiv Ari
The_Rat kirjoitti:
Hienoa, löysit siis määritelmät sekä ylinopeudelle että alinopeudelle. Vaikka kumpaakaan ei tieliikennelaissa sinänsä mainita. Joskin alinopeuden määritelmän katkaisit sopivasti kesken, ennen kuin tuli puhetta nopeudesta. :)
Penis.
- ne on kännis
Joo, nysvääminen ei ole lailla kielletty, mutta se aiheuttaa enemmän vaaraa liikenteelle kun mikään muu yksittäinen tekijä maanteillä. Jos näen että joku ajaa 80kmh alueella 60-70kmh nopeudella, lähes suoralla tiellä, soitan aina poliisit. Muutama ratti on löydetty.
- sitroen.
Tieliikennelaki ei tunne, mutta käräjäoikeuden tuomari Hannu Pekkala tuntee :)
- peukeotti
Harmi vaan että hannu Pekkalan tuntemiset ei voi mennä tieliikennelain edelle. Hän ei siis voi esim. antaa rangaistusta/tuomiota alinopeudella ajamisesta koska se ei ole rangaistavaa. Häiritsevän hidas ajo taas voi joissain tapauksissa olla.
- sitroen.
peukeotti kirjoitti:
Harmi vaan että hannu Pekkalan tuntemiset ei voi mennä tieliikennelain edelle. Hän ei siis voi esim. antaa rangaistusta/tuomiota alinopeudella ajamisesta koska se ei ole rangaistavaa. Häiritsevän hidas ajo taas voi joissain tapauksissa olla.
Rangaistusvaatimuksen antoi poliisi Mika Turtiainen, mutta nysvääjä kiisti sen mutta oikeus vahvisti sen
peukeotti kirjoitti:
Harmi vaan että hannu Pekkalan tuntemiset ei voi mennä tieliikennelain edelle. Hän ei siis voi esim. antaa rangaistusta/tuomiota alinopeudella ajamisesta koska se ei ole rangaistavaa. Häiritsevän hidas ajo taas voi joissain tapauksissa olla.
Ei voi ei.
Eikä hän voi antaa rangaistusta ylinopeudella ajamisestakaan. Sekään kun ei ole rangaistavaa. Suurimman sallitun ylittäminen voi joissain tapauksissa olla...
Eiku siis: suurimman sallitun ylittäminenhän on ylinopeutta. Ja sen alittaminen on alinopeutta. Ja molemmat voivat olla rangaistavaa, ihan lain mukaan! Voi hemmetti, mitenkäs tässä näin kävi.- 456544
The_Rat kirjoitti:
Ei voi ei.
Eikä hän voi antaa rangaistusta ylinopeudella ajamisestakaan. Sekään kun ei ole rangaistavaa. Suurimman sallitun ylittäminen voi joissain tapauksissa olla...
Eiku siis: suurimman sallitun ylittäminenhän on ylinopeutta. Ja sen alittaminen on alinopeutta. Ja molemmat voivat olla rangaistavaa, ihan lain mukaan! Voi hemmetti, mitenkäs tässä näin kävi.Mutta alinopeutta voi ajaa laillisesti vaikka 50km/h jos on pätevä syy siihen.
Ylinopeutta et voi ajaa vaikka olisi pätevä syy. Paitsi jos auto on hälytysajoneuvo, joiden ajoon ei suomen laki vaadi mitään erityiskoulutusta, vaikka jotkut työnantajat saattaa kouluttaakin - peukeotti
sitroen. kirjoitti:
Rangaistusvaatimuksen antoi poliisi Mika Turtiainen, mutta nysvääjä kiisti sen mutta oikeus vahvisti sen
Jos sakossa lukee "Ajoi alinopeutta" niin eikai kukaan ole niin tyhmä että maksaa sen?! Alinopeutta kun ei ole laissa määritelty eli sen ajaminenkaan ei voi olla rike. "Ajoi häiritsevän hitaasti"-rangaistusvaatimus on taas eri juttu. "Suurimman sallitun nopeuden ylittäminen" on sekin "virallinen" rike ja maksaa kannattaa siis.
- On se tyhmä,on se
456544 kirjoitti:
Mutta alinopeutta voi ajaa laillisesti vaikka 50km/h jos on pätevä syy siihen.
Ylinopeutta et voi ajaa vaikka olisi pätevä syy. Paitsi jos auto on hälytysajoneuvo, joiden ajoon ei suomen laki vaadi mitään erityiskoulutusta, vaikka jotkut työnantajat saattaa kouluttaakinJaaha nimimerkki "pankkiautomaatti" kirjoittelee täällä taas eri nimimerkeillä kuten "sitroen" ja "456544. Mitä sä hyödyt nimimerkkien vaihdosta kun sinut kuitenkin näistä monta kertaa postaamisistasi aivopieruista kuitenkin tunnistaa?
456544 kirjoitti:
Mutta alinopeutta voi ajaa laillisesti vaikka 50km/h jos on pätevä syy siihen.
Ylinopeutta et voi ajaa vaikka olisi pätevä syy. Paitsi jos auto on hälytysajoneuvo, joiden ajoon ei suomen laki vaadi mitään erityiskoulutusta, vaikka jotkut työnantajat saattaa kouluttaakinVoit ajaa alinopeutta laillisesti, jos siihen on pätevä syy. Voit myös ajaa ylinopeutta ilman rangaistusta, jos siihen on pätevä syy.
Laittomasti voit ajaa ihan miten vaan.
Tärkeintä minusta olisi ajaa turvallisesti ja sujuvasti. Laki tulee sitten kolmantena.- On se tyhmä,on se
On se tyhmä,on se kirjoitti:
Jaaha nimimerkki "pankkiautomaatti" kirjoittelee täällä taas eri nimimerkeillä kuten "sitroen" ja "456544. Mitä sä hyödyt nimimerkkien vaihdosta kun sinut kuitenkin näistä monta kertaa postaamisistasi aivopieruista kuitenkin tunnistaa?
Sanoo henkilö joka ei ole ikinä kirjoittanut samalla nimellä yhtään viestiä
- sitroen.
peukeotti kirjoitti:
Jos sakossa lukee "Ajoi alinopeutta" niin eikai kukaan ole niin tyhmä että maksaa sen?! Alinopeutta kun ei ole laissa määritelty eli sen ajaminenkaan ei voi olla rike. "Ajoi häiritsevän hitaasti"-rangaistusvaatimus on taas eri juttu. "Suurimman sallitun nopeuden ylittäminen" on sekin "virallinen" rike ja maksaa kannattaa siis.
lapussa luki tyyliin "liikenneturvallisuuden vaarantaminen"
- tietoisia vaiko ei?
The_Rat kirjoitti:
Voit ajaa alinopeutta laillisesti, jos siihen on pätevä syy. Voit myös ajaa ylinopeutta ilman rangaistusta, jos siihen on pätevä syy.
Laittomasti voit ajaa ihan miten vaan.
Tärkeintä minusta olisi ajaa turvallisesti ja sujuvasti. Laki tulee sitten kolmantena.>>>"Tärkeintä minusta olisi ajaa turvallisesti ja sujuvasti."
Tuo alkaa taas olla sen sortin mielipidekysymys että olisi kiva saada vinkki jostakin tutkimuksesta jossa on selvitetty ajoivatko kolaroineet itse omasta mielestään holtittomasti vaiko sujuvasti. Vaikkei kolareita päivittäin näekään, kirjataan ilmoituksia niistä suunnilleen 100000 kpl vuodessa - sitroen.
tietoisia vaiko ei? kirjoitti:
>>>"Tärkeintä minusta olisi ajaa turvallisesti ja sujuvasti."
Tuo alkaa taas olla sen sortin mielipidekysymys että olisi kiva saada vinkki jostakin tutkimuksesta jossa on selvitetty ajoivatko kolaroineet itse omasta mielestään holtittomasti vaiko sujuvasti. Vaikkei kolareita päivittäin näekään, kirjataan ilmoituksia niistä suunnilleen 100000 kpl vuodessaEntä ne jotka ajaneet esim 150km/h motarilla, auto ehjänä, ja matkustajat ei loukkantunut lainkaan
tietoisia vaiko ei? kirjoitti:
>>>"Tärkeintä minusta olisi ajaa turvallisesti ja sujuvasti."
Tuo alkaa taas olla sen sortin mielipidekysymys että olisi kiva saada vinkki jostakin tutkimuksesta jossa on selvitetty ajoivatko kolaroineet itse omasta mielestään holtittomasti vaiko sujuvasti. Vaikkei kolareita päivittäin näekään, kirjataan ilmoituksia niistä suunnilleen 100000 kpl vuodessaVarmaan oli jonkun muun vika... :)
Vaikka suurin osa kolareista ajetaankin alinopeudella, niin ei se minusta ole alinopeuden syytä. Kyllä vikaa pitää etsiä muusta liikennekäyttäytymisestä.- taientäjos
sitroen. kirjoitti:
Entä ne jotka ajaneet esim 150km/h motarilla, auto ehjänä, ja matkustajat ei loukkantunut lainkaan
Tai satasta kaupungin keskustassa kahden promillen kännissä, eikä mitään sattunut. Ihan turvallista siis oli.
- 3+6
The_Rat kirjoitti:
Varmaan oli jonkun muun vika... :)
Vaikka suurin osa kolareista ajetaankin alinopeudella, niin ei se minusta ole alinopeuden syytä. Kyllä vikaa pitää etsiä muusta liikennekäyttäytymisestä.Voisikohan syynä olla alileveys, koska raskaan liikenteen osuus onnettomuuksien aiheuttajista on pieni?
- hyvä pointti, ja lisäksi
3+6 kirjoitti:
Voisikohan syynä olla alileveys, koska raskaan liikenteen osuus onnettomuuksien aiheuttajista on pieni?
Olisi myös kiinnostavaa tietää, kuinka moni onnettomuuden aiheuttajista on ajanut kevyemmällä autolla kuin mitä saisi ajaa. Alipainoisten autojen osuus onnettomuustilastoissa lienee todella iso.
- Liikenne säännöt
Se merkki jossa on numeroita ei tarkoita että aja minimissään sen verran vaan se kertoo paljonko saat ajaa enintään. myös tilannenopeus kannattaa muistaa.
mutta suurin osa ei osaa lukea nopeuisrajoituksia eikä osaa katsoa tilannenopeutta oikein eikä myöskään osaa kunnolla liikennesääntöjä. se on vaan tosi asia.
siitä seuraa sitten kolareita ja ihmishenkien lähtöjä kun ei osata ja ajeta liikennesääntöjen mukaan eikä osata katsoa tilannenopeutta myöskään.
En kyllä yhtään ihmettelekkään jos ajokorttien hinnat nousee pilviin kun suurin osa ei osaa liikenteessä ajaa. tänäänkin meinas tulla kolari kun taxi tulee kolmion takaa ilman katsomatta ja reippaasti ylinopeutta oli selvästi viellä 60 alueella. onneks sain jarrutettua ajoissa olisi muuten tullut tolennäkösesti kylkeen mutta sekunneista oli kiinni että en olisi aloittanut jarruttaa olisi pelti kolissu. - hmmmmmm1
Jos ajaa häiritsevän hitaasti liikenne- ja säätilanteeseen nähden ja haittaa liikennettä, voi se olla rangaistavaa.
Jos ajaa 10-20km alle rajoituksen, ei sitä voi pitää liikenteen haittaamisena, jos antaa muiden ohittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2412618- 1201559
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit101514TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161422Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961315Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71160Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9913- 61888
- 56878
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1835