Valoa ahdinkoon

Sonne

Challenger



"Amerikkalainen paholainen jyrähti käyntiin huoltoaseman katoksen alla. Päät kääntyivät viidenkymmenen metrin säteellä katsomaan äänen lähdettä. Punaisen auton ratissa istui tumma nainen aurinkolasit silmillään. Hän työnsi automaattivaihteen pakille ja käänsi kasvonsa vielä kerran tulosuuntaan. Kone jymisi laajan pellin alla, kun auto kaarsi kahden farmarin väliin. Sitten nainen sammutti savukkeensa, heitti sen ulos ja veti vaihteen päälle. Tankatessa ei saisi polttaa, hän ajatteli. Sitten kaasu painettiin pohjaan ja huoltoasema peittyi savuun ja kuminkäryyn.

Maaseutu vilisi kaikkialla ympärillä, menneisyys. Jokainen pellon heilahdus kesätuulessa vaati häntä jarruttamaan, kääntämään auton ympäri ja palaamaan takaisin. Kaikki oli kuitenkin niin tasaista, että näki aina Jumalan selän taakse asti, ja vain arvatakseen loput.
Auto kiskoi häntä eteenpäin kuin härkä. Se oli niin vahva, että sille ei mahtanut mitään. Se vei, vaikka hän sitä ajoi. Hiljalleen valo alkoi muuttua kirkkaammaksi ja ahdistus hänessä hellittää. Puristus sydämen ympärillä oli kestänyt niin kauan, että hän pelkäsi elimen joutuneen kuolioon. Mutta se ei ollut kuollut. Se oli selvinnyt kaikesta siitä, mitä sen eteen oli tuotu, mihin se oli upotettu ja mitä siltä oli vaadittu ja mihin se oli pakotettu. Ja tämän se oli tehnyt särkymättä ja elossa. Sillä tämä loistava valo hänen ympärillään oli vapauttanut sen, lämmittänyt sen ja antanut sille anteeksi.

Tampereen jäädessä taakse, hän sai silmäänsä roskan, mutta vauhtia hän vain lisäsi, koska se oli sallittua."


Heippuli hei! Kirjoittelin tänne joskus sata vuotta sitten. Nyt olen päässyt perille, eli takaisin.

9

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+14

      Tätä lukisi enemmänkin.

    • Sonne

      Smile



      Puuteri oli loppunut. Soitin töihin ja sanoin, nou can do. Teen etänä tai ensi yönä toimistolla hommat ja odotan postiluukun kolahdusta. Siihen menee päivä tai pari. Taivaalla risteili ohjuksia. Mammat pälpättivät roskakatoksen nurkalla ja asettelivat vinksahtanutta kranssia uudelleen lautaseinään. Lätäkössä seisoi pulu. Se katseli jähmettyneenä vedestä heijastuvaa kuvaansa. Taivas repeili kuin pellavavaate katuteatterin yllä. Olin kuin keitoksessa, jonka kansi oli juuri nostettu pois paikoiltaan ja jokin näkymätön katseli pataan.

      Lentokentällä odotin saapuvia. Heitä oli kaksi. Opastin miehet läpi lähtöselvityksen, liimasin tägit heidän laukkuihinsa ja ojensin vastakappaleet ja printit takaisin. Sulauduimme massaan jonottamaan vuoroamme. Miehet tekivät tuttavuutta. Hiljainen odottelu olisi ollut mieleeni, sillä kello oli vasta kuusi aamulla.

      Tunne, kun istui virtaavan joen äärellä ja katseli sen päättymätöntä liikettä ja voimaa, oli kaukana minusta. Yleensä kykenin tähän, mutta minusta oli tullut vanha ja kärsimätön, ahdistunut. Ihmisvirta oli kuin veden virtaa, päättymätöntä. Ainoa ero ihmisessä ja vedessä oli se, että ihmiset olivat kärsimättömiä ja vesi kärsivällinen ja koskessakin tyyni.

      Kone nousi ajallaan. Istuin heidän välissä, joten minulla ei ollut mitään pakopaikkaa, mitään reittiä karkuun. Otin ammattimaisen asennon ja annoin lotuksen mielessäni aueta. Unohdin itseni ja palasin aikataulutukseen, hotelleihin ja tapaamisiin, kulkuyhteyksiin ja näiden vaihtoehtoihin, aamiaisiin ja ravintoloihin ja nähtävyyksiin. He halusivat irkkupubiin. Luultavasti he halusivat myös paikallista persettä, sillä he molemmat olivat naimisissa. Ja vaikka mies ei olisikaan naimisissa, tämä silti halusi persettä.

      Esimerkillisintä opastettavaa olivat homomiehet. He olivat aidon kiinnostuneita maailmasta ja naisen elämästä siinä - tässä ilmiössä nimeltä elämä. Lisäksi he olivat seksuaalisen pyörryksissä itsensä kaltaisista, joten minulla oli kuin vapaapäivä, kuin retki ystävän kanssa maailman lumovoimaan ja raadollisuuteen. Korostan sanaa ystävä, sillä sellaisia heistä kaikista oli tullut. Kun seksuaalinen jännite poistettiin estradilta kokonaan, viihdyin.

      Mitä vanhemmaksi olen tullut, niin sitä ammattimaisempi minusta on sukeutunut. Jokainen heitetty keikka oli kuin päivä puutarhassa. Työni karsi minua. Jos jostain alkoi nousta jotain esiin, se katkaistiin. Välittömästi. Lopulta oli niin, että kaikki näytti valheellisen täydelliseltä. Tulos kuulosti täydelliseltä, tuoksui täydelliseltä ja liikutteli raajojaan ja päätään täydellisesti. Ja kun oltiin tilanteessa, josta ei enää päästy ylöspäin, oltiin lakikorkeudessa, ja kone aloitti laskeutumisensa. Se veti kaasut lähes kiinni ja antoi nokan painua kohti kenttää. Tarjottimet ja penkin selkänojat nostettiin pystyyn. Kerättiin roskia yhteen ja ojenneltiin niitä lentoemännälle. Jossain huusi korviasärkevästi pieni ihminen. Juuri mitään ei ollut tehtävissä. Eikä kukaan juuri mitään tehnytkään, koska kipu ei ollut järin vaarallista.

    • Sonne

      Observer



      Olen lämmitellyt sormiani patterissa koko aamun. En käsitä, miksi täällä on niin kylmä. Vierelläni vuoteella makasi sekava mytty jäseniä ja kangasta, pikimustia hiuksia. Se oli luultavasti ihminen. Sen vartalo oli sotkeentunut pergamentinvärisiin lakanoihin, kiertynyt niihin. En nähnyt liikettä. En ollut varma, hengittikö se. Lakanat kiilsivät harmaassa valossa siinä missä ne joutuivat vaihtamaan suuntaa. Valoa tulvi ulkoa sisään kaoottisena puluparvena. Huone räpiköi ja vatkasi. Konttasin ulos suunnattoman suuresta makuuhuoneesta. Se oli jalkapallokentän kokoinen.

      Paitsio. Väitin tuomarille vastaan, mutta hän osoitti korttitaskuaan ja hätisteli eteenpäin.

      Olen maskeeraamisen ammattilainen. Puristin itselleni tuoremehua ja etsin jotain suolaista. Löysin suolatikkuja ja istuuduin massiiviseen sohvaan uppoutuakseni keltaiseen hedelmämehuun. Tökin sitä kidassani alas suolaisella piippurassilla. Avaan massiivikanavan, josta imen verta. Tökin loput tikut pystyyn hiuksiini, samalla kun amerikkalainen nainen vatkaa studiossa käsittämätöntä härveliä elääkseen arvollista ja kunnioitettavaa elämää, ja ehdottomasti siksi, että olisi nainen. Parvekkeella palaa Barbie. Käry on kammottava, mutta lyhytaikainen. Edes palovaroittimet eivät noteeraa sitä. Siitä jää lätäkkö betonilattiaan, musta tahra, joka lähtee jäähdyttyään leipäveitsellä irti.

      Siirrän kuvan nettiin. Screenillä vilisee sanoja. Ihmisillä on niin paljon sanottavaa, että en näe mitään. Olen kuin sumussa yksin itseni kanssa. Ottaessani osaa virtaa edes sekunniksi, se imaisee minut mukaansa, ja on jo yö, valot ja linnut taivaalta kadonneet ja katuvalojen helminauhat syttyneet. En osaa palauttaa päivästä hetkeäkään mieleeni. Olen pudonnut aika-avaruudessa sille ominaiseen gäppiin, kuin kaivoon, josta ei pääse ylös tai ulos. Virta kulkee minussa, sillä minä olen sitä. Liike virrassa on suhteellista. Hakkaan sormeni hajalle, sillä joku väittää olevansa erimieltä kuin minä. Naurettavaa. Jäähdyttelen sormenpäitä kraanan alla. Äiti on vihainen vesilaskusta. Sanon hänelle, että en juo vettä. Hän kyllä uskoo minua.

      Olisi puettava päälle.

      Seison vaatekasassa kolme tuntia saamatta aikaiseksi mitään. En näe niitä, vaatteita. En osaa hahmottaa niistä kokonaisuutta, joka kelpaisi minulle. Lisäksi on todettava, että jatkuva musiikin kuuntelu ja edestakaisin nytkyttäminen ei auta mitään sellaisessa tilanteessa, jossa pitäisi toimia. Vajoan takaisin sohvaan ja väännän volyymin kovemmalle. Katson tuubiin aamuun asti ja torkahtelen. Käyn unessa katsomassa, mitä siellä on, mutta ei siellä mitään ole. Täällä on kaikki. Kirjoitan ohessa toisella kädellä romaania ja sättään toisella kädellä tuntemattoman vanhemman naisen kanssa tupakoinnin vaaroista. Hän haluaisi polttaa, koska kärsii vartalonkuvastaan. Stumppaan virsikirjaan. Oikeastaan haluaisin vain tanssia. En haluaisi koskaan lopettaa tanssimista. Mikään ei ole minulle niin tärkeää kuin rytminen liike ilman toista ihmistä.

      Kirjoitan novellin hulluksi tulleesta teinistä, joka ajaa kerrostalon portaikossa Bobcatilla ja kauhoo allensa romahtaneista asunnoista teräskauhaan rättejä ja läskiromantiikkaa, vain kipatakseen kaiken ulos ikkunasta. Hän nauraa kuin hullu terroristi, kippaa viiniä äidin viinilasista ja kurvailee ympäriinsä rööki huulessa. Hän vaikuttaa siltä, kuin hän haluaisi keskustella muista aisoista kanssanaisten kanssa. Mutta, yllätys yllätys! Hän ei osaa enää keskustella mistään. Hänet on aivopesty. Hän on raivoisa ruumis vuoteessa sotkeutuneena lakanoihin. Saapuu uusi aamu, joka kujertaa jossain maailmojen kätköissä kuin pulu. Lopulta hän saa hupparin ja rotsin päälle, vedettyä farkut jalkaan. Hän lainaa mutsin Converseja ja hiihtää kadulle kännykkä hyppysissään. Hän loikkii alas portaita ja heittelee jengille yläfemmoja.

      • Sonne

        Looped

        Kutsumme häntä tarinassamme koodinimellä ”Koshka”. Se tarkoittaa venäjäksi kissaa. Hän on itse valinnut nimensä ahtaasta ja suppeasta valikoimasta erilaisia kuluneita ja raflaavia nimiä. Liikkumavaraa ei ollut paljon, sillä useimmat nimet tulivat vastaan tämän tästä, ja sekaannuksen välttämiseksi oli suotavaa olla edes jollain tasolla omaperäinen. Viimeiseen asti oli yritettävä toimia valinnoissa niin, että nimen jälkeen ei tulisi järjestysnumeroa, sillä markkinoitu paketti kärsi tuotesuunnitteluvirheestä, jos sen perään oli laitettava järjestysnumero. Ei voinut olla niin, että sisään asteli Koshka 1 ja Koshka 2.

        Joissain piireissä, näinä päivinä, pidetään Koshkan ammattia unelma-ammattina. Ammatissa ei ole muita varjopuolia kuin satunnainen väkivalta. Jos on tuote, niin on suhtauduttava itseensä kuin tavaraan. On oltava esine. Olen itse rikkonut lukemattomia esineitä sekä tahallaan että vahingossa, enkä koe niiden menetystä millään lailla raskaana kantaa. Lautanen tai lasi minulle ei merkitse mitään. Ne toimittavat sitä virkaa, joka niille on asetettu. Niiltä ei vaadita mitään muuta. Sen ajan, jona ne eivät ole käytössä, ne makaavat kaapissa ja keskustelevat toistensa kanssa siitä, mitä niille oli milloinkin laitettu ja kenen eteen. Lautaset eivät välittäneet muusta mitään. Suurin osa niiden ajasta meni siihen, että ne makasivat käyttämättöminä pinoissa suljettujen ovien takana.

        Me olimme vapaita menemään ja tulemaan. Mitään rajoituksia ei ollut - niin kauan kuin tavara oli kunnossa ja kasvot olivat pysyneet ehjinä, maine hyvänä. Työn suurin varjopuoli oli se että siitä ei puhuttu. Siitä ei mainittu kenellekään mitään. Ainoa väylä, jossa kykeni avautumaan, oli anonyymi kirjoittelu ja puhelut kauas merten toiselle puolelle. Lensimme bisnesluokassa ja söimme huippuravintoloissa, kävelimme viiden tuhannen euron kengissä muotihuoneelta toiselle. Elämä oli epätodellista mutta ihanaa. Mutta tuo hiljaisuus jäyti ihmisen sisällä kuin sairaus, sillä hän oli omasta mielestään rehellinen ja hyvä ihminen. Hän ei tehnyt kenellekään mitään pahaa. Hän teki ihmisille vain hyvää. Omasta mielestään hän jopa auttoi niitä naisia, jotka katselivat miehensä seksuaalista kuihtumista vuodesta toiseen, kunnes näiden oma keho lopetti vaatimisen ja surkastui, katosi. Ja kaiken tämän hiljaisuuden ja kollektiivisen salaisuuden lisäksi työtä oli äärimmäisen vähän. Sitä oli tuloihin verrattuna käsittämättömän vähän.

        Koshka kahden passin telluslaisena ei ollut koskaan käynyt Jerseyn saarella, mutta oli seurannut satunnaisesti siellä kuvattuja poliisisarjoja, joissa roisto saatiin aina kiinni. Hän ei ollut koskaan käynyt Caymansaarilla, eikä siten tiennyt, että oliko siellä kuvattu koskaan mitään. Sveitsissä hän oli käynyt usein. Kun pankkisalaisuus murrettiin, Koshka oli Zürichissä. Hän seurasi tilannetta hyvin läheltä, ollen sen iholla. On äärimmäisen helppo linkittää yhteen pakokauhu ja taide, seksi ja kuolema. Uhrilammas oli valittu. Kaikki Euroopan vauraalla Himalajalla vapisivat yhteen ääneen. Juotiin paljon viinaa ja puhuttiin puhelimessa, supistiin katakombeissa. Kaikkialta seinistä tihkui silkka tiivistynyt pelko siitä, että tuntemamme maailma romahtaisi yhdessä hetkessä. Ja kun seinät kaatuivat, kaatuivat maat ja hallitukset, kulttuuri ja historia, kaikki. Sinä hektisenä viikkona tuska kääntyi häneen, astiaan. Paska valui seinällä alaspäin. Hän oli sen emaliyön eräs kuppi. Ja meitä pirstoutuneita oli monta.

        Koska meitä oli alun perin seitsemän, kutsuin sekalaista joukkoamme seitsemäksi sisarukseksi. Tämä nimitys on hieman harhaanjohtava, sillä nämä molemmat löytää kahdesta eri paikasta, toinen on Etelä-Norjassa ja toinen Moskovassa. Norjassa sisarukset tarkoittavat seitsemää vierekkäistä vesiputousta, Moskovassa seitsemää rakennusta, joita kutsutaan Stalinin hampaiksi. Mielikuvani meistä seitsemästä vaihteli näiden kahden välillä. Toinen oli joukkona selvästi herkkä ja femiini, jopa kylmänkaunis, toinen taas kuin hirviö itse.

        Koshka veti tuulipuvun ylleen ja tunki kiinni sidotut hiuksensa ensin pipon sisään, sitten veti ne takana olevasta reiästä ulos. Hän lähti lenkille. Implanttien poistoleikkaus oli sujunut muitta mutkitta. Olihan hän hieman littana, mutta se oli vain totuttelukysymys. Aika taputtelee kaiken littanaksi, vääristelee faktoja ja suputtaa korvaan sekavia. Pääasia oli, että viihtyi. Ulkona odotti Moskova, synkkä kita, jossa juosta pakoon hammaspeikkoja ja kuolemaa. Puisto oli loputon. Sitten hän havahtui. Hän ei ollut Moskovassa vaan Helsingissä. Kaivopuisto oli autio, mutta kaunis. Lastenvaunut tulivat vastaan kuin rattaat täynnä huutavaa perunaa.


      • Sohva 1
        Sonne kirjoitti:

        Looped

        Kutsumme häntä tarinassamme koodinimellä ”Koshka”. Se tarkoittaa venäjäksi kissaa. Hän on itse valinnut nimensä ahtaasta ja suppeasta valikoimasta erilaisia kuluneita ja raflaavia nimiä. Liikkumavaraa ei ollut paljon, sillä useimmat nimet tulivat vastaan tämän tästä, ja sekaannuksen välttämiseksi oli suotavaa olla edes jollain tasolla omaperäinen. Viimeiseen asti oli yritettävä toimia valinnoissa niin, että nimen jälkeen ei tulisi järjestysnumeroa, sillä markkinoitu paketti kärsi tuotesuunnitteluvirheestä, jos sen perään oli laitettava järjestysnumero. Ei voinut olla niin, että sisään asteli Koshka 1 ja Koshka 2.

        Joissain piireissä, näinä päivinä, pidetään Koshkan ammattia unelma-ammattina. Ammatissa ei ole muita varjopuolia kuin satunnainen väkivalta. Jos on tuote, niin on suhtauduttava itseensä kuin tavaraan. On oltava esine. Olen itse rikkonut lukemattomia esineitä sekä tahallaan että vahingossa, enkä koe niiden menetystä millään lailla raskaana kantaa. Lautanen tai lasi minulle ei merkitse mitään. Ne toimittavat sitä virkaa, joka niille on asetettu. Niiltä ei vaadita mitään muuta. Sen ajan, jona ne eivät ole käytössä, ne makaavat kaapissa ja keskustelevat toistensa kanssa siitä, mitä niille oli milloinkin laitettu ja kenen eteen. Lautaset eivät välittäneet muusta mitään. Suurin osa niiden ajasta meni siihen, että ne makasivat käyttämättöminä pinoissa suljettujen ovien takana.

        Me olimme vapaita menemään ja tulemaan. Mitään rajoituksia ei ollut - niin kauan kuin tavara oli kunnossa ja kasvot olivat pysyneet ehjinä, maine hyvänä. Työn suurin varjopuoli oli se että siitä ei puhuttu. Siitä ei mainittu kenellekään mitään. Ainoa väylä, jossa kykeni avautumaan, oli anonyymi kirjoittelu ja puhelut kauas merten toiselle puolelle. Lensimme bisnesluokassa ja söimme huippuravintoloissa, kävelimme viiden tuhannen euron kengissä muotihuoneelta toiselle. Elämä oli epätodellista mutta ihanaa. Mutta tuo hiljaisuus jäyti ihmisen sisällä kuin sairaus, sillä hän oli omasta mielestään rehellinen ja hyvä ihminen. Hän ei tehnyt kenellekään mitään pahaa. Hän teki ihmisille vain hyvää. Omasta mielestään hän jopa auttoi niitä naisia, jotka katselivat miehensä seksuaalista kuihtumista vuodesta toiseen, kunnes näiden oma keho lopetti vaatimisen ja surkastui, katosi. Ja kaiken tämän hiljaisuuden ja kollektiivisen salaisuuden lisäksi työtä oli äärimmäisen vähän. Sitä oli tuloihin verrattuna käsittämättömän vähän.

        Koshka kahden passin telluslaisena ei ollut koskaan käynyt Jerseyn saarella, mutta oli seurannut satunnaisesti siellä kuvattuja poliisisarjoja, joissa roisto saatiin aina kiinni. Hän ei ollut koskaan käynyt Caymansaarilla, eikä siten tiennyt, että oliko siellä kuvattu koskaan mitään. Sveitsissä hän oli käynyt usein. Kun pankkisalaisuus murrettiin, Koshka oli Zürichissä. Hän seurasi tilannetta hyvin läheltä, ollen sen iholla. On äärimmäisen helppo linkittää yhteen pakokauhu ja taide, seksi ja kuolema. Uhrilammas oli valittu. Kaikki Euroopan vauraalla Himalajalla vapisivat yhteen ääneen. Juotiin paljon viinaa ja puhuttiin puhelimessa, supistiin katakombeissa. Kaikkialta seinistä tihkui silkka tiivistynyt pelko siitä, että tuntemamme maailma romahtaisi yhdessä hetkessä. Ja kun seinät kaatuivat, kaatuivat maat ja hallitukset, kulttuuri ja historia, kaikki. Sinä hektisenä viikkona tuska kääntyi häneen, astiaan. Paska valui seinällä alaspäin. Hän oli sen emaliyön eräs kuppi. Ja meitä pirstoutuneita oli monta.

        Koska meitä oli alun perin seitsemän, kutsuin sekalaista joukkoamme seitsemäksi sisarukseksi. Tämä nimitys on hieman harhaanjohtava, sillä nämä molemmat löytää kahdesta eri paikasta, toinen on Etelä-Norjassa ja toinen Moskovassa. Norjassa sisarukset tarkoittavat seitsemää vierekkäistä vesiputousta, Moskovassa seitsemää rakennusta, joita kutsutaan Stalinin hampaiksi. Mielikuvani meistä seitsemästä vaihteli näiden kahden välillä. Toinen oli joukkona selvästi herkkä ja femiini, jopa kylmänkaunis, toinen taas kuin hirviö itse.

        Koshka veti tuulipuvun ylleen ja tunki kiinni sidotut hiuksensa ensin pipon sisään, sitten veti ne takana olevasta reiästä ulos. Hän lähti lenkille. Implanttien poistoleikkaus oli sujunut muitta mutkitta. Olihan hän hieman littana, mutta se oli vain totuttelukysymys. Aika taputtelee kaiken littanaksi, vääristelee faktoja ja suputtaa korvaan sekavia. Pääasia oli, että viihtyi. Ulkona odotti Moskova, synkkä kita, jossa juosta pakoon hammaspeikkoja ja kuolemaa. Puisto oli loputon. Sitten hän havahtui. Hän ei ollut Moskovassa vaan Helsingissä. Kaivopuisto oli autio, mutta kaunis. Lastenvaunut tulivat vastaan kuin rattaat täynnä huutavaa perunaa.

        Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi keskelle tekstiäni on ilmestynyt Ikean sohvamainos.

        Tai oikeastaan, kyllä minä ymmärrän.

        (naurua)


    • Sonne

      Bat




      Torkahdin. Sohvalle on mukava torkahtaa, mutta kerran torkahdin rattiin ja heräsin pellolta. Minulla on jonkin sortin apnea, tai jokin fataali aivolama. Saatan nukahtaa kesken lauseen. Kieltämättä hieman kiusallista, kuulijalle, tai etenkin puhujalle, jos rouva tipahtaa lattialle kesken verbaalisen triumfin loppuhuipennuksen, jollaisia naisten puheesta harvoin tavataan. Naisella on vesimäinen ääni. Se liruu ja luikertaa ja menee läpi kiven ja kannon, kipuaa aina latvuksiin asti vain haihtuakseen ilmaan. Hirvittävän nöyrää ja määrätietoista, mutta vailla syytä. Merkityskehystä täytyy kohentaa. Sellainen on kuitenkin kovin vaikeaa, jos ei ymmärrä mikä tämän kaiken pointti on. Pointteja voi pointittomuudessa aina keksiä, mutta niin ei aina ole hyvä. On oltava jokin maali, johon tähdätä. Tai sitten sellainen voi tulla tupsahtaa eteen ihan itsestään, jos tarpeeksi jaksaa jauhaa. Kuukautiseni taitavat olla aivan sekaisin. Olisinpa syntynyt mieheksi.

      Minulla on mies. Minä omistan hänet ja minulla on häneen täydet oikeudet. Hän on omaisuuttani ja teen hänelle mitä milloinkin mielin. Tänään hän on tavallinen mies. Rakastan tavallisia miehiä. Tavallisella miehellä on tavallisia mielipiteitä tavallisten vaatteitten alla. Hiukset ovat tavalliset. Hän leijuu sateenvarjonsa varassa mustana siluettina taivaalla. Hänen kaltaisiaan on kosolti. He ovat yhdessä kuin muurahaisarmeija Ovidiuksen näyistä. He pursuavat esiin maan alta, ovista ja ikkunoista ja ahtautuvat erilaisiin tajunnan räjäyttäviin laitteisiin, joilla heitä kuljetetaan systeemistä toiseen. He kaikki käärivät sateenvarjonsa, kun astuvat sisään ahtauteen, jonka syy ovat he itse. Samaan aikaan minä makaan sohvalla, kun sankarini asettuu jälleen sisään sen rattaaksi, ja lähtee pyörimään synkronoidusti ja täsmällisesti. Kuuluu naksutusta. Oliko se minun pääni?

      Unelmieni mies elää harhassa, jossa hän pitää itseään luovana ja että hän on siinä tilassa, kun hän on minuun saumattomasti liitettynä. Sallin tämän hänelle. Minusta on armollista antaa lintujen laulaa ja kukkien kasvaa rehottaa. Mikä minä olen puuttumaan, tyhmä nainen.

      Kastelin kukat. Rakastan chilejäni. Ne pursuavat voimaa ja sitkeyttä. Ne viis veisaavat laiminlyönneistäni ja silkasta piittaamattomuudestani. Ne etenevät suunnitelmiensa mukaan. Luulen, että niitä ei mikään voi pysäyttää. Aina silloin tällöin oksanpäästä putkahtaa esiin punainen helvetti. Poimin ne pois ennen kuin ne ehtivät muuttua ruskeiksi. Jos halusi nähdä jotain, oli katsottava herpaantumatta. Oli nähtävä kokonaisuus. Päämäärätön vilkuilu ei ollut mistään kotoisin, ja muistutti enemmän eksymistä kuin löytämistä.

      En löytänyt enää kipulääkkeitä. Kuuri oli ohi. Minun pitäisi olla nyt terve. Millainen oli terve nainen? Terve nainen tyytyi tavalliseen mieheen, jolla oli tavallisia mielipiteitä tavallisista asioista. Tavattuani kaikki maailman kummajaiset, minusta itsestäni oli tullut friikki. Se ei näkynyt missään, mutta eli sisälläni kuin synkkä onkalo, jossa saattoi olla mitä tahansa. Olin ihmisen luonnollisimman pelon äärellä, ja tunsin, kuinka onkalosta nousi kylmää, kiventuoksuista ilmaa maailmojen syvyyksistä. Mitään en pimeydessä nähnyt vahvimmallakaan valollani. Mutta minä tiesin, että luolaston katto oli peittynyt lepakoitten väriseviin vartaloihin, ja alla mateli ja ryömi koko pimeä ja äänetön hyönteisten luomakunta näiden ulosteissa. Miljoonat roikkuvat päät pyörivät ja supistelivat siipiään jakaen sovussa tilan ylhäällä tavoittamattomissa. Kukaan ei uskaltanut astua siihen onkaloon. Ja kohta se olisi mahdotonta, sillä aurinko oli laskemassa ja yön kuut nousemassa esiin, koko olemisen ja vaikuttamisen, painovoiman historia.

      Napsaisin pensaasta oksan irti. Se putosi lattialle.

    • 11+9

      Taitotaso on korkea. Jos kokonaisuutta hallitset yhtä hyvin, niin hyvältä näyttää.

    • scarabaeus

      Taitotasosi on korkea ja huima,
      jopa niin huima että minua huippaa ja naurattaa
      kun luin tekstisi.

      Kiitos lukuelämyksestä !

      • Sonne

        Mjoo

        Periaatteessa tämä oli aika staattinen pläjäys, sillä siinä peruutettiin pois bensikseltä, istuttiin sohvalla ja päädyttiin rantsulle hengaamaan. On suhteellisen haastavaa pitää tyyppi aloillaan ja periaatteessa vain yhdessä huoneessa kokonaisen kirjan verran. Tilannetta voidaan rinnastaa lukijaan, jolla on sama ongelma.

        Biitsiosuus on näköjään nyysitty. Mutta ei se mitään. Kiitosta vaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe