Painekattila

päivi

Olen tottunut jo vuosia käyttämään ruuanlaitossa painekattilaa jota suosittelen lämpimästi kaikille, ruuasta tulee maukasta kun kaikki aromit pysyvät tallella lisäksi liha kypsyy nopeasti ja on takuu mureaa. Nyt uskollisen apulaiseni tiiviste alkaa vanhuuttaan olla vähän väsynyt. Olisiko jollakin antaa vinkkiä mistä voisi saada uuden. Kattila on viiden litran vetoinen varrellinen. Merkki (?) Duromatic/Kuhn/Ricon

26

13808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paulivil

      Eikö myyjä tiennyt? [email protected] Ei ehkä yli 15-vuotta vanhoihin kattiloihin. Teinpä muuten juuri leipää painekeittimellä - tosin ilman painetta:-)

      • Niina

        kovasti tuommonen painekattila..kertokaa lisää millanen ja miten se toimii....Kiitos jo etukäteen:)))


      • paulivil
        Niina kirjoitti:

        kovasti tuommonen painekattila..kertokaa lisää millanen ja miten se toimii....Kiitos jo etukäteen:)))

        Aika hyvä sivusto on . Uudet keittimet ovat turvallisia käyttää. Omassani on paineventtiili, jota operoidaan liipasimella, ja turvaventtiili. Lisäksi ylipaineet pääsevät pihalle tiivisteen kautta. Keittiötä ei siis joudu siivoamaan keittimen takia. En kyllä tajua, missä tilanteessa voisi ylipainetta syntyä - ehkäpä pastan teossa voisi paineventtiili tukkeutua. Paine nostetaan haluttuun keittimessä olevaa vettä kuumentamalla - matalampi paine = korkeampi lämpötila, mutta hellävaraisempi lämmitettäville sapuskoille. Kun paineventtiili alkaa laulaa, käännetään tehot pienelle ja katsotaan kelloa. Kypsennysajat voi puolittaa ainakin, jos antaa paineen lasketa luonnollisesti. Jos tulee kiire paineen saa turvallisesti alas laskemalla keittimen päälle kylmää vettä. Olen innostunut höyryttämään itämaiseen tyyliin melkein kaiken, koska se ei enää kestä niin pitkään - terveellisempää ehkä ja ruoka pysyy kuosissaan.


      • kaihei

        Meillä on yli 40v. vanha Duromatic painekeitin. Uuden tiivisteen tilasin osoitteesta fhp.fi-kodinkonehuollon verkkokauppa. Tiiviste sopi kuin nenä päähän.


      • kaihei kirjoitti:

        Meillä on yli 40v. vanha Duromatic painekeitin. Uuden tiivisteen tilasin osoitteesta fhp.fi-kodinkonehuollon verkkokauppa. Tiiviste sopi kuin nenä päähän.

        hei=)sain juuri kanssa äitin nurkista tämmösen painekattilan ja en oo ikuna nähnykkään duromatic ja tekijä on kai kuhnrikon,ei mitään ohjeita eikä tietoo mistään,mut kiinnostas hirveesti!!!!mistä saisin ohjeita? kunka vanha ja minkähän hintanen on ollu joskus,eikö kellään ois tiatoo kiitos


    • miranda

      Heippa!!

      Minulla on tosiaankin jäänyt monta tiivistettä käyttämättä kun kattilan ripa meni rikki joten jos löydän ne varastosta voisin myydä ne sulle aika huokealla hinnalla!

      • henrix480

        myytkö vielä tiivisteitä?


      • Kauhankoputtaja

        Olisi taivaan lahja jos sinulla olisi vielä niitä painekattilan tiivistimiä, sillä minulla on juuri sama 5litran kattila
        Odotan pientä vastausta jos on mahdollista terveisin; Tampereen likka


      • vanhaa tietoa
        Kauhankoputtaja kirjoitti:

        Olisi taivaan lahja jos sinulla olisi vielä niitä painekattilan tiivistimiä, sillä minulla on juuri sama 5litran kattila
        Odotan pientä vastausta jos on mahdollista terveisin; Tampereen likka

        voitolla jo muistaakseni vuonna 2003.


    • löytyy

      Helsingin Jukopa Oy p. 09-440113

    • RAM
      • kattilamies

        Minulla on El-rod merkkinen 4:n litran painekattila jonka tiiviste on mennyt huonoksi. En ole mistään saanut uutta kun OPA on kuulemman lopettanut kyseisten kattiloiden valmistuksen
        Mistähän saisi?


      • Antsa
        kattilamies kirjoitti:

        Minulla on El-rod merkkinen 4:n litran painekattila jonka tiiviste on mennyt huonoksi. En ole mistään saanut uutta kun OPA on kuulemman lopettanut kyseisten kattiloiden valmistuksen
        Mistähän saisi?

        Heinolan ABC llä on myymälä josta saa Opan valmistamiin painekeittimiin tiivisteitä.


    • jukka

      Duromatic painekattilan osia ja itse kattiloita saa
      Jukopa oy:stä.
      p. 09 440 113

      • Ei kahvinkeitintä

        Löytyykö Jukopasta myös El-Rod pulppupannun kannen muoviosaa? Malli on vanha, alkuperäinen, ei siis uudempi malli.


      • Klaaran Vihtori
        Ei kahvinkeitintä kirjoitti:

        Löytyykö Jukopasta myös El-Rod pulppupannun kannen muoviosaa? Malli on vanha, alkuperäinen, ei siis uudempi malli.

        Nimellä, saattaa ehkä löytyäkin. Muuten ihan hauska nimi tuo pulppupannu, mutta oikeampi nimi on perkolaattori.


      • partisan2
        Klaaran Vihtori kirjoitti:

        Nimellä, saattaa ehkä löytyäkin. Muuten ihan hauska nimi tuo pulppupannu, mutta oikeampi nimi on perkolaattori.

        Pulppupannu, tai pulputinpannu, on itse asiassa eri kuin perkolaattori. En tiedä ihan tarkkaan miten, mutta olen käsittänyt että perkolaattori toimii yleensä sähköllä ja pulputinpannu hellan levyllä. Ainakin kaikki perkolaattorit ovat aivan erinäköisiä kuin kaipaamani pulputinpannu. Itse olen siis tuollaista pulputinpannua etsinyt ja jos joku tietää mistä sellaisen saa, olisin kiitolllinen vinkistä.


      • Klaaran Vihtori
        partisan2 kirjoitti:

        Pulppupannu, tai pulputinpannu, on itse asiassa eri kuin perkolaattori. En tiedä ihan tarkkaan miten, mutta olen käsittänyt että perkolaattori toimii yleensä sähköllä ja pulputinpannu hellan levyllä. Ainakin kaikki perkolaattorit ovat aivan erinäköisiä kuin kaipaamani pulputinpannu. Itse olen siis tuollaista pulputinpannua etsinyt ja jos joku tietää mistä sellaisen saa, olisin kiitolllinen vinkistä.

        Minulla on molemmat edelleen käytössä, sekä omalla sähkövastuksella toimiva, että liedellä kuumennettava. Vaikka kuinka tarkkaan katson, en näe niissä muuta eroa kuin että tuo sähkövastuksella varustettu on 6 senttiä korkeampi kuin tuo toinen. Toimintaperiaate on ihan täsmälleen sama, eli vesi nousee ylös kuumentuessaan ja valuu sitten metallisen kahvisäiliön läpi takaisin pannun pohjalle. Kumpikin tekee hyvää kaffetta.
        Perkolaattoria sanottiin myös aromipannuksi ja pulputtimeksi!


      • Vanha kokki
        Klaaran Vihtori kirjoitti:

        Minulla on molemmat edelleen käytössä, sekä omalla sähkövastuksella toimiva, että liedellä kuumennettava. Vaikka kuinka tarkkaan katson, en näe niissä muuta eroa kuin että tuo sähkövastuksella varustettu on 6 senttiä korkeampi kuin tuo toinen. Toimintaperiaate on ihan täsmälleen sama, eli vesi nousee ylös kuumentuessaan ja valuu sitten metallisen kahvisäiliön läpi takaisin pannun pohjalle. Kumpikin tekee hyvää kaffetta.
        Perkolaattoria sanottiin myös aromipannuksi ja pulputtimeksi!

        Muistaisin nähneeni joskus 60-70 luvulla lasisen nk. perkolaattorin, jossa oli ikäänkuin kaksi lasista pyöreäposkista pannua päällekkäin ja sitten jonkinlainen putki välissä. Tarkemmin en osaa pannua kuvata, koska minulla ei ole sellaista itselläni ollut, mutta tarkoittaako kyselijä mahdollisesti sellaista?
        Luulisin että paras paikka etsiä noita perkolaattoripannuja on nykyään kirpputorit tai divarit.


    • kiinnostuin..

      Mitä te teette sillä painekattilalla? Lapsuudesta muistan kuinka äiti keitti punajuuria ja sitten maalattiin kattoa.

      Siis mitä ja miten ruokaa laitetaan? Voiko tuolla tosiaan tehdä muutakin kuin kypsentää juureksia?

    • turha vehje

      Onko ennakkokäsitykseni väärä?

      • böbökammoisille?

        Oikeestiko terveellistä? Ravitsevaakin vielä?


      • mummeloinen
        böbökammoisille? kirjoitti:

        Oikeestiko terveellistä? Ravitsevaakin vielä?

        Itse käytän painekattilaa lihan, pataruokien ja vaikkapa hernekeiton kypsentämiseen.

        Paine vaikuttaa todellisuudessa ainoastaan niin, että kypsennysaika lyhenee huomattavasti. Yleisemmin omien kokemusteni mukaan noin kolmannekseen kypsentämisajasta.

        esimerkkinä vaikkapa: Jos halutaan todella mureaa hirvipalapaistia, todennäköiseti haudutatte sitä kolme tuntia, painekattilalla homma onnistuu tunnissa.

        Ylikypsäksi ei mene, jos ei kypsennä liian kauan.


      • mummellinen
        mummeloinen kirjoitti:

        Itse käytän painekattilaa lihan, pataruokien ja vaikkapa hernekeiton kypsentämiseen.

        Paine vaikuttaa todellisuudessa ainoastaan niin, että kypsennysaika lyhenee huomattavasti. Yleisemmin omien kokemusteni mukaan noin kolmannekseen kypsentämisajasta.

        esimerkkinä vaikkapa: Jos halutaan todella mureaa hirvipalapaistia, todennäköiseti haudutatte sitä kolme tuntia, painekattilalla homma onnistuu tunnissa.

        Ylikypsäksi ei mene, jos ei kypsennä liian kauan.

        Säästää siis sähköä!


    • jnokkonen

      Hei rakas Päivi!

      Minulla on samanlainen kattila. Ostin sen Carlssonilta Savonlinnasta.Sain sieltä myöhemmin varatiivisteen. Nyt kesällä menen taas osyamaan sieltä uuden varatiivisteen.
      terv. Kari

    • pulputus ja pannu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2052
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1765
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      74
      1204
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe