Äidin jouluvieralu rajantakaa

Ikävöivä tytär

Rakas, jo iäkäs ja minulle hyvin läheinen äitini nukkui pois keväällä 2012 syövän nujertamana. Kaipaan ja ikävöin häntä usein. Kuten nyt taas joulunakin.
Silloin kun äidilläni oli vielä hyvä kuulo, hän kuunteli radiosta jouluisin aina paljon joulumusiikia. Kuuntelimme sitä myös yhdessä.Jouluvalmisteluiden lomassa, odottellen kuulevame omia lempijoululaulujamme.

Tänä jouluna minulle tapahtui jotakin aivan, uskomatonta ja ihmeellistä. Mihin en todellakaan voinut olla kiinnittämättä huomiota.
Kuuntelin jouluaattona radiota, ottaessani esille joulukoristelaatikon, koristaakseni kuusen ja kotiani.
Koristelaatikossa on myös muutamia äidiltäni jääneitä joulukoristeita.
Nostin ensimmäisenä laatikosta käteeni. Ovikranssin, jossa on pieniä kerubienkeleitä. Se oli aina jouluna äidin ovessa. Katselin enkeleitä ja muistin, miten tärkeää äidille oli kuulla adventtiaamuna virsi nro:1 Hoosianna Davidin poika. Vaikka muuten hän ei virsistä yhtään pitänyt.
Tätä ajatelessani. Radiossa alkoi välittömästi soimaan, ei hoosianna, mutta enkeleihin liittyvä, enkeli taivaan lausui näin. Hieman hämmästyin,ajatuksiini osuvaa laulua. Jatkoin ajatusta... siellä sinäkin nyt äitirakas, olet jouluenkelinä jossakin. Olisitpa vielä luonani ja saisimme vielä kuunnella yhdessä joululauluja radiosta.

Etelä-suomen joulusää näytti tänä vuonna epävarmalta, onko joulu musta, vai valkoinen. Aattona alkoi kuitenkin sataa ihanasti taivaantäydeltä lunta, aivan kuten amerikkalaisissa jouluelokuvissa. Joita äitinikin tykkäsi katsella. Hän piti myös erityisesti Bing Crosbyn tulkitsemasta, white chrismas laulusta. Eiköhän heti tätä äidin lempikappaletta muistelessani, alkanut heti soimaan tämä sama kappale ja juuri Bibg Crosbyn esittämänä. Katselin ulkona yltyvää lumisadetta ja ajattelin, kappaleen sopivan erittäin hyvin juuri tähän hetkeen.

Äiti piti myös Elviksen laulamista joululauluista. Tätä muistellessani, saman tien alkoi radiosta soimaan Elviksen blue christmas. Olin todella hämmästynyt.
Tämän kappaleen jälkeen, ajattelin ohimennen myös pois nukkunutta Kari Tapiota ja hänen ihanaa joululauluaan. Tahdon oikean joulun. Jota äidin kanssa ihastuneena kuuntelimme äidin viimeisenä jouluna. Kun tämä kappale alkoi heti ajatuksen jälkeen soimaan. Kyyneleet nousivat silmiini ja olin nyt aivan varma siitä, että rakas äiti kommunikoi näin musiikin välityksellä minun kanssani. Hymyilin kyynelten läpi ja sanoin ääneen. Kiitos äiti, kiitos tästä ihanasta joulukonsertista. Kiitos, että olet siinä taas.

Otin laatikosta vielä esille, äidille joskus ostamani suuren joulupukkinuken. Oikoessani sen nuttua, kajahti radiosta soimaan, joulupukki, joulupukki, valkoparta vanhaukki. Jota äiti lauloi leikkisästi usein, asetellessaan tätä pukkia lipastonsa päälle.
Ajattelin hämmästyneenä, hieman jo huvittuneenakin, eihän tämä voi olla totta! Onkohan tämä vain unta.
Mutta, olin hereillä ja kuulin radiosta todellakin nämä kaikki kappaleet, juuri tässä ajatusjärjestyksessä. Istuessani keskellä lattiaa koristelaatikkoa penkoessani.
Olen täysin varma siitä, että äiti oli jouluaattona hetken luonani ja halusi vielä varmistaa minun tietävän sen, näiden tuttujen sävelmien avulla.
Äiti tuli lohduttamaan minua ikävöidessäni häntä ja halusi kertoa, ettei olekaan kovin kaukana :)
Tämä oli minulle kuitenkin niin ihmeellistä. Koska en ole lainkaan sellainen ihminen, joka kuvittelee, tai uskoo tälläisiin rajantakaa tuleviin viesteihin.

5

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avautui 1980 joulna

      Et usko, mutta kyllä sinun on uskottava. Ei elämä ole nyt vain tässä. Tämä materiaalisen ja ajallisen välillä on vain kuin ohut sumuvero. Iankaikkisuus on läsnä, vierellämme.
      Ja Jeesus Kristus syntyi, että meille avautui tie Isän armoistuimen luo.

    • Tamijour

      Kunpa hautajaiset olisivat sellaiset, että saisimme saattaa rakkaan läheisemme taivaan portille ja saisimme nähdä portin takaa, edes pilkahduksen siitä taivaasta, jonne rakkaimpamme pääsee kuoleman jälkeen.
      Silloin hautajaiset olisivat ilon ja riemun juhla, kun olisimme saaneet nähdä, että rakkaamme pääsee parempaan paikkaan, jossa me elämme.

      Näin setäni hautajaisten jälkeen unta, että olimme maaseudulla isäni syntymäkodissa ja olimme ulkona ja käytimme setämme vanhaa traktoria.
      Yht'äkkiä setäni tuli siihen ja ihmetellen kysyimme, että miten olet täällä, vaikka kuolit.
      Setäni vastasi, että nyt hän tietää mitä varten elämäämme elämme.
      Elämämme täällä sitä varten, että pääsemme eräänä päivänä taivaaseen.
      Sedästä näki, että hänellä oli hyvä olla siellä minne hän meni takaisin eli Taivaaseen.

    • kauttakulkumatkalla

      Juuri sen tähden Isä lähetti poikansa, Jeesuksen maailmaan sovittamaan lankeemuksemme, että meillä olisi iankaikkinen elämä taivaassa.

    • Insider

      Maailmankaikkeus on ihmeellisempi kuin voimme kuvitella. Nykyään huipputiedemiehet ovat sitä mieltä että on olemassa useita rinnakkaisulottuvuuksia ja meidän 3D-maailmammekin on ikäänkuin hologrammi. Ulottuvuuksista voi löytyä mm. henkimaailma ja paljon muutakin. Näihin ulottuvuuksiin ovat kaikkialla maailmassa shamaanit, näkijät ja muut tietäjät olleet aina yhteydessä. Monet kivenkovat tiedemiehet, psykologit ja fyysikot uskovat jo tutkimustensa ja logiikkansa mukaan jälleensyntymiseen, rinnakkaisulottuvuuksiin, selvänäkemiseen, ennaltatietämiseen yms.

      Todisteet on saatavilla mm. internetistä ja youtuben kautta, mutta ei niitä kukaan ala täällä teidän luettavaksenne tuomaan, eikä sellainen palvele vallitsevien tahojen intressejäkään.

    • twistinmysobriety

      Mmhmm itselle on käynyt samalla tavalla kun olen ajatellut eksääni, vaikkakin hän ei ollut/ole kuollut... silloin kun ikävä oli erottua kova, silloin kun vaikkapa autossa unohduin jonnekin syvälle pään sopukoihin miettimään häntä ja että mitä hänelle kuuluu, tuntui että radiosta alkoi soimaan juuri ne kaikkein eniten sieluun sattuvat kappaleet mm. Chris Realta ja Tanita Tikaramilta, Queenia yms. jotka toivat pahimmin muistot mieleen... vaikka noita ei edes usein radioissa kuulu.
      Tuota tapahtui useammin kuin kerran.

      Järjellä ajateltuna se oli kuitenkin sattumaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2188
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      161
      1776
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      156
      1662
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      12
      1239
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      13
      1164
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe