beetasalpaajat

voiko

voiko beetasalpaajat aiheuttaa ns.Psykoosioireita!!??
Läheistä henkilöä seuranneena,tämä henkilö muuttunut,noh....

Lääkärit ja Lääketehtaathan tätä ei myöntäisi ikinä.


Onko ketään,jolla olisi voinut käydä ed.mainitusta...???

21

1499

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain löytynee

      En tiedä aiheuttaako psykoosia mutta työkaverini näki pahoja painajaisia. Hän oli nähnyt unta että talo palaa ja heräsi siihen kun oli avaamassa ikkunaa hypätäkseen ulos korkealta kerrostalosta.

    • tyyt.propraliin

      No ei verenpaine/sydänlääkkeet mitään psykooseja aiheuta

    • Kyllä kyllä

      Ainakin beetasalpaaja Bisoprololin pakkausselosteessa sanotaan sen aiheuttavan masennusta, unihäiriöitä, painajaisunia ja aistihäiriöitä (hallusinaatiot)

    • Tolkkua

      Ei aiheuta. Tolkkua haittavaikutusten lukemiseen!

    • Propral40mg

      Ei aiheuta! Ei ole keskushermostoon vaikuttava lääke! Kokemusta on 10v.
      Auttaa itselläni rytmihäiriöihin ja sitä kautta tiettyihin jännittys tiloihin.
      Älkää uskoko luettuihin satuihin ennen kuin itse sen kokeilette (siis kokeilette jos on tarvetta)! Itse käytän n. 2X40mg / vrk eikä mitään haittavaikutuksia ole ollut!

      • eikkay

        Olen käyttänyt emconcorlääkettä 22vuotta.ainoa haitta on matala syke rasituksessa,sekä kylmät sormet ja jalat. Eikka


    • jsx1

      ^ Se, että et ole saanut mitään haittavaikutuksia propranololista, ei vielä tarkoita, ettei kukaan saa niitä mistään beetasalpaajista. Beetasalpaajat eivät ole pkv-lääkkeitä, mutta kyllä niillä silti on jonkin verran vaikutuksia keskushermostoon.

      Esim. propranololin suht yleisiä haittavaikutuksia ovat mm. painajaisunet, väsymys ja huimaus. Harvinaisina haittavaikutuksina (alle 0,1 %:lla) voi ilmetä mm. sekavuutta, hallusinaatiota ja psykoosioireita. Tosin haittavaikutuslistoja lukiessa kannattaa muistaa, että kaikki todetut oireet eivät välttämättä johdu lääkkeestä, vaan olisivat voineet ilmaantua muutenkin. On siis hyvin epätodennäköistä, että psykoosioireet johtuisivat beetasalpaajan käytöstä, mutta ei se mahdotonta kuitenkaan ole.

    • kyllä kyllä

      Jos lääketehtaat kirjoittavat valmistamiensa lääkkeiden pakkausselosteisiin tietoja, jotka eivät pidä paikkaansa, miten siihen pitäisi suhtautua?? Sanokaapa se!

    • Beetasalpaaja

      Pakkausseloisteissa ei sanota, että tulee nämä haittavaikutukset! Beetasalpaajat ovat turvallisia käyttää lääkärin ohjeiden mukaan.

    • kyllä kyllä

      Mitä ihmettä nimimerkki Beetasalpaaja tarkoittaa kun kirjoittaa että pakkauselosteissa ei sanota, että tulee nämä haittavaikutukset?
      Mitä varten ne sitten on sinne kirjoitettu ja lisäksi käsketään lukemaan ne ennenkuin aloittaa lääkkeen käytön. Oletko joku lääketehtaan edustaja tai lääkäri?

      Olen samaa mieltä, että lääkärin ohjeiden mukaan niitä on turvallista käyttää ja käyttäjiä on todella paljon. Mutta jos jollekin tulee niitä haittoja miten sitten toimitaan? Osaavatko lääkärit edes tunnistaa niitä?

      • Propraali

        Beettasalpaajien eli propanolin yliannostukseen voi menhehtyä, verenpaineet katoavat ja sydänlihas vaurioituu.
        Oikein käytettynä, poistaa jännitystä ja vapinaa.


      • Käyttötapa ratkaisee
        Propraali kirjoitti:

        Beettasalpaajien eli propanolin yliannostukseen voi menhehtyä, verenpaineet katoavat ja sydänlihas vaurioituu.
        Oikein käytettynä, poistaa jännitystä ja vapinaa.

        Ei kun oikein käytettynä alentaa ja tasaa sydämen sykettä. Beetasalpaajan käyttäminen jännityksen torjumiseksi ei ole varsinaisesti lääkkeelle tarkoitettu käyttötapa. Beetasalpaajaa on käytetty jopa dopingina ampumaurheilussa koska se hidastaa sydämen lyöntitiheyttä. Aikanaan varsinaista beetasalpaajaa käyttäessäni lenkillä tuli hankaluuksia kovassa rasituksessa kun sydän ei "päässyt" riittävän suurelle sykkeelle.


      • Sunnuntaina
        Käyttötapa ratkaisee kirjoitti:

        Ei kun oikein käytettynä alentaa ja tasaa sydämen sykettä. Beetasalpaajan käyttäminen jännityksen torjumiseksi ei ole varsinaisesti lääkkeelle tarkoitettu käyttötapa. Beetasalpaajaa on käytetty jopa dopingina ampumaurheilussa koska se hidastaa sydämen lyöntitiheyttä. Aikanaan varsinaista beetasalpaajaa käyttäessäni lenkillä tuli hankaluuksia kovassa rasituksessa kun sydän ei "päässyt" riittävän suurelle sykkeelle.


    • jsx1

      Itse asiassa käyttö dopingaineena ampumaurheilussa perustuu nimen omaan vapinaa lievittävään vaikutukseen. Beetasalpaajilla on kaikkia noita vaikutuksia (ja muitakin) joita tossa edellä mainittiin, eli mm:

      - Hidastaa sykettä ja vähentää sydämen supistusvoimaa
      - Alentaa verenpainetta
      - Vähentää sydämen rytmihäiriöitä
      - Hillitsee vapinaa

      Beetasalpaajien vaikutus perustuu (nor)adrenaliinin vaikutusten estämiseen, joten se lievittää jännityksen aiheuttamia oireita kuten käsien tärinää, sydämentykytystä ja hikoilua. Tämän vuoksi niitä käytetään joskus myös esiintymisjännitykseen, paniikkikohtausten fyysisiin oireisiin yms. vaikka eivät olekaan virallisia käyttöaiheita.

    • Pelossa

      Olin hoitamassa pikkulasta 2v. kadotin puolikkaan 5mg beetasalpaajasta, putosi ja en löytänyt. Voisiko aiheuttaa suurta vaaraa jos lapsi syö sen.?

      • provoko

        Kyllä voi aiheuttaa vaaraa, suurtakin!!!


      • ?????
        provoko kirjoitti:

        Kyllä voi aiheuttaa vaaraa, suurtakin!!!

        Miksi lisäät pelkoa ilman faktaa.???


      • Siksi...
        ????? kirjoitti:

        Miksi lisäät pelkoa ilman faktaa.???

        2,5 mg beetasalpaajaa pienelle lapselle voi olla vaaraksi. Varsinkin konttaava pikkulapsi kerää kaiken löytämänsä suuhun.


    • 7+8

      juu ei todellakaan ole terveellistä jos lapsi / vauva saa pillerin, mutta luulen että jos nyt sen sattuu suuhun laittamaan niin aikasta äkkiä sylkee pois.
      Tiedättehän lääkkeen maun??

    • Wisemen67

      Itse sain beetasalpaajia rytmihäiriöihin, samalla parani sosiaalisten tilanteiden pelko. Hyvää kamaa! Ennen aina jännityksessä pumppu aina ylikierroksilla ja karmee hiki päällä!

    • higgge

      Aloittaja on vajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe