30000

viisaat neuvot

Rahaa tuon verran ja 7v olisivat tilillä vielä mutta minne laitan ? Eli lapsen rahoja.

11

282

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jölkl

      Mahdollisimman korkeakorkoiselle säästötilille. Paras taitaa olla edelleen Nordax 1,65 %. TF-Bank ja Collector ovat myös sen verran lähellä, että voit valita vaikka sen mukaan, minkä firman systeemit miellyttää eniten. Noista saa rahat pois silloin kun tykkää, joten siirto parempaan kohteeseen tilanteen muuttuessa on helppoa.

      Kun aikaa on noinkin paljon jäljellä, suosittelisin kuitenkin laittamaan osan rahoista osakkeisiin - ja jos ei omaa osaamista ole, tässä kohtaa kannattaa käyttää mahdollisimman laaja-alaista (tai hajautettuna useampaan pienempään) ja mahdollisimman halpaa indeksirahastoa.

      • usd ja kruunuina31

        nyt on mielestäni melko hankalaa sijoittaa osakkeisiin, ovat tapissa, ei mitään reaaliarvoja, nousu tulee vain lamasta ja siitä kun ihmiset ylimääräisiään hädissään sijoittavat, itse olen kaikki myynyt, koska huomasin etä kun -miinusta alkaa tulemaan, myynti kestää kuukausia, ei silloin kukaan osta, nyt ostivat.


      • hsdf
        usd ja kruunuina31 kirjoitti:

        nyt on mielestäni melko hankalaa sijoittaa osakkeisiin, ovat tapissa, ei mitään reaaliarvoja, nousu tulee vain lamasta ja siitä kun ihmiset ylimääräisiään hädissään sijoittavat, itse olen kaikki myynyt, koska huomasin etä kun -miinusta alkaa tulemaan, myynti kestää kuukausia, ei silloin kukaan osta, nyt ostivat.

        Haluatko yksilöidä tarkemmin, minkä sektorin osakkeet ovat tapissa? Koko maailma & kaikki alat, vai Helsingin tai Nysen pörssi vai jotain muuta?

        Hajautus on a ja o. Ei todellakaan kaikkea Helsinkiin, eikä edes jenkkeihin, vaan ympäri maailmaa ja erilaisiin osakkeisiin. Tämä on helppoa tehdä indeksirahastoilla tai etf:llä.

        Tässä kumminkin puhutaan kohtuullisen pitkän aikavälin sijoittamisesta, joten ensi viikon tai ensi vuodenkaan kurssitasosta ei tarvitse välittää. Hyvällä tuurilla lapsi ei myy sijoituksia heti 18-vuotiaana ja hummaa rahoja vanhaan autoon ja bileisiin, vaan sijoitusaika on tuotakin pidempi.

        Totuushan tällä hetkellä on, että jos osakkeet jättää pois laskuista niin ei ne muutkaan sijoituskohteet näytä kovin hyvältä. Lisäksi edellä suositeltiin laittamaan osakkeisiin vain osa rahoista, ja pitämään loput säästötilillä (=korkosijoitus). Tilin ja osakkeiden osuudet riipuu sitten halutusta riskitasosta.


      • usd-ja-kruunuina31

        "Haluatko yksilöidä tarkemmin, minkä sektorin osakkeet ovat tapissa?"

        Helsingin pörssi on tapissa, nyt tosin on odotettavissa nousua, kun EU painaa lisää rahaa. Mutta oman näkökantani mukaan eläessä olen muutamilla esim. Tieto ja Nokia osakkeilla saanut jo 2 ja 3 kertaa hurjat voitot, kun olen ostanut halvalla ja myynyt kalliilla, nyt olen taas molemmat myynyt ja vaihdoin toukokuussa ja kesäkuun alussa USD.
        En tunne kaikkia osakkeita, minulla on vain muutama osake, johon luotan, jossa odottelen pikavoittoja, en ajattelekaan pitkänajan Soneraa, Nestettä tms.

        Kannatan valuuttaa enemmän, koska sen voi vaihtaa helpommin, jos tarvis, aina ei saa osakkeita myytyä millään jos alkaa laskukausi, osakkeilla pitää aina olla ostaja.

        Olen lyhytjännitteinen, odotan varmoista kohteista 6kk- 2 v aikana voitot, usein olen kyllä myynyt liian aikaisin. Usein rahat makaavat pankkitileillä, nyt USD 0 % -korolla


    • viisaat neuvot

      Joo lapsi ei hummaa niitä todellakaan. On kyllä erittäin hankalaa ns.tavikselle nämä hommat ja jos pankkiin menet vaikka he pankkineuvojia ovatkin niin kyllä ne ihan pankin myyjiä on, vai mitä?

      • hsdf

        Juu, pankin tädit on myyjiä. Ja ne myyvät sitä, mitä heidän on käsketty myydä.

        Jos kerrot minkä pankin asiakkaita olette, voidaan yhdessä tutkailla löytyisikö sieltä jotain sopivaa sijoituskohdetta. Tosin esim. Nordnetille on myös helppo avata asiakkuus myös alaikäiselle, mutta onhan siitä aina oma vaivansa hajottaa asioita moniin paikkoihin - jos tuo tilisijoituskin menee vielä kolmanteen paikkaan.


      • viisaat neuvot
        hsdf kirjoitti:

        Juu, pankin tädit on myyjiä. Ja ne myyvät sitä, mitä heidän on käsketty myydä.

        Jos kerrot minkä pankin asiakkaita olette, voidaan yhdessä tutkailla löytyisikö sieltä jotain sopivaa sijoituskohdetta. Tosin esim. Nordnetille on myös helppo avata asiakkuus myös alaikäiselle, mutta onhan siitä aina oma vaivansa hajottaa asioita moniin paikkoihin - jos tuo tilisijoituskin menee vielä kolmanteen paikkaan.

        Nordea on pankki tällähetkellä.


      • 4 romahd nähnyt
        viisaat neuvot kirjoitti:

        Nordea on pankki tällähetkellä.

        alhaista kun Nordea täällä mainostyaa.

        totuus on että Nordeassa kaikki maksavat, tuntuu että on kallein pankki tavalliselle tallaajalle.
        Toki itse saan kaikki ilmaiseksi hun "senverran", mutta kyllä joudun siitä maksamaan heikon palvelun ja rajoitettujen mahdollisuuksien myötä.
        En suosittele mitään pankkia, aloitajalle, eniten sitä että ei usko menneisyyteen, nyt on keskimärin käppyrät niin korkealla että paljon suurempi mahdollisuus tulla alaspäin kuin ylöspäin. Viime romahduksessa jäi osakkeet käteen viime romahduksessa, ei auta taito, kun kukaan ei osta.
        Pidä pankissa vaan, hyvä jos osaat nin keinotella että ei kuolytuasi katsota ennakkoperinnöksi ja lasketa kaikkia yhteen ja sen jälkeen vero %

        5 vuoden ajalta pörssikäyrä

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/img/cewolf/indeksi.gif?indid=OMXHPI&days=1825

        (olen siellä, kun olen asiani hajauttanut joka pankkiin, on myös Ruotsissa, Norjassa jne.


      • viisaat neuvot
        4 romahd nähnyt kirjoitti:

        alhaista kun Nordea täällä mainostyaa.

        totuus on että Nordeassa kaikki maksavat, tuntuu että on kallein pankki tavalliselle tallaajalle.
        Toki itse saan kaikki ilmaiseksi hun "senverran", mutta kyllä joudun siitä maksamaan heikon palvelun ja rajoitettujen mahdollisuuksien myötä.
        En suosittele mitään pankkia, aloitajalle, eniten sitä että ei usko menneisyyteen, nyt on keskimärin käppyrät niin korkealla että paljon suurempi mahdollisuus tulla alaspäin kuin ylöspäin. Viime romahduksessa jäi osakkeet käteen viime romahduksessa, ei auta taito, kun kukaan ei osta.
        Pidä pankissa vaan, hyvä jos osaat nin keinotella että ei kuolytuasi katsota ennakkoperinnöksi ja lasketa kaikkia yhteen ja sen jälkeen vero %

        5 vuoden ajalta pörssikäyrä

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/img/cewolf/indeksi.gif?indid=OMXHPI&days=1825

        (olen siellä, kun olen asiani hajauttanut joka pankkiin, on myös Ruotsissa, Norjassa jne.

        Siis et tainnut lukea että tämä on lapseni saama perintö ,ei minulta vaan ihan muualta. Ja rahat on pankkitilillä nordeassa.


    • jep jepp

      Kysyppä nordeasta perintöturvaa,alkupääoma ainakin pysyy tallessa-

      • rahnoo

        Missään nimessä ei mitään, minkä nimessä on "turva". Ne ovat kaikkein pahimpia rahastustuotteita.

        ... tai no, mitä minä olen aiheesta sanomaan. Käyttäkää vain mahdollisimman paljon tuollaisia tuotteita, niin me Nordean omistajat saamme lisää osinkoja :)

        Mutta jos asiakkaan kannalta asiaa katsoo, niin... jos Nordean kautta haluaa rahastoihin sijoittaa, niin harkinnan arvoisia on ainakin kaikki indeksirahastot - ja niiden osalta helpoimmalla pääsee, kun valitsee Maailma indeksirahaston
        - tosin indeksirahastoiksi nuokin on aika kalliita (Nordnetin kautta saisi vastaavaa ETF:ää murto-osahinnalla, ja Seligsoninkin indeksirahastot on puolta halvempia), mutta toki huomattavasti aktiivisia rahastoja halvempia
        - "Kehittyvät korkomarkkinat" on ainakin ollut ihan hyvä korkosijoitus, mutta se on toki riskisemmästä päästä lajissaan. Toisaalta, jos osan rahoista pitää jossain Nordaxissa, muilla rahoilla voi riskiä ottaakin.

        Kuten edellä todettiin, kurssit ovat olleet aika kovassa nousussa viime aikoina. Jotta välttyisi riskiltä ostaa koko rahalla kuplan huipulta, rahoja kannattaa siirtää osakepuolelle pikkuhiljaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe