vapaan eli luisteluhiihdon suksien pituuksista suhteessa painoon

wqeqeeqeqew

Pitäisikö helposti löytyä sukset 170cm pituiselle ja 84kg hiihtäjälle? Hiihdän mieluummin lyhyemmillä kuin pidemmillä eli erään kokeiluun antamat 187cm oli mielestäni liian pitkät...ei kolise takaa vaan etupää tuntui "haukkaavan" aika helposti ja jalkaa piti nostaa liian selkeästi ylös.

Yhdessä liikkeessä kävin äkkiseltään kysyymässä ja siellä ei kuulemma löydy riittävän jäykkää suhteessa pituuteen eli paino olisi ongelma tässä kuviossa.

17

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollli

      Kysele vaikka forte sportista tai häijäästä..........saattaa löytyä.

    • 1+11+111

      Tuo haukkaaminen, josta kerroit, saattaa liittyä siteen paikkaan enemmän kuin suksen pituuteen, ja hiihtotekniikkakin voi vaikuttaa.
      Riippuu tietysti kelistä, jos on paljon pehmeää lunta, niin on vaikea mennä melkein minkäpituisella suksella tahansa etenkin ylämäessä.
      Olen 183 ja olen luistellut aika paljon 2 metrisillä vesikelin suksilla, ei se pituus paljon haitannut. Perinteisen sukset ovat 207cm ja olen minä niilläkin luistellut jonkin verran. Kerran unohtui porkat kotiin, niin piti luistella ilman sauvoja perinteisen suksilla.
      Ei kannata liikaa kiinnittää huomiota suksen pituuteen, varsinkin jos pääsee luistelemaan kunnon leveällä paanalla, isolla koneella ajetulla.

    • taavisikli

      Sopiva mitta aloittelevalle hiihtäjälle on 181. Kotimaisten valmistajien kisamallistosta löytyy varmasti. esim Peltosen Supra.

      • Hmmm...

        181 cm mitasta ei ehkä löydy tarpeeksi jämäkkää paria yli 80-kiloiselle.


      • taavisikli
        Hmmm... kirjoitti:

        181 cm mitasta ei ehkä löydy tarpeeksi jämäkkää paria yli 80-kiloiselle.

        ja valmasti löytyy


      • Hmmm...
        taavisikli kirjoitti:

        ja valmasti löytyy

        Sanoisin että ei löydy ihan joka liikkeestä tai verkkokaupasta.


    • utelias+

      Mitä merkitystä luistelusuksen jäykkyydellä on, mitään voidepesäähän niissä ei tarvita?
      Voiko jäykkyyttä arvioida perinteisellä paperikonstilla?

      • Joopaniin

        Luistelu ei ole luistelua, jos sivuttaispotku ei onnistu. Ja se ei välttämäti onnistu löysillä suksilla kuin upottavassa lumessa.


    • jokotin

      Eikös Yoko:lla ole150 senttiset aikuisille tarkoitetut luistelusukset? On ainakin riittävän lyhyet jos kaikki muut tuntuvat liian pitkiltä.

      • Hmmm...

      • Veek00

        No, sorruin Yokon "pätkiin" . Kohta on itsellänikin kokemuksia. Luotin itse tj Harrin ja tallipäällikkö Mikan vakuutteluihin suksen helppoudesta ja vakaudesta hiihtää. En ole ammattilainen, mutta muuten kohtuullisen paljon hiihtävä. Edelliset luikkarit olivat ihan liian löysät ja innostus luisteluun katosi sen myötä. Tuntui niin vaikealta nuo ylämäet. Katsotaan nyt, löytyykö uutta virtaa.


    • jokotin
    • retetertre

      Lyhyitä Yokoja olisi kiva kokeilla. Olen kokeillut hiihtoa nyt myös 174cm todella veltoilla luistelusuksialla ja pehmeällä (lumisella) alustalla onnistui, kovalla ei sitten ollenkaan.

      • taavisikli

        lyhyt Joko kyntää pehmeässä ja normaalissa alustassa. Kovalla pohjalla näppärä


    • mogren

      itselleni olen hommannut luisteluun tarkoitetut sukset atomicilta olen 170-173 cmpitkä,ja suksi toimii omiin hiihto taitoihini nähden ihan hyvin,ja oli aika edullinen hankinta paketti sukset,monot,sauvat. että siinä vinkki jos ei oo vielä löytyny sopvia suksia tarpeeseen.

    • mogren

      olen hiihtänyt 184 cm,pitkillä atomicin luistelusuksilla painoni on n.74-76 ja pituus 173 ja kyseinen suksi on pelittäny ihan taidoilleni ja vaatimuksiini nähden hyvin joten suosittelisin kyseistä merkkiä jos hakee suht edullista ja toimivaa suksea omat kokemukset ovat anakin vaan positiiviset ollut tähän asti mitä olen etelän hangilla päässyt niillä hiihtämään.

    • Hiihellään

      Itselläni on kuudet luistelusukset. Kahdet olen ostanut uutena, toiset aktiiviharrastajatasoa ja toiset kilpasukset. Neljät sukset olen ostanut käytettyinä, kilpasuksia kaikki. Yhdet ostin viidelläkympillä siteineen, ajattelin ostaa ne ensilumisuksiksi eli ei naarmut haittaa. Ne ovat parhaat, mitä mulla on. Olen 190 senttiä pitkä ja sukset ovat 187 eli liian lyhyet, tosin painan vain n. 80 kg. Sukset ovat jäykät eli kovalla alustalla hyvät, hyvä hiihtää ja luistavat hyvin. Harvoin baanat ovat tarpeeksi leveitä, joten lyhyempi suksi on sinänsä parempi. Pohjaan hiotutin pakkaskelin kuvion ja putkeen en voitele ollenkaan, harjaan messingillä aina niin maan perusteellisesti.

      Parasta olisi, jos pääsisi kokeilemaan suksia. Yksi vaihtoehto on ostaa käytettyjä edullisesti ja myy sitten sopimattomat eteenpäin, ne voivat olla jollekin toiselle hyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe