Uroskoira ei pysy irti

Uroskoiran omistaja

Omistan kohta neljä vuotiaan erittäin hyväluontoisen lapinkoira uroksen. Viime aikoina se on alkanut karkailemaan aina kun sen päästää irti. Muutoman kerran on tullut luokseni kun olen kutsunut ( ennen eitullut, joten ehkä koulutus on vasta nyt mennyt perille), mutta yleensä se säntää naapurin koirien häkin luo, missä asuu kaksi narttukoiraa.. Varmasti on muillaki samanlaisia uros koiria ollut. . Ei kai nartut niin paljon karkaile mitä urokset. . Välillä on kyllä kaduttanut että otettiin uros, mutta kyllä se on minulle todella rakas. Milloin tuo karkailu mahd vois loppua vai loppuukohan ollenkaan... En halua leikkauttaa koiraani, joten olisiko muita keinoja millä se vois pysyä irti?
Karkailee siis joka paikassa, ei vain kotona, lähtee omille teilleen, liekö narttujen perään..

43

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisevaao

      Ei se oikeastaan iän mukana enää kehity se tottelevaisuus. Enkä usko, että leikkauttaminen tuo mitään parannusta tilanteeseen. Koirasi tottelee silloin kun sitä huvittaa totella. Auktoriteetin puutetta, sanoisin.
      Kyllä uroskoirakin pysyy vapaana, jos se kunnioittaa omistajaa ja käskyjä.

      • Totta, osin...

        Ei se ole omistajan auktoriteeteistä juurikaan kiinni nimenomaan tähän aikaan, jolloin kaikki kylän nartut kukin vuorollaan on juoksuillaan ja tarjoamassa persettä. Tuo aloittajan lause "viime aikoina" kertoo sen mistä kyse. Ja kyllä se kevään edetessä taas palaa ainakin hiukan helpommin ja pysyy luona paremmin. Kunnes syyskesästä tulee seuraava kerta. Näiden kahden urosjuoksuajan välillä on sitten tosiaan hiukan helpompaa vaikka silloinkin saattaa jollakin yksittäisellä neitihaukulla olla juoksut.

        Lapinkoira nyt ylipäänsä ei taida itsenäisen luonteensa vuoksi olla paras luonapysyjä.

        Jos haluaa ehdottoman kuuliaisen koiran, ottaa koulutettavakseen saksanpaimenkoiran se kun on luonteeltaan yhtä sokean auktoriteettisuskollinen kuin ss-mies fuhrerilleen.

        Fleksi tai juoksuliina on liian itsenäisen koiran omistajan pelastus, sitä kannattaa käyttää.


      • 345+0987
        Totta, osin... kirjoitti:

        Ei se ole omistajan auktoriteeteistä juurikaan kiinni nimenomaan tähän aikaan, jolloin kaikki kylän nartut kukin vuorollaan on juoksuillaan ja tarjoamassa persettä. Tuo aloittajan lause "viime aikoina" kertoo sen mistä kyse. Ja kyllä se kevään edetessä taas palaa ainakin hiukan helpommin ja pysyy luona paremmin. Kunnes syyskesästä tulee seuraava kerta. Näiden kahden urosjuoksuajan välillä on sitten tosiaan hiukan helpompaa vaikka silloinkin saattaa jollakin yksittäisellä neitihaukulla olla juoksut.

        Lapinkoira nyt ylipäänsä ei taida itsenäisen luonteensa vuoksi olla paras luonapysyjä.

        Jos haluaa ehdottoman kuuliaisen koiran, ottaa koulutettavakseen saksanpaimenkoiran se kun on luonteeltaan yhtä sokean auktoriteettisuskollinen kuin ss-mies fuhrerilleen.

        Fleksi tai juoksuliina on liian itsenäisen koiran omistajan pelastus, sitä kannattaa käyttää.

        Haaaaaaa...mää tiedän täälpäin vaan sakuja, jotka vie omistajiaan ihan 6-0.Eivät tuu toimeen vieraiden koirien kanssa, ja rähjäävät ja nykivät ohituksissa rajun näköisesti.
        Voihan toki olla, että on tarkoituksella koulittu sellaiseksi...mutta kyllä epäilen XD


      • Taitaapi
        345+0987 kirjoitti:

        Haaaaaaa...mää tiedän täälpäin vaan sakuja, jotka vie omistajiaan ihan 6-0.Eivät tuu toimeen vieraiden koirien kanssa, ja rähjäävät ja nykivät ohituksissa rajun näköisesti.
        Voihan toki olla, että on tarkoituksella koulittu sellaiseksi...mutta kyllä epäilen XD

        teidän suunnalla sakuilta sitten puuttua se Fuhrer jota totella sokeasti ;D Tuskin siis tarkoituksella koulittuja sellaisiksi.


      • ei kaikille
        345+0987 kirjoitti:

        Haaaaaaa...mää tiedän täälpäin vaan sakuja, jotka vie omistajiaan ihan 6-0.Eivät tuu toimeen vieraiden koirien kanssa, ja rähjäävät ja nykivät ohituksissa rajun näköisesti.
        Voihan toki olla, että on tarkoituksella koulittu sellaiseksi...mutta kyllä epäilen XD

        Heikko hermorakenne näkyy sakuissa tuollalailla.Siihen yleensä lisänä osaamaton kouluttaja.


    • Ja jotkut kisaa tokossa lappalaisten kanssa.

      Sitä koulutusta pitää ylläpitää; aloitetaan pentuna, nuoren koiran kanssa väännetään vielä enemmän, aikuisuuteen tullessa uudestaan. Jotta kontakti pysyy, sitä pitää harjoitella koko ajan. 3-4-vuotiaat on ihan parhaita kouluttamisen kannalta, kun nuoren koiran hömpöttelyt on ohi. Vastassa on vain tosin aikuisen koiran itsenäisyys ja omapäisyys.

      Jos asenne on se ettei uroskoiraa voi saada hallintaan ja pysymään sivulla, kun jostain tulee nartun tuoksu tai jänis juoksee tien yli, niin sitten on parasta pitää se koira kytkettynä.

    • Ei pakko leikata

      Urokselle voi nykyään asentaa ihon alle myös sirun, joka estää pentujen tulon. Kesto on noin viisi vuotta (saa myös pois tarvittaessa). Voithan kokeilla sitä kastroinnin tilalla. En sitten tiedä, estääkö varsinaisesti karkailua, mutta vahinkopennut kyllä. Kysy lisää eläinlääkäriltä.

      • Pro koirat

        Olen monesti miettinyt, miksi joillekin koiran omistaville miehille sen KOIRAN pallit on niin tärkeät, jos ei ole tarkoitus pentuja kuitenkaan tehdä.. en ymmärrä mitä se OMISTAJA niillä tekee? Itse en ole vielä kertaakaan jäänyt millään muotoa kaipaamaan koirani palleja, enkä koe asian takia jääneeni mistään paitsi. Koirani totisesti ei niitä kaipaa, tuo hömppä tuntuu olevan kovasti onnellinen tapaus ilmankin :)

        Mutta jos tuo siru on totta (miten se muuten toimii?), niin tässähän on ratkaisu sitten.

        Leikatun koiran kanssa elo on kyllä äärettömän helppoa, näin on oma kokemus. Tasaista eloa läpi vuoden, en edes tiedä koska niitä juoksuja kulmilla on, koiria ainakin on pitusti täällä.


      • niisevaao

        Siis eihän se oikeasti siru ole, vaan hormonaalinen ehkäisykapseli...

        30 vuotta urosten kanssa sählänneenä sanon kyllä, että käyttäytymis- ja tottelevaisuusasiat ovat koulutus- ja johtajuusasioita. Niitä ei leikkauksella korjata. Kuitenkin usein koiran kastraatio/sterilisaatio on hyväksi, mutta yksin se ei kesää tee.


      • Pro koirat
        niisevaao kirjoitti:

        Siis eihän se oikeasti siru ole, vaan hormonaalinen ehkäisykapseli...

        30 vuotta urosten kanssa sählänneenä sanon kyllä, että käyttäytymis- ja tottelevaisuusasiat ovat koulutus- ja johtajuusasioita. Niitä ei leikkauksella korjata. Kuitenkin usein koiran kastraatio/sterilisaatio on hyväksi, mutta yksin se ei kesää tee.

        Hormoonikapselin minäkin tiedän, mutta kestääkö se todella 5 v?

        Itse karkailuun en varsinaisesti ottanut kantaa.. mutta jos se johtuu tyttökoirien hajuista, siloin voi kapseli auttaakin.


      • se_kapseli
        Pro koirat kirjoitti:

        Hormoonikapselin minäkin tiedän, mutta kestääkö se todella 5 v?

        Itse karkailuun en varsinaisesti ottanut kantaa.. mutta jos se johtuu tyttökoirien hajuista, siloin voi kapseli auttaakin.

        Kesto 0,5 - 1,5 v. riippuen uroksen koon ja kapselin vahvuuden välisistä voimasuhteista.


      • Ei saa silpoa
        Pro koirat kirjoitti:

        Olen monesti miettinyt, miksi joillekin koiran omistaville miehille sen KOIRAN pallit on niin tärkeät, jos ei ole tarkoitus pentuja kuitenkaan tehdä.. en ymmärrä mitä se OMISTAJA niillä tekee? Itse en ole vielä kertaakaan jäänyt millään muotoa kaipaamaan koirani palleja, enkä koe asian takia jääneeni mistään paitsi. Koirani totisesti ei niitä kaipaa, tuo hömppä tuntuu olevan kovasti onnellinen tapaus ilmankin :)

        Mutta jos tuo siru on totta (miten se muuten toimii?), niin tässähän on ratkaisu sitten.

        Leikatun koiran kanssa elo on kyllä äärettömän helppoa, näin on oma kokemus. Tasaista eloa läpi vuoden, en edes tiedä koska niitä juoksuja kulmilla on, koiria ainakin on pitusti täällä.

        Ei se ole omistajille tärkeä vaan koiraskoiralle. Vaikka et itse niitä koirasi menetettyjä palleja ole kaivannut, niin koirasi ei ole ehyt sen jälkeen kun olet silponut sen.

        Koira voi näyttää onnelliselta ilman pallejaan, mutta se ei välttämättä ole totta. Sinua mielistelläkseen näyttelee muka olevansa onnellinen. Niin miellyttämishaluisia koirat ovat että näyttelevät hyväksyvänsä kaikkein idiooteimmatkin päähänpistot mitä omistaja voi pieneen päähänsä saada.

        Jokaiselta koiransa silpojalta tulisi repiä kalut ja värkit pois samalla tavoin kuin tekevät koirilleenkin. Sittenpä voisivat miettiä kuinka kiva ja ehyt olo onkaan.

        Meillä ei ole yhtään koiraa silvottu koskaan eikä tulla niin koskaan tekemäänkään. Jotain oikeuksia eläimilläkin pitää olla.


      • ....................
        Pro koirat kirjoitti:

        Olen monesti miettinyt, miksi joillekin koiran omistaville miehille sen KOIRAN pallit on niin tärkeät, jos ei ole tarkoitus pentuja kuitenkaan tehdä.. en ymmärrä mitä se OMISTAJA niillä tekee? Itse en ole vielä kertaakaan jäänyt millään muotoa kaipaamaan koirani palleja, enkä koe asian takia jääneeni mistään paitsi. Koirani totisesti ei niitä kaipaa, tuo hömppä tuntuu olevan kovasti onnellinen tapaus ilmankin :)

        Mutta jos tuo siru on totta (miten se muuten toimii?), niin tässähän on ratkaisu sitten.

        Leikatun koiran kanssa elo on kyllä äärettömän helppoa, näin on oma kokemus. Tasaista eloa läpi vuoden, en edes tiedä koska niitä juoksuja kulmilla on, koiria ainakin on pitusti täällä.

        Olisikohan kyseessä kemiallinen kastraatio. Ennen oli implanttimahdollisuus, mutta ei sen teho kyllä viittä vuotta ole ollut. Vaikuttaa testosteronitasoihin, ja näkyy ulospäin mm. siinä, että pallit kutistuivat. Vaikuttaa samoin kuin pallien poistokin. Joillekkin auttaa joillekkin ei. Ongelmia vaan implantissa on. Mm se, että sen ekan läväytyksen jälkeen koiralla on sitten lopunikäinen kilpailukielto. Toisin kuin pallien poistossa olisi.Mielestäni aika erikoinentulkinta. KOska tuon implantin vaikutus on tosiaankin lyhytaikainen. Sen avulla voisi myöskin "kokeilla"mahdollista pallien poiston tehoamista ilman lopullista toimenpidettä. Implantti antaa mahdollisuuden "perua" vaikutus. Mutta, jos kokeilee harrastuskoiralla implanttia, ja sitten havaitsee hyväksi, ja nipsauttaa pallit ppois, niin koira on siltikin edelleenkin siinä elinikäisessä kilpailukiellossa. Sitä ei kylläsaa ikinä poistettua käsittääkseni. Tällä tulkinnalla kennelliitto itse tavallaan pakottaa tekemään suoraan sen lopullisen toimenpiteen. JOkaei ole kaikissa tapauksissa todellakaan koiralle se ainoastaan hyvää tuottava asia. Hormonitoimintoihin puuttuminen lopullisesti kyllä vaikuttaa elimistössä muutoinkin kuin vain hyödyllisesti. Eli edut ja haitat on punnittavakyllä jokaisen itse. Itsekkin punniskelen paraikaa ekan yksilön kohdalla ikinä tätä asiaa. Ja minulle valitettavasti ei anneta mahdollisuuksia harrastaa, muuta kuin pallien lopullisella poistolla. Pallittomat kun saavat kilpailla. Implantilliset eivät. Muissa kemiallisissa on kilpailukieltoa lyhyemmin, sellaiset puoli vuotta. Mutta niin on tehokin lyhyempi. Yhdelle ikivanhalla koirallemme laitatin implantin, joka auttoi kyllä loppukuukausina paljonkin. Kyseessä oli siis dementti koira, ja implanttiinpäädyttiin juuri siksi, että se alkoi olla täysin viettiensä vietävän. KOira, jonka kanssa ei aikaisemmin ollut ongelmaa,taantui vanhana, ja alkoi lähteä omille teilleen, mutta ei enää huomioinut vaaroja, eikä valitettavasti löytänyt enää kotiinsa. Dementin koiran kanssaei hirveästi enää koulutuksellisesti ollut tehtävissä. JOten se sai implantin, juoksunarun, ja se ei ikinä enää ollut kytkemättömänä. Edes omassa pihassaan. Siinävaiheesa ei enää ollut järkevää nukuttaa ja pallien poisto oli siksi pois laskuista. Implantin laittoa se ei edes huomannut. KOira muuten oli terve kuin pukki, oikea tervaskanto ikäisekseen, joten eutanasia pelkän höppänyyden vuoksi ei ollut vaihtoehto. Implantti antoi todellakin hyviä lisäkuukausia. Valitettavasti noin 7 kuukautta tuosta, koira sairastui agressiiviseen sairauteen, johon ei enää inhimillisä helppoja hoitoja olisi ollut,, joten päästettiin pois "saappaat jalassa". En katsonut enää inhimilliseksi alkaa sytostaattihoitoihin ja koiralle raskaisiin hoitoihin, kun ennuste oli todella surkea, ja ennuste oli muutamia viikkoja, mutta ilman kipuja vain muutamia päiviä ehkä. Myöhemmin tosin mietin, olisiko implantti voinut vaikuttaa sairastumiseen. Mutta toisaalta, lopetin jossittelun. KOska ilman tuota se olisi ehkä sitten kuollut auton alle. Lukotkaan kotona eivät tuo täydellistä turvaa. Ne ovat koiralle usein vain hidaste. Meillä halutessaan kyllä olisi päässyt lukittujenkin ovien takaa reissuilleen. Poistin siis siltä tarpeen lähteä. Ja olin tyytyväinen. Joku elinikäinen kilpailukielto ei enää tuollaisen lähes 14-vuotiaan elämässä vaikuta mihinkään suuntaan. Mutta nuoren koiran kohdalla asia pitää muistaa huomioida. Selitykseksi ei riitä se, että eläinlääkäri ei tiennyt sen olevan seuraus. KOiranomistajaa se ei pelasta.


      • Pro koirat
        Ei saa silpoa kirjoitti:

        Ei se ole omistajille tärkeä vaan koiraskoiralle. Vaikka et itse niitä koirasi menetettyjä palleja ole kaivannut, niin koirasi ei ole ehyt sen jälkeen kun olet silponut sen.

        Koira voi näyttää onnelliselta ilman pallejaan, mutta se ei välttämättä ole totta. Sinua mielistelläkseen näyttelee muka olevansa onnellinen. Niin miellyttämishaluisia koirat ovat että näyttelevät hyväksyvänsä kaikkein idiooteimmatkin päähänpistot mitä omistaja voi pieneen päähänsä saada.

        Jokaiselta koiransa silpojalta tulisi repiä kalut ja värkit pois samalla tavoin kuin tekevät koirilleenkin. Sittenpä voisivat miettiä kuinka kiva ja ehyt olo onkaan.

        Meillä ei ole yhtään koiraa silvottu koskaan eikä tulla niin koskaan tekemäänkään. Jotain oikeuksia eläimilläkin pitää olla.

        "Koira voi näyttää onnelliselta ilman pallejaan, mutta se ei välttämättä ole totta. Sinua mielistelläkseen näyttelee muka olevansa onnellinen."

        Saatat olla oikeassa. Minusta koirani välillä selvästi tuumii, että sillä kyllä pitäisi olla pallit. Sen oikein näkee siitä, kun katson sitä salaa silloin kun se ei huomaa. Luulen että se on murheen murtama, mutta näyttää minulle iloista naamaa ja muistaapa vielä hännänheilutuksenkin feikata. Se saattaa oikeasti hautoa jopa jotain kostoa, koska osin minun takiani on nyt palliton. Näin se varmasti ajattelee. Luulen että toiset koirat eivät pidä koiraani minään; urokseksi se ei käy, eikä oikein nartuksikaan, koiraani varmasti avoimesti halveksitaan, sitä siedetään ihan vain säälistä. Olen mielestäni nähnyt tämän muiden koirien silmistä ja eleistä. Koirani täytyy tuntea alemmuutta melkoisesti, mutta kuten sanoit, vaikka se on onneton, se oikeasti vain näyttelee. Palleja saa feikkeinäkin, niin näyttää kuin olisi pallit. Pitäisikö minun asennuttaa sellaiset? Saisiko koirani takaisin elämänilonsa? Huomaakohan se eroa, kun ulospäin ei eroa ainakaan ihminen huomaa? Mutta se haju puuttuu, toiset koirat kuitenkin väheksyisivät koiraani, eikö niin? Ne ajattelevat että tuo on vain feikki, sen pallit ei ole oikeat. Minulle tuli myös mieleen Romania, WHO yrittää ohjeistaa leikkaamaan narttuja ja koiraita, mutta miten onnettomia koiria siellä kadulla oikein sitten tepasteleekaan, ja miksi ihmeessä näillä toimenpiteillä on koirat saatu sitten säyseämmiksi WHO:nkin mukaan? No tottakai, nekin vain näyttelee, eihän niille paroille ole jäänyt enää jäljelle edes mitään muuta, kun nöyristellä pää maassa, ja muistella aikoja, jolloin sentään oli vielä ne pallit. :( oho, kappalejako unohtui. Jään miettimään sanojasi nyt. Olen luullut osaavani tulkita koiraani, mutta nyt silmäni oikeasti aukesivat, oppia ikä kaikki!


      • Heh, näinhän se
        Pro koirat kirjoitti:

        "Koira voi näyttää onnelliselta ilman pallejaan, mutta se ei välttämättä ole totta. Sinua mielistelläkseen näyttelee muka olevansa onnellinen."

        Saatat olla oikeassa. Minusta koirani välillä selvästi tuumii, että sillä kyllä pitäisi olla pallit. Sen oikein näkee siitä, kun katson sitä salaa silloin kun se ei huomaa. Luulen että se on murheen murtama, mutta näyttää minulle iloista naamaa ja muistaapa vielä hännänheilutuksenkin feikata. Se saattaa oikeasti hautoa jopa jotain kostoa, koska osin minun takiani on nyt palliton. Näin se varmasti ajattelee. Luulen että toiset koirat eivät pidä koiraani minään; urokseksi se ei käy, eikä oikein nartuksikaan, koiraani varmasti avoimesti halveksitaan, sitä siedetään ihan vain säälistä. Olen mielestäni nähnyt tämän muiden koirien silmistä ja eleistä. Koirani täytyy tuntea alemmuutta melkoisesti, mutta kuten sanoit, vaikka se on onneton, se oikeasti vain näyttelee. Palleja saa feikkeinäkin, niin näyttää kuin olisi pallit. Pitäisikö minun asennuttaa sellaiset? Saisiko koirani takaisin elämänilonsa? Huomaakohan se eroa, kun ulospäin ei eroa ainakaan ihminen huomaa? Mutta se haju puuttuu, toiset koirat kuitenkin väheksyisivät koiraani, eikö niin? Ne ajattelevat että tuo on vain feikki, sen pallit ei ole oikeat. Minulle tuli myös mieleen Romania, WHO yrittää ohjeistaa leikkaamaan narttuja ja koiraita, mutta miten onnettomia koiria siellä kadulla oikein sitten tepasteleekaan, ja miksi ihmeessä näillä toimenpiteillä on koirat saatu sitten säyseämmiksi WHO:nkin mukaan? No tottakai, nekin vain näyttelee, eihän niille paroille ole jäänyt enää jäljelle edes mitään muuta, kun nöyristellä pää maassa, ja muistella aikoja, jolloin sentään oli vielä ne pallit. :( oho, kappalejako unohtui. Jään miettimään sanojasi nyt. Olen luullut osaavani tulkita koiraani, mutta nyt silmäni oikeasti aukesivat, oppia ikä kaikki!

        menee. Hyvä että silmät aukesivat. Ottakaa muutkin silpojat oppia tästä... ;)


      • iiän tekosia
        Pro koirat kirjoitti:

        "Koira voi näyttää onnelliselta ilman pallejaan, mutta se ei välttämättä ole totta. Sinua mielistelläkseen näyttelee muka olevansa onnellinen."

        Saatat olla oikeassa. Minusta koirani välillä selvästi tuumii, että sillä kyllä pitäisi olla pallit. Sen oikein näkee siitä, kun katson sitä salaa silloin kun se ei huomaa. Luulen että se on murheen murtama, mutta näyttää minulle iloista naamaa ja muistaapa vielä hännänheilutuksenkin feikata. Se saattaa oikeasti hautoa jopa jotain kostoa, koska osin minun takiani on nyt palliton. Näin se varmasti ajattelee. Luulen että toiset koirat eivät pidä koiraani minään; urokseksi se ei käy, eikä oikein nartuksikaan, koiraani varmasti avoimesti halveksitaan, sitä siedetään ihan vain säälistä. Olen mielestäni nähnyt tämän muiden koirien silmistä ja eleistä. Koirani täytyy tuntea alemmuutta melkoisesti, mutta kuten sanoit, vaikka se on onneton, se oikeasti vain näyttelee. Palleja saa feikkeinäkin, niin näyttää kuin olisi pallit. Pitäisikö minun asennuttaa sellaiset? Saisiko koirani takaisin elämänilonsa? Huomaakohan se eroa, kun ulospäin ei eroa ainakaan ihminen huomaa? Mutta se haju puuttuu, toiset koirat kuitenkin väheksyisivät koiraani, eikö niin? Ne ajattelevat että tuo on vain feikki, sen pallit ei ole oikeat. Minulle tuli myös mieleen Romania, WHO yrittää ohjeistaa leikkaamaan narttuja ja koiraita, mutta miten onnettomia koiria siellä kadulla oikein sitten tepasteleekaan, ja miksi ihmeessä näillä toimenpiteillä on koirat saatu sitten säyseämmiksi WHO:nkin mukaan? No tottakai, nekin vain näyttelee, eihän niille paroille ole jäänyt enää jäljelle edes mitään muuta, kun nöyristellä pää maassa, ja muistella aikoja, jolloin sentään oli vielä ne pallit. :( oho, kappalejako unohtui. Jään miettimään sanojasi nyt. Olen luullut osaavani tulkita koiraani, mutta nyt silmäni oikeasti aukesivat, oppia ikä kaikki!

        Ei kyllä varmaan ole aito pro koirien teksti.


      • 5+1
        Heh, näinhän se kirjoitti:

        menee. Hyvä että silmät aukesivat. Ottakaa muutkin silpojat oppia tästä... ;)

        En kehtaa inhimillistää koiraani noin kovasti.


      • Voitlopettaaihmettelyn
        Pro koirat kirjoitti:

        Olen monesti miettinyt, miksi joillekin koiran omistaville miehille sen KOIRAN pallit on niin tärkeät, jos ei ole tarkoitus pentuja kuitenkaan tehdä.. en ymmärrä mitä se OMISTAJA niillä tekee? Itse en ole vielä kertaakaan jäänyt millään muotoa kaipaamaan koirani palleja, enkä koe asian takia jääneeni mistään paitsi. Koirani totisesti ei niitä kaipaa, tuo hömppä tuntuu olevan kovasti onnellinen tapaus ilmankin :)

        Mutta jos tuo siru on totta (miten se muuten toimii?), niin tässähän on ratkaisu sitten.

        Leikatun koiran kanssa elo on kyllä äärettömän helppoa, näin on oma kokemus. Tasaista eloa läpi vuoden, en edes tiedä koska niitä juoksuja kulmilla on, koiria ainakin on pitusti täällä.

        Varmaan ne pallit eivät ole, vaan se että kyllähän nyt monella koiralla se luonne muuttuu. Kaikki meistä eivät ota uroskoiraa vaan siksi että voisi leikkelemällä siitä sitten muokata helpomman, vaan jotkut ihan sillä että se pitää hyväksyä sitten sellaisena kuin se on. Sinä ihmettelet, miksi jotkut ei halua leikata koiraansa, minä ihmettelen miksi ottaa koiraa jos sitä ei silpomatta kestä? Tai miksi nimittää itseään vihjaamalla minkään valtakunnan ammattilaisuuteen kun ei edes tavallisen uroskoiran kanssa pärjää leikkaamatta ja mukavuuden halu on sitä luokkaa, että pitää leikata koira ilman terveydellisiä syitä, että "ois mukavampaa".
        Miksi ottaa koiraa ylipäätään mutta etenkin miksi ottaa urosta, että siitä voi kastroida sukupuolettoman? Leikatusta koirasta tulee pahimmillaan myös laiska, lihomisherkkä ja turkki muuttuu. Myös joskus muiden koirien suhtautuminen muuttuu ja vanhat kaverit suhtautuu erilailla, kommunikointi muuttuu.
        Olen kylläkin nainen, että en tiedä miksi se kenellekään toiselle on asia, tai olisiko miehille joku toinen syy. Luulisin kuitenkin että samoista syistä pääosin on kysymys.
        Mutta nyt kun viittasit tähän hyvinkin selkeästi, että hah-hah, ne miehet vaan pelkää koirankin pallien puolesta niin minulle taas usein tulee mieleen että nainen ottaa uroskoiran ja voi sitten katsroida sen kuten haluaisi tehdä oikeasti myös kaikille miehillekin. Nythän sinäkin vetosit heti siihen että miten ne miehet nyt sitä pallien menettämistä niin pelkää ja miten mitään muuta ei siinä muka olekaan. Ikään kuin korostetun vähätellen. Joskus on siis tullut mieleen että sekö siinä onkin syynä, että nainen ottaa uroskoiran: se ei sitä hallitse eikä jaksa, kuten ei miestäkään mutta sen se voi sentään leikata ja pitää sitä luonnollisena.

        Sitten on tietenkin asiallista leikkauttaa koira jos tulee esim. pahaa eturauhasvaivaa eli syy on terveydellinen ja tiedän myös joitakin joilla ne pennut on sitten teetetty ja parin kerran jälkeen oikeasti hormonit on "jääneet" niin voimakkaana päälle että se koira on jotenkin kierroksilla koko ajan eikä se vaan ole mennyt ohi. lisäreimuna alkavaa agressiivisuutta. Se ei voi enää olla sillekään hyväksi. Ja sitten on näitä, jotka on niin tyttöjen perään että lakkaavat syömästä. Ääritapaukset on siis erikseen.
        Muuten en oikein ymmärrä sitä että otetaan koira, joka jo eläimenä ei sovi mukavuuden haluiselle laiskiaiselle ollenkaan, mutta sitten se turhaan leikataan vaan oman mukavuuden halun takia..?

        Onkohan kaikilla ihan tervettä käsitystä siitä, että koira on eläin ja se nyt on semmoinen kun se on. Minusta jos sille leikkaukselle ei ole terveydellisiä perusteita, en oikeastaan ymmärrä sitä.
        Ja täytyy sanoa, että sen verran inhimillistäkin sympatiaa tunnen, että sen koirankin pallit on siinä mielessä tärkeät, että ne on osa sen kehoa, sen elämää. Jotenkin en osaa ajatella kenenkään kehoa muokattavana tuosta vaan tai ettei olisi tärkeää, että se on semmoinen kun se on. Ja jotenkin vaan vaikkei niitä pentuja sitten tulisikaan niin ehjä on ehjä.


      • 9plus6

        Olen samaa mieltä siinä, että on todella pöyristyttävää, että ihmiset ottavat uroskoiran, mutta haluavat leikkauttaa sen mahdollisimman aikaisin, jo alle vuoden ikäisenä, koska eivät kestä koiraa. Perustelevat uroksen ottoa, koska eivät halunneet narttua ja juoksuja - haloo nartunkin voi leikata, ja se olisi jopa suotavaa, vanhemmiten kohtu on suuri terveysriski.

        Nuoren uroksen laikkauttaminen on typerää. Koira tarvitsee palleja murrosiässä samalla tavoin kuin murroksessa oleva ihminenkin. Hormoneja tasapainoiseen fyysiseen ja sukupuoliseen kehitykseen.

        "usein tulee mieleen että nainen ottaa uroskoiran ja voi sitten katsroida sen kuten haluaisi tehdä oikeasti myös kaikille miehillekin."
        Tämä on minusta vähän outo väite, todella outo. En usko tuollaiseen. Kutakuinkin kaikki tietämäni tapaukset ovat, ikävä kyllä, kohdistuneet koiran käytökseen. Koira ei kuuntele, siihen ei ota mitään kontaktia, karkailee jne, leikkauttaminen on rauhoittanut koiran menoa. Sitten on myös näitä typerämpiä, jotka haluavat pallit pois mahdollisimman pian - koska eivät kestä urostelua, mikä on naurettavaa kun on sen uroksen kerta valinnut. Ja toki terveyssyyt.
        Vai kuvitteletko, että mies joka steriloi narttunsa mm. juoksujen loppumisen ja terveyden tähden haluaisi tehdä saman myös naisille? Vähän sairasta kuvittelua, sori nyt vaan! Kuitenkin komppailen mielipidettäsi muutoin.


    • luonteesta se riippu

      Narttujen juoksut ja luonne vaikuttaa paljon. Yleensä lapinkoirat ovat itsenäisempiä kuin joku palveluskoira. Sekä riistaviettiäkin taitaa lapinkoirilta löytyä.Luonne erojakin on paljon eri koirissa. Meillä kaksi huskyä, vanhempi johtaja. Pysyy irti, tulee luokse kun haluan ei lähde kovin helpolla muiden eläinten perään, ja vihaa muita uroksia.

      Toinen ei pysy hetkeäkään irti, karannut koirapuistostakin. Tappaisi kaiken poroa pienemmän eläimen, koirat on kaikki kavereita vaikka näyttäisivät hampaita niin häntä heiluu.

    • JepJepWaan

      Ei millään enää 4 vuotias opi, tai koira voi oppia, mutta epäilen että omistajan taidoissaa olisi hiomista. Laikkauttaminen ei auta enää, eikä koskaankaan jos laumasuhteet ja koulutus ei ole reilassa. Parasta suhtautua niin että koira on hihnassa lenkissä ulkoilutettavaa mallia. Ja on rotukin vähän haasteellinen.

    • pidä itsellä

      Koira tylsistyy jos omistaja ei järjestä sille tekemistä, lähtee hakemaan seuraa muualta.Pidä kytkettynä tai tarhaa, ei muutkaan jätä koiraa yksin vapaaksi.Eihän lakikaan moista salli.Koiran on oltava välittömästi kytkettävissä, ei ole sitä, jos kylillä nelistää tai naapurin pihassa.Hävettäis muuten kovasti,jos koirani menis naapurin puolelle.

    • niinnnn

      Hyväksy karkailu, toimi sen mukaisesti. Eli pidä kytkettynä. Kaikki koirat eivät yksinkertaisesti ikäpäivänä pysy pihassa, vaan karkailevat kun tilaisuus tulee. Hyväksy se.

    • mitäfjv

      Meilläkin lappariuros, hyvin itsetietoinen. Vapaana ollessa yleensä pitää hyvin huolen mukana pysymisessä kunhan välillä huutelee. Pari kertaa karannut ja hiukan itsepäinen. Ainakin luoksetulo aina ollut hiukan hakusrssa, aika valikoivasti ottaa tuommoisia käskyjä vastaan. Mitä jis huutelisit vaikkapa "mitä täällä on?"

      • Uroskoiran omistaja

        ^ Kuulostaa juuri meidän koiralta! Ennen tosin kuunteli paremmin, nykyään tottelee kun haluaa.
        Naapurissa on paljon koiria ja juoksee kyllä heti koirien luo kun siltä tuntuu.

        Ovatko nartutkin kun niillä on juoksut, yhtä tottelemattomia?


      • Kyllä ovat
        Uroskoiran omistaja kirjoitti:

        ^ Kuulostaa juuri meidän koiralta! Ennen tosin kuunteli paremmin, nykyään tottelee kun haluaa.
        Naapurissa on paljon koiria ja juoksee kyllä heti koirien luo kun siltä tuntuu.

        Ovatko nartutkin kun niillä on juoksut, yhtä tottelemattomia?

        Pääsääntöisesti ovat yhtä tottelemattomia. Kun luonto kutsuu, niin se on vastustamaton. Erona on lähinnä se että kun nartulla on juoksut parisen kertaa vuodessa, niin uroksilla se on päällä aina kun jollain lähiseudun nartullakin on. Ja taajama-alueilla niitä donnia ja belloja riittää...


      • koira kuriin
        Uroskoiran omistaja kirjoitti:

        ^ Kuulostaa juuri meidän koiralta! Ennen tosin kuunteli paremmin, nykyään tottelee kun haluaa.
        Naapurissa on paljon koiria ja juoksee kyllä heti koirien luo kun siltä tuntuu.

        Ovatko nartutkin kun niillä on juoksut, yhtä tottelemattomia?

        Sulla on kyllä tuo koiran pito huonoa, jos sallit koiran mennä vieraan koiran luo.Et olis alkujaankaan saanut sallia sitä.
        Älä pidä koiraa vapaana, jos et luota että se pysyy omalla pihalla.
        Harjoittele perustottelevaisuutta, istu, paikka, seiso, tänne, maahan jne.Käy vaikka koulutuksissa.Koirasi ei kunnioita sinua omistajana, kun ei kuuntele käskyjäsi.
        Älä anna enää tilaisuutta karkailuun.Kun koira oppii perusasioita, tottelee käskyjäsi.Kokeile vapautta ensin pitkässä liinassa.
        Jos koira kuuroutuu, ei tottele vaan lähtee menemään.Astut liinalle, kutsut luo, palkitset.Sitä harjoittele, niin kauan, että voi luottaa koiran pysyvän irti.
        Jos et saa harjoituksilla otetta koiraan.Pidä se aina kytkettynä ja hallinnassasi.
        Mikään ei ole niin kurjaa kun vieras tottelematon kouluttamaton koira häiriköimässä omassa pihassa.Ja viellä toistuvasti...
        Joten tee asialle heti jotain.Älä anna koirasi enää karata!


      • täällä osaavat ok
        Uroskoiran omistaja kirjoitti:

        ^ Kuulostaa juuri meidän koiralta! Ennen tosin kuunteli paremmin, nykyään tottelee kun haluaa.
        Naapurissa on paljon koiria ja juoksee kyllä heti koirien luo kun siltä tuntuu.

        Ovatko nartutkin kun niillä on juoksut, yhtä tottelemattomia?

        Narttujen omistajat yleensä, ovat hyvin tarkkoja koiristaan.Eivät päästä niitä karkaamaan.Samaa suosittelen sinulle.
        Meilläpäin on melkeimpä joka talossa koira tai useampia.Silti pihassamme ei ole viimeiseen 15v käynyt yhtään vierasta irtokoiraa, eikä niitä muutenkaan näe.Ei omanikaan käy vieraissa pihoissa.
        Se kertoo vain siitä, että ihmiset osaavat huolehtia koiristaan hyvin täällä :)


    • asdasdasdasdasdasdas

      Leikkauta koira, niin saattaa olla, että narttujen hajut ei enää kiinnosta. Ainakin jos olis nuorena leikattu, olis tästäkin ongelmasta päästy (jos siis oletetaan, että juoksuisten narttujen perään menee).

      • 101

        Kannattaa rodusta riippuen antaa koiran kasvaa palliensa kanssa 1-2 vuotta vähintään. Ei pidä sotkea kasvavan koiran homronitoimintaa leikkaamisella, mikä vaikuttaa koiran kehitykseen.


    • miksvai?

      Ja minkähän ihmeen takia sen koiran on pakko pysyä irti. Eikö sinulla ole varaa ostaa talutinta ?

      • vartusny

        Miksvai pitää noin typeriä kysellä? Koira on ihmisen ystävä ja kumppani, ei elinkautisvanki. Edes lyhyet vapaat leikkihetket kuuluvat hyvää koiranpitoon. Totta kai koiraa haittaa, jos ei yhtään voi pitää kytkemättä.


      • aitaa pystyyn
        vartusny kirjoitti:

        Miksvai pitää noin typeriä kysellä? Koira on ihmisen ystävä ja kumppani, ei elinkautisvanki. Edes lyhyet vapaat leikkihetket kuuluvat hyvää koiranpitoon. Totta kai koiraa haittaa, jos ei yhtään voi pitää kytkemättä.

        Sitten voi aidata pihan.


      • 23e+98
        vartusny kirjoitti:

        Miksvai pitää noin typeriä kysellä? Koira on ihmisen ystävä ja kumppani, ei elinkautisvanki. Edes lyhyet vapaat leikkihetket kuuluvat hyvää koiranpitoon. Totta kai koiraa haittaa, jos ei yhtään voi pitää kytkemättä.

        Jos koira on ihmisen ystävä ja kumppani, se ei jätä ihmistään ja ryntää naapuriin.Eli suhteessa koiraan on häikkää.

        Meillä koira jo 5v, omassa pihassa pysyy.Aidat rakennetaan ensikesänä tontinrajoille.Rajoittamaan muiden ylimääräisten kulkua meillepäin.Ja sitten voivat sellaisetkin kaverikoirat, jotka eivät omistajastaan piittaa, leikkiä turvallisesti pihassamme :)


    • pidä kiinni koirasi

      1. koiraa ei päästetä irti koskaan, jos ei ole varma että tulee kutsuttaessa.
      2. luokse tulo on ensimmäisiä opetuksia koiralle ja alkaa heti kun uuteen kotiin tulee.
      3. pidä koira kiinni, älä päästä irti
      4. minulla on uros koira eikä karkaile narttujen luokse, vaikka juoksuissa ovatkin, kun olen opettanut luokse tulon.

      Ehkä et halua leikkauttaa, mutta jos et halua sen jäävän auton alle pidä kiinni. Uros koira pitää joka tapauksessa viimeistään vanhempana leikkauttaa, ettei tule syöpää, eturauhasvaivoja jne.

      • Uroskoiran omistaja

        Juuri näin. Kyllä koiran elämään kuuluu irti pitäminen. Koiralle pitää antaa vapautta, ja saahan se irti ollessaan muutenkin enemmän liikuntaa kuin jossain taluttimessa.

        Luoksetuloa ollaan opeteltu pennusta asti, mutta voin siinä syyttää itseäni, että ei joka tilanteessa tottele. Ei nimittäin olla harjoiteltu eri tilanteissa, joissa on ärsykkeitä. Ja se kyllä näkyy koirasta. Tuo on meidän ensimmäinen koira, enkä tiettyjä asioita tiennyt aiemmin.
        Koulutuksen palkitsemisen suhteen on ollut myös ongelmia, koiramme nimittäin sairastaa todennäköisesti imeytymishäiriötä ja siitä asti kun on meillä ollut, on ollut todella herkkä vatsainen. Saatiin ihan vasta tietää tuosta sairaudesta ja nyt mietitään miten tehdään ylipäänsä koko koiran kanssa. Maksaa niin paljon lääkkeet ja ei tiedä joutuuko leikkauksia ja muita tekemään. . Palkkaus namit on pitänyt valita tarkkaan ja koulutuksen sen takia ettei ole oikein mitään sopivaa löytynyt, jäänyt vähän retuperälle. Leikillähän voisi muutenkin palkita mutta ei tuo meidän Herra sitä pitkään jaksa. Kyllästyy leikkimiseen hyvin nopeasti.


      • weriuhvjfklöäw

        Minäkin ajattelin ennen aina, etten halua leikkuuttaa urosta.Hormooinihyrräilyt kesti muutamia vuosia, eivät haitanneet.Kun ikää oli koiralla 6vuotta, eturauhas ongelmat alkoi.Ja eläinlääkäri ehdotti avuksi joko leikkautusta, tai jatkuvasti pistettäviä pistoksia.Koira oli viellä nuori, joten leikkautettiin.Ja nyt on kaikki hyvin, ei eturauhasongelmia .
        Seuraavan leikkautan jo nuorena, säästyyhän sitten ongelmilta.


      • koira hallinnassa
        Uroskoiran omistaja kirjoitti:

        Juuri näin. Kyllä koiran elämään kuuluu irti pitäminen. Koiralle pitää antaa vapautta, ja saahan se irti ollessaan muutenkin enemmän liikuntaa kuin jossain taluttimessa.

        Luoksetuloa ollaan opeteltu pennusta asti, mutta voin siinä syyttää itseäni, että ei joka tilanteessa tottele. Ei nimittäin olla harjoiteltu eri tilanteissa, joissa on ärsykkeitä. Ja se kyllä näkyy koirasta. Tuo on meidän ensimmäinen koira, enkä tiettyjä asioita tiennyt aiemmin.
        Koulutuksen palkitsemisen suhteen on ollut myös ongelmia, koiramme nimittäin sairastaa todennäköisesti imeytymishäiriötä ja siitä asti kun on meillä ollut, on ollut todella herkkä vatsainen. Saatiin ihan vasta tietää tuosta sairaudesta ja nyt mietitään miten tehdään ylipäänsä koko koiran kanssa. Maksaa niin paljon lääkkeet ja ei tiedä joutuuko leikkauksia ja muita tekemään. . Palkkaus namit on pitänyt valita tarkkaan ja koulutuksen sen takia ettei ole oikein mitään sopivaa löytynyt, jäänyt vähän retuperälle. Leikillähän voisi muutenkin palkita mutta ei tuo meidän Herra sitä pitkään jaksa. Kyllästyy leikkimiseen hyvin nopeasti.

        Seuraappa koiraa kävelylenkillä, että saako enemmän askelia kuin hihnassa.
        Mulla koira kulkee perässä vapaana, kävelen reippaasti,koira ei poikkea mihinkään.Jos hihnassa kulkee sivulla.Matka ei ole pidempi vaikka koira olisi siis vapaana.
        Joten itse suosittelen pitämään kiinni, ja lenkittämään reippaasti kävellen.

        Eihän tottelematonta koiraa kannata irti pitää, se voi aiheuttaa kolaarin, tai koiratappelun, mennessään vieraan koiran luo.Siinä voi sitten loukata ihmisetkin.Vaikka se vapaana oleva koira olisikin kiltti ja tulisi kaikkien kanssa toimeen, niin vastaantuleva hihnassa oleva ei sitä välttämättä siedä.


      • Älä turhaan
        weriuhvjfklöäw kirjoitti:

        Minäkin ajattelin ennen aina, etten halua leikkuuttaa urosta.Hormooinihyrräilyt kesti muutamia vuosia, eivät haitanneet.Kun ikää oli koiralla 6vuotta, eturauhas ongelmat alkoi.Ja eläinlääkäri ehdotti avuksi joko leikkautusta, tai jatkuvasti pistettäviä pistoksia.Koira oli viellä nuori, joten leikkautettiin.Ja nyt on kaikki hyvin, ei eturauhasongelmia .
        Seuraavan leikkautan jo nuorena, säästyyhän sitten ongelmilta.

        Täällä on koira nyt 9 vuotias eikä mitään merkkejä eturauhasvaivoista. Ei ollut myöskään edellisellä uroksella joka eli 14 vuotiaaksi asti. Tiedä sitten onko jotenkin rotukohtainen tuo vaiva, mutta ei sitä kannata tehdä ennenkuin oikea tarve on. Ei vaikka eläinlääkärille varmasti kelpaa jokainen ropo jonka joku hömelö niille suostuu maksamaan turhista leikkauksista.


      • vanhuksena ongelmia
        Älä turhaan kirjoitti:

        Täällä on koira nyt 9 vuotias eikä mitään merkkejä eturauhasvaivoista. Ei ollut myöskään edellisellä uroksella joka eli 14 vuotiaaksi asti. Tiedä sitten onko jotenkin rotukohtainen tuo vaiva, mutta ei sitä kannata tehdä ennenkuin oikea tarve on. Ei vaikka eläinlääkärille varmasti kelpaa jokainen ropo jonka joku hömelö niille suostuu maksamaan turhista leikkauksista.

        Meidän isohkolla koiralle tui leikkaus pakolliseksi 8,5vuotiaana.
        Samapa tuo, vaikka olis aikaisemminkin leikattu, vähemmillä ongelmilla olis koira päässyt, ja itse vähemmällä luuttuamisella.Vanhempana toipuminen hitaampaa, mutta onneksi saatiin virtsankarkailu lopulta kuriin.

        Veljen pikkukoira uros, leikattiin eturauhasongelmien aiheuttaman sisälle pissan valutelun takia jo 4vuotiaana.Että varmaan ihan yskilöistäkin kiinni, ei vain rodusta, että minkä ikäisenä ongelmia tulee, jos tulee.
        Meille kertoi el, että ongelmia enemmän uroksilla, jotka asuu alueella jolla paljon ärsykkeitä muita koiria narttujen juoksuja, stressaa urosta kuulemma, ja aiheuttaa sairastumisen.
        Eli syrjäseudulla, vähillä koirakontakteilla vois mennä siten ajatellen leikkaamattomalla uroksella paremmin.


    • ei luvatta irti

      Eihän koiraa saakkaan joka paikassa irti pitää.
      -Omalla aidatulla pihalla valvonnan alla.
      -Metsästyskoiraa, vain jos omistajalla luvat kyseiselle alueelle.
      -Aina oltava maanomistajan lupa, tai metsästysoikeuden haltijan lupa.
      -Omalla maalla tietysti, mutta vain irtipitoaikana :)

    • pökkelörotu

      Taitaa olla suurempi ongelma se, että se uroskoira pysyy irti liiankin hyvin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2639
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      213
      2442
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2302
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      186
      1787
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe