Kuvan koon pienentäminen

Uuwatti

Miten saan isosta kuvasta, joka on reippaasti yli sen koon, jonka tarvitsisin pienemmäksi. Olen joskus osannut tän homman, kun mulla oli digikamera, mutta nyt on kyse koneella olevasta kuvasta, Picasa mulla on. Voiko siellä rukata? Osaan vain rajaamalla pienentää, mutta ei mahdollista ko kuvan kanssa rajata riittävästi. Tiedän, että kysymys on todella nolo...anteeksi, mutta on tota ikääkin jo...

21

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Microsoftin omalla Paintilla voi pienentää kuvan kokoa siten että laatu huononee ja sen mukana kuvan koko pienenee ( Kuvan tilantarve siis)

      • hmh.

        Jos valokuvia pienentää, niin ei Paintilla kannata pienentää, siinä on turhan yksinkertainen resamplaus, jonka takia kuvan laatu ei ole yhtä hyvä kuin jos pienennät oikealla kuvankäsittelyohjelmalla.


    • eipä kannata
    • Picasalla voit Vie toiminnolla viedä kuvan halutussa koossa haluttuun kansioon. Alkuperäinen kuva ei siis muutu ja mukaan tulee Picasassa tehdyt muokkaukset. Vie-toiminto on siellä alhaalla. Mitta koskee pidempää sivua. Alkuperäisiä kuvia ei kannata lähteä muuttamaan.

      Kannattaa harkita Irfanview'n lataamista. Se on kätevä kaikenlaisiin pikkumuokkauksiin. Paljon kätevämpi kuin joku Gimp. Se on hyvä myös ihan katseluun.

    • win8fan
      • sivustaseur.

        Toi FSImageViewer oli loistovihje, kiitti. v
        Vieläpä portablenakin.


    • * * * * *

      Itse käytän kuvienkatselussa oletuksena Irfan Viewiä vaikka Photarikin on koneessa.
      Tällä saa pienennettyäkin Image -> Resize/Resamble.
      http://www.irfanview.com/

      Ohjelman saa suomenkielisenäkin (vai oliko se niin et siihen pitää hommata tuolta käännöspaketti).
      Tosi kätevä pikkuohjelma.

    • Uuwatti

      Kiitos paljon kaikille :)

    • mikä filtteri paras?

      Mitä suodatinta kannattaa käyttää kuvaa pienennettäessä, kun vaihtoehdot ovat:

      Box
      Triangle
      Bicubic
      Bell
      B-spline
      Lanczos
      Mitchell
      ClearIQZ

      • fdsafdsa

        Irfanviewissa käytän Lanczos:ia. Väittää että hitain, joten ehkä myös tarkin - myönnetään ettei mikään tieteellisin tapa valita ;)


    • Miksi et käytä Windowsin Paintia? Sillä pystyy hyvin pienentämään kuvia.

      • * * * * *

        Koska parempiakin ohjelmia on tarjolla ja aivan ilmaiseksi.


    • Mutta tuolla hoituu hyvin kuvien pienennykset. Ei siihen erillistä ohjelmaa tarvitse ellei sitten halua rajata kuvaa.

      • hmh.

        Tarvitsee, kuvanlaadun takia.

        Kokeile pienetää kuva paintilla ja oikealla kuvankäsittelyohjelmalla, niin huomaat eron.

        Tässä pikainen vertailu, Windows 7:n Paint, ja 11 vuotta vanha perus kuvankäsittelyohjelma:

        http://postimg.org/image/ff88ucv4x/

        Paint ei pärjää edes noin vanhalle ohjelmalle, vaan kuva pikselöityy.


    • fdsafdsa

      Esimerkiksi Irfanview http://www.irfanview.com/ siitä resize ja koko kuvan saa haluamansa kokoiseksi. Vaikka 1024x768.

      Jos taas haluaa rajata kuvaa "crop" niin jokin toinen ohjelma lienee parempi. Gimp on omaan makuuni hieman iso ohjelma pelkkään croppaamiseen tai koon muuttamiseen.

      Jos sinulla on kamera, sen mukana tuli todennäköisesti myös ohjelma jolla kuvia voi käsitellä. Uuden version saat valmistajan nettisivuilta. Ensin voi joutua asentamaan cd:llä tullut ohjelma ja sitten päivittää sen uudeksi tai toinen vaihtoehto on että asennuksen yhteydessä jossain kohtaa pitää kirjoittaa kameran runkonumero "lisenssikoodiksi".

    • 20+5

      kannyman logiikkaa vaikea ymmärtää, välillä tyrkyttää ties mimmomosia ulkopuolisia ohjelmia kuten vaikkapa ccleaneria vaikka samat asiat hoituu ihan käyttöjärjestelmässä mutta nyt taas tarjoaa paintia joka on melko onneton viritys mihinkään.

    • e-rectus

      komppaan tuota Irfanview :ta. Kohtuu simppeli ilmaisohjelma. Ei tule mitään adware roskaa sen mukana.

    • QygCNH

      Gnomen tiedostonhallintaan saa kätevän lisäosan nautilus-image-manipulator. Se lisää hiiren oikean napin valikkoon yksinkertaisia kuvanmuokkausmahdollisuuksia. Varmaan Windowsille löytyy jostain samanlainen. Asiasta tietävä ilmoittautukoon tänne.

    • niin on meillä asiat

      """Jos taas haluaa rajata kuvaa "crop" niin jokin toinen ohjelma lienee parempi.""""

      Jaa, no miksei tuolla Irfanvievillä voi cropata, tän cropinhan kaikki ohjelmat tekee samalla tavalla, eli valitaan kuvasta haluttu alue ja loput pyyhitään hemmettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2558
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1657
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1496
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1362
    Aihe