Mistä haen apua?

Avun tarvitsija

Työuuvuin.
Lähdin vuoden ajaksi omalle lomalle työstä. En osannut muutakaan tilanteessa.

Voimaannuttuani aloin purkamaan tilannetta (puhumalla, itseapukirjat/peilaamalla niitä tilanteeseeni, armon antamisella itselle, hyväksymisellä, annoin itselleni aikaa, itkin, hain luonnosta voimaa...).
Kirjoitin paperille kuormittavat tekijät. Mietin mitä voin asioille tehdä ja teinkin.

Oli paljon huomioitavia/muutettavia/kuormittavia asioita liittyen itseeni ja työoloihin. Pysähtymisen myötä vasta huomasin asioita.
Osaan pystyin vaikuttamaan. Työoloissa en kaikkeen. Punnitsin asiat.
Lopulta irtisanouduin.

Koen työuupumuksen helpottaneen.
Edelleen olen surrut työssä tapahtuneita kuolemia. Miten sen sanoisin.
Mietin surua, pyörittelen edelleen asioita mielessäni, itken...
Yhtäkkiä havahduin eilen lukiessani ammatillinen surutyö artikkelin. Nyt vasta sen olen ymmärtänyt. Minulla taitaa olla ns se päällä kokoajan.
Sekin olinko ammatillinen kun en osannut käsitellä surua? Mietin sitäkin...


Olisin tarvinnut aikoinani työnohjausta ja debriefingiä.
En osannut aikoinani sitä työterveydessä pyytää, kun kävin puhumassa hoitajalle. Ilmaisin kyllä kuormittavat tekijät mutten osannut pyytää oikeaa apua suruuni.
Olen helpottunut löydettyäni artikkelin.

Nyt mietin millaiseen kuntoutukseen voisin hakea/mistä saisin avun.
Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa?
Lähinnä ajattelin ryhmä/vertaistukea.
Työterveyden kautta en voi enää hakea.

Kiitos, jos joku osaisi neuvoa.

3

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+4

      Pitäisikö mennä vaikka lääkäriin?

    • eikakkahommia

      Terveyskeskuslääkärille ja siellä asian esittäminen, saisit lähetteen erikoislääkärille tai tilaa psykologille suoraa tk:sta. Mielenterveystoimistoon yhteydenotto.

    • shvast

      Tosiaan tk:n kautta saat lääkäriltä apua. Tärkeintä on oma työ: olet sitä jo aloittanut, itseopiskellut kirjallisuutta. Olen itse saanut avun paniikkihäiriöön itseopiskelun kautta. Kävin myös lääkärillä ja hän määräsi jotain rauhottavia, mutta en vaan halunnut niitä käyttää vaan etsin vaihtoehtoja, lueskelin kaikenlaista omahoitoon liittyvää ja henkistä kirjallisuutta ja pääsin pahimmasta paniikkihäiriötilanteista eroon. Edelleen on tiettyjä tilanteita joissa pelkään paniikin puskevan läpi. Tämä on kamppailukohteeni, joka estää elämästä täyttä elämää ja olen sen päättänyt selättää nyt keväällä.
      Kuten kaikki tietää: paniikkikohtaukseen ei kuole! Ei anneta siis sen määrätä elämää. Voi myös laittaa taskuun lapun, jossa lukee, että kärsin paniikkihäiriöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe