Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pistoolin hankkiminen liian vaikeaa

M.Kane

Harrastin nuorempana aktiivisesti ammuntaa ja käsiaseita oli viisi kappaletta. Menin myymään nuo mutkat pois, kun ex vaimo ei niistä tykännyt. Nyt sitten kun 5 kymppisenä olisi aikaa harrastella, niin se on lähes mahdotonta.
Minut katsotaan ensiaseen ostajaksi, vaikka haulikko onkin...ihme juttuja.
Tarvitsee kaksi vuotta todistettua ampumaharrastusta, ampumispäiväkirjat ja asevastaavan suositukset - toisin sanottua pakko liittyä seuraan. Sitten psyykkiset testit ja sitten useamman poliisin haastattelut ja mitä kaikkea soopaa. Harrastan nyt sit vaan ilma aseella, ei kiinnosta tuo lupaviidakko.
Haulikon saa kyllä, jos vaan hakee. Puolari haulikko ja vino mieli saa paljon pahempaa aikaiseksi kuin pistooli. Kyllä on sairaat lupaprosessit. Mutta minkäs teet.

10

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä

      Ei siinä mittään ongelmaa ole, harrastat ensin kaksi vuotta kaverisi aseilla päivittäin pari tuntia ja sitten ostat omat. Ei se testi mikkään oo, tietokoneella näpytellään rasti oikeaan kohtaan ja ellei siitä selviä ei tarvi pistooliakaan.Eikä niitä haastattelijoita ole kuin yksi, kysyy asiallisia kysymyksiä muutaman ja siinä se.

      Kyllä se ilmapistooli harjoittelu kelpaa siihen, eli jos olet ilmapistoolilla harrastanut sitten vaan luvanhakuun.

    • S.A.45.

      Itse hain lupaa .357:lle Helsingissä -78, sanoivat että ampumaseuraan on
      liityttävä jos .22.kaliberista isompaan käsiaseeseen haluaa luvan.
      Minähän liityin seuraan ja lupa heltisi, siitä lähtien olen pistooliammuntaa
      harrastanut, ja harrastan edelleenkin.Lupia olen edelleen saanut, se on
      työläämpää kuin ennen, mutta onhan se mukava aina välillä vaihtaa asetta.
      Pistooliammunta on sen verran mukava harrastus, että kyllä sen eteen kannattaa nähdä vähän vaivaakin, tätä mieltä minä olen.

      • fcxs

        Jassoo, eli jos haluaa saada pistoolille luvan on pakko liittyä seuraan mutta kuinka s kun suomessa ei ole liittymispakkoa..eli ei sitten asettakaan. Kaksipiippuinen juttu.


      • S.A.45

        Eikös nykyisin katsota että ilmapistoolilla ampuminen myös täyttää kahden vuoden
        pistoolilla ampumisvaatimuksen, kun on hakemassa omaa pienoispistoolilupaa.
        Siitä on kuitenkin saatava poliisin kouluttaman ampumakouluttajan todistus aktiivisesta
        harrastuksesta,he ovat yleensä seuran henkilöitä, mutta voivat antaa todistuksen myös ulkopuoliselle.Itse ammuin .22:lla vuoden, ennenkuin hain lupaa .357:lle, vanhan lain aikana, tämäkin sanottiin valmiiksi kun hain ekaa lupaani, että vasta vuoden kuluttua
        voi hakea lupaa .22 kaliberista isommalle.Aivan totta että Suomessa ei ole pakko liittyä
        yhdistyksiin, ehkä juuri sen takia poliisin kouluttama ampumakouluttaja voi kirjoittaa
        harrastustodistuksen myös sellaiselle joka ei kuulu ampumaseuraan.


      • ammuntaa

        Suomessa kösiaseisiin kiristyneen EU-politiikan ja 19 oppilaan ja yhden opettajan joukkomurhat kiristivät seulaa vielä entisestään.

        Tilastollinen fakta on tosin se, että Suomessa EU-maista on luvallisia ja luvattomia ampuma-aseita suhteutettuna väestömäärään eniten EU-maissa johtuen historiastamme.

        Myön murhia ja tappoja tehdään Suomessa poikkeuksellisen suuri määrä ampuma-aseilla, koska niitä on niin paljon (luvallisia tai luvattomia).

        Minulla on sama tilanne, kuin ketjun aloittajalla: Luvallisia käsiaseita : Revolverit: 0.22 mag Smith & Wesson, 0,357 mag. Smith & Wesson ja Sturm & Ruger 0.44 mag.

        Pistoolit: Parabellum cal. 9 mm Para, Hyväkuntoinen belgialainen taskupistooli FN cal. 7,65 ja vanha, mutta hyväkuntoinen puuperäinen "Ukko-Mauser" cal. 9 mm Para.

        Möin ne aikoinani pois hieman samoista syistä, kuin ketjun aloittaja, mutta nyt olisi 54 vuotiaana taas aikaa jonkin verran tarkkuusammunnalle. Valitettavasti lupia en saa enää vastaaviin ja olin silloin nuorempana miehenä vähän tyhmä, kun möin nuo aseet pois (luvallisille ostajille).

        Mutta ei hätää: Ystäväni kanssa kaukana mökillä sisiilisaatiosta pistoolitauluihin ammumme tarkkuutta kahdella "Akka-Mauserilla" (cal. 7,65) .

        https://www.google.fi/search?q=akka mauser&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=hhJMVZfZDsWnsAHzmoDoDg&ved=0CCUQsAQ&biw=1424&bih=681 "Akka Mauser".

        Ei hänellä niihin mitään lupia ole (eikä taskuaseisiin saisikaan edes teoriassa), ne ovat vain hänen isänsä (rintamamies) sotakalustoa, jotka löytyivät piirongin alta. Lööytyi sieltä vähän järeämpääkin kalustoa, mutta se ei nyt kuulu tarkkuusammuntaan pistoolilla.


      • ammuntaa

        Suomen kiristynyt aselainsäädäntö on johtanut melko huvittaviin tilanteisiin. Tunnen erään metsästäjän, jolla on asekaapissa melkoinen kivääri- ja haulikoarsenaali.

        Hän haluaisi ostaa uuden hirvikiväärin (7 mm Remington magnum, luodin massa 11 grammaa ja lähtönopeus 980 m/s, eli Wkin = ½ x m x v^= ½ x 0,011 kg x 980 m^ = 5282 joulea.

        Hän ei uskalla mennä hakemaan ostolupaa tällaiseen metsästysaseeseen, koska ampuma-aseita hankkiva joutuu ns. "mielenterveystestiin".

        Hän sanoi minulle, että "eikö ole aika hyvittavaa, kun on koko ikänsä metsästänyt ja asekaapit täynnä aseita, mutta ei uskalla menna anomaan uutta lupaa, koska jos testissä repuuttaa, niin se tietää kaikkien aseiden takavarikointia poliisin toimesta."

        Ymmärrän häntä oikein hyvin ja radikaalisti kiristyneen aseenkantolupa-politiikan kanssa yhä enemmän ihmiset kiinnostuvat luvattomista aseista harrastaen niillä tarkkuusammuntaa omissa olosuhteissaan.

        Suomessa on hyvin paljon myytävissä laittomia ja luvattomia aseita ja sen takia niiden hinta ei ole kovin korkea. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää.


      • juueinääspäiväätaas

        Jos muistat intin pällikokeen niin se "mielenterveystesti" on suunnilleen samanlainen.
        Mikäli sitä ei läpäise niin ilmeisesti vallesmanni "haastattelee" tarkemmin ja saattaa joutua hakemaan lääkäristä lapun.
        Tervejärkinen ihminen kyllä sen pällikokeen läpäisee, eli ei muuta kuin laput vetämään.


      • S.A.45
        juueinääspäiväätaas kirjoitti:

        Jos muistat intin pällikokeen niin se "mielenterveystesti" on suunnilleen samanlainen.
        Mikäli sitä ei läpäise niin ilmeisesti vallesmanni "haastattelee" tarkemmin ja saattaa joutua hakemaan lääkäristä lapun.
        Tervejärkinen ihminen kyllä sen pällikokeen läpäisee, eli ei muuta kuin laput vetämään.

        Samaa mieltä, olin äskettäin itsekin ko. testissä ensimmäistä kertaa, aseita(luvallisia) minulla on ollut -77 alkaen, ei ollut mikään vaikea testi.
        Virkailija sanoi ennen testiä, että vaikka ei menisi läpi, niin se ei ole ehdoton
        este aseluvalle.


    • Ressut

      Liity reserviläisiin. Seuroilla on laina-aseita, joita voit patruunakustannuksia vastaan lainata. Ammut valvottuja rata- tai toiminta-ammuntoja ja saat merkintöjä todistuksia varten. Kaverit on mukavia eikä homma ole mitään turhaa nipotusta. Jos sitten joskus parin vuoden päästä vielä haluat oman pistoolin, niin saat sen erittäin helposti.

    • czczczc

      Urheiluampujana pitää muistaa kaksi sääntöä

      1. Aseita ei myydä
      2. Muista sääntö numero 1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe