Duessel dorf Boot 2015

seppomartti

Maailman suurin tapahtuma 17 hallia ainakin. " At the boot 2015, around 1,550 sailing boats and cruisers are going to lower their anchors – more than at any other boat trade fair in the world". Tuskin olen aikaisemmin nähnyt yhtä paljon purjeveneuutuuksia kerralla. 35-42Ft veneet ovat kaikki kuin yhdestä pajasta: sisustus kulmikasta vaaleaa ikealaminaattia ja aikaisemmasta poiketen puun syytä matkiva kuviointi vaakatasossa. Laipiot elastisella massalla eikä laminoimalla kiinni. Peräpeili auki ja alas laskettava uimataso, kaksi rattia pikkuveneissäkin. Pysty keula tietenkin, vekki kyljessä ja usein 2 peräsintä. Volyymi, sisustus ja kaappien vähäisyys optimoitu satamaoloihin. Joihinkin veneisiin ( esim. Bavarian ja Lagoon katamaranit) oli varattava aika jonon pituuden vuoksi. 50-85ft superjahdeille oma halli. Ei meikäläistä venelamaa näkyvissä. Nopeat kerkiää vielä viikon vaihteessa.

41

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Ohlson

      Muistoja anno dazumal: Kävin kerran, vuonna 95. Haeskelin n. 8 m purkkareita. Löytyivät samasta hallista kuin kanootit Silloin ei pystykeuloja...

    • Kauppa käy

      Kuulin Bavarian suomalaiselta maahantuojalta että 2014 vuonna ko. Messuilla myytiin 131 bavariaa.

      • Entä muut merkit?

        Kai siellä muitakin venekauppoja tehtiin?


      • seppomartti

        Bava 46 valittiin vuoden purjeveneeksi, taisi olla isojen(?) kruisereiden kategoriassa. Muut olivat meille eksoottisempia: Wauquez 57,Boreal 52,Adwanced 44 ja ainoa "pieni" vene JPK 10.80
        luentosaleissa 15-60 min luentoja jopa kymmenessä salissa saman päivän kuluessa. Osa hyviä.


      • Kauppa käy
        Entä muut merkit? kirjoitti:

        Kai siellä muitakin venekauppoja tehtiin?

        Ehkä, mutta maahantuojan kanssa keskusteltiin ymmärrettävästi Bavariasta.


    • 16+9

      Alkoi todella kiinosta tuo Bavaria
      http://www.bavaria-yachtbau.com/sailing-yachts/easy97.html

      50 000 verot

      Varman jaksoit jonottaa.Miltä vaikutti?

      • seppomartti

        Bavoista katsoin vain 40 jalkaisen ranskalaisen katamaraanin n.335k€, vaikkei katamaraanin hankinta ole lähivuosina todennäköinen.
        Hajahavaintoja oli uusi Finngulf 331, mikä ei ole suomalainen valmiste. Scandinavian Yachts ei ole skandinaviasta vaan puolalainen. Myös uusi Maxi 1200 on puolalainen. Puolan venevalmistus on paisunut. Suomiosasto oli säälittävän pieni, vain pari Nauticattia. Mahdollisesti moottorivenehallissa olisi ollut suomiveneitä?. Ei kai markkinoimatta voi kuvitella ostajien tulevan Euroopan laidalle huhuilemaan purjeveneiden perään? Kannattaisi Swaninkin pitää lippua esillä.
        Kotimaisen venemessu voisi hakea ideoita tapahtuman uudistamiseksi. Esim. "Refit center" ja luennot korjaus- ja huoltotoiminnasta, masto- ja purjetrimauksesta ym.


      • 407
        seppomartti kirjoitti:

        Bavoista katsoin vain 40 jalkaisen ranskalaisen katamaraanin n.335k€, vaikkei katamaraanin hankinta ole lähivuosina todennäköinen.
        Hajahavaintoja oli uusi Finngulf 331, mikä ei ole suomalainen valmiste. Scandinavian Yachts ei ole skandinaviasta vaan puolalainen. Myös uusi Maxi 1200 on puolalainen. Puolan venevalmistus on paisunut. Suomiosasto oli säälittävän pieni, vain pari Nauticattia. Mahdollisesti moottorivenehallissa olisi ollut suomiveneitä?. Ei kai markkinoimatta voi kuvitella ostajien tulevan Euroopan laidalle huhuilemaan purjeveneiden perään? Kannattaisi Swaninkin pitää lippua esillä.
        Kotimaisen venemessu voisi hakea ideoita tapahtuman uudistamiseksi. Esim. "Refit center" ja luennot korjaus- ja huoltotoiminnasta, masto- ja purjetrimauksesta ym.

        Balticilla oli ainakin osasto siellä, mutta ei varmaan venettä. Kuvasta näin, en itse käynyt...


      • Jopukka

        Hintaan lisää:
        Rahti
        Lämppäri
        Karttaplotteri
        Spinnuvarustus
        Pohjan primerointi ja myrkkymaalit
        Lämminvesi järjestelmä
        Lazy jack systeemi
        Rodkick
        Taittolapa potkuri
        Sprayhood
        Keulataso ja tikkaat
        Vhf radio
        Autopilotti

        Mitä muuta vielä?

        Varusteltuna, rahteineen ja veroineen todellinen hinta lienee
        80 000 euron hintaluokkaa.


      • Riisuuntunut
        Jopukka kirjoitti:

        Hintaan lisää:
        Rahti
        Lämppäri
        Karttaplotteri
        Spinnuvarustus
        Pohjan primerointi ja myrkkymaalit
        Lämminvesi järjestelmä
        Lazy jack systeemi
        Rodkick
        Taittolapa potkuri
        Sprayhood
        Keulataso ja tikkaat
        Vhf radio
        Autopilotti

        Mitä muuta vielä?

        Varusteltuna, rahteineen ja veroineen todellinen hinta lienee
        80 000 euron hintaluokkaa.

        Tuo on siis Bavaria 9,7:n varustelua. Silti ei vielä löydy kardaaniripustettua liettä. Sen asentaminen saattaa vaatia jonkinverran puusepäntyötä. Itse pistäisin tuon rahan käytetyn ostamiseen. Bavaria olisi toki silloinkin hyvä vaihtoehto.


      • Jopukka
        Riisuuntunut kirjoitti:

        Tuo on siis Bavaria 9,7:n varustelua. Silti ei vielä löydy kardaaniripustettua liettä. Sen asentaminen saattaa vaatia jonkinverran puusepäntyötä. Itse pistäisin tuon rahan käytetyn ostamiseen. Bavaria olisi toki silloinkin hyvä vaihtoehto.

        Taitaa tarvita 9.7 myös Easy living package varustepaketin:
        ovet hytteihin, hella keittiöön ja jääkaappi, septitankki, maasähkö,..
        Aika riisuttu on perus 9.7 mikä myös näkyy lähtöhinnassa.
        Nykysuuntaus tuntuu olevan tämä, ostetaan "runko" ja sitten varustellaan sen mukaan kun lompakko kestää.


      • Köyhiä ollaan
        Jopukka kirjoitti:

        Taitaa tarvita 9.7 myös Easy living package varustepaketin:
        ovet hytteihin, hella keittiöön ja jääkaappi, septitankki, maasähkö,..
        Aika riisuttu on perus 9.7 mikä myös näkyy lähtöhinnassa.
        Nykysuuntaus tuntuu olevan tämä, ostetaan "runko" ja sitten varustellaan sen mukaan kun lompakko kestää.

        En ole huomannut mitään nykysuuntausta. Eihän kukaan edes osta uusia veneitä nykyisin. Se on toki suuntaus sekin.


      • hyvä!!!
        Jopukka kirjoitti:

        Taitaa tarvita 9.7 myös Easy living package varustepaketin:
        ovet hytteihin, hella keittiöön ja jääkaappi, septitankki, maasähkö,..
        Aika riisuttu on perus 9.7 mikä myös näkyy lähtöhinnassa.
        Nykysuuntaus tuntuu olevan tämä, ostetaan "runko" ja sitten varustellaan sen mukaan kun lompakko kestää.

        Ihan kannatettava suuntaus, silloin saa kukin ostaja maksaa vaan niistä osista jotka katsoo itselleen tarpeellisiksi. Vaikka spinnuvarustus, rod kick tai lämminvesijärjestelmä on yhdelle välttämättömyys ja toisella ei ole sille mitään käyttöä.


    • Hyvin menee

      Mutta kohta on Suomen venemessut. Kolme hallia merkonomimotskareita, kaksi purjevenettä ja kyllä - tulevanakin kesänä Suomeen tilataan kolme uutta purjevenettä. Rahvas kyllä vaihtelee veneitään.

    • Kysyn vaan...

      Onko tällä mainitsemallasi "Duessel dorf" käsitteellä jotain yhteistä saksalaisen Düsseldorf nimisen kaupungin kanssa vai onko kyseessä vain sattumalta saman oloiset sanat?

      • seppomartti

        Saksaa taitavat käsittävät, että tässäkin on näppäilyvirhe kuten niin usein kirjoittaessani tabletin kosketusnäytöllä. Jos sanat olisivat erillään niin kylä kirjoitettaisiin Duessel Dorf ja kyseinen kaupunki oikeinkirjoitettuna Duesseldorf. Toivottavasti selvisi, ettei häiritse yöunta.


      • Vieläkin kysyn...
        seppomartti kirjoitti:

        Saksaa taitavat käsittävät, että tässäkin on näppäilyvirhe kuten niin usein kirjoittaessani tabletin kosketusnäytöllä. Jos sanat olisivat erillään niin kylä kirjoitettaisiin Duessel Dorf ja kyseinen kaupunki oikeinkirjoitettuna Duesseldorf. Toivottavasti selvisi, ettei häiritse yöunta.

        Tuossa toisenkin kommentin linkissa lukee "BOOT DUSSELDORF 2015" eli mikä ihmeen Duessel Dorf?


      • 4+4
        Vieläkin kysyn... kirjoitti:

        Tuossa toisenkin kommentin linkissa lukee "BOOT DUSSELDORF 2015" eli mikä ihmeen Duessel Dorf?

        oot tyhymä


      • dysseli
        Vieläkin kysyn... kirjoitti:

        Tuossa toisenkin kommentin linkissa lukee "BOOT DUSSELDORF 2015" eli mikä ihmeen Duessel Dorf?

        Tuo kirjoitusasu Duesseldorf on tarkoitettu kansainväliseen käyttöön siis lähinnä englanninkielisille veneenostajille, koska heille saksalainen - Y - eli Ü on niin vaikea ymmärtää. Nyt kuitenkin ihmettelen miksi seppomartti saksankielentaitoisena hämmentää meitä kotimaisia kielipuolia käyttämällä tuota kansainvälistä versiota tuosta kaupungista. Saksalainen teollisuuskaupunki nimeltä Düsseldorf


      • mikä näppäin?
        dysseli kirjoitti:

        Tuo kirjoitusasu Duesseldorf on tarkoitettu kansainväliseen käyttöön siis lähinnä englanninkielisille veneenostajille, koska heille saksalainen - Y - eli Ü on niin vaikea ymmärtää. Nyt kuitenkin ihmettelen miksi seppomartti saksankielentaitoisena hämmentää meitä kotimaisia kielipuolia käyttämällä tuota kansainvälistä versiota tuosta kaupungista. Saksalainen teollisuuskaupunki nimeltä Düsseldorf

        Annapa vinkki, miten Macilla tai iPadilla kirjoitan saksalaisen y:n! Vanhalla pc:lla se ei ollut ongelma, nyt en ole keksinyt mitense tehdään Applen laitteilla.


      • ü löytyikin jo!
        mikä näppäin? kirjoitti:

        Annapa vinkki, miten Macilla tai iPadilla kirjoitan saksalaisen y:n! Vanhalla pc:lla se ei ollut ongelma, nyt en ole keksinyt mitense tehdään Applen laitteilla.

        ..huomasin kokeilla alt-näppäin u ja sieltähän se löytyikin heti!


      • seppomartti
        ü löytyikin jo! kirjoitti:

        ..huomasin kokeilla alt-näppäin u ja sieltähän se löytyikin heti!

        Y (ypsilon) on saksalaisissa aakkosissa aivan eri kirjain kuin U mit umlaut. Jälkimmäisen korvaaminen kirjoitettaessa ue:llä ei tuota saksalaisille mitään ongelmaa. Parhaillaan käyn kirjeenvaihtoa purjemaakarin, tuuligenun toimittajan, svb:n postimyynniin sekä saksankielen lehtorin kanssa. Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017. Olen pyytänyt korjaamaan kirjenvaidossa virheeni mutta ue ei ole noussut esille. Tästä ue- ongelmadta jankkasmisen voisi jo lopettaa.


      • hyvaeae paeivaeaae
        seppomartti kirjoitti:

        Y (ypsilon) on saksalaisissa aakkosissa aivan eri kirjain kuin U mit umlaut. Jälkimmäisen korvaaminen kirjoitettaessa ue:llä ei tuota saksalaisille mitään ongelmaa. Parhaillaan käyn kirjeenvaihtoa purjemaakarin, tuuligenun toimittajan, svb:n postimyynniin sekä saksankielen lehtorin kanssa. Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017. Olen pyytänyt korjaamaan kirjenvaidossa virheeni mutta ue ei ole noussut esille. Tästä ue- ongelmadta jankkasmisen voisi jo lopettaa.

        Samaa mieltä, että ue:stä nipottaminen oli turhanpäiväistä pilkun viilaamista.
        Ne joilla omassa nimessään esiintyy kirjaimia, joiden päällä on pisteitä, ovat tottuneet siihen miten ne kirjoitetaan passissa tai vaikkapa sähköpostiosoitteissa.

        Minkälaiseen tuuligenuun olet päätynyt?


      • seppomartti
        hyvaeae paeivaeaae kirjoitti:

        Samaa mieltä, että ue:stä nipottaminen oli turhanpäiväistä pilkun viilaamista.
        Ne joilla omassa nimessään esiintyy kirjaimia, joiden päällä on pisteitä, ovat tottuneet siihen miten ne kirjoitetaan passissa tai vaikkapa sähköpostiosoitteissa.

        Minkälaiseen tuuligenuun olet päätynyt?

        "Silenwind": saa 12,24 ja 48V systeemillä. Virran syöttö 48V 3-vaihe vaihtovirtaa kuten hydrokin. Harjaton, kestomagneetti, pitkät hiilikuitulavat ulinan vaimentimilla, automaattinen sähköinen jarrusysteemi, 6.8kg eli aion kiinnittää takapulpetin mastoon. Hyvän näköinen latauskäppyrä. Mutta mitä monet eivät ole uskoneet, kun aikaisemmin olen kritisoinut, myötätuulen spinnulla latausteho on mitätön 2-3 A. Lataus alkaa vasta 2,8m/s suhteellista.


      • näin näreet
        seppomartti kirjoitti:

        Y (ypsilon) on saksalaisissa aakkosissa aivan eri kirjain kuin U mit umlaut. Jälkimmäisen korvaaminen kirjoitettaessa ue:llä ei tuota saksalaisille mitään ongelmaa. Parhaillaan käyn kirjeenvaihtoa purjemaakarin, tuuligenun toimittajan, svb:n postimyynniin sekä saksankielen lehtorin kanssa. Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017. Olen pyytänyt korjaamaan kirjenvaidossa virheeni mutta ue ei ole noussut esille. Tästä ue- ongelmadta jankkasmisen voisi jo lopettaa.

        Olen melko varma, että tuollaiseen lillukanvarteen takertuminen on vain jonkun henkilökohtaista hyökkäystä. Sellaiseen piti puuttua, kun mitään oikeaa asiaa ei voinut löytää ja jostain kuitenkin oli tarve nälviä.


      • 407
        seppomartti kirjoitti:

        Y (ypsilon) on saksalaisissa aakkosissa aivan eri kirjain kuin U mit umlaut. Jälkimmäisen korvaaminen kirjoitettaessa ue:llä ei tuota saksalaisille mitään ongelmaa. Parhaillaan käyn kirjeenvaihtoa purjemaakarin, tuuligenun toimittajan, svb:n postimyynniin sekä saksankielen lehtorin kanssa. Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017. Olen pyytänyt korjaamaan kirjenvaidossa virheeni mutta ue ei ole noussut esille. Tästä ue- ongelmadta jankkasmisen voisi jo lopettaa.

        ...onko Lucky Lady siis saatu myytyä? Aika nopeasti meni, jos näin!


      • yllättävän kevyt!
        seppomartti kirjoitti:

        "Silenwind": saa 12,24 ja 48V systeemillä. Virran syöttö 48V 3-vaihe vaihtovirtaa kuten hydrokin. Harjaton, kestomagneetti, pitkät hiilikuitulavat ulinan vaimentimilla, automaattinen sähköinen jarrusysteemi, 6.8kg eli aion kiinnittää takapulpetin mastoon. Hyvän näköinen latauskäppyrä. Mutta mitä monet eivät ole uskoneet, kun aikaisemmin olen kritisoinut, myötätuulen spinnulla latausteho on mitätön 2-3 A. Lataus alkaa vasta 2,8m/s suhteellista.

        Siis lähes 5 kg kevyempi kuin saksalainen Superwind 350!
        Tunnut suhtautuvan aika kriittisesti tehoon heikossa apparentissa: "myötätuulen spinnulla latausteho on mitätön 2-3 A". Ei kai 2-3 A sentään ole mitätön varsinkaan yöllä, jolloin aurinkopaneeleiden teho on nolla.

        Omassa robustissa ja painavassa KISS-myllyssäni oli myöskin automaattinen sähköinen jarru, mutta se ei riittänyt tuulen noustessa 40 solmuun. Roottori karkasi pyörimään ja piti hurjaa ääntä. Turbiinin pyöriminen oli viisainta estää narulla, kun tuuli oli yltymässä kovaksi. Toivotaan, että Silentwindin sähköjarru toimii paremmin.
        En tunne Silentwindiä. Löytyykö jossain vertailutestejä. Kiinnostava!


      • seppomartti
        yllättävän kevyt! kirjoitti:

        Siis lähes 5 kg kevyempi kuin saksalainen Superwind 350!
        Tunnut suhtautuvan aika kriittisesti tehoon heikossa apparentissa: "myötätuulen spinnulla latausteho on mitätön 2-3 A". Ei kai 2-3 A sentään ole mitätön varsinkaan yöllä, jolloin aurinkopaneeleiden teho on nolla.

        Omassa robustissa ja painavassa KISS-myllyssäni oli myöskin automaattinen sähköinen jarru, mutta se ei riittänyt tuulen noustessa 40 solmuun. Roottori karkasi pyörimään ja piti hurjaa ääntä. Turbiinin pyöriminen oli viisainta estää narulla, kun tuuli oli yltymässä kovaksi. Toivotaan, että Silentwindin sähköjarru toimii paremmin.
        En tunne Silentwindiä. Löytyykö jossain vertailutestejä. Kiinnostava!

        Testeistä en tiedä. Sähköinen jarru myös pitäisi pysäyttää ja kädellä kokeiltuna muuttui lähes kiertämättömän jäykäksi.
        5 kts ero AWS ei lataa vielä mitään. Sikäli olen omavarainen, että hydrogeneraattori lataa riittävästi ja aurinkokennokin jotain. Pimeällä tyynellä merellä näistä ei mikään toimi ja silloin on sitten pakko ajaa dieselillä 1700rpm ja lataa 115A. On harvinainen tilanne kun on hyvä kokoelma keveän tuulen rättejä.


      • seppomartti
        407 kirjoitti:

        ...onko Lucky Lady siis saatu myytyä? Aika nopeasti meni, jos näin!

        Kirjoitin:" Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017 " . Siis ei ole myyty vaan saksalaiset naiset haluavat vuokrata. Siitä neuvotellaan. Toki myyn jos joku kaipaa. Ajattelin vaihtaa kun näen Pogo 36:n.


      • 407
        seppomartti kirjoitti:

        Kirjoitin:" Hän aikoo vuokrata Lucky Ladyn naismiehistölle ARC2017 " . Siis ei ole myyty vaan saksalaiset naiset haluavat vuokrata. Siitä neuvotellaan. Toki myyn jos joku kaipaa. Ajattelin vaihtaa kun näen Pogo 36:n.

        Ok, selkis!


      • 36ft,3.6tn, B 4m

      • seppomartti

    • DD ok

      Suomalaisia oli "paljon" mt-venehalleissa, Suomen liput perässä, ja tarrat "proudly made I Finland".
      Purjevenepuolella vähemmän., 2 nauticattia löytyi. Esittelyhallissa oli standit Balticilla ja Nautorilla.
      Kokonaisuutena olin messujen antiin tyytyväinen.

      • 3+4

        Ihettelin Busterin osaston puuttumista Dusseldorfista, onkohan Fiskarsilla oikea paikka säästää näissä messuissa.

        Purjeveneiden ympärillä oli kovempi pöhinä kuin parina aikaisempana vuonna.


      • Prost!
        3+4 kirjoitti:

        Ihettelin Busterin osaston puuttumista Dusseldorfista, onkohan Fiskarsilla oikea paikka säästää näissä messuissa.

        Purjeveneiden ympärillä oli kovempi pöhinä kuin parina aikaisempana vuonna.

        Altstadtissa oli myös hyvä pöhinä!


    • en siite tiedä

      Kaverini kertoi että dyssselissä kansainvälinen B-rappu purjehtijoiden yhteismiitti?

    • JÄnnitystä merelle

      Nyt niitä liimamassapaatteja taas saa, suoraan venekansan verkkokaupasta - Ehkä vuoden..

      • kiva palsta!

        Mikä on liimamassapaatti? Sinä "asiantuntijana" varmaan osaat neuvoa t


    • DolphinD

      Mielenkiintoisinta messuilla olivat veneet, joita ei kotivesillämme tai Pohjois-Euroopan messuilla näe. Näihin kuuluivat sekä isompia 50-jalkaisia veneitä isoilta valmistajilta että pienempiä veneitä vähemmän tunnetuilta veistämöiltä. Tähän jälkimmäiseen ryhmään kuului veneitä, kuten perinteinen Scalar 34, tanskalainen Faurby 335e, hollantilainen Saffier 8m, Italia 10.98 sekä monia muita.

      Superjahtien hallissa en käynyt, mutta olihan siellä purjevenehallissa mm. Discovery 58, Amel 64, HR64 sekä Oyster 585 ja 885. Oysterit olisi ollut kiva nähdä, mutta vierailuajat olivat avajaisviikonlopun sunnuntaina jo täyteen buukattu.

      • DolphinD

        Jonkunlainen videoreportaasi nähtävissä tämän vuoden Das Bootista YouTubessa: http://youtu.be/t7NS0OB6tS8

        Haastattelin videolle mm. tanskalaisen Faurby Yachtin omistajaa, joka kertoi veneiden suunnitellusta Itämeren olosuhteisiin. Ko. vene jäi mieleen viime kesältä positiivisesti hieman valtavirrasta poikkeavalla konseptillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe