Onko enää "lumiketjuja"?

Tyttärenpoika

Isoäitini pyöräili 60-luvulla talvisin kesärenkailla, joiden päälle oli vedetty nämä lumiketjut. Olivat aika pitävän näköisiä. Tekisivät varmaan uran asfalttiin, jos kaikilla olisi sellaiset.

5

69

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faari

      Se oli aikana, jolloin polkupyöriin ei vielä taidettu valmistaa nastarenkaita. Tai jos valmistettiin, nastarenkaat olivat kalliita.

      Itsekin opettelin "jäärata-ajoa" 50-luvun loppupuolella tai 60-luvun alkupuolella tuollaisilla ketjuilla. PItoa riitti.

      Renkaasta ilma pois, ketju päälle ja kiinni ja ilma takaisin. Se oli aika kätevää yllättävän kelin sattuessa. Ketju meni pienelle rullalle ja vei saman verran tilaa kuin sisärengas.

      Eivät olleet kovaa metallia, koskapa kuluivat nopeasti hiekkatiellä (ei sillon paljon asfaltteja vielä ollut).

    • Isoäidin 2.mies

      Olen itsekin ajellut lumiketjuilla varustetulla pyörällä. Pitävyys oli hyvä, mutta tuohon aikaan,50- 60- luvulla, ei ollut vielä pyöröteitä, eikä paljasta asfalttia eli kovalla lumipinnalla ajeltiin. Puhtaalla järven jäälläkin ketjut toimivat hyvin, mutta kun ne olivat yleensä vain etupyörässä, oli eteenpäinmeno työlästä.
      Huonoja puolia olivat päällä pysymisen ja kulumisen lisäksi suuri pyörimisvastus.
      No, kuntohan siinä nousi jos hengissä pysyi. Niin kuin kerroin, silloin ei ollut pyöräteitä ja ajotiet olivat kapeita.

    • FIfo_

      Ketjuja sai vielä ainakin 80-luvun alussa. Kokemusta on ja voin allekirjoitta ylläolevat kommentit. Talvipyöräily jatkuu edelleen enkä ole ketjuja kaivannut. Nykyiset nastarenkaat ovat paljon paremmat käytössä vaikka eivät pidoltaan yllä aivan ketjujen tasolle.

      • SeNos

        Polkupyörän ketjuakin käytettiin samassa tarkotuksessa. Tosin siitä lopputuloksesta voi olla montaa mieltä. Mukavastihan se ainakin rapisi järven peilikirkkaalla jäällä ajellessa ja viiru jäi jään pintaan. Se oli sillon nuoruudessa kokeiltava kaikennäköstä.


    • nastankeksijä

      Pitihän sitä nuoruudessa kokeilla vaikka mitä. Tein itse nastarenkaat. Naputtelin pahvinauloja päällysrenkaan läpi ja ja alle toinen sileäksi kulunut päällyskumi, johin naulojen kannat nojasivat ja nipsin hohtimilla naulat sopivan pituisiksi. Toimihan se hetken, mutta pahvinaula on liian pehmoista ainetta kestääkseen paljon mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe