AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  /  / Perhanan p33l0t
9 Vastausta 766 Lukukertaa

Perhanan p33l0t

Windows ja linux imee, DOSsi on se aito ja alkuperäinen. Minulla ainakaan ei dossi ikinä kaatunut tai tuottanut yhteensopimattomuusongelmia

Paras vai ei?

Mikä Dosseista?
Vuoteen 1995 uuden koneen ostajat olivat pakotettuja maksamaan
MS-dossista, vaikka sitä ei koneella olisi ollutkaan.
Sama on jatkunut windowsmaksuina tähän päivään saakka.
Tästä syystä hävisi kaikki muut DOS-systeemit ja useat
muut käyttöjärjestelmät.
Nyt ei olekaan kyse jonkin systeemin paremmuudesta,
vaan kilpailun vääristyneisyydestä. Lähinnä kilpailun esteistä.

pakotettuja?

Perustelut, pliis

perustelu.

Lue historiaa!
Et sinä minua kuitenkaan usko.
Ei ole tämä palsta muuttuna mihinkää.

Vai ei pakoteta

Ostaessni tietokonetta ihmettelin ohjelmatarjonnan yksipuolisuutta, mihin myyjä vastasi:
Meillä on sopimus.
Sama toistui kaikissa noin kymmenessä liikkeessä joista kyselin.
Jouduin sitten erääseen hieman pienempään putiikkiin ,jossa lojui juuri kasattu sopivantuntuinen ja
hintainen kone. Ilman mitään ohjelmia. Otin sen ja hyvin olen pärjännyt, mutta koville otti löytäminen.
Kun sitten etsin internetoperaatoria, Kaikki tarjosivat asennusCD:tä, joka soveltui vain Windowsille
ja sisälsi pari numeroa vanhan IE:n.
Jotkut olivat jopa niin röyhkeitä, että sanoivat: "Jos ett käytä M$" ohjelmia, ei oteta asiakkaaksikaan.
Onnistuin viimein löytämään yhden soveliaan, joka antoi pyytämättä asennustiedot käikkiin mahdollisiin
systeemeihin Amicaa myöten. Olin tyytyväinen noin vuoden.
Sitten tuli kirje, että operaattori oli myyty toiselle, suuremmalle.
Sain uudet sopimuskaavakkeet ja kaiken piti jatkua entiseen malliin.
Pian kuitenkin alkoi vaikeudet. Minun postini oli siirretty pojan osoitteeseen ja pojan postiosoitteessa oli minun nimeni.
Sain kaiken kukkuraksi oman liittymän jokaista postiosoitetta kohden, mikä oli hyvin hankalaa kun piti asentaa monta internettiliä
postitilien lisäksi. Siis internet yhteyskin piti muuttaa joka kerta postia haettaessä.
Kun valitin asiasta oli vastaus vain "Outlookia käyttävillä sen pitää olla niin"
Neuvottelin asiasta muiden operaattoreiden kanssa ja he olivat kovin kummissaan.
Koska kyseinen menttely edellytti myös useaa puhelinlaskua. Laku/ liittymä.
Vaihdoin sitten hetimmiten toiseen operaattoriin. siellä sain yhden liittymän ja 5 postilaatikkoa ja luulin olevani
onnistunut. Mutta ei. Taas tuli se iän ikuinen asennusCD ja vanha explorer outlook expressin kera. Modeemi pätki ja mikään
muu ei pelannut kuin sähköposti. Kun sitten tiedustelin asiaa, oli vastaus standardi:
"Meillä on sopimus". Myöhemmin luin lehdestä, että kyseinen yritys oli pakotettu luopumaan "sopimuksesta", joka määräsi
laitteissa käytettävistä ohjelmista.
Nyt taas kun yritin asentaa lajakaistaa linuxiin törmäsin samaan ongelmaan. "Tuettuja ohjelmia win 95/98 ja nt,
Internet Explorer ja Outlook."
Va ei ole pakottamista?
Sain kuitenkin homman toimimaan vastustuksesta huolimatta kun ongin itse tiedot esille.
Yleisen mielipiteen mukaan vain M$ ohjelmat on sallittuja, kuitenkaan en voi tehdä
AutoCad- tai elektroniikkapiirroksia M$ ohjelmilla.

ei pakotettu

Omalla kohdallani on käynyt parempi tuuri. Otimme kotiin dsl liittymän ja kytkimme sen heti linuxiin ei ollut mitään ongelmia, myöhämmin kytkimme windowssiin asennuksessa oli ongelmia ja ongelmat jatkuvat edelleen.

Liittymän toimittajan CD sisälsi vain M$ softaa mutta lähes kaikki tarvittavat on linuxin asennuksen mukana.

Tähän päivään asti ei ole ollut mitään ongelmia yhteyden tarjoajan kanssa, asennus ohje kirjasta löytyi kaikki tarvittavat tiedot että sai yhteyden toimimaan ja ohje kirjassa myöskään ei estetty muita käyttiksiä. Ilmeisesti täällä meillä päin tehdään asiat toisin.

Kiinnostus heräsi mitä CAD ohjelmia käytät. Ovatko niitä harvoja maksullisia.

Cad

Tarkoitin, että MS:llä ei ole tuollaisia ohjelmia, vaikka moni niin luulee, että ms on maailman ainut ohjelmien tuottaja.
Linuxelle on olemassa useita Cad ohjelmia, mutta useimmat ikävä kyllä maksullisia. Jos tyytyy 2D piirroksiin on QCad usein riittävä valinta ja se on mukana useissa levityspaketeissa, mutta vanhana versiona, joka kannattaa heti päivittää. Käytän sitä useimmiten kotihommissa, koska se on linuxille ilmainen. Viiden lehmän ohjelma Tucowsin mukaan.
Toinen ilmainen vaihtoehto olisi freecad, joka löytyy täältä kaikkiin tavallisiin systeemeihin.
http://askoh.com/freecad/
Senkun kokeilemaan.
No mene sitten DOSSITTELEMAAN äläkä täällä vaikertele !
Meinasin kokeilla, mutta törmäsin trakediaan - - DOSsin asennuskorppu oli mystisesti kadonnut vuosikymmenten aikana.
 /   /  /  /  / Perhanan p33l0t

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua