Miten saan laukkaan§

hepon omistaja

omistan 7,5 vuotiaan amerikan venäläisen lämppärin. Se on ollut pienen ikänsä ravurina,, ei menestyny ep:n takia. Ratsuna todella mahtava, MUTTA
laukka ei onnistu ku kesällä ja suoraa käynnistä. mikä neuvoksi? miten saan polleni oppimaa laukannoston. omistan toisenki lämppärin ex-ravurin ja sen laukka on aivan unelmaa...
tää ongelman laukka on myös todella ihana ja pehmee,,, sitte ku sen saa nostamaan sen. olisin kiitollinen vastauksista, mutta en kaipaa kommentteja siitä miten huonoja ratsuja lämppärit ex-ravurit on!!! ite oon todella ihastunu lämppäreihin.

13

929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiitu

en kyl osaa sanoo mikä on vikana... kantsii kysyy joltain ammattilaiselta (en usko et tääl on montaa sellasta ;) munki mielestä lämppärit on ihanii! sukulaisilla on monta ravuria ja tosi hyvin ne onkin menestyny radoilla :) oon ite ratsastanukin ex-ravureilla.

• Justiina

Kaartava tie, lievä ylämäki paras opetella. Kaarteessa nostaa tod.näk kaarteen puoleisen laukan, mikä on aika luonnollista ja oikein tietysti. Muista, ettet koskaan rankaise laukasta, vaikka se olisi vääräkin ja vaikka nostaisi itse. Jos vaikka itsekseen sattuisi laukan nostamaan, anna heti oikeat laukkapohkeet. Ajoitus tärkeää!! jotta alkaa yhdistämään pohkeet ja laukan. Vaikka tilanne olisi mikä, anna laukata kun nostaa laukan. Älä revi heti takaisin raville/käynnille, vaan rohkaise. Laukanlopettaja olet kuitenkin aina sinä, sitten kun mielestäsi laukkapätkä riittää. Ei ole tarkoitus pidemmän päälle että hepo saa laukkailla milloin huvittaa ja kuinka pitkiä/lyhyitä matkoja haluaa.

Vältä viimeiseen asti tilannetta, jossa nostaa laukan kiitoravista. On ikävää jos tuollaisen tavan oppii, kitkeminen hyvin vaikeaa.

Ole johdonmukainen ja määrätietoinen. Muista, ettei itsekään olisi helppoa siirtyä jääkiekkoilijasta balettitanssijaksi. Joillekin hevosille on vaikeaa yhdistää entinen "liikkumistapa" uuteen.

Mitä tarkoitit nostaa laukan kesällä?

Miten hevonen on sulle päätynyt? Kuulostaa aika vastuuttomalta touhulta antaa ex-ravuri "koulutettvaksi" ihmiselle, joka pyytää netistä neuvoja laukanopetteluun. Itsekin olen nuorena ratsastanut paljon ex-ravureita ja varmasti olisin monta hyvää hevosta pilannut ellei olisi ollut ammattitaitoista apua. kantsis oikeasti pyytää henk.koht neuvoja ihmiselta jolla on tarvittavaa kokemusta.

• hepon omistaja

Oon kokeillu monia keinoja ja parhaiten onnistuu se et se saa nostaa ite laukan ja sillee niiku sanot. Sillä se oppi ja tajuski jo, mutta ku tuli talavi ja liukkaat, se mieluummin menee sille tuttua ravia ja käyntiä. Kyl joskus menee laukallaki mut jostai syystä tiputtaa sen pois hyvin nopsasti, vaikka kannustaa. Ja! Anteeks vaan. oon ratsastanu seitsemän vuotta ja netistä neuvojen kysyminen onki viimonen keino, ku asun nii korves ettei tääl oikee oo noit ratsastuksen opettajia tms. ja puhelimes on hankala opetella ratsastaa!!! oon kyl käyny tunneilla jne. et älä sinä minusta huolehi!!!!!!

• Justiina
        hepon omistaja kirjoitti:

Oon kokeillu monia keinoja ja parhaiten onnistuu se et se saa nostaa ite laukan ja sillee niiku sanot. Sillä se oppi ja tajuski jo, mutta ku tuli talavi ja liukkaat, se mieluummin menee sille tuttua ravia ja käyntiä. Kyl joskus menee laukallaki mut jostai syystä tiputtaa sen pois hyvin nopsasti, vaikka kannustaa. Ja! Anteeks vaan. oon ratsastanu seitsemän vuotta ja netistä neuvojen kysyminen onki viimonen keino, ku asun nii korves ettei tääl oikee oo noit ratsastuksen opettajia tms. ja puhelimes on hankala opetella ratsastaa!!! oon kyl käyny tunneilla jne. et älä sinä minusta huolehi!!!!!!

.. kuulostaa villin lännen touhulta jos niinkin vähän kuin 7 vuotta ratsastanut kouluttelee ex-ravuria ratsuksi. Toisaalta, onhan niitä hyväpäisiäkin hevosia. Pään väli on kuitenkin tärkein ja sen pystyy pilaamaan hyvinkin helposti epäjohdonmukaisuudella ja sillä että vaatii liikaa. En tarkoita loukata, sanon vaan pitkällä kokemuksella ja monen monta hevosta nähneenä miten itse näen asian. Toivotan sulle ja hevosellesi onnea kuitenkin.

• Keppi

Mä ostin suokkini kun se oli 7-vuotias, eikä se tajunnu miktä laukka on. Varsinkaan kentällä! Aloitin siis laukkaamisen maastossa ja kun se pikku hiljaa tajus, että jaaha nyt pitää laukata kun ratsastaja teki noin ja noin, niin sitten yritystä kentällä. Maastossa en ajanu ravista laukkaan, vaan pidätin ja kannustin silti eteen aina laukka pohkein ja kun muuten vaan ravasin, ajattelin kokeilla että josko se laukka sattuis nouseen, joten kun ravi kiihtyi, annoin laukkapohkeita ja jos/kun laukka nousi annoin mennä. Nyt laukka onnistuu joka paikassa, jopa liinassa. Kannattaa vaan olla kärsivällinen eikä odottaa hevoselta heti liikaa. Ja mitä käynnistä nostamiseen tulee, munkin hepo teki sen sillain parhaiten, se onkin monelle hevoselle "luonnollisin" ja helpoin tapa. Toivottavasti osasin selittää asian niin että sen ymmärtää.... :)

• ikuinen kirvesrintalaine ja...

no silleen että laitat sisäpohkeen eteeen ja ulkopohkeen taakse ..=)=)=)=)=) TAPPARA JA ARTTI ON PARHAAT!!!!!

• heppa hulluu!!!

pyydä joku kaveri ja juoksuttakaa hepoo niin , että toinen on selässä...ymmärsitkö?
      mailaile mulle niin voin selittää tarikemmin...ok?

• molly weasley

liinassa juoksuttamalla laukan opettaminen on ehkä yksi vaikeimpia tapoja. Siinä hevonen joutuu todella vaikean tehtävän eteen : outo askellaji sekä tasapainon hakeminen tiukasti kaartuvalla uralla.
        Kannattaa ehkä kuitenkin aloittaa suorilla, tai korkeintaan loivasti kaartuvilla, laukkapätkillä. Ja niin pitkillä, että hevonen ehtii saavuttamaan tasapainonsa jolloin laukasta tulee sillekin miellyttävää. Laukasta raviin siirtymiseen kannattaa myöskin varata riittävän pitkä "kiitorata" jotta laukka ei pääty epämiellyttävään suusta kiskomiseen ja paniikkijarrutukseen.

• sandy-poni
        molly weasley kirjoitti:

liinassa juoksuttamalla laukan opettaminen on ehkä yksi vaikeimpia tapoja. Siinä hevonen joutuu todella vaikean tehtävän eteen : outo askellaji sekä tasapainon hakeminen tiukasti kaartuvalla uralla.
        Kannattaa ehkä kuitenkin aloittaa suorilla, tai korkeintaan loivasti kaartuvilla, laukkapätkillä. Ja niin pitkillä, että hevonen ehtii saavuttamaan tasapainonsa jolloin laukasta tulee sillekin miellyttävää. Laukasta raviin siirtymiseen kannattaa myöskin varata riittävän pitkä "kiitorata" jotta laukka ei pääty epämiellyttävään suusta kiskomiseen ja paniikkijarrutukseen.

ainaki yhellä hevosella se toimi...eikä sitä paisi meny ympyrää!!! vaan leila juoksi vierellä!!

nimet vaihdettu

• tiina
        sandy-poni kirjoitti:

ainaki yhellä hevosella se toimi...eikä sitä paisi meny ympyrää!!! vaan leila juoksi vierellä!!

nimet vaihdettu

.. nimet vaihdettu tässäkin tapauksessa. mape morottajalta terkkuja vai?

• mie

Jos hevosesi osaa peruuttaa kohtalaisesti(ei ns. laahustamalla), koita laukannostoa peruutuksesta. Silloin takapää on paremmin alla ja laukka lähtee takapään "ponnistuksesta" ja on kunnolla alla. Mutta enpä tiedä toimiiko tämä keino noin "nuorella ratsulla". Kannattaa kokeilla silti! Onnea yritykseen!

• iitu.. ;)

Itsellänikin on 7 vuotias amerikanravuri. sillekkin laukka oli alux ongelma. itse käyti harjoittelussa esteitä.(esteeltä laukkaan)sillä hyppy itsessään on jo laukka askel ;)

• Kertomus

Laukannoston opetus ex-ravurille onnistuu parhaiten esteitä hypätessä.

Ei tarvitse kovinkaan korkeaa estettä, kunhan hevonen vain joutuu pienen hypyn tekemään ylittääkseen esteen. Heti esteen jälkeen anna laukkapohje ja pidä sitä yllä niin kauan kun hevonen esteen jälkeen laukkaa. Pikkuhiljaa hevonen varmasti osaa yhdistää pohkeen ja laukan. Yhdessä tai kahdessa ratsastuskerrassa tätä ei opeteta, vaan on pitkä ja kärsivällisyyttä vaativa operaatio, joka sitten lopussa palkitaan :)

Muista että vaihtelevasti ratsastat hevosta. Mikäli mahdollista, väsää esteitä maastoreitille (jos on yksityistie käytössä), pellolle, kentälle, mihin keksitkin mutta mikä on sopiva alustaltaan ja ympäristöltään. Äläkä silti koko aikaa opeta vain esteeltä laukannostoa vaan tee välillä jotain ihan muutakin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2519
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2175
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1887
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      103
      1739
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1185
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      57
      922
    Aihe