addisonin tauti

miulla

Niin onko muilla samaa (erikoista) tautia kun mulla? Addisonin tauti. Mä olen 26 vee nainen jolla todettiin kyseinen sairaus 18 vuotiaana. Lääkärit väitti alkuunsa että mulla on anoreksia (painoin silloin 42 kg 172 cm) Ja tietty päässä vikaakin oli lääkäreitten mielestä. Lääkärit ei uskonut että mussa on pahasti jotain vialla. Eli nyt etsin kohtalo tovereita... ONKO TEITÄ???

10

1987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaJu

      Itsellä ei ole tuota, sen sijaan muita hormonihäiriöitä ainakin hDI ja hypotyreoosi mutta mahd. vielä muitakin. Päinvastaista tilaa eli Cushingin syndroomaa on joskus epäilty.
      Onko tautisi aivolisäkkeen ACTH:n puutteesta johtuva vai lisämunuaiskuori ei muuten vain eritä kortisolia?
      Kiinnostaa millaisia oireita on ollut käytännössä laihtumisen lisäksi? Varmaan ainakin väsymystä, saamattomuutta, voimattomuutta, jotain psyykkistä?
      Onko sulla tietoa mistä Addisonin tautisi johtuu?

      • miulla

        Oireita oli laihtumisen lisäksi. Huimausta, oksentelua, masennusta ja olin (olen) ruskea iholtani, aivan kun olisin ollut monta viikkoa etelän auringossa. Ja ne mitä sinä epäilit.
        En tiedä yhtään mistä a tautini johtuu. Periytyvä sairaus mutta suvussani ei ole tautia todettu. Aika paljon tiedät taudistani. Yleensä juodun kertomaan lääkärillenikin mikä ja millainen sairaus on... :) Lisämunuaiskuori ei vain toimi minulla normaalisti. En ole ennen kuullut Cushingin syndroomasta. Millainen se on?


      • JaJu
        miulla kirjoitti:

        Oireita oli laihtumisen lisäksi. Huimausta, oksentelua, masennusta ja olin (olen) ruskea iholtani, aivan kun olisin ollut monta viikkoa etelän auringossa. Ja ne mitä sinä epäilit.
        En tiedä yhtään mistä a tautini johtuu. Periytyvä sairaus mutta suvussani ei ole tautia todettu. Aika paljon tiedät taudistani. Yleensä juodun kertomaan lääkärillenikin mikä ja millainen sairaus on... :) Lisämunuaiskuori ei vain toimi minulla normaalisti. En ole ennen kuullut Cushingin syndroomasta. Millainen se on?

        Olen ottanut jonkun verran selvää hormoneista, koska itsellä on kaikenlaisia oireita. HDI diagnosoitiin viime vuonna mutta oireita oli jo useamman vuoden. Aivolisäkehormoneita ja niiden kohderauhasten hormoneita on mitattu, kortisoli nyt selvimmin viitealueella(450).
        Cushingin syndroomassa on kortisolin liikatuotantoa. Kirjoitin tästä mm "Liikakarvoitus"-viestiketjussa tällä Terveys-palstalla.
        Vähän on samat kokemukset lääkäreistä kuin sullakin. On se kumma kun joutuu lääkäreitä välillä neuvomaan jotta asiat menisivät eteenpäin.
        Niin, piti vielä kysyä että oletko joskus käyttänyt pitkään kortisonivalmisteita?


      • miulla
        JaJu kirjoitti:

        Olen ottanut jonkun verran selvää hormoneista, koska itsellä on kaikenlaisia oireita. HDI diagnosoitiin viime vuonna mutta oireita oli jo useamman vuoden. Aivolisäkehormoneita ja niiden kohderauhasten hormoneita on mitattu, kortisoli nyt selvimmin viitealueella(450).
        Cushingin syndroomassa on kortisolin liikatuotantoa. Kirjoitin tästä mm "Liikakarvoitus"-viestiketjussa tällä Terveys-palstalla.
        Vähän on samat kokemukset lääkäreistä kuin sullakin. On se kumma kun joutuu lääkäreitä välillä neuvomaan jotta asiat menisivät eteenpäin.
        Niin, piti vielä kysyä että oletko joskus käyttänyt pitkään kortisonivalmisteita?

        kyllä olen käyttänyt murrosiässä paljon kortisoni voiteita. Mulla on psoriaasis. Mutta nyt onneksi ihoni on hyvässä kunnossa. Voikohan ne voiteet olla osa syynä addisonin tautiin???


      • JaJu
        miulla kirjoitti:

        kyllä olen käyttänyt murrosiässä paljon kortisoni voiteita. Mulla on psoriaasis. Mutta nyt onneksi ihoni on hyvässä kunnossa. Voikohan ne voiteet olla osa syynä addisonin tautiin???

        Kun käytetään pitkään ja melko suuria kortisoniannoksia, elimistön oma kortisolin tuotanto voi loppua tai ainakin heikkenee.
        Suun kautta otettavissa tämä riski vielä suurempi.
        Ellei muutakaan syytä ole, mielestäni mainitsemasi voiteet voivat olla syypäänä.
        Mikäli addison-dg:n tehnyt lääkäri ei ole tietoinen että olet käyttänyt kortisonivoiteita, kannattaa tästä mainita seuraavalla kontrollikäynnillä.


      • JaJu
        JaJu kirjoitti:

        Kun käytetään pitkään ja melko suuria kortisoniannoksia, elimistön oma kortisolin tuotanto voi loppua tai ainakin heikkenee.
        Suun kautta otettavissa tämä riski vielä suurempi.
        Ellei muutakaan syytä ole, mielestäni mainitsemasi voiteet voivat olla syypäänä.
        Mikäli addison-dg:n tehnyt lääkäri ei ole tietoinen että olet käyttänyt kortisonivoiteita, kannattaa tästä mainita seuraavalla kontrollikäynnillä.

        Mielestäni se että tauti todettiin ollessasi 18v vahvistaa epäilyä voiteiden käytön suuntaan.
        Näinkin joskus voi käydä eli hoitamalla yhtä seuraa joku uusi tauti.
        Oireiden kurissa pitäminen lienee kuitenkin melko helppoa kortisonin avulla?


    • Instant karma

      Sairastuin lisämunuais peräiseen Addisonin tautiin n. 10-vuotta sitten murrosiässä. Oireina oli raju laihtuminen, pigmenttiläiskät ympäri kehoa, ruskehtava iho, oksentelua, ruokahaluttomuutta jne. Kärsin myös sekavuudesta ja pääsin menemään todella huonoon kuntoon. Terveyskeskuksessa kävin muutamaan otteeseen, mutta siellä en saanut oikeaa apua ongelmiini. Lopulta äitini toimitti minut suoraan sairaalan ensiapuun ja jouduin vuodepotilaaksi. Onnekseni, sillä verenpaineeni oli mennyt vaarallisen alas ja sydämenikin oli pienentynyt. Monien tutkimusten ja kuvausten jälkeen, minulla vihdoin todettiin olevan Addisonin tauti ja siitä alkoi pitkä ja hidas toipumisprosessi.

      Kiinnostaisi tietää, kärsiikö kukaan teistä lievistä muistiongelmista? Minulla on pieni epäilys, että ne saattaisi johtua sairaudestani. Entäpä mitä kortisoni lääkitystä käytätte? Hydrocortisonia vai Prednisonia?

      • miulla

        Niin sulla on ollut samat oireet kun mulla. Vituttaa ihan jälkeenpäin lääkärit joilta hain/pyysin apua, mutta sitä en saanut. Minunkin äiti vei minut terveyskeskukseen ja siellä vessassa makasin oksentelemassa kun lääkäri minut löysi. Hän arvasi heti mikä minulla on. ONNEKSI!!! Makasin reilu pari viikkoa sairaalassa, enne kuin minut saatiin kuntoon. Tai siis parempaan päin.Joudun joka kerta kun minulla nousee kuume tai tulee mahatauti sairaalaan tiputukseen. Eli saan aika helpolla addisonin kriisin. Minä sairastan myös kilpirauhasen vajaa toimintaa ja 2suuntaista mielenalanhäiriötä. Lääkärit ovat pelotelleet että tähän kyseiseen tautiin kuuluu myös sokeritauti. Että ne kulkisivat käsikädessä. En ole ainakaan itse huomannut että minulla olisi muistamisen kanssa ongelmia, meillä on kyllä kaksi lasta, joista nuorempi valvottaa että kyllä se muisti pätkii, mutta eri syystä. Hydrocortisonia syön ja florinefiä. Entä sinä???


      • Instant Karma
        miulla kirjoitti:

        Niin sulla on ollut samat oireet kun mulla. Vituttaa ihan jälkeenpäin lääkärit joilta hain/pyysin apua, mutta sitä en saanut. Minunkin äiti vei minut terveyskeskukseen ja siellä vessassa makasin oksentelemassa kun lääkäri minut löysi. Hän arvasi heti mikä minulla on. ONNEKSI!!! Makasin reilu pari viikkoa sairaalassa, enne kuin minut saatiin kuntoon. Tai siis parempaan päin.Joudun joka kerta kun minulla nousee kuume tai tulee mahatauti sairaalaan tiputukseen. Eli saan aika helpolla addisonin kriisin. Minä sairastan myös kilpirauhasen vajaa toimintaa ja 2suuntaista mielenalanhäiriötä. Lääkärit ovat pelotelleet että tähän kyseiseen tautiin kuuluu myös sokeritauti. Että ne kulkisivat käsikädessä. En ole ainakaan itse huomannut että minulla olisi muistamisen kanssa ongelmia, meillä on kyllä kaksi lasta, joista nuorempi valvottaa että kyllä se muisti pätkii, mutta eri syystä. Hydrocortisonia syön ja florinefiä. Entä sinä???

        Syön nyt taas Hyrdokortisonia ja Florinefia olen aina käyttänyt. Prednison on pitkävaikutteinen kortisonilääke, jota ei tarvitse ottaa niin usein kuin hyrdokortisonia. Käytin sitä muutaman vuoden, mutta huomasin sen aiheuttavan ainakin minulla enemmän sivuvaikutuksia.

        Yksi kokeilemisen arvoinen juttu on ns. äitihormoni nimeltä DHEA (Dehydroepiandrosteroni), mitä erittyy juuri lisämunuaisen kuorikerroksesta. Elimistössä DHEA muuntautuu moniksi eri hormoneiksi, joita ovat esimerkiksi testosteroni ja estrogeeni. Addisonin tautisilla luonnollisesti kyseisen hormonin tuotanto on loppunut.

        Olen syönyt nyt DHEA:ta parisen vuotta ja mielestäni siitä on ollut vähän hyötyä mielialaan, muistiin ja yleiseen jaksamiseen. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut. Suomessa DHEA on reseptilääke ja se ei kuulu KELA:n korvattavien lääkkeiden joukkoon.


        Tässä vähän uutisia DHEA:sta.

        DHEA voi vähentää vatsan alueen rasvakudosta ja insuliiniresistenssiä
        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Syd*n-_ja_verisuonitaudit.shtml/340443?Metabolinen_oireyhtym*

        Vitamin hope for Addison's patients
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2385673.stm

        Pill to boost memory and mood
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3012470.stm

        Dietary supplement DHEA could be effective treatment for depression
        http://www.newstarget.com/004582.html


      • 50+
        Instant Karma kirjoitti:

        Syön nyt taas Hyrdokortisonia ja Florinefia olen aina käyttänyt. Prednison on pitkävaikutteinen kortisonilääke, jota ei tarvitse ottaa niin usein kuin hyrdokortisonia. Käytin sitä muutaman vuoden, mutta huomasin sen aiheuttavan ainakin minulla enemmän sivuvaikutuksia.

        Yksi kokeilemisen arvoinen juttu on ns. äitihormoni nimeltä DHEA (Dehydroepiandrosteroni), mitä erittyy juuri lisämunuaisen kuorikerroksesta. Elimistössä DHEA muuntautuu moniksi eri hormoneiksi, joita ovat esimerkiksi testosteroni ja estrogeeni. Addisonin tautisilla luonnollisesti kyseisen hormonin tuotanto on loppunut.

        Olen syönyt nyt DHEA:ta parisen vuotta ja mielestäni siitä on ollut vähän hyötyä mielialaan, muistiin ja yleiseen jaksamiseen. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut. Suomessa DHEA on reseptilääke ja se ei kuulu KELA:n korvattavien lääkkeiden joukkoon.


        Tässä vähän uutisia DHEA:sta.

        DHEA voi vähentää vatsan alueen rasvakudosta ja insuliiniresistenssiä
        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Syd*n-_ja_verisuonitaudit.shtml/340443?Metabolinen_oireyhtym*

        Vitamin hope for Addison's patients
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2385673.stm

        Pill to boost memory and mood
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3012470.stm

        Dietary supplement DHEA could be effective treatment for depression
        http://www.newstarget.com/004582.html

        Hej kaikille Addisonia poteville. Olen juuri 50 vuotta täyttänyt naishenkilö ja tämän taudin sain 17-vuotiaana. Olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Nyt kylläkin alkaa tuntua että en jaksa samalla lailla enää tehdä töitä kuin nuorempana.
        Muuten olen elänyt kuin muutkin ihmiset, enkä juuri ole ollut sairaskirjoilla tämän taudin takia.
        Terveisin teille kaikille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe