Olen raskausviikolla 23 ja lääkäristä lähetettiin keskussairaalaan jo kolmanteen ultraan korkean kohdunpohjan korkeuden vuoksi. Senttejä rv 22:lla oli 25. Kuulemma massu meinaa olla jo liian iso. Painoa ei kuitenkaan oo tullut raskauden aikana kun 4kg ja viikon takaisessa ultrassa vauvan koko ei vastannut viikkoja vaan näytti olevan hieman pienempi.Mistähän tällainen vatsan kasvu sitten johtuu? Kohtalotovereita`?
Kohdunpohjan korkeudesta???
5
4559
Vastaukset
- täälläkin
täällä mennään kans yli käyrien, mutta vauva on kooltaan ihan normaali ja vastaa viikkoja. Joillakin on runsas lapsivesi määrä ja tämä aiheuttaa kohdun nopeaa kasvua. Itsellä on normaalit lapsivesi määrät ja kaikki näyttää olevan normaalisti ja silti neuvolan mittaama kohdunpohjan korkeus menee yli käyrien. On vähän kiinni myös odottajan ominaisuuksista ja siitä kuinka kokenut on tämä mittaaja (eri mittaajat saavat hieman eri tuloksia ja tulokset eivät ole keskenään vertailukelpoisia jos mittaaja vaihtuu raskauden aikana). Mittaavat sitten seuraavassa ultrassa kaikki jutut ja vertaavat tähän viimeiseen ultraan. Lapsikin kasvaa yksilöllisesti ja voi ottaa aikamoisia harppauksia juuri noilla viikoilla, niin kuin itselleni kävi. Muistat vaan syödä tarpeeksi ja terveellisesti (älä vaan karsi kaikkia rasvoja pois ruokavaliosta, niitäkin tarvitaan). Lapsen suurin suhteellinen kasvu on viikkojen 20 - 26 välissä, jolloin kasvupyrähdykset ovat normaaleja. Rakenneultra ilmeisesti oli muuten kunnossa?
- jkdjs
Mulla oli ensin alikäyrää ja 4 viikossa meni ylikäyrien. Kyllä se suurin vauvan kasuv ajoittuu viikkojen 26 jälkeen kun vauva rupeaa keräämään rasvaa!!!
- Toukomamma
Mäkin sain kuulla neuvolassa, että oon reilusti käyrän yläpuolella mahani kanssa, nyt viikkoja kasassa 27 ja kohdunpohjan mitta on jo 31cm. Saa nähdä joudunko minäkin lisätutkimuksiin...
- MissR
Nyt tasan 27 rv täynnä. Viikko sitten neuvolassa sf-mitta oli yläkäyrän yläpuolella jo, oliskohan ollut jotain 27 senttiä (en välttämättä muista ihan oikein..). Sokerirasituksessa kävin, ei raskausajan diabetesta. En sitten tiedä mistä liian korkea sf-mitta johtuu, mutta ei ainakaan ole tulossa ns. "sokerivauvaa".
- möhömaha
Itsellä sama homma ja tunnin takaa =)
Kävin neuvolassa olen nyt viikolla 27 ja sf-mitta oli 35cm. Sokerirasitukset tehty niissä ei mitään. raskauskiloja tullut koko odotuksen aikana 4kiloa ja nekin vasta nyt. Rakenneultrissa ei tähän mennessä ole ollut mitään mainittavaa.. eli kaikki ihan kunnossa mutta mitta käyrien huipulla.
Huomaa kyllä että kohtu kasvanut kun painaa rakkoa ja ns. keuhkoja.. pissalla saa juosta alvariinsa ja tuntuu että helposti hengästyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504