LAINSÄÄTÄJÄT METSÄSSÄ!

Nextlibra

Suomessa on tapahtunut ja tulee tapahtumaan vakavia raskaan kaluston onnettomuuksia ja moni pääsee jatkossakin hengestään, kiitos lainsäätäjien. Asetuksien mukaan täysperävaunun kokonaispaino voi olla liki 10 tonnia suurempi, kuin vetoauton. Maalainenkin tajuaa, että kovassa jarrutuksessa isompi massa takaa puskee pienempää, eli perävaunu "pyrkii ohi" ja menee linkkuun. Voisihan tietysti yrittää oikaisua lisäämällä vetoa, mutta kun ei aina voikaan, kun on lakisääteinen nopeudenrajoitin vastassa. ÄLY HOI Liikenneministeriö!

27

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rantaruottalainen

      jos kaikki olisi niin kuin insinööri on laskenut,niin varsinaista perävaunua pystyy vetämään ketjulla.hidastuvuudet ovat samat nupilla ja kärrillä.mutta näin ei ole...
      voi,voi...

    • Jos kaikki yhdistelmät korvattaisi kuorma-autoilla maksaisi sun perjantainen ostoskassai 60 euron sijaan 60,03€... olisitko valmis siihen

      • sumpit pihiseen

        Vaihda jo siihen taskulaskimees patterit. Meinaatko, että jos yhtäkkiä kaikki kuljetusfirmat alkaisivat kuljettaa tavaraa ilmaiseksi, laskisi perjantain ostoskassin hinta 60 eurosta vain 59,97 euroon? Kyllä kuljetuskustannukset vähän suurempaa osaa näyttelevät hinnoissa.

        Minä esimerkiksi ajan välillä runkolinjaa yhdistelmällä, johon mahtuu 28 lavametriä tavaraa (2-tasoperävaunu). Polttoaineen kulutus on tommonen 44-46 litraa sadalle. Jos tuohon laitettaisiin tilalle kolme 10-metrisellä kaapilla varustettua nuppiautoa, menisi palkkoihin kolminkertaisesti ja polttoainetta kuluisi vähintään 75 litraa sadalle.

        Normi yhdistelmä vie tuplalavametrit kaappiautoon nähden. Massakuormissa 5-akselinen nuppiauto vie jonkun 25 tonnia, 9-akselinen yhdistelmä täysillä painoilla vie 50 tonnia, eli painoissakin yhdistelmään saa tuplat. Polttoaineenkulutus ei yhdistelmällä kuitenkaan lähellekään tuplaannu ja palkkakulut pysyvät lähes samoina.


      • sumpit pihiseen kirjoitti:

        Vaihda jo siihen taskulaskimees patterit. Meinaatko, että jos yhtäkkiä kaikki kuljetusfirmat alkaisivat kuljettaa tavaraa ilmaiseksi, laskisi perjantain ostoskassin hinta 60 eurosta vain 59,97 euroon? Kyllä kuljetuskustannukset vähän suurempaa osaa näyttelevät hinnoissa.

        Minä esimerkiksi ajan välillä runkolinjaa yhdistelmällä, johon mahtuu 28 lavametriä tavaraa (2-tasoperävaunu). Polttoaineen kulutus on tommonen 44-46 litraa sadalle. Jos tuohon laitettaisiin tilalle kolme 10-metrisellä kaapilla varustettua nuppiautoa, menisi palkkoihin kolminkertaisesti ja polttoainetta kuluisi vähintään 75 litraa sadalle.

        Normi yhdistelmä vie tuplalavametrit kaappiautoon nähden. Massakuormissa 5-akselinen nuppiauto vie jonkun 25 tonnia, 9-akselinen yhdistelmä täysillä painoilla vie 50 tonnia, eli painoissakin yhdistelmään saa tuplat. Polttoaineenkulutus ei yhdistelmällä kuitenkaan lähellekään tuplaannu ja palkkakulut pysyvät lähes samoina.

        Jos kuljetukset olisi ilmaisia, laskisi ruokakassin hinta noin vitosella.... Siihen autoon kun mahtuu tavaraa paaaaaaaaaaaaaaaaaljon....

        Lisäksi hinnassa vaikuttaa se että ennen kuin tuote on kaupassa, on se mennyt helpolla yhteensä yli 5 eri auton kyydissä... Ei ne tuotteet valmiina siellä tukussa ole


      • Selitä nyt
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Jos kuljetukset olisi ilmaisia, laskisi ruokakassin hinta noin vitosella.... Siihen autoon kun mahtuu tavaraa paaaaaaaaaaaaaaaaaljon....

        Lisäksi hinnassa vaikuttaa se että ennen kuin tuote on kaupassa, on se mennyt helpolla yhteensä yli 5 eri auton kyydissä... Ei ne tuotteet valmiina siellä tukussa ole

        Millä logiikalla kuljetuskulujen poistaminen laskee hintaa vitosella, mutta niiden tuplaaminen nostaa hintaa vain kolme senttiä???


      • Selitä nyt kirjoitti:

        Millä logiikalla kuljetuskulujen poistaminen laskee hintaa vitosella, mutta niiden tuplaaminen nostaa hintaa vain kolme senttiä???

        Koska ei ajoista lähellekään 100% ajeta yhdistelmillä jossa on 20 metriä kuormatilaa joka on lattiasta kattoon täynnä aina...

        Eli saivartelu seis. Jos kaikki yhdistelmät korvattaisi kuorma-autoilla, se näkyisi tuotteiden hinnoissa


      • Selitä paremmin
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Koska ei ajoista lähellekään 100% ajeta yhdistelmillä jossa on 20 metriä kuormatilaa joka on lattiasta kattoon täynnä aina...

        Eli saivartelu seis. Jos kaikki yhdistelmät korvattaisi kuorma-autoilla, se näkyisi tuotteiden hinnoissa

        Meinaatko, että ne ajot saataisiin korvattua 10 lavametrin kuorma-autoilla, jotka olisivat lattiasta kattoon täynnä aina? Se vasta maksaakin, kun ne kaksi kuorma-autoa lähtee hakemaan kuormaa tyhjänä toiselta puolen Suomea. Tyhjä perävaunu perässä nostaa kulutusta alle 10 litraa sadalle. Kyllä yhdistelmät kokolailla täydessä kuormassa yleensä ainakin toiseen suuntaan pidemmät siivut kulkee.


      • Selitä paremmin kirjoitti:

        Meinaatko, että ne ajot saataisiin korvattua 10 lavametrin kuorma-autoilla, jotka olisivat lattiasta kattoon täynnä aina? Se vasta maksaakin, kun ne kaksi kuorma-autoa lähtee hakemaan kuormaa tyhjänä toiselta puolen Suomea. Tyhjä perävaunu perässä nostaa kulutusta alle 10 litraa sadalle. Kyllä yhdistelmät kokolailla täydessä kuormassa yleensä ainakin toiseen suuntaan pidemmät siivut kulkee.

        Kyllä, osa täysiperävaunullisista rekoista tulisi korvata kuorma-autoilla joissa 10 metrinen koppa, polttoainekulut nouisis isommiksi ja palkkakulut, mutta työstä saattaisi tulla joustavampaa, etenkin jakeluajossa. eli menisi vähemmän aikaa

        Eli siksi tämä näkyisi hinnoissa jos rekat kiellettäisiin :) olenko väittänyt että ei näkyisi


      • aisa kitaan
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Kyllä, osa täysiperävaunullisista rekoista tulisi korvata kuorma-autoilla joissa 10 metrinen koppa, polttoainekulut nouisis isommiksi ja palkkakulut, mutta työstä saattaisi tulla joustavampaa, etenkin jakeluajossa. eli menisi vähemmän aikaa

        Eli siksi tämä näkyisi hinnoissa jos rekat kiellettäisiin :) olenko väittänyt että ei näkyisi

        Yhdistelmiä käytetään yleensä sellaisessa jakelussa, jossa joko

        A. Kuljetusmatka lastauspaikkakunnalta jakelupaikkakunnalle/-kunnille on luokkaa vähintään 50 km, jolloin aletaan saamaan etua niissä palkka- ja polttoainekuluissa.

        B. Yksittäiseen jakopaikkaan menee tai yksittäisestä noutopaikasta lähtee paljon tavaraa, jolloin paikat jäävät kuitenkin muutamaan. Esim kolmeen paikkaan 6 metriä tavaraa per paikka ja yhdessä paikoista joutuisi kuitenkin käymään kahdella autolla. Lähettäjät eivät kuitenkaan yleensä halua jakaa lähetyksiä useammalle autolle, jolloin jokaiseen kolmeen paikkaan pitäisikin äkkiä lähteä eri autolla ja tarvittaisiin kolme kuljettajaa ja autoa yhden sijasta.

        C. Tavaraa yhteen paikkaan/yhdestä paikasta on niin paljon, ettei nuppiauto riitä.

        Siirtokuormaus vie myös aikaa, joten yleensä on kannattavampaa vähänkin isommat erät jakaa/noutaa suoraan samalla kuormatilalla, jolla ajetaan runkokin, sen sijaan, että tavaroita alettaisiin siirtelemään, joten ei siinäkään kauheasti järkeä ole, että täysperät hoitaisivat ainoastaan runkoliikennettä.

        Harvoin mulla ainakaan kauheasti yli kymmentä paikkaa päivässä tulee jakeluvuorossakaan. Purettuja ja lastattuja lavametrejä saattaa silti päivälle kertyä sata, kun kontit ja kärryt vaihtuu muutamaan kertaan päivässä. Jakoautot hoitavat niitä sadan paikan päiviä pikkulähetysten kanssa. Ihan samanmittaista päivää tehdään, mutta mulla on paljon enemmän lavametrejä ja vähemmän hyppimistä. Suurin osa puruista ja lastauksista tehdään trukilla, sähköpässillä tai kattonosturilla kun jakoautokuski repii rullakoita, kantaa paketteja ja kiskoo pumppukärryjä koko päivän.

        Sulla tuntuu olevan kauhea hinku päästä yhdistelmäkuskien hommiin C-kortilla. Aja vaa se E, äläkä elättele tommosia älyttömiä kuvitelmia.


      • aisa kitaan kirjoitti:

        Yhdistelmiä käytetään yleensä sellaisessa jakelussa, jossa joko

        A. Kuljetusmatka lastauspaikkakunnalta jakelupaikkakunnalle/-kunnille on luokkaa vähintään 50 km, jolloin aletaan saamaan etua niissä palkka- ja polttoainekuluissa.

        B. Yksittäiseen jakopaikkaan menee tai yksittäisestä noutopaikasta lähtee paljon tavaraa, jolloin paikat jäävät kuitenkin muutamaan. Esim kolmeen paikkaan 6 metriä tavaraa per paikka ja yhdessä paikoista joutuisi kuitenkin käymään kahdella autolla. Lähettäjät eivät kuitenkaan yleensä halua jakaa lähetyksiä useammalle autolle, jolloin jokaiseen kolmeen paikkaan pitäisikin äkkiä lähteä eri autolla ja tarvittaisiin kolme kuljettajaa ja autoa yhden sijasta.

        C. Tavaraa yhteen paikkaan/yhdestä paikasta on niin paljon, ettei nuppiauto riitä.

        Siirtokuormaus vie myös aikaa, joten yleensä on kannattavampaa vähänkin isommat erät jakaa/noutaa suoraan samalla kuormatilalla, jolla ajetaan runkokin, sen sijaan, että tavaroita alettaisiin siirtelemään, joten ei siinäkään kauheasti järkeä ole, että täysperät hoitaisivat ainoastaan runkoliikennettä.

        Harvoin mulla ainakaan kauheasti yli kymmentä paikkaa päivässä tulee jakeluvuorossakaan. Purettuja ja lastattuja lavametrejä saattaa silti päivälle kertyä sata, kun kontit ja kärryt vaihtuu muutamaan kertaan päivässä. Jakoautot hoitavat niitä sadan paikan päiviä pikkulähetysten kanssa. Ihan samanmittaista päivää tehdään, mutta mulla on paljon enemmän lavametrejä ja vähemmän hyppimistä. Suurin osa puruista ja lastauksista tehdään trukilla, sähköpässillä tai kattonosturilla kun jakoautokuski repii rullakoita, kantaa paketteja ja kiskoo pumppukärryjä koko päivän.

        Sulla tuntuu olevan kauhea hinku päästä yhdistelmäkuskien hommiin C-kortilla. Aja vaa se E, äläkä elättele tommosia älyttömiä kuvitelmia.

        Siis nyt pointtina oli se, että JOKAISEN rekan korvaaminen kuorma-autolla nostaisi JOKAISEN suomessa asuvan ostoskassin hintaa...


      • kurssille mars
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Siis nyt pointtina oli se, että JOKAISEN rekan korvaaminen kuorma-autolla nostaisi JOKAISEN suomessa asuvan ostoskassin hintaa...

        Ei kun pointtina oli se, että se nostaisi hintaa paljon enemmän kuin esittämäsi puoli promillea. Vaikutus hintoihin olisi luultavasti lähempänä kymmentä prosenttia. Monissa vähäisen jalostusasteen tavaroissa nousua olisi jopa reilusti enemmän. Haluat vain vähätellä päässäsi kustannusvaikutusta, kun hinku olisi kova täysperien hoitamille yörungoille, mutta E-kortin hankkiminen hirvittää.


      • ölnmeötylj
        kurssille mars kirjoitti:

        Ei kun pointtina oli se, että se nostaisi hintaa paljon enemmän kuin esittämäsi puoli promillea. Vaikutus hintoihin olisi luultavasti lähempänä kymmentä prosenttia. Monissa vähäisen jalostusasteen tavaroissa nousua olisi jopa reilusti enemmän. Haluat vain vähätellä päässäsi kustannusvaikutusta, kun hinku olisi kova täysperien hoitamille yörungoille, mutta E-kortin hankkiminen hirvittää.

        älä kuvittelekkaan että saisit noinkin monimutkaisia asioita mahtumaan tuon kikin pieneen päähän kun ei se ymmärrä niitä pieniäkään asiaoita.


      • kurssille mars kirjoitti:

        Ei kun pointtina oli se, että se nostaisi hintaa paljon enemmän kuin esittämäsi puoli promillea. Vaikutus hintoihin olisi luultavasti lähempänä kymmentä prosenttia. Monissa vähäisen jalostusasteen tavaroissa nousua olisi jopa reilusti enemmän. Haluat vain vähätellä päässäsi kustannusvaikutusta, kun hinku olisi kova täysperien hoitamille yörungoille, mutta E-kortin hankkiminen hirvittää.

        Juurikin näin, jos jokainen kuljetus ajettaisi nykyjään täysperävaunulla jolloin autojen/kuskien määrä tuplaantuisi kävisi juuri niin kuten sanoit.

        Mutta nykyjään ei niin ole, joten vaikutus näkyy ostoskassin hinnassa, joskaan ei merkittävästi


      • kurssille mars kirjoitti:

        Ei kun pointtina oli se, että se nostaisi hintaa paljon enemmän kuin esittämäsi puoli promillea. Vaikutus hintoihin olisi luultavasti lähempänä kymmentä prosenttia. Monissa vähäisen jalostusasteen tavaroissa nousua olisi jopa reilusti enemmän. Haluat vain vähätellä päässäsi kustannusvaikutusta, kun hinku olisi kova täysperien hoitamille yörungoille, mutta E-kortin hankkiminen hirvittää.

        Ja en todellakaan ole kateellinen niille joilla on E-kortti, siinä hommassa juurikin tulee pitkiä päiviä ja "palkattomia" taukoja... ja ne "hyvät hommat" on kiven alla ja työttömiä kuskeja vaikka kuinka

        Itsekin nuorena pojuna ajelin Ruotsin Boråkseen asti, laivamatkojen ajalta ei saanut palkkaa, pelkän päivärahan. Tosin Amorellalla ja Isabellalla oli käytössä 62€ "ruokailuun" kummallakin joka usein meni kuitenkin "tuliaisiin" jotka myytiin eteenpäin pienellä voitolla.

        Joku homma mistä olen kateellinen ja mihin voisin mennä pienemmälläkin palkalla on roskakuskin työ, ja lehtien ajelu öisin jakajille..


      • villin kulaus
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Juurikin näin, jos jokainen kuljetus ajettaisi nykyjään täysperävaunulla jolloin autojen/kuskien määrä tuplaantuisi kävisi juuri niin kuten sanoit.

        Mutta nykyjään ei niin ole, joten vaikutus näkyy ostoskassin hinnassa, joskaan ei merkittävästi

        Juu, nykyään täysperällä ajetaan se kauppakassin sisältö vaan tilalta tehtaalle, tehtaalta tukkuun ja tukusta jakeluterminaaliin. Isommat erät viedään täysperällä suoraan tukusta kauppaan tai jopa suoraan tehtaalta kauppaan. Jakeluterminaalista kauppaan viedään jotkut pienemmät kaupat pelkällä nupilla. Totta kai vaikutus olisi vain puoli promillea, jos noi täysperät korvattaisiin nuppiautoilla.


      • villin kulaus kirjoitti:

        Juu, nykyään täysperällä ajetaan se kauppakassin sisältö vaan tilalta tehtaalle, tehtaalta tukkuun ja tukusta jakeluterminaaliin. Isommat erät viedään täysperällä suoraan tukusta kauppaan tai jopa suoraan tehtaalta kauppaan. Jakeluterminaalista kauppaan viedään jotkut pienemmät kaupat pelkällä nupilla. Totta kai vaikutus olisi vain puoli promillea, jos noi täysperät korvattaisiin nuppiautoilla.

        Juuri näin. Ei kaikkia ajoja ajeta täysperällä ja 2 kuorma-autoa on tehokkaampi kuin yksi yhdistelmä.

        Jos yhdistelmällä ajetaan jakoa ja on 30 paikkaa, niin kyllä se jako nopeammin menee 2 kuorma-autolla

        Oli miten oli, jos yhditelmät kiellettäisi, nouisis kuluttajahinnat


      • arvon penaali
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Juuri näin. Ei kaikkia ajoja ajeta täysperällä ja 2 kuorma-autoa on tehokkaampi kuin yksi yhdistelmä.

        Jos yhdistelmällä ajetaan jakoa ja on 30 paikkaa, niin kyllä se jako nopeammin menee 2 kuorma-autolla

        Oli miten oli, jos yhditelmät kiellettäisi, nouisis kuluttajahinnat

        Niin kuluttajahinnat nousisivat vähintäänkin sen kymmenkunta prosenttia. Ei todellakaan mikään puoli promillea riittäisi.


      • näin meillä
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Ja en todellakaan ole kateellinen niille joilla on E-kortti, siinä hommassa juurikin tulee pitkiä päiviä ja "palkattomia" taukoja... ja ne "hyvät hommat" on kiven alla ja työttömiä kuskeja vaikka kuinka

        Itsekin nuorena pojuna ajelin Ruotsin Boråkseen asti, laivamatkojen ajalta ei saanut palkkaa, pelkän päivärahan. Tosin Amorellalla ja Isabellalla oli käytössä 62€ "ruokailuun" kummallakin joka usein meni kuitenkin "tuliaisiin" jotka myytiin eteenpäin pienellä voitolla.

        Joku homma mistä olen kateellinen ja mihin voisin mennä pienemmälläkin palkalla on roskakuskin työ, ja lehtien ajelu öisin jakajille..

        Meillä päivät on yleensä 10-15 tuntia. Palkatonta taukoa on 30 minuuttia päivässä. Töitä tehdään 3-4 työvuoroa viikossa. Vuorokausi- ja viikkolevot saa viettää kotona.


      • arvon penaali kirjoitti:

        Niin kuluttajahinnat nousisivat vähintäänkin sen kymmenkunta prosenttia. Ei todellakaan mikään puoli promillea riittäisi.

        Noin puoli prosenttia nousisi kuluttajahinnat. vaikka jollaoin pätkillä kuljetuskustannukset nouisisi 100%


      • suksi kuuhun
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Noin puoli prosenttia nousisi kuluttajahinnat. vaikka jollaoin pätkillä kuljetuskustannukset nouisisi 100%

        Juurihan väitit niiden nousevan puoli promillea (3 senttiä 60 eurosta). Nyt jo myönnät nousun olevan kymmenkertainen, mutta siltikin sulla on vielä desimaalipilkku väärässä kohdassa. Koita nyt ymmärtää, että ne kuljetukset hoidetaan nykyään suurimmaksi osaksi täysillä yhdistelmillä. Vain kuljetusketjun ääripäissä käytetään enemmälti nuppiautoja tai ajetaan vajaana.


      • suksi kuuhun kirjoitti:

        Juurihan väitit niiden nousevan puoli promillea (3 senttiä 60 eurosta). Nyt jo myönnät nousun olevan kymmenkertainen, mutta siltikin sulla on vielä desimaalipilkku väärässä kohdassa. Koita nyt ymmärtää, että ne kuljetukset hoidetaan nykyään suurimmaksi osaksi täysillä yhdistelmillä. Vain kuljetusketjun ääripäissä käytetään enemmälti nuppiautoja tai ajetaan vajaana.

        Totta, osa kuljetuksista hoidetaan täypserävaunulla, osa kuorma-autoilla... Osa kummallakin....

        Siksi se näkyisi hinnoissa jos ne yhdistelmät kiellettäisi kokonaan


      • öltrjöletuk
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Totta, osa kuljetuksista hoidetaan täypserävaunulla, osa kuorma-autoilla... Osa kummallakin....

        Siksi se näkyisi hinnoissa jos ne yhdistelmät kiellettäisi kokonaan

        pistäppä kiki oma firma pystyyn ja hanki nyt ens alkuun vaikka 10 uutta myyränpelotinta 10 metrin laatikoilla. tuolla laskutaidolla saan sen firman aivan varmasti kannattavaksi.


      • hillin vinkit
        öltrjöletuk kirjoitti:

        pistäppä kiki oma firma pystyyn ja hanki nyt ens alkuun vaikka 10 uutta myyränpelotinta 10 metrin laatikoilla. tuolla laskutaidolla saan sen firman aivan varmasti kannattavaksi.

        Kohta kiki on varmaan Suomen rikkaimpien listalla, kun saa tän homman ja taksibisneksensä pyörimään. ;)


    • K. Ujala

      LERVOA EI KORVAA KUKAAN!!

    • Libresse

      Toveri Nextlibra. kärryn oikaisua voi yrittää vedolla eli lisäämällä nopeutta. Näinhän se käytännössä toimii ja onnistuukin vielä kun noudattaa 80 km/h nopeusrajoitusta.
      10 km /h pelivara riittää kyllä kärryn oikaisuun. Et kai ole sitä marginaalisen pientä joukkoa kuljettajia jotka edelleen ajavat rajoitinta vasten. Kun ajaa 80 km/h polttoainetta säästyy valtavasti ja kuljettajalla on paljon rennompi olo ajaessa.
      Perillä ollaan melkein samaan aikaan.Itse ajoin ennen aina rajoitinta vasten.Pakotin itseni ajamaan vakionopeussäätimellä tasan 80 km/h ja ajamisesta tuli paljon mukavampaa.(kiitos vaan Shellin kuskeille jotka saivat minut uskomaan asian)

    • Pistän mölöä tulemaa

      Polttoainekuskit aloitti tämän 80 km/h "kansanliikkeen" ehkä polttoainefirmojen painostuksesta. Ensin minäkin naureskelin ja latasin täysillä ohitse tuolla moottoritiellä. Kun ei ollut rajoittimia 1980 -luvulla niin kaikki kuskit painoi pääteillä 100-110 km/h
      lasissa ja se oli kaikilla tapana. Mutta sitten luin artikkelin ammattilehdestä jossa kokeneempi kuski kertoi,että työnteosta tuli hauskempaa kun ei ajele kokoajan rajoitinta vasten. Päätin kokeilla,alussa oli vaikeaa,mutta kun totuin niin kyllä pitää paikkansa ajaminen ei ole ollenkaan niin tressaavaa.Olen huomannut ettei porukka ajele enää rajoitinta vasten esimerkiksi moottoriteillä tai kehäteillä. kuskit ei kerta kaikkiaan kehtaa lähtee ohittamaan edellä ajavaa 85 km/h kuskia.Idiootin virtuaalinen leima otsaan tulee kertaheitolla ohituksen jälkeen.

    • kantapään kautta 80

      Hyvää Joulua vaan kaikille. Olen huomannut,että kun kovempaa ajava raskas ajoneuvo lähestyy moottoritiellä niin kiltisti jää taakse kun itse ajelen 85 km/h.
      Ainoastaan polakit ja Viron pojat kajauttaa täysillä ohitse Annetaan se heille anteeksi
      kun eivät hyvän päälle mitään ymmärrä.Mitään ei voita sillä 5 km/h ,mutta kokoajan pitää funtsia kannattaako lähteä ohittamaan?Pääsenkö varmasti ohitse?Vitsi jos jään siihen rinnalle roikkumaan ? On se nyt noloa palata ohitettavan taakse takaisin?
      Näistä kaikista seikoista syntyy se rennompi asenne työntekoon kun valitsee 80 km /h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe