Uuden Audin öljynkulutus

Naisautoilija

Minulla on vajaan vuoden vanha Audi A4, 2,0. Kun olin ajanut sillä 12000 km, se oli kuluttanut öljyä 1 litran. Nyt olen ajanut 15000 km, ja taas on kulunut 1 litra. Minulla on ollut aikaisemmin kaksi Audia, ja ne eivät ole öljyä kuluttaneet. Onko tällainen öljynkulutus normaalia, ja kuinka kauan se jatkuu, vai onko autossa jotakin vikaa? Huollossahan ei tällaiseen oteta kantaa, pyydetään vain lisäämään öljyä. Öljyvuotoa ei ole ollut. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

64

17850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ostin 2003 A4:n 2.0 -koneella. Myyjän sanoin: "LongLife-huoltojärjestelmän pitkiin huoltoväleihin kuuluu luonnollisena, että kone saattaa kuluttaa öljyä. Älä säikähdä tätä -- se ei [välttämättä] ole merkki öljyvuodosta, vaan on normaalia. Kulutus voi olla jotain luokkaa 0.5-1 litra/15000km. Lisäät vaan sitten LongLife-öljyä. Uudet autot saattavat kuluttaa öljyä vielä enemmänkin ensimmäisten kilometrien aikana."

      Joku voisi kyllä heittää kommentin tähän, että onko tuohon aidosti luottamista??? Itse pidän tätä kyllä ihan uskottavana asiana. Kerran vuodessa reilu puoli litraa on ehkä siedettävää?

      • Sixinline

      • aaa

        tuolle koneelle on kyllä tyypillistä jopa 0,5 litran kulutus per 1000km. Itselläni oli näin ja parilla ystävälläkin, mutta sehän on normaalia kun se on toleranssissa. Huoltoväli oli 30000 km eikä öljyä taritse lisätä kuin 15-16 litraa...


      • meganikko..

        siis litran ,melko uusi auto??.Taitaapa olla pian vanha auto koska eihän uudet autot syö vuosiin öljyä ja tommosta määrää vanhoihinkaan lisäillä.Mitäs tossa voit tehdä kun lisäillä öljyjä vaan..


      • -oooo-

        Tuollainen kulutus on aivan normaalia.
        Öljynlaatu alkaa 12-13 t jälkeen heikkeneen.
        Periaatteessaan kannattaisi vaihtaa uudet öljyt LL-huollon puolessa välissä eli n. 15 t km.


    • kokemukseni

      Myyjä sanoi, että lisää 0.5l vasta kun näyttö pyytää sitä, 29t eikä pyyntöä tullut, vaikka tikussa taso oli alle alarajan.

      Vaihdon jälkeen tuntui taso vajenevan varsin reilusti täydestä. Ehkäpä öljyä kulkeutuu moottorista pois, jos sitä on kovin paljon. Kannattanee pitää öljymäärä lähempänä minimirajaa.

      Uuden auton mukana tulee tuo 1l öljypurkki, joten jos vaihtovälillä tuo riittää, niin tuskinpa tuo antaa aihetta toimenpiteisiin.

      • Naisautoilija

        Audillani on nyt ajettu 15000 km ja siihen on pitänyt lisätä 2 litraa öljyä. Ensimmäisen kerran öljy tarkistettiin 6000 km:n jälkeen, ja silloin öljyä ei ollut kulunut lainkaan. Sitten 12000 km:n kohdalla näyttöön tuli ilmoitus, että öljyä on lisättävä. Nyt tuon jälkeen on ajettu 3000 km, ja taas oli lisättävä 1 l. Epäilen, että jotakin on pielessä, mutta huollossa eivät ota kantaa.


      • Jamppa1
        Naisautoilija kirjoitti:

        Audillani on nyt ajettu 15000 km ja siihen on pitänyt lisätä 2 litraa öljyä. Ensimmäisen kerran öljy tarkistettiin 6000 km:n jälkeen, ja silloin öljyä ei ollut kulunut lainkaan. Sitten 12000 km:n kohdalla näyttöön tuli ilmoitus, että öljyä on lisättävä. Nyt tuon jälkeen on ajettu 3000 km, ja taas oli lisättävä 1 l. Epäilen, että jotakin on pielessä, mutta huollossa eivät ota kantaa.

        juttu että joko sulla on kyseessä todella rankka mittausvirhe tai öljylaadun vaihdos tai sitten sieltä on öljyrengas poikki tms. vähemmän kivaa.

        Miten niin eivät ota huollossa kantaa? Pakkohan niiden nyt jotain kantaa on siihen ottaa kun on takuun alainen auto. Jos eivät ota kantaa niin soita maahantuojalle ja käske niiden ottamaan kantaa.

        Olen sitä mieltä että tietty säännöllisen suuruinen kulutus kuulu näissä asiaan (ja siitä on ihan turha kenenkään paskapotkurijannujen soittaa suutansa) mutta ei sen pitäisi noin yhtäkkiä lisääntyä. No jokatapauksessa sitä öljytikkua ei tarvitse sääliä eli sitä voi käyttää useamminkin kuin kerran 6 tkm aikana.


      • aaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        juttu että joko sulla on kyseessä todella rankka mittausvirhe tai öljylaadun vaihdos tai sitten sieltä on öljyrengas poikki tms. vähemmän kivaa.

        Miten niin eivät ota huollossa kantaa? Pakkohan niiden nyt jotain kantaa on siihen ottaa kun on takuun alainen auto. Jos eivät ota kantaa niin soita maahantuojalle ja käske niiden ottamaan kantaa.

        Olen sitä mieltä että tietty säännöllisen suuruinen kulutus kuulu näissä asiaan (ja siitä on ihan turha kenenkään paskapotkurijannujen soittaa suutansa) mutta ei sen pitäisi noin yhtäkkiä lisääntyä. No jokatapauksessa sitä öljytikkua ei tarvitse sääliä eli sitä voi käyttää useamminkin kuin kerran 6 tkm aikana.

        se on toleranssin sisällä toi kulutus. Itse taistelin huollon kanssa myös ja siellä ei oltu kuulltukkaan että kone voisi viedä 0,5 litraa öljyä/1000km. Kummasti ne myönsi kuitenkin tutulleni, joka on autokauppias että 0,5 litran kulutus on mahdollista ja yleistä etenkin 2,0 koneessa.


      • ...
        aaa kirjoitti:

        se on toleranssin sisällä toi kulutus. Itse taistelin huollon kanssa myös ja siellä ei oltu kuulltukkaan että kone voisi viedä 0,5 litraa öljyä/1000km. Kummasti ne myönsi kuitenkin tutulleni, joka on autokauppias että 0,5 litran kulutus on mahdollista ja yleistä etenkin 2,0 koneessa.

        Kävin tänään ihan merkkiliikkeessä kyselemässä tästä huoltotouhusta. Huoltoneuvoja kertoi, että valmistajan mukaan 2.0 (ALT)-koneen öljytoleranssi on 1 l / 1000 km, mitä pidän kohtuuttoman kovana. Onneksi ei ole kohdalleni osunut... (koputetaan puuta, kopkop)


      • Naisautoilija
        ... kirjoitti:

        Kävin tänään ihan merkkiliikkeessä kyselemässä tästä huoltotouhusta. Huoltoneuvoja kertoi, että valmistajan mukaan 2.0 (ALT)-koneen öljytoleranssi on 1 l / 1000 km, mitä pidän kohtuuttoman kovana. Onneksi ei ole kohdalleni osunut... (koputetaan puuta, kopkop)

        sanotaan, että öljynkulutus voi olla 1 l / 1000 km. Luulin painovirheeksi, mutta se olikin totta!


      • Japa
        Naisautoilija kirjoitti:

        Audillani on nyt ajettu 15000 km ja siihen on pitänyt lisätä 2 litraa öljyä. Ensimmäisen kerran öljy tarkistettiin 6000 km:n jälkeen, ja silloin öljyä ei ollut kulunut lainkaan. Sitten 12000 km:n kohdalla näyttöön tuli ilmoitus, että öljyä on lisättävä. Nyt tuon jälkeen on ajettu 3000 km, ja taas oli lisättävä 1 l. Epäilen, että jotakin on pielessä, mutta huollossa eivät ota kantaa.

        Mulla on vm. -04 1.8T ja olen sillä ajanut nyt n. 26 tkm. Öljyä olen lisännyt vain sen yhden litran jonka liikkeestä mukana sain. Nyt öljynmäärä on hieman alarajan alapuolella. Enää en viitsi lisätä koska kohtahan on ensimmäinen huolto. Siihen liittyen, tietääkö kukaan suurinpiirtein mitä 30 tkm huolto maksaa?


    • teknikko

      Omaan Stilooni ei ole tarvinnut lisätä kertakaan, eikä mittatikussakaan sitä huomaa, ajettu jo sentään 9000km.

      Itse en hyväksyisi uudessa autossa tuollaisia öljynkulutuslukemia.

      Ei kai se ole normaalia, että 10000km:ssa pitää lisätä 10 litraa öljyä.

      Tuollaisella kulutuksella öljyjä ei tarvitse vaihtaa, riittää kun vaihtaa vain suodattimen.

      • ja maksaa

        Se että öljyn kanssa hääriminen ei ole kuulunut enää pariin vuosikymmeneen normaaliin autoiluun on aivan selvä.

        Tämän lisäksi litran kulutus on myös kustannuskysymys. Jos ajaa esim. tyypilliset 20 tkm vuodessa ja lisää 20 ltr longlife -öljyä siihen saa varata ylimääräistä rahaa 300-400 euroa, jolla rahoittaa esim. muutaman tuhannen kilometrin bensamenot.


      • HD / TT
        ja maksaa kirjoitti:

        Se että öljyn kanssa hääriminen ei ole kuulunut enää pariin vuosikymmeneen normaaliin autoiluun on aivan selvä.

        Tämän lisäksi litran kulutus on myös kustannuskysymys. Jos ajaa esim. tyypilliset 20 tkm vuodessa ja lisää 20 ltr longlife -öljyä siihen saa varata ylimääräistä rahaa 300-400 euroa, jolla rahoittaa esim. muutaman tuhannen kilometrin bensamenot.

        Harrikkahan on tunnettu että se ei vuoda öljyä vaan ainoastaan merkkaa reviirinsä. Eiköhän se ole Audinkin kohdalla näin...


    • voi tehdä

      noin surkeita moottoreita, jotka kuluttavat öljyä litrakaupalla muutaman tuhannen kilometrin matkalla?!?

    • tomi-i

      Mulla tullut vuodessa uuteen A4:een kilometrejä nyt 17000 ja oon lisännyt kolme kertaa ja noin 2dl per lisäys. Merkkivalo syttynyt n. 5000km välein. Katotaan jatkuuko :) Antoivat luovutuksessa purkin öljyä ja sanoivat että hyvin mahdollisesti joudut lisään alussa öljyä.

      • oili

        Voi hyvänen aika! Noin kallis auto, ja kuitenkin pitää vielä öljyjä lisäillä ja läträillä samanlailla kuin vanhojen romujen kanssa. Sinänsä harmittavaa, voin kuvitella tunteen.


      • Jamppa1
        oili kirjoitti:

        Voi hyvänen aika! Noin kallis auto, ja kuitenkin pitää vielä öljyjä lisäillä ja läträillä samanlailla kuin vanhojen romujen kanssa. Sinänsä harmittavaa, voin kuvitella tunteen.

        vitsi. Voin muuten valaista teitä VAG:tä tuntemattomia omasta mielestänne maailman parhailla, millä lie rottelolla tai polkupyörällä ajavia, että vikoja on kaikissa koneissa. BMW tyyppivikana öljypumppu ja alakerran laakerit. Toyotalla tyyppivikana männänrenkaat. Siis toyotalla, jota pidetään maailman laadukkaimpana massatuotantoautona.

        Näitä sattuu ja listaa voi jatkaa loputtomiin enkä mäkään kierrä vinoilemassa näille ihmisille siitä millään palstalla tai elävässä elämässä.

        Jos tähän bullshitin keskelle tohtii heittää vielä lisää faktaa, niin kyllä se kone on näissä autoissa se osa joka kestää ja pitkään. Kaiken muun saa rempata ja hitsata ennenkuin koneelle tarvitsee tehdä mitään. Paitsi jos siinä on joku valmistusvika, joka tulisi tietenkin korjata. Ja sen kirjan litra/ tkm on todella onneton perustelu korjauksesta kieltäytymiselle jos koneessa on öljynkulutus useita desejä / tkm.

        Se kirjan arvo tarkoittaa ihan eri asiaa kun mitä tässäkin tapauksessa myyjäliike sössöttää.


      • ei olekaan
        Jamppa1 kirjoitti:

        vitsi. Voin muuten valaista teitä VAG:tä tuntemattomia omasta mielestänne maailman parhailla, millä lie rottelolla tai polkupyörällä ajavia, että vikoja on kaikissa koneissa. BMW tyyppivikana öljypumppu ja alakerran laakerit. Toyotalla tyyppivikana männänrenkaat. Siis toyotalla, jota pidetään maailman laadukkaimpana massatuotantoautona.

        Näitä sattuu ja listaa voi jatkaa loputtomiin enkä mäkään kierrä vinoilemassa näille ihmisille siitä millään palstalla tai elävässä elämässä.

        Jos tähän bullshitin keskelle tohtii heittää vielä lisää faktaa, niin kyllä se kone on näissä autoissa se osa joka kestää ja pitkään. Kaiken muun saa rempata ja hitsata ennenkuin koneelle tarvitsee tehdä mitään. Paitsi jos siinä on joku valmistusvika, joka tulisi tietenkin korjata. Ja sen kirjan litra/ tkm on todella onneton perustelu korjauksesta kieltäytymiselle jos koneessa on öljynkulutus useita desejä / tkm.

        Se kirjan arvo tarkoittaa ihan eri asiaa kun mitä tässäkin tapauksessa myyjäliike sössöttää.

        vika vaan ominaisuus!


    • Spörtsi

      Kiva katsella, kun pukuherrat ovat pysähtyneet bussipysäkeille, ja lisäilevät öljyä "hienoihin" audeihinsa x)

      • A4 2.0

        Olen ajellut omallani nyt 172tkm ja on kuluttanut öljyä uudesta saakka. Hieman kulutus vaihtelee eri öljymerkeillä mutta noin 1d/1000km on kuluttanut. Niitä pitkään ajoa kestäviä öljyjä tähän koneeseen ei kylläkään voi laittaa että siltäosin on audi kyllä tehnyt suunnittelussa virheen ja on se minunkin naapurini joskus naureskellut kun sitä sinne lisäilen! Miksikö audilla ei ole huomattu tätä jo testi vaiheessa...


      • Jaska
        A4 2.0 kirjoitti:

        Olen ajellut omallani nyt 172tkm ja on kuluttanut öljyä uudesta saakka. Hieman kulutus vaihtelee eri öljymerkeillä mutta noin 1d/1000km on kuluttanut. Niitä pitkään ajoa kestäviä öljyjä tähän koneeseen ei kylläkään voi laittaa että siltäosin on audi kyllä tehnyt suunnittelussa virheen ja on se minunkin naapurini joskus naureskellut kun sitä sinne lisäilen! Miksikö audilla ei ole huomattu tätä jo testi vaiheessa...

        ei syö öljyä niin paljoa, että sitä pitäisi vaihtovälillä (longlife) lisätä.

        Taitaa moottoreissa olla yksilöllisiä eroja?


      • A4 Tdi
        Jaska kirjoitti:

        ei syö öljyä niin paljoa, että sitä pitäisi vaihtovälillä (longlife) lisätä.

        Taitaa moottoreissa olla yksilöllisiä eroja?

        Taitaa laadussa olla ongelmia, kun moottoreistakin tulee mitä sattuu.


    • a4 1.8 t 1996

      On vissiin audilla mennyt laatu alaspäin kun ei nää vanhat paskatkaan vie öljyä,ei hupene kymppitonnille tikusta puolta milliä!

      • ja nyt huolettaa!

        Taitaa olla paska koko audi!! Nissan primera vm 95 ja 312tkm ajettu ja kymppitonnin välein öljyt vaihtanut ja sillä välillä tikun puoliväliin öljy AINA laskeutunut! Itse kaikki huollot korjaukset tehnyt ja 130tkm ajalla nämä kulut alta 2000€ laskettuna myös alusta sarja 700...
        Taidan pysyä japsi autossa! Vai miten on?


      • audi002
        ja nyt huolettaa! kirjoitti:

        Taitaa olla paska koko audi!! Nissan primera vm 95 ja 312tkm ajettu ja kymppitonnin välein öljyt vaihtanut ja sillä välillä tikun puoliväliin öljy AINA laskeutunut! Itse kaikki huollot korjaukset tehnyt ja 130tkm ajalla nämä kulut alta 2000€ laskettuna myös alusta sarja 700...
        Taidan pysyä japsi autossa! Vai miten on?

        poika on reffää jollain jaffamallin datsunilla EI VOI OLLA TOTTA


      • A4 1,8T -96
        audi002 kirjoitti:

        poika on reffää jollain jaffamallin datsunilla EI VOI OLLA TOTTA

        Mun Audissa on mittarissa 193tkm. Nyt syö öljyä aika tarkalleen 1l/1000km. Kannessa näkyy pieniä vuotoja. En tiedä että pitäisikö huolestua tuollaisesta öljynkulutuksesta?
        Primeran 2,0 (240tkm) ajoin yli kymppitonnin ja lisäsin öljyä ½litraa.

        Kuinka suuri öljykulutuksen pitää olla, että se näkyy jo pakokaasuissa?


    • Roadspringer

      Käsittämätöntä tuo Audin öljynkulutus, ei tuota öljytikun vahtimista kukaan paljon ajava jaksa tehdä. Minulla ollut Volvoja S60 D5 2001 jolla ajoin 300tkm ja nyt V70 2008 D5 jolla ajanut nyt kohta 200tkm. Ikinä ei ole tarvinnut huoltojen välillä lisätä öljyä. Huoltoväli on kuitenkin 30 tkm. Itse ajan Volvolla noin 70tkm/vuosi.

      • A5 3.0 TDI

        Voi voi kun ne Volvo-"miehet" jaksaa täällä päivystää. Menkää nyt muualle niiden Volvon romujen kanssa. Emme me Audin omistajatkaan hillu siellä Volvo-palstalla.

        Mikä teidät tänne ajaa? Katkeruus siitä kun rahat eivät riittäneet uuteen Audiin, vaan johonkin 200tkm ajettuun Volvon rämään?

        Itse teen autovalintani aina Audin, BMW:n ja Mersun välillä, mitään Volvoa en
        edes harkitse.


      • uny5m3 mn6
        A5 3.0 TDI kirjoitti:

        Voi voi kun ne Volvo-"miehet" jaksaa täällä päivystää. Menkää nyt muualle niiden Volvon romujen kanssa. Emme me Audin omistajatkaan hillu siellä Volvo-palstalla.

        Mikä teidät tänne ajaa? Katkeruus siitä kun rahat eivät riittäneet uuteen Audiin, vaan johonkin 200tkm ajettuun Volvon rämään?

        Itse teen autovalintani aina Audin, BMW:n ja Mersun välillä, mitään Volvoa en
        edes harkitse.

        Yhtä hyvin voisit valita Dacian, Ladan ja Mersun välillä, mutta makunsa kullakin.


    • A4

      Vaikka eri moottorit rakennetaan hiukan eri toleransseilla, koneen tyyppi itsessään ei määrittele absoluuttista totuutta öljynkulutuksesta. Siihen vaikuttaa aika tavalla myös auton käyttö. Liikkeellelähdöt ilman lohkolämmitintä talvikeleillä, repivä ajotyyli, raskaan perävaunun vetäminen, tai tiuhaan toistuvat koneen käynnistykset / sammutukset ovat kaikki tekijöitä, jotka väistämättä näkyvät sekä öljynkulutuksessa että huoltovälin pituudessa.

      Itselläni on kokemusta neljästä eri Audin / VAG:n koneesta: 1.8 turbo, 2.0, 1.9 TDI sekä 2.0 TDI. Käytän lohkolämmitintä ja ajan voittopuolisesti isoilla teillä suhteellisen pitkiä matkoja (50km ) kevyellä kuormalla. Noilla parametreillä jokainen moottori on säännöllisesti haukannut ekan huoltovälin aikana (n. 20tkm) noin litran, mutta sen jälkeen öljynkulutus on poikkeuksetta rauhoittunut. Tuo 2.0 (vm 2005) oli alkuvaiheen jälkeen todella pihi, seuraavien huoltojen välillä ei öljyä tarvinnut enää lisätä lainkaan. Muitten moottoreitten öljynkulutus on ollut puolen litran luokassa huoltovälin aikana.

    • jepuliska

      kyllä vag konsernin tuotteille öljy kelpaa. huolestua kannattaa jos kulustus on luokkaa 1l/1000km. ennemmin sitä laitaa pari kymppiä huoltovälillä öljyihin kuin sortuu bmw tai m-b virityksiin

    • KKivelä

      Kestäväksi suunnitellun auton moottorin kuuluu syödä öljyä. Öljyrenkaan kuuluu jättää ohut öljykerros sylinterin seinämään joka palaa tietenkin pois työtahdin aikana. Tämän öljykerroksen tarkoitus on poistaa kitkaa männän ja sylinterin väliltä ja vähentää kulumista.
      Jos moottori ei syö öljyä, se ei voitele kunnolla joten se on lyhytikäinen kone.
      Itse ainakin olisin huolissani jos oma autoni ei söisi yhtään. Se voisi olla reklamaation aihe maahantuojalle päinvastoin kuin litran parin öljynsyönti / öljynvaihtoväli. 80- luvun meset saattoivat syödä sen 0,5 litraa / 1000 km uudesta lähtien ja niillä ajettiin 1,0 - 1,5 miljoonaa km moottoria purkamatta, jakopää vain uusittiin kertaalleen ja venttiilit hiottiin kerran sillä matkalla.

      • Kalle Halli

        Kyllä 1l/1000 kilometrillä kertoo jostakin muusta, kuin hyvästä moottorin suunnittelusta. Itse ajan BMW- merkkisellä ajoneuvolla ja öljynkulutus ei ole ollut ongelma millään BMW-mallilla. Ymmärrän että teitä koskee, kun olette pettyneet näihin VAG- unkari viritelmiin.


      • Kalle Halli kirjoitti:

        Kyllä 1l/1000 kilometrillä kertoo jostakin muusta, kuin hyvästä moottorin suunnittelusta. Itse ajan BMW- merkkisellä ajoneuvolla ja öljynkulutus ei ole ollut ongelma millään BMW-mallilla. Ymmärrän että teitä koskee, kun olette pettyneet näihin VAG- unkari viritelmiin.

        Minulla oli Bmw vei 1l öljyä / 1000km...vasta ostettu autoliikkeestä ja liike osti sen pois minulta :) ei ole normaalia...


    • Audi-oil separator

      Aina on ollut niin, että jos öljyä pitää lisätä vaihtovälillä, niin koneessa on jotakin vikaa. Kun nuoruudessani ajelin lukuisilla erilaisilla vanhoilla Volvoilla, niin ei niin öljyä tarvinnut lisätä, vaihto vain.
      Eikä luotettavissa autoissa edes tarvinnut vahtia öljyn tasoa.
      Viimeiksi olen kotioloissa öljyä lisännyt asuntovelkaisena Ladan koneeseen joskus 80-luvulla , mutta sitten siirryin japseihin. Öljyongelmat loppuivat samalla. mazdalla ajelin 260 tkm ilman öljyn lisäystä ja nyt useita vuosia tojolla sen jälkeen 328 tkm , eikä vielä ole tarvinnut lisätä.
      Toki muutaman millin öljytaso vajenee vaihtovälillä, mutta viivojen väli on 21 mm, joten vielä on varaa kosolti kulumiseen ennenkuin mikään keltainen valo syttyy. Näillä 5S-FE koneilla ajaa huolettomasti 500 tkm.
      Jätetäänkö audilla moottorien testaus asiakkaan tehtäväksi, kun tuntuu olevan niin kirjavan tasoista tuotantoa.
      Kyllä auton koneen saa hiottua öljyä kuluttamattomaksi, jos siihen halutaan panostaa ja käytetään korkealuokkaisia osia kokoonpanossa. Tuleeko männänrenkaatkin Meksikosta kun vageneitten lämmityslaitteet tuntuu olevan siellä kehitettyjä.

    • A5 longlife at all?

      A5 2.0 TFSI -2010 malli aj. 21 tkm. öljyvalo huutanut lisäämään öljyä max 1l n. 3500 km välein viimeisen kympin aikana. Ei ollenkaan vaikuta hyvältä, sillä eka huolto tulossa vasta 9000 km päästä. Aikanaan 2002 Passatissa 2 litran koneella sekin -öljyä alkoi kulumaan n. 30 000 km kohdalla - hirveän taistelun jälkeen autoon vaihdettiin puoli moottoria, jonka jälkeen auto meni vaihtoon ja päätin ettei volkkariin palata hetkeen.. erittäin hyvä auto, mutta voiko öljyä palaa tuohon malliin ja vielä niin että kone on kunnossa???

      • A5 Sportback

        Vaimolleni on käytössä myös vm. 2010 oleva A5 tuolla samalla 2.0 TFSI-koneella ja öljynkulutus on reipasta. Noin 3000-3500 km ajon jälkeen saa öljyä lisätä aina sen noin 1 litran. Asiaa moneen kertaan olen huollosta tiedustellut ja aina sama vastaus, jonka mukaan on vielä toleranssissa. Moottorinohjausyksikköä on huollossa kuulemma hieman muutettu kampikammion paineeseen liittyen. Tällä ei kuitenkaan vaikutusta. Maahantuoja väittää moottorin sijoitustavan vaikuttavan kulutukseen. Autolla on nyt ajettu noin 36000 km ja öljyä on lisätty noin 12 litraa. Mielestäni öljynkulutus on aivan käsittämätöntä!


      • A5 2.0TFSI
        A5 Sportback kirjoitti:

        Vaimolleni on käytössä myös vm. 2010 oleva A5 tuolla samalla 2.0 TFSI-koneella ja öljynkulutus on reipasta. Noin 3000-3500 km ajon jälkeen saa öljyä lisätä aina sen noin 1 litran. Asiaa moneen kertaan olen huollosta tiedustellut ja aina sama vastaus, jonka mukaan on vielä toleranssissa. Moottorinohjausyksikköä on huollossa kuulemma hieman muutettu kampikammion paineeseen liittyen. Tällä ei kuitenkaan vaikutusta. Maahantuoja väittää moottorin sijoitustavan vaikuttavan kulutukseen. Autolla on nyt ajettu noin 36000 km ja öljyä on lisätty noin 12 litraa. Mielestäni öljynkulutus on aivan käsittämätöntä!

        Sama malli samalla koneella - kulutus mitattiin virasllsiesti Audilla ja oli 0,32l/1000km, ohjelmistopäivitys tehty, jonka jälkeen vaihdettiin männänrenkaat. Tämän jälkeen ajettu n. 10tkm eikä öljyä ole tarvinnut lisätä....


    • turha laitos

      eiköhän tuo ole ominaisuus,kun audista on kyse.

    • OlliL

      Mulla on A4-2.4 V6 jossa menee 3dl/1000 km sitä kallista longlifeä. Eihän tuo paljoa ole,on manuaalin ilmoittamassa toleransissa. Käytännössä toimin niin että nollaan stripin kun laitan öljypinnan ylämittaan ja sen jälkeen lisään ilman tikun tarkistusta sen kolme desiä 1000km välein,se menee kätevästi samalla kun täyttää pissapojan.

      Mulla oli ennen tätä e-39 BMW joka ei kuluttanut lainkaan vaikka mittarissa oli jo 290000km.
      On tulut mieleen että onko nämä Audit ja VAG konsernin muutkin autot aina kuluttaneet öjyä? vai onko tämä tullut kuvioihin mukaan vasta nyt 2000 luvulla kun konserni on autoissaan panostanut voimakkaasti moottoreihin joissa on hyvin suuri talodellisuuden / tehon suhde, kuten TFSI koneet?
      Se että Audissa, Volkareissa ym.ei yleensä ole öljyvuotoa, vaan kulutus tapahtuu palotilassa niin pienenä ettei se ei näy pakokaasussa viittaa moottorin ominaisuuteen, mutta mikä ja miksi tämä ominaisuus on?

      Joku tässä topicissa aiemmin viittasi että moottorin voitelu on näin varmistettu, jättämällä ohut voitelukalvo männänrenkaiden ja sylinterin väliiin,se on tavallaan järkeenkäypää mutta jos näin on niin miksei tehdas sitä kerro?

    • mekanikko1

      Vaihtakaa öljyä!

      Castroli tuntuu maistuvan koneelle kuin koneelle. Castrol hyötyy, sinä häviät.

      Vaihtakaa vaikka normaaliöljyyn, ja teettäkää 10tkm välein väliöljynvaihto jossain huoltsikalla.. Pysyy konekkin puhtaanpana, eikä öljypaska pala kiinni koneen sisuksiin tikkuien öljyporaukset yms, joka taas hieman huonommalla tuurilla aiheuttaa tulevaisuudessa kalliita koneremontteja.

    • juki6

      Paras ratkaisu Mobil 1 koneeseen maksaa 30 euroo ja vaihdat kymppitonnin välein.Pysyy kone puhtaana. Long life on moottorin surma.

    • juakko1

      Katsoin tuossa viikonloppuna lähetystä formuloista Saksan GBstä. Ossi Oikariselta kysyttiin Kimi Räikösen ajamana F1 auto Helsingistä Lappiin eli n. 1000 km.
      Yhtenä pointtina oli kolmen öljylitran lisäys matkan aikana. Melko paskoja koneita, kun kuluttaa öljyä noinkin paljon, vaikka ovat viimeisintä tekniikkaa,vai olisiko kilometrit loppu aiemmin, jos öljyä ei kuluisi??
      Sitä sopii miettiä!!

      • if98878

        heh heh,saksalaiset insinöörit,heh heh!-sutta tulee ku liukuhihnalta!Audin ja VW:n moottorit ja vaihteistot,voi herran jestas!


    • janoinen oil

      Omaan 2007 A6 2,0T koneeseen sai lisätä öljyä 6 viikon välein ja kilsoja ei tullut paljon. Reilu puolet öljypullosta kerralla. hirveä kulutus siis. Vuotoja ei ollut. olikohan tuossa moottorissa jotkain vikaa, tuntui kuitenkin toimivan mainiosti.

    • 2,4 twin cam

      Omaan 370 tkm ajettuun, neloskoneella ruuditettuun jenkkiini joudun lisäämään öljyä vain 0.2 l - kymppitonnin välein. Öljynä käytän Helixiä ja hyvin on pelittänyt. Jos tämä mun auto alkais kuluttaa öljyä litran tuhatta kilsaa kohti, niin konehan olisi silloin varmasti remontin tarpeessa.

    • kusettaja....

      Audin moottorit ovat jo tehtaalta lähtiessään remontin tarpeessa. Mutta se kompensoidaan asiakkaalle paksista löytyvällä öljypullolla........

    • Kansanauto

      Omassa 2010 TSI Volkarissa ei tarvitse öljyjä vaihtaa ollenkaan, lisää vaan sen 0,5 litraa aina 3000 km välein ja öljyt vaihtuu pikkuhiljaa luonnollisesti. Ei ole ongelma. Ei tehdä siitä ongelmaa, vaan etu.

    • suikka1

      Älkää välittäkö näistä audin/ vag mollaajista. Menkää Googleen ja pistäkää hakuun vaikka mikä automerkki öljynkulutus, niin sama valitus löytyy niin mesen omistajilta tai
      vaikka toyotan omistajilta, fordista puhumattakaan. Miksi vi**ssa autoni vie niin paljon
      öljyä on yleisin kysymys.
      Luulin, ettei oman ruotsalaismerkkini (toinen laatumerkki perheessäni) kohdalla olisi tuota öljynkulutusongelmaa, mutta yllätys, yllätys
      Google olikin eri mieltä.

      • yllätys, yllätys

        Juuri guuglasin kuten neuvottiin eli oma automerkkini (ei VAG) ja öljynkulutus. Tuloksena oli ainoastaan Volkkari, Audi ja Skoda-linkkejä. Ei yhtään (!!!) koskien omaa automerkkiäni.... Tuo guuglaus nyt kyllä viimeistään vahvisti minulle missä koneissa noita ongelmia on....


    • ota iisisti,ei hätää

      Kyllähän jotkut vag autot kuluttaa öljyä ja jotkut taas ei, mutta miksi muut piilottautuu sen taakse, jos oman merkin tuotteissa on samaa vikaa. Ei se omasta autosta parempaa tee, jos haukkuu vag merkin tuotteita, ja sama ongelma on myös itsellä.
      Tässä vaikka yksi linkki ei vag tuotteesta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/4263207

    • öljy on halpaa
    • Soikeat sylinterit

      Varmaankin mukavaa ajella autolla, jossa on soikeat sylinterit. Ei öljynkulutuksella kyllä ole mitään tekemistä voitelun kanssa. Ehkä pakoputki kuitenkin kestää pitempään, kun öljy tulee suoraan putken kautta pihalle.
      Oma BMW syö samasta syystä öljyä, on kuulemma sylinterin seinämät niin kovaa ainetta, että hioutuu vasta isommilla kilometreillä (nyt 58.000km)
      Volvoihin en ole ikinä aiemmin lisännyt 800.000km:n ajoilla, paitsi vaimon D5- moottoriin vuosi sitten puoli litraa, mutta se olikin uusi auto ja eikös ne ensin vähän kulutakin.. Ostin vuonna 1998 litran Castrolia, mutta käytin sen lopulta ruohonleikkurissa, kun autoihin ei mahtunut...

    • maztoynis

      No niin. Päästänhän siihen asiaankin. Kyllähän voitelu nimenomaan liittyy öljynkulutukseen. Mitä pienempi kitka männän ja sylinterin välissä, sitä pienempi polttoaineen kulutus ja myöskin suurempi öljyn kulutus. Nykyautoissa päästöjen lisääntyminen ja bensan/ muun polttoaineen kulutus on pyritty minimoimaan ja sylinterin kitka on tehty mahdollisimman pieneksi, joka lisää öljyn kulutusta. Jopa ennen öljyä kuluttamattomina pidetyt japanilaiset autot on lisänneet öljynkulutusta (harmittaa).
      Ja joka automerkillä on ns. longlife öljynlitkut, jotka vielä entisestään lisää sitä kulutusta, ja pahassa lykyssä ei kriittisissä olosuhteissa riitä voiteluun ja voi aiheuttaa moottorin kulumista. Ja edelleen vielä lisääntyvää öljynkulutusta.
      Ja vielä tuohon bemarin koviin sylinterinseinämiin ja iltasanomien suureen sallittuun öljyn kulutukseen. Ole huoleti. Kaikki tämä on tehty päästöjen ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi. Jos öljynkulutus ei bemarissasi lopu, niin voit kehua autoasi kovaksi peliksi, ainakin sylinteriputkien osalta. ( Ei hernettä nenään, öljy on halpaa. Sitähän me kaikki täällä nykyään lisäillään.)

    • ..----...

      Täyttä sontaa koko sepustus.

    • maztoynis

      Eikö täällä saa kirjoittaaa sontaa, kun 95 % talläkin kirjoitetusta on sitä itseänsä, vai
      osuiko kalikka....

      • maztoynis

        Ja katso vielä ylempää OlliL, samanlainen sonnan vääntäjä ja sori kirotusvireet


      • maztoynis
        maztoynis kirjoitti:

        Ja katso vielä ylempää OlliL, samanlainen sonnan vääntäjä ja sori kirotusvireet

        Ja vielä yksi kommentti. Japanilaiset autot on kuitenkin kaikista laadukkaimpia, vaikkei ehkä parhaimpia ajoltaan. Vaikkakin ne euroopassa tai muualla valmistetut japsit uhkaa tätä laadun taetta. Säteileekö teillä...?


      • maztoynis
        maztoynis kirjoitti:

        Ja vielä yksi kommentti. Japanilaiset autot on kuitenkin kaikista laadukkaimpia, vaikkei ehkä parhaimpia ajoltaan. Vaikkakin ne euroopassa tai muualla valmistetut japsit uhkaa tätä laadun taetta. Säteileekö teillä...?

        Ja vielä sori Audisteille. Tämähän piti olla teidän keskustelupalsta ja me muut tultiin tänne viisastelemaan...


    • Öljyä kuuluu kulua

      1.6 TDI syö öljynvaihtovälillä 3,5 l öljyä, aika vähän ottaen huomioon, että 30 tkm tulee täyteen karvan alta kahdessa vuodessa.

    • at3

      Hanki kunnon auto äläkä Audin romua johon kaataa litrakaupalla öljyä!Pysyy sun sievät sormetkin puhtaana!

    • Punto on fiksu

      Se on hauskaa kun meni minne tahansa autopalstalle tai foorumille niin toiset haukkuvat toistensa autot ja kaikki merkit! jokainen auton omistaja kuitenkin tietää, että sitä autoa pitää aina jossakin vaiheessa huoltoo tai korjata, jos ostaa aina uuden auton vähän väliä niin korjauksilta voi v'älttyä hyvällä tuurilla mutta näihin menevä raha on kuitenki kompensoitu monin kerroin siinä uuden auton hintalapussa ja vaihtotappiossa viimeistään :D

      Itse ajan autolla työ/koulutus/harrastus ajoja vuodessa keskimäärin 45-65tkm ja nämä ajot suoritetaan 06 vuoden puntolla jonka taulussa on nyt viime katsauksen jälkeen 367tkm ja tämä pikkukikkare on kuitenkin 1.2 koneella. hyvin kulkee muttei kuluta, öljyä vie 1-3 desiä vaihtoväliä (10tkm) kohden (öljytilavuus 2.8l) aina on tämän verran kuluttanut auto on ollut perheessä 2009 alkaen jolloin taulussa oli n.130tkm. meidän audimme (2009 a4 avant 2.0) on vienyt aina n. 1-3dl/1000km mikä on mielestäni paljon mutta tällä ei ole ollut merkitystä kun auto on ollut vähemmällä ajolla, kun puntolla on niin älyttömän paljon halvempaa ajaa paljon eikä harmitä lähteä kurakeliin talvisin! huollan autot aina itse, jopa ammattini puolesta ja täytyy sanoa, että nuo longlife öljyt etenkin ne vaihtovälit 15-30tkm ovat ihan vain ja ainoastaan autonvalmistajien, etu saadaan uutta autoa myytyä kun koneet kuluvat nopeammin, se paraskin öljy menettää parhaimmat voitelukykynsä siinä 6-10tkm siitä riippuen minkälaisessa ajossa nuo kilsat kertyvät ja sen jälkeen moottori sitten kuluukin jo, audiin vaihdan aina 15tkm välein.

      tämän pitkän sepustuksen jälkeen joudun kuitenkin toteamaan, että mielestäni tuo meidänkin audimme 1-3desiä/1000km on melkoinen kulu, etenkin jos sillä kelaisin nuo kilsat mitkä puntoon tulee vuosittain! ottaen huomioon, että puntossa käytän kuitenki huomattavasti edullisempaa öljyä mitä audiin olen laittanut! mutta köyhäähän se koskee,

      onkin ollut suunnitelmissa vaihtaa tuo audi johonkin vanhempaan oikeaan audiin, kun niistä oli hyviä kokemuksia koneidenkin osalta, se litraa suurempi bensan kulutus 90-luvun audi A4 on pieni kulu tuon öljynkulutuksen rinnalla ja auto oli muutenki paljon kestävämmän olinen käytössä (tuntui kuin sitä olisi tullut aikoinaan huollettuakin vain omaksi ilokseen, tästä uudesta kun niitä kolinoita ja vikavaloja saa olla selvittelemässä harva se kuukausi)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1546
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1216
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      231
      1210
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      267
      1078
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      989
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      970
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      963
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      949
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      74
      819
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      812
    Aihe