Polvinivelleikkaus?

Onko kokemusta?

Olen jonossa polvinivelen leikkaukseen. Toistaiseksi ei nivelessä rikosta huolimatta ole kipua, mutta lääkäri suosittelee leikkausta. Minkälaisia kokemuksia teillä on lähinnä leikkauksesta toipumisesta, sekä leikkauksen tuomasta hyödystä. Olisin kiinnostunut kokemuksistanne.

17

4298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edi

      ensiksikin sinun täytyy nyt miettiä tarvitsetko sitä leikkausta varmasti jos tulet sen kanssa toimeen vielä, päätä sinä leikkauksesta niin ei harmita jälkeenpäin, polven voi tietty operoida myöhemminkin, kipuja jos ei ole ja polvi toimii vielä mielestäsi riittävästi ja pystyt liikkumaan hyvin niin mieti...
      proteesileikkaus poistaa kivun, siihen se on hyvä, ja polven toiminta palautuu hyväksi harjoittelun avulla, eli hyvä siitä tulee...

      • Kulunut polvi

        Polven tähystysleikkaus meni minun kohdalta täysin pieleen virolaislääkärin käsittelyssä, tosin Suomessa tehtynä. Polvi on tähystyksen jälkeen suorastaan käyttökelvoton oltuaan ennen leikkausta suht.koht. toimiva. Nyt olen menossa tekonivelleikkaukseen. Ei ole varmaa voidaanko virheet korjata. Olen muuten kuullut että pilalle luutunut, kulunut ja jäykistynyt polvi ei säre kuin kävellessä.


    • Voi harmitus

      Minulla on juuri päinvastoin. Minulle tehtiin polven tähystysleikkaus, ja pieleen meni. Vaivat on sen jälkeen vaan lisääntyneet, ja kävely on tosi hankalaa. Särkylääkkeitä syön lähes päivittäin. Minulle taas lääkärit sanoo kokoajan, että ei voi tehdä mitään!!! Tälläista sattuu joillekin. Olen kysynyt tekonivelestä tai jostain parannusleikkauksesta, niin minä olen kuulemma liian nuori sellaiseen. Olen 51 vuotias. Että jossain olosuhteissa ollaan vielä nuoria. Pitäisiköhän olla siitä iloinen.

      • "nuorelle"

        Minulla on ikää 12 vuotta enemmän ja silti epäilin että olen liian nuori tekonivelleikkaukseen. Tähystyksessä vajaa vuosi sitten todettiin sisemmän polvinivelen olevan loppuun kulunut. Rassaus ei auttanut ja kipu on vain lisääntynyt. Olin hieman epäileväinen että huolitaanko minut tekonivelleikkaukseen ortopedille mennessä. Ortopedi teki pikaisesti kysymyksiä ja tutki polvea. Pisti siltä istumalta leikkausjonoon. Nyt jälkikäteen löysin netistä mm. pisteytysluettelon ja lääkäri kävikin sitä läpi kysymyksiä tehdessään. 50 pistettä riittää leikkaukseen pääsyyn ja oman arvioni mukaan minulle kertyi pisteitä 65. Esimerkkiröntgenkuvista totesin että polveni onkin jo pahinta laatua, joten ei siis ihme että päätös oli selvä. Pitkään on tullut sinniteltyä tällä särkevällä polvella ja nyt jo reilun puoli vuotta kepin kanssa kävellen.


      • 50V.
        "nuorelle" kirjoitti:

        Minulla on ikää 12 vuotta enemmän ja silti epäilin että olen liian nuori tekonivelleikkaukseen. Tähystyksessä vajaa vuosi sitten todettiin sisemmän polvinivelen olevan loppuun kulunut. Rassaus ei auttanut ja kipu on vain lisääntynyt. Olin hieman epäileväinen että huolitaanko minut tekonivelleikkaukseen ortopedille mennessä. Ortopedi teki pikaisesti kysymyksiä ja tutki polvea. Pisti siltä istumalta leikkausjonoon. Nyt jälkikäteen löysin netistä mm. pisteytysluettelon ja lääkäri kävikin sitä läpi kysymyksiä tehdessään. 50 pistettä riittää leikkaukseen pääsyyn ja oman arvioni mukaan minulle kertyi pisteitä 65. Esimerkkiröntgenkuvista totesin että polveni onkin jo pahinta laatua, joten ei siis ihme että päätös oli selvä. Pitkään on tullut sinniteltyä tällä särkevällä polvella ja nyt jo reilun puoli vuotta kepin kanssa kävellen.

        Minulla tähystysleikattiin polvi nivelkierukan repeämän vuoksi n.vuosi sitten. Hullummaksi vaan meni!
        Luulin jo,että polvesta ei tule enään kalua.Mutta...
        Nyt on eri ortopedi tähystysleikannut: putsattu nivelpinnat joissa kulumaa ja kierukan repeämää siistitty.
        Ja kuinkas ollakkaan ,polvi on paljon parempi kuin aikoihin.
        Elikkä,uskon että leikkaavissa ortopedeissa on eroja.


      • Eräs kohtalo toveri

        Nimimerkeille: Kulunut polvi ja Ihmettelyä: Oletteko varma, ettei teille ole tapahtunut hoitovirhettä! Ottakaapa selvää ja tehkää rohkeasti valitus! Itse tapellut polven kanssa 6v. ja en ole viellä 50:kään. Polven lääkäri pilasi leikkauksella. Nyt ei voi edes hermovaurion takia tekoniveltä laittaa!
        PS. Meihin miuhin potilasvahingon kärsineihin saa yhteyttä googlettamalla hoitovirhe-vertaistuki.
        Ota rohkeasti yhteyttä!


      • Ajoissa liikkeelle
        Eräs kohtalo toveri kirjoitti:

        Nimimerkeille: Kulunut polvi ja Ihmettelyä: Oletteko varma, ettei teille ole tapahtunut hoitovirhettä! Ottakaapa selvää ja tehkää rohkeasti valitus! Itse tapellut polven kanssa 6v. ja en ole viellä 50:kään. Polven lääkäri pilasi leikkauksella. Nyt ei voi edes hermovaurion takia tekoniveltä laittaa!
        PS. Meihin miuhin potilasvahingon kärsineihin saa yhteyttä googlettamalla hoitovirhe-vertaistuki.
        Ota rohkeasti yhteyttä!

        Valitusta potilasvahingosta ei voi tehdä enää vuosien kuluttua. Ei mikään ihme jos yhdistyksemme asianajaja joutuu niin usein kertomaan kysyjälle ettei enää voi tehdä mitään ja sitten petytään.


      • Laskuri käyntiin!
        Ajoissa liikkeelle kirjoitti:

        Valitusta potilasvahingosta ei voi tehdä enää vuosien kuluttua. Ei mikään ihme jos yhdistyksemme asianajaja joutuu niin usein kertomaan kysyjälle ettei enää voi tehdä mitään ja sitten petytään.

        Sinulla on kolme vuotta aikaa tehdä valitus siintä, kun SINULLE ON SELVINNYT, että kyseessä on potilasvahinko, että siintä vaan laskemaan! Tämä ei siis tarkoita sitä päivää, kun vahinko on tapahtunut! Eli sinulla on aikaa jokunen vuosi !!!!!
        Minkä yhdistyksen asianajajasta on kyse? Olen myös kuullut että ihmiset ovat saaneet väärää tietoa tästä asiasta.
        Ja totuus on, että tappelemaan joutuu, koska lähes kaikki saa ensimmäisellä kerralla bumerangi palautuksen. Mutta kannattaa tapella, tai emme saa koskaan oikeutta potilasvahingoissa, jos kaikki painetaan villaselle.


      • Ajoissa liikkeelle
        Laskuri käyntiin! kirjoitti:

        Sinulla on kolme vuotta aikaa tehdä valitus siintä, kun SINULLE ON SELVINNYT, että kyseessä on potilasvahinko, että siintä vaan laskemaan! Tämä ei siis tarkoita sitä päivää, kun vahinko on tapahtunut! Eli sinulla on aikaa jokunen vuosi !!!!!
        Minkä yhdistyksen asianajajasta on kyse? Olen myös kuullut että ihmiset ovat saaneet väärää tietoa tästä asiasta.
        Ja totuus on, että tappelemaan joutuu, koska lähes kaikki saa ensimmäisellä kerralla bumerangi palautuksen. Mutta kannattaa tapella, tai emme saa koskaan oikeutta potilasvahingoissa, jos kaikki painetaan villaselle.

        Kyseessä ei ole yhdistyksen asianajaja vaan yhteistoimintasopimuksen tehnyt potilasvahinkoihin perehtynyt toimisto.

        Jotkut potilasvahingon kärsineet hautovat asiaa liian kauan jolloin tuo aikaraja ylitetään eikä hakemusta oteta enää huomioon.


    • polvikipuinen

      Minulla on povikierukka kokonaan operoitu jo 25v sitten. Tietenkin ajanmittaaan polven toiseen reunaan on tullut kulumaa ja polvi särkee joskus kovastikkin ja on jäykkä, mutta pääsen kuitenkin kävelemään vielä suht hyvin, ja käyn myös melko rakaassa työssä.
      Minun polveani ei haluttu leikata julkisella puolella, koska pääsen kävelemään ilman apuvälineitä vielä, mutta todettiin kuitenkin, että polvi uhakaa työkyvyn menettämistä. Itsekkin mielessäni kyllä pelkään niin isoa operaatiota, mutta tehtävähän se on jos meinaa vielä kunnolla päästä kävelemään ja säryt lakkaavat.
      Menisin heti yksityiselle, jos olisi liikaa rahaa.

    • mummeli 75

      Polvinivel laitettiin viisi kuukautta sitten,mutta vieläkin on turvoksissa,olen koittanut käydä lyhyillä lenkeilläkin ,mutta on sen jälkeen kipeä ja turvoksissa,jumpata pitää kovasti että liikerata olisi jonkinlainen ,vaikka itku silmässä. Kyllä harkitsen tarkkaan leikkautanko toista polvea ,jos suinkin pärjään.

      • Vaihtelee kovin

        Mitä polvessasi operoitiin? Tekonive, osteotomia, nivelkierukka, nivelsiteet vai mitä, vaihoehtoja on monta.

        Olkoon mikä vaihtoehto tahansa, turvotus vielä viisi kuukautta sitten osoittaa että kaikki ei ole kunnossa. Minulle laitettiin tekonivel, eikä se ollut oikeastaan turvoksissa lainkaan. Kipeähän se oli, mutta liikkeelle pääsi siitä lähtien kun nostettiin sängystä ylös. Ensimmäisinä viikkoina kauppareissu lähikauppaa parin korttelin päähän kahdella kyynärsauvalla ja reppu selässä oli melkoinen kuntotesti, mutta siitähän se vaan parani. Koukkuun polvi ei enää mene kuten ennen ja ortopedi sanoikin etten pääse enää koskaan kyykkyyn ja se on normaalia. Nyt toinen polvi oireilee jo ja se joudutaan laittamaan muutaman vuoden kuluessa. Aion kyllä mennä leikkaukseen vaikka riskinä onkin ettei leikkaus ehkä mene näin hienosti, mutta en aio kärsiä niitä kipuja risalla polvella.


    • mummeli 75

      laitettiin polvinivel,sivuliikkeet autolla ajossa, noustessa autosta ja autoon mennessä ovat kivuliaita, Kuvattiin kolmen kuukauden jälkeen, lääkäri sanoi,että kyllä se kahden kuukauden päästä paranee,saapahan nähdä.

      • Vaihtelee kovin

        Minulla ei ole tekonivelessä mitään kipuja, ei mihinkään suuntaan liikkuessa tms. Terveyskeskuslääkäri varoitti kyllä ettei ole mitään takeita että toinen polvi onnistuisi yhtä hyvin. Tuttavallani laitettiin tekonivel alkusyksystä ja kipuilee edelleen.


    • Olen 75 v. nainen, sepelvaltimotauti, aivo-, ja sydäninfarkti ollut ja nyt pitäs 5.12. leikata vas,polvi. Arvatkaa pelkäänkö? Onko aihetta. Muuta yö kivut ovat niin kovat, että kolme jääpussia sulatan yhden tön aikana sen kanssa, siinähän se yö vierähtää. 18.11 menen päivän ajaksi keskussairaalaan tutkimuksiin, eräs sairaala ei ottanut kehui, että pitää olla tehohotomahdollisuus tarjolla. Nyt sitten menen
      keskussairaalaan. Onko ollut toisia samanlaisia ja minkälaisia kokemuksia, kiitos jos kirjoittelette, toivon asiallista viestiä.

      • Luottavaisesti

        Tuo tehohoitovaatimus on noiden oheissairauksiesi vuoksi. Yleensä polvileikkaukset tehdään puudutuksessa (spinaalipuudutus) eikä se ole niin kriittinen mutta aina varaudutaan myös nukutukseen joka voi olla riskialtista sairauksiesi vuoksi. Esimerkiksi tekonivelleikkaus tehdään verityhjössä joka voi kehittää veritulppia varsinkin kun sinulla on infarktiriski.

        Lääkäri pystyy kyllä arvioimaan rikitekijät ja hänen päätökseensä voi luottaa.


    • Kiitos vastauksestasi, oli asianmukainen, että uskallan luottaa siihen vastaukseen.
      Tiesitte tuollaiset verityhjiöt, spinaalipuudutukset ja miksi arvioidaan riskitekijät.
      Paljon on leikattu, spinaalilla ja nukutuksella. Nilkkaleikkauksessa ei spinaali tehonnut ja laitettiin uneen. Juuri noita infarkteja lähinnä aivoinfarktia pelkään.
      Mutta täytyy luottaa lääkäreiden tietämykseen, sillä polvi on jo siinä kunnossa, että ei oikein saisi kävelläkään.

      Toivotan Teille hyvää syksyn jatkoa ja iloinen, että sain näin asiantuntevan vastaksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe