kolmenkympin kriisi

helli74

Onko täällä muita kohtalotovereita????

Olen kolmekympinen nainen, sinkku, ei lapsia. Asun yksin vuokralla, minulla ei ole vakituista työtä, työ kuitenkin on. Miesystävän kanssa meni poikki viikko sitten, hän ei haluakaan koskaan enää saada lapsia, vaikka ensin halusikin. Samalla meni kaikki suunnitelmat yhteenmuutosta ja yhteisestä elämästä. Ei ollut ensimmäinen mies, joka alkuinnostuksen jälkeen teki oharit... Kaverini ovat tämän vuoden aikana ostaneet asuntoja, tulleet raskaaksi, menneet kihloihin ja hehkuneet onneaan. En suoraan sanottuna halua edes kuulla kenenkään vauvoista, nähdä niiden kuvia tai kuulla kenenkään kihlautumisista ym. onnellisista perhe-elämän kuvioista. En ymmärrä, miten tuo kaikki joillakin onnistuu????

17

3812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Peloton

      Ehtiihän sitä.
      Voit vaikka alkaa minun kanssa.
      Minä olen saanut semmoisen kasvatuksen
      että mies tekee talon ja tienaa rahat.
      Lapsia hoitaa nainen.
      Erota ei ennen kuin kuolemassa.

    • pettynyt

      Pakko sanoa että sulla menee vielä paremmin kuin mulla, kai. Mun aviomies juuri jätti minut viimesilläni raskaana ja meillä on jo ennestään 2.5 v poika. Hän vain ilmoitti että tarvitsee vapautensa. Tällä hetkellä kaikki kaverini ovat onnellisesti naimisissa juuri saaneet lapsia tai raskaana. Mun pitäis pystyä iloitsemaan muitten raskauksista ja naimisiin menoista puhumattakaan omasta raskaudestani mutta en pysty. Tällä hetkellä tuntuu että olen se ainoa epäonnistuja koko kaveripiirissä ja vielä kahden pienen lapsen kanssa.

      Eli ymmärrän täysin miltä sinusta tuntuu ja voisin kuvitella että minusta juuri nyt tuntuu vielä kamalammalta. Kahden lapsen yh-äiti, ei kuulosta helpolta. Joten ihan vaan piristääkseni sinua että kyllä meitä huono-onnisia löytyy muitakin joten stemppiä elämään ja kyllä me täältä vielä noustaan, eks joo?

      • Petteri40

        Tuntui aika pahalta lukea sun juttusi....Olet kyllä joutunut aika ison asian "alle", ja valitettavasti yksin. Ei oikein voi uskos, että joku ihminen voi kyetä tekemään noin perheen ollessa tuossa tilanteessa. Pieni lapsi ja toinen tulossa. Siinä ilmeisesti ei henkilöllä ole minkäänlaista vastuuntuntoa, saati sitten kykyä ajatella miltä Sinusta tuntuu nyt. On aika kohtuutonta vaatia, tai jättää kaikki sinun hoidettavaksi, koko taakka !!! Voi tosin olla varma, että vanhankansan riimi pitää kyllä huolen siitä, että minkä hän taakseen jättää, niin vielä edestään löytää. Ja joutuu "painimaan" vielä tuskasemmassa asemassa, syystä tai toisesta.
        Älä missääntapauksessa pidä itseäsi syyllisenä tilanteeseen, sillä myös minä miehenä tiedän että raskaana naisella on muutenkin tunne-elämän kanssa "haasteita", koska sisällä on alkamassa uusi elämä ja onhan se hormonaalinenkin seikka ym. Toivotavasti saat tukea ja voimia ystäviltäsi, ja muilta läheisiltäsi, kuten vanhemmistasi, ja kenties miehen vanhemmilta. Aika uusein heilläkin on sen verran elämänkokemusta, jolloin he voivat osata suhtautua asiaan kypsemmin. Toisaalta joskus myös "isovanhemmat" osaavat kumma kyllä nähdä asiat oman lapsen näkövinkkelistä ja silloinhan se ei ole realistinen. Pidä nyt itsesi kasassa ja keskity poikaasi ja tulevaan lapseesi. Kyllä sinulle vielä elämä taas avaa onnellisuuden tunteen. Luota huomiseen. Miehesi ei ole koskaan ollut Sinun arvoisesi, joskin nyt se on vaan tullut esiin. Ehkä hänkin kypsyy joskus ajattelemaan elämän suuria asioita, kuten vastuuntunto ja toisien huomioiminen.
        KAikkea hyvää sinulle ja lapsillesi...
        t.Petteri


      • pettynyt
        Petteri40 kirjoitti:

        Tuntui aika pahalta lukea sun juttusi....Olet kyllä joutunut aika ison asian "alle", ja valitettavasti yksin. Ei oikein voi uskos, että joku ihminen voi kyetä tekemään noin perheen ollessa tuossa tilanteessa. Pieni lapsi ja toinen tulossa. Siinä ilmeisesti ei henkilöllä ole minkäänlaista vastuuntuntoa, saati sitten kykyä ajatella miltä Sinusta tuntuu nyt. On aika kohtuutonta vaatia, tai jättää kaikki sinun hoidettavaksi, koko taakka !!! Voi tosin olla varma, että vanhankansan riimi pitää kyllä huolen siitä, että minkä hän taakseen jättää, niin vielä edestään löytää. Ja joutuu "painimaan" vielä tuskasemmassa asemassa, syystä tai toisesta.
        Älä missääntapauksessa pidä itseäsi syyllisenä tilanteeseen, sillä myös minä miehenä tiedän että raskaana naisella on muutenkin tunne-elämän kanssa "haasteita", koska sisällä on alkamassa uusi elämä ja onhan se hormonaalinenkin seikka ym. Toivotavasti saat tukea ja voimia ystäviltäsi, ja muilta läheisiltäsi, kuten vanhemmistasi, ja kenties miehen vanhemmilta. Aika uusein heilläkin on sen verran elämänkokemusta, jolloin he voivat osata suhtautua asiaan kypsemmin. Toisaalta joskus myös "isovanhemmat" osaavat kumma kyllä nähdä asiat oman lapsen näkövinkkelistä ja silloinhan se ei ole realistinen. Pidä nyt itsesi kasassa ja keskity poikaasi ja tulevaan lapseesi. Kyllä sinulle vielä elämä taas avaa onnellisuuden tunteen. Luota huomiseen. Miehesi ei ole koskaan ollut Sinun arvoisesi, joskin nyt se on vaan tullut esiin. Ehkä hänkin kypsyy joskus ajattelemaan elämän suuria asioita, kuten vastuuntunto ja toisien huomioiminen.
        KAikkea hyvää sinulle ja lapsillesi...
        t.Petteri

        Kiitoksia ihan kamalasti. Viestisi oikein lämmitti sydäntä ja se tuli vielä mieheltä??

        Tiedän että tulen tästä selviytymään vaikka tällä hetkellä olen aivan yksin mutta pian vanhempieni ja kavereitteni tuella. Asun meinaan tällä hetkellä Lontoossa ja kaikki muut asuvat suomessa joten minun tieni on vielä pitkä mutta se tulee olemaan sen arvoinen.

        Itseasiassa välillä tuskin maltan odottaa niitä uusia haasteita mitä elämäni eteeni tuo enkä tarkoita miehiä. Ne haasteet onkin varmaan aika kiven alla ja niitten kanssa varmaan pitää vähän painiakkin. Joku päivä kuitenkin kenties, ehkä, jopa löydän jonkun rinnalleni.


      • Meitä on varmaan monta...
        Olen nyt ollu kaksi viikkoa YH-äiti,kun avomieheni sai 30 kriisin ja haluaa olla sinkku. Tällä hetkellä olen tytön kanssa omien vanhempien vierashuoneessa asustelen ja todella kiireisenä etsin meille kaksioo.
        Ihan yllätyksenä tämä tuli meillä ex-avomiehen kanssa olis tullu 5 vuotta täyteen ja näin se sitten päättyi. Tällä hetkellä olo todella pelokas ja turvaton. Onneksi on ystäviä , vanhempia... mutta....
        Illat on kauheimpia... olla yksin,kun tyttö nukkuu. Otan päivä kerrallaan.
        Unet on max 4 tuntia yössä.


    • Skorppari_74

      Taidan Helli olla kohtalotoverisi.

      Alan tajuta, mitä on 30-kriisi.. Se ilmaantui todellisena nyt, kun se 30 on ylitetty. Tuntuu todella siltä, että mitään ei ole saanut aikaiseksi elämässään ja nyt tuntuu siltä, että kello tikittää, joissakin asioissa, kuten perheen perustamisessa alkaa olla jo kiire. Ehkei vielä olla saavutettu "viimeinen käyttö -päivämäärää", mutta "parasta ennen" -päiväys meni jo umpeen.

      Minä olen myöskin sinkku, ihmissuhteissa en taida olla kauhean hyvä, koska kunnon parisuhteessa en ole elänytkään. Olen nuorekas ja kivannäköinen, mutta jostain syystä suhteet ovat jääneet varsin lyhyiksi enkä varmaan osaa kunnon suhteessa ollakaan. Kuitenkin olen aina halunnut itselleni ihanan miehen ja pari lasta, nyt pelkään, että joudun sanomaan hyvästit tälle haavelle!

      Asumismuoto on asumisoikeus, minkä piti olla välietappi siihen rivi-/omakotitaloelämään. Työelämässä pärjään melkoisen hyvin ja olen edennyt omalla alallani mukavasti. Irvokkainta tässä on se, että en tunne itseäni ura- vaan perhekeskeiseksi.

      Viimeisetkin sinkku-/bailukaverit ovat nyt vakiintuneet: ympärillä on häitä, vauvasuunnitelmia, ristiäisiä... Toki olen iloinen heidän puolestaan, mutta vaikeaahan se on, kun heillä on sitä, mitä itse eniten kaipaa elämältä.

      Toki ymmärrän, että muilla on pahemmin asiat, mutta ei se silti omia pettymyksiä ja yksinäisyyden pelkoa poista.

      Voimia kohtalotovereille ja kaikesta huolimatta aurinkoista kesää!

      • VaakaNainen

        Oli pakko kommentoida, kun tekstisi luin, nimittäin ihan samaa rataa menee myös minulla, haaveet olisivat juuri löytää se ihana, minulle täydellinen mies, ja perustaa jossain vaiheessa myös perhe. Myös minä tunnen itseni hyvin perhekeskeiseksi, mutta huomaan kuitenkin tavallaan "ajautuneeni" urakeskeiseksi, mikä ei kuitenkaan ole sitä "itseäni".

        Samaten tuo parisuhdekuvio, myös minulla ollut vain muutama suhde, jota voisi seurusteluksi sanoa, pisin runsaan vuoden mittainen. Kai sitä koko ajan tulee valikoivammaksi ja kyynisemmäksi, mitä enemmän ikää tulee, ja sen vuoksi ei ole "tuntosarvet" olleet kohdillaan, että miehen löytäisi.

        Jokatapauksessa, tsemppiä sinulle ja alkuperäiselle kirjoittajalle, koitetaan nauttia tulevasta kesästä, ja yritetään olla ottamatta kriisejä liian vakavasti! :)


    • Nimetön

      joita sain kolme.
      Miksi täytyy odottaa muilta, kuten lapsiltaankin enemmän kuin mitä he pystyvät olemaan ja antamaan sinulle.
      Koen olevani huono,epäonnistunut äiti.
      Pyydän mielessäni ja konkreettisestikin anteeksi, sitä kun odotan lasteni täyttävän omat täyttymättömät haaveeni ja unelmani.

    • Kriisipesäke

      Muuten sama tilanne, mutta olen toistaiseksi parisuhteessa, jonka tulevaisuus ei tosin näytä kovin valoisalta.

      "En suoraan sanottuna halua edes kuulla kenenkään vauvoista, nähdä niiden kuvia tai kuulla kenenkään kihlautumisista ym. onnellisista perhe-elämän kuvioista. En ymmärrä, miten tuo kaikki joillakin onnistuu???? "

      Sama täällä. Sinänsä olen kyllä ihan iloinen ystävieni puolesta jne., mutta aina esim. kun on tavannut pyöreävatsaisen ystävän tai omalla tontillaan hyörivän pariskunnan alkaa suoraan sanottuna v***ttamaan oma tilanne.
      Olisi kiva löytää oma kulta, jonka kanssa suunnitella ja toteuttaa noita ns. normaaleja perheruutineja, mutta mistäs moisen löytäisi.

    • Surusilmä

      Otan osaa tilanteestasi. Toivon että löydät vielä sen oikean ja usko pois, peli ei ole vielä menetetty. Jossain on olemassa sinua varten se ihminen, joka arvostaa ja rakastaa sinua. Koita selvitä menetyksestäsi ja katso avoimesti eteenpäin.

      Minun tilanteeni on myös epätoivoinen..olen 30 vuotta ja yritimme miehen kanssa monta vuotta yhteistä lasta. lopulta menimme lapsettomuushoitoihin koska emme saa luonnollisella tavalla lapsia. Viimein pieni alkiomme siirrettiin kohtuuni yrittämään kasvuaan. Saman tien mieheni häipyi elmästäni..ei selitystä, ei soittoa, ei tekstiviestiä..hän ei vastaa minulle. Olen niin surullinen ja masentunut. En osannut odottaa mitään tällaista ja luulin että kaikki olisi hyvin..hänkin toivoi lasta niin pitkään. Nyt odotan miten käy. Jos raskaus edistyy, odotan yksin, synnytän yksin ja kasvatan pienokaisen yksin. Tällä hetkellä on tosi lohduton ja sekainen olo.

      • Aikuinen nainen 36v

        Kylläpä ihmisillä siipi laahaa maata!!

        Mies jättää jne..
        Nyt tytöt! Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla.
        Jos mies jättää, se on paska, joka ei kuuna päivänä ole sinua edes ansainnut! Aina tulee uusia miehiä (joiden joukossa on myös uusia paskoja, mutta voi olla myös joku helmi)
        Lapsi on tulossa tai lasta ei ole tulossa. Lapsi on lahja, oli miestä tai ei. Toki mielummin antaisi lapselle myös isän, mutta kyllä nainen pysyy yksinkin täyspäisen lapsen/lapset kasvattamaan. Sinä joka olet juuri tullut hedelmöityshoidoilla raskaaksi, ole onnellinen!-Miehelle iski panikki tai muuten vaan meni vellit housuun. Kyllä sinä lapsen kanssa selviät yksinkin. Olen varma siitä! Sinä jonka mies lähti käpälämäkeen ja jätti sinut mahan ja vauvan kanssa- Siinä vasta varsinainen paskiainen- vihalla selviää pitkälle..Ja sinä selviät muutenkin.
        Te sinkut joilla ei ole lapsia, kyllä te niitä saatte ja ukonkin jos vaan laajennatte katsanto kantaanne. Ei vaan seistä nokkapystyssä baarissa, vaan aktiivisesti pidetään avomien ovien päivää ja tsekataan nekin, joita ei aikaisemmin olisi tullut edes harkinneeksi.. Kyllä sieltä aarre löytyy..

        terv. yks laps yhelle ja toinen toiselle.


    • miss-frog

      Tervehdys. Ihan oli kuin olisi itsestään lukenut muutamaa poikkeamaa lukuunottamatta. Itse kylläkin olen tällä hetkellä enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseeni. Välillä kyllä yksinäisyys ja epätoivo saa vallan mutta pääsääntöisesti olen tyytyväinen. Sinkkunakin olemiseen kuuluu hyviä puolia kunhan niistä oppii nauttimaan. Saa tehdä mitä haluaa koska haluaa, ei tarvitse selitellä menojaan,eikä kukaan ole määräämässä miten elämääsi elät. Mutta tärkeää on ennenkaikkea antaa aikaa itselleen. Otahan rennosti ja anna itsesi toipua. Kyllä ne asiat vaan kummasti järjestyy ja aivan varmasti löydät miehen, jolla on samanlainen suunta elämässään kuin sinulla. Niin minä ainakin uskon, myös omalla kohdallani.

      • tilanne täällä

        mullakin, olen 30v.nainen ja sinkku. teen pätkätöitä, mutta edistyn kuitenkin urallani koko ajan. takana myös pitkä suhde, jossa kasvoin ns.aikuiseksi. baareissa on tullut juostua sinkkuvuosina kyllästymiseen asti ja enää ne ei jaksa kiinnostaa. joskus käyn, mutta sen jälkeen on heti se fiilis, että kiitos ei enää. omaa kultaa ei ole löytynyt ja lapsiakin olisi kiva saada joskus. lohduttaa hieman huomata, että ei ole ainoa, mutta mietityttää silti, miten tää on mennyt näin vaikeeksi...


    • Mark

      Tämän viestiketjun päätelmä: niin paljon niin kiinnostavia naisia - niin vähän aikaa ja iskukykyä, niin paljon ikävuosia, niin paljon henkilökohtaisia velvollisuuksia, niin vähän rahaa ja rohkeutta...

    • Zelda76

      Minullekin kävi melkein niin kuin sinulle. Avomies muutti kolmen vuoden jälkeen pois yhteisestä kodista. Syynä oli se, että hän ei halunnut lapsia ja minä haluan. Mieheni vaihtoi mielipidettä aina välillä kunnes kyllästyin ja asetin aikarajan, mihin mennessä hänen oli päätettävä lapsiasia omalta kohdaltaan.
      Draamantajua häneltä ainakin löytyi: muutti pois äitienpäivänä.
      Toisaalta olen aivan musertunut ikävästä, toisaalta olen ylpeä siitä, että pidin kiinni omasta unelmastani - perheestä. Hassua on, että tällä hetkellä tunnen olevani lähempänä unelmaani vaikka minulla ei ole edes miestä.
      Haluan uskoa tehneeni oikean ratkaisun.
      Ja hei, parempi että ero tuli tässä vaiheessa kuin todellakin vasta sitten kun "viimeinen käyttöpäivä" on umpeutunut ja huomaa jääneensä ilman perhettä.
      Kuten huomaat, kohtalotovereita löytyy.
      Voimia sinulle!

    • Elämästä kii

      Hei, lämpimät terveiset siskot kriiseissä! Toivon elämäänne hyviä asioita myös ja vastuullisen miehen löytymistä arkeen ja juhlaan, mutta kosolti voimia arkeen niin sinkuille kuin YH-äideille. Ei kaikki ole tuollaisia, älkää itseänne syytelkö, jos ei riitä vastuuntunto.

      Voisin olla samassa pisteessä -ulkomailla raskaana ja vaikeuksissa. Ikäkin sopii näihin lukemiin: Kaikille voi sattua kaikkea ja eipä mene niin, että hyville hyvää sattuu vaan usein toisin päin.

    • -maiski-

      En tienny kirjoittaako aiheesta tänne vai avoliitto palstalle, mutta täällä muutama teksti kolahti. Itellä ei vielä kolmenkympinkriisiä ole kun siihen on vielä viitisen vuotta aikaa tai sitten olen sen jo kokenut, mutta avopuolisollani taitaa ko. kriisi olla.
      Elikkäs olemme olleet yhdessä pian 10vuotta. Sain vastikään kuulla, että avopuolisoni ei enää tiedä kuka on ja mitä haluaa tai ylipäätänsä yhtään mistään mitään. Tilanne on mahdoton, kun toinen ei osaa edes päättää että yritämmekö taistella tästä läpi yhdessä vai luovutammeko taistelematta..turhauttaa, kun toinen ei osaa sanoa mihinkään mitään. Toista naista ei ole kuvioissa ja hän ei usko parempaa löytävänsäkään,mutta ei silti tiedä jatkammeko yhdessä. Hänen kuvailemansa tunteet sopivat niin masennukseen kuin kolmenkympinkriisiinkin ja hän on pari vuotta yli kolmenkymmenen.
      Asioista on yritetty puhua ja on jossiteltu miten tehdään jos jatketaan tai miten tehdään jos erotaan.Itse en tiedä oikein mitenpäin olla kotona, yrittääkö olla mahdollisimman ihana ja kaikkea että toinen muistaisi mitä meillä on vai olla niinkuin mitään ei ois tapahtunutkaan vai mitä tekis?. Seksistäkään tämä asia ei kiikasta.
      Mietin sattuiko nyt yhtäaikaa kriisi sekä meidän suhteeseemme ja hänen henkilökohtaiseen elämäänsä. Useamman vuoden olemme vain eläneet toisillemme ja koirallemme joka on meille kuin oma lapsi ja unohtaneet elää myös omia elämiämme. Miten saada mies tajuamaan, että ei kymmenenvuoden suhdetta kannata tähän lopettaa vaan jatketaan yhdessä ja eletään myös itseämme varten?yksinhän en voi suhdetta pelastaa, mutta olen käynyt itse myös vastaavanlaiset ajatukset läpi ja päässyt niistä yli. Ajattelin, että olemme loppuelämämme yhdessä, mutta nyt se on vaakalaudalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      233
      2000
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1218
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1034
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1032
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      120
      809
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      94
      773
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      123
      700
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      691
    Aihe