Ricoh KR-5, mitä ihmettä sillä teen?

Ei tajuu..

Kun pappani kuoli häneltä jäi kamera joka on ricoh merkkinen, mulla ei ole mitään hajua tosta kamerasta, kerran oon yrittänyt ottaa sillä kuvia ja epäonnistuin.
Kertokaahan mulle rakkaat tietäjät onko tuo kamera ihan lelu vaiko kannattaisko mun opetella sillä kuvaamaan? valokuvaaminen kiinnostaisi paljon, mutta en osaa tuota käyttää, käyttöohjeetkin ovat hukassa.
Se on aika vanha, ainakin näyttää siltä ettei ihan sentään uusinta tuotantoa.
Siinä on 2 erilaista sellasta zoomia merkiltään sigma ja toinen chinon ja iso salama joka on merkiltään agfatronic 162, ihan hepreaa mulle :)
Ja mikä ihmeen tarkoitus tuolla neulan näköisellä laukasimeen kiinnitettävällä letkulla on?

11

2559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä taas

      joku osais kertoa mistä kannattais lähteä kysymään kameraan käyttöohjeita niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. Yritin googlesta etsiä mutta en oikein onnannut..

    • eta carinae

      Kerran olen kuvannut filmin tuollaisellakin. Sellainen perus järjestelmäkamera, hyvässä mielessä. Nyt suunnistat kirjastoon ja haet sieltä valokuvauskirjan ja katsot siitä, mitä säätöjä järjestelmäkamerassa on ja etsit omastasi vastaavat ja opettelet käyttämään niitä. Niillä ja taiteellisella silmällä pääset alkuun. Syksyllä katselet sitten työväen/kansalaisopistosta valokuvauskurssin, jossa petraat taitojasi ja tietämystäsi.

      Manuaaliasiassa en valitettavasti osaa neuvoa, jos maahantuojalta ei löydy.

      • veke

        vanhasta muistista, peruskamera, käsisäätöinen ei automatiikkoja. Käyttöohjeet on kai tuossa linkissä, joita en aukonut.
        Hyvä härpätin kun opettelee käyttämään. Objektiiveja saa lisää, jopa Pentax-linssit taisi tuohon käydä suoraan.
        Neuvosin heti pikakurssin ko olis se kamera tuossa hyppysissä.
        Noista ei taida jälleenmyynnissä saada mitään enää. Mutta jos et käyttöä keksi niin lahjota mulle...


      • Sen ricohin omistaja
        veke kirjoitti:

        vanhasta muistista, peruskamera, käsisäätöinen ei automatiikkoja. Käyttöohjeet on kai tuossa linkissä, joita en aukonut.
        Hyvä härpätin kun opettelee käyttämään. Objektiiveja saa lisää, jopa Pentax-linssit taisi tuohon käydä suoraan.
        Neuvosin heti pikakurssin ko olis se kamera tuossa hyppysissä.
        Noista ei taida jälleenmyynnissä saada mitään enää. Mutta jos et käyttöä keksi niin lahjota mulle...

        Eli täytyy tästä painua kirjastoon näin ensialkuun.
        Valokuvaaminen kyllä kiinnostaa, joten ehken sitä kellee lahjoita,
        Eikä pappakaan tykkäisi :)
        Osaako kukaan sanoa sen arvosta mitään? ihan vaan huvin vuoksi..


      • Alvari Raappavaara
        Sen ricohin omistaja kirjoitti:

        Eli täytyy tästä painua kirjastoon näin ensialkuun.
        Valokuvaaminen kyllä kiinnostaa, joten ehken sitä kellee lahjoita,
        Eikä pappakaan tykkäisi :)
        Osaako kukaan sanoa sen arvosta mitään? ihan vaan huvin vuoksi..

        Niinpä. Tuossa ylhäällä linkissä on täydellinen käyttöohje kolmannella kotimaisella. Se ihmettelemäsi narunpätkä on suomeksi lankalaukaisin. Ruuvataan laukaisunupin jenkaan ja kun kamera on mahdollisesti hennolla jalustalla niin tällä laukaistaan täräyttämättä kameraa käden liikkeellä.
        Tämänhetkinen käyttöarvo on suurenmpi kuin markkina-arvo, joka jää alle satasen kaikkineen.

        Intoa ja iloa opiskeluun. Jos opit tämän kanssa valolla kuvaamisen perusteet, soveltuvat ne myöhemmin millä järjestelmällä tahansa operointiin. Onneksi.


      • veke
        Alvari Raappavaara kirjoitti:

        Niinpä. Tuossa ylhäällä linkissä on täydellinen käyttöohje kolmannella kotimaisella. Se ihmettelemäsi narunpätkä on suomeksi lankalaukaisin. Ruuvataan laukaisunupin jenkaan ja kun kamera on mahdollisesti hennolla jalustalla niin tällä laukaistaan täräyttämättä kameraa käden liikkeellä.
        Tämänhetkinen käyttöarvo on suurenmpi kuin markkina-arvo, joka jää alle satasen kaikkineen.

        Intoa ja iloa opiskeluun. Jos opit tämän kanssa valolla kuvaamisen perusteet, soveltuvat ne myöhemmin millä järjestelmällä tahansa operointiin. Onneksi.

        vastaavilla on tullut opeteltua, oli tosin pentax k1000 eli täysin manuaali kamera. Noiden kauppa-arvo on todella niin pieni ettei myydä kannata. Siksi puhunkin lahjoituksesta :). Pidä kamera, lue ne linkit käytöstä ja kuvaa. Tulee filmipuoli kalliiksi tosin. Perusidea noissa kameroissa on sama ja nappulatkin samoja ja samoissa paikoissakin jopa eli jos jostakin saa perusopit kuvauksesta ja käyttöohjeen edes lainaksi niin kyllä onnistuu.
        Menestystä!


    • kameraa myymässä

      Paljonko tuollaisesta Ricoh KR-5 kamerasta voi esim. huuto.netissä pyytää? Mukana on Rollei-merkkinen salama.

      • Huutokaupan idea?

        Mä olen oikeastaan jo pitkään ihmetellyt kun huutonetissa on pirusti tavaraa jonka lähtöhinta on laitettu niin korkealle ettei kukaan halua tarjota edes sitä lähtöhintaa. Vielä oudompi on tuo hintavaraussysteemi. Porukka huutaa kilpaa jotakin tavaraa, ja lopputulos on kuitenkin se, ettei korkeinkaan tarjous ylitä hintavarausta.

        Mun mielestä huutokaupattavaksi sopii parhaiten sellainen tavara, josta myyjä on päättänyt luopua vaikka siitä ei suuria summia saisikaan. Lähtöhinta niin pieneksi, että joku varmasti ainakin sen verran tarjoaa, ja hintavaraukset pois. Sillä tavalla huutokauppa toimii ja tavara vaihtaa omistajaa...

        Jos et tiedä mitä kamerasta voisi pyytää, niin huuto.net on juuri oikea kauppapaikka sinulle. Laita lähtöhinnaksi vaikka kymppi ja minimikorotus kahteen euroon. Sillä se markkina-arvo selviää ja kamera saa uuden omistajan.


      • kameraa myymässä
        Huutokaupan idea? kirjoitti:

        Mä olen oikeastaan jo pitkään ihmetellyt kun huutonetissa on pirusti tavaraa jonka lähtöhinta on laitettu niin korkealle ettei kukaan halua tarjota edes sitä lähtöhintaa. Vielä oudompi on tuo hintavaraussysteemi. Porukka huutaa kilpaa jotakin tavaraa, ja lopputulos on kuitenkin se, ettei korkeinkaan tarjous ylitä hintavarausta.

        Mun mielestä huutokaupattavaksi sopii parhaiten sellainen tavara, josta myyjä on päättänyt luopua vaikka siitä ei suuria summia saisikaan. Lähtöhinta niin pieneksi, että joku varmasti ainakin sen verran tarjoaa, ja hintavaraukset pois. Sillä tavalla huutokauppa toimii ja tavara vaihtaa omistajaa...

        Jos et tiedä mitä kamerasta voisi pyytää, niin huuto.net on juuri oikea kauppapaikka sinulle. Laita lähtöhinnaksi vaikka kymppi ja minimikorotus kahteen euroon. Sillä se markkina-arvo selviää ja kamera saa uuden omistajan.

        Olisin kyllä kameraa laittamassa "osta heti" periaatteella myyntiin, en ikinä myy huuto.netissä mitään huutokaupan kautta.


    • Ricoh KR5

      Hyvä filmakamera, maksoi aikoinaan n tonnin verran 1976-78 kun ostin. Vieläkin on tallessa, muutama lasi, loitto palje, kaikenlaista. pari vuotta sitten kuvasi yhteen tilanteeseen pari 36 rullaa, kovasti kiittelivät. Annoin rullat, jotta saivat tehdä niile mitä haluvat. Kuvia oli tehty ja paljon.

      Vastaa suunnillen silloista Asahi Pentaxia.

      Pitäisi ottaa taas käyttöön, makrojutut voisi tehdä sen kanssa. Ihme juttu, yli 35 v kamera ja toimii täysin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe