--------------------
Suhteellinen riski kuolemalle (1:1000000) jokapäiväisissä asioissa
* Polta 1,4 savuketta
* Syö 40 ruokalusikallista pähkinävoita
* Vietä kaksi päivää New York Cityssä (ilmansaasteet)
* Aja 65 kilometriä autolla (onnettomuus)
* Lennä 4025km lentokoneella
* Melo kanootilla 6min
* Saa 0,1mSv säteilyannos
Lähde: TVO.
-------------------------
Itse asiassa tuokin on hiukan ylimitoitettu säteilyn suhteen koska pienillä säteilyannoksilla ei ole voitu kuolleisuuden osoittaa kasvavan lainkaan. Tuo on siis oletus säteilyn osalta, muutoin laskettu juttu.
Kuten totesin, tuo 0,1mSv säteilyannoksen riski on siis oletus, ei tietoa, mutta joka tapauksessa se on täysin yläkanttiin. Jos se nimittäin pitäisi paikkaansa, tarkoittaisi se, että monissa paikon maailmaa (esim. Brasilian Guaraparissa) pitäisi olla merkittäviä terveysongelmia. Kun vuosittainen säteilyannos on siellä 400mSv ja ihminen elää päälle 70 vuotiaaksi, se tarkoittaa noin 30Sv eli 30 000mSv annosta elinikänä. Eli siis, samaa riskiä kuin että polttaisi elämänsä aikana 300000*1,4= 420 000 tupakkaa. Jos siis elää 70 vuotiaaksi ja olisi kessutellut syntymästään asti, pitäisi tupakkaa polttaa aika tavalla. 420000/70/365 = 16 tupakkaa päivässä. Eli joka tunti (valveilla ollessaan) yksi tupakka koko elämänsä ajan jotta riski olisi sama.
Kuten arvata saattaa, tuollaisella kessuttelulla on voitu havaita selviä, vakavia terveysriskejä. Sen sijaan Guaraparissa asumisella ei ole voitu havaita mitään haitallisia terveysvaikutuksia.
................
Jos kuitenkin oletetaan, että tuon säteilyn terveysvaikutukset noissa annoksissa pitäisivät paikkaansa, tarkoittaa se sitä, että... Tshernobylissä pahiten saastuneilla alueilla ihmiset saivat 14mSv elinikäisen annoksen onnettomuudesta johtuen. Saman kuolemanriskin he siis saisivat polttamalla noin 200 savuketta, eli siis noin 10 askia (eikös tupakkiaskissa ollut 20 savuketta?). Anyway, siis tuo tarkoittaa noin viikon mittaista kessuttelua siis... Tai vaihtoehtoisesti noin 9 kuukauden asumista New York Cityssä.
Todelliset vaarat ja uhat ovat aivan jossain muualla kuin ydinvoimassa. Jätettäkööt kotitehtäväksi pohtia missä.
Kuvitellut ja todelliset riskit, osa2
7
327
Vastaukset
- Olen
Että olet paskan puhuja.
Tupakka ei ole vaarallista,vaikka polttas 2 askia päivässä. Olen polttanut yli 60 vuotta. Eikä mitään haitta vaikeuksia!
Mutta säteily on .Kattopas kuinka monta saa Suomessakin vikoja Ternypolin jälkeen.
Vai mikä se nimi oli sillä atomi voimalalla?
Älä viitti puolustella noita atomi voimaloita.
Vai saatko siitä maksun ! - varmuuden vuoksi
Mielestäni olisi aihetta.
- Markus
Harmittaako kun et voi kumota väitteitäni mutta et voi myöskään myöntää että olen oikeassa? Aijaijai kun kismittääkin.
Ota selvää asioista. - eri asia
Markus kirjoitti:
Harmittaako kun et voi kumota väitteitäni mutta et voi myöskään myöntää että olen oikeassa? Aijaijai kun kismittääkin.
Ota selvää asioista.Markus hyvä.
Tässä on nyt kysymyksessä paljon isompi asia kuin sinun henkilökohtainen voittosi tai tappiosi.
Tässä ei ole laisinkaan kysymys mistään suunsoiton suomenmestaruudesta, vaan tuleville sukupolville terveen kallioperän säilyttämisestä.
Ei ydinjätemyrkkyjä saa kallioitten sisään piilottaa.
Nehän korottavat kallioitten lämpötilankin jopa 60:een asteeseen muhiessaan kallion sisällä.
Ja ne kuparisavisäiliöt näyttävät kumman heppasilta ollakseen ikuisesti kestäviä.
Minä haluan jättää tuleville sukupolville takuuvarman terveen peruskallion. - Juha
eri asia kirjoitti:
Markus hyvä.
Tässä on nyt kysymyksessä paljon isompi asia kuin sinun henkilökohtainen voittosi tai tappiosi.
Tässä ei ole laisinkaan kysymys mistään suunsoiton suomenmestaruudesta, vaan tuleville sukupolville terveen kallioperän säilyttämisestä.
Nehän korottavat kallioitten lämpötilankin jopa 60:een asteeseen muhiessaan kallion sisällä.
Ja ne kuparisavisäiliöt näyttävät kumman heppasilta ollakseen ikuisesti kestäviä.
Minä haluan jättää tuleville sukupolville takuuvarman terveen peruskallion.Meinaatko, että kun tarpeeksi monta kertaa toistaa jotain asiaa niin siitä tulee totta?
"Ei ydinjätemyrkkyjä saa kallioitten sisään piilottaa.
Nehän korottavat kallioitten lämpötilankin jopa 60:een asteeseen muhiessaan kallion sisällä."
No huhhuh. Lainaapas nyt Posivan tekstiä, että millä säteellä tuo lämpötila on 60 astetta?
"Ja ne kuparisavisäiliöt näyttävät kumman heppasilta ollakseen ikuisesti kestäviä."
Jaa - oletko nähnyt sellaisen ihan elävässä elämässä? Oletko nähnyt myös sen 500 metriä syvän kuilun, jonka pohjalle ne laitetaan? Entäs sen bentoniittisaven, joka siihen kapselin ympärille tulee?
Toisaalta, oletko nähnyt se fossiilisten polttoaineiden jätteen loppusijoituspaikan? Minä olen. Se näkyy kun katsoo ikunasta ulos, ja on sitä loppusijoitettu myös sinunkin olohuoneesi ilmaan. Sekö on parempi paikka kuin puoli kilometriä kallion sisässä?
"Minä haluan jättää tuleville sukupolville takuuvarman terveen peruskallion."
Ja minkähänlainen olisi "sairas peruskallio"? Onko kallio sinusta elävä olento? - Markus
eri asia kirjoitti:
Markus hyvä.
Minä haluan jättää tuleville sukupolville takuuvarman terveen peruskallion.On varmasti sinulla.
> Tässä ei ole laisinkaan kysymys mistään
> suunsoiton suomenmestaruudesta, vaan tuleville
> sukupolville terveen kallioperän
> säilyttämisestä.
Terve kallioperä? Onko kallioperä elävä? Onkohan peruskoulun biologia jäänyt lukematta?
Miten pikkuiselle läntille kuparikapseleihin ja bentoniittisaveen laitettu ydinjäte on koko kallioperälle muka uhka?
Mitä ydinjätteille pitäisi sitten mielestäsi tehdä jos ei haudata turvallisesti maaperään?
Ei kukaan ole ikinä väittänytkään että kuparisäiliöiden pitäisi ikuisesti kestää taukki, riittää kun kestävät sen aikaa että ydinjäte ei ole enää käytännössä merkittävästi vaarallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202252Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782206Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422081Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma551458- 741376
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?65908Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8791- 52763
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi34760