AUDI 100

PARAS AJAA

ONKO KOKEMUSTA 100:N AUDIN JARRUJEN VAROITUSVALON
VILKKUMISESTA?? AUTONI -85 JA 290 TH AJETTU JA
KYSEINEN VALO VILKKUU. ETUPALAT ON HYVÄT,
NESTETTÄ ON PÄÄSYLINTERISSÄ. KORJAAMOLLA EI VIKAA
LÖYDETTY. OHJAUSTEHOSTAJA KYLLÄKIN VUOTAA
JONKINVERRAN JA OLEN MIETTINYT, ETTÄ VOISIKO
KADOTTAA TYÖPAINEEN SITÄ KAUTTA?? KORJAAMO EPÄILI
DIODI VIKAA, SIIS VIKAA JOSSAKIN PIIRILEVYSSÄ
EIKÄ OIKEAA JARRUVIKAA. JOS JOLLAKIN KOKEMUSTA
VASTAAVASTA OTAN VINKKEJÄ MIELELLÄNI VASTAAN.

12

4731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poroseppä

      Sama juttu valo vilkkuu. En ole löytänyt anturia
      mistä tieto tulee valolle?

      • paras ajaa

        käyttäjän käsikirja kertoo, että
        jarrupääsylinterin tai ohjaustehostimen
        työpaineen laskiessa liian alas. lisäksi anturit
        on etujarrupaloissa. kauanko sulla valo vilkkunu?
        siis kilometreissä? mun autosta korjaamolla
        koetettiin jarrupääsylinterin paineistus, jossa
        ei vikaa ollu..toisaalta kaverin autossa valo
        vilkku ja kohta oli jarrut ilman tehostajaa. mun
        valo vilkkunu jotain 5000 km?? eikä vielä mitään
        oo hajonnu.


      • poroseppä
        paras ajaa kirjoitti:

        käyttäjän käsikirja kertoo, että
        jarrupääsylinterin tai ohjaustehostimen
        työpaineen laskiessa liian alas. lisäksi anturit
        on etujarrupaloissa. kauanko sulla valo vilkkunu?
        siis kilometreissä? mun autosta korjaamolla
        koetettiin jarrupääsylinterin paineistus, jossa
        ei vikaa ollu..toisaalta kaverin autossa valo
        vilkku ja kohta oli jarrut ilman tehostajaa. mun
        valo vilkkunu jotain 5000 km?? eikä vielä mitään
        oo hajonnu.

        Omassani on vilkkunut n. 35tkm, olen kokeillut
        kytkeä jarrupääsylinterissä olevan anturin johdot
        yhteen se ei ainakaan lopettanut valon
        vilkkumista. Käynnissä painettaessa jarrupoljinta
        se on pehmeä niinkuin piirissä olisi ilmaa,
        jarrutehoa tuntuu kuitenkin olevan. Olen epäillyt
        tehostajan pumppua, että siinä on jonkinlainen
        sisäinen vuoto, koska yhden propun tiiviste vuoti
        ja se oli vaikea saada pitämään.


    • audiman

      Vika johtuu melko varmasti "varaus akusta" johon
      kertyy painetta jarruille siltä varalta, että
      kone sammuu ja joutuu jarruttelemaan. Vika ilmeni
      aikoinaan (-94)jos jarrutti nopeasti - valo
      vilkahti, myöhemmin valo vilkkui jatkuvasti
      kaupungissa mutta maantiellä 20 km ajon jälkeen
      se sammui, eli "akku" täyttyi kun ei tarvinut
      jarrutella kuten kaupungissa, nyt valo on
      vilkkunut n. 3 vuotta/150 000 km eikä sen
      kummempaa oo tapahtunut.

      • arttu

        eli nyt muistaisin niin että, tehostimessa olisi
        painekytkin, joka ei toimi oikein. Sama ilmiö
        kuin esim. viallinen öljykello.


    • Audi 100 -90

      et vielä ole joutunut vaihtamaan
      ohjaus/jarrutehostimen pumppua niin vika taitaa
      olla siinä. Omalla satkulla oli ajettu n.260 t ja
      sama juttu.

      • paras ajaa!!

        kiitos viesteistä! nyt voikin sitten ajella ja
        ihmetellä vilkkuvaa valoa rauhassa´, ettei tarvi
        pelätä paska jäykkänä, että mikä paikka kohta
        repee. mitä se ohj.teh/ jarruteh. pumppu makso??
        onnistuuko vaihto iteltä vai pitääkö viiä vW:lle?
        enivei hyviä kilometrejä kaikille audilla
        ajaville! kuten sanottu PARAS AJAA!!


      • Audi 100 -90
        paras ajaa!! kirjoitti:

        kiitos viesteistä! nyt voikin sitten ajella ja
        ihmetellä vilkkuvaa valoa rauhassa´, ettei tarvi
        pelätä paska jäykkänä, että mikä paikka kohta
        repee. mitä se ohj.teh/ jarruteh. pumppu makso??
        onnistuuko vaihto iteltä vai pitääkö viiä vW:lle?
        enivei hyviä kilometrejä kaikille audilla
        ajaville! kuten sanottu PARAS AJAA!!

        ...tutulla pienellä (kylläkin) merkkikorjaamolla
        2700 mk pumppu työt. Aikaa kului n. tunti.
        Kiinnitysraudat ja hihnapyörä otetiin vanhasta.
        Kyllä varmaan sen voi ittekin vaihtaa jos ei ole
        peukalo keskellä kämmentä. Paikallisella WV-
        korjaamolla pyysivät pumpusta 2900 työt.
        Romuttamon pumppuihin ei kannatte rahoja laitaa
        hajoavat yhtäkoska. Ei ainakaan jos aikoo
        pidempään satkulla ajella.


      • Paljon purkanut
        paras ajaa!! kirjoitti:

        kiitos viesteistä! nyt voikin sitten ajella ja
        ihmetellä vilkkuvaa valoa rauhassa´, ettei tarvi
        pelätä paska jäykkänä, että mikä paikka kohta
        repee. mitä se ohj.teh/ jarruteh. pumppu makso??
        onnistuuko vaihto iteltä vai pitääkö viiä vW:lle?
        enivei hyviä kilometrejä kaikille audilla
        ajaville! kuten sanottu PARAS AJAA!!

        Itselläni 336000ajettu audi 100-85
        Jarruvarotusvaloanturi pääsylinterin tyvessä on
        oireiden aiheuttaja silloin,kun paineet
        järjestelmässä laskevat anturin säädön
        alapuolelle.Anturi on tietenkin säädetty tietylle
        paineelle turvallisuuden vuoksi.Jos valo siis
        vilkkuu,on vikaa tehostajan pumpussa,joka ei anna
        tarpeeksi painetta tai "jarruakussa ,joka ei pidä
        painetta tai vuotavassa ohjaustaehostajassa,koska
        kaikki nämä ovat saman paineen alaisina.Anturi on
        irroitettavissa ja vaihdettavissa verrattain
        helposti.Hydrauliikkaöljyn puhtaus on yksi tekijä.
        Sakka öljyssä voi häiritä anturin
        toimintaa.Merkkiliikkeen öljy on hinnoissaan.On
        kyllä korvaavvaakin öljyämutta se ei ole
        automaattilaatikkoöljyä,vaan
        lentokonehydraulikkaöljyä. Jos jarruteho on huono
        ja ohjaus on jäykkä,niin pumppu on heikkotehoinen
        ja hammastankotehostin vuotaa.


      • Audi 100 -89 365tkm
        Paljon purkanut kirjoitti:

        Itselläni 336000ajettu audi 100-85
        Jarruvarotusvaloanturi pääsylinterin tyvessä on
        oireiden aiheuttaja silloin,kun paineet
        järjestelmässä laskevat anturin säädön
        alapuolelle.Anturi on tietenkin säädetty tietylle
        paineelle turvallisuuden vuoksi.Jos valo siis
        vilkkuu,on vikaa tehostajan pumpussa,joka ei anna
        tarpeeksi painetta tai "jarruakussa ,joka ei pidä
        painetta tai vuotavassa ohjaustaehostajassa,koska
        kaikki nämä ovat saman paineen alaisina.Anturi on
        irroitettavissa ja vaihdettavissa verrattain
        helposti.Hydrauliikkaöljyn puhtaus on yksi tekijä.
        Sakka öljyssä voi häiritä anturin
        toimintaa.Merkkiliikkeen öljy on hinnoissaan.On
        kyllä korvaavvaakin öljyämutta se ei ole
        automaattilaatikkoöljyä,vaan
        lentokonehydraulikkaöljyä. Jos jarruteho on huono
        ja ohjaus on jäykkä,niin pumppu on heikkotehoinen
        ja hammastankotehostin vuotaa.

        Sama juttu. Alkoi vilkuttaa, kun takajarruihin
        tuli epätasapainoa eli vain toinen sylinteri
        toimii kunnolla. Tarkista, että takajarrujen
        sylinterit toimivat. Jos jumissa, niin laskee
        nestettä läpi ja paineet putoavat.
        Seuraavaksi todennäköisin on se
        paineenvarauspallo/akku jäähdyttäjän
        vieressä/alla. Pumppu kannattaa vaihtaa vasta,
        jos se vuotaa. Omia hydrauliöljyjä vain pitää
        käyttää. Kannattaa vaihtaa Stokkalla (VV), hinnan
        ero on pieni.


    • reijopa

      Ohjaustehostimen pumppu uusittava. Se on sen
      merkki valo kun vilkkuu.

      • asdas

        mulla vilkutti valoa kun ohjaustehostimen neste pääsi liian alas viallisen korkin tiivisteen takia. siis ei täyttösäiliön vaan pumpussa olleen pienen korkin tiiviste (O rengas tiiviste) ja ruikki öljyt pihalle kunnes kaikki loppu.. autosta katosi lopulta ohjattavuus ja saman korkin kautta ilmeisesti karkasi vielä jarrunesteet kun jarrutkin katosivat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      295
      46150
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      54
      11558
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      276
      11194
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      58
      9956
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      95
      8759
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      311
      6867
    7. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      19
      3909
    8. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      7
      3616
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      89
      3520
    10. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      3
      3470
    Aihe