..onko autossani käynnistyksenesto? Tarvitsisin tietoa lastutilaukseen. Onko erillinen mötikkä vai osa elektroniikkaa ? Autossa (9000 CSE 2.0t Jubilee -97) on ainakin varashälytin.
Mistä tiedän..
21
4950
Vastaukset
- tk
Tarkista kuitenkin, mee sisään istumaan, paina kaukosäätimestä hälyt päälle ja kokeile startata.
- jwe
..täytyypä kokeilla.
- jwe
Pistin hälyn päälle ja kokeilin startata. Eipä suostunut käynnistymään, vaan äänimerkki alkoi parkua. Siis esto tuntuu skulaavan.
Kiitokset kaikille vastanneille! - Pevi
jwe kirjoitti:
Pistin hälyn päälle ja kokeilin startata. Eipä suostunut käynnistymään, vaan äänimerkki alkoi parkua. Siis esto tuntuu skulaavan.
Kiitokset kaikille vastanneille!Minun autoni älähtää myös, mutta on ilman VSS:ää oman järkeilyni mukaan. Katso kirjoitukseni jäljempänä.
- JanMac
CSEssä ajonesto toimii seuraavasti. Avaimen virtalukosta pois oton jälkeen menee kymmenisen sekuntia ja vasemmassa kaiutinritilässä oleva ledi alkaa vilkkua alle sekunnin jaksoissa tasaisesti. Auto käynnistyy mutta sammuu samantien.
Huollon testerillä ainakin pystyi varashälytintä ohjelmoimaan monipuolisesti. Vaikutusmahdollisuuksia ajonestoon en tiedä. Onko vain on/off mahdollisuus??- Pevi
kts otsikko
- kapsu
Heiiii....
Juu mä luulin kanssa, että mulla on käynnistyksenestolaite (VSS startspärr...tai jotakin sinnepäin) kun kerran mulla on varashälytinkin autossa (Saab 9000 CDE 2.3 LPT vm.96). No tilattaessa SP:ltä Steg 1:stä vastattiin näin:
"Regarding VSS on your car; We have checked the part No on the T5 box and
according our database there is no VSS installed on a car with part no 4302303.
Best regards
Pirjo"
...kerroin kyllä heille, että mulla on varashälytin. Postitse mulle tuli kuitenkin Trionic-boxi, jossa asetuksena on ilmisestikin, ettei käynnistyksenestoa ole. En ole kyllä autoon vielä pakettia kiinni laittanut.
Kuulin myös muualta, että tämä kyselty käynnistyksenesto olisi tullut vasta vuosimallin 1997 ja siitä eteenpäin Saabeihin. Tiedä sitten lopputulosta... - Läheltä seurannut
Onpa käynyt niinkin, että -97 mallia on myyty varustettuna käynnistyksenestolla, jota autosta ei kuitenkaan sitten lähemmässä tarkastelussa löytynyt!!! Liikehän sitten asensi hälyttimen käynnistyksenestoineen, kun sitä tarpeeksi kovasti vaadittiin. Tarinan opetus: älä luota myyntipuheisiin!
- Turbo Sensonic
Kysyin asiaa Saabilta, ennen kuin tilasin virityssettini BSR:ltä. Ja autoni vuosimallihan oli 1997.
He vastasivat näin: jos varashälytin on jo ollut tehdasasennettuna auton ostohetkellä, niin autossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä on myös käynnistyksenesto. Käynnistykseneston voi havaita avaimen juuressa olevana pienenä mustana pisteenä (Trionic 5 Saabeissa). Mikäli varashälytin on asennettu jälkeenpäin, autossa ei ole käynnistyksenestoa. Varashälyttimiä on myös kahdenlaisia: toinen ("karvalakkimalli") on varustettu lasinrikkomistunnisteella, ovien, konepellin ja takaluukun avaustunnistimella. Toinen (monipuolisempi) on sen lisäksi varustettu kallistuksentunnistimella.
Tiedä sitten häntä, mutta on vähän paskempi juttu, jos sanoo tilauksen yhteydessä, että autossa on käynnistyksenesto, vaikka sitä ei todellisuudessa olisikaan. Tällöin auto ei starttaa uudella viriboksilla. Jos Tech 2:lla räplää Trionicin asetuksia, tuon käynnistykseneston saa kytkettyä päälle ja pois, mutta vaikkakin sen kytkisi pois päältä sellaisessa autossa, jossa ei ole käynnistyksenestoa, niin auto ei siitä huolimatta starttaa. Ainoa tapa saada auto fudaamaan on lähettää boksi takaisin virittäjälle, joka poistaa siitä käynnistykseneston.
Tilattiin kaverin kanssa just kimpassa "roinaa" Speedpartsilta. Mä tilasin steg 3:n omaan autoon ja kaveri steg 1:n 9-3 2.0t (150 hv) vm. 2001 Saabiin. Kaveri väitti, että sillä on käynnistyksenesto autossa. Toivotaan, että se tiesi mistä puhui, sillä tilasin nuo kamat viime perjantaina ja lähetys on varmaan jo tulossa Suomeen. Jos autossa ei olekaan käynnistyksenestoa niin "kiva kiva": boksi takaisin Speedpartsille ohjelmoitavaksi. No toivotaan parasta.- 900SCoupe
kyllä se sun kaveris oli ihan oikeassa, voi ainakin käynnistykseneston puolesta olla ihan huoleta :) ... käynnistyksenesto tai ajonestolaite, miksi sitä nyt sitten itsekukin haluaa sanoa, tuli pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin 1.10.1998. Tuo minkä mainitsit että varashälyttimiä on kahta erimallia, tietääkseni se parempi varashälytin kallistuksentunnistimella, tuli vasta 9-3 malleihin, 900:siin varashälyttimen sai ajonestolaitteella tai ilman, eli lasinrikkomistunnisteella (siinä ylhäällä sisävalon alapuolella), ovien, konepellin ja takaluukun avaustunnistimella. Tilasin sen silloin ja se maksoi, oli muuten nimikkeellä "Varkaus-suoja VSS ajonestolla 4000 mk"... 900:seen karvalakki-varashälytin oli ilman ajonestoa ja se olisi maksanut 2900 mk....
- Pevi
Minullakin on 97 9000 2.0lpt jubilee ja selvittelin pari kuukautta sitten samasta syystä asiaa. Käyttöohjeessa on selostus miten auto käyttäytyy VSS:n kanssa. Itse tulin siihen johtopäätökseen, että autoni on ILMAN VSS:ää.
Kysyin merkkiliikkeestä Turussa asiaa ja he totesivat, että kaikki vm 97 autot on varustettu kännistyksen estolla?? Mutta mielestäni sekaannusta taitaa aiheuttaa se, että myös "tavallisessa" varashälyttimessä on käynnistyksen esto. Se vaikuttaa poltainepumpun releeseen, startti releeseen ja ruiskun syöttöjännitteeseen, mutta EI suoraan trionic:iin kuten VSS.
Autoni lähtee AINA käyntiin jollei LED vilku riippumatta siitä koska koska avain on otettu virtalukosta tai koska hälytin on otettu pois päältä.
Ohessa vielä (epäselviä) lainauksia dokumenteista asian tiimoilta.
Ilman VSS:ää katkaistaan seuraavat virtapiirit:
The starter relay (ignition "ST" 50) receives no operating current because the anti-theft alarm control module (pin 8) breaks the circuit if an attempt is made to start the car.
The fuel pump relay receives no operating current because the anti-theft alarm's control module (pin 9) breaks the circuit. (The engine receives no fuel - the car cannot be push-started, either.)
The engine management system does not receive a 15 supply because the alarm control module (pin 22) breaks the circuit.
Jos on VSS on toiminta seuraavan kaltainen:
The immobilizing function is always activated automatically after a certain time, but can be initiated manually at any time before this.
Manually . The car is immobilized at the same time as it is locked and/or the alarm is armed by means of the remote control unit (left-hand button).
Automatically . The car is immobilized automatically without the remote control unit being used. This takes place after a certain time and is indicated by the LED flashing at the rate of 2 flashes per second.
Self-immobilizing
Immobilizing takes place automatically:
30 seconds after the ignition key is removed from the ignition switch (the time can be reprogrammed to a different time).
3 minutes after disarming/unlocking, unless the ignition key is turned in the ignition switch.
PS odotan edelleen innollani Speedpartsilta steg1:ni. Pirjo lupasi postitaa sen jo kaksi viikkoa sitten, mutta taitaa tulla Ahvenanmaan kautta kun kestää...
Heillä oli pitkä toimitusaika n 6 vkoa, koska eivät olleet pystyneet saamaan jotain komponenttia ( taisi olla ilmasuodatin )toimitukseen.- Kysynvaan
Tilasitko postiennakolla vai luottokortilla? Lähettävätkö tavaraa postiennakolla?
- Pevi
Kysynvaan kirjoitti:
Tilasitko postiennakolla vai luottokortilla? Lähettävätkö tavaraa postiennakolla?
Speedparts lähettää tavaran postiennakolla.
- Turbo Sensonic
Pevi kirjoitti:
Speedparts lähettää tavaran postiennakolla.
Speedpartsille voi maksaa kolmella eri tavalla:
1. postiennakolla
2. maksaa rahat etukäteen heidän pankkitililleen
3. maksaa luottokortilla
Itse maksoin tilaukseni luottokortilla, joka oli mielestäni kaikista helpoin tapa hoitaa homma. Ei tarvitse tapella postin ja pankkien kanssa valuutan vaihdoista ja valuuttakursseista.
Ja miksi minä ainakin maksan mieluummin luottokortilla: kävi nimittäin niin, että hommasin autooni uuden ilmastointikompuran Ruotsista. No se tuli postiennakolla, ja ennen kuin kävin hakemassa paketin Postista, kävin viereisessä Nordeassa kyselemässä valuuttakursseja. No yllätys yllätys, Nordean ja Postin valuuttakurssit erosivat toisistaan (kyselyillä väliä 5 minuuttia!) niin, että Postin valuuttakurssilla hävisin vähintään yhden euron verrattuna Nordean valuuttakurssiin. No eihän se ole paljon, mutta kuitenkin vituttaa että viereisissä "rahalaitoksissa" voi olla eri valuuttakurssit.
Siksipä tilasin Steg 3 -pakettini luottokortilla ja toimitus tapahtuu UPSin kautta. Antoivat Speedpartsista minulle vielä ns. tracking -numeronkin, jotta voin itse kysellä lähetystä Suomen UPSilta. - Pevi
Turbo Sensonic kirjoitti:
Speedpartsille voi maksaa kolmella eri tavalla:
1. postiennakolla
2. maksaa rahat etukäteen heidän pankkitililleen
3. maksaa luottokortilla
Itse maksoin tilaukseni luottokortilla, joka oli mielestäni kaikista helpoin tapa hoitaa homma. Ei tarvitse tapella postin ja pankkien kanssa valuutan vaihdoista ja valuuttakursseista.
Ja miksi minä ainakin maksan mieluummin luottokortilla: kävi nimittäin niin, että hommasin autooni uuden ilmastointikompuran Ruotsista. No se tuli postiennakolla, ja ennen kuin kävin hakemassa paketin Postista, kävin viereisessä Nordeassa kyselemässä valuuttakursseja. No yllätys yllätys, Nordean ja Postin valuuttakurssit erosivat toisistaan (kyselyillä väliä 5 minuuttia!) niin, että Postin valuuttakurssilla hävisin vähintään yhden euron verrattuna Nordean valuuttakurssiin. No eihän se ole paljon, mutta kuitenkin vituttaa että viereisissä "rahalaitoksissa" voi olla eri valuuttakurssit.
Siksipä tilasin Steg 3 -pakettini luottokortilla ja toimitus tapahtuu UPSin kautta. Antoivat Speedpartsista minulle vielä ns. tracking -numeronkin, jotta voin itse kysellä lähetystä Suomen UPSilta.Sain lopulta tänään oman sarjani ja posti otti vielä 3,5€ toimitusmaksua siirtäessään maksuni Speedpartsin tilille. Visassa on parempi kurssi kuin pankeissa, joten sillä aion tulevaisuudesa itsekin asioida.
- jwe
Autossani on näköjään vain tavallinen varashälytin, koska käynnistyksen esto ei aktivoidu automaattisesti, vaan ainoastaan avaimen kaukosäädöstä. Hyvä tieto, etten
tilaa virheellistä lastua. Thanks again.
- JanMac
Tuolla jo sanottiinkin että VSS voisi ohjelmoida uudelleen päälle pelkällä Tech2 testerillä, mutta onko asia näin ?
Virichippeihin kun ei tullut sitä ominaisuutta mukana. Kaiuttimen piuhojen uudelleen kytkemisen yhteydessä pääsi joku virtapiuha räppäämään "kevyesti" runkoon ja poltti radion/keskuslukon sulakkeen. Samalla alkoi SRS valo palaa eikä sitä saa millään pois päältä.
Yritetty on iroittamalla airbagin sulake ja pitämällä kerran akun kenkää vartin verran irti - ei vaikutusta. Valo sammuu käynnitämisen yhteydessä mutta syttyy muutaman sekunnin sisään uudelleen. Onko muita keinoja olemassa?- Turbo Sensonic
Siis jos on tilannut autonsa Trionic -viriboksiin VSS:n, niin sen pitäisi olla kytkettävissä päälle ja pois päältä Tech 2:lla. Ihme juttu vain on, että jos autossa ei ole VSS:ää ja autoon on vahingossa tilattu sellainen viriboksi, johon on ohjelmoitu VSS, niin auto ei lähde käyntiin, vaikka VSS olisikin kytketty pois päältä Tech 2:lla. Outoa???
Tuosta SRS:stä: olisikohan tuo virhekoodi silti jäänyt Trionicin muistiin ja se pitäisi pyyhkiä sieltä pois Tech 2:lla? Toinen vaihtoehto on, että SRS:lle on todellakin tullut joku vika ja siksi tuo kojetaulussa oleva valo syttyy, vaikka olisikin ensin irroittanut sulakkeet ja akusta piuhat jne.
- tk
Meidän tonnarista (-97) pimeni ton tehdasasennetun hälyn kaukosäätö jokin aika sitten. Käytettiin saabilla ja yritettiin kaikki uudet koodaukset ym. mutta ei suostu toimimaan kaukosäädöllä, joten kertoivat singnaalin vastaanottavan "boxin" olevan pimeenä. Tulis maksamaan saabilta uusi vastaava noin 3500fim!! Siispä onko jollakin tietoa ton "boxin" sielunelämästä? Missä se sijaitsee ja onko sille jotain tehtävissä?
- NG900T
Mulla meni viimekesänä kaukosäätö jostain syystä mykäksi, otin akun irti odotin 5minsaa ja laitoin piuhat takas kiinni ja vot, on pelannut sen jälkeen...
- s
Ajattelin samaan saab foorumiin uutta tietoa.
onkos kellään saab sipannut ja antaa pensaa,kone pyörii tartilla, että saa ohittamalla ruiskujärjestelmän käyntiin suoraan suuttimien päästä virralla. mutta poksin vaihto ei auta.Mikäs vikana? ajonesto?huoltoilmoitus mötikkä on omistajalla,eli ei paikallaan.jos tämä haittaa.kerran muris muutaman sekunnin ja sammu .johtoviritelmällä toimii.
Entäpä kuumalanka vastus?
haittaako saabissa pahasti,ilmamäärämittarillinen Opel lähtee kaasupohjassa käyntiin ja toimii muuten mutta ontuu tyhjäkäynnillä.Miten saab 9-3.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1343616Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois752356Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2612245- 1412000
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v691572- 1011470
- 611343
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931317- 611290
- 721182