Rajatilahäiriö vai vaikea ihminen?

miten ymmärtää

Mistä lienee kysymys, kun ihminen on välillä hyvin ystävällinen ja välillä taas ilman ymmärrettävää syytä loukkaantuu? Hän ns. polttaa sillat hyvin herkästi, ja on harvoin puheväleissä edes lähimpien sukulaistensa kanssa. Useimmat eivät jaksa, siedä tai ymmärrä häntä, jotkut pelkäävät käsittämättömiä raivon purkauksia. Tästä huolimatta hän haluaisi olla paljon tekemisissä ihmisten kanssa. Kaiken vain olisi tapahduttava ja kaikkien käyttäydyttävä hänen ehdoillaan. Ellei näin käy, löytyy vika muista. Ylipäätään tätä persoonaa leimaa tavaton omapäisyys ja ailahtelevuus äärimmäisyyksien välillä. Esim hän arvostaa hyvin paljon "ystäväänsä", joka (ihan todellisuudessa) käyttää häntä taloudellisesti hyväksi. Välillä tapahtuu raivoisa välirikko, mutta ystävyyttä ylistetään jälleen parin päivän päästä. Toisaalta hän saattaa mitätöidä jonkun ihmisen täysin, jos tämä hänen mielestään on lähtöisin vaikkapa vääränlaisesta kodista.

20

13653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

mitään diagnoosia ei hyvästä kirjoituksesta huolimatta voi tehdä keskustelupalstan kautta. Kuullostaa siltä, ettei kyseinen ihminen ole kasvanut aikuiseksi;)

• niksu

meikäläisen ex:ltä.
      On joko narsisti tai/ja rajatila persoona.

• MIELENTERVEYS MELKEIN MENET...

Kirjoituksen alkuvaiheessa oli maininta, että tätä ihmistä käyttää joku rahallisesti hyväksi. jos hän on narsisti niin narsistia ei kukaan ikinä voi käyttää rahallisesti hyödyksi. hän on se, joka käyttää toisia rahallisesti hyödyksi. tutustukaapa kirjoituksiin narsismista ja luonnehäiriöisistä!

• TaikaröNsy

..meistä lienee aika moni tunteensa näyttävä olevan vaikea ihminen..totta on,että on rajatilatapauksen mahdollisuus tai myös ADHD tms näistä monista häiriöistä on ko.henkilön persoonassa..mitä enemmän elää,näkee ja kokee,tuntuu,että nykyisin vain helpommin diagnosoidaan ns.joksikin..ja kuitenkin psykologia on vielä alkumetreillään..kymmenen vuotta sitten ei tunnistettu edes synnytysmasennusta äideillä,saatikka paniikkihäiriötä,joka on hyvin yleinen vaaraton,mutta vaikeana invalidisoiva häiriö..meidät usein lapsena rajataan johonkin kiltin ja hyvin käyttäytyvän lapsen raameihin.."OLE SITTEN KILTTI"..MITÄ SE ON?tukahdettuna se tulee meiltä ulos jossain vaiheessa tai sitten olemme se "näkymätön ninni"..ehkä kannattaa keskustella hienovaraisesti erikoislaatuisen persoonan kanssa..ehkä hän juuri odottaa sitä käyttäytymisellään,mutta ei tunnista vaikeutta itse...????

• ...

Kokemukseni mukaan näitä tyyppejä ei ainakaan aikuisena kukaan USKALLA rajata mitenkään, saati jutella muuten kuin hyvin "ymmärtäen" ja nätisti. Muuten tulee täyslaidallinen silmille näetsen. Ja totta on, ettei heillä itsellään ole minkäänlaista aavistusta omasta vaativuudestaan. Siinä heidän tragediansa onkin.

• Arkielämää

Miksi pitäisi diagnosoida? Sosiaalisen kanssakäymisen tasolla tällainen henkilö on yksinkertaisesti vaikea, eıkä ystävyyssuhteen luominen ja ylläpito ole toiselle osapuolelle helppoa. Toisaalta, miksi vaikean ihmisen kanssa pitäisi yrittää ystäväksi, kun siinä joka tapauksessa saa nokilleen?

Tässäkin ketjussa joku puhui siitä, että "tunteensa näyttäviä" pidetään suotta vaikeina. Ei se ihan niinkään ole, jos esillä olevat tunteet ovat jatkuvasti negatiivisia.

Tuollaisella luonnehäiriöllä on se ominaisuus, että se ei ole hoidettava sairaus. Ellei asianomainen itse halua korjausta tilanteeseensa, on turhaa yrittää diagnosoida tai parantaa ko. taipumusta.

• miten ymmärtää

Jos lähipiirissä, työkaverina, naapurina tai tuttavana (joka ottaa aktiivisesti yhteyttä) on tällainen ihminen, haluaa varmasti jotenkin ymmärtää hänen käytöstään. Kaikenlaisilla sekopäillä on myös lapsia siinä kuin muillakin. Jossain vaiheessa nämä jälkeläiset haluavat ehkä selitystä vanhempansa käytökseen tai ainakin pohtivat, miten äidin tai isän persoonallisuus on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä. Voi olla helpotus, mikäli läheisen "vaikeudelle" pystyisi vaikka ihan omassa mielessään antamaan "diagnoosin".

• TaikaröNsy
        miten ymmärtää kirjoitti:

Jos lähipiirissä, työkaverina, naapurina tai tuttavana (joka ottaa aktiivisesti yhteyttä) on tällainen ihminen, haluaa varmasti jotenkin ymmärtää hänen käytöstään. Kaikenlaisilla sekopäillä on myös lapsia siinä kuin muillakin. Jossain vaiheessa nämä jälkeläiset haluavat ehkä selitystä vanhempansa käytökseen tai ainakin pohtivat, miten äidin tai isän persoonallisuus on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä. Voi olla helpotus, mikäli läheisen "vaikeudelle" pystyisi vaikka ihan omassa mielessään antamaan "diagnoosin".

olla luonnehäiriöisen ystävä,ei ole pakko olla ja kärsiä toisen negatiivisia tunteita,ei missään nimessä.Miten paljon he kärsivät siitä itse,sitä on vaikea tietää..En tarkoittanut,että pitää diagnosoida,totesin,että näin usein tehdään..Tällaisella ihmisellä tuskin on paljon ystäviä..ja toden totta meidän ei tarvitse uhrautua jos aina tulee "rättiä"naamalle..Tavallisesti asiat menevät vain hänelle perille jos niitä "tarjoillaan"hänen mielensä mukaan..Mikä neuvoksi..Asiantuntija?Kuka se on?Psykologi?Naapuri?Ehkä terapia olisi paikallaan,mutta siihen hän tuskin suostunee.Miksi elämä ei ole tasaraha ja lähtökohdat yhtä hyvät?Kuka meistä siihen vastaa...Kaikelle on kuitenkin syynsä..onneksi tai valitettavasti...

• OHI ON ONNEKSI
        TaikaröNsy kirjoitti:

olla luonnehäiriöisen ystävä,ei ole pakko olla ja kärsiä toisen negatiivisia tunteita,ei missään nimessä.Miten paljon he kärsivät siitä itse,sitä on vaikea tietää..En tarkoittanut,että pitää diagnosoida,totesin,että näin usein tehdään..Tällaisella ihmisellä tuskin on paljon ystäviä..ja toden totta meidän ei tarvitse uhrautua jos aina tulee "rättiä"naamalle..Tavallisesti asiat menevät vain hänelle perille jos niitä "tarjoillaan"hänen mielensä mukaan..Mikä neuvoksi..Asiantuntija?Kuka se on?Psykologi?Naapuri?Ehkä terapia olisi paikallaan,mutta siihen hän tuskin suostunee.Miksi elämä ei ole tasaraha ja lähtökohdat yhtä hyvät?Kuka meistä siihen vastaa...Kaikelle on kuitenkin syynsä..onneksi tai valitettavasti...

OLEN OLLUT LIITOSSA NARSISTIN, LUONNEHÄIRIÖISEN, PSYKOPAATIN KANSSA. TÄSSÄ AIKAISEMMISSA MAINITTIIN, ETTÄ JOKU KÄYTTÄÄ TÄTÄ NARSISTIA HYVÄKSI TALOUDELLISESTI. MEIDÄN SUHTEESSAMME ASIAT OLIVAT TÄYSIN PÄINVASTOIN. TÄMÄ HENKILÖ ON SUHTEELLISEN VARAKAS JA SILTI HÄN JAKSOI JOKAIKISESTÄ SUUPALASTA LASKEA SEN, ETTÄ KAIKKI VARMASTI MENI TASAN. ALKUVAIHEESSA LIITTOA MIES OLI TERVEEMPI JA JAOIMME SILLONKIN KAIKEN TASAN (TOSIN HÄN JOSKUS ALKUAIKOINA MAKSOI JONKUN ATERIANI). OLEN OLLUT TODELLA POHJATTAOMAN IDIOOTTI, ETTÄ OLEN VOINUT ELÄÄ KYSEISEN HENKILÖN KANSSA, MUTTA JOISSAKIN ON 2 PERSOONA: JEKYL JA HYDE. JA SE TOINEN ON AIVAN IHANA IHMINEN JA SE TOINEN ITSE MANALASTA KOTOISIN. ESIM. KIHLAJAISPÄIVÄNIKIN HÄN TILASI MIELETTÄMÄN KALLIIN ATERIAN JA KAIKKI VIINIT, DRINKIT KALLEIMMAN MUKAAN JA MAKSATTI NE MINULLA. OSTATTI ITSELLEEN VAATTEITA JA MINÄ MAKSOIN. HULLUA MUTTA TOTTA. MATKUSTELIMME, MUTTA AINA MAKSOIN ITSE MATKANI JA HÄN SYYTTELI SIITÄ, ETTÄ ELÄN HÄNEN SIIVELLÄÄN (HÄN ITSE JOI KOHTUUTTOMAN PALJON MATKOILLA JA AJELI TAXILLA 1 KM MATKOJAKIN, TOTTA KAI SE MAKSAA. MINÄ OLEN PIENIPALKKAINEN NAINEN JA SANOIN, ETTÄ LOMABUDJETTINI ON PIENI, MUTTA SILTI HN SIELLÄKIN MAKSATTI MINULLA RETKIÄ YM. JA SITTEN SYYTTI KUITENKIN SIIPEILIÄKSI. MUTTA SE SIITÄ. UUSI NAINEN JA SAMAT METKUT MINKÄS LUONNEHÄIRIÖINEN ITSELLEEN VOI. EI KIINNOSTA ENÄÄ, MUTTA VASTASINPAHAN TÄHÄN KUN OLI NIIN AJANKOHTAINEN. JOS IHMINEN ON SAIRAS NIIN HÄN ON JA TÄHÄN EI MIKÄÄN HOITO AUTA, VAAN LUONNEHÄIRIÖ PAHENEE AJAN MYÖTÄ. SÄÄLIKSI KÄY SEURAAJAANI.

• mutka
        miten ymmärtää kirjoitti:

Voisiko olla niin, että tämä henkilö on hyvin epävarma olemisestaan ja pelkää jatkuvasti maailmansa romahtamista? Ankarat säännöt siitä, miten maailman pitäisi pyöriä, viittaavat tähän suuntaan. Samoin ystävyys hyväksikäyttäjän kanssa - luotettava, pettämätön kuvio.

• suvaitsemattomuudesta

Minä tiedän omista kokemuksistani, että suomalaiset yrittävät usein rakentaa jonkinlaista sopimussuhdetta, jossa kaikki yksilöt taipuvat yhteisesti sovittuihin normeihin. Tämä korvaa itsenäisen tunne-elämän ja avoimuuden toisia ihmisiä kohtaan. Porukka on naivia, ennakkoluuloista ja passiivis-aggressiivista, ja itse jatkuvasti joudun hillitsemään turhautumiseni tällaisten asenneongelmien parissa. Olen monien mielestä pelottava ja arvaamaton käytökseltäni, joka kertoo juuri siitä, että minussa on ne ominaisuudet, joista massaporukka luopuu sopimuksillaan. Suomalainen sosiaalinen kulttuuri on lapsellista.

T.I. Ruskeepää

• Lukija
        suvaitsemattomuudesta kirjoitti:

Minä tiedän omista kokemuksistani, että suomalaiset yrittävät usein rakentaa jonkinlaista sopimussuhdetta, jossa kaikki yksilöt taipuvat yhteisesti sovittuihin normeihin. Tämä korvaa itsenäisen tunne-elämän ja avoimuuden toisia ihmisiä kohtaan. Porukka on naivia, ennakkoluuloista ja passiivis-aggressiivista, ja itse jatkuvasti joudun hillitsemään turhautumiseni tällaisten asenneongelmien parissa. Olen monien mielestä pelottava ja arvaamaton käytökseltäni, joka kertoo juuri siitä, että minussa on ne ominaisuudet, joista massaporukka luopuu sopimuksillaan. Suomalainen sosiaalinen kulttuuri on lapsellista.

T.I. Ruskeepää

Veit sanat suustani. Tässä maassa on siedettävä mukisematta kaikenlainen julmuus. Muussa tapauksessa olet vaikea ihminen, merkitty iäksi.

• ei ole enää

Kolme vuotta olin ystävä tuollaisen tyypin kanssa, pari viikkoa sitten välimme vihdoin katkesivat kun en kestänyt hänen vaatimuksiaan, syytöksiään, haukkumistaan, itsekehuaan. Toisin sanoen hän on hyvin lapsellinen ja aivan mahdoton ihminen joka syyttää kaikesta muita. Nyt tuntuu että suuri taakka olisi pudonnut harteiltani kun häntä ei enää tarvitse kuunnella. Enpä olisi uskonut että elämäni helpottuu lopetettuani ystävyyden tuon henkilön kanssa. Tosin tiedän, että hänellä on joskus diagnosoitu adhd. Tavallaan on surullista että jokin "sairaus" aiheuttaa ihmisen elämälle noin suurta haittaa ja kärsimystä, samoin hänen läheisilleen ja kavereilleen...

• ihanpihalla

hän on pesunkestävä narsisti.

• Nimimerkki "kokemusta on" - olen naimisissa sellaisen kanssa. Ihan hyvä kumppani, kun ottaa tilanteen huomioon.
      Yksi mahdollisuus on Asperger-tapaus, heillä on oman kertomansa mukaan vaikeaa tulkita toisten ihmisten käytöstä, ja syntyy kommunikaatiovaikeuksia. Siitä en sano sen enempää, koska en tiedä tarpeeksi.
      En tiedä, missä suhteessa olet kyseiseen henkilöön, mutta jos läheinen, niin otapa selvää "Mielenterveyspotilaiden Omaiset" -yhdistyksestä. Voit oppia paljon.

• ritalin

"Asperger tapaus". Olen samaa mieltä.
        Itse kun olen assi, niin voin sanoa, että se olisi ainoa korrekti tässä kohtaa. Voihan olla taviskin, mutta narsisti ei sentään. Ja assinakin hän on tavattoman vaikea tapaus. Olin tuon tapainen lähinnä joskus 9 vuotiaana. Eli kertoo hänestä aika paljon.
        Piirteet kyllä osuvat tarkasti assiin.
        Olen tavannut tällaisia aloitusviestejä paljon ulkomaalaisilla kanavilla ja niissä yleensä epäillään selvän assin oloista henkilöä psykopaatiksi, vaikka oireet ovat kokonaisuudessaan vastakohtaiset. Joku yhtäläisyys yleensä löytyy kylläkin, mikä "oikeuttaa" psykoksi diagnosoinnin.

Kokemuksiani narsisteista:

1. Täysi psykopaatti, ajattelutoiminta seuraava: pyrkii tuottamaan mahdollisimman suuren hyödyn itselle ja mahdollisimman suuren tappion toiselle. Hän koskaan ole riidoissa kenenkään kanssa ja pystyy hallitsemaan ihmisiä ihan miten vaan. Sanoo, että hyppää kaivoon, niin varmasti tapahtuu. Maaginen voima hallita ihmisten tahtoa ja ajatuksia. Koko ajan 10 tyttöä samaan aikaan seurustelussa. Ulos päin todella mukava, mutta joissain tilanteissa vihaisen tuntuinen (stereotypisen ristiriidan kohdatessa). Täyttää kaikki psykopatiassa tavattavat oireet ja ei omaa mitään sen ulkopuolisia oireita. Ei tunteita lainkaan. Täysi kone. Tappaa huvikseen. Käyttää toisia hyväkseen, mutta lavastaa aina jonkun toisen hyväksikäyttäjäksi. Assini takia ei perinteistä vaikutusta minuun, mutta käyttää tavallaan yksinkertaisempia konsteja minuun.
        Jokapaikan johtaja. Johtavia asemia on monta.
        7 vuotiaana käski aikuisia, eikä kukaan sanonut vastaan. Vanhemmat eivät koskaan nähneet hänessä mitään pahaa, eivätkä 99,9999999% muistakaan ihmisistä, vaikka pahuus on niin läpinäkyvä, jos ei katso hänen luomaansa illuusioon.

2.Aloituskommentissa kuvatun kaltainen, mutta ei ole hyväksikäytetty. Mahd. lievä ADHD ja epäilemättä rajatilahäiriö.

3.Kuten psykopaatti, mutta myös ADHD ja siitä tutut valehtelut ja muut käytöshäiriöt.

4.Narsisti. Ehkä ADHD, mutta selvä NPD. Kuten psykopaatti, mutta kaikki tunteet eivät puutu.
        Oikeuden tajua jonkin verran ja sosiaalisesti vastaa psykopaattia ja myös ADHD:ta. Ei selvää ADHD:ta, kuten 3.tapauksessa, mutta oireet poikkeuksellisen voimakkaat. Syyttää muita omista teoistaan, kuten edellä kuvatussa isollakirjoitetussa jutussa.

5.Täyttää sosiopaattisen narsismin. Rikollinen.

6.Tuntematon. Epänormaalia käyttäytymistä, joka viittaa assiin tai tuntemattomaan häiriöön. Narsistin oloinen. Täyttää sosiopaattisen narsismin kriteerit.

7. Tayttää autistisen psykopaatin kriteerit. Voimakkaat as ja psykopatia oireet. Oireet ristiriitaisia, joten voi olla, että näyttelee hahmoa. Mutta voisi olla sellainen as, jossa on psykopatia: täydellinen tunteiden puuttuminen, sekä assitasollakin poikkeuksellinen agressiivisuus: voi tappaa jonkun, jos ei pidä hänestä. Todella vaarallinen, jos joutuu huonoihin väleihin.

Varmaan on ollut paljon muitakin, mutta eiköhän tämä jo riitä.
        Annoin osviittaa siitä, että aika vaikea on diagnosoida tarkalleen oireita ja ristiriitaisia ja tunnettujen oireiden ulkopuolisia ihmisiä on paljon. Sitten diagnoosien vihaajille: Kyllä se on helpottanut, kun on saanut tieteellisen tuen omille havainnoille, koskien lähinnä kohtaa 1.

• aaa....a

Aivan vesiselvän juopon eli alkoholistin oireet.
      Muuttunut tajunta kun ei mitään tajua.

• yggdrasic

kaikkialla luokitellaan vaikeaksi mutta jotkut pitävät erittäin mukavana. olen polttanut siltoja lähinnä sukulaisiin ihan siitä syystä että kyllästyin tappelemaan asioista jotka eivät niille kuulu. kasvoin siinä mielessä aikuiseksi.

• 5ys3yr

tuollainen lähisukulainen. Ei tule elämisestä hänen kanssa kenelläkään mitään. Kontrolloi kaikkea, tietyissä tilanteissa jopa milloin joku saisi mennä vessaan. Puhuu mulle että: "tuonne!" niinkuin koiralle. Ei osaa käyttää sanoja. Ei ilmaista itseään kovin hyvin. Ei yhtään ystävää. Erittäin vakava persoonallisuushäiriö, tai sosiopaatti. Uhkailee väkivallalla. Voisi tappaa minut milloin vaan jos tilanteen sallisi kärjistyä siihen. Siksi lähellään pitää olla jatkuvasti henkensä uhalla.

• Bigger picture

Ilman ymmärrettävää syytä? Käsittämättömiä raivonpurkauksia? Jos kysyisitte asianomaiselta syitä, hän varmasti antaisi tyhjentävän vastauksen. Voisitko kutsua hänet tälle palstalle vastaamaan, niin tilanne olisi edes lähtökohtaisesti reilu?
      On masentavaa lukea teidän virheettömien ihmisten hyssyttelyä. Kun te oikeamielisesti vain katsotte sivusta, kun kauden muotidiagnoosilla lätkäisty "oireilee".

Kuka ei olisi vaikea tullessaan kohdelluksi esimerkiksi julmasti ja väärin? Kysykää itseltänne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe