Kyselisin täältä asiaa, mitä olen miettinyt pääni puhki. Eli siis asia on vaivannut minua jo kauan.
Mitä tarkoittaa ratsastaminen peräänannossa? Kuulen aina kaikkien tallilla puhuvan siitä, mutta en tiedä, mitä se tarkoittaa. Kiitos paljon sille, joka viitsii vastata kysymykseeni! Tunnen olevani muita hölmömpi, kun en tiedä, mitä peräänanto tarkoittaa..
peräänanto
Onkohan se kuitenkaan ihan virallinen ratsastustermi.. Enemmänkin sitä kuulee harrastettavan ihmisten makuuhuoneissa. Ratsastamista peräänannossa... ;) Ei paha.kyllä se on!
Kyllä se nyt vaan on ihan virallinen ratsastustermi!! hevonen kulkee silloin peräänannossa, kun kaula on kaarrella, hevonen kantaa itse itseään ja sitä on helpompi ohjata. peräänantoa käytetään kouluratsastuksessa. usein moni on liian tiukka käsistä ja silloin se ei tee hyvää hevosen suulle ja kaulalle ja hevonen ei ole rento ja sitä on vaikeampi ohjata.ei vain kaula...
toi kaulan katsominen johtaa usein vaan hevosen pään vetämiseen rintaa päin. peräänanto EI ole kaulan asenossa, vaan hevonen tekee työtä TAKAjaloilla, astuu hyvin alleen - eli niin kuin sanottiin "kantaa itsensä". kaula kaartuu kyllä, muttei liikaa, turpa on lähes luotisuorassa asennossa, ei nenä rinnassa kiinni.Peräänannossa
Hevonen on peräänannossa silloin kun se kantaa itseään ja on koonnut itsensä. Kaula on kaarella. Tähän ratsastuksessa pyritään. Kun sinulla on hevonen peräänannossa eli kuolaimella sinun on helpompi ratsastaa koulua. se on sen perusta! hevosta ei saa ratsastaa peräänantoon sahaamalla suuta niinkuin monien nnäkee tekevän, vaan ratsastamalla. Alas eteen ja hevonen rentoutuu ja rupeaa kantamaan itseään.Kiitos!
Kiitos paljon vastatuksista! Ihanaa, kun jotkut viitsii vastata..peräänanto
En nyt sanoisisi ihan niin kuin Cilla sanoi eli monet ratsastajat sahaavat hevosta/ponia suusta kun haluavat hevosen kaulan kaarelle tai jopa peräänantoon. Se niin sanottu "sahaaminen" tarkoittaa pikemminkin sitä että ratsataja avustaa ja kertoo hevoselle mitä tehdään eikä se ole sahaamista sillä sahaaminen on sitä että tehdään isompita liikkeitä edestakaisin ja kun halutaan peräänantoon tehdään pieniä. jotku saattavat tehdä sen väärin mutta ei monet ihmiset tee sitä virhettä. Muuten cilla kertoi perusteellisesti muut asiat peräänannosta.sizzel
"sahaaminen on sitä että tehdään isompita liikkeitä edestakaisin ja kun halutaan peräänantoon tehdään pieniä."Sahaamista ei ikinä käytetä hevosen saamiseks peräänantoon. Käden tulee olla koko ajan vakaa ja tasaisella tuntumalla. Ikävä kyllä ratsastajat jotka eivät tätä ymmärrä sahaavat saadakseen kaulan kaarelle, mutta tosiasiassa tällöin hevonen vain pakenee kuolaimen vaikutusta sahaamisen takia ja kulkee hetkellisesti kaula kaarella. Tällä ei ole peräänannon kanssa mitään tekemistä.
mutta...
Kun hevosen kaula on kaarella, sillä tosiaan on helpompi ratsastaa ja hallita se. Mutta mahdatteko tietää miksi? Hevosen hallittavuus johtuu siitä, että luotisuorassa hevonen ei näe lainkaan eteensä ja minne on menossa, eli sen on luotettava sokeasti ratsastajaan... Mun mielestä väärin käyttää tällaisia "kepulikonsteja" jotta hevonen tottelisi. Kannattaa hei opetella käyttämään apuja ja hankkia itselleen ratsunsa luottamus.... -.-'Miten
Miten peräänanto tehään saaneen kysyä :)peräänanto
Peräänantoa ei voi ns. "tehdä", vaan se tulee hevoselta ikäänkuin itsestään. Jos ratsastaja pomppii satulassa ja riuhtoo ohjista, näin kuitenkaan tuskin tapahtuu. Ratsastajan on hallittava ensinnäkin perusistunta. Sitä saattaa ihmetellä, miksi perusistuntaa jauhetaan koko ajan, mutta siihen on hyvä selitys: se on TÄRKEÄ! Sen lisäksi täytyy osata pitää pehmeä, mutta samalla joustava ja hevosen liikkeitä myötäilevä ohjastuntuma. Sitä ei saisi rikkoa hetkeksikään, jos haluaa hevosen kulkevan kuolaimella. Myös puolipidätteet ovat tehokkaita, mutta niitä ei saa käyttää liian paljon. Puolipidäte tehdään usein ennen siirtymisiä, kulmia, voltteja, pysähdyksiä yms. Laukannostossa puolipidäte on erittäin tärkeä, vaikka jotkut nostavat helposti ilmankin. Vaikka hevonen menisi sinulla ihan moitteettomasti ilmankin puolipidätteitä, olen varma että jos seuraavalla kerralla kokeilet puolipidätteillä, saat varmasti paremman tuntuman. Myös kevyellä kädellä ratsastaminen auttaa huomattavasti, koska silloin hevosella ei ole syytä lähteä "kiskomaan". Myös istunnalla on tärkeä myötäillä hevosen liikkeitä, koska silloin hevonen tuntee olonsa rennoksi ja vapaammaksi kuin silloin, jos ratsastaja istuu liikettä vastaan.Muodossa kulkeva hevonen on helpompi saada peräänantoon kuin hevonen, joka ei kulje muodossa. Muodossa hevonen liikkuu rennosti ja letkeästi, jolloin peräänanto vain tulla tupsahtaa jossakin vaiheessa. Hevosta täytyy myös ratsastaa koko ajan.
Mutta myös...
Hevonen on ihmistä monta kertaa vahvempi, enkä usko sen taipuvan peräänantoon ilman että se luottaa ratsastajaansa. Ja kun se luottaa ratsastajaansa, silloin se yleensä täyttää ratsastajan (eli lauman johtajan, johon luotetaan) pyynnöt siten kun parhaiten osaa. Hevosta ei missään nimessä pidä verrata ihmiseen, sillä hevosella luonnonvaistot ovat paljon vahvemmat kuin ihmisellä, jolla ne taas ovat käytön puutteessa jäänet taka-alalle. Jos on lisää kiinnostusta hevosen luonnollisiin vaistoihin, kannattaa lukea tuo Monty Robertsin "Mies joka puhuu hevosten kanssa". Vaikka siinä esitellyt hevoset ovatkin lähinnä laukka- ja lännenratsuja, voi samoja taitoja kokeilla mihin tahansa hevoseen.tärkein on se moottori!
harmittavan moni on tässäkin asiassa hakoteillä.Peräänanto on sitä, kun hevonen käyttää moottoriaan eli TAKAJALKOJAAN. Kaikkihan tietävät että liike lähtee TAKAA. Kun hevonen alkaa käyttää takajalkojaan ja nostaa selkänsä, kantaa itsensä ja ratsastajansa. tässä vaiheessa hevonen myös myötää niskasta.
Missään nimessä kaula ei ole se pääasia, vaikka sekin on osa peräänantoa.
ja peräännannossa liikkuva hevonen on tosiaan herkempi ja kuuliaisempi avuille, liikkeet ovat rennot ja letkeät. :>
alas eteen?
kaikki aina sanoo että perään annossa ratsastetaan alas eteen.. mutta miten? valaiskaa mua.uusinta
Hmm se riippuu millainen hevonen on alla. Jos on etupainoinen hevonen se pitää enemmänkin ratsastaa eteen ja ylös :)Eli kuten edellä on käynyt selväksi, hevonen pitää ratsastaa tasapainoiseksi siten että takajalkojen liike on mahdollisimman irtonaista (hevonen ei köpötä, vaan askel on pitkä) ja hevonen on ulko-ohjan tuella ja sisäohjalle pehmeä. Se ei siis vastusta pidätystä mutta ei myöskään roiku kädellä.
Siis silloin kun hevonen on sitä tyyppiä että se nostaa päätä ylöspäin ja jännittää selkää ja nostaa tahtia, se pitää ratsastaa eteen ja alaspäin antamalla pohkeilla päättäväisesti tahti ja pitämällä ohjat hyvin vakaina ja pehmeinä ja pidätys läpi heti kun heppa "kaahottaa". Istunta tukee rauhallista pidättämistä, mutta sekä ohja että istunta tulee rentoutuuaa heti kun hevonen vastaa, muuten saatte aikaan vetokisan.
Kun hevonen taas mielellään menee kuolaimen alle eli liiankin alas, se pitää ratsastaa reippaaksi pohkeilla ja lyhyillä terävillä pidätyksillä estää hevosta roikkumasta ohjalla ja taas pehmeä käsi heti kun hevonen pitää kuolaimella tukea kauniisti.
Muistakaa aina palkita hevosta kun se on mukavan tuntuinen. Ei niin että heitätte ohjat kokonaan lerppumaan mutta niin että vain "hegitätte varovasti" istutte kauniisti ja pehmeästi ja annatte hevosenkin nauttia ratsatuksesta.
Kaikki
Kaiken maailman urpoja täälläkin kirjoittelee, hevosta ei saa sahaamalla tekemään muuta kuin puremaan kuolaimeen kiinni tai vastustamaan kuolainta se ei ole kuin teidän aloittelijoiden, (jotka luulette olevanne maailman viisaimpia hevosmiehiä)niin siis teidän konsti jolla hevosesta tulee kova suinen, sehän minua tässä eniten inhottaa kun hyvät hevoset pilataan ohjilla sahaamisella ja kylkiin hakkaamisella kuten joku näistä täällä kirjoitteli no mutta ei täällä viitti ketään neuvoa kun joku pikku pissis tulee heti kinastelemaan ja haukkumaan ja TIETYSTI esittämään kaikkitietävää.
No mutta kaikista meistä löytyy virheitä.
Ja multa voi kysyä jtn. esteistä olen nääs hypännyt kilpaa 13vuotiaasta.
Niin jos täällä on jotain hevoshulluja poikia menkää ihmeessä talleille,saattaahan ne kaverit kiusata, mutta tytöt tykkää sanompa näin omasta kokemuksesta.
Terveisin: Mikael J.
"KAIKKI"
Ei nyt millään pahalla, mutta vasta 13w kilpaillut???!?!?!?!? Mä astuin kilpakentille jo 8 vuotiaana, ja turhaa SÄ tulet tänne esittämään jtn HEVOS TIETO VIISASTA! ja olet itsekkin ollut aloittelija ja olet itsekin hakannut hevosta kylkiin, niin kaikki varmasti ovat aloittelijoina tehneet!!! :-=huoh -_-
tässä tuli just tää et jotku wnb pissikset tulee tänne leuhkimaa ja esittelemää taitojaa. Ja sä tuskin oot vanhempi ku "mikael 93" joten PIDÄ JOOKO PLIIS SE TURPAS KIINNI NI JOS SAATAIS MAAILMAST EDES VÄHÄN MUKAVAMPI PAIKKA ?! ja hei mistä SÄ TIEDÄT et KAIKKI on hakannu hevosii kylkii ja sahannu hevoset pilalle? mulle ei ainakaa oo koskaan tullu mieleenkää tehä semmosta. Jos joku yhtään tykkää hevosista ni en usko et nyt iha ensimmäisenä keinona aletaa sahaamaa.alas eteen
Alas eteen on tarkoitus ratsastaa hevosta _verryttelyissä_ rentoon muotoon jossa hevosen pää saa sijoittua luotiviivan alle , mutta samalla takajalkojen on poljettava alle ja hevosen kannettava itseään. Joillain hevosilla riittä, että ajattelee esim. ratsastavansa ns alamäkeen. Toisinaan ulko kättä voi hetkellisesti työntää alaspäin ja antaa hevoselle luvan työntyä alaspäin.'Eteen alas' ei saa kumminkaan mennä liiallisuuksiin jolloin hevonen voi muuttua raskaaksi edestä. Ja sitten kun on verryttely tehty on tietysti hyvä koota hieman hevosta :)
toivottavasti selkeytti.
Väistöillä alkuun
Jos pyrkii ratsatamaan hevosta peräänantoon, mielestäni hyvä alku on verrytellä väistöillä, jolloin hevosen takajalat alkavat toimia. Itse pyrin kävelemään hevoseni kanssa metsässä jonkin aikaa jolloin lihakset vertyy, ja siitä on kivempi lähteä ratsastamaan. (ja kyllähän hevonenkin metsässä kävelystä nauttii!) Laukassa on myös hyvä lämmitellä, sehän tekee hevosillekin hyvää?!peräänanto
peräänanto opetetaan joka paikassa eri tavalla ja kaikki hevoset tekevät sen eri avuista ! jostku hevoset ovat niin "herkkiä" että pikkusen kun pidättää ja puristaa pohkeilla niin se menee kaula kaarella, kantaa itsensä takapää laskeutuneena! Mutta peräänantoon hevosta ei voi pakottaa eikä muokata vaan se sinun istuntasi on oikeastaan tärkein mitä voi ensin miettiä.! Hevosen täytyy rentoutua kun se menee peräänannossa eikä sen pidä olla jäykkä ku kanki! Siinä minun mielipide asiaan..! :)Rehellinen peräänanto
http://www.halkianratsutila.fi/peraanant.htmhttp://www.kolumbus.fi/tanja.kortelainen/omatjutut/muotomaaritelmia.htm
http://www.piiapantsu.fi/index.php?tocID=41
peräänannosta..
peräänanto on tila, jossa hevonen on rento, kuuliainen ja vastaanottavainen kaikille avuille. Tästä johtuen yleensä peräänannossa hevonen myötää niskastaan (ratsastajan käden ja hevosen koulutustason niin salliessa), eli sen turpa lähenee luotiviivaa, ollen hieman sen etupuolella, vaikka hevonen olisikin pitkässä, matalassa muodossa ts. niska ei ole korkeimpana kohtana. Peräänannossa oleva hevonen kantaa itseään, selkälihakset työskentelevät ja takaosa on alla, työskennellen voimakkaasti hevosta eteen ja jo hieman kantaen hevosen painoa.mutta kun...
mutta miten jos sanotaan, että "osaatko ratsastaa peräänannossa"? onko se sitten että istuu itse mahdollisimman rennosti ilman turhia apuja. miten oma käsi vaikuttaa siihen, voiko hevonen mennä peräänannossa?..
Sori, olen tänään kommentoimassa jokaista silmäänpistävää aihetta, vaikken itse tiedäkään _yhtään_ enempää, myönnän sen armeliaasti, joten voin olla joissakin jutuissani hakoteillä, mutta joo.Kun joku väitti, ettei hevosta saa "sahaamalla" peräänantoon tai edes niin ei kukaan yritä tms., niin kyllä olen sitäkin nähnyt. Moni yrittää pistää hevosen kaulan kaarelle nitkuttamalla ohjista edestakaisin ja sitten kun kaula menee virkkuukoukkuna ja kappas, hevonen rapsutteleekin hampaillaan ryntäitä siinä samalla on ratsastaja tyytyväinen, vaikkei tämä suupielinen nyrhiminen tee hevoselle yhtään hyvää, eikä tosiaankaan tuo niitä takasia mukaan liikkeeseen.
Minua on neuvottu peräänannon suhteen, että tavallisella, rennolla ja oikeudenmukaisella ratsastuksella hevonen hakee peräänannon itse, mutta sehän ei onnistu jos ratsastaja roikkuu suussa ja paukuttelee pohkeilla kun poni jarruttaa ohjan tullessa kovemmalle tuntumalle - onpa sitäkin joskus nähty, että ohja on tavallaan jatkuvassa vedossa, mutta pitäisi hevosen siitä silti liikkua ratsastajan näkökulman mukaan, vaikka tekee aivan oikein jarruttaessaan vauhtia.
Nojoo, varmaan pitäisi minun harkita sitä hoitoon hakeutumista.. Kommenttiani ei siis tarvitse ottaa itseensä, mutta tässä vain minun mielipiteeni asiaan.
Peräänanto
Ratsastus oli alunperin sotataito. Hevosen pitkä selkä sekä "heikot" etujalat eivät kestäneet pitkään painavaa ratsastajaa ja tämän haarniskaa joten tuli keksiä keino jossa hevonen käyttää voimakkaimpia lihaksiaan eli takajalkojaan. Opittiin ratsastamaan hevonen peräänantoon, eli liikkumaan takaa eteenpäin säästääkseen hevosia ja pidentääkseen niiden käyttöikää. Peräänannon tarkoituksena oli siis laittaa sotahevonen liikkumaan niin rennosti ja luonnnollisesti että se kestää terveenä mahdollisimman pitkään. Nykypäivän kouluratsastus periytyy vanhoista sodassa käytetyistä hevosten taisteluliikkeistä joista suurin osa muodostui esimerkikis potkuista. Hyvin ja oikein ratsastettu hevonen hakeutuu itsenäisesti peräänantoon sillä sen on miellyttävämpää liikkua niin ratsastaja selässään. Peräänannolla ja hevosen pään asennolla ei ole siis yhteyttä. Monet ratsastuskoulujen ratsastajat hinkaavat hevosen pään sahaamalla väärään asentoon ja hevosen takaosa jää kauaksi toimivasta peräänannosta. Tästä on hevoselle pelkkää haittaa, se voi jopa vammauttaa hevosen. Hassua, että ratsastajat edes viitsivät käyttää tälläistä huijauskeinoa sillä oikeasti hyvä ratsatsastaja näkee sekunnissa onko hevonen oikeasti peräänannossa, vai onko sen ratsastaja vain itsekäs hifistelijä joka haluaa saada muut tunnin (kokemattomat) ratsastajat uskomaan, että hänen hevosensa kulkee peräänannossa.?
Olen itse ratsastanut 2½ vuotta. Tallillemme tuotiin vuosi sitten Saksasta pahoinpidelty poni. Poni pukittelee ja kulkee pää "pystyssä" kokeneimpien ratsastajienkin kanssa. Ratsastin kerran kyseisellä ponilla ja en silloin tiennytkään peräänannosta. Olin koko tunnin kinastellut laukassa ja eteen liikkumisesta kyseisen ponin kanssa. Yhtäkkiä kun teimme loppuverkkaa kevyessä ravissa se meni peräänantoon! Myöhemmin sain kuulla, että olin toka, joka ponin sai peräänantoon. Nykyään ratsastelenkin ponilla lähes kaikki tunnit. Ja lemppariksi se onkin tullut! HUOM. Minusta hyvällä ratsastuksella ja luottamuksella hevosen saa peräänantoon!!!Olen vuokrannut hevosta nyt puoli vuotta, (olin kuulut ex-vuokraajalta, että PIENI pidätys vuorotellen auttaisi) ennen olin ajatellut että sahaaminen on väärin ja että hevonen käyttää vääriä lihaksia silloin, mutta kuultuani ex-vuokraajalta että hän oli käyttänyt tätä, niin aloitin itse, varma siitä että se pitäis toimia tämän kyseisen hevosen kanssa. Nyt olen taas alkanut epäillä että joku muu tapa pitää löytyä. Koska hevoseni takaosa ei "nouse" ylös, siis ajattelin että se ei kanna itteään. Se pysyy suorassa linjassa mutta pää alhaalla kaula vähän kaarella. Tämä siis on väärin vai onko??
Olen huomannut että kun hevonen rentoutuu, se laskee päätään, onko tämä sitten peräänannon alku? Vien sisä-ohjaa "ulospäin", ja myötään ohjista.
Olis kiva jos joku jakso lukea ja haluis vastata mulle :)!
Sahaaminen on väärin myös siksi, että liiaksi käytettynä se voi aiheuttaa hevoselle pienehkön rasitusvamman kaulaan ( tapahtunut yhdellä ystäväni hevosella, kun tämä vuokrasi sitä).
Ja kun sanot että hevosesi laskee päätä ja 'rentoutuu', tämä laittaa varmaankin päänsä vain muotoon, eli ei kulje peräänannossa. Sinun pitäisi saada siis hevosesi moottori -takajalat- käyntiin. Ratsastaminenhan ei ole sitä että ohjilla leikit vähäsen ja siinä se, hevonen menee peräänannossa.
Pohkeita käyttöön siis enemmän, äläkä mieti sitä kaulaa vielä. Kun saat moottorin käyntiin, niin voit alkaa miettimään uudestaan missä muodossa kaula on.
Tietenkin on hyvä liikutella hieman sormia samalla, että tunnet hevosen olevan ohjien päässä ja tämän pysyvän hereillä suustakin. Ja 'hieman' sanalla tarkoitan liikettä joka ei näy ulkopuolisen silmiin. MUTTA muista rentouttaa käsi välillä, niin että suussa ei ole koko ajan kauheaa kuolaimien liikutusta, VARSINKIN jos olet kovakätisempi.
Voit aina tarkistaa onko hevonen peräänannossa rehellisesti pitämällä ulko-ohjan tuntuman ja myötäämällä sisäohjasta. Jos hevonen ei pysy muodossa vaan nostaa päänsä tai laskee sitä liiakseen, tämä ei ole rehellinen peräänanto.