Unettomuus / stressi

Ursa

Onko teillä kokemusta akupunktiosta unettomuuden / stressin helpottamiseksi? Olen ymmärtänyt että tämmöisen akupunktion voisi tehdä korvaan?

Kysyisin lähinnä että jos teillä on moisesta tietoa ja kokemusta, niin miten usein tuommoinen akupunktio pitää yleensä tehdä? Miten kauan se "vaikuttaa" toisin sanoen? Vai voiko silleen kysyä?

11

15998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirsi

      Minä käyn akupunktiossa sekä stressin että unettomuuden vuoksi. Olen huomannut, että ainakin minulla se toimii.

      Stressiin se tuo hetkellisen avun, huolet jää sinne. Tosin eihän akupunktio stressiä kokonaan poista, koska sitä kuitenkin elää arkeaan niiden stressitekijöiden keskellä ja siellä pitäisi tapahtua se muutos. Mutta hetkellisesti se auttaa tuomaan rennon olon.

      Unettomuuteen kävin ensin muutaman kerran kuurin eli ehkä kuukauden verran kerran viikossa. Nykyään käyn aina silloin tällöin, kun unen kanssa alkaa olla vaikeaa - ehkä kerran kuussa tai parissa. Suosittelen lämpimästi! Minulla ainakin alkoi uusi elämä sen jälkeen :)

      • Mukava kuulla että olet saanut avun, se rohkaisi minuakin kokeilemaan. Tietenkään akupunktio ei voi poistaa stressinaiheuttajia, mutta nimenomaan olisi hyvä saada hetkeksi rento olo ja voimia jatkaa parempaan suuntaan.

        Nythän olen taas nukkunut ja rauhoittunut, mutta varmaan mieluummin kokeilisin akupunktiota kuin unilääkkeitä ensi kerralla unettomuuskauden iskiessä.

        Ihanaa syksyä Sinulle!


      • kiitti vinkistä
        Ursa kirjoitti:

        Mukava kuulla että olet saanut avun, se rohkaisi minuakin kokeilemaan. Tietenkään akupunktio ei voi poistaa stressinaiheuttajia, mutta nimenomaan olisi hyvä saada hetkeksi rento olo ja voimia jatkaa parempaan suuntaan.

        Nythän olen taas nukkunut ja rauhoittunut, mutta varmaan mieluummin kokeilisin akupunktiota kuin unilääkkeitä ensi kerralla unettomuuskauden iskiessä.

        Ihanaa syksyä Sinulle!

        moi
        kiitos vinkeistä tekisi mieleni kokeilla.

        Mitähän se maksaa?
        Kauanko kestää 1 hoitokerta?

        Akupunktio auttaa kuulemma myös kylmiin jalkoihin :)


      • yötanssi
        Ursa kirjoitti:

        Mukava kuulla että olet saanut avun, se rohkaisi minuakin kokeilemaan. Tietenkään akupunktio ei voi poistaa stressinaiheuttajia, mutta nimenomaan olisi hyvä saada hetkeksi rento olo ja voimia jatkaa parempaan suuntaan.

        Nythän olen taas nukkunut ja rauhoittunut, mutta varmaan mieluummin kokeilisin akupunktiota kuin unilääkkeitä ensi kerralla unettomuuskauden iskiessä.

        Ihanaa syksyä Sinulle!

        Ei unilääkkeitä, kiitos. Olen kokeillut. Liikunta, ja tasapainoinen ruokavalio on perusta - ja tietysti huumoria elämään, ettei ota aina kaikkea - eli itseään - niin vakavasti. Jos teen hatha-joogaa hitaasti hengitystäni syventäen, nukahdan melko varmasti lattialle ja kömmin siitä sänkyyn. Otan toisinaan Tryptotabs-kapselin. Vaikuttava aine tryptofaani on aminohappo, jota saamme ravinnostamme muutenkin mutta emme aina riittävästi eikä se aiheuta sivuvaituksia. Sairaanhoitajat ja muut vuorotyöläiset suosivat sitä. Luen usein sängyssä sellaista kirjaa, joka antaa henkisesti jotakin tärkeää, esim. tällä hetkellä on menossa Paolo Coelhon Zahir. Ajattelen lapsiani ja kaikkia ihania ihmisiä. Kun tulee tyytyväinen olo, unikin yllättää. Jos jokin askarruttaa mieltä, sille on syynsä ja sille pitää antaa tilaa. Ei voi siirtää eteenpäin käsittelemättömiä asioita. Joogaan ja kirjoitan muistiin, mitä alitajunnasta pulpahtaa. Herään joskus yöllä, ja silloin on parasta valvoa ja nauttia yön hiljaisuudesta. Kun minulla on henkisesti hyvä olo ja selvä suunta, teen työtäkin rauhallisemmin ja jaksan seuraavan työpäivän aika hyvin. Olen vähitellen vapautunut yksinäisyyden pelosta ja nautin itsenäisyydestä, koska olen kantanut kauan vastuuta isosta perheestä.


    • Tero.Inkeri

      Hei,

      akupunktiota käytetään tehokkaasti unettomuuden ja stressioireiden helpottamisessa. Unettomuutta on kuitenkin useaa eri tyyppiä ja vaiva voi johtua monesta eri syystä. Kaikki vaivat ovat kuitenkin aina eri asteisia ja ihmisten kokonaistila ja elämäntilanne erilainen. Näinollen hoitoaikoihin ja hoitotuloksiin ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Esimerkiksi niin kutsutun stressin oireet voivat poistua kerrasta tai sitten hoitoon voi mennä huomattavasti pitempi aika. Useimmiten tarvitaan useita kertoja. Hoitoväli on yleensä yhdestä kahteen kertaan viikossa.

      Mitä tulee mainitsemaasi korva-akupunktioon, niin sitä voi periaatteessa käyttää mihin tahansa vaivaan. Hoitotulokset eivät välttämättä ole kuitenkaan pitkäaikaisia ja hyviä. Tiettyihin vaivoihin se on kuitenkin paikallaan; esim erinäköiset riippuvuudet, laihdutus ja muut tämän tyyppiset vaivat regoivat hyvin korva-akupunktioon. Myös stressiä voi helpottaa korvan kautta. Itse tosin hoidan stressiä muuta kautta, joskus harvemmin voin lisätä pari korvanastaa. Korva-akupunktion yksi haittapuoli on, että oikein tehtynä se on melko kivuliasta.

      • ...kiitoksia Sinulle vastauksestasi!

        Voitko kertoa lyhyesti tuosta korvanastasta, sen ovat useat tällä palstalla maininneet, mikä se oikein on? =o)

        Mulla näyttäisi tuo unettomuus olevan hyvin kausiluontoista. En tiedä, onko välttämättä mitään ulkoista syytä, mikä pistää sen alulle. Tai sitten sitä vaan on tietyllä hetkellä niin "herkkä" että mikä tahansa käy syyksi. ;) Mutta aiemmin kyse oli yleensä parista yöstä, korkeintaan viikosta; nyt tuo kierre on jatkunut viikkokausia ja siksi jouduin lopulta kokeilemaan unilääkettä. No, se auttoi kyllä sillä hetkellä kun sen otin, mutta oli muuten lähinnä pelottava kokemus... Pointtini siis oli että tarvitsen vain avun tuon kierteen katkaisemiseen tai mieluiten ennen kuin se edes alkaa. Tiedän että unettomuuteen usein liittyy enemmän tai vähemmän vakavia taustatekijöitä, mutta en ole varma, onko minun kohdallani kyse semmoisesta. Apu voi siis olla hyvin pienestä kiinni.


      • Tero.Inkeri
        Ursa kirjoitti:

        ...kiitoksia Sinulle vastauksestasi!

        Voitko kertoa lyhyesti tuosta korvanastasta, sen ovat useat tällä palstalla maininneet, mikä se oikein on? =o)

        Mulla näyttäisi tuo unettomuus olevan hyvin kausiluontoista. En tiedä, onko välttämättä mitään ulkoista syytä, mikä pistää sen alulle. Tai sitten sitä vaan on tietyllä hetkellä niin "herkkä" että mikä tahansa käy syyksi. ;) Mutta aiemmin kyse oli yleensä parista yöstä, korkeintaan viikosta; nyt tuo kierre on jatkunut viikkokausia ja siksi jouduin lopulta kokeilemaan unilääkettä. No, se auttoi kyllä sillä hetkellä kun sen otin, mutta oli muuten lähinnä pelottava kokemus... Pointtini siis oli että tarvitsen vain avun tuon kierteen katkaisemiseen tai mieluiten ennen kuin se edes alkaa. Tiedän että unettomuuteen usein liittyy enemmän tai vähemmän vakavia taustatekijöitä, mutta en ole varma, onko minun kohdallani kyse semmoisesta. Apu voi siis olla hyvin pienestä kiinni.

        Hei Ursa,

        korvanasta on tarra(n.1cm x 1cm), jossa on keskellä ohut muutaman millin pituinen neula. Ensin korva puhdistetaan, ja sitten nasta painetaan paikalleen. Nastaa voi pitää vaikuttamassa viikon, ja pistettä voi stimuloida myös itse nastaa painelemalla.

        Korva-akupunktio ei ole mikään kovin vanha hoitokeino ja sen alkuperä löytyy tiettävästi Ranskasta. Tämä järjestelmä on hieman samankaltainen kuin vyöhyketerapia, eli jokaiselle kehon alueelle löytyy korvasta oma vaikutuspisteensä. Terapiamuoto on kylläkin hyvin integroitu kiinalaiseen lääketieteeseen ja akupunktioon sisällyttämällä hoitoon neulan käyttö, sekö kiinalaisen lääketieteen teoriapohja. Näin hoidon teho kohoaa huomattavasti.

        Hieman yksinkertaistettuna unettomuutta on muutamaa eri tyyppiä ja näiden erinäköisiä yhdistelmiä: 1)vaikeus nukahtaa 2)heräily aamuyöllä 3)huono unen laatu. Jokaiseen näistä on myös useampia mahdollisia syitä. Tarkan määritelmän kunkin ihmisen tilasta voi tehdä vain laajemman tutkimuksen pohjalta. Useinkaan unettomuuden taustalla ei ole mitään kovin vakavaa, joten asiasta ei kannata huolestua(turha pohtiminen ja murehtiminen tietenkin aina pahentavat unettomuutta). Toki vaiva kannattaa aina tutkituttaa ja hoitaa, jottei se ajan myötä pahene ja syvene. Kaikki vaivat on aina helpompi hoitaa alkuvaiheessaan.

        Sinun unettomuutesi on varmaankin aika pitkälle stressi-/ rasituspohjaista, ja unen kiinni saaminen on vaikeaa. Illalla on levoton, ahdistava olo ja ajatukset eivät katkea. On hyvin yleistä että tilasta tulee eräänlainen oravanpyörä: mitä väsyneempi on, sen vaikeampi saada unta. Lisäksi on yleensä vielä paljon unennäköä, joka häiritsee hyvälaatuiseen uneen pääsemistä. Tämä on tietenkin melkoista veikkausta, sillä mainitsemiesi tietojen perusteella on melko mahdotonta muodostaa kokonaiskuvaa. Jos haluat, niin voit kysyä tarkemmin sähköpostilla. Tosin en ole varma pystynkö suosittelemaan sinulle ammattitaitoista hoitajaa kotiseudultasi.


      • Tero.Inkeri kirjoitti:

        Hei Ursa,

        korvanasta on tarra(n.1cm x 1cm), jossa on keskellä ohut muutaman millin pituinen neula. Ensin korva puhdistetaan, ja sitten nasta painetaan paikalleen. Nastaa voi pitää vaikuttamassa viikon, ja pistettä voi stimuloida myös itse nastaa painelemalla.

        Korva-akupunktio ei ole mikään kovin vanha hoitokeino ja sen alkuperä löytyy tiettävästi Ranskasta. Tämä järjestelmä on hieman samankaltainen kuin vyöhyketerapia, eli jokaiselle kehon alueelle löytyy korvasta oma vaikutuspisteensä. Terapiamuoto on kylläkin hyvin integroitu kiinalaiseen lääketieteeseen ja akupunktioon sisällyttämällä hoitoon neulan käyttö, sekö kiinalaisen lääketieteen teoriapohja. Näin hoidon teho kohoaa huomattavasti.

        Hieman yksinkertaistettuna unettomuutta on muutamaa eri tyyppiä ja näiden erinäköisiä yhdistelmiä: 1)vaikeus nukahtaa 2)heräily aamuyöllä 3)huono unen laatu. Jokaiseen näistä on myös useampia mahdollisia syitä. Tarkan määritelmän kunkin ihmisen tilasta voi tehdä vain laajemman tutkimuksen pohjalta. Useinkaan unettomuuden taustalla ei ole mitään kovin vakavaa, joten asiasta ei kannata huolestua(turha pohtiminen ja murehtiminen tietenkin aina pahentavat unettomuutta). Toki vaiva kannattaa aina tutkituttaa ja hoitaa, jottei se ajan myötä pahene ja syvene. Kaikki vaivat on aina helpompi hoitaa alkuvaiheessaan.

        Sinun unettomuutesi on varmaankin aika pitkälle stressi-/ rasituspohjaista, ja unen kiinni saaminen on vaikeaa. Illalla on levoton, ahdistava olo ja ajatukset eivät katkea. On hyvin yleistä että tilasta tulee eräänlainen oravanpyörä: mitä väsyneempi on, sen vaikeampi saada unta. Lisäksi on yleensä vielä paljon unennäköä, joka häiritsee hyvälaatuiseen uneen pääsemistä. Tämä on tietenkin melkoista veikkausta, sillä mainitsemiesi tietojen perusteella on melko mahdotonta muodostaa kokonaiskuvaa. Jos haluat, niin voit kysyä tarkemmin sähköpostilla. Tosin en ole varma pystynkö suosittelemaan sinulle ammattitaitoista hoitajaa kotiseudultasi.

        Juuri tuo on tilanne.

        Et ehkä voi täältäpäin ketään suositella; asuinkunnassani taitaa olla tasan yksi paikka joka tarjoaa akupunktiota. :D

        Mutta saatanpa kysyä neuvoa myöhemmin kun lähen etelämmäksi...


    • Ei kalliit hoidot

      Osta unettomuudesta kärsivä,sekä kivuista kärsisivä lähimmäinen,tai lainaa kirjastosta:
      Uusi vyöhyketerapia:Joseph Corvo.
      Hyvä uneen vaipumis konsti:Tyyny vain Polvitaipeillen alle,ei pään alle,sisäänhengitykset,uloshengityset,rentoutus.
      Sormet yhteen :Molempienkäsien vastakkaiset sormet yhteen,Hiero niitä noin minuutti.Minua nukuttaa jo nyt!!

    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • ammattilainen

      Kiinalaisen lääketieteen akupunktuurilla voidaan hoitaa monia neurologisia sairauksia kuten unettomuutta, stressiä, ms-tautia.jne. Hoito edellyttää kiinalaisen lääketieteen ammattilaista. Kiinalaisen lääketieteen akupunktuurin osaaminen vaatii pitkän koulutuksen ja vuosien harjoittelun , jota Suomessa on melko harvalla joukolla. Unettomuuden ja stressin hoito mm. yhdistettynä skalppi eli pää-ja kehoakupunktuuriin on hyvä hoito ilman sivuvaikutuksia. Tästä on kokemuksia
      maailmalla missä ko. menetelmiä käytetään laajasti, myös sairaaloissa. Suomessa niitä koululääketiede ei paljon mainosta. Terv. Markku Helin osteopaatti ja kiinalaisen lääketieteen asiantuntija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe