9000 aero

Minimies

Tietääkö joku minkälainen 9000 aero on myynnissä vihdissä? On ollut kahdessa viime pörssissä myytävänä. Auto on 9000 2,3 aero -91. Hinta on vajaat 70000mk. Ois hyvä saada puolueetonta tietoa kyseisestä autosta.

16

3180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Achilles Viggen

      Enpä tiedä millainen tuo auto on, mutta siitä olen varma ettei se ainakaan Aero ole. Vuosimallissa -91 ei nimittäin ollut Aeroa, eikä edes CS-korimallia, joka on Aeron korimalli. Aerot tulivat ensimmäisen kerran vuosimallissa -93 ja häipyivät vuosimallissa -96. CS korimalli tuli vuosimalliin -92 ja ensimmäisiä CS:iä rekisteröitiin syksyllä -91, alkupään 2.3HPT koneisia CS:iä näkee joskus kaupattavan Aeroina. -97 ja alkuvuonna -98 ei Aeroja enää ollut vaan tilalla oli 9000 Sport, joka vastasi Aeroa.

      Todennäköisesti kyseessä on CC-korinen 2.3 TurboS, elikkäs vanhin korimalli 200hp 2.3 l turbokoneella. Sinänsä täysin Aeron veroinen peli ja varmasti yhtä harvinainenkin, ellei harvinaisempi, mutta ei Aero.

      Oikean Aeron erot muihin malleihin ovat ahdinta ja sisustusta lukuunottamatta melko nimelliset, lähes kaikki oli ostettavissa vaikka perus 2.0i:hin lisävarusteena. Alustankin ainut perustavaa laatua oleva ero on kallistuksen vakaajatangon halkaisija (perus 21mm, Aero 23mm), mutta tuokin taisi olla saatavissa kaikkiin. Ainakin lähes poikkeuksetta kaikissa CDE ja CSE malleissa on samat kallistuksenvakaajat kuin Aerossa. Vertaileva tutkimus oma -97 CDE vs. kaverin -96 Aero näyttää alustojen olevan identtiset. En tosin tiedä onko omani vartavasten tilattu Aeron alustalla.

      • Aero97

        Tarkennuksena että 1997 oli viimeinen 9000 Aeron vuosi, Sport korvasi sen seuraavana vuonna. Sport ei kuitenkaan ollut vakiovarustelultaan Aeron tasoinen, mm. nahkainen Aero-sisustus puuttui. Itselläni on -97 Aero, sen tunnistaa helpoiten ulkoisesti -97:ksi siitä, että siinä on peräpellissä "2.3 Turbo"- merkki, aiemmissa Aeroissa sitä ei ollut. Toiseksi, eikös ainakin Ruotsissa myyty 9000 CC Aero- mallia ennen CS Aeroa?


      • Achilles Viggen
        Aero97 kirjoitti:

        Tarkennuksena että 1997 oli viimeinen 9000 Aeron vuosi, Sport korvasi sen seuraavana vuonna. Sport ei kuitenkaan ollut vakiovarustelultaan Aeron tasoinen, mm. nahkainen Aero-sisustus puuttui. Itselläni on -97 Aero, sen tunnistaa helpoiten ulkoisesti -97:ksi siitä, että siinä on peräpellissä "2.3 Turbo"- merkki, aiemmissa Aeroissa sitä ei ollut. Toiseksi, eikös ainakin Ruotsissa myyty 9000 CC Aero- mallia ennen CS Aeroa?

        Enpä tiedä kuinka virallinen nimitys tuo CC:n Aero on ollut... onko se siis lähtöisin tehtaalta vai automyyjältä. Aika usein noista CC TurboS:stä puhutaan Aeroina, varsinkin Jenkkilässä ja Ruotsissa, itse olen tulkinnut että kyseessä on vain nimitys jota myyjät ja omistajat käyttävät... lähinnä rinnastaakseen 900 Aeroon, joka taas tuolloin oli 900 sarjan huippumalli.

        TurboS on kuitenkin vain isolohko tonnari muutamalla extra hevosella ja yleensä kaikilla lisävarusteilla. Oikeassa Aerossa oli hieman muutakin extraa.

        Tuosta -97 Aerosta... onko se myös valmistenumeron mukaan -97? Kaverillani (kirjoitellut täällä nimimerkillä MarquisdeSaab) on alkuvuodesta -97 rekisteröity Aero, joka kuitenkin valmistenumeron mukaan on -96 mallinen. Myös siinä on "2.3 Turbo"-merkki peräpeilissä.


      • Aero97
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Enpä tiedä kuinka virallinen nimitys tuo CC:n Aero on ollut... onko se siis lähtöisin tehtaalta vai automyyjältä. Aika usein noista CC TurboS:stä puhutaan Aeroina, varsinkin Jenkkilässä ja Ruotsissa, itse olen tulkinnut että kyseessä on vain nimitys jota myyjät ja omistajat käyttävät... lähinnä rinnastaakseen 900 Aeroon, joka taas tuolloin oli 900 sarjan huippumalli.

        TurboS on kuitenkin vain isolohko tonnari muutamalla extra hevosella ja yleensä kaikilla lisävarusteilla. Oikeassa Aerossa oli hieman muutakin extraa.

        Tuosta -97 Aerosta... onko se myös valmistenumeron mukaan -97? Kaverillani (kirjoitellut täällä nimimerkillä MarquisdeSaab) on alkuvuodesta -97 rekisteröity Aero, joka kuitenkin valmistenumeron mukaan on -96 mallinen. Myös siinä on "2.3 Turbo"-merkki peräpeilissä.

        Onkos kaverisi Aero rekisteriotteen mukaan -96-mallinen, vaiko -97? Omani on myös valmistenumeron mukaan -97. Mutta tuo merkki peräpellissä tosiaan viittaisi, että auto on "tarkoitettu" -97:ksi (poikkeuksiahan tietenkin voi aina olla...)

        CC Aero ei toisiaankaan ole mikään virallinen nimitys, eikä pidä ollakkaan. Kyllä 9000-sarjan ainoa Aero on CS-mallinen.


      • c900
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Enpä tiedä kuinka virallinen nimitys tuo CC:n Aero on ollut... onko se siis lähtöisin tehtaalta vai automyyjältä. Aika usein noista CC TurboS:stä puhutaan Aeroina, varsinkin Jenkkilässä ja Ruotsissa, itse olen tulkinnut että kyseessä on vain nimitys jota myyjät ja omistajat käyttävät... lähinnä rinnastaakseen 900 Aeroon, joka taas tuolloin oli 900 sarjan huippumalli.

        TurboS on kuitenkin vain isolohko tonnari muutamalla extra hevosella ja yleensä kaikilla lisävarusteilla. Oikeassa Aerossa oli hieman muutakin extraa.

        Tuosta -97 Aerosta... onko se myös valmistenumeron mukaan -97? Kaverillani (kirjoitellut täällä nimimerkillä MarquisdeSaab) on alkuvuodesta -97 rekisteröity Aero, joka kuitenkin valmistenumeron mukaan on -96 mallinen. Myös siinä on "2.3 Turbo"-merkki peräpeilissä.

        9000 turbo 2.3S on tehoiltaan sama vakioon 2.3 turboon eli 200hv. Ko. auto oli TM numerossa muistaakseni 11/91. Sillä tutustuttiin Suomen moottoriradoille. On mulla siitä esitekin ja tehoksi ilmoitetttiin tuo 200hv.

        Aero se ei ole..eikä se siksi muutu vaikka miten aero nimikkeellä myytäisiin.

        900 turboS kuten myös 900 SPG sitävastoin ovat aeroja, koska aerot myytiin euroopan markkinoilla turboS merkillä. Opel oli varannut mallinimen aero. SPG:hän oli jenkkimalli aerosta.


      • Achilles Viggen
        Aero97 kirjoitti:

        Onkos kaverisi Aero rekisteriotteen mukaan -96-mallinen, vaiko -97? Omani on myös valmistenumeron mukaan -97. Mutta tuo merkki peräpellissä tosiaan viittaisi, että auto on "tarkoitettu" -97:ksi (poikkeuksiahan tietenkin voi aina olla...)

        CC Aero ei toisiaankaan ole mikään virallinen nimitys, eikä pidä ollakkaan. Kyllä 9000-sarjan ainoa Aero on CS-mallinen.

        Rekisteriotteen mukaan -97... vain valmistenumero kertoo "oikean" mallivuoden olevan -96.

        En tiedä mikä "sekasikiö" siinä on kyseessä... Saabeja ja varsinkaan Aeroja kun ei ole juuri varastoon tehty. Auto on ilmeisesti lojunut jossain vaiheessa varaston nurkassa muutaman kuukauden ja päätynyt sitten ensirekisteröintiin -97 vuoden puolella ja merkitty kirjoihin -97 mallina.


      • Test Driver
        Aero97 kirjoitti:

        Tarkennuksena että 1997 oli viimeinen 9000 Aeron vuosi, Sport korvasi sen seuraavana vuonna. Sport ei kuitenkaan ollut vakiovarustelultaan Aeron tasoinen, mm. nahkainen Aero-sisustus puuttui. Itselläni on -97 Aero, sen tunnistaa helpoiten ulkoisesti -97:ksi siitä, että siinä on peräpellissä "2.3 Turbo"- merkki, aiemmissa Aeroissa sitä ei ollut. Toiseksi, eikös ainakin Ruotsissa myyty 9000 CC Aero- mallia ennen CS Aeroa?

        Onko nyt varma, ettei CC Aeroa ole (ollut)?
        Ehekei tuolla nimellä, mutta CC-korimalli ja
        nimellä Aero?
        Muistan nääs TM:ssä olleen aukeaman kokoisen
        Saabin mainoksen, jossa puhuttiin perhe- ja
        urheiluautoista, kuvassa vaalean sininen CC
        ja punainen spoileroitu Aero, 200hp ja 330Nm eli
        juuri tuolla ahdetulla 2,3 litran koneella.

        Pari sellaista olen myös liikenteessä nähnyt,
        mutta en osaa varmaksi sanoa, lukeeko niissä
        Aero.
        Aerona olen sitä aina itse ajatellut.

        Ks. myös NG900T:n meili alla.


      • Aero03
        Aero97 kirjoitti:

        Onkos kaverisi Aero rekisteriotteen mukaan -96-mallinen, vaiko -97? Omani on myös valmistenumeron mukaan -97. Mutta tuo merkki peräpellissä tosiaan viittaisi, että auto on "tarkoitettu" -97:ksi (poikkeuksiahan tietenkin voi aina olla...)

        CC Aero ei toisiaankaan ole mikään virallinen nimitys, eikä pidä ollakkaan. Kyllä 9000-sarjan ainoa Aero on CS-mallinen.

        Otsikossa mainittua mallia tehtiin ainakin vuonna 1991-92. Sitä ei ollut kuitenkaan Suomen markkinoilla. Ulkonäöllisesti se oli kuin normaali 9000 CD, mutta 16" kolmipuolaisilla Aero-vanteilla ja madalletulla alustalla. Sisustus oli kuin normaalissa Aerossa ja moottori tietenkin sama.
        Jos joku tällaisen alkuperäisen sattuu löytämään kyseessä on todellinen harvinaisuus. Tuotantomäärät eivät tietääkseni olleet suuria.

        Aero03


    • minimies

      Ensin kiitoksia tiedosta!
      Korimalli on juurikin tuo CC, mutta autossa on nahkapenkit muistilla ja jalopuukojelauta. Onkohan nämä yleensä jälkiasennuksia kyseisessä mallissa vai jo tehtaalta saatavia optioita? Mistä tiedän varmasti, että auto on CC-korinen 2.3 turboS? lukeeko se rekisteriotteessa? Mitä muuten tarkoittaa tuo S turbon perässä?

      • Dieselpower

        S-kirjain tarkoittaa jo tehtaalla asennettua virityssarjaa. Tehoa on silloin 215hp. Se lukee rekisteriotteessa. Onko autossa muuten muistilla olevat penkit myös kartanlukijankin puolella? Onko auto kirkkaan punainen?


      • NG900T

        Mä väittäisin että kyllä 9000 CC mallin aeroja on. Suomessakin on muutama kappale. Yhtä -91 aeroa kävin kuolaamassa ja omistajan kanssa juttelin, mutta pyyntihinta oli kova, 100tmk! Tosin auto oli ikäisekseen vähän ajettu ja 100% hyväkuntoinen, ulkoisesti virheetön, kuin pakasta vedetty. Kävin samoihin aikoihin tonnaria etsiessäni katsomassa myös erästä kepössä ilmoitettua -91 9000 aeroa, joka todellisuudessa olikin 2.3 turbo sport. Tässä oli aero -merkki liimattuna jotenkin luonnottomassa paikassa, keskellä, takavalon alla, missä yleensä on DOHC -merkki. Sportissa on perusmalliset nahkapenkit käsisäädöin ja takaspoileri on perusmallinen musta kumihuuli kun aerossa on kuppimaisemmat ja takaspoileri on korinvärinen ns. bridge-spoileri.
        Joo, sportin rekisteriotteessa lukee 2.3 turboS, 2.3T sport, tai jotain siihen viittaavaa. Näin oli ainakin siinä yhdessä jonka taustatietoja tongin kun olin sitä ostamassa.

        CC -kori on sitä ensimmäistä 9000 koria, eli 5 ovinen, mutta aero/sport on viistolla keulalla kuten ensimmäiset CD:t.

        Tältä se voisi hyvinkin näyttää:

        http://www.saabturboclub.com/images/traffar99/granna/24.jpg


      • Achilles Viggen

        Eipä tonnareissa juuri näe varusteissa mitään jälkiasennusvirityksiä, tämän luokan auton omistajilla on yleensä maku sen verran kohdallaan että tarvikeliikkeessä ei vierailla lisävarusteostoksilla... penkit ovat ainakin varmasti jo tehtaalla laitetut. CC:hen sai optioina suunnilleen kaiken mitä vain keksi kysyä. Ainahan tietysti originaali lisävarusteita on voitu asennella jälkikäteen, tuppaa vain olemaan niin kallista lystiä ettei ole kovin todennäköistä että näin on tehty.

        Jalopuupaneleista on paha sanoa mistä ne ovat kotoisin... pertsiestä todennäköisin (henk.koht. mielipide) puuviritykset eivät Saabiin kuulu. Tonnareihin oli saatavana jalopuu sarjoja alkuperäisvarusteina, mutta originaalit näyttävät yhtälailla sokeiden ammattikouluilla jaloin tehdyiltä kuin tarvikkeena saatavatkin (taas henk.koht. mielipide).


    • JOne

      -91 tuli toinen Aero Saabin mallivalikoimaan, nimittäin 9000 Aero, joka tunnettiin myös nimellä 9000 turbo s. V.-84 tuli 900 Aero jota tehtiin aina vuoteen -93 asti.

      Lainaten hurrisivuja:

      Special modeller/Aero
      1991 kom Saabs 2,3 liters motor med turbo laddning. Denna motor fick bland annat balansaxlar. Detta och förändringar resulterade i en max effekt på 200hk och ett vridmoment på otroliga 330Nm, vilket möjliggorde omkörningshastigheter nästan aldrig tidigare skådade förut.
      Detta resulterade också i att Saab 9000 Aero föddes. Saabs andra Aero version efter 900 Aero som kom 1984. Saab 9000 Aero är dock avsevärt snabbare än dess lillasyskon. Saab 9000 Aero använder samma 2,3 liters turbo som fanns i den vanliga 9000 Turbo den skilde sig dock på många
      andra punkter bland annat hade Aero version ett sportchassi, front och bakspoilers, sido kjolar (spoilerkit) och en grövre slutdjuddämpare.
      All förekommande utrustning ingick inklusive läderklädsel med mockainlägg. Speciella Aero fälgar 6.5x16 tum fälgar var också standard utrustning. Dessa fälgar tillverkades av Tyska RONAL vilket gör dom till riktiga kvalitets fälgar.

      9000 Aero gick också att få i CD utförande men bara under model året 1991. CD Aero:n hade dock inte något spiolerkit. Denna model är också högst ovanlig.

      SAAB 9000 CC 2.3 Turbo S (Aero) tillverkades endast mellan åren 1991 och 1992 och då i en mycket begränsad upplaga. Dett var då Saabs "top of the line" model allså den dyraste och mest exklusiva model Saab hade att erbjuda. Endast 70-75 Aero bilar såldes i Svergie vilket gör den till en mycket eftertaktad entusiastbil. 1992 kom den med den nya CS kaross vilket betyder att Saabs första generation 9000 endast fanns i Aero utförande under just 1991 i Sverige.

      Det som gick att få som tillvalsutrustning var egentligen bara: DCC/SCC - den stora färddatorn, metalliclack, antispinn (TCS-Traction Control System), airbag och Elsoltak (glas eller plåt) allt annat var redan standard.

      Prestanda
      Motor: 200hk vid 5000 rpm och 330 Nm vid 2000rpm!
      Turbo: Garrett T25
      Max laddtryck: 1.00 bar (grundladdtryck 0.40 bar)
      Bränsletank: 62 Liter
      Bränsleinsprutnings
      sytem: BOSCH LH ver 2.4.2
      Toppfart 230 Km/h
      0-100 Km/h 8.0s
      60-100 Km/h på 4:an 5.9s
      80-120 Km/h på 5:an 7.8s
      * I vissa fall kunde man också få sin Saab 9000 Aero levererad med fabrikstrim
      SAAB´s egen DI/APC styrdon. Detta resulterade i: 220hk och 300 Nm vid 5200 rpm och hela 334 Nm vid 2000 rpm!

    • NG900T

      Akilles Viggen on aivan oikeassa!

      Eli CC korimallin 9000 aeroja ei siis ainakaan suomessa ole ollut. Ensimmäinen 9000 aero tuli -94 CS mallina, ja sitä ennen malliston huipulla oli -91 2.3 Turbo S. Tämän tiedon sain saabilta.

      Se, että CC aeroja ei ollut, olikin uutta tietoa mulle! Eli kepössäkin joskus myytävänä näkyvät -5oviset -91 "aerot" ovat siis turbo sportteja. Taikka sitten jotain svedumalleja tms. jos niitäkään ollut?

      No, ei menny tääkään päivä ihan hukkaan.

      • Jone

        Tuo turbo sport rinnastetaan aika usein Aeroon, kun sitä jossain britanniassa tai usassa markkinoitiin muistaakseni Aerona ?


    • Aerotic

      Tervehdys kaikille tasapuolisesti.

      Non niin, hämmennetäänpä soppoo vähän lissää :) Itselläni on tuollainen samanlainen peli mistä kyselit. Suomessa nuo autot on rekisteröity ns. "S"-malleiksi (rek.otteessa 9000 Turbo S-MM). Ainakin ruotsissa nuo kyseiset mallit olivat Aeroja, siis täysin samat tekniikaltaan kuin nämä "S"uomi autot. Erään myyjän takia syy, miksi suomeen tuodut autot olivat S:iä oli se että Aero ei kuulemma merkinnyt silloin mitään ostajalle, Sport -sananhan kaikki toki tietävät. Eroja verrattuna tavallisen turbon varusteluun:

      -Nahkapenkit (mokka somistein)
      -Korisarja (puskurit helmat)
      -Jäykemmät kallistuksenvakaimet edessä takana
      -Matalempi ja jäykempi alusta
      -16" aero vanteet
      -ABS-jarrut vakiona
      -Ja jotain muuta pientä

      Autot varustettu tehtaalla normaalilla taka-spoilerilla, bridge-mallin sai lisävarusteena. Autojen historiaa kun olen koittanut selvittää niin suomeen näitä ilmeisesti olisi tuotu vain 7 kpl joten ei varmasti tule joka päivä vastaan (jos ei naapurissa satu asumaan). Ja automyyjän tietojen mukaan suomessa olisi ainakin yksi tehtaalta Aerona (siis alkup. merkit) lähtenyt yksilö, mikä ollut esittely autona joka kuitenkin suomessa rekisteröity S-malliksi.

      Ja alunperin tehtaalla nämä on tehty Aeroina, irroitin yksi päivä takaluukun verjoilun ja alta löytyi lappu missä oli alustanumero, väri jne. ja kaiken kruunuksi lapussa luki Aero :) Ja sama toistuu ovissa, kojelaudassa jne..

      Joten tässä minun vaatimaton mielipiteeni, korjatkoon ken tietää lisää.

      Sami K, Lahti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      66
      6321
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      64
      5707
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      133
      4848
    4. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      61
      3977
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3865
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      36
      3277
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3051
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      62
      2901
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      77
      2689
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      48
      2005
    Aihe