Olen tätä asiaa tiedustellut Kelalta, mutta vastausta ei ole odotuksesta huolimatta kuulunut.
Siis ongelmani on seuraava:
Asun poikaystäväni kanssa vuokra-asunnossa, johon kummallekin on tehty oma vuokrasopimus. Olemmeko siis avopari? On melko ikävää elää työssäkäyvän poikaystävän siivellä, kun asumistukea ei näy eikä kuulu... Kiitos vastauksistanne!!!!
"Avo"pari
41
14490
Vastaukset
- Varjo
Kun pelkästään ei seurustelevilla (eri sukupuoli) on vaikeuksia todistaa ettei seurustele niin kun kerran seurustelette ja asutte saman katon alla, niin olette ilman epäilystä avopari.
Jos tuo onnistuisi niin kait kaikki avoliitossa elävät saisivat tukea.
Muutenkin olen sitä mieltä että muutetaan yhteen vasta kun varat riittävät! Ei veronmaksajien kuulu maksella kenenkään kotileikkejä!!! - ....
Olette avopari, ellette kelalle toisin todista. Mutta sen todistaminen teiltä tuskin onnistuu, kun siinä muutenkaan harvat onnistuvat. Valitettava tosiasia tässä "hyvinvointiyhteiskunnassa" on, että avopari on velvollinen elättämään puolisonsa ainakin kelan ja sossun mukaan, vaikka tätä ei missään laissa sanotakaan, näin nämä virastot kiertävät lakeja.
- Pinokkio1
Jos esimerkiksi toinen tienaa 10t€/kk ja toinen 10€/kk, niin oletko tosiaan sitä mieltä että se on yhteiskunta jonka velvollisuus on elättää tämä heikommin tienaava????
Kyllä se niin on että vanhemmat elättää lapsen tiettyyn ikään, ja kumppanit toisensa. Turha yhteiskuntaa syyttää.... - ....
Pinokkio1 kirjoitti:
Jos esimerkiksi toinen tienaa 10t€/kk ja toinen 10€/kk, niin oletko tosiaan sitä mieltä että se on yhteiskunta jonka velvollisuus on elättää tämä heikommin tienaava????
Kyllä se niin on että vanhemmat elättää lapsen tiettyyn ikään, ja kumppanit toisensa. Turha yhteiskuntaa syyttää....Entä jos asutkin samassa asunnossa kämppiksesi kanssa? Parhaan kaverisi kanssa joka sattuu olemaan vastakkaista sukupuolta? Avopareilla ei ole minkään näköistä laillista velvollisuutta elättää toisiaan, vaikka kela ja sossu näin mielivaltaisesti ovatkin päättäneet. Avioliitossa elatusvelvollisuus on selvä, mutta avoliitossa sellaista ei ole. Varsinkaan kun avopareiksi lasketaan kaikki vastakkaista sukupuolta olevat samassa asunnossa asuvat.
- Pinokkio1
.... kirjoitti:
Entä jos asutkin samassa asunnossa kämppiksesi kanssa? Parhaan kaverisi kanssa joka sattuu olemaan vastakkaista sukupuolta? Avopareilla ei ole minkään näköistä laillista velvollisuutta elättää toisiaan, vaikka kela ja sossu näin mielivaltaisesti ovatkin päättäneet. Avioliitossa elatusvelvollisuus on selvä, mutta avoliitossa sellaista ei ole. Varsinkaan kun avopareiksi lasketaan kaikki vastakkaista sukupuolta olevat samassa asunnossa asuvat.
tarkoittanutkaan muita kuin "oikeita" pareja huolimatta siitä ovatko he naimisissa vai eivät. Itse olen sitä mieltä että kyllä avopuolisollakin pitäisi olla oma vastuunsa kumppanistansa ennemmin kuin yhteiskunnalla. Tässäkin tapauksessa kyse oli kuitenkin jo poikaystävästä...
Eihän nyt kämppistä pidäkään taloudellisti tukea missään oloshteissa :-) - ....
Pinokkio1 kirjoitti:
tarkoittanutkaan muita kuin "oikeita" pareja huolimatta siitä ovatko he naimisissa vai eivät. Itse olen sitä mieltä että kyllä avopuolisollakin pitäisi olla oma vastuunsa kumppanistansa ennemmin kuin yhteiskunnalla. Tässäkin tapauksessa kyse oli kuitenkin jo poikaystävästä...
Eihän nyt kämppistä pidäkään taloudellisti tukea missään oloshteissa :-)Mutta kela kun velvoittaa avustamaan rahallisesti myös sitä kämppistä, samoin myös sossu.
- ....
Pinokkio1 kirjoitti:
Eihän nyt kämppistä pidäkään taloudellisti tukea missään oloshteissa :-)Ja mietippäs esimerkiksi juuri 18vuotta täyttäneitä henkilöitä jotka muuttavat samaan asuntoon, ovat seurustelleet esimerkiksi puoli vuotta. Pitäisikö heidän silloin olla elatusvelvollisia toistensa suhteen jos toisella on vaikkapa 5000e säästöjä, jotka hän on suunnitellut pistävänsä omakotitaloon joskus ja toisella ei olekaan mitään säästöjä? Mielestäni silloin ei todellakaan elatusvelvollisuutta pitäisi olla. Tosin olisi erittäin hankala vetää raja siihen kenellä sitten on elatusvelvollisuus ja kenellä ei.
- hölmöläntouhua
.... kirjoitti:
Ja mietippäs esimerkiksi juuri 18vuotta täyttäneitä henkilöitä jotka muuttavat samaan asuntoon, ovat seurustelleet esimerkiksi puoli vuotta. Pitäisikö heidän silloin olla elatusvelvollisia toistensa suhteen jos toisella on vaikkapa 5000e säästöjä, jotka hän on suunnitellut pistävänsä omakotitaloon joskus ja toisella ei olekaan mitään säästöjä? Mielestäni silloin ei todellakaan elatusvelvollisuutta pitäisi olla. Tosin olisi erittäin hankala vetää raja siihen kenellä sitten on elatusvelvollisuus ja kenellä ei.
Pitääkö sitä sitten muuttaa eri sukupuolta olevan kanssa yksiin?
- turhauttaa
hölmöläntouhua kirjoitti:
Pitääkö sitä sitten muuttaa eri sukupuolta olevan kanssa yksiin?
jaa-a, no jos ajatellaan että itse olen etsimässä kämppistä itselleni kaksioon, ja tapaamani naisehdokkaat ovat olleet kamalia pinnallsia kanoja, ja ainoat vaihtoehdot joiden kanssa voisin kuvitella asuvani, ovat rauhallisia, työssäkäyviä poikia, niin mitäs sitten? Kela aiheuttaa tilanteen, etten voi muuttaa vanhempieni nurkista pois, koskei minulla töistä huolimatta ole opiskelijan rahoilla varaa elää yksin.. Täällä päin korpea kun ei ole opiskelija-asuntoja ja vantaalle/henlsinkiin ei oteta kuin jostain keskisuomesta tulijat.
Ainoat halvimmat asunnot liikkuvat sitten siinä 350 e/kk hujakoilla. Ja siihen pitäisi vielä repiä juoksevat menot? Kaksio kämppiksen kanssa on ainoa vaihtoehto. Mutta idioottien meikkipelle-pissisten kanssa en yhteen muuta, siinähän menisi hermot ja opiskelurauha! - kelassa töissä
.... kirjoitti:
Entä jos asutkin samassa asunnossa kämppiksesi kanssa? Parhaan kaverisi kanssa joka sattuu olemaan vastakkaista sukupuolta? Avopareilla ei ole minkään näköistä laillista velvollisuutta elättää toisiaan, vaikka kela ja sossu näin mielivaltaisesti ovatkin päättäneet. Avioliitossa elatusvelvollisuus on selvä, mutta avoliitossa sellaista ei ole. Varsinkaan kun avopareiksi lasketaan kaikki vastakkaista sukupuolta olevat samassa asunnossa asuvat.
ja voin sanoa virkani puolesta, että jos samassa taloudessa asuu kaksi eri sukupuolen edustajaa, heidät katsotaan aina avopariksi, elleivät he asiaa toisin todista.
- ...
kelassa töissä kirjoitti:
ja voin sanoa virkani puolesta, että jos samassa taloudessa asuu kaksi eri sukupuolen edustajaa, heidät katsotaan aina avopariksi, elleivät he asiaa toisin todista.
kelalaiset ei ole virassa...
- kalikka___oo
miten käytännössä onnistuu se kelalle todistaminen, että kämppis ei ole avopuoliso, vaikka onkin eri sukupuolta? olen itse muuttamassa alivuokralaiseksi eri sukupuolta olevan kanssa kaksioon. eli minä olen siis kämppikseni alivuokralainen ja hän on vuokrannut asunnon yksityiseltä.
- olet
... kirjoitti:
kelalaiset ei ole virassa...
noin kateellinen kelalaisille?
- .....
Olette avopari, ellette kelalle toisin todista. Mutta sen todistaminen teiltä tuskin onnistuu, kun siinä muutenkaan harvat onnistuvat. Valitettava tosiasia tässä "hyvinvointiyhteiskunnassa" on, että avopari on velvollinen elättämään puolisonsa ainakin kelan ja sossun mukaan, vaikka tätä ei missään laissa sanotakaan, näin nämä virastot kiertävät lakeja.
- arkea
Näitä on olemassa näitä susipareja joiden toisen osapuolen kyläreissu on venähtänyt pitkäksi....
Siis vaikka mies asuu naisen kämpällä (tai toisin päin), mutta miehellä on oma kämppä tyhjillä jonne saa vielä hyvät korvaukset.... - Avovaimo
arkea kirjoitti:
Näitä on olemassa näitä susipareja joiden toisen osapuolen kyläreissu on venähtänyt pitkäksi....
Siis vaikka mies asuu naisen kämpällä (tai toisin päin), mutta miehellä on oma kämppä tyhjillä jonne saa vielä hyvät korvaukset....Jos molempien kämppä on vuokrakämppä niin en tiedä kannattaskos semmonen huijaus? Ei se asumistuki niin iso ole että kattas kovin paljon vuokrasta. Ja vielä pitäs maksaa kahdesta asunnosta vuokraa yhden sijasta. Tietysti jos saa vielä sossusta toimeentulotukea...
- Avovaimo
Jos te ette ole vaan ystäviä ja kämppiksia kuten ette ilmeisesti ole kun kirjoitit "poikaystäväni" ja asutte yhdessä se riittää siihen, että olette avopari. Eli kyllä olette avopari.
Kaikkihan muutoin tekisivät erillisen vuokrasopimuksen saadaakseen asumistukea... Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka vuokranne maksatte vaan asutteko yhdessä. Valitettavasti se on näin, että tukea ei heru ja avopuolison tulot vaikuttaa vaikka hän ei avustaisi. Eikä ole velvollisuutta avustaa.- nero
Jos minä olisin sinä laittaisin pikimmiten kirjani muualle.
Se on ainut konsti miten asumistukea saatte.
Kiero pitää olla nykypäivänä, jos menet selvittään kaikki niinkuin on heikoilla olet.
Katso poliitikkoja miten paljon ne kusettaa, ynnä muita hommia, en ole mikään rasisti mutta miten paljon ja kuinka kauan sinä makselet veroja plus sun miehes että kaikki ulkomaalaiset vois hyvin???
Mä myönnän suoraan, nostan korotettua lapsilisään, elatusmaksua plus että sään hyvän asumistuen.
Jos tästä tulee oikeudenkäynti mitä ei tule niin kuka todistaa ja mitä?
Ukollahan on oma asunto eli ollaan asumuserossa.
Mutta niin kauan kun meidän niin sanotut "päälliköt" hilluu niin kait on tavallisella meikäläiselläkin oikeus olla?
Vai olenko väärässä.
Ehkä juuri siksi kun Kela ja kaikki muut tietävät mikä on homman nimi eivät ota kantaa vaan antavat olla?!?
Eli pidä puoles mitä enempi kieroilet sen parempi, jos meinaat olla tosikko niin ei hyvin käy niin lopen pelistä.
T:N - Yh:t huijareita?
nero kirjoitti:
Jos minä olisin sinä laittaisin pikimmiten kirjani muualle.
Se on ainut konsti miten asumistukea saatte.
Kiero pitää olla nykypäivänä, jos menet selvittään kaikki niinkuin on heikoilla olet.
Katso poliitikkoja miten paljon ne kusettaa, ynnä muita hommia, en ole mikään rasisti mutta miten paljon ja kuinka kauan sinä makselet veroja plus sun miehes että kaikki ulkomaalaiset vois hyvin???
Mä myönnän suoraan, nostan korotettua lapsilisään, elatusmaksua plus että sään hyvän asumistuen.
Jos tästä tulee oikeudenkäynti mitä ei tule niin kuka todistaa ja mitä?
Ukollahan on oma asunto eli ollaan asumuserossa.
Mutta niin kauan kun meidän niin sanotut "päälliköt" hilluu niin kait on tavallisella meikäläiselläkin oikeus olla?
Vai olenko väärässä.
Ehkä juuri siksi kun Kela ja kaikki muut tietävät mikä on homman nimi eivät ota kantaa vaan antavat olla?!?
Eli pidä puoles mitä enempi kieroilet sen parempi, jos meinaat olla tosikko niin ei hyvin käy niin lopen pelistä.
T:NHalveksin tuollaista kieroilua. Sanoppa esimerkkejä isokenkäisten huijauksista. Tuskin paljoakaan huijaavat, ainakaan yleisesti ottaen. Eikä toisten rikos oikeuta ketään uusiin rikoksiin. Kaltaisesi alemman sisistys- ja tulotason ihmiset näköjään herravihassaan uskottelevat muiden menestymisen olevan huijaamalla saatua. Kaltaistesi rikollisten (petos) vuoksi kaikki muut - pienituloisetkin ja rehelliset yksinhuoltajatkin - maksaa enemmän veroja. En tiedä, ovatko lapsesi nykyisen miehesi kanssa, mutta juuri siksi yksinhuoltajia usein katsotaan kieroon, kun huijaavat ylimääräisiä tukia, vaikka ovatkin oikeasti jonkun - uuden tai vanhan - miehen kanssa. Ja pahimpia ovat nämä, joilla on lapsia ties kuinka monen miehen kanssa ja miehetkin nyhtävät yhtieskuntaa jättämällä elatusmaksut maksamatta, jolloin veronnmaksajat joutuvat maksamaan elatustukea.
- mie
Yh:t huijareita? kirjoitti:
Halveksin tuollaista kieroilua. Sanoppa esimerkkejä isokenkäisten huijauksista. Tuskin paljoakaan huijaavat, ainakaan yleisesti ottaen. Eikä toisten rikos oikeuta ketään uusiin rikoksiin. Kaltaisesi alemman sisistys- ja tulotason ihmiset näköjään herravihassaan uskottelevat muiden menestymisen olevan huijaamalla saatua. Kaltaistesi rikollisten (petos) vuoksi kaikki muut - pienituloisetkin ja rehelliset yksinhuoltajatkin - maksaa enemmän veroja. En tiedä, ovatko lapsesi nykyisen miehesi kanssa, mutta juuri siksi yksinhuoltajia usein katsotaan kieroon, kun huijaavat ylimääräisiä tukia, vaikka ovatkin oikeasti jonkun - uuden tai vanhan - miehen kanssa. Ja pahimpia ovat nämä, joilla on lapsia ties kuinka monen miehen kanssa ja miehetkin nyhtävät yhtieskuntaa jättämällä elatusmaksut maksamatta, jolloin veronnmaksajat joutuvat maksamaan elatustukea.
Yksinhuoltajat, jotka huijaavat tukia, että saisivat lapsilleen vähän parempaa, tai edes vaatteet päälle, ruokaa pöytään ja katon pään päälle? Eikö yksinhuoltajaäiti saa rakastua mieheen, jota ei kiinnosta toisten mukuloiden elatus?
- Kunnollinen71
mie kirjoitti:
Yksinhuoltajat, jotka huijaavat tukia, että saisivat lapsilleen vähän parempaa, tai edes vaatteet päälle, ruokaa pöytään ja katon pään päälle? Eikö yksinhuoltajaäiti saa rakastua mieheen, jota ei kiinnosta toisten mukuloiden elatus?
saadakseen lapsilleen parempaa. Hyvällä käyttötarkoituksella kaltaisesi loiset pyrkivät legitimoimaan rikollisen menettelynsä. Kyllähän jokainen haluaa parasta lapsilleen. Harva silti ryhtyy petokseen. Kysymys ei myöskään ole siitä, että uuden miehen tulisi elättää toisten äpärät vaan siitä, että kun asuu toisen kanssa yhdessä, monet menot puolittuvat ja siksi henkilö ei ole oikeutettu ylimääräisiin tukiin.
- Mimmi
Kunnollinen71 kirjoitti:
saadakseen lapsilleen parempaa. Hyvällä käyttötarkoituksella kaltaisesi loiset pyrkivät legitimoimaan rikollisen menettelynsä. Kyllähän jokainen haluaa parasta lapsilleen. Harva silti ryhtyy petokseen. Kysymys ei myöskään ole siitä, että uuden miehen tulisi elättää toisten äpärät vaan siitä, että kun asuu toisen kanssa yhdessä, monet menot puolittuvat ja siksi henkilö ei ole oikeutettu ylimääräisiin tukiin.
Häpeä sinä kunnollinen, ( en usko )!! Miten voit kutsua lapsia äpäriksi??? Kamalampaa kielenkäyttöä saa hakea. Oletkohan lapseton vai mikä sua vaivaa. Anteeksipyyntö olis paikallaan.
- olen saanut ja
Mimmi kirjoitti:
Häpeä sinä kunnollinen, ( en usko )!! Miten voit kutsua lapsia äpäriksi??? Kamalampaa kielenkäyttöä saa hakea. Oletkohan lapseton vai mikä sua vaivaa. Anteeksipyyntö olis paikallaan.
lisääkin saa tulla. Elätämme kuitenkin itse lapsemme ja opetamme heillekin rehellisyyttä.
- janne
mie kirjoitti:
Voi Jeesus sentään. Jos yhteen muutetaan, maksetaan kulut ja huolletaan lapset yhdessä.
Ihmetyttää sekin että mistä näitä pösilömuijia löytyy jotka ensin tekevät kersoja kaikkien pikkurikollis-Ranejen kanssa ja sitten eron tultua "Rakastuvat" ja alkavat seurustelemaan uuden vastaavan Ranen kanssa vaikka tämä ei haluakaan hoitaa velvollisuuksiaan uudelle perheelle.
Miksi yhteiskunnan pitäisi pitää huolta lapsistasi, eikä sun tai sun uuden miesystävän?
Mihin Xittuun tämä maailma on menossa? - Ella
janne kirjoitti:
Voi Jeesus sentään. Jos yhteen muutetaan, maksetaan kulut ja huolletaan lapset yhdessä.
Ihmetyttää sekin että mistä näitä pösilömuijia löytyy jotka ensin tekevät kersoja kaikkien pikkurikollis-Ranejen kanssa ja sitten eron tultua "Rakastuvat" ja alkavat seurustelemaan uuden vastaavan Ranen kanssa vaikka tämä ei haluakaan hoitaa velvollisuuksiaan uudelle perheelle.
Miksi yhteiskunnan pitäisi pitää huolta lapsistasi, eikä sun tai sun uuden miesystävän?
Mihin Xittuun tämä maailma on menossa?Ei kaikki oo tehny lapsiaan tollasen hunsvotin kanssa. Minä tein lapseni rakastamani miehen kanssa joka valitettavasti kuoli 4 vuotta sitten onnettomuudessa. Nyt uuden miehen kanssa yritämme rakentaa tulevaisuutta. Meillä asiat on hyvin, oma talo, auto kaikki maksettu, eikä miehen tarvitse meitä elättää vaan tienaan työstäni hyvin. Mutta on myös vähemmän tienaavia äitejä joita rankaistaan rakastumisesta. Eikä äidin rakkaalla ole mitään velvollisuutta elättää toisen miehen lapsia. Toisaalta jos rakastuu äitiin niin minun mielestä pitää myös rakastaa hänen lapsiaan koska he tulevat samassa paketissa.
- parisuhde
Voi Teitä pahvipäät. Asumistuessa ei tarvitse olla edes avopari. Asumistukilaissa on käsite 'ruokakunta'. Eli kaikki samassa luukussa asuvat kuuluvat ruokakuntaan. Sillä ei ole vit,,kaan väliä
seurusteleeko jäsenet keskenään. Ja tämäkin perustuu lakiin. EI viranomaisen pelleilyyn.
Yleinen asumistuki ja opintotuen asumislisä
perustuvat eri lakeihin.
Sehän olis hienoa, jos mihinkään etuuksiin ei vaikuttaisi avo/aviopuolison tulot.
Vaan jos lakeja näin muutetaan, nousee myös verot.
Sen verran kalliiksi muutos tulisi veronmaksajille.- frager
Mites näiden "kimppakämppien" kanssa on? Jos esim.vuokraisin kahden kaverin kanssa kolmion,jossa kullakin olisi oma vuokrasopimus,niin olisimmeko Kelan mielestä yksi ruokakunta? Entä jos yksi asukas olisi vaikka vastakkaista sukupuolta,vaikkei kummallakaan meistä muista olisi suhdetta hänen kanssaan? Pelkkää spekulointia näin yöaikaan. :-)
- Tuulikkis
frager kirjoitti:
Mites näiden "kimppakämppien" kanssa on? Jos esim.vuokraisin kahden kaverin kanssa kolmion,jossa kullakin olisi oma vuokrasopimus,niin olisimmeko Kelan mielestä yksi ruokakunta? Entä jos yksi asukas olisi vaikka vastakkaista sukupuolta,vaikkei kummallakaan meistä muista olisi suhdetta hänen kanssaan? Pelkkää spekulointia näin yöaikaan. :-)
Minuakin kiinnostaa tietää vastaus tähän.
Onko opiskeluaikana unisex-kimppakämppä edes vaihtoehto jos haluaa saada asumislisää?
Tilanne on sellainen, että minä (nainen) olen vuokraamassa kaverini (mies) ja hänen veljensä kanssa asuntoa. Satuttiin samalle opiskelupaikalle ja tämä tuntuu järkevimmältä asumisratkaisulta.
Jos Kela yrittää tyrkyttää minua jomman kumman avopuolisoksi niin miten asian voi oikaista? Jos ei mitenkään, niin jään täysin ilman asumistukea (kaverini veli on sijoittaja ja tienaa hyvin)..
- jepjep
Eli, niin kuin täälläkin jokainen on ilmoittanut, teidät katsotaan avopariksi ja siten "puolisosi" tulot vaikuttavat sinun asumistukeen. Kannattaisiko sinun/poikaystäväsi muuttaa paperilla toisen vanhempien luoksi vuokralle, jos sinä muutat poikaystäväsi vanhempien asuntoon ja teet normaalisti vuokrasopimuksen ja määrittelet kohtalaisen vuokran ja sen lapun kanssa kelaan, niin homman pitäisi olla selvä.
Ainiin, koska poikaystäväsi olikin työssäkäyvä eikä itse tarvitse tukea, niin eikö hän voisi siirtää kirjojaan vanhempiensa osoitteeseen ja vain sinä asuisit virallisesti nykyisessä asunnossanne. Kaikki postithan voi kääntää kuitenkin nykyiseen osoitteeseenne verotoimisto saattaa lähettää poikaystävääsi koskevat kirjeet vanhempien osoitteeseen, mutta kaikki muut kyllä tulee normaalisti.
Toivottavasti olet edes opiskelija tai vastaava yhteiskunnan sortama, etkä saamaton työtön vetelys, ettei tullut neuvottua oman veroasteen kustannuksella. - tämäkin
Riittää että olette eri sukupuolta niin teidät katsotaan avopuolisoiksi! Siis vaikka asuisit vaan miespuolisen ystävän kanssa niin kelalla on tämä käytäntö. Aika perseestä. Kannattaa siis olla lesbo tai homo, heh.
- MALLIA
Päätös asumistuesta voi kestää useita viikkoja tai enemmänkin, riippuen kuinka paljon jonossa on muitakin hakemuksia..Minulle ainakin sanottiin (itsekin odotin päätöksen hyväksymistä) että hakemus ei ole ollut vielä tarpeeksi kauaa kelalla, joten sitä ei voida vielä käsitellä...Eli ne tahallaan pitää sitä hakemusta siellä vaikka voisivat käsitellä sen aikaisemminkin...Käytäntö on todella tyhmä...Kannattaa käydä laskemassa KELA:n sivuilla saatko asumistukea vai et...Tai soittaa sinne, minne olet hakemuksen jättänyt ja kysyä että kauanko vielä kestää ja sanoa että kiire on kun vuokra pitäisi maksaa..Itse kävin paikan päällä kysymässä asiasta, mutta hakemus oli lähetetty toiseen kaupunkiin (sinne minne olin muuttamassa)..kysyin kuitenkin onko mitään sellaista mahdollisuutta että en voisi saada asumistukea..Ei ollut..odottelin vastausta ja ei kuulunut mitään joten soitin sitten sinne, mistä vastasivat aiemmin mainitulla tavalla..Sanoin että perkele olis vähän kiire ku vuokra pitäs maksaa jo parin päivän päästä...Ni johan alko tapahtua..
- pösilötöötti
Perkeleitten jakajat joutaa kyllä jonon hännille. Et tainnut paikallista "murretta" ymmärtää; ei ole tarpeeksi kauan jonossa ollut tarkoittaa kyllä suomeksi, että vanhempia jonossa olijoita on edellä, eikä sitä että tahallaan vitkutellaan. Tuskin sinäkään pitäisit jos ennen sinua käsiteltäisiin sinun hakemustasi myöhemmin tulleita hakemuksia, kyllä se järjestys olla pitää. Valtio ei palkkaa väkeä riittävästi, että jono kulkisi riittävän nopeasti nääs 60000 asukasta kohti voipi olla 4 käsittelijää, jotka ratkovat paria muutakin etuutta, vastaavat puhelimeen ja istuvat tiskissä.
- NÄIN!!
pösilötöötti kirjoitti:
Perkeleitten jakajat joutaa kyllä jonon hännille. Et tainnut paikallista "murretta" ymmärtää; ei ole tarpeeksi kauan jonossa ollut tarkoittaa kyllä suomeksi, että vanhempia jonossa olijoita on edellä, eikä sitä että tahallaan vitkutellaan. Tuskin sinäkään pitäisit jos ennen sinua käsiteltäisiin sinun hakemustasi myöhemmin tulleita hakemuksia, kyllä se järjestys olla pitää. Valtio ei palkkaa väkeä riittävästi, että jono kulkisi riittävän nopeasti nääs 60000 asukasta kohti voipi olla 4 käsittelijää, jotka ratkovat paria muutakin etuutta, vastaavat puhelimeen ja istuvat tiskissä.
Nimenomaan, koittakaas ihmiset asettaa itsenne virkailijan asemaan. Yrität ratkasta 2-3 etuutta, vastaat puhelimeen ja istua jatkuvasti tiskissä kuuntelemassa sitä MITEN KESTÄÄ!
- kuka kellekin naitetaan?
NÄIN!! kirjoitti:
Nimenomaan, koittakaas ihmiset asettaa itsenne virkailijan asemaan. Yrität ratkasta 2-3 etuutta, vastaat puhelimeen ja istua jatkuvasti tiskissä kuuntelemassa sitä MITEN KESTÄÄ!
Miten sitten ratkeaa kimppakämpän asukkaiden yhteennaittamisyhtälö?
Jätetään nyt seksuaaliset aspektit ja todelliset pariskunnat sikseen. Sellaisia ei tässä tapauksessa ole, eikä sääntöjä niistä lähtökohdista ole tehty.
Siis miten käy, jos yksi mies muuttaa kahden naisen kanssa asuntoon...
a) ...ja toinen naisista sekä mies ovat päävuokralaisia, toinen nainen on näiden alivuokralainen
tai sitten
b) ...ja kaikki kolme ovat päävuokralaisia erillisillä sopimuksilla joissa määritelty omat vuokraavastuuneliöt
Kenen kanssa mies on pari ja voiko sellaisen välttää ja miten?
c) Entä sitten jos miehiä onkin kaksi? Kuka on kenenkin ukko ja kenen tulot katsotaan kenen eduksi?
Suunnittelen unisex-kimppakämppää ja aion Kelalta kysellä näitä. Toivottavasti pääsemme kaikkien menneen maailman aikoja heijastavien pykälien ympäri ja saamme elää saman katon alla keittiömme ja olkkarimme jakaen ja silti oikeutettuina olemaan yksilöitä yhteiskunnan edessä kaikkien tukien kannalta. Ei huvittais kavereista ottaa taloudellista vastuuta.
Onko joku ollut samassa tilanteessa, osaako kertoa?? - ....
kuka kellekin naitetaan? kirjoitti:
Miten sitten ratkeaa kimppakämpän asukkaiden yhteennaittamisyhtälö?
Jätetään nyt seksuaaliset aspektit ja todelliset pariskunnat sikseen. Sellaisia ei tässä tapauksessa ole, eikä sääntöjä niistä lähtökohdista ole tehty.
Siis miten käy, jos yksi mies muuttaa kahden naisen kanssa asuntoon...
a) ...ja toinen naisista sekä mies ovat päävuokralaisia, toinen nainen on näiden alivuokralainen
tai sitten
b) ...ja kaikki kolme ovat päävuokralaisia erillisillä sopimuksilla joissa määritelty omat vuokraavastuuneliöt
Kenen kanssa mies on pari ja voiko sellaisen välttää ja miten?
c) Entä sitten jos miehiä onkin kaksi? Kuka on kenenkin ukko ja kenen tulot katsotaan kenen eduksi?
Suunnittelen unisex-kimppakämppää ja aion Kelalta kysellä näitä. Toivottavasti pääsemme kaikkien menneen maailman aikoja heijastavien pykälien ympäri ja saamme elää saman katon alla keittiömme ja olkkarimme jakaen ja silti oikeutettuina olemaan yksilöitä yhteiskunnan edessä kaikkien tukien kannalta. Ei huvittais kavereista ottaa taloudellista vastuuta.
Onko joku ollut samassa tilanteessa, osaako kertoa??Jos asunnossa asuu monta ihmistä, ketään ei katsota pareiksi. Ja avopuolison tulot eivät muutenkaan enää vaikuta esimerkiksi opintotukeen sisältyvään asumislisään.
- Mmmmmmmmmmmmm
NÄIN!! kirjoitti:
Voi jos harmittaa niin vaihda alaa. :D Ite tein pitkään puhelinmyyntiä ja tommosia töitä ei kannata tehä jos on liian herkkä.
- a ja aivan sama
Tämäkin viesti osoittaisi päättäjille sellaisenaan suunnan, mihin ollaan menossa tätä menoa mikäli yhteiskunta ei tajua että jokaisen ihmisen kuuluisi vastata omista menoistaan, ei kumppanin pelkästään jos sellaisen onnistuu saamaan tai pitämään kanssaan. Kumppanuuden rajat ovat rikkoutumassa rahavirran myöntämisperusteiden ja valinnanvapauksien, oikeuksien takia. On olemassa perheitä joissa vanhemmat eivät asu virallisesti saman katon alla, koska se tulee kalliimmaksi. On perheitä, joissa vanhemmat muuttavat erilleen saman asian takia, niinkin että toiselle riittää toisen elättäminen ja yhteisasuminen päättyy. On soluasuntoja, joissa kuherrellaan, mutta sitä ei lueta avokumppanuudeksi. Tuhannet nuoret seurustelevat parit asuvat omissa asunnoissaan, eivätkä poliitikot tajua tätäkään. On sitä ja tätä, perhe instituutiona on ollut hajoamassa jo pitkään, kiitos vanhanaikaisen asumistukipolitiikan, joka riistää rahaa niiltä, jotka yhteen muuttavat. Jos kaikille riittäisi työtä ja toimeentuloa sekä ajan tasalla oleva politiikka asumisasioissa, ei oltaisi tässä. Kaikkien on asuttava jossakin, on pystyttävä hankkimaan joka kuukausi elämiseen rahat. Jos rakastaa jotakuta, onko se varmasti laillinen syy ryhtyä tämän elättäjäksi tavalla tai toisella, jos tällä toisella ihmisellä ei ole yhtä hyvät tulot?
heräsipä kysymys: miten helposti KELA tulkitsee samaksi taloudeksi eri sukupuolta olevista henkilöistä koostuvan ryhmän, joka asuttaa isoa lukaalia solutyyppisesti ja niin, että kullakin asukkaalla on oma erillinen vuokrasopimus? Hämärästi muistelen, että KELAn asumistukisäännöksissä mainitaan ´yhteisöruokakunta`-käsite mutta en siis tiedä, miten sen jäseniä kohdellaan asumistukiasioissa ja miten KELAlle todistetaan kyseessä olevan periaatteessa erillisistä talouksista koostuva asumisyhteisö. Nimenomaan nuoret keksivät ja kehittäisivät lukuisia vaihtoehtoisia, taloudellisesti ja usein ekologisestikin edullisia asumismuotoja mutta tukien saamiseen liittyvä byrokratia suistii toteutuksia, sillä aika moni näistä ihmisistä on vähävaraisuuttaan jokaisen mahdollisen tukieuron tarpeessa. Nimenomaan yllättäviin epuisiin heillä ei olisi varaa!
- hurskastelijat huom!
voi voi kyllä minä ainakin otan kelasta kaiken irti mitä kusettamalla saan niin kauan kunnes saan vakityöpaikan ja maksan yltiösuuria veroja tämän paskavaltion eteen! kyllä sen näkee jo poliitikkojen taksiajeluista, useista asunnoista, työmatkakulukorvauksista ja ihan kaikesta, ettei tässä maassa enää yritä tyhmää junttia lukuunottamatta kukaan rehellisesti tulla toimeen! ei tuomarit, lakimiehet, ei poliisit eivätkä pappismiehetkään.
lukekaa ittenne viisaiksi, hommatkaa iso virka, iso palkka ja pienirasituksinen työ. virkamiehet ne on jotka tienaa suurimmat rahat ja kusettavat valtion laitoksia eniten.
jos verorahatkin käytetään kreikkalaisten eduksi, en ainakaan maksa senttiäkään ylimääräistä millekkään organisaatiolle joka on tämän valtion kanssa kytköksissä! hyväntekeväisyyteenkään en pistä rahoja koska ne organisaatiot makseleee keräyksistään toisinaan veroja suomen paskavaltiolle! - Ärsyttää.
No tässäpä kysymys teille kaikille huutelijoille, mitenkäs kun on vain toinen töissä ja toinen koulussa opiskelemassa ja sitten toinen lomautetaankin töistä koska firmalla menee huonosti ja siihen asti toinen on maksanut koko vuokran, mitenkäs käy, onko niin kieroa paskaa molempien hakea tukea mutta koska toinen on mies ja toinen nainen niin vain toinen saa asumistukea 300€ ja sitten loput 700€ maksetaankin sitten yhteisistä tuista eli käteen jää se satanen tai kaksi loppu kuukaudeksi... kyseessä on vain 50 neliön kaksio espoon alueella missä työpaikka sijaitsi, siitäpä sitten maksamaan kännykkälaskut, nettilaskut, vakuutukset ja muut kustannukset loppurahoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772558On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole512550Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732412Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672210Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl351922Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051759Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko251234Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411055Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59975