PERATSIN..Oletko käyttänyt?

En ole..

Ja jos olet, niin olitko tyytyväinen?
Olen miettinyt josko pyytäisi tätä lääkäriltä.
Kerro hyvät ja huonot kokemukset!!

92

42261

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surfferi-muru

      Se on neurolepti joka on tarkotettu lähinnä skitsofrenian hoitoon, lamaa kyllä tajuntaa tosi tehokkaasti, et vuoden käytettyäs välitä enää mistään paljo mitään, tunteet latistuu- mut kuitenki jollain tapaa samalla tajuat asiaintilan mikä aiheutti mulle ainakin suunnatonta kärsimystä ja halun kuolla. En suosittele.
      On todella edesvastuutonta kirjottaa Peratsin-resepti muuta ku vaikeisiin lähinnä psykoottistasosiin tai skitsofreniahäiriöihin.

      Mun elämän Peratsin tuhos, lähes täysin. Sen voin sanoa liiottelematta. Ajauduin "psyykenpotilaaks" vaik olin itseasiassa täysin terve, ainoastaan hiukan neuroottinen ja herkkä. Oisin tullu jatkossaki toimeen esim Diapamin tai jonku muun bentson, esim Xanorin varassa.

      Olen samaa mieltä kuin eräs ystäväni silloin muinoin kun hän jälkikäteen kertoi ettei uskonut minun enää selviävän siitä usvasta ja lamasta: "Neuroleptit on pahempia ku katuhuumeet." Olen samaa mieltä, sillon ku indikaatio on riittämätön, eli käyttäjä ei TODELLA tarvitse mitään neuroleptejä.

      Neuroleptit tunnettiin ennen maailman aikaan Pharmaca Fennicassa alaotsikon alla: Raskas psykiatria.
      Sitä termiä ei enää käytetä, mut valitettavasti se kertoo kaiken.

      • Sissa

        Mulle Peratsin on ollut ok koko sen ½v, mitä olen sitä käyttänyt (1-6 pilleriä/vrk).

        Mulla on todettu jonkinasteinen masennus ja olen ollut välillä pois töistä, mutta nyt Efexorin ja Peratsinin avulla olen käynyt töissä ja ollut jopa iloinen siellä.

        Minusta P on parempi tasaamaan tunnetiloja, kuin Diapam. Mulle tulee D:stä "pöhnä". Rauhoitun kyllä kun niitä nappaan muutaman, mutta samalla tulen uneliaaksi ja en jälkenpäin välttämättä muista terävästi mitä olen puhunut. Ja se ei oikein asiakaspalvelu-tutkijan ammatissa käy. Eli Peratsinin tasaisella annostuksella olo on "kirkkaampi" ja "selvempi".

        En koe olevani koukussa k.o lääkkeeseen. Kesälomalla oli päiviä, jolloin otin max 1 tai en ollenkaan Peratsiiniä ja olo oli siti ihan ok.

        Näin mun kohdalla.


      • mulle
        Sissa kirjoitti:

        Mulle Peratsin on ollut ok koko sen ½v, mitä olen sitä käyttänyt (1-6 pilleriä/vrk).

        Mulla on todettu jonkinasteinen masennus ja olen ollut välillä pois töistä, mutta nyt Efexorin ja Peratsinin avulla olen käynyt töissä ja ollut jopa iloinen siellä.

        Minusta P on parempi tasaamaan tunnetiloja, kuin Diapam. Mulle tulee D:stä "pöhnä". Rauhoitun kyllä kun niitä nappaan muutaman, mutta samalla tulen uneliaaksi ja en jälkenpäin välttämättä muista terävästi mitä olen puhunut. Ja se ei oikein asiakaspalvelu-tutkijan ammatissa käy. Eli Peratsinin tasaisella annostuksella olo on "kirkkaampi" ja "selvempi".

        En koe olevani koukussa k.o lääkkeeseen. Kesälomalla oli päiviä, jolloin otin max 1 tai en ollenkaan Peratsiiniä ja olo oli siti ihan ok.

        Näin mun kohdalla.

        Ei käyny mulle ainakaan, en kokeillut edes kahta päivää kauempaa, heti tuli sellanen olo, "et nyt mä vasta hulluks tulen", palautin lääkkeet lääkärille takaisin, ja sanoin terveisiä, et jos lääkäri nyt vaan itte kokeilis näitä ensin. Se kokeilu loppu siihen. Hirvee lääke. Samoin kaikki bentsot aiheuttaa pidempään käytettynä MASENNUSTA,mut toivottavasti löydät oman sopivan lääkkeen. Tällä hetkellä mulla on 2 x 15 mg opamoks, mut jos vähänkin rupeen suurentaan annostusta, se aiheuttaa heti masennusta, tylsyyttä jne. Varovaisuutta.


      • joku
        Sissa kirjoitti:

        Mulle Peratsin on ollut ok koko sen ½v, mitä olen sitä käyttänyt (1-6 pilleriä/vrk).

        Mulla on todettu jonkinasteinen masennus ja olen ollut välillä pois töistä, mutta nyt Efexorin ja Peratsinin avulla olen käynyt töissä ja ollut jopa iloinen siellä.

        Minusta P on parempi tasaamaan tunnetiloja, kuin Diapam. Mulle tulee D:stä "pöhnä". Rauhoitun kyllä kun niitä nappaan muutaman, mutta samalla tulen uneliaaksi ja en jälkenpäin välttämättä muista terävästi mitä olen puhunut. Ja se ei oikein asiakaspalvelu-tutkijan ammatissa käy. Eli Peratsinin tasaisella annostuksella olo on "kirkkaampi" ja "selvempi".

        En koe olevani koukussa k.o lääkkeeseen. Kesälomalla oli päiviä, jolloin otin max 1 tai en ollenkaan Peratsiiniä ja olo oli siti ihan ok.

        Näin mun kohdalla.

        Minä olen käyttänyt peratsiinia jo ainakin 10v.ja hyvin sopii mieli on tasainen ja kirkas minulla on 8mg,kerran päivässä ja ei mitään sivu oireita,aikaisemmin oli 2 kertaa päivässä mutta sitä pienennettiin eli masis on siinämäärin häipynyt,alussa se määrättiin pakkoliikkeiden takia.


      • pehttpk
        Sissa kirjoitti:

        Mulle Peratsin on ollut ok koko sen ½v, mitä olen sitä käyttänyt (1-6 pilleriä/vrk).

        Mulla on todettu jonkinasteinen masennus ja olen ollut välillä pois töistä, mutta nyt Efexorin ja Peratsinin avulla olen käynyt töissä ja ollut jopa iloinen siellä.

        Minusta P on parempi tasaamaan tunnetiloja, kuin Diapam. Mulle tulee D:stä "pöhnä". Rauhoitun kyllä kun niitä nappaan muutaman, mutta samalla tulen uneliaaksi ja en jälkenpäin välttämättä muista terävästi mitä olen puhunut. Ja se ei oikein asiakaspalvelu-tutkijan ammatissa käy. Eli Peratsinin tasaisella annostuksella olo on "kirkkaampi" ja "selvempi".

        En koe olevani koukussa k.o lääkkeeseen. Kesälomalla oli päiviä, jolloin otin max 1 tai en ollenkaan Peratsiiniä ja olo oli siti ihan ok.

        Näin mun kohdalla.

        mulle peratsin on sopinut oikein hyvin ,pitää skitsot poissa ja on muutenkin rauhallinen olo.....!?


      • pallero4242
        Sissa kirjoitti:

        Mulle Peratsin on ollut ok koko sen ½v, mitä olen sitä käyttänyt (1-6 pilleriä/vrk).

        Mulla on todettu jonkinasteinen masennus ja olen ollut välillä pois töistä, mutta nyt Efexorin ja Peratsinin avulla olen käynyt töissä ja ollut jopa iloinen siellä.

        Minusta P on parempi tasaamaan tunnetiloja, kuin Diapam. Mulle tulee D:stä "pöhnä". Rauhoitun kyllä kun niitä nappaan muutaman, mutta samalla tulen uneliaaksi ja en jälkenpäin välttämättä muista terävästi mitä olen puhunut. Ja se ei oikein asiakaspalvelu-tutkijan ammatissa käy. Eli Peratsinin tasaisella annostuksella olo on "kirkkaampi" ja "selvempi".

        En koe olevani koukussa k.o lääkkeeseen. Kesälomalla oli päiviä, jolloin otin max 1 tai en ollenkaan Peratsiiniä ja olo oli siti ihan ok.

        Näin mun kohdalla.

        http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw


    • ***

      Mun kokemuksen mukaan, hyvät puolet:
      halpa, tehosi minuun.
      Huonot puolet:
      Lääke lopetettiin sillä tämä, kuten muutkin vanhat lääkkeet, saattavat vaikuttaa aivojen motoriseen keskukseen. Näin kävi minulle. Puhe katkonaista ja sanoja sekä niiden merkityksiä joutui miettimään. Vapinaa, kömpelyyttä, yleistä hitautta fyysisesti ja psyykkisesti.

      Huonot puolet kumosivat täysin tuon positiivisen vaikutuksen.

      EN SUOSITTELE!!!

      • palautunut

        ennalleen lopetettuasi Peratsinin käytön?


      • Ärtyneisyyttä

        Itsekkin olen tässä n. kolme viikkoa syönyt ja alkanut tuntumaan joka päiväistä ärtyineisyyttä sekä tasaista fiilistä esimerkiksi ihan sama näetkö ihmisen pitkästä aikaa vai saatko aamu tupakin eli samalta tuntuu.
        Tunne elämä hajoaa sekä pää muutenkin.

        Jumitusta sekä omissa oloissa olemista.
        Paska lääke, ei auta yhtään! Päinvastoin -_-

        Polttakaa kannabistuotteita mielummin, peace..


      • Anonyymi
        Ärtyneisyyttä kirjoitti:

        Itsekkin olen tässä n. kolme viikkoa syönyt ja alkanut tuntumaan joka päiväistä ärtyineisyyttä sekä tasaista fiilistä esimerkiksi ihan sama näetkö ihmisen pitkästä aikaa vai saatko aamu tupakin eli samalta tuntuu.
        Tunne elämä hajoaa sekä pää muutenkin.

        Jumitusta sekä omissa oloissa olemista.
        Paska lääke, ei auta yhtään! Päinvastoin -_-

        Polttakaa kannabistuotteita mielummin, peace..

        Aivokääpiöt/aivottomat lääkitsee olojaan kannabiksella joka JUMALAUTA laukasee psykooseja ainakin nuorilla ihmisillä.


      • Anonyymi

        minulla heikensi kävelykyvyn et rollaattori apuna kuljen.


    • marilii.anne

      Hei! mulla peratsin ainakin rauhottaa mieltä otin eilen sen takia kun kaverini valehdellu mulle tosi paljon ja en meinaa kestaa sitä, no ´nukkuminenkin auttoi paljon mutta tähän valehtelija kaveriin en ole eilisen jälkeen enää missään tekemisissä.

    • marilii.anne

      Hei! mulla peratsin ainakin rauhottaa mieltä otin eilen sen takia kun kaverini valehdellu mulle tosi paljon ja en meinaa kestaa sitä, no ´nukkuminenkin auttoi paljon mutta tähän valehtelija kaveriin en ole eilisen jälkeen enää missään tekemisissä.

    • käyttänyt

      Peratsin 2 mg -lääkettä. Olen jalat maassa -tyyppi. En usko olevani psykoottinen, eivätkä kanssaihmisetkään pidä minua psykoottisena, mutta olen aikoinaan kovia kokenut väkivaltaisen miehen kanssa.

      Minulta mielenterveystoimistossa kysyttäessä, olenko ahdistunut, vastasin, että en ole. Unelmat menivät sirpaleiksi vähän päälle kahdenkymmenen ikäisenä kun kohtasin mainitsemani miehen ja avioiduin hänen kanssaan. Olin kuin vanki kymmenen vuoden ajan hänen uhatessaan henkeäni jos eroaisin.

      Muille päin mieheni oli siisti ja kohtelias, ei tosin köyhiä, eikä juoppokavereitaan kohtaan, mutta viranomaisia ja varakkaita ihmisiä kohtaan kyllä.
      - Noille saa tehä mitä tahansa, eivät poliisit siihen puutu, hän sanoi kun tiellä kulki vähän resuisen näköinen ihminen, hän sanoi.

      Olen eronnut hänestä jo kauan sitten.

      Kirjoitin taustat, koska pahoin pelkään, ettei minua enää uskottaisi esim. muussa terveydenhuollossa kun käytän psykoosilääkettä, jollainen Peratsin on. Miten teihin on suhtauduttu?


      Tri Tolonen on tätä mieltä:

      E-EPA avuksi ensimmäisen psykoosin lisähoitona

      Itävaltalaisten ja australialaisten psykiatrien yhteisen kaksoissokkotutkimuksen mukaan E-EPA (2 g/vrk) voi olla hyödyllistä psykoosiin sairastuneiden henkilöiden lisähoitona. E-EPA tehostaa ja nopeuttaa tavanomaisen antipsykoottisen lääkehoidon vaikutusta, päättelevät tutkijat American Journal of Psychiatry -lehden joulukuun numerossa.

      Psykoosi tarkoittaa tilaa, jossa henkilö on kadottanut todellisuudentajunsa. Psykoottinen ihminen ei täysin erota mikä on oman mielen ja aivojen tuottamaa ja mikä on itsen ulkopuolista todellisuutta (lisätietoa psykoosista Wikipediasta).

      Tutkimukseen valittiin alunperin 80 ensimmäistä kertaa psykoosiin sairastunutta nuorta. Heistä 68 noudatti annettuja hoito-ohjeita koko suunnitellun 12 viikon vaikuttavuusjakson ajan.

      Ensisijaisena muuttujana tutkittiin sitä, vaikuttaako E-EPAn anto muun hoidon lisänä oireiden lievenemiseen ja siihen aikaan, joka tarvitaan hoitovasteen ilmentymiseen. Toissijaisesti selvitettiin potilaiden lääkityksen sietokykyä ja sen tarvetta.

      E-EPAa saaneet, ei-affektiivisessa psykoosissa olleet potilaat reagoivat hoitoon käypää hoitoa saaneita verrokkeja nopeammin, joskaan vaikuttavuusjakson lopussa ei havaittu merkittäviä eroja oireita kuvaavissa muuttujissa (score). E-EPAn nautiiminen nopeutti hoitovasteen ilmaantumista 4–6 hoitoviikon kohdalla. Koko E-EPA-ryhmästä 6 viikossa hoitoon reagoi suotuisasti reagoi 42,9% [15/35] ja kaikista verrokeista 17.6% [6/34]. Ei-affektiivisista psykoosipotilaista vastaavat luvut olivat 54.2% [13/24] ja 17.2% [5/29]. 12 viikon kuluttua ryhmien välillä ei havaittu enää eroja.

      E-EPAa saaneet potilaat tarvitsivat 4–6 hoitoviikon kuluessa 20 % vähemmän lääkkeitä kuin verrokit. E-EPA-ryhmässä ilmeni myös vähemmän ummetusta, seksuaalisia ja ektrapyramidaalisia sivuvaikutuksia yhdeksän ensimmäisen hoitoviikon aikana. [Tyypillisiä ekstrapyramidaalisia sivuvaikutuksia ovat rytmiset, tahdottomat kielen, kasvojen, suun tai leuan liikkeet, joihin joskus liittyy raajojen tahdottomia liikkeitä, kouristuksia ja myoklonisia nykäyksiä. Ne saattavat kestää useita kuukausia tai jopa vuosia, niiden asteittain hävitessä joillakin potilailla, kun taas ne toisilla jäävät pysyviksi.]

      Johtopäätöksiä: E-EPA saattaa nopeuttaa hoitovasteen ilmaantumista ja parantaa antipsykoottisten lääkkeiden sietokykyä. Kuitenkaan tässä aineistossa ei voitu osoittaa E-EPAn parantaneen pysyvästi varhaisen psykoosin kolmen kuukauden hoidon loputulosta, mahdollisesti ns. kattovaikutuksen vuoksi. Tällä tarkoitetaan sitä, että suuri osa ensimmäiseen psykoosiinsa sairastuneista tulevat oireettomiksi pelkästään tavanomaisella antipsykoottisella lääkitykselläkin. Tutkijat pitävät kuitenkin aiheellisena lisätutkimuksen tekoa E-EPAlla psykiatriassa. Tutkimus on rekisteröity Australian kliinisten tutkimusten rekisteriin tunnuksella 12605000267651.

      Tutkimus osoittaa hyvin, kuinka hidasta tällaisten tutkimusten tekeminen ja tulosten saaminen julkisuuteen on. Ensimmäinen potilas tuli mukaan lokakuussa 2000 ja viimeinen elokuussa 2003. Tulokset julkaistiin joulukuussa 2007. Sitä ennen käsikirjoitus oli lähes vuoden lehden valitsemien ulkopuolisten asiantuntijoiden arvioitavana. Tutkimus on esitetty kansainvälisissä psykiatrien kongresseissa

      – International Congress of the World Federation of Societies of Biological Psychiatry, February 9-13, 2004, Sydney, Australia;
      – 12th Biennial Winter Workshop on Schizophrenia, February 7-13, 2004, Davos, Switzerland;
      – 24th Collegium Internationale Neuro-Psychopharmacologicum, June 20-24, 2004, Paris, France;
      – 10th International Congress on Schizophrenia Research, April 2-6, 2005, Savannah, Ga, USA.

      Sama psykiatriryhmä on aikaisemmassa katsauksessa tehnyt perusteellisesti selkoa siitä, miksi ja kuinka E-EPA vaikuttaa myönteisesti skitsofreniassa ja muissa mielitaudeissa (Berger ym. 2006). Turun yliopiston psykiatrit Markus Heinimaa ja Tanja Svirskis kirjoittivat Suomen lääkärilehdessä vuonna 2005: "Näyttöä E-EPA:n käyttökelpoisuudesta muun lääkehoidon lisänä on olemassa sekä depression että skitsofrenian osalta" (lue lisää).

      Berger GE, Proffit TM, McConchie M, et al. Ethyl-eicosapentaenoic acid in first-episode psychosis: a randomized, placebo-controlled trial. J Clin Psychiatry. 2007; 68 (12 ): 1867-75 . J Clin Psychiatry 2007;68:1867-1875 [Abstract]

      Berger GE, Smesny S, Amminger GP. Bioactive lipids in schizophrenia. Int Rev Psychiatry. 2006;18(2):85-98 [PubMed] [Free Full text]

      Heinimaa M, Svirskis T. Kuinka hoitaa psykoosiriskissä olevaa? Suomen Lääkärilehti 2005;30–32 (3003-8).

      • Minä vain

        olen käyttänyt peratsin (olisko ollut 2mgX1pva) n. 4vuotta sitten. Yksityinen psykiatri määräsi "kuulokorvaani" sen lääkkeen. Eli jotkut äänet kuulostavat todella ärsyttäviltä minusta jolle en mahda mitään(vaikuttaa negatiivisesti joka päiväseen elämään) mutta mulla ei kuitenkaan mitään psyykkisiä ongelmia päässä ole!!! kerkesin syömään lääkettä n.3kk ja keskittymis kyky koulussa ja kotona parani eikä "ylimääräiset äänet" enään ärsyttänyt minua. Sivuvaikutuksia en huomannut että olisi tullut... Kuitenkin lääke lopetettiin koska lekurin mielestä minulla on masennusta... ja alotettiin masennus lääkitys mitä en koskaan sitten alottanut kun en kokenut sitä tarpeelliseksi... Kuitenkin haluan peratsin lääkityksen mahd. pienellä annoksella takasin koska koin siitä pelkkää hyötyä itselleni. "Kuulokorvaani" sekä keskittymis kykyyni. Tämä lääke on toivoni niin sanottuun normaaliin elämään=)

        T. Korva-vaiva riivaaaa...


    • Eremejevits

      Kärsin itse pahasta kaksisuuntaisesta mielialajäiriöstä, jo teini-iästä alkaen. Sairaus on kohdallani voimakkaasti perinnöllinen: Sitä on ilmennyt äitini puolelta iso-äidilläni, äitini isoäidillä ja ehkä myös omalla äidilläni. En vaan muista sitä, koska olin sen verran nuori, kun hän kuoli.

      Kärsin väliin voimakkaasta maanisuudesta, ahdistuneisuudesta, ärtyneisyydestä, pakkoneuroottisuudesta, mutta myös aika ajoin masentuneisuudesta. Joten kohdallani on kysymyksessä sekavaihe.

      Lääkkeenä minulle aluksi määrättiin Debrakine 500mg 4 tbl/ alkuillasta(olen 190 cm pitkä ja kookas mies, joten se annos suhtautettiin kokoon).

      Sen lisäksi minulle määrättiin Seroquel 300 mg 1 tabletti yöksi. Se antaa yönunen, mutta levottoman sellaisen.
      Olen sairauteni vuoksi osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. itselläni aamut ja päivät ovat kaikista vaikeimpia ja tuskaisempia, saan pahoja paniikkihäiriöitä.

      Psykiatrini määräsi minulle päiväksi Petratsin 8 mg auttamaan päivää. Olen syönyt sitä kohta kuukauden ja se ei ainakaan minulle ole tuonut mitään vaikutusta. Aivan kun karamellipastillin ottaisi!

      Olen saanut myös ahdistukseen Rivatrilia, joka vaikuttaa jollain tavoin, kuintenkin lähinnä niin, että ilmenee lihasvelttoutta ja kävely on kuin " humalaisella".

      Ystäväni ovat saaneet parempia tuloksia Diapamilla ja Xanorilla, mutta niitä minulle ei todellakaan ole määrätty.

      Tällaista tietoa Peratsinista

    • tomppu

      Mulla on käytössä 4mg yöksi. Olen käyttänyt lääkettä n.1 1/2 kuukautta. Alussa aiheutti n.kolme päivää väsyttävää ja turraa oloa(etenkin aamupäivisin) sekä öisin oli lihasnykäyksiä. Mutta sivuvaikutukset meni ohi. Itselläni on ollut n.15 vuotta uniongelmia ja sen seurauksena ahdistuneisuutta, jännittämistä ja olen käynyt yli kierroksilla. Onneksi jaksoin sinnitellä muutaman päivän sivuvaikutusten kanssa sillä lääke toimii ainakin minulla hyvin. Se on kaikin tavoin parantanut oloa ja elämänlaatua. Käytin n.10 vuotta bentsoja ja enää en niitä ole tarvinnut. Vieroittautumaan kyllä niistä jouduin(Xanor on paskin lääke päästä eroon). Samalla loppui pitkäaikainen migreeni.

      • aamusella

        vai illalla lääkkeen?
        aloitin itse tänää ja koko päivän ollu niin hirviä olo et huhhuh.umpiväsynyt, huimaa, näkökenttä hämärä, oksettaa, outoja rintakipuja.. toivottavasti mullakin loppuis oireet muutaman päivän sisään..pelotta ottaa huomenna jos samanlainen olo töissä..


      • Alhu
        aamusella kirjoitti:

        vai illalla lääkkeen?
        aloitin itse tänää ja koko päivän ollu niin hirviä olo et huhhuh.umpiväsynyt, huimaa, näkökenttä hämärä, oksettaa, outoja rintakipuja.. toivottavasti mullakin loppuis oireet muutaman päivän sisään..pelotta ottaa huomenna jos samanlainen olo töissä..

        Mä oon ollu psykoosissa noin puoli vuotta sitten ja alkuun mulla oli Zyprexa joka ei tehonnut ollenkaan sit vaihettiin Risperdaliin joka on kyllä auttanut mutta on lihottanut jo noin 10 kg.Nyt sitten vaihettiin Peratsiiniin 8 mg päivässä.Toivottavasti se tehoaa eikä tuo uneliaisuutta ja muita oireita...


      • peratsin velho
        Alhu kirjoitti:

        Mä oon ollu psykoosissa noin puoli vuotta sitten ja alkuun mulla oli Zyprexa joka ei tehonnut ollenkaan sit vaihettiin Risperdaliin joka on kyllä auttanut mutta on lihottanut jo noin 10 kg.Nyt sitten vaihettiin Peratsiiniin 8 mg päivässä.Toivottavasti se tehoaa eikä tuo uneliaisuutta ja muita oireita...

        Itse käytän peratsiinia 4 mg aamulla ja olantzapiinia 10 mg illalla psykoosisairauteen. Lääkkeet tehoavat hyvin ja erityisesti olantsapiini auttaa nukkumiseen. En ole huomannut negatiivisia haittavaikutuksia. Jos unohdan peratsiinit aamulla, keskittymiskykyni on alentunut, mikä ei ole hyvä asia. Hyviä lääkkeitä.


    • TU

      Aiheuttaa sisäistä levottomuutta.
      Itse "ystävällinen" psykiatri määräsi sitä Seroquelin tilalle kun ajattelin että ehkä olisinkin
      vain psykottisesti masentunut enkä skitsofrenia potilas. Oma määrä suuri 16mg/vrk.
      Tällä määrällä elämä pilalla ja NOPEASTI, jotenkin ajauduin *nopeasti* pois aineesta
      joten juttu ehkä ok.

      Tämän takia ajauduin irtsi lääkärin ohjeista ja joudun nyt elämään valheessa
      että käytän tuota.

      Ainoa toivo toisen lääkärin armollisuus (muuttoilmoitus) ja/tai
      ulkomaille siirtyminen ja elämä täysin sekaisin.
      Samalla meni Seroquelin tehot ja olen nyt melkein umpikujassa.

      Pelottaa ja jotenkin en tiedä mitä teen. Käytännössä pitää väsätä joku valitus
      uudesta pakkohoito päätöksestä jonka mukaan kaikki OK (psykoottinen masennus).

      --
      "Todellista totta nykysuomen psykiatrian tilasta" (2010).

    • Muistihäiriöinen

      Peratsin on voimakas lääke ja sen lopettaminenkin voi olla vaarallista
      nopeasti joten älä tee hätiköityjä muutoksia.

      Itselle lopettaminen aiheutti vakavan muistin menetyksenkin nyt.

    • huijattu

      Tämä lääke on niin vahvaa että sitä ei voi lopettaa kun sen aloittaa ja syntyy
      vain uusia paljon pahempia mielenterveysongelmia. Itsellä muuta pientä lääkitystä ja
      "ystävällinen" kääkäri määräsi/huijasi sen "mieliala"-lääkkeeksi.

      Annostus: Peratsin 16mg/vrk.
      Tämän jälkeen aivoi olisivat kyllä solmussa loppuelämän => en missään nimessä käytä.

      On hyvin epäeettistä määräillä tälläistä lääkettä kenellekkään
      ei pahoista mielenterveysongelmista kärsiville.

      YHTEENVETO:

      * ÄLÄ ALOITA, VALEHTELE VAIKKA ETTÄ SYÖT TAI NÄYTTELE ETTÄ SYÖT.
      * _YKSI_ 16mg ANNOS VOI AIHEUTTAA JO PALJON ONGELMIA.
      * KUN OLET ALOITTANUT NIIN _ET_ _VOI_ _LOPETTAA_
      * AIVOT MUUTTUVAT *PERUUTTAMATTOMASTI*

      Itse erehdyin ottamaan 3-5 päivää ja nyt rukoilen
      että jälkioireet eivät nouse liian pahoiksi.
      (alzheimer, keskittyminen, toimettomuus, lievät psykoottiset oireet)

      • J

        Hei,

        itselläni oli ennen Peratsinia käytössä Truxal niminen neurolepti joka vaihdettiin painonnousun takia Peratsiniin. Annostus oli 8mg aamulla ja illalla. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut koskaan, mielestäni hyvä lääke. Nyt Peratsin vaihdettiin Abilifyyn, koska sillä pitäisi olla aktivoiva vaikutus. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa neurolepteistä, vaikka en olekaan mikään psykoosipotilas vaan diagnoosi on vaikea toistuva masennus.


    • nlepteillä_tuhottu

      * jos olet alottamassa niin eipä kannata aloittaa jos ei ole PAHOJA ongelmia joihin ei muut keinot auta:
      - neuroleptit lyhentää elinikää ja niillä voi todella tuhota itsensä totaalisesti
      - peratsin on VAHVA neuroleptilääke
      - sisäelimet paukahtelee ja aivot sekoaa helposti

      * jos olet jo käyttänyt jonkun aikaa niin:
      - Peratsin on niin VAHVA lääke että sitä ei koskaan pitäisi lopettaa kuin seinään (aivot hajoaa)
      - netistä/lääkäriltä löytynee kysymys siihen miten hitaasti Peratsin pitää lopettaa

      • Toimii itellä

        Määrätty annos 6mg/päivä, pelkotiloihin ja vainoharhoihin.
        4-6mg kerta-annoksena auttaa hyvin näihin ongelmiin.

        Kun tulee olo, että näkö harhoja ja ei pysty liikkumaan, niin kyllä nuo auttaa sen verran että pääsee liikenteeseen. Mukavasti lyö ajatukset jumiin, kun tarve vaatii.

        Vähän pistää väsyttää, mutta kyllä se on sen arvosta, silti.


    • Peratsin OUT!

      Truxalissa ja Peratsinissa sivuoireet minulle olivat samansuuntaisia, mutta Truxalissa hieman voimakkaampia.

      Minulle Peratsin määrättiin kun Truxal lopetettiin. Minulle Truxal ja Peratsin aiheuttavat mielen sumeutta, muisti - ja tarkkaavaisuushäiriötä, aivot lyö tyhjää sun muuta. Pahoja muistihäiriöitä ja mielen sumeutta. Tosi huono lääke! Ei voi esim. nauttia lukemisesta enää kovin paljoa kun ei pysty keskittymään / muista asioita! Ainut hyvä puoli on, että se auttaa hillitsemään itsensä (eli ei väkivaltaa). Evalla (erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten tutkimus -ja hoitoyksikkö, tays) sanottiin, että se on psykoottista ajattelua, että oireeni johtuisivat lääkkeestä. Ja yks epäpätevä lääkäri menee määräämään toisen vanhakantaisen lääkkeen (Peratsin) kuultuaan Truxalin sivuvaikutuksista. Uusi lääkäri sanoo, että vanhakantaiset lääkkeet voivat aiheuttaa muisti - ja tarkkaavaisuushäiriöitä joillekin.
      Jaa, psyykoottista ajattelua, hieman ristiriitaisia käsityksiä!
      Mulla sivuoireet onneksi häipyi kun foolasin (eli jätin ottamatta lääkettä) Truxalissa.
      Ja nyt menee Peratsin, joka onneksi vaihtuu Xeldoxiin! Ja nyt kädet ristiin, että tuo uusi lääke sopii ja Peratsinin aiheuttama kemiallinen lobotomia häipyy pois aivoista! Rukoilkaa puolestani!

      Ja tänä vuonna lähtee kantelu(t) lääninhallitukseen / eduskunnan oikeusasiamiehelle noista vanhakantaisista mömmöistä! Suosittelen valvontaviranomaisten puoleen kääntymistä muillekin.

      Kyllä on kemiallisen sitomisen tässä maassa loputtava!

      Ps. En esim. Truxalin aikana muistanut mistä TV:ssä oli kyse n. minuutti sitten.
      Todella epäeettistä kun ei kuunnella (evalla) sivuvaikutuksia ja määrätään tällaisia lääkkeitä!

      Peratsinin haittavaikutuksia:
      - muisti -ja tarkkaavaisuushäiriö / muistihäiriöt
      - puhe voi ainakin tuntua "sössöttämiseltä" ja ilmaisukyky puheella on heikonlaista
      - mieli sumea / laimea
      - pää puutunut / painava
      ja olikohan tässä edes kaikki...

      • Peratsin sucks!

        Eli mulla meni tuota Peratsinia 20 mg vuorokaudessa.


    • Hatul

      Moi!

      Olen käyttänyt Peratsin 8 mg päivittäin vuodesta 2006 eikä ole mitään sivuvaikutuksia kuten muissa psyykelääkkeissä. Rakastan ko. lääkettä. Se on pelastanut mun elämän. kuulin ennen ääniä, Peratsinin myötä hallusinaatiot hävisivät ja on kaikin puolin hyvä olo.
      Muiden psyykelääkkeiden (Zyprexa/risperdale) tuli nälän olo ja lihoin, peratsinin kanssa ei ole tätä ongelmaa! Suosittelen kokeilemaan!

    • neurodeath

      Reviews of animal studies can be misleading. For example, the APA Task Force Report on TD (APA, 1980) stated that "neuropathologic studies following acute or prolonged administration of antipsychotic drugs to animals have not convincingly and consistently demonstrated specific or localised pathological changes in the brain. .." (p. 57). The report listed as evidence the four studies which we have reviewed in the above paragraph. Despite the APA interpretation, all four studies were convincing and consistent in one important aspect: the finding of widespread, severe, and irreversible changes in the form of neuronal damage and death.

      Moreover, while the studies listed by the Task Force did not show consistent localised damage in the anticipated area, the basal ganglia, the duration of the exposure to the neuroleptics was very brief, varying from a single dose to thirteen weeks of treatment. Of great importance, animal studies with longer durations of exposure to neuroleptics - one year (Pakkenberg, Fog, and Nilakantan, 1973) and 36 weeks (Nielsen and Lyon, 1978) - showed the expected neuronal deterioration in the basal ganglia. These findings establish the capacity of the neuroleptics to produce permanent changes in basal ganglion function after chronic administration.

      • tuo......

        Lääke onkin tarkoitettu, kun niillä on liikaa dopamiinia aivoissa, normaali ihmisen ne tekee hulluksi, varokaa kaikkia neuroleptejä ne on täysiä myrkkyjä.


      • Jjkkkj

        Niin, dopamiini on se aine joka saa meidät normaalit tuntemaan olomme voittajiksi ja että meillä on hyvä olla. Neuroleptit laskevat sitä.


    • neurodeath

      Haittavaikutukset ja riskit

      Osa neuroleptien haittavaikutuksista ilmenee parin viikon sisällä lääkityksen aloittamisesta, mutta toiset haittavaikutukset saattavat ilmetä vasta kuukausia tai vuosia lääkityksen aloittamisen jälkeen.[10]

      Neuroleptien korkea-annoksinen, pitkäkestoinen käyttö voi aiheuttaa pysyviä vahinkoja aivojen tunne-elämää ja älyllisiä toimintoja sääteleville osille.[11] Tämän johdosta niiden käyttö tulisi rajoittaa lyhimpään tarpeelliseen määrään ja aikaan, sekä ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

      Neuroleptien säännöllinen pitkäaikaiskäyttö voi johtaa myös tardiiviin dyskinesiaan, joka ilmenee useimmiten suun ja kielen, joskus myös vartalon lihasten matomaisina pakkoliikkeinä, kasvojen nykimisenä tai vapinana.[10][12] Tardiivi dyskinesia on sitä yleisempää, mitä pidempään lääkitystä on käytetty. Oireyhtymä korjautuu hyvin hitaasti lääkityksen lopettamisen jälkeen ja jää usein pysyväksi.[12][11]

      Neuroleptit voivat aiheuttaa haittavaikutuksia myös motoriikan, aineenvaihdunnan, immuunipuolustusjärjestelmän ja sydän-verisuonielimistön alueilla.[13] Alankomaissa tehdyn farmakoepidemiologisen tutkimuksen mukaan neuroleptien käyttö skitsofreenikoilla ja skitsoaffektiivisesta häiriöstä kärsivillä johtaa viisinkertaiseen riskiin sairastua diabetekseen.

      Neuroleptit lamaavat autonomista hermostoa mikä voi johtaa mm. ummetukseen ja suun kuivumiseen. Neuroleptit aiheuttavat usein myös väsymystä. Monet neuroleptit lihottavat ja ne voivat aiheuttaa vakavia, kuolemaanjohtavia sydänhäiriöitä. Lisäksi neuroleptien pitkäaikaiskäyttö lisää riskiä sairastua diabetekseen.[14]

      Neuroleptien aiheuttamiin neurologisiin haittavaikutuksiin kuuluvat epileptiset kohtaukset ja kognitiiviset häiriöt, kuten muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen.[15][16]

      Neuroleptit voivat aiheuttaa myös kiihtyneisyyttä, hallusinaatiota, sekavuutta ja näköhäiriöitä.[17][16] Neuroleptien käyttö lisää merkittävästi vanhusten kaatumistapaturmia.[18][19][20] Lisäksi neuroleptien on todettu nopeuttavan dementiaa.[2]

      Neuroleptit saattavat aiheuttaa ekstrapyramidaalioireita, jotka ilmenevät kaulan, niskan, silmien ja vartalon lihasten kivuliaina kouristuksina, pakonomaisena motorisena levottomuutena, lepovapinana, köpöttävänä kävelynä, motoriikan hidastumisena, lihasjäykkyytenä tai kasvojen ilmeettömyytenä.[12] Neuroleptit saattavat aiheuttaa epileptisia kouristuskohtauksia myös ei-epileptikoille.[21]

      Neuroleptien pitkäaikaiskäyttö voi johtaa kyvyttömyyteen kokea nautintoa. Lisäksi neuroleptit aiheuttavat usein sukupuolitoimintojen häiriöitä.[15]

      Neuroleptien käyttö johtaa joskus pahanlaatuiseen neuroleptioireyhtymään. Neuroleptioireyhtymä kehittyy yleensä lääkityksen muutoksen jälkeen nopeasti vuorokauden tai muutaman viikon kuluttua. Yleisimpiä oireita ovat vaikea lihasjäykkyys, vapina, kuume, vireyden heikkeneminen ja autonomisen hermoston toiminnan häiriöt.[22] Neuroleptioireyhtymä vaatii neuroleptilääkityksen lopettamista ja kiireellistä sairaalahoitoa, sillä hoitamattomana se voi helposti johtaa kuolemaan.

      Epätyypilliset neuroleptit, erityisesti olantsapiini, aiheuttavat perinteisiä neuroleptejä enemmän painon nousua.lähde?

      Neuroleptien käyttö lyhentää huomattavasti käyttäjiensä elinikää kohonneen itsemurhariskin ja keskushermoston toimintahäiriöiden aiheuttamien sairauksien takia.

      Uusin tutkimus on antanut viitteitä siitä, että neuroleptien säännöllinen käyttö kutistaa aivoja merkittävästi jo muutamassa vuodessa.[23]

      Neuroleptien käytön lopettaminen ei usein onnistu lopettamisen seurauksena syntyvien psykoottisten oireiden takia tai liian vaikean unettomuuden takia, joka voi johtua neuroleptien käytöstä aiheutuneista pysyvistä keskushermoston vaurioista.

    • ???

      Mistähän nämä vastailijat luulevat tietävänsä mihin vaivaan aloittaja on ko. lääkettä hakemassa? Ja monille itse sairaus aiheuttaa puheen vaikeuksia ilman lääkkeitä ollessa. Mulla ainakin oli sitä jo paljon ennen lääkitystä ja lääkkeet auttoivat vaivaan.
      Ite tykkään ko. lääkkeestä ja sehän on aikalailla laimeimpia psykoosilääkkeitä mitä on, joten kaikenlainen pelottelu on usein niiden suusta jotka edesvastuuttomasti pauhaa kaikkiin sairauksiin lääkkeettömyyttä kun eivät tiedä mitä HELVETTIÄ monet psykoosisairaudet ovat ilman lääkkeitä.
      Mihin sairauteen haet? Itelle määrätty skitsoaffektiiviseen häiriöön.

      • ihme lääkkeitä

        Tuohon skitsoaffektiiviseen se juuri auttaakin todella hyvin... Itsellä vielä alussa niin en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata.. katsellaan.. pameja pakko silti syödä vielä näin alkuvaiheessa kylkeen koska ilman niitä se on muuten yhtä helvettiä. katotaan jos ne sais jätettyä pikkuhiljaa pois.


      • muka laimea?

        Perfenatsiini on perinteisiin antipsykootteihin kuuluva fenotiatsiinijohdannainen, jota käytetään kroonisten psykoosien sekä muiden tuskaisuutta ja ahdistusta aiheuttavien psyykkisten häiriöiden hoitoon.

        Perfenatsiinin teho on viisinkertainen verrattuna klooripromatsiinin tehoon, ja perfenatsiinia pidetään keskivahvana antipsykoottina.

        Perfenatsiini on vahva, tyypillinen neurolepti, jota käytetään psykoottisten potilaiden (esimerkiksi skitsofreenikoiden) ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisista vaiheista kärsivien potilaiden hoidossa.

        Perfenatsiini on viisi kertaa klooripromatsiinia tehokkaampaa, jonka käytöllä on voimakkaita sivuvaikutuksia.
        Ja tiedoksi kaikkille klooripromatsiinia käytettiin LOBOTOMIAN korvikkeena.


      • pullmanni
        muka laimea? kirjoitti:

        Perfenatsiini on perinteisiin antipsykootteihin kuuluva fenotiatsiinijohdannainen, jota käytetään kroonisten psykoosien sekä muiden tuskaisuutta ja ahdistusta aiheuttavien psyykkisten häiriöiden hoitoon.

        Perfenatsiinin teho on viisinkertainen verrattuna klooripromatsiinin tehoon, ja perfenatsiinia pidetään keskivahvana antipsykoottina.

        Perfenatsiini on vahva, tyypillinen neurolepti, jota käytetään psykoottisten potilaiden (esimerkiksi skitsofreenikoiden) ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisista vaiheista kärsivien potilaiden hoidossa.

        Perfenatsiini on viisi kertaa klooripromatsiinia tehokkaampaa, jonka käytöllä on voimakkaita sivuvaikutuksia.
        Ja tiedoksi kaikkille klooripromatsiinia käytettiin LOBOTOMIAN korvikkeena.

        kompostia!
        Laitahan viite tuohon "viisi kertaa klooripromatsiinia tehokkaampaa" heittoosi, kiitos.
        Perinteisten neuroleptien antipsykoottinen teho on kaikilla kutakuinkin samaa luokkaa, mutta milligrammamäärät l. ekvivalenttiannokset vaihtelevat huomattavasti. Lisäksi eroa on haittavaikutusten suhteen, mutta ei tehossa, piste.


      • Viite, ole hyvä
        pullmanni kirjoitti:

        kompostia!
        Laitahan viite tuohon "viisi kertaa klooripromatsiinia tehokkaampaa" heittoosi, kiitos.
        Perinteisten neuroleptien antipsykoottinen teho on kaikilla kutakuinkin samaa luokkaa, mutta milligrammamäärät l. ekvivalenttiannokset vaihtelevat huomattavasti. Lisäksi eroa on haittavaikutusten suhteen, mutta ei tehossa, piste.

        Lainaus:

        "[Perphenazine] is approximately five times as potent as chlorpromazine and has fewer side-effects."

        Rees L (August 1960). "Chlorpromazine and allied phenothiazine derivatives". British Medical Journal 2 (5197): 522–5.


    • sss676843
    • cherry35

      peratsin 8 mg ollut käytössä unettomuuteen reilun vuoden.oon ollut tyytyväinen.ei ole aiheuttanut sivuoiteita päivisin.mielummin lääkkeet kuin jatkuva valvominen.

    • lääkkeillä elämä

      Luulen, että joskus ihmisten on pakko käyttää lääkkeitä, vaikka niillä onkin sivuvaikutuksia. Silloin pitää vain punnita se, kumpi on pahempi vaihtoehto sairauden oireet vai sivuvaikutukset.

    • Mulla peratsin 8mg annoksella pv, tulee hetken päästä lääkkeen ottamisen jälkeeen pakkoliikkeitä, hengitysvaikeuksia ja valtavaa ahdistusta, hyvänä puolena on, kunhan vaan pääsee vaikuttamaan: että fobiat laantuvat ja estää psykoosin puhkeamisen, jos sellasta tuliskaan. Risperidoni toimii paremin mulle, mutta siinäkin haitat suuremat.

    • gvqicfrgygv

      Minulla ollut parisen vuotta ahdistusta sekä ajatuksia siitä, että kaikki ajattelee jotakin pahaa minusta, kaikki ihmiset ovat pahoja tavalla tai toisella sekä joku katselee kämppääni sisälle vastakkaiselta parvekkeelta eli verhot kokoajan kiinni.
      Tunne ulkona että kohta joku hyökkää takaapän kättä pidemmällä tai jostain joku voisi ampua.
      Pelkääminen vähentynyt muuten vain kun mitään ei ole tapahtunut mutta kun ajattelen että ei ole mitään hätää, turhaa vaiottelua niin sitten mieleen tulee että en voi ajatella noin, sillä sittenhän tapahtuu jotakin. Se on rasittavaa.
      Onhan näitä piäviä hyvin harvakseltaan kun on puhdas hyvä mieli tehdä mitä vain ja se on mahtava fiilis.

      Oli n. vuoden Cipralex lääkieet, mutta lopetin.

      Tänään hain lääkkeet apteekista "Paratsin" mutta tuo arvauskeskuksen psykiatri vaikutti niin huonolta sekä vähemmän kiinnostuneelta että en tiedä missä mennään että onko oikea lääke.
      pari kysymystä ja resepti tehty -_-

      Nyt kokeilemaan...

      • Ykjokk

        Kävisikö sulle pieni määrä bentsoa? auttaa nimenomaan pelkäämiseen.


    • Oma psyyke

      Mieelstäni ei pidtäisi lukea näitä ensimmäisen pillerin jälkeen tai ennen, sillä nämä valitukset saa psyykattua ja tekee olon huonoksi. Psyykkeeseen nämäkin lääkkeet vaikuttavat...

      Itse erehdyin lukemaan ja otin sitten ensimmäisen pilsun.

      Kaikilla on oma psyyke...

    • Momo74

      Mä syön Peratsinia 10 mg x 2 psykoottisiin oireisiin. Olen syönyt jo ainakin kahden vuoden ajan tuota annosta ja heti kun yritän laskea annostusta saan aistiharhoja ja ääniherkkyyteni kasvaa. Mikäköhän mun diagnoosin on tällä hetkellä?

    • Parantunut

      Olen käyttänyt peratsiniä 30vo vuotta skitsofrenia ei vaivannut.

    • iha paska

      Ihan paska lääke. Se puudutti mun romanttisen takertuvuuden exääni kohtaan, joka johti sit parisuhteen päättymiseen.

    • lihova

      Moi kaikki. Käytössä pieni annos ja syön siitä määrätystäkin vain puolet, mutta silti mulla on peratzinilla paino noussut, vaikka treenaan ja syön kevyesti, 2 viikossa jo 2 kiloa. Muita kohtalotovereita?

    • ----

      löysin tämän ketjun, kun googlasin peratsinia.

      käytin peratsinia 20 vuotta sitten, puolisen vuotta, vaikean masennuksen takia. parannuin masennuksesta erittäin hyvin ja lopetin lääkityksen. vuosia myöhemmin sairastuin uudelleen, ja nyt on kymmenisen vuotta vierähtänyt eri masennuslääkkeiden voimin. millään muulla lääkkeellä ei ole tuntunut olevan samanlaista vastetta kuin tuolla peratsinilla aikoinaan.

      kukaan lääkäri ei ole minulle peratsinia ehdottanutkaan tuon 20 vuotta sitten olleen lääkitysjakson jälkeen. en tiedä, käytetäänkö sitä nykyisin lainkaan masennuksen ja ahdistuksen hoitoon, ja vähän ihmettelen, miksi minulle nuorena tyttönä moinen neurolepti määrättiin. toisaalta hyvä, että määrättiin, koska se tuntui auttavan...

      • pelastunut

        Minulla oli erittäin hyvä, nuori lääkäri, ja hän keksi minulle Peratsinin viime keväänä, kun mm. Ketipinor, Risperdal jne. eivät sopineet. Halusin lääkkeen, josta ei tule motorisia haittavaikutuksia ja joka ei nosta painoa on halpa. Peratsin 6mg osoittautui kohdallani loistavaksi lääkkeeksi!

        Syön tätä lääkettä, vaikken kärsi psykoottisesta oireilusta. Minulla on dissosiaatiohäiriötä, traumataustaa ja voimakasta ahdistusta. Joskus myös aistiharhoja, johtuen näistä edellämainituista, ja aiemmin oli pakkoajatuksiakin. Paha olo huipentui usein vainoharhaiseen raivokohtaukseen, jolloin meinasin käydä mieheeni käsiksi jne. kamalaa. Peratsin lopetti nämä kaikki, etenkin raivokohtaukset! Yhtään sellaista en ole saanut nyt puoleen vuoteen, eli koko lääkkeen käyttöaikana. :) Lisäksi Peratsin ehkäisee pahoinvointia ja laskee verenpainetta = loistojuttu oksennuskammoiselle, jolla taipumusta korkeaan verenpaineeseen!

        Minä olen ollut vain tyytyväinen, mutta lääke on tosiaan melko tuntematon nykyään. Yksikään mielenterveysongelmaisista tuttavistani ei syö tätä, harva tietää edes lääkkeen nimen.


      • Wanha konkari '

        Minullekin Peratsin kirjoitettiin 70-luvulla ja muutaman vuoden sitä käytin koviin ahdistuneisuus- ja masennuskohtauksiin. Lisäksi mulla oli jotakin muutakin, iltalääkitys, joka auttoi nukkumisessa. En muista Peratsinini millejä.

        Lääkkeen vaikutusta en tuolloin varsinaisesti huomannut, ehkä auttoi pahimman yli, mutta jätin sen myöhemmin pois ja muutama rauhoittava vielä minulle jäi. Muistankin, että tuohon aikaan se oli paljon käytetty lääke myös muuhun kuin selkeään psykoosiin. - Eli, jos auttaa, niin syö pois.

        Mielestäni vanhoja lääkenimikkeitä ei määrätä, niistä ei muka tiedetä, siksi, kas kun tarttee saada lääketehtaiden iloksi kaupattua uusia, kalliita lääkkeitä, joilla vielä on jotakin patenttisuojaakin hintaa nostamassa.

        Pari muuta erittäin käyttökelpoista ja halpaa lääkettä tarvitsevalle, 70-80-luvuilta, minulla ollut edelleen tarvittaessa käytössä edelleen ja ne ovat Risolid ja Librax (vatsaa rauhoittava aineosa jälkimm.). Nämä ovat hyviä ja turvallisia, varsinkin tarvittaessa käyttöön. En ole vuosikymmeniin tavannut lääkäriä, joka näitä oma-aloitteisesti kirjoittaisi, mutta pyytämällä ja perustellen tarpeeni olen reseptit saanut. Asiallisuus näissä asioissa kannattaa. Yhteinen keskustelu. Ja se olemme me itse, joka vartioidaan omaa rahakukkaroammekin, sitä on puolustettava myös lääkeostojen osalta.


    • F20

      Muistiin toi vaikuttaa mut muuten ihan ok.. käytin 8kk 4kk tablettina ja 4kk injektiona, väsyttäö helvetisti ku juo jotain alkoholipitoista. Lopetin ku seinään josain vaihees ja olo oli kauan hyvä mut juoduin alottaan alusta ku tuli oireita. Nyt menee 8 8 8mg kai se ihan ok on entie... pameja vaatii ja tenoxeja et saa unta. Paskaa kaikki vittu vois kuolla mo

    • PeratsinistaJaBentsoista

      Minulla oli 2000-luvun alussa vainoharhaisuutta, herkkyyttä ja ahdisti. Lääkäri kirjoitti peratsinia. Ei sopinut. Kognitiiviset kykyni taantuivat, muutuin sairaan näköiseksi, tulin agressiiviseksi ja aloin räjähdellä. Myöhemmin asiallisempi lääkäri kirjoitti bentsoja ja olin lopettanut peratsinin jo ominpäin. Bentsoilla pääsin takaisin elämään kiinni ja nykyään menee erittäin hyvin. Bentsoja söin noin vuoden vähemmän mitä oli määrätty ja lopetin nekin omin päin. Xanoreita heitin jopa roskiin, mikä hymyilyttää näin jälkeenpäin. Ei käynyt nuorena edes mielessä että niitä voisi jotenkin viihdekäyttää tai pitää jemmassa jos joskus huvittaisi ottaa. Nykyään olen korkeasti koulutettu. Onneksi siihen aikaan ei ollut vielä tätä SSRI-hullutusta.

    • ahistaa

      Käytin Peratsinia70-luvulla vaikeaan ahditukseen ja pelkoon. Lääke toimi hyvin ilman mitään sivuvaikutuksia. Muistelisin, että käyttämäni pillerit olivat melko pienillä mg, en muist tarkkaan. Kumminkin yksi pilleri aamuisin auttoi seuraavaan aamuun. Ahditukset lähtivät ja palasivat taas jossain vaiheessa. Koht olen 68-vuotias ja edelleen ahistaa ja pelottaa. Lääkkeitä on ollut jos jonkinlaisia. Nyt on Oxamiin tai Temesta. Auttavat jotenkin.

    • phettpk

      on vähäh orpo olo kun pitäis lopettaa peratsin annos on ollut 8mg illalla,jännittää mitä tästä seuraa.

      • phettpk

        runsas viikko peratsin vähennetty 4mg,ennen oli 8mg .unensaanti vähentynyt ei montaa tuntia yössä nuku pelokkuus lisääntynyt.täytyy vaan kestää lääkkeen lopetus,en tiedä koska uskallan lopettaa kokonaan?


      • dsadsadas

        mites, melatoniini, atarax ja/tai liikunta?


      • phettpk
        phettpk kirjoitti:

        runsas viikko peratsin vähennetty 4mg,ennen oli 8mg .unensaanti vähentynyt ei montaa tuntia yössä nuku pelokkuus lisääntynyt.täytyy vaan kestää lääkkeen lopetus,en tiedä koska uskallan lopettaa kokonaan?

        nyt olis tarkoitus lopettaa peratsin 4mg-0mg katotaan miten äijän käy.


      • phettpk

        nyt peratsin lopetettu ei muuta ihmeellistä kuin painajaiset,näkee ihme unia.


    • Mopoeemeli

      N. Puoli vuotta käynyt piikillä 2 viikon välein ja stondis on ainaki heikentyny

    • TOSI-on_TARINA

      Osastonlääkärimies uhkasi että jos en ota suun kautta niin piikitetään kahden ison mieshoitajan avustuksella niinettä kävelykin muuttuu tikittäväksi. Siinä tuli mieleen

      Nikkolsonin Jaskan "Yksi Lensi Yli Käenpesän", ja sanoin sen sille kallonkutistajalle.

      Sivuvaikutuksia tuli ainakin unettomuus, levottomuus ja keskittymiskyvyttömyys.

      Otin tapletit kiltisti kupista suuhun, laitoin kielen alle ja kävin vessassa sylkemässä ; )

      Verikokeet näytti piakkoin että mömmöjen teho oli harvinaisen heikkoa, ja kärysin.

      Onneksi osastonlääkärinatsi lähti kesälomalle ja nätti nuori sijainen, harjoittelija,
      vaihtoi peratsiinit piikitys-risperdaaliin, jonka piti muka olla paremmin siedettävä.

      Risperdaali teki täysin vetämättömäksi, ja aluksi tuntui että hengenlähtö oli lähellä.
      Erittäin huonot kokemukset on mielisairaaloista, psykiatreista ja niiden "lääkkeistä".

      Diagnoosi oli psykoosi, omasta mielestä ihan pielessä, kun ei ollut mitään harhoja.
      Mömmöistä tuli lopettamisen jälkeen yli vuoden vähintään keskivaikea masennus.

      Ometekoinen diagnoosi on mahdollinen posttraumaattinen stressioireyhtymä, mutta
      sitä ei hyväksytä, kun psykiatrit eivät yleensä muuta toistensa tekemiä diagnooseja.

    • äitiskitso

      Kai se on yksilöllistä. Syön peratsinia 8mg iltaisin skitsofrenian hoitoon ja minulle se annos sopii hyvin. Tosin illalla kun lääkkeen ottaa, tulee vetämätön ja unettava olo.

      Alkoholista tulee paha olo, vaikka joisi vain pari lasia viiniä.

      Painoa tulee helposti lisää, jos syö vähänkin liikaa ja ei liiku aikasta paljon.

    • Peratsiino81

      8mg menee kahdesti päivässä sekä aamulla että illalla. Nyt mennyt 1,5v..
      Kaikista toimivin lääke ollut omalla kohdalla. Psykoositiloja ollut ton lääkkeen alotettuani tosi vähän.
      Useita eri lääkkeitä kokeiltiin ennenkuin vaihtoivat tuohon.
      Nuo on vaan vähän semmosia juttuja et kelle sopii mikäkin niin se on yksilöllistä..
      Omissa maailmoissa välillä on sen olen huomannut ja kiloja tullu tona aikana semmonen 15kg kasvaneen roskaruokahalun takia...
      Alkoholia otan aika runsaasti vaikkei sais ja viikonloput menee aikalailla kännissä. En huomaa yhteisvaikutusta juurikaan..

      • Äitiskitso

        Alkoholikin voi lisätä kiloja. Vaihda terveeseen ruokavalioon, joka valitettavasti sekin lihottaa, jos liikuntaa ei ole tarpeeksi.


    • Jaakobinpaini

      Peratsin on käytössä nykyisin myös yhdistelmä lääkityksenä ahdistuneisuus häiriöissä missä myös masennusta mukana. Esim: 10 Mg cipralex aamuisin ja peratsin 2mg-4mg illalla. Tämän yhdistelmän käyttäjät ovat yleensä huomanneet eron siinä että molemmat ovat oikeastaan minimaalisella annostuksella ja apu on huomattavan suuri toki näissä sen huomaa yleensä vasta 2-4viikon kuluessa. Tätä yhdistelmää käyttävät lääkärit ovat kokemusten mukaan olleet alalla kauan ja kokemusta on laajasti. Ihmiset ovat yksilöitä mutta oman tiedon keruun mukaan tällä on saavutettu hyviä tuloksia ja ensimmäisten päivien huonot tuntemukset menevät hyvin nopeasti ohi.

      • ilopalasielämään

        Minulla aloitettiin myös Peratsiinin oheen Cipralex, kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Tällä hetkellä menee 6 mg Peratsiinia, ja 10 mg Cipralexia. Tätä ennen jouduin kokeilemaan kolmen vuoden ajan useita muita lääkkeitä, ja elämä on tosi vaikeaa niiden aiheuttamien haittavaikutusten vuoksi. Niin Olantsapiini kuin Aripiprazolikin (= Abilify) aiheuttivat akatisiaa, Ketipinor laukaisi astmakohtauksen jne. Olen ollut todella tyytyväinen tähän nykyiseen lääkitykseen, arkielämä niin töissä kuin vapaa-ajalla on alkanut sujua hienosti. Peratsiinin hyviä puolia on se, että kohtuullisen pienellä annoksella käytettynä haittavaikutuksia on usein vain vähän. Aiemmin kun käytin pelkkää Peratsiinia, jouduin nostamaan annoksen korkeimmillaan 15 mg:aan ja haittavaikutukset olivat voimakkaita - ajatus ja tunne elämä oli jotenkin halvaantunutta ja lamassa, ruokahalu meni kokonaan, olin väsynyt ja makoilin paljon mikä ei ole ollenkaan tyypillistä itselleni. Nyt kun Peratsiini annos on vain 6 mg, haittavaikutuksena on vain jonkin asteinen raukeus vapaa-ajalla (vieläkin tulee tulee lepäiltyä vähän turhan paljon). Töissä kuitenkin jaksan hienosti, olen tasapainoinen ja hyväntuulinen ja nautin muutenkin elämästäni. On ollut ihana saada tämä tasapaino ja kaikilla elämän osa alueilla elämänhallinnan tunne takaisin!


    • skitso

      Olen käyttänyt vuosia peratsinia ja en pysty asiakaspalvelu-enkä palvelutyöhön, tarvitsen rauhallisen työn ja rauhallisen työympäristön, pahan jälkeen elän niin sanottua normaalia elämää peratsinin avulla ja minulla on kotona rauhallista ja elän
      rauhallisesti.

    • pertsa_

      Anteeks kun mun ääni on vähän tämmönen, kun mä oon haistellu liimoja ja tinneriä.
      Ei kannata haistella.

    • MTnr84

      Käytin peratsiinia injektioina n.20 vuotta ja oli hyvä lääke.Kyllä pysyi psykoosit poissa ja järki päässä. Sitten se lääke lopetettiin ja sain toisen lääkkeen:serenasen.Tietysti oli kaikkea muutakin
      samoja sivu-oireita kuin täällä monellakin.Voin tosiaan lämpimästi suositella esim.skitsofreniaan.
      Ja minä joudun ainakin syömään lääkkeitä lopun ikääni.En voi muuta sanoa mutta oli hyvä lääke.

    • peranystävä

      Täällä aloitettu juuri Peratsin annoksella 4mg 1-2krt/vrk. Taustalla bipo-tyyppistä oireilua, masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja pakko-oireilua. Onko kenelläkään tehonnut pakko-oireeseen?

    • YesOrNo

      Huh, huh

      Aloitin vajaa viikko sitten Peratsinin ja nyt luin tämän ketjun enkä enää tiedä jatkaako vai lopettaa saman tien.

    • Anonyymi

      Aloitin peratsiinin 2pv. Sitten.
      Traumoja,dissoja, masennusta,pelkotiloja.
      En ole mielelläni aloittanut,mutta lääkäri ajatteli noihin dissoihin,jotka mulla tosi pahoja.
      Venlafaxin 300mg Lamotrigin 200mg on ollut jo useamman vuoden.
      Hitto näitä lääkkeitä,mut pakko se kai on.
      Niin,2-4 mg annoksella kuulemma aloitettas katsomaan miten toimii.

      • Anonyymi

        Itselle määrättiin Peratsiini 8mg/vrk vuosi sitten. Vieläkään lääkärit ei ole varmoja mikä vikana, mutta kyllä se vähän rauhoittaa, eikä tubteet heittelehdi niin paljoa. Uudella lääkärillä pitäisi olla aika tämän alkukesän aikana. Jos saisi vaihdettua lääkkeen mieluummin rauhoittaviin, auttaisi paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselle määrättiin Peratsiini 8mg/vrk vuosi sitten. Vieläkään lääkärit ei ole varmoja mikä vikana, mutta kyllä se vähän rauhoittaa, eikä tubteet heittelehdi niin paljoa. Uudella lääkärillä pitäisi olla aika tämän alkukesän aikana. Jos saisi vaihdettua lääkkeen mieluummin rauhoittaviin, auttaisi paljon enemmän.

        Reilun 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että bentsot säännöllisesti syötynä toimii vain jonkin aikaa, sitten kasvaa toleranssi ja lopulta syöt niitä vain vierotusoireiden välttämiseksi. En itsekkään tätä valitettavasti uskonut, kun kerrottiin, mutta niin minullekkin kävi.


    • Anonyymi

      minulla vaikutti kävelykykyyn heikentävästi

    • Anonyymi

      on ollut käytössä skitsofrenian takia ja tämä on ainoa lääke josta vähiten mulla sivuoireita,olen tyytyväinen lääkkeeseen menee 12 mg iltaisin.sivuoireina on perus pieni zombiefekti,mikä tulee kaikista antipsykooteista ja sitten tää vähän väsyttää.mut näillä mennään.

    • Olen käyttänyt nyt kohta pari vuotta Peratsinia injektiona. Mut määrättiin pakkohoitoon yhdeksän Auroorareissun jälkeen. Nyt on pakko ottaa joku lääke injektiona tai lähettää poliisien kanssa Aurooraan. Diaknoosina Skitsoaffiktiivinen häiriö, mikä puhkesi, kun tulin uskoon. Sanoin siis kuulevani Jumalan ja Saatanan äänen. Nyt en kuule juuri mitään ääniä, ellen rukoile.

      Mikään ei nykyään kiinnosta, eikä mistään saa mitään irti. Välillä ajattelee, että miksen voisi olla jo kuollut. Makaan vaan sängyssä kaiket päivät yksin ja pyörittelen peukaloita. Peratsin ottaa elämänhalut ja lannistaa pahasti. En suosittele aloittamaan lääkitystä. Nyt pyysin vaihtoa toiseen, mutta vahvoja neurolepsejä ne määrää kuitenkin.Toisaalta jonkun piikin ne tunkee jokatapauksessa ja samaa myrkkyä ne kaikki on. Kaikki ottaa mielihyvähormonit pois, niin ei mikään ihmekään, kun ei mikään enää kiinnosta.

      • Anonyymi

        on setehokas unilääke ketipinorin kanssa.En tiedä miten peratsin vaikuttais yksinään,mutta tajun se vie ketipinorin kaa ihan kiitettävästi ja se on tarkoituskin että saa nukutuksi. Eipä mulla ole 14 vuoden aikan mitää sivuoireita päivisin. Ilman lääkkeitä en saa unta ollenkaan.Tämä tuli testattua kun suomi voitti lätkässä olympiakultaa.Valvoin 1,5 vuorokauttaa josta seurasi silmien verestäminen. Joten silmät ei tykänneet tusoat 1,5 vuorokauden valvomisesta yhtään.


    • Anonyymi

      Mä olen käyttänyt jo monta vuotta Peratsinia, ensin tabletteina ja sitten injektiona. Toimii mulla. Mulla kaksisuuntainen ja siihen liittyvät paranoidista ajattelua. Ollu mm. moottoripyörä jengi tappamassa, kaikki vihaa, selän takana tuntuu olevan joku. Sen lisäksi nähny noidan vastapäisellä parvekkeella ja demoneita pelkään. Kaikki tuo jäänyt pois Peratsinilla. Mulla kokeiltu lääkärin mukaan kaikki psykoosilääkkeet, mutta jokaisesta pahat haitat. Peratsinistqkin kova vapina, mut siedettävintä verrattuna muihin haittoihin. Auttaa myös sietämättömään ahdistukseen. Toiset tarvii psykoosilääkityksen. Ja jos siitä on enemmän hyötyä ku haittaa.. Mulla myös muita lääkkeitä, enkö yhdestäkään enää luopuis, myös sähköhoitoa Mulla on käytett .

    • Anonyymi

      Älkää vaan ottako vapaaehtoisesti sitä injektiota! Tabletit on paljon parempia kaikissa psykoosilääkkeissö!

    • Anonyymi

      Yllättävän hyvälääke se Peratsin. Kannattaa kokeilla, jos muut lääkkeet ovat aiheuttaneet paljon haittoja.

    • Anonyymi

      Jaahas emänälle määrätiin tuo eikä ole psykoottinen enemmänkin ahdistukseen emäntä 25 vuotias nuori nainen. Lääkäri vanhempi mies ja määräsi tuon että ahdistus helpottuu kuulemma sitten tuolla lääkeellä. Emäntä työssäkäyvä eli ihan vakituisessa työsuhteessa eikä ole edes sairaslomalle joutunut ainakaan vielä ilmeisesti haluavat sitten ennaltaehkäistä ettei tuo ahdistus joka ajoittain ollut paha ei niin paha että olisi vienyt työkykyä eli pystyy siis yhä käymään töissä päivittäin pahensikaan.

    • Anonyymi

      Eli nyt sitten pitäis aloittaa tämä peratsin lääkitys ensi viikolla normaalisti taas töihin kuten on töissä ollut kokoajankin toivottavasti ei vaikuta työssäkäynti kykyyn kun on tähän asti vielä kyennyt töissä käymään ilman sairaslomia tai ilman ongelmia. Eli ahdistus ei ole niin paha kuitenkaan.

    • Anonyymi

      Luin jostakin että nuo sivuvaikutukset aiheutuu hyvin vahvasti annoksesta riipuen. esim nuo vapinat ja tärinät parkinsonin oireet kertoo että annos on liian suuri. jossakin oli että teho mielenterveyteen saavutetaan kun dopamiini reseptorit joita tuo lääke salpaa on noin 60-70 prosenttisen salpautuneet. jos reseptoreista salpautuu 75-100 prosenttia niin alkaa nuo vapinat tärinät jäykkyys ne oireet joita moni psyyke lääke tekee. Eli pitäis löytää ns minimi annos joka autaa oireisiin mutta ei tee vielä pahpja oireita oireet tulevat annoksen ollessa liian suuri. Monesti psyyke lääkeutä märäätään niin isot annokset että mennään tuolle puolelle jossa sivuoireet alkavat.

      • Anonyymi

        Juu, Terveyskirjastokin sanoo että pienin riittävä annos on paras koska siitä on vähemmän haittoja. Peratsin nosti itsellä maksa-arvoja/ALAT sinne johonkin sataan. Taidan kokeilla Latudaa seuraavaksi. Sen ei pitäsi aiheuttavan monia sivuvaikutuksia.


    • Anonyymi

      Pienellä annoksella tämä kyseinen lääke kai hyvin siedetty ja aika harvoin tekee pahoja sivuoireita en tiedä mitä annosta tuossa tarkoitetaan mutta oletan että jokin 4-8 mg per päivä eli selvästi pienemmillä mitä esimerkiksi psykoosin hoitoon varmaankin käytetään. Näitä pieniä annoksia määrätään kai ainakin silloin jos tätä lääkettä määrätään muuhun käyttöön kuin varsinaiseen Psykoosiin tai skitsofreniaan jonkunverran lukenut että määrätään myös ahdistukseen tai Nuorten pakko oireiseen häiriöön. Silloin yleensä pienillä 2-8 mg per päivä annoksilla. Pakko oireita esimerkiksi vaikka pakonomainen tarve pestä käsiä tai bakteeri pelko voi niitä kai olla muitakin eivät ole varsinaisia harhoja kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Kyllä myös skitsofrenian hoidossa voi olla annoksella 2x4mg per vuorokausi (Peratsin annos kannattaa aina jakaa kahteen osaan!). Eräs vanhempi psykiatri määräsi Peratsinia tällä annoksella, koska Olanzapin/Zyprexa ja Ketipinor/Seroquel eivät sopineet minulle kun ne lihottivat ja väsyttivät kamalasti. Olanzapin myös nosti maksa-arvoja (ALAT oli vähän yli 100, eikä se laskenut). Peratsinin kanssa voin suositella myös Brintellixiä (masennuslääke), jos on "negatiivisia oireita". Olen edelleen todella apattinen, mutta minulla on enenmmän motivaatiota tehdä asioita (kirjojen lukeminen, pienimuotoinen opiskelu jne.). Brintellix kannattaa aloittaa 5mg annoksella tai sitten ottaa 10mg joka toinen päivä aluksi (näin minäkin tiein). Peratsin on aiheuttanut minulle ruumiinlämmön nousemista vähän mutta ei ole kuumetta.


    • Anonyymi

      Minulla Peratsiini on Päälääkkeeni osa. Sitä lääkettä olen syönyt monta kymmentä vuotta ja lääke on sopinut hyvin. Ihan yhtä vikkelästi en tajunnut television tekstejä kuin ennen, ei muuta haittaa. Varmaan kielten oppimisessa on sama juttu. Joku osa minussa voi olla hitaampi lääkkeen kanssa.

    • Anonyymi

      Olen itse ollut tyytyväinen lääkkeeseen. Sairastan skitsofreniaa ja pakko-oireista häiriötä. Muun muassa. Olisi mielestäni kuitenkin hullua syödä kyseistä lääkettä muuhun vaivaan kuin psykooseihin, tai skitsofreniaan. Lääke on aiheuttanut myös sivuoireita, jotka kestän vain siksi, etten halua kuulla ääniä, tai joutua uudelleen psykoosiin. Sama koskee kaikkia neuroleptejä. En itse suosittelisi lääkettä mihinkään muuhun vaivaan, kuin kuvailemiini.

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin Peratsiini 30 vuotta sitten. Se oli 2 gr kolme kertaa päivässä. Se oli Triptylin kanssa samassa tabletissa. Niiden yhteisvaikutuksesta pääsin montusta ylös ja sain uutta energiaa. Sivuvaikutuksia ei liioin ole ollut.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut Peratsin noin 30 vuotta, ensin yhtenä aineosana tabletissa, nyt sellaisenaan.2 mg kolme kertaa päivässä. Ei mitään kokemuksia. Johtuen kai pienestä määrästä. Siinä kävi niin, että Pertriptyl lopetettiin, ja lääkäri kirjoitti samat aineet, eri tabletteina. Tämä on minulla se peruslääkitys. En osaa lopettaa sitä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe