Soneran kurssi

Mika

Soneran osakekurssi kävi huipussaan maaliskuussa 2000, jolloin yhdestä osakkeesta maksettiin päivän sisällä enimmillään 97 euroa. Tuolla hinnalla koko yhtiön markkina-arvoksi kertyi runsaat 72 miljardia euroa eli lähes 430 miljardia markkaa, mistä valtion osuus oli noin 227 miljardia markkaa. Tiistain 5,95 euron päätöskurssilla koko Soneran markkina-arvo oli kutistunut 4,4 miljardiin euroon eli noin 26 miljardiin markkaan. Valtion Sonera-potin arvo oli enää noin 13,9 miljardia markkaa.

Valtio on toki ehtinyt tienatakin Soneralla. Vuonna 2000 3,1 prosentin Sonera-siivun myynti tuotti valtiolle 12 miljardia markkaa. Syksyn 1999 osakeannissa valtio sai noin 18 prosentin Sonera-osuudesta noin 20 miljardia markkaa. Syksyn 1998 ensimmäisessä osakeannissa valtio myi runsaat 20 prosenttia Soneran osakkeista noin 7 miljardilla markalla.

Minnehän valtion myymät Sonerasta saamat rahat sitten ovat menneet...olettaisin että EU-maksuihin tai isokenkäisten taskuun. ;)

3

2831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harri
    • Janne
    • Harri

Itse olin tuohon aikaan vahvasti sitä mieltä että valtion on myytävä Soneraomistuksensa pois.Ensiksikin myyntitulot olisivat olleet huimat sekä valtion korkomenot olisivät pienentyneet vuositasolla noin 10miljardia markkaa.
      Tilanne missä nyt ollaan on lähes päinvastainen,veronmaksajat maksavat vielä kauan umts luvasta Saksassa ja korkojen kera!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      169
      5893
    2. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      265
      3354
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3324
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      44
      2768
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1894
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      29
      1658
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1616
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1487
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23