Naisten vaiva

åuto

Onkohan muilla ratsastajilla samaa vaivaa kuin minulla?Vaiva on erittäin naisellinen,nimittäin jokaisen ratsastustunnin aikana alapääni hankautuu niin pahasti että pikkuhousuissa on hiukan verta.


Onko kellään sama vaiva helpottanut tai avuksi löytynyt helppoja kotikonsteja?7v olen kärsinyt tästä,mikä neuvoksi?Vai olenkohan vaan fyysisesti jotenkin poikkeava...:)

Kiitos ASIALLISISTA vastauksista!

29

13449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auts!

      ...eli mitä olen joskus muiden kanssa jutellut niin aika yleistä tämä on ja omasta kokemuksesta myös!
      Asiaan vaikuttaa tietenkin myös esim. jos hepalla esim. isot liikkeet sitä tulee hölskyttyä satulassa enempi kuin tasaisella menijällä. Mutta tässä minun vinkit: hyvin tärkeää hankkia sopivat alushousut (jotka pysyy hyvin päällä=tarpeeksi isot mallia mummo, ei hiertäviä saumoja yms./ sloggit tms parhaat). Niin, ja tietty itse ratsatushousutkin täytyy olla hyvät ja mukavat. Toinen vinkki on käyttää alapäässä hiukan vaseliinia tms rasvaa (ei tule niin helposti hiertymiä, on kuulemma yleisesti käytössä pitkillä vaelluksilla ym). Toivottavasti tästä on apua!

    • ...

      samaa mieltä aiemmin vastanneen kanssa eli osta sopivat sloggy -alushousut. Niiden päälle sitten vielä vaikka 60 denin sukkahousut niin ei ratsastushousut etc hierrä. Olen itse kokenut tuon toimivimmaksi tavaksi

    • auts

      Joo aivan saman olen kokenut kuin sinäkin. Minulla se tosin alkoi vaivata aloitettuani ratsastuksen uudelleen raskauden ja synnytyksen jälkeen. Kerran meni ihan vereslihalle, jolloin sattui niin vietävästi monta päivää. Ja minulla oli silloin shortsimalliset sloggit, MUTTA ne oli numeroa liian ISOT! Eli niiden täytyy todellakin olla napat ja hyvin istuvat. Itse olen kokenut mikrokuituiset parhaimmaksi.

    • Ankeli

      Taitaa tämä vaiva olla aika monella. Kunnolliset pikkuhousut on tietysti tärkeää, mutta itse käytän aika usein sidettä. Suojaa aika hyvin muutoinkin kun vain kuukautisten aikana. Suosittelen sitä!

    • Mira

      Mullakin oli samaa oiretta ensimmäisinä vuosina.
      Hiertymähän syntyy siitä kun jokin osa housusta tai satulassa hankaa ihoon.

      Tätä hankaumaa voi varmaan vaseliinilla ja erilaisella materiaalilla ratsastus- ja pikkuhousuissa.

      Omalle kohdalleni paras ratkaisu löytyi, kun jätin pikkuhousut kokonaan välistä pois.
      Ratsastushousuni ovat pehmeää materiaalia eikä niissä ole tuolla alueella sellaisia saumoja jotka häiritsisivät.

      Pikkuhousut rullautuvat ratsastuksen liikkeessä ja yhdessä hien kanssa tuo aiheuttaa ongelmia varmaan monille.

    • ratsumies......

      Hankaantuupa hyvinkin. Oikeanlaiset alushousut auttavat. En tiä naisista, mutta itte en ratsastaessa pidä muita kalsareita kuin kalukukkaroo tai sitten jätän kokonaan pois.

    • nope

      sinulla on varmaan istunnassakin vikaa, sillä mulla ainakaan ei ole ikinä käynyt noin. tai ehkä olet vain normaalia herkempi...

    • ratsija

      Tämähän on näköjään aika yleinen ongelma meillä herkkäihoisilla. Itselle auttoi Bebanthen-voide.

      • Hepo

        Jos alapää hankautuu, niin istunnassa saattaa olla parantamisen varaa. Hevosen selässähän pitäisi istua istuinluiden päällä eli sinulla on varmaankin paino liian edessä. En tiedä minkä verran olet ratsastanut, mutta kokeilehan etsiä niitä istuinluita jos et vielä ole löytänyt. Voit pyytää avustajaa taluttamaan hevostasi ja laittaa kädet peffan alle kämmenet alaspäin. Istuinluiden kuuluu liikkua hevosen liikkeiden mukana ja painon siis olla istuinluiden päällä.


      • ratsija
        Hepo kirjoitti:

        Jos alapää hankautuu, niin istunnassa saattaa olla parantamisen varaa. Hevosen selässähän pitäisi istua istuinluiden päällä eli sinulla on varmaankin paino liian edessä. En tiedä minkä verran olet ratsastanut, mutta kokeilehan etsiä niitä istuinluita jos et vielä ole löytänyt. Voit pyytää avustajaa taluttamaan hevostasi ja laittaa kädet peffan alle kämmenet alaspäin. Istuinluiden kuuluu liikkua hevosen liikkeiden mukana ja painon siis olla istuinluiden päällä.

        Istunta pitäisi kymmenen vuoden ratsastuksella olla aika hyvässä hallussa :) Muuta syytä kuin herkkäihoisuutta ongelmaan en ole keksinyt, tosin erilaisilla satuloilla on selvästi eroa.


      • 20v. ratsastanut
        ratsija kirjoitti:

        Istunta pitäisi kymmenen vuoden ratsastuksella olla aika hyvässä hallussa :) Muuta syytä kuin herkkäihoisuutta ongelmaan en ole keksinyt, tosin erilaisilla satuloilla on selvästi eroa.

        Kyllä ne pikkarit sinne alle kuuluu ja istunnassa on todellakin parantamisen varaa jos ihan vereslihalle hankautuu. Satuloissakin on eroja mutta ei niin suuria etteikö moinen masokismi olisi vältettävissä.


      • ssdd
        20v. ratsastanut kirjoitti:

        Kyllä ne pikkarit sinne alle kuuluu ja istunnassa on todellakin parantamisen varaa jos ihan vereslihalle hankautuu. Satuloissakin on eroja mutta ei niin suuria etteikö moinen masokismi olisi vältettävissä.

        Kyllä se nyt taitaa olla niin, että vaikka istunta on kunnossa, niin hankaumia voi tulla. Tuskinpa meillä kaikilla on samanlaiset alapäät. Itselläni ainakin on takamuksessa myös muuta, kuin pelkät istuinluut. Ja jos on niin, että istuessa jokin paikka liikkuu jatkuvasti, niin kyllä siihen tuppaapi tulemaan hankauma, ellei sitä jollain tavalla ennaltaehkäise.


    • ihan pihalla

      Niin siis ensinnäkin oikein istuttaessa pitäisi tasapaino löytyä istuinluiden ja häpyluun muodostamasta kolmiosta, joten alapää joutuu todellakin koville. Itsellä sama vaiva alkoi vaivaamaan murrosiän jälkeen ja on myös jatkunut vuosia... ja tulee koko ajan pahemmaksi. Olenkin välillä miettinyt lopetanko ratsastuksen kokonaan, kun yleensä lopputunnista on istuminen jo tuskallista ja koulutuntien jälkeen tuska jatkuu jopa pari päivää!
      Olen kuullut joidenkin koulupuolen ammattiratsastajien leikkaavan sisemmät häpyhuulet pienemmiksi, jotta pystyvät ratsastamaan.. houkuttelisi kyllä tuo vaihtoehto, vaikka olo taitaa olla leikkauksen jälkeen jonkin aikaa aika tuskallinen... Tietääkö joku muuten tästä leikkauksesta..?

      • täysiverinen

        joo kyllä se on niin että jokainen ollaan ihan erilaisia joka puolelta itse oon kans ratsastanu sen 10v että istunta ok mutta vaiva on tosi kenkku itsellä etenkin pitkillä maastoilla onneksi täällä oli paljon hyviä vinkkejä kiitos laittaneille!! ja "ihan pihalla" älä missään nimessä mene silvottamaan alapäätäsi ratsastuksen vuoksi tulet tarvitsemaan sitä vielä paljon elämässäsi!!! ja tuntuis että ne arvet vasta sitte herkkää aluetta oliski! tsemppiä kaikille toivottavasti jokaiselle löytyy ratkaisu on ratsastus kuitenki sen verran ihana harrastus että sitä mennään vaikka hammasta purren jos ei muuten :D


    • Akkir

      Jep, sama ongelma minullakin! Hankaumat tuottavat ongelmia makuuhuoneen puolellakin, joten täytyypä kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja. Mukavat pikkuhousutkaan ei tunnu auttavan. Olen myös kokeillut laittaa pyöräilyshortsit ratsastushousujen alle missä on pehmennys alapään kohdalla. On ehkä hieman auttaneet, mutta herkkänä on paikat edelleen ratsastuksen jälkeen.
      Onko kokemuksia minkä merkkiset ratsastushousut ovat parhaat jotteivät hierrä?

    • moii

      sulla on ihan väärä istunta sitten, hevosen selässä istutaan häntäluiden päällä :D istut luultavasti aivan väärin, kannattaa kysyä ratsastusksenopettajalta miten voit muokata istuntaasi oikeaksi. mulla ei todellakaa oo tollasta ongelmaa, me ei saatu edes ravata ennenkuin istunta oli oikea

    • :=D11+098754

      ei oo ainakaan itellä ollu ongelmaa ja joskus stringeilläki oon menny?=D eli sulla on varmaan väärät pikkarit tai huono istunta, ittellä on huonoila housuilla ehkä hiukan hiertäny mutta ei ny verille saakka, ai niin ja joskus jos on housut ollu tiukat selvästi "haarojen välistä" on ollu yhtä tuskaa, mutta enpä menekkään semmosilla housuilla:P kannattaa kokeilla mennä joskus kollareilla eli löysillä housuilla ?mutta no onneksi ei itellä ole ongelmaa, mutta kai se on ku meillä on hevosiaki niin siihen on tottunu?:D

    • --------------------

      Itselle auttaa, kun rasvaa alapään.

      Apteekista saa intiimialueille tarkoitettua kosteusvoidetta. Sellaisella rasvaa alapään, niin ei ainakaan niin pahasti hankaa.

    • Eipäs nyt syytellä istuntaa,vika on yleisesti huonosa satulassa.jos etukaari kovin korkea ja kova,itsellenikin tuli joskus vaivoja.Nyt ratsastan koulusatuloilla,eikä mitään vaivaa.

    • dappadaa

      Ohoh, onneksi minulla ei tällaisia ongelmia ole!

    • koira-heppahullu

      onneksi itselläni ei ole tuollaisia vaivoja!

    • sahe

      Henkilökohtaisesti istun kyllä istuinluiden päällä, en häntäluun, enkä ainakaan häntäluiden (ihmisellä on vain yksi).

    • nduu

      Mul oli sama juttu. Oon leikannu sisemmät häpyhuulet pienimmiks. Leikkais oli kyllä aika hintava! Mutta ongelmaa ei enää oo!

      • Kohta ex-ratsastaja?

        Mulla ei ollut vastaavaa ongelmaa ennen kun olin kaksi lasta alateitse synnyttänyt... Nyt nuoremmankin jälkeen ratsastanut kaksi vuotta, eikä asia vaan korjaannu, vaan pahenee vaan: ratsastan 1-4x vkossa, ihan just sen mitä alapää vertavuotavine haavoineen antaa myöden. Istuntaa en lähtis syytteleen, kun tosiaan ennen synnytyksiä ei ongelmaa ollut. Kaikkea oon kokeillut, paitsi tuota leikkausta, taitaa se olla seuraavaksi edessä, jos ratsastuksesta meinaa vielä nauttia. Ja selvennettäköön, että synnytyksistä olen selvinnyt ilman repeämiä, joten ei se alapää mitenkään räjähdyksen jälkeen ole ollut :P Istuinluut saan myös kipeiksi, joten sielläkin päällä ilmeisesti tulee istuttua. Ongelma on suurin Kiefferin satulalla ja pienin rungottomalla satulalla...


    • ratsastaja3

      Mulla oli sama ongelma, mutta ei onneksi enää. Ilmeisesti mulla oli väärä istunta, nyt istun niin ettei enää hankaa eli siis en niin etukenossa.

    • Runttu

      Itselläni kipeytyy istuinluut. Olen muutenkin liian hoikka ja ei ole pehmuketta omasta takaa luiden ja satulan välissä. Herkät paikat ei vereslihalle hankaudu, mutta huomaa kyllä että hieman nekin ärtyy vauhdikkaasta tunnista, varsinkin jos menee ilman satulaa/ilman jalustimia.

    • Mummoratsastaja

      Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Kun minulla eka jerran kipeytyi alapää tosi pahasti, eli tuli kunnon hiertymä niin minulle sanottiin että no niin nyt sinä olet istunut oikein. Hiertymä oli siis aikalailla emättimen aukon vieressä. Eikö se tule tuon bermudan kolmion keskikohtaan?

    • Hehevanhaketju

      Acavallo valmistaa sellaisia geelipehmusteita joka tulke sitten siihen satulan istuinosaan, ja juurikin siis suunniteltu suojaamaan sitä itseään/persausta ettei olis paikat ei olisi ihan verillä ratsastuksen jälkeen. Ostin ja olen tyytyväinen :) muistaakseni tosin melko hintava. Mun mielestä tuntuu et isosäkäiset, ja kapeat hevoset ovat pahimpia. Ja se oi ole aina istunnasta kiinni, kun se satulan etukaari on korkea ja kova niin ei auta vaikka oikein istuisinkin siellä häntäluilla. Onneksi oma hevoseni on kuin luotu pyllylleni ja sen satulakin on minun perseelleni yhtävällinen:)

      • Anonyymi

        Joo, ei ole väärästä istunnasta kiinni, vuosia ratsastaneena olen huomannut, että tietyissä satuloissa hiertyy pahemmin. Nykyään on saatavissa geelipäällisiä ja lampaankarvasuojia ym. satulan päälle laitettavaksi. Itsellä käytössä karva ja geelisuoja tulossa kesäkäyttöön. Pyöräilyhousutkin kohtalaisen suojaavat, tosin "vaipat" housuissa olo :)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe