vahvuuksista

janni

Kävin äskettäin optikolla kun tuntu että näkö on huonotunu ja olihan se...

Vahduudet laseihin olisi:

-0,75 cyl -0.25
-0.25 cyl -1.00

Kannattaako tälläailla voimakkuuksilla hommata laseja? ois niistä varmaan kyl jotain hyötyä...

26

8897

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • po75

Juu tot kai hommaat ja komeamman olemuksen ja virheettömän näön!

• ukkeli

Toisessa silmässä on melkein miinus ykkösen likinäkö ja toisessa miinus ykkösen edestä hajataittoa. Maailma näyttää paljon paremmalta lasien läpi noilla lukemilla. Jos silmäsi ovat tuntuneet väsyneiltä tai on ollut päänsärkyä, niin todennäköisesti pääset niistäkin eroon.

• matti

MOI JANNI
      Mulla lähes samat vahvuudet lasimääräyksessä kuin sulla,itse hankin lasit mutta ei niitä tule käytettyä juuri lainkaan,kerrohan miten itse tulet jatkossa menettelemään.kertokaahan toisetkin käytättekö tosi mietoja laseja kokopäiväisesti.

• lasit

Mulla on -0.75 ja sitten hajataittoa -0,5. Ehkä muutamana päivänä viikossa heitän lasit päähän. Pärjään hyvin ilmankin (ajokortissa esim. ei merkintää), mutta joskus taas tuntuu että silmät rasittuu. Vaihtelevasti siis, ja vähän pukeutumisenkin mukaan.

• matti
        lasit kirjoitti:

Mulla on -0.75 ja sitten hajataittoa -0,5. Ehkä muutamana päivänä viikossa heitän lasit päähän. Pärjään hyvin ilmankin (ajokortissa esim. ei merkintää), mutta joskus taas tuntuu että silmät rasittuu. Vaihtelevasti siis, ja vähän pukeutumisenkin mukaan.

MOI!
        Eli miten pukeutuminen vaikuttaa sun lasien käyttöön?Itse jos käytän niin ehkä välillä autoa ajaessa.Maksoivat kyllä paljon välillä tuntuu että rahat menivät hukkaan.

• Samuli
        matti kirjoitti:

MOI!
        Eli miten pukeutuminen vaikuttaa sun lasien käyttöön?Itse jos käytän niin ehkä välillä autoa ajaessa.Maksoivat kyllä paljon välillä tuntuu että rahat menivät hukkaan.

Omasta puolestani voin sanoa pukeutumisen vaikutuksesta sen verran, että esim. biletys-pukeutumiseen tai muuhun rentoon asuun silmälasit sopivat huonommin kuin esim. asialliseen konttorirotta-tyyliin, jollain silmälasit saattavat vahvistaa ahkeran työntekijän imagoa.

• miksu

No cylinteri on aika suuri, että.. Mutta näkö on yksilöllistä, toiset tarttee lasit ja toiset ei, vaikka vahvuus on sama.

• Valelikinäköinen

Kävin äskettäin optikolla kun tuntu että näkö on huonotunu ja olihan se...

Vahduudet laseihin olisi:

-0,75 cyl -0.25
      -0.25 cyl -1.00

Kannattaako tälläailla voimakkuuksilla hommata laseja? ois niistä varmaan kyl jotain hyötyä...

Ensimmäiset silmälasit kannattaa käydä hakemassa silmälääkäriltä. Silmälääkäri tekee perusteellisen silmänpohjatutkimuksen, mittaa silmänpaineet jne. Lopuksi silmälääkäri tekee taittovirhetutkimuksen ja määrää silmäläsit.

Sinun on kerrottava silmälääkärille mitä teet työksesi jotta silmälääkäri osaa määrätä sinulle oikeat silmälasit.

Jos teet lähityötä ja luet paljon tarvitset luku-ja lähityölasit ensimmäisiksi laseiksesi koska silmän kyky akkommodoida lähelle alkaa heiketä jo 20 ikävuoden jälkeen.

Lisäksi sinun tiedettävä likinäköisyyden syyt. Onko sinulla jotakin silmäsairautta vai onko likinäkösi vaaratonta valelikinäköä (pseudomyopia) joka poistuu sinun tapauksessa todennäköisesti kun alat käyttämään luku ja lähityölaseja aktiivisesti.

Tässä on hyvä linkki jossa kerrotaan valelikinäöstä ja silmien oikeista käyttöohjeista:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

Noita optikon määräämiä kaukolasien vahvuuksia pidän epäluotettavina. -0,25d cyl -1.00 arvot epäillyttää eniten koska hajataiton korjauksen kanssa on oltava tarkkana ettei se aiheuta lisää hajataittoa. Lisäksi ne on todennäköisesti liian vahvat perustuen omiin kokemuksiin optikkojen silmälasimäärittelystä.

Uskoisin että silmälääkäri tulee määräämään sinulle tasalasit jossa molemmat linssit on -0,5d cyl 0,00. joita sinun ei kannata tässä vaiheessa hankkia.

Lisäksi arvelen, että hän määrää 1,00d cyl 0,00 lähityölasit ja 2,00d cyl 0,00 lukulasit jotka molemmat voit hankkia Tiimarista hintaan 3,90€/kpl.

• Ihmetellen

Sinäpä olet innoissasi pseudomyopiasta! Hienoa, että joku ottaa tämän maatamme piinavaan suurongelman kerrankin vakavissaan!!

Me kaikki yli -4.0 dioptrian myopit kun alamme itse määräillä itsellemme lukulaseja, niin kas, miinuslaseja ei enää tarvitakaan.

Ja sitten miltei vakavissaan:
        Kaikissa ammattikunnissa on kaikenlaista taapertajaa, ja tämä koskee parjaamiesi optikoiden lisäksi niin silmälääkäreitä kuin remonttireiskojakin. Valitan, mikäli kohdallesi on sattunut vain optikoita, jotka eivät ole kyenneet pseudoasi parantamaan..

Pseudomyopiaa hoidettaessa tulee ottaa ehdottomasti huomioon myös mistä tila johtuu ja miten voitaisiin ennaltaehkäistä sen uudelleen ilmeneminen. Lukulasit ovat monesti erittäin hyvä vaihtoehto, mutta entä jos taustalla onkin suurimääräinen exoforia, jota henkilö korjaa yliakkommodaatiolla. Pelkät lukulasit?? Ehkä, mutta voitaisiinko henkilön vaivaa hoitaa mahdollisesti myös ortoptisilla harjoitteilla?

Väität eräässä toisessa ketjussa (OT), että lasit, jotka on tehty Visuksen 1,5 saavuttamiseksi ovat liian vahvat. Miten niin? Itselläni on visus 2,0- ja mikäli voimakkuutta pudotetaan 1,0:an, tulen hulluksi. Mikäli ihmisen erotuskyky vastaa visusriviä 1,6, niin silloin se on hänen erotuskykynsä. Mikäli henkilön maksimivisus on 1,0, niin se on se, eikä siitä parane, vaikka päällään seisoisi.

Jotkut eivät tosin halua nähdä niin tarkasti kuin maksimivisuksellaan pystyisivät. Tämän takia refraktion määrityksessä on oltava tarkkana.

Kuinka monessa terveyskeskuksessa sanotaan: "Kun otat tämän rokotteen puoleen hintaan, niin saat perusteellisen lääkärintarkastuksen ilmaiseksi" ? Näöntarkastus optikolla ei saisi maksaa mitään, eikä viedä aikaa missään nimessä kymmentä minuuttia enempää. Monet eivät myöskään halua tehdä ortoptisia harjoitteita tai yleensäkään nähdä vaivaa näkönsä vuoksi tai ostaa uusia linssejä puolen vuoden välein pseudomyopian hoidon takia.

Huomioithan tosiaan jo aiemmin mainitsemani seikan. Pseudomyopian alkuperäinen syy ei ole liian vahva silmälasikorjaus, mutta se saattaa provosoida sitä lisää.

Tarkistihan silmälääkärisi mistä pseudomyopiasi johtuu (kyllä tiedän: akkommodoit herkästi, mutta miksi?)eli onhan foriatilanteesi selvitetty perusteellisesti? Tai mahdollinen korjaamaton pienimääräinen anisometropia?

Olen oikeasti pahoillani siitä, että vaivaasi ei ole hoidettu ajoissa, mutta mielestäni se ei oikeuta koko ammattikunnan mollaamiseen. Eikä asia ole läheskään niin yksiselitteinen kuin olet antanut ymmärtää.

• silmälääkäri

Edellyttäen, että mittaan potilaaltani samat arvot kuin alkuperäinen kysyjä mainitsi, kirjoittaisin vain ja ainoastaan nuo lasit (jos ei ikänäkö vielä vaivaa) enkä kirjoittaisi mitään lähityölaseja. En myöskään tunne YHTÄKÄÄN silmälääkärikollegaa, joka tuollaisia nimim. valelikinäköisen mainitsemia pluslaseja tällaisessa tilanteessa määräisi.

On myös arveluttavaa lähteä netin kautta epäilemään optikon (tai muun ammattihenkilön) määrittämiä lasivahvuuksia. Toki virheitä voi tulla, mutta niitä ei voi potilasta tutkimatta havaita...

• ammattilainen
        silmälääkäri kirjoitti:

Edellyttäen, että mittaan potilaaltani samat arvot kuin alkuperäinen kysyjä mainitsi, kirjoittaisin vain ja ainoastaan nuo lasit (jos ei ikänäkö vielä vaivaa) enkä kirjoittaisi mitään lähityölaseja. En myöskään tunne YHTÄKÄÄN silmälääkärikollegaa, joka tuollaisia nimim. valelikinäköisen mainitsemia pluslaseja tällaisessa tilanteessa määräisi.

On myös arveluttavaa lähteä netin kautta epäilemään optikon (tai muun ammattihenkilön) määrittämiä lasivahvuuksia. Toki virheitä voi tulla, mutta niitä ei voi potilasta tutkimatta havaita...

Loistavaa nimimerkki silmälääkäri!! Ei lähilaseja voi määrätä kelle tahansa ilman subjetiivisia oireita, ei varsinkaan nuorille. Eikä varsinkaan netin keskustelupalstalla. Kaikki ei ole pseudomyopiaa.

• Valelikinäköinen
        silmälääkäri kirjoitti:

Kaisu Viikari suosittelee lukulasien käyttöä kirjassaan Tetralogia jo koululaisesta alkaen jos on taipumusta tulla akkommodaatiospasmista valelikinäköä samoin kuin D Rehm vetoomuksessaan USA:n terveysviranomaiselle FDA:lle ja monissa muissakin asiantuntja lausunnoissa on sanottu, että silmälaseissa ei saa olla ylikorjausta eikä myöskään alikorjausta jos kysymyksessä on tarkkaa näkemistä vaativat lähityölasit koska väärin mitoitetut lasit juuri aiheuttaa akkommodaatiospasmia ja valelikinäköä (pseudomyopia) terveissä silmissä, lisäksi potilas voi saada liian vahvoista laseista silmä-pää ja niskasärkyä.

http://www.preventmyopia.org/fdapetition.pdf

Näin ollen jos henkilö käyttää näyttöpääte-etäisyydelle silmälaseja jotka on mitoitettu kaukoetäisyydelle on niissä ylikorjausta n. -1,5d.

Kysyisin nyt sinulta kuinka paljon valelikinäköä annat potilaallesi tulla ennen kuin määräät hänelle lähityölasit.

Tämä on näköaiheinen keskustelupalsta ja täällä saa keskustella vapaasti näköaiheista, optikot ja silmälääkärit joutuvat tulilinjalle. Olen puhunut vain omista kokemuksista enkä ole yleistänyt tietoisesti mitään, yleistyksen on tehnyt palstaa lukevat optikot ja Sinä.

Virheitä tulee kaikissa ammateissa ja seurauksista on vastattava. Näkö on kuitenkin niin tärkeä aisti, että ylivarovaisuus on hyvästä.

Kyllä kaikki kysyjät se tajuavat, että palstalle vastauksen tai mielipiteen kirjoittava vastaaja ei pysty vastaamaan tieteellisen tarkasi kysymykseen mutta voi antaa idean jonka kysyjä voi sitten itse tarkemmin selvittää silmälääkärin avulla kuten minäkin olen tässä tapauksessa sanonut.

Kysyisin sinulta uudelleen kun et aikaisemmin löytänyt mitään linkkiä siitä kuinka paljon muuten tervesilmäisistä likinäköisistä potilaista on valelikinäköisiä (pseudomyooppeja) (tilastot voi olla muualtakin kuin suomesta sekä voit käyttää Eskimoilla tehtyjä tutkimuksia hyväksesi) joilla on yli -1d valelikinäköä. Kaisu Viikari sanoi n.50v kokemuksella tuossa Akuuttiohjelmassa että lähityötä tekevilla "Tämä ns. valelikinäkö on nykyään hyvin yleistä".

• Valelikinäköinen
        ammattilainen kirjoitti:

Loistavaa nimimerkki silmälääkäri!! Ei lähilaseja voi määrätä kelle tahansa ilman subjetiivisia oireita, ei varsinkaan nuorille. Eikä varsinkaan netin keskustelupalstalla. Kaikki ei ole pseudomyopiaa.

Tiimarista saatavilla pluslaseilla ei kukaan voi pilata näköään muuten niitä ei saisi myydä siellä.

Miinuslaseja ei saa myydä vapaasti koska juuri niillä voi pilata näkönsä jos valitsee liian vahvat miinusvahvuudet.

Minun kaikkein parhaimmat silmälasit on tähän mennessä ollut Tiimari pluslasit vahvuus 1,5d lukulaseiksi. Olen ne valinut itse testaamalla näköä 35cm etäisyydellä olevaan sanomalehden tekstiin. Olen harmitellut miksei kukaan aikaisemmin ole kertonut minulle tästä valelikinäköasisata jonka sai kuulla vasta vuosi sitten Akuuttiohjelmassa.

Olen tehnyt 16v lähityötä ilman lähityölaseja ja kärsinyt monenlaisista vaivoista johtuen kaukolaseista joita olen käyttänyt näyttöpääte-etäisyydelle. Vaivoista mainittakoon silmä- niska ja pääsärky. Lisäksi epäilen kuten Kaisu Viikarikin epäili kirjassaan Tetralogia, että akkommodaatiospasmi aiheuttaa kilpirauhasen liikatoimintaa koska olen ollut lievästi mulkosilmäinen joka on nyt poistunut kun akkommodaatispasmi on poistunut.

Kilpirauhasen liikatoiminta on vakava asia koska se aiheuttaa elimistössä pysyviä muutoksia huonompaan suuntaan.

Joten jos haluaa jotakin yleistää niin ainakin sen, että silmiin syntyvä taittovirhe on aina tutkittava tarkasti, ettei se synnytä muita vakavia terveysongelmia.

• Valelikinäköinen
        Ihmetellen kirjoitti:

Sinäpä olet innoissasi pseudomyopiasta! Hienoa, että joku ottaa tämän maatamme piinavaan suurongelman kerrankin vakavissaan!!

Me kaikki yli -4.0 dioptrian myopit kun alamme itse määräillä itsellemme lukulaseja, niin kas, miinuslaseja ei enää tarvitakaan.

Kaikissa ammattikunnissa on kaikenlaista taapertajaa, ja tämä koskee parjaamiesi optikoiden lisäksi niin silmälääkäreitä kuin remonttireiskojakin. Valitan, mikäli kohdallesi on sattunut vain optikoita, jotka eivät ole kyenneet pseudoasi parantamaan..

Pseudomyopiaa hoidettaessa tulee ottaa ehdottomasti huomioon myös mistä tila johtuu ja miten voitaisiin ennaltaehkäistä sen uudelleen ilmeneminen. Lukulasit ovat monesti erittäin hyvä vaihtoehto, mutta entä jos taustalla onkin suurimääräinen exoforia, jota henkilö korjaa yliakkommodaatiolla. Pelkät lukulasit?? Ehkä, mutta voitaisiinko henkilön vaivaa hoitaa mahdollisesti myös ortoptisilla harjoitteilla?

Väität eräässä toisessa ketjussa (OT), että lasit, jotka on tehty Visuksen 1,5 saavuttamiseksi ovat liian vahvat. Miten niin? Itselläni on visus 2,0- ja mikäli voimakkuutta pudotetaan 1,0:an, tulen hulluksi. Mikäli ihmisen erotuskyky vastaa visusriviä 1,6, niin silloin se on hänen erotuskykynsä. Mikäli henkilön maksimivisus on 1,0, niin se on se, eikä siitä parane, vaikka päällään seisoisi.

Jotkut eivät tosin halua nähdä niin tarkasti kuin maksimivisuksellaan pystyisivät. Tämän takia refraktion määrityksessä on oltava tarkkana.

Kuinka monessa terveyskeskuksessa sanotaan: "Kun otat tämän rokotteen puoleen hintaan, niin saat perusteellisen lääkärintarkastuksen ilmaiseksi" ? Näöntarkastus optikolla ei saisi maksaa mitään, eikä viedä aikaa missään nimessä kymmentä minuuttia enempää. Monet eivät myöskään halua tehdä ortoptisia harjoitteita tai yleensäkään nähdä vaivaa näkönsä vuoksi tai ostaa uusia linssejä puolen vuoden välein pseudomyopian hoidon takia.

Huomioithan tosiaan jo aiemmin mainitsemani seikan. Pseudomyopian alkuperäinen syy ei ole liian vahva silmälasikorjaus, mutta se saattaa provosoida sitä lisää.

Tarkistihan silmälääkärisi mistä pseudomyopiasi johtuu (kyllä tiedän: akkommodoit herkästi, mutta miksi?)eli onhan foriatilanteesi selvitetty perusteellisesti? Tai mahdollinen korjaamaton pienimääräinen anisometropia?

Olen oikeasti pahoillani siitä, että vaivaasi ei ole hoidettu ajoissa, mutta mielestäni se ei oikeuta koko ammattikunnan mollaamiseen. Eikä asia ole läheskään niin yksiselitteinen kuin olet antanut ymmärtää.

En osaa sanoa kuinka suuri kansanterveydellinen ongelma valelikinäkö on mutta Suomenkielistä tietoa valelikinäöstä ja valelikinön poistohoidosta on ollut vähän saatavilla.

Kyllä jokainen voi "määrätä" itselleen luku- ja lähityölasit vanhoista laseista jos on säilyttänyt ne. Itse olen käyttänyt vanhoja heikkotehoisempia lasejani lähityölaseina ja se kyllä huomaa nopeasti jos ne eivät ole sopivat.

Se on outoa että kohdalleli sattuneet optikot eivät tunnusta valelikinäön olemassaoloa tai eivät tiedä asiasta mitään ja nekin jotka siitä jotakin tietävät eivät osaa tunnistaa sitä vaikka Kaisu Viikari jo yli 30v takaperin kirjassaan Tetralogia esitteli yksinkertaisen proseduurin valelikinäön tunnistamiseksi.

Minun tapauksessa karsastus sisäpuolelle tai ulkopuolelle ei ole oikea diagnoosi. Olen aina pustynyt lukemaan helposti ja en ole tehnyt minkäänlaisia karsastus harjoituksia koskaan. Lukeminen ja lähityö vain rasitti silmiä pahasti kun en käyttänyt luku- ja lähityölaseja jotka olen nyt todennut erittäin miellyttäviksi.

Silmälääkärini on Silmälääketieteen ja Kirurgian Tohtori joten luulisi hänen pystynee tunnistamaa karsastuksen.

Sinulla on todella paljon reseptoreja silmässä kun max. visus on 2.0. Näet n. 4mm tekstin neljän mertin etäisyydeltä.

Valelikinäköisen on kuten Kaisu Viikari sanoo "kärsittävä hiukan huonommasta näöstä poistohoidon aikana". Minulle tuo pieni vasta-akkommodaatikipu" joka syntyy hieman alikorjatuilla kaukolaseilla ulkoilessa silmiin on ollut kannattava sijoitus terveempiin silmiin ja muutenkin olen energisempi kuin ennen ja muistikin tuntuu parantuneen eikä ole enää sellainen "höperö olo" kuin ennen. Lisäsi hieman korkeahkot silmänpaineetkin on pudonneet normaaleiksi.

Potilaalle on kuitenkin kerrottava totuus asiasta, että hän pystyy tekemään itse päätökset oikeilla argumenteilla eikä mututuntumalta.

Kyllä, mutta minä olen alkanut epäilemään, että silmälihaskramppi johtuu suurelta osaslta myös Magnesiumin, B-vitamiinien, sinkin ja seleenin puuttesta josta olen kärsinyt koko ikäni. Toivottavasti palstan silmälääkäri vastaisi tähän epäilyyni?

Tohtori Tolonen mainitsee myös viherkaihin joka voi syntyä magnesiumin puuttesta.

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/magnesium.html

http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm

Silmälääkärini teki skiaskopian aina mutta se taitaa olla erittäin epäluotettava. Silmälääkäri sanoi aina, että silmät on hyvässä kunnossa eikä koskaa sanonut minun kärsivän mitään mainitsemistasi ongelmista. Silmäni ovat agressiivisesti akkommodoivat ja oiken mitoitetut luku- ja lähityölasit jarruttavat sopivasti akkommodaatiota.

Valelikinäön pystyy tunnistamaan luotettavasti vain akkommodaation lamauttavilla tipoilla ja niitä ei silmälääkärini koskaan käyttänyt.

Epäilen kuitenkin, että n. 30min vastaanottoaika ei riitä absoluuttisen tarkkaan tutkimukseen mutta silmälääkärini ei olisi saannut päästää -3d valelikinäköä silmiini vaan hanen olisi pitänyt määrätä moniteholasit kaukolaseiksi ja luku-ja lähityölasiti heti ensimmäisestä vastaanotosta alkaen koska hän tiesi ammattini ja kerroin hänelle silmäkivuistani ja olin silloin jo 28v vanha.

En ole mielestäni syyllistynyt tuohon sinun tulkintaan "koko ammattikunnan mollaamiseen". Moitin vain niitä optikoita ja silmälääkäreitä jotka eivät osaa ammattiaan.

Minusta valelikinäön tunnistaminen on yksinkertaista. Omatoimisesti sen voi tunnistaa aloittamalla valelikinäön poistohoito ja jos likinäkö alkaa vähenemään 1..3kk kuluttua on potilas valelikinäköinen. Kaisu Viikari sanoo, että 20...30 vuotiailla vahvarakenteisilla mieshenkilöillä akkomodaatiospasmi on erittäin tiukka ja heidän on oltava kärsivällisiä poistohoidon aikana spasmin laukeamisen suhteen.

• silmälääkäri
        Valelikinäköinen kirjoitti:

Kaisu Viikari suosittelee lukulasien käyttöä kirjassaan Tetralogia jo koululaisesta alkaen jos on taipumusta tulla akkommodaatiospasmista valelikinäköä samoin kuin D Rehm vetoomuksessaan USA:n terveysviranomaiselle FDA:lle ja monissa muissakin asiantuntja lausunnoissa on sanottu, että silmälaseissa ei saa olla ylikorjausta eikä myöskään alikorjausta jos kysymyksessä on tarkkaa näkemistä vaativat lähityölasit koska väärin mitoitetut lasit juuri aiheuttaa akkommodaatiospasmia ja valelikinäköä (pseudomyopia) terveissä silmissä, lisäksi potilas voi saada liian vahvoista laseista silmä-pää ja niskasärkyä.

http://www.preventmyopia.org/fdapetition.pdf

Näin ollen jos henkilö käyttää näyttöpääte-etäisyydelle silmälaseja jotka on mitoitettu kaukoetäisyydelle on niissä ylikorjausta n. -1,5d.

Kysyisin nyt sinulta kuinka paljon valelikinäköä annat potilaallesi tulla ennen kuin määräät hänelle lähityölasit.

Tämä on näköaiheinen keskustelupalsta ja täällä saa keskustella vapaasti näköaiheista, optikot ja silmälääkärit joutuvat tulilinjalle. Olen puhunut vain omista kokemuksista enkä ole yleistänyt tietoisesti mitään, yleistyksen on tehnyt palstaa lukevat optikot ja Sinä.

Virheitä tulee kaikissa ammateissa ja seurauksista on vastattava. Näkö on kuitenkin niin tärkeä aisti, että ylivarovaisuus on hyvästä.

Kyllä kaikki kysyjät se tajuavat, että palstalle vastauksen tai mielipiteen kirjoittava vastaaja ei pysty vastaamaan tieteellisen tarkasi kysymykseen mutta voi antaa idean jonka kysyjä voi sitten itse tarkemmin selvittää silmälääkärin avulla kuten minäkin olen tässä tapauksessa sanonut.

Kysyisin sinulta uudelleen kun et aikaisemmin löytänyt mitään linkkiä siitä kuinka paljon muuten tervesilmäisistä likinäköisistä potilaista on valelikinäköisiä (pseudomyooppeja) (tilastot voi olla muualtakin kuin suomesta sekä voit käyttää Eskimoilla tehtyjä tutkimuksia hyväksesi) joilla on yli -1d valelikinäköä. Kaisu Viikari sanoi n.50v kokemuksella tuossa Akuuttiohjelmassa että lähityötä tekevilla "Tämä ns. valelikinäkö on nykyään hyvin yleistä".

"...että silmälaseissa ei saa olla ylikorjausta eikä myöskään alikorjausta jos kysymyksessä on tarkkaa näkemistä vaativat lähityölasit koska väärin mitoitetut lasit juuri aiheuttaa akkommodaatiospasmia ja valelikinäköä (pseudomyopia) terveissä silmissä, lisäksi potilas voi saada liian vahvoista laseista silmä-pää ja niskasärkyä..."

Onhan aika selvää, että silmälaseissa tulisi olla oikeat vahvuudet. Nuori ihminen ei ilman hyvää syytä kuitenkaan kaipaa mitään lukulisää (riippumatta siitä, onko normaali-, liki- tai kaukonäköinen). Lukulisä tulee kyseeseen silloin kun akkommodaatio jää vajaaksi esim. iäkkäämmillä ihmisillä tai muissa erikoistapauksissa.

"Kysyisin nyt sinulta kuinka paljon valelikinäköä annat potilaallesi tulla ennen kuin määräät hänelle lähityölasit."

Kun määrään silmälasit oikein, ei potilailla pitäisi esiintyä valelikinäköä. Jotta emme puhu ristiin, tarkennan asiaa vielä sillä, että en pidä valelikinäkönä sitä, että ihminen joutuu akkomodoimaan lähelle katsoessaan. Sehän on täysin normaali prosessi. Jos lähityöskentely aiheuttaa vaivaa, saattaa lukulisä olla tarpeen (edellyttäen että lasikorjaus on muuten kunnossa, yleensä vasta yli 40-50 ikävuoden ylittäneillä). Likinäköisillä saattaa lukeminen ja lähityöskentely olla vaivattomampaa ilman laseja. Itsekin olen hieman likinäköinen enkä sisätiloissa laseja käytä (mutta pärjään hyvin lasienkin kanssa). Taittovirheeni on -0,75 sph / -0,5 sph.

Kysyt myös tilastoja pseudomyopian esiintymisestä. Se riippuu kovasti siitä, mitä tässä oikeastaan mitataan. Jos subjektiivisesti laseja määritettäessä tarjotaan reilusti miinuslinssiä potilaalle, saadaan etenkin nuorista varmasti yli puolet pseudomyoopeiksi. Samoin autorefraktometrillä mitaten voidaan helposti mitata liian suuria miinuksia. Kunnon silmälääkäri ja/tai optikko tunnistaa kuitenkin esim. skiaskopoidessaan tällaisen potilaan ja osaa tuolloin määrätä oikeanlaiset lasit huolimatta potilaan "halukkuudesta" ottaa liian vahvat miinuslasit. Joissakin tapauksissa joudutaan lamauttamaan potilaan akkommodaatio silmätipoilla tarkan mittauksen aikaansaamiseksi (mutta ei suinkaan aina).

Eli kyllä pseudomyopian esiintyvyys riippuu tutkijasta, potilasmateriaalista ja määritelmistä joten en voi - ikävä kyllä - sinulle sinua tyydyttävää tilastomateriaalia tarjota.

• Valelikinäköinen
        silmälääkäri kirjoitti:

"...että silmälaseissa ei saa olla ylikorjausta eikä myöskään alikorjausta jos kysymyksessä on tarkkaa näkemistä vaativat lähityölasit koska väärin mitoitetut lasit juuri aiheuttaa akkommodaatiospasmia ja valelikinäköä (pseudomyopia) terveissä silmissä, lisäksi potilas voi saada liian vahvoista laseista silmä-pää ja niskasärkyä..."

Onhan aika selvää, että silmälaseissa tulisi olla oikeat vahvuudet. Nuori ihminen ei ilman hyvää syytä kuitenkaan kaipaa mitään lukulisää (riippumatta siitä, onko normaali-, liki- tai kaukonäköinen). Lukulisä tulee kyseeseen silloin kun akkommodaatio jää vajaaksi esim. iäkkäämmillä ihmisillä tai muissa erikoistapauksissa.

"Kysyisin nyt sinulta kuinka paljon valelikinäköä annat potilaallesi tulla ennen kuin määräät hänelle lähityölasit."

Kun määrään silmälasit oikein, ei potilailla pitäisi esiintyä valelikinäköä. Jotta emme puhu ristiin, tarkennan asiaa vielä sillä, että en pidä valelikinäkönä sitä, että ihminen joutuu akkomodoimaan lähelle katsoessaan. Sehän on täysin normaali prosessi. Jos lähityöskentely aiheuttaa vaivaa, saattaa lukulisä olla tarpeen (edellyttäen että lasikorjaus on muuten kunnossa, yleensä vasta yli 40-50 ikävuoden ylittäneillä). Likinäköisillä saattaa lukeminen ja lähityöskentely olla vaivattomampaa ilman laseja. Itsekin olen hieman likinäköinen enkä sisätiloissa laseja käytä (mutta pärjään hyvin lasienkin kanssa). Taittovirheeni on -0,75 sph / -0,5 sph.

Kysyt myös tilastoja pseudomyopian esiintymisestä. Se riippuu kovasti siitä, mitä tässä oikeastaan mitataan. Jos subjektiivisesti laseja määritettäessä tarjotaan reilusti miinuslinssiä potilaalle, saadaan etenkin nuorista varmasti yli puolet pseudomyoopeiksi. Samoin autorefraktometrillä mitaten voidaan helposti mitata liian suuria miinuksia. Kunnon silmälääkäri ja/tai optikko tunnistaa kuitenkin esim. skiaskopoidessaan tällaisen potilaan ja osaa tuolloin määrätä oikeanlaiset lasit huolimatta potilaan "halukkuudesta" ottaa liian vahvat miinuslasit. Joissakin tapauksissa joudutaan lamauttamaan potilaan akkommodaatio silmätipoilla tarkan mittauksen aikaansaamiseksi (mutta ei suinkaan aina).

Eli kyllä pseudomyopian esiintyvyys riippuu tutkijasta, potilasmateriaalista ja määritelmistä joten en voi - ikävä kyllä - sinulle sinua tyydyttävää tilastomateriaalia tarjota.

Järkevä nuori ihminen, koululainen, opiskelija tai tuleva lähityöntekijä ennakoi tulevat akkommodaatiospasmikivut ja mahdollisen miinuspuolelle joutumisen aloittamalla luku- ja lähityölasien käytön ajoissa.

Kun määrään silmälasit oikein, ei potilailla pitäisi esiintyä valelikinäköä. Jotta emme puhu ristiin, tarkennan asiaa vielä sillä, että en pidä valelikinäkönä sitä, että ihminen joutuu akkomodoimaan lähelle katsoessaan.

Ei tietenkään valelikinäkö ole sitä että joutuu akkomodoimaan lahelle katsoessaan.

Valelikinäkö on taittovirhettä kauas katsottaessa eli miinuslasien käyttäjäksi joutumista. Valelikinäköisen silmä ilmeisesti akkomodoi lähelle selvästi paremmin kun aidon likinäköisen silmä.

Valelikinäköisen (-1d...-3d) henkilön on vaikea ymmärtää sitä että miksi hän tarvitsee luku- ja lähityölasit kun hän näkee erittäin hyvin lähelle.

Sehän on täysin normaali prosessi. Jos lähityöskentely aiheuttaa vaivaa, saattaa lukulisä olla tarpeen (edellyttäen että lasikorjaus on muuten kunnossa, yleensä vasta yli 40-50 ikävuoden ylittäneillä). Likinäköisillä saattaa lukeminen ja lähityöskentely olla vaivattomampaa ilman laseja. Itsekin olen hieman likinäköinen enkä sisätiloissa laseja käytä (mutta pärjään hyvin lasienkin kanssa). Taittovirheeni on -0,75 sph / -0,5 sph.

Arvaan, että käytät kuitenkin lukulaseja.

Valelikinäkö on ollut huonosti tiedotettu ongelma. Olen seuranut pastaa maaliskuusta alkaen kun kirjoitin aiheeni "Valelikinäkö pois".

Suomalaisessa silmälääketieteellisessä kirjallisuudessa joka on suunnattu tavallisille ihmisille ei puhuta valelikinäöstä (pseudomyopia) ja valelikinäön poistohoidosta mitään lukuunottamatta Kaisu Viikarin kirjoja.

USA:ssa pseudomyopia on tiedostettu melko hyvin ja netistä löytyy paljon tietoa.

Kysyisin sinulta voiko magnesiumin,B-vitamiinien sinkin ja seleenin puute olla osasyynä silmälihaskrampiin ja tastä johtuvaan valelikinäköön. Olen kärsinyt ko puutoksista ilmeisesti koko aikuisikäni?

http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm

• silmälääkäriin

Valelikinäköinen!
        Vastaatko millä silmälääkärillä olet käynyt?

Itse kun kävin isossa yksityisessä sairaalassa äskettäin, silmälääkäri suositteli suunnilleen käden puristuksen jälkeen laser-leikkaukseen menoa (sairaalalla oma laseri). Hieman juteltuamme myönsi, että silmälääketieteessä on kyllä kaksi koulukuntaa. Toisten mielestä lähelle tuijottelu lisää likinäköisyyttä, toisten mielestä sillä ei ole vaikutusta.. taisin käydä jälkimmäisen vastaanotolla. Joten haluaisin katsoa, onko muitakin mielipiteitä olemassa.. Pelottaisi mennä laseriin, jos silmissä ei ole oikeaa taittovikaa niin paljoa.

• Valelikinäköinen
        silmälääkäriin kirjoitti:

Valelikinäköinen!

Itse kun kävin isossa yksityisessä sairaalassa äskettäin, silmälääkäri suositteli suunnilleen käden puristuksen jälkeen laser-leikkaukseen menoa (sairaalalla oma laseri). Hieman juteltuamme myönsi, että silmälääketieteessä on kyllä kaksi koulukuntaa. Toisten mielestä lähelle tuijottelu lisää likinäköisyyttä, toisten mielestä sillä ei ole vaikutusta.. taisin käydä jälkimmäisen vastaanotolla. Joten haluaisin katsoa, onko muitakin mielipiteitä olemassa.. Pelottaisi mennä laseriin, jos silmissä ei ole oikeaa taittovikaa niin paljoa.

Valelikinäköinen!

En tietenkään halua kertoa silmälääkärini nimeä tällä yleisellä keskustelupalstalla mutta hän on leikkaava silmälääkäri.

Hän ei koskaan määränyt minulle luku- ja lähityölaseja ja väitti, että lähityö ei ole syynä jatkuvaan likinäköisyyteni lisääntymiseen jota minulle kertyi -3d. Valelikinäön poistohoidon ansiosta likinäkö on nyt -0,5d luokkaa. Verensokeriarvot on ollut koko aikuisiän ajan 6...7,4 mmol/l eli normaalit arvot.

Itse kun kävin isossa yksityisessä sairaalassa äskettäin, silmälääkäri suositteli suunnilleen käden puristuksen jälkeen laser-leikkaukseen menoa (sairaalalla oma laseri).

Laserleikkaus on kaupallista liiketoimintaa joka on aika villiä tällä hetkellä, ilmeisesti selkeitä viranomaismääräyksiä ei ole.

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/150200_b.html

Hieman juteltuamme myönsi, että silmälääketieteessä on kyllä kaksi koulukuntaa. Toisten mielestä lähelle tuijottelu lisää likinäköisyyttä, toisten mielestä sillä ei ole vaikutusta.. taisin käydä jälkimmäisen vastaanotolla. Joten haluaisin katsoa, onko muitakin mielipiteitä olemassa..

Ihmisen silmät eivät ole kehittyneet päivittäiseen 8h kestävään lähietäisyydelle katsomiseen.

Likinäkö on alkanut vaivaamaan ihmiskuntaa vasta kun on ryhdytty tekemään ns lähityötä ja opittu lukemaan.

Eskimoille on tehty tutkimuksia likinäöstä. Yli 50v lukutaidottomilla eskimoilla likinäkö on lähes tuntematon käsite mutta lukutaitoiset 20...30v eskimot ovat 85 prosenttisesti likinäköisiä. Eskimot innostuivat lukemaan liikaa kun pääsivät kouluun eikä lukulaseja käytetty.

Luku- ja lähityölasien tarpeellisuudesta 8h päivittäistä lähityötä tekeville henkilöille ei ole epäselvyyttä, tieteellistä koulukuntajakoa ei nykyisin ole mutta näköjään on vieläkin sellaisia jästipäitä jotka väittävät vastaan.

Lähityö ei minun kokemukseni mukaan lisää valelikinäköä silloin kun on oikein mitoitetut lähityölasit päässä eli sellaiset jotka minimoivat akkomodaatiolihaksen rasituksen.

On totta, että kaikille ihmisille ei tule akkommodaatiospasmia ilman lähityölaseja, epäilen, että magnesiumin puute voi olla merkittävä selittäjä silmälihaskramppiin.

Itseasiassa taittovirhepotilaan vitamiini- ja hivenainetaseet pitää tutkia ja puutokset tulisi korjata.

Magnesiumin puute on erittäin yleistä Suomalaisilla.

Varmasti on myös ihmisiä joiden likinäkö ei ole valelikinäköä.

Pelottaisi mennä laseriin, jos silmissä ei ole oikeaa taittovikaa niin paljoa.

Laserleikkaukseen menemistä ei minusta kannata harkita ennen kuin valelikinäkö on poistettu ja todellinen taittovirhe on paljastunut. Sinulla voi olla myös valehajataittoa (pseudo astigmatism).

Voi olla, että olen väärässä kun sanon, että jos valelikinäköisen henkilön silmä leikataan nollaan ja kun hän syystä tai toisesta vähentää lukemista ja lähityötä jolloin akkommodaatispasmi alkaa poistumaan silmistä, esim. toisen tyyppisten työtehtävien takia, hän muuttuukin kaukonäköiseksi ja tarvitsee pluslasit kaukolaseiksi.

Minun mielestä luku- ja lähityölaseja on käytettävä myös leikkauksen jälkeen eli niistä ei pääse koskaan eroon.

Tässä on linkki josta löydät valelikinäön poistohoito-ohjeet jota olen käyttänyt menestyksellä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000011027319

Kirja joka kannattaa lukea:

Kaisu Viikari, Tetralogia.

• vastauksesta!

Valelikinäköinen!

En tietenkään halua kertoa silmälääkärini nimeä tällä yleisellä keskustelupalstalla mutta hän on leikkaava silmälääkäri.

Hän ei koskaan määränyt minulle luku- ja lähityölaseja ja väitti, että lähityö ei ole syynä jatkuvaan likinäköisyyteni lisääntymiseen jota minulle kertyi -3d. Valelikinäön poistohoidon ansiosta likinäkö on nyt -0,5d luokkaa. Verensokeriarvot on ollut koko aikuisiän ajan 6...7,4 mmol/l eli normaalit arvot.

Itse kun kävin isossa yksityisessä sairaalassa äskettäin, silmälääkäri suositteli suunnilleen käden puristuksen jälkeen laser-leikkaukseen menoa (sairaalalla oma laseri).

Laserleikkaus on kaupallista liiketoimintaa joka on aika villiä tällä hetkellä, ilmeisesti selkeitä viranomaismääräyksiä ei ole.

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/150200_b.html

Hieman juteltuamme myönsi, että silmälääketieteessä on kyllä kaksi koulukuntaa. Toisten mielestä lähelle tuijottelu lisää likinäköisyyttä, toisten mielestä sillä ei ole vaikutusta.. taisin käydä jälkimmäisen vastaanotolla. Joten haluaisin katsoa, onko muitakin mielipiteitä olemassa..

Ihmisen silmät eivät ole kehittyneet päivittäiseen 8h kestävään lähietäisyydelle katsomiseen.

Likinäkö on alkanut vaivaamaan ihmiskuntaa vasta kun on ryhdytty tekemään ns lähityötä ja opittu lukemaan.

Eskimoille on tehty tutkimuksia likinäöstä. Yli 50v lukutaidottomilla eskimoilla likinäkö on lähes tuntematon käsite mutta lukutaitoiset 20...30v eskimot ovat 85 prosenttisesti likinäköisiä. Eskimot innostuivat lukemaan liikaa kun pääsivät kouluun eikä lukulaseja käytetty.

Luku- ja lähityölasien tarpeellisuudesta 8h päivittäistä lähityötä tekeville henkilöille ei ole epäselvyyttä, tieteellistä koulukuntajakoa ei nykyisin ole mutta näköjään on vieläkin sellaisia jästipäitä jotka väittävät vastaan.

Lähityö ei minun kokemukseni mukaan lisää valelikinäköä silloin kun on oikein mitoitetut lähityölasit päässä eli sellaiset jotka minimoivat akkomodaatiolihaksen rasituksen.

On totta, että kaikille ihmisille ei tule akkommodaatiospasmia ilman lähityölaseja, epäilen, että magnesiumin puute voi olla merkittävä selittäjä silmälihaskramppiin.

Itseasiassa taittovirhepotilaan vitamiini- ja hivenainetaseet pitää tutkia ja puutokset tulisi korjata.

Magnesiumin puute on erittäin yleistä Suomalaisilla.

Varmasti on myös ihmisiä joiden likinäkö ei ole valelikinäköä.

Pelottaisi mennä laseriin, jos silmissä ei ole oikeaa taittovikaa niin paljoa.

Laserleikkaukseen menemistä ei minusta kannata harkita ennen kuin valelikinäkö on poistettu ja todellinen taittovirhe on paljastunut. Sinulla voi olla myös valehajataittoa (pseudo astigmatism).

Voi olla, että olen väärässä kun sanon, että jos valelikinäköisen henkilön silmä leikataan nollaan ja kun hän syystä tai toisesta vähentää lukemista ja lähityötä jolloin akkommodaatispasmi alkaa poistumaan silmistä, esim. toisen tyyppisten työtehtävien takia, hän muuttuukin kaukonäköiseksi ja tarvitsee pluslasit kaukolaseiksi.

Minun mielestä luku- ja lähityölaseja on käytettävä myös leikkauksen jälkeen eli niistä ei pääse koskaan eroon.

Tässä on linkki josta löydät valelikinäön poistohoito-ohjeet jota olen käyttänyt menestyksellä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000011027319

Kirja joka kannattaa lukea:

Kaisu Viikari, Tetralogia.

Olen tosiaan nuo palstat lukenut, ihan asiallista tekstiä. Hieman mietityttä edelleen alikorjauksen vaikutuksen minimointi.. on vaikea tasapainoilla siinä riittävän näön rajamailla. Varsinkin kaukolasien kanssa, koska silmä rasittuu myös siitä ettei aivan pysty tarkentamaan. Ts. pitäisi olla linssit joilla näkee tarkasti siihen mihin on katsomassa, mutta ei kuitenkaan tarvitsisi hirveästi rutistaa taas lähemmäksi katsomisesta.

Tiedätkö muuten sellaista, kauanko ihmisen silmämuna jatkaa kasvuaan? Itselläni on lapsena hankitty reipas likinäkö, joka on ilmeisesti kehittynyt jatkuvalla optikolla käymisen ansiosta ("Se on hyvä olla vähän enemmän miinusta, koska kyllä se näkö kuitenkin sun ikäisellä vielä heikkenee").

• Valelikinäköinen
        vastauksesta! kirjoitti:

Olen tosiaan nuo palstat lukenut, ihan asiallista tekstiä. Hieman mietityttä edelleen alikorjauksen vaikutuksen minimointi.. on vaikea tasapainoilla siinä riittävän näön rajamailla. Varsinkin kaukolasien kanssa, koska silmä rasittuu myös siitä ettei aivan pysty tarkentamaan. Ts. pitäisi olla linssit joilla näkee tarkasti siihen mihin on katsomassa, mutta ei kuitenkaan tarvitsisi hirveästi rutistaa taas lähemmäksi katsomisesta.

Tiedätkö muuten sellaista, kauanko ihmisen silmämuna jatkaa kasvuaan? Itselläni on lapsena hankitty reipas likinäkö, joka on ilmeisesti kehittynyt jatkuvalla optikolla käymisen ansiosta ("Se on hyvä olla vähän enemmän miinusta, koska kyllä se näkö kuitenkin sun ikäisellä vielä heikkenee").

Ei alikorjauksen minimointi vaan akkomodaatiolihaksen rasituksen minimointi.

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet. Optikko mitoittaa vahvuudet tarkasti kun pyydät lukulaseja ja lähityölaseja. Moniteholasit jotka on mitoitettu siten että alaosa on lukuetäisyydelle ja yläosa on näyttöpääte-etäisyydelle on hyvä ratkaisu lähityölaseiksi jos et lue päljon.

Silloin kun tarvitset tarkkaa kaukonäköä älä käytä alikorjattuja laseja koska se vain pahentaa silmiesi rasitusoireita. Kun tarvitaan tarkkaa näköä silmälaseissa ei saa olla yli eikä alikorjausta.

Jos olet säilyttänyt vanhoja silmälaseja voit saada niistä luku- ja lähityölasit.

Kun ulkoilet tai kun et muuten tarvitse tarkkaa näköä käytä hieman heikkotehoisempia laseja koska ne provosoivat vasta-akkommodaatiosta ja poistavat valelikinäköä.

Lue tarkasti:

Silmämunan kasvu pitäisi loppua samaan aikaan kun pituuskasvusi loppui. Likinäkö ei kuitenkaan johdu silmämunan kasvusta vaan akkomodaatiota säätävän sädekehän lihaksen kiristymisestä hirttosilmukan tavoin kun katsetet liian vahvoilla miinuslaseilla lähietäisyydelle eli kaukolaseilla.

Likinäköä kehittyy jatkuvasti lisää jos lisäät kaukolasiesi vahvuutta ja katselet niillä lähieteisyydelle etenkin jos ne on yksiteholasit. Akkomodaatiolihas (sädekehän) kiristyy ja miinusta tulee lisää.

Optikkosi on tehnyt sinut likinäköiseksi. Hänen olisi pitänyt kertoa miinuslasien vaaroista ja suositella luku- ja lähityölasien käyttöä heti kun jouduit miinuspuolelle.

• vielä jotain

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet. Optikko mitoittaa vahvuudet tarkasti kun pyydät lukulaseja ja lähityölaseja. Moniteholasit jotka on mitoitettu siten että alaosa on lukuetäisyydelle ja yläosa on näyttöpääte-etäisyydelle on hyvä ratkaisu lähityölaseiksi jos et lue päljon.

Silloin kun tarvitset tarkkaa kaukonäköä älä käytä alikorjattuja laseja koska se vain pahentaa silmiesi rasitusoireita. Kun tarvitaan tarkkaa näköä silmälaseissa ei saa olla yli eikä alikorjausta.

Jos olet säilyttänyt vanhoja silmälaseja voit saada niistä luku- ja lähityölasit.

Kun ulkoilet tai kun et muuten tarvitse tarkkaa näköä käytä hieman heikkotehoisempia laseja koska ne provosoivat vasta-akkommodaatiosta ja poistavat valelikinäköä.

Lue tarkasti:

Silmämunan kasvu pitäisi loppua samaan aikaan kun pituuskasvusi loppui. Likinäkö ei kuitenkaan johdu silmämunan kasvusta vaan akkomodaatiota säätävän sädekehän lihaksen kiristymisestä hirttosilmukan tavoin kun katsetet liian vahvoilla miinuslaseilla lähietäisyydelle eli kaukolaseilla.

Likinäköä kehittyy jatkuvasti lisää jos lisäät kaukolasiesi vahvuutta ja katselet niillä lähieteisyydelle etenkin jos ne on yksiteholasit. Akkomodaatiolihas (sädekehän) kiristyy ja miinusta tulee lisää.

Optikkosi on tehnyt sinut likinäköiseksi. Hänen olisi pitänyt kertoa miinuslasien vaaroista ja suositella luku- ja lähityölasien käyttöä heti kun jouduit miinuspuolelle.

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet. *************************************************

Luuletko, että auttaa jos vain tiputan normaaleja laseja alemmas nenän vartta pitkin. Linssi siirtyy kauemmaksi silmästä ja näin sen vaikutus heikkenee.

Silmämunan kasvu pitäisi loppua samaan aikaan kun pituuskasvusi loppui.

Joo, näin olen itsekin kuullut. Mietin vaan, miksi optikko/silmälääkäri vaan määrää paksumpia laseja ilman mitään selitystä. Jos silmän koko ei muutu, mykiö on kunnossa ja silmän rasituskaan ei muka aiheuta lisää taittovikaa. Mistä se taittovika sitten tulee.. Tuntuu aika kummalliselta toiminnalta.

Voihan se olla, että joku optikoista on joskus ohimennen huomauttanut jotain. Esim. ekat lasit saatuani joskus ala-asteella, mutta ei sitä silloin ajatellut että niitä voisi olla käyttämättäkin. Periaatteessa jo -2D:lla kun ei enää näe telkkariin/tietokoneelle asti, niin tulihan niitä pidettyä.

Nykyisten tutkimusten valossa tosin pistää miettimään, että olispa ollut samaa tietoa 15 vuotta sitten. Toisaalta likinäön kehittymisestä ei edelleenkään kai olla yksimielisiä, varsinkaan siitä miksi silmä kasvaa liian pitkäksi. Onhan silmän ympärillä myös nippu lihaksia, joilla voi osuutta asiaan. Olis kiva tietää, miten silmämuna oikeastaan saa/pitää muotonsa. Olen ymmärtänyt että silmän kuori on melko pehmeää materiaalia, ja sisältää pelkkää nestettä. Miten se siis oikeastaan pysyy pallona, kun sitä vielä liikutellaan muutamalla eri lihaksella jotka ovat kiinnittyneet eri puolille. Voisiko jotkut lihakset esim. puristaa sitä liian pitkämäiseksi, tai voisiko toisilla lihaksilla saada sen pallomaisemmaksi..

• Matikkanero

Lue tarkasti:

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet.
        **************************************************************************

Voiko tämän etäisyystarpeen itse laskea myös? Eli jos haluan lasit joilla näkee 80 cm päähän, voimakkuuden muutos lasketaan:
        D=1/m
        D=1/0,8 => 1,25.
        Näin riittää jos lisään 1,25D nykyisiin kakkuloihin ja saan lasit joilla nään tarkasti 80 cm ja alle.

Vois tilata netista halvat kakkulat, ei tarvis käydä optikolla edes.

• Valelikinäköinen
        vielä jotain kirjoitti:

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet. *************************************************

Luuletko, että auttaa jos vain tiputan normaaleja laseja alemmas nenän vartta pitkin. Linssi siirtyy kauemmaksi silmästä ja näin sen vaikutus heikkenee.

Silmämunan kasvu pitäisi loppua samaan aikaan kun pituuskasvusi loppui.

Joo, näin olen itsekin kuullut. Mietin vaan, miksi optikko/silmälääkäri vaan määrää paksumpia laseja ilman mitään selitystä. Jos silmän koko ei muutu, mykiö on kunnossa ja silmän rasituskaan ei muka aiheuta lisää taittovikaa. Mistä se taittovika sitten tulee.. Tuntuu aika kummalliselta toiminnalta.

Voihan se olla, että joku optikoista on joskus ohimennen huomauttanut jotain. Esim. ekat lasit saatuani joskus ala-asteella, mutta ei sitä silloin ajatellut että niitä voisi olla käyttämättäkin. Periaatteessa jo -2D:lla kun ei enää näe telkkariin/tietokoneelle asti, niin tulihan niitä pidettyä.

Nykyisten tutkimusten valossa tosin pistää miettimään, että olispa ollut samaa tietoa 15 vuotta sitten. Toisaalta likinäön kehittymisestä ei edelleenkään kai olla yksimielisiä, varsinkaan siitä miksi silmä kasvaa liian pitkäksi. Onhan silmän ympärillä myös nippu lihaksia, joilla voi osuutta asiaan. Olis kiva tietää, miten silmämuna oikeastaan saa/pitää muotonsa. Olen ymmärtänyt että silmän kuori on melko pehmeää materiaalia, ja sisältää pelkkää nestettä. Miten se siis oikeastaan pysyy pallona, kun sitä vielä liikutellaan muutamalla eri lihaksella jotka ovat kiinnittyneet eri puolille. Voisiko jotkut lihakset esim. puristaa sitä liian pitkämäiseksi, tai voisiko toisilla lihaksilla saada sen pallomaisemmaksi..

Parasta olisi siirtää näyttöpäätettä kauemmaksi jos se on mahdollista. Luku- ja lähityölasien hankintaa ei kannata pihistellä, jo 100€ hinnalla saa yksiteholaseja kun kyselee eri optikkoliikkeistä ja tinkii hintaa alas.

Kannattaa lukea Kaisu Viikarin kirjat:

Jotta totuus ei unohtuisi.
        Tetralogia.

Saat uutta perspektiiviä silmälääkärien ja optikkojen toimintatavoista, silmälasimäärityksestä, silmäsairauksista jne.

Nykyisten tutkimusten valossa tosin pistää miettimään, että olispa ollut samaa tietoa 15 vuotta sitten.

Tiedotus on hoidettu huonosti, olen kärsinyt akkomodaatispasmista 16v turhaan. Onneksi aloin itse miettimään mistä likinäköni johtui ja siinä samassa keksin lähityölasit.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000007453598

Jos teet lähityötä ammatiksi työnantajasi pitäisi maksaa lähityölasit.

http://tyonako.org/56

Toisaalta likinäön kehittymisestä ei edelleenkään kai olla yksimielisiä, varsinkaan siitä miksi silmä kasvaa liian pitkäksi. Onhan silmän ympärillä myös nippu lihaksia, joilla voi osuutta asiaan. Olis kiva tietää, miten silmämuna oikeastaan saa/pitää muotonsa. Olen ymmärtänyt että silmän kuori on melko pehmeää materiaalia, ja sisältää pelkkää nestettä. Miten se siis oikeastaan pysyy pallona, kun sitä vielä liikutellaan muutamalla eri lihaksella jotka ovat kiinnittyneet eri puolille. Voisiko jotkut lihakset esim. puristaa sitä liian pitkämäiseksi, tai voisiko toisilla lihaksilla saada sen pallomaisemmaksi..

Likinäkö voi kehittyä myös monista eri syistä, akkommodaatispasmista, silmäsairauksista ja muista sairauksista jotka vaikuttaa taittovirheeseen kuten sokeritauti.

Jos silmämuna on pullea mulkosilmämäinen kyseessä voi olla kilpirauhasen liikatoiminta jonka perimmäinen syy voi olla akkommodaatispasmi. Akkommodaatiolihasten pullistuminen kehonrakentajamaisesti tiukassa spasmissa voi myös pullistaa silmämunaa.

Silmämunan liikuttajalihasten "vääntö" ei minun tietääkseen pullista silmämunaa.

• Valelikinäköinen
        Matikkanero kirjoitti:

Tarvitset lukulasit jotka on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit jotka on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasiesi vahvuudet.
        **************************************************************************

Voiko tämän etäisyystarpeen itse laskea myös? Eli jos haluan lasit joilla näkee 80 cm päähän, voimakkuuden muutos lasketaan:
        D=1/m
        D=1/0,8 => 1,25.
        Näin riittää jos lisään 1,25D nykyisiin kakkuloihin ja saan lasit joilla nään tarkasti 80 cm ja alle.

D=1/m
        D=1/0,8 => 1,25.

Tarkka lähilasimääritys kannattaa antaa ammattitaitoisen optikon tehtäväksi. Näöntarkastuksen hinta on 10...15€.

Hajataitto vaikuttaa tarkkaan määritykseen, Cyl-arvot ja sylintereiden akselikulmat voi olla hieman muuttuneet.

Jos olet valelikinäköinen (Pseudomyopia) minusta lähilasit kannattaa mitoittaa mahdollisimman lähelle, näyttöpäätetyössä n.60cm etäisyydelle ja siirtää näyttöpäätettä pöydällä kauemmaksi sitämukaa kun valelikinäköä alkaa poistumaan.

• omaan viestiini =)

D=1/m
        D=1/0,8 => 1,25.

Tarkka lähilasimääritys kannattaa antaa ammattitaitoisen optikon tehtäväksi. Näöntarkastuksen hinta on 10...15€.

Hajataitto vaikuttaa tarkkaan määritykseen, Cyl-arvot ja sylintereiden akselikulmat voi olla hieman muuttuneet.

Jos olet valelikinäköinen (Pseudomyopia) minusta lähilasit kannattaa mitoittaa mahdollisimman lähelle, näyttöpäätetyössä n.60cm etäisyydelle ja siirtää näyttöpäätettä pöydällä kauemmaksi sitämukaa kun valelikinäköä alkaa poistumaan.

Kävin nimittäin optikolla, eikä asia välttämättä ole noin yksioikoinen kuin mitä edelisessä viestissä ehdotin. Älkää siis ottako mallia, vaan käykää optikolla!

Itse sain esim. hieman prismaa ja linssin keskikohtia siirrettiin hitusen keskemmälle.

• minä itte

Muistan kun sain ekat lasit, suoraan tuli -1.25 molempiin.

Huomenna oon menossa optikolle just.. uudet määrät tulee olemaan

-4.00
      -3.75

parhaillaan on:

-3.75
      -3.50

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2519
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2165
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1887
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      101
      1731
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1185
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      906
    Aihe