Kysellään kirkkojen johdolta suorassa radion lähetyksessä, että saammeko kuulua kirkkoon samanarvoisina ja tasavertaisina heteroiden kanssa.
Jos kirkkojen johto sanoo, että Jumala rakastaa homoja, mutta homouden toteuttaminen on synti, ja siksi homoliittoja ei siunata jne.
niin niille pitäisi esittää pari jatkokysymystä:
1) millä tavoin kirkko ja sen jäsenet käytännössä osoittavat rakkautta vähemmistöseksuaaleille heitä tukien ja puolustaen kun heitä syrjitään, ja mitä kirkko alkaa nyt tekemään, että vähemmistöseksuaalien tasa-arvoinen elämä suhteessa heteroihin saataisiin toteutumaan? On kaksinaamaista, kun teot eivät käy yksiin sanojen kanssa.
2) kirkollisverot eivät voi olla yhtä korkeat vähemmistöseksuaaleille, koska heille kirkko ei tarjoa samoja palveluksia kuin heteroille; aviolittovihkimiset jne. suoritetaan kirkollisverorahoilla. Koska homot eivät kuulu samojen kirkon palvelujen piiriin kuin heterot, on heidän kirkollisveroaan alennettava. Milloin kirkko alentaa veroprosentin vähemmistöseksuaaleille?
Suomen luterilaisen kirkon arkkipiispa Jukka Paarma ja Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo ovat mukana suorassa puhelinkontaktiohjelmassa YLE Radio 1:ssä maanantaina 21.11. klo 16.10-17.30.
Suoran radiolähetyksen teemana on "Takana 850 vuotta kirkon historiaa - mihin kirkkoja Suomessa nyt tarvitaan?". Kansankirkkojen arkkipiispoilta voi kysyä vaikkapa millainen on hyvä pappi tai kuka kelpaa seurakuntaan.
Puhelinnumeron suoraan radiolähetykseen löytää esim. kirkon nettisivulta.
Kuuntelijat voivat myös lähettää kysymyksensä tai kommenttinsa etukäteen ennen ohjelmaa sähköpostina osoitteeseen [email protected].
Arkkipiispat vastaavat
1
476
Vastaukset
- Tiitinen
Em. kirkollisveroasia ei sinänsä käytännössä ole merkityksellinen minulle, mutta siinä on tämä pointti:
1. Kirkko "edustaa" Jumalaa ja Raamattua. Jumalan sanotaan (Raamatussa) olevan oikeudenmukaisuuden Jumala.
2. Ilmeisesti on juridisestikin kestämätöntä se, että kerätään rahaa kaikilta jäseniltä saman periaatteen mukaan, mutta kaikille rahoja maksaville jäsenille ei tarjota ko. rahoilla samoja palveluja, vaan valikoidaan ne, joille palveluja tarjotaan.
3. On epäoikeudenmukaisuutta, kun kerätään kaikilta jäseniltä saman periaatteen mukaan rahaa, mutta sillä rahalla ei tarjota kaikille rahan maksajille samoja palveluja, vaan toiset asetetaan etusijalle (heterot) palvelujen saamisessa ja toisille niitä ei anneta (vähemmistöseksuaalit), vaikka he maksavat saman periaatteen mukaan rahaa.
4. Kirkko siis toimii epäoikeudenmukaisesti tässä rahan keräys asiassa, ts. verotuksessa.
5. Em. puolestaan on ristiriidassa sen kanssa, että kirkko puhuu oikeudenmukaisuuden Jumalasta ja itse toimii epäoikeudenmukaisesti.
6. Oikeasti tuollainen sanojen ja tekojen syvä ristiriitaisuus vie pohjaa kirkon uskottavuudelta useiden asioiden suhteen...
7. Jos joku muukin tajuaa tämän syvän ristiriidan, niin sen voisi lähetellä kysymyksenä arkkipiispoille... Mitä useampi kyselee, kai niiden on vastattava?
8. Kuulun luterilaiseen kirkkoon ja siksi tämä asia merkitsee minulle henkilökohtaisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202242Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi762185Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä412069Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma521438- 741366
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46893Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?63892Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8781- 52753
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33744