Kuinka moni teistä on käynyt armeijan?
Armeija?
24
2050
Vastaukset
- hajua..
En minä ainakaan ole käynyt. Eikös ollut hyödyllinen vastaus?:)
- NohniJ
Minäkään en tiedä kuinka moni on käynyt armeijan, enkä ole sitä itsekään käynyt. Oli kova hinku ainakin yläasteella sinne päästä, mutta toiset saivat peloteltua minut luopumaan koko ajatuksesta. Kuulemma kunto ei olisi riittänyt, eikä nilkat olisi kestänyt... Tiedä sitten miten oikeasti olisin pärjännyt...
- jihhuu
kävin intin joo.. ei kannata mennä..
- tsiksi-88
Miksi ei kannata mennä? Huonoja kokemuksia? Liian rankkaa? Oliko kokemuksesta mitään hyötyä myöhemmin?
Olisi ihanaa jos voisit kertoa vähän omasta kokemuksestasi. Harkitsen nimittäin itse inttiin menosta ja hieman huolestuttaa tämmöiset kirjoitukset...
- velvollisuus:)
oon käynyt
ihanaa oli
suosittelen lämpimästä jokanaiselle - käynyt armeijan
Lukion jälkeen menin suoraan armeijaan. Vuoden päästä kotiuduin sotilaspoliisialikersanttina.
Niin... Itse menin kai armeijaan jonkinlaisesta velvollisuudentunnosta (jos veljien täytyy mennä, mikä syy itselläni olisi ollut olla menemättä?). Olen myös aina urheillut, ja armeijaan meno tuntui jotenkin itsestäänselvältä vaihtoehdolta siitä saakka, kun naiset sinne ensimmäistä kertaa menivät. Se vain oli jotenkin sellainen "tämä minun täytyy tehdä" juttu, ilman mitään kiihkoilua. Jotenkin perheellekin oli itsestäänselvää armeijaan menoni, sillä olen saanut kaikinpuolin tasa-arvoisen kasvatuksen. Päätös lähdöstä oli tietenkin puhtaasti omani.
Lisäksi armeijassa kiinnostivat jonkinlaiset bonus-jutut: vuoden "työkokemus" hakiessa poliisikouluun ja kenties jonkinlaista plussaa armeijasta, mahdollisuus uraan armeijan palveluksessa, johtamiskoulutus, vuosi hyvää aikaa treenailla urheilua.
Armeija-aika sujui kaikkien testien ja papereiden mukaan hyvin. Sotilaspoliisi oli aselaji, johon halusin ja myös pääsin. Samoin pääsin AUKkiin, jonne halusin. Päällisin puolin asepalveluksen suorittamisessa ei ollut mitään ongelmia. Fyysinen kuntoni auttoi asiaa paljon, olin paremmassa kunnossa kuin suurin osa pojista (monien fyysisten testien perusteella).
Muuten sitten... En koe, että armeijasta olisi ollut minulle mitään erikoista "hyötyä" elämässäni, ainakaan tähän mennessä (sinne poliisikouluun hakemiseenkin pitäisi käydä ensin leikkauttamassa silmät, kun näkö on liian huono). Johtajakoulutus oli mielestäni ylimainostettua, eikä armeijan johtamiskoulutusta voi oikein suoraan soveltaa mihinkään siviilielämässä. Minulla oli jo ennestään kokemusta erilaisten ryhmien ohjaamisesta ja johtamisesta, ja niistä on ollut paljon enemmän hyötyä siviilissä, käytännössä.
Urheilu armeijassa jäi suurimmaksi osaksi haaveeksi (johtui suureksi osaksi aselajista), ja kaikki ennen armeijasta lähtöäni tekemäni testitulokseni tipahtivat roimasti niistä, jotka olin tehnyt armeijaan mennessäni. Se masensi paljon, sillä olen joutunut treenaamaan käsittämättömän paljon saavuttaakseni entisen fyysisen kunnon tasoni. Se siitä Suomen suurimmasta kuntokoulusta... (Tietenkin huonokuntoisille armeijasta on hyötyä.)
Paras asenne mennä armeijaan on mielestäni sellainen neutraali asenne, joka itsellänikin oli. On aivan naurettavaa mennä armeijaan näyttääkseen jotain itselleen tai muille, armeijaa ei ole sellaiseen tarkoitukseen tehty.
Armeijavuoden aikana huomasin olevani sen luokan idealisti, ettei esimerkiksi ura armeijassa minulle sopisi. Olen luonteeltani sellainen, etta arvostan esimerkiksi ihmisten yksilöllistä kohtaamista, ja se on mahdollisimman kaukana armeijan massaidealismista - joka tietenkin on edellytyksenä suurten joukkojen johtamiselle.
Lisäksi erityisesti tasa-arvokysymykset puhuttivat minua armeijassa. Etenkin aselajini oli sellainen, jossa ei ole perinteisesti paljon naisia nähty. Koin, että naisena täytyi jotenkin päteä, ja kohtasin ennakkoluuloja esimerkiksi vartiossa työskennellessäni esimiesten taholta. Minua ja toisella naisella mm. teetettiin sellaisia fyysisiä tehtäviä, joita poikien ei tarvinnut tehdä - vartiopäällikön tapa testata naisten soveltuvuutta.
Olin ensimmäinen naispuolinen alikersantti sotilaspoliisissa (omassa palveluspaikassani) ja se oli ilmeinen ongelma joillekin esimiehille. Mm. AUKin päätyttyä johtava luutnanttimmekin myönsi, että hän on erilaisilla ylimääräisillä tehtävillä halunnut testata meidän naisten fyysisiä rajoja ja soveltuvuutta. Itse huomasin, että jos nainen onnistuu armeijassa, se johtuu siitä, että hän on hyvä sotilas - mutta kun nainen epäonnistuu, se johtuu siitä, että hän on nimenomaan nainen. Monissa muissa aselajeissa (viesti, huolto) on kuitenkin pääosa naisista, ja niissä naisiin suhtaudutaan usein paremmin.
Yhteenvetona vuodesta voin todeta, että vuosi täytti odotukseni, koska odotuksia ei erityisemmin ollut. Jos saisin valita uudelleen, pyrkisin yhä samaan paikkaan ja samaan aselajiin, sillä se on mielestäni mielenkiintoisin. Armeijasta on jäänyt paljon muistoja - yhtälailla huonoja ja hyviä.
Juoksisin yhä sotaan mieluummin rynnäkkökivääri kuin kaulin kädessäni, ja siksi menisin armeijaan uudestaan, jos saisin uudestaan valita. Armeijaan menostahan voisi rakentaa monimutkaisen, mm. moraalisen kysymyksen... Voitaisiin myös esimerkiksi kysyä, mitä mieltä on mennä armeijaan nyt, kun Suomen turvallisuuspoliittinen asema näyttää vakaammalta kuin koskaan ennen. Itse en tällaisia kysymyksiä lähtenyt spekuloimaan, vaan kuljin tässä asiassa massan mukana, jos nyt niin voi sanoa.- en mäkään
irakiin lähtisi, vaikka kutsu tulisi..
- militaristilesbo
en mäkään kirjoitti:
irakiin lähtisi, vaikka kutsu tulisi..
Rauhan aikana halutaan vapaaehtoisena armeijaan mutta oletko katsonut koskaan netistä amerikkaisten kaatuneiden luoetteloita Irakista. Suurin osa on kaatuneista on tietysti miehiä mutta joukossa on myös monia kaatuneita naissotilaita. Lisäksi moniko nuori nainen on haavoittunut ja saanut kenties elinkikäisiä vammoja.
- Transbat
...käynyt sivarin. :P
- femle
Entäs sitten me mahdolliset 'sotalesket'? Kellään kokemusta siitä kun muru on armeijassa? Miten se aika menee, jaksaako?
- voi käydä
enemmän ja rauhas kattelemas kaupungin menoja:)
- plommaren
käyty on, yllättävän heteroa porukkaa. Homofobinen ja syrjivä ympäristö, jossa kaikista pyritään tekemään samaa vihreää massaa, joten erilaisuus on pahasta. Itse tosin rakastin sitä metsässä rymyämistä että ikävä on. kävisin uudestaan, kyllähän tuo vahvistaa naista kuin naista.
- hepsankeikka3
Joo , mä menisin ehdottomasti .
Ilmainen koulutus, sitten kadettikouluun , jossa täysylöspito ja asunto, muutama vuosi kapiaisena ja sitten muualle.
Armeijasssa on kaikenlaisia melko mielenkiintoisia tehtäviä, joihin ei muuten pääse. Tosissaan sitä hommaa ei kannata ottaa , mutta metsässä saa olla ja opiskella. Ei ne muutkaan duunit sen kummoisempia ole, tuolla ei mitään kannata ottaa tosissaan. Aikansa siellä, sitten siviilin turvallisuuspalvelu- tai muihin hommiin, sotaan ei tietenkään pidä lähteä mutta sopivalla koulutuksella voi työskennellä monissa maissa. Lähtisin jos olisin sen ikäinen. - hepsankeikka3
Edelliseen vielä, en tietenkään Suomea tai mitään muutakaan maata puolustaisi,
sillä se ei ole sen arvoista.
Mutta jos huumoria riittää mikä ettei. - erajaana22
Tsek! Kyllä intistä minulle enemmän hyötyä oli kuin jos olis viettäny välivuoden kotisohvalla :) Muttaa.. Ajatusmaailma muuttui erilaiseksi mitä se oli ennen armeijaa. Luonne kasvoi ja maha ! Sotakoulun jälkeen -10 kg...
- 96699
Siis tarkoititko 10kg?
- erajaana22
96699 kirjoitti:
Siis tarkoititko 10kg?
Intin jälkeen tippunu 10kg !
- jääkäri nainen
merivoimat
- tulevarauhanturvaaja
Itse olen vasta lukiossa ensimmäisellä vuosikurssilla mutta silti olen vakaasti sitä mieltä lukion jälkeen aijon mennä armeijaan. Tavoitteena olisi päästä Porin prikaatiin jossa koulutetaan tulevia rauhanturvaajia.
- BatWoman
kannattaa ja ei. Kuten joku jo sijemmin sano että aika heteroa porukaa niin totta on ja sama koskee henkilökuntaakin
T: Lesbo armeijan leivissä - Hyhtfhf
Auk chek. Kasvattava kokemus, niin hyvässä kuin pahassa :)
- natskuu
Olen menossa!
- fhgfghfhg
En tajua mitä järkeä on mennä armeijaan, jos ei ole pakko. Minusta kaikkien, ehdottomasti myös miesten, pitäisi tehdä kaikkensa välttääkseen armeijaan joutumisen. Suomi ei tee armeijalla yhtään mitään. Ihan turhaa varojen tuhlaamista koko homma. Jotkut dorkat siellä vaan pelleilee ja leikkii sotaa. :DD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411478
- 1151225
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261043Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99833
- 38722
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644