Palleatyrä-leikkaus: onnistuminen

tepa

Eli refluksitautisten leikkauksia tehdään varmaan aika paljon, mutta miten kun tätä palstaa lukee, TUNTUU, ETTÄ MELKEIN KAIKILLA EPÄONNISTUU kyseinen leikkaus??

Itsekin leikkaukseen olen menossa ja myös menen kun ei tunnu lääkkeet purevan...Elämänlaatu paranisi paljon jos se leikkaus onnistuu.

Eli miten on, onko tämä tosi että epäonnistumisia tapahtuu usein??

60

41065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepa

      Ja miten jos vaikka leikkauksen jälkeen esiintyy nielemisvaikeuksia tai muita ei-toivottuja oireita, niin meneekö ne ajan kanssa ohi?

      Itse en pysty harrastamaan urheilua tämän refluksin ja astmani yhteisvaikutuksen vuoksi..ja sehän tässä ketuttaa eniten! Siksi leikkaukseen menen..Kirurgi puhui jotain, että astmanikin voi helpottua huomattavsti leikkaukseen jälkeen.
      Mutta mietityttää vain se jos leikkaus ei onnistukkaan.

      • Anonyymi

        Se leikkaus ei välttämättä auta astmaan ihan kaikilla nyt melkein 3vk leikkauksesta ja minulla astma ja keuhkoahtaumatauti kohta vesijuokssuun nyt vielä kävelyä ,ja minä liikuin nuorempana paljon,kaadoin puita,lumityöt,kasvimaat n,9v sitten ja työelämä myös, niin vaan tehtiin oli sairaudet mitä lie ,hyvä kuitenkin kun tämä leikattiin aika näyttää sitten mitä hyötyä oli 😘


      • Anonyymi

        Mullakin samat vaivat - sukuvika ja
        sukulaisilla ei ole onnistunut leikkaukset,
        siksi en itse mene.


    • tepa

      Alkaa ketuttamaan aina kun tänne kirjottaa kun kukaan ei vastaa mitään.
      Varmasti joku on tietoinen näistäkin asioista... luultavasti.

      • Skönäri

        Hei! Muutama vuosi sitten leikattu molemmat tähystyksessä ja onnistui hienosti kaikki vaivat jäi leikkauspöydälle.Mikkelissä.oksentaminen on vaikeaa mutta kun sain kovan vatsataudin niin kyllä lähti sielukin pihalle! Hoidettava hyvin leikkauksen jälkeen ja ehdottomasti noudatettava ohjeita ettei esim syö kuorellisia nakkeja huom.kokenut !


    • årjy

      Marraskuun alkupuolella ja nielemisvaikeudet ovat yhä arkipäivää. Hyvä puoli nielemisvaikeudessa on se, että olen laihtunut vajaat 10 kiloa.
      Osa ruuasta ei aiheuta nielemisvaikeuksia, kun taas jotain en pysty millään syömään (esim. makkara).
      Täytyy tunnustaa, että alkaa pikkuhiljaa ottaa kupoliin, kun ei aina pysty syömään, vaikka nälkä olisikin..

      • jouni

        Minulta leikattiin palleatyrä 18.1.2006 ja minulla ei ole ollut minkäänlaisia nielemisvaikeuksia,kunhan muistaa syödä soseruokaa aluksi noin 3 viikkoa. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja oli vaikea leikkaus.


      • Ar Si
        jouni kirjoitti:

        Minulta leikattiin palleatyrä 18.1.2006 ja minulla ei ole ollut minkäänlaisia nielemisvaikeuksia,kunhan muistaa syödä soseruokaa aluksi noin 3 viikkoa. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja oli vaikea leikkaus.

        Minut leikattiin 1.9-06. Toipuminen alkoi hienosti, mutta kolmen päivän päästä meni jalat alta ja sitä jatkui reilu viikko. Pirentä kuumetta ollut koko ajan ja luulen että se aiheuttaa huippausta ja pahaa oloa. Kävin päivystyksessä ja sain tipan ranteeseen. Eivät löytäneet mitään verikokeista, kaikki arvot normaalit, kuten kehukot ja ultaääni vatsasta.

        Nyt rupesin ottamaan säännöllisesti buranaa c- vitamiinin kanssa ja nyt on olo hyvä. Jaksaa jo ulos lähteä. Mitään nielimis ongelmia ei ole ollut ja eikä juuri muitakaan mainittavia kipuja.


      • rauhallinen

        Ei mistään leikkauksesta hetkessä parannuta. Odota puoli vuotta, niin tilanne on ihan toinen.


      • årjy
        rauhallinen kirjoitti:

        Ei mistään leikkauksesta hetkessä parannuta. Odota puoli vuotta, niin tilanne on ihan toinen.

        että kyseessä on yli kaksi vuotta vanha viesti. Tilanne on helpottunut muttei loppunut. Nielemisvaikeuksia vielä esiintyy harvakseltaan. Nykyään tiedän mitä ruokaa välttää ja mitä pystyy syödä ilman nielemisvaivoja.


      • fundu
        årjy kirjoitti:

        että kyseessä on yli kaksi vuotta vanha viesti. Tilanne on helpottunut muttei loppunut. Nielemisvaikeuksia vielä esiintyy harvakseltaan. Nykyään tiedän mitä ruokaa välttää ja mitä pystyy syödä ilman nielemisvaivoja.

        Mulla leikattiin marraskuussa 2004 palleatyrä tähystyksellä. Perjantaina leikattiin ja sunnuntaina jo kotiin vaikka sanoin lekurille , että on kuumeinen ja todella huono olo (37.7C). Eikun passitti kotiin. Samana iltana kuumetta 39 ja takaisin päivystykseen. Tulehdusarvo 280. Meni viikko tiputuksessa ja CRP alle 100, jonka jälkeen toipilas-sairaalassa vielä 2 viikkoa.

        En ole kyseisen leikkauksen jälkeen pystynyt nukkumaan normaali yöunia ja töissä en ole ollut sen jälkeen päivääkään. Pahoinvointia lähes joka päivä( kuvotusta) Ruokavaliot yms. eivät auta yhtään.. sama paha olo söi mitä tahansa. Ylävatsa krampit herättää yöllä suorastaan kauhuntunteeseen ja sydän hakkaa yli 100. Nuku siinä sitten. Kuinkahan paljon ihminen kestääkään tälläista eloa.

        Kannattaa harkita leikkakseen menoa 2 kertaa, jos vaan tulee toimeen edes vähän palleatyränsä kanssa. mulle niin vakuuteltiin et elämänlaatu paranee ja ei tartte syödä lääkettä.. ja nyt syön enemmän lääkettä kuin koskaan ja viriili työelämä ja harrastukset on vaihtunut kotona sohvaperunana ja pikku fillarilenkeiksi silloin tällöin kun jaksaa voinnin puolesta( matkustaminen mahdotonta). Lääkärit sanovat vaan että vatsassani on toiminnallinen häiriö.. mitä vittua se tieto ketään kiinnostaa ja toki on toiminnallinen häiriö kun ne kirurgit sohrasivat vatsan uuteen järjestykseen ja hermoja katkeaa yms. Ja pään syyksi laittavat somatisaatio ongelmaksi. Eipä ollut somatisaatioita ja toiminnallisia häiriöitä ennen leikkausta. Pahoinvointejakin oli vaan sillon tällöin. Nyt aina. tälläista.


      • nainenhki
        fundu kirjoitti:

        Mulla leikattiin marraskuussa 2004 palleatyrä tähystyksellä. Perjantaina leikattiin ja sunnuntaina jo kotiin vaikka sanoin lekurille , että on kuumeinen ja todella huono olo (37.7C). Eikun passitti kotiin. Samana iltana kuumetta 39 ja takaisin päivystykseen. Tulehdusarvo 280. Meni viikko tiputuksessa ja CRP alle 100, jonka jälkeen toipilas-sairaalassa vielä 2 viikkoa.

        En ole kyseisen leikkauksen jälkeen pystynyt nukkumaan normaali yöunia ja töissä en ole ollut sen jälkeen päivääkään. Pahoinvointia lähes joka päivä( kuvotusta) Ruokavaliot yms. eivät auta yhtään.. sama paha olo söi mitä tahansa. Ylävatsa krampit herättää yöllä suorastaan kauhuntunteeseen ja sydän hakkaa yli 100. Nuku siinä sitten. Kuinkahan paljon ihminen kestääkään tälläista eloa.

        Kannattaa harkita leikkakseen menoa 2 kertaa, jos vaan tulee toimeen edes vähän palleatyränsä kanssa. mulle niin vakuuteltiin et elämänlaatu paranee ja ei tartte syödä lääkettä.. ja nyt syön enemmän lääkettä kuin koskaan ja viriili työelämä ja harrastukset on vaihtunut kotona sohvaperunana ja pikku fillarilenkeiksi silloin tällöin kun jaksaa voinnin puolesta( matkustaminen mahdotonta). Lääkärit sanovat vaan että vatsassani on toiminnallinen häiriö.. mitä vittua se tieto ketään kiinnostaa ja toki on toiminnallinen häiriö kun ne kirurgit sohrasivat vatsan uuteen järjestykseen ja hermoja katkeaa yms. Ja pään syyksi laittavat somatisaatio ongelmaksi. Eipä ollut somatisaatioita ja toiminnallisia häiriöitä ennen leikkausta. Pahoinvointejakin oli vaan sillon tällöin. Nyt aina. tälläista.

        Minulla todettiin 5 vuotta sitten palleatyrä ja lekuri sanoi silloin, että se kannattaisi leikata ennen kuin hankin lapsia, koska sen kanssa on tosi tukalaa, sitten kun mahalaukku nousee raskauden edetessä. Näitä juttuja lukiessa alan kyllä vähän epäillä leikkauksen mielekkyyttä...


      • j-e.n
        fundu kirjoitti:

        Mulla leikattiin marraskuussa 2004 palleatyrä tähystyksellä. Perjantaina leikattiin ja sunnuntaina jo kotiin vaikka sanoin lekurille , että on kuumeinen ja todella huono olo (37.7C). Eikun passitti kotiin. Samana iltana kuumetta 39 ja takaisin päivystykseen. Tulehdusarvo 280. Meni viikko tiputuksessa ja CRP alle 100, jonka jälkeen toipilas-sairaalassa vielä 2 viikkoa.

        En ole kyseisen leikkauksen jälkeen pystynyt nukkumaan normaali yöunia ja töissä en ole ollut sen jälkeen päivääkään. Pahoinvointia lähes joka päivä( kuvotusta) Ruokavaliot yms. eivät auta yhtään.. sama paha olo söi mitä tahansa. Ylävatsa krampit herättää yöllä suorastaan kauhuntunteeseen ja sydän hakkaa yli 100. Nuku siinä sitten. Kuinkahan paljon ihminen kestääkään tälläista eloa.

        Kannattaa harkita leikkakseen menoa 2 kertaa, jos vaan tulee toimeen edes vähän palleatyränsä kanssa. mulle niin vakuuteltiin et elämänlaatu paranee ja ei tartte syödä lääkettä.. ja nyt syön enemmän lääkettä kuin koskaan ja viriili työelämä ja harrastukset on vaihtunut kotona sohvaperunana ja pikku fillarilenkeiksi silloin tällöin kun jaksaa voinnin puolesta( matkustaminen mahdotonta). Lääkärit sanovat vaan että vatsassani on toiminnallinen häiriö.. mitä vittua se tieto ketään kiinnostaa ja toki on toiminnallinen häiriö kun ne kirurgit sohrasivat vatsan uuteen järjestykseen ja hermoja katkeaa yms. Ja pään syyksi laittavat somatisaatio ongelmaksi. Eipä ollut somatisaatioita ja toiminnallisia häiriöitä ennen leikkausta. Pahoinvointejakin oli vaan sillon tällöin. Nyt aina. tälläista.

        Sama täällä leikkaus viim.vn 24/2 sain juosta toista vuotta keskipohjanmaan-keskuss. ennen kuin uskoivat etten pysty syömään. nyt lähete oulun yliopistoll.sai. hitaat ovat kiireet sielläkin. On ihme touhua minäkin olin töisssä ja täysin terve mies. nyt ei puhettakaan töistä


      • Minna -72
        jouni kirjoitti:

        Minulta leikattiin palleatyrä 18.1.2006 ja minulla ei ole ollut minkäänlaisia nielemisvaikeuksia,kunhan muistaa syödä soseruokaa aluksi noin 3 viikkoa. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja oli vaikea leikkaus.

        Minä olen ravannut lääkäreillä vaikean palleatyrän vuoksi. Ilman Zolttia en pärjää yhtään ja just eilen lääkäri sano että syö vaan niitä koska jos leikataan et voi ikinä enää röyhtäistä ja kaikki ilmaa kertyy sitten suolistoon ja aiheuttaa vatsavaivaa. Tekikö sulle näin? Oliko tyrä paha? Mulla kuulema olisi aukosta sopinut 5 tähystintä...Setäni kuoli taannoin ruokatorvensyöpään kun sen tyrä huomattiin liian myöhään...


      • Hannu 26
        Minna -72 kirjoitti:

        Minä olen ravannut lääkäreillä vaikean palleatyrän vuoksi. Ilman Zolttia en pärjää yhtään ja just eilen lääkäri sano että syö vaan niitä koska jos leikataan et voi ikinä enää röyhtäistä ja kaikki ilmaa kertyy sitten suolistoon ja aiheuttaa vatsavaivaa. Tekikö sulle näin? Oliko tyrä paha? Mulla kuulema olisi aukosta sopinut 5 tähystintä...Setäni kuoli taannoin ruokatorvensyöpään kun sen tyrä huomattiin liian myöhään...

        Olin 15.tammikuuta.2010 vaikean palleantyrän leikkauksessa 5 tähystimellä ja kyllä pystyy röyhtäistä, eikä ole nielemisvaikeuksia, vain ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen piti syödä soseita, ja ensimmäiset 2 päivää oli kipua vain hiilidioksidin takia, jota laitettiin ruokatorveen leikkauksen näkyvyyden takia, leikkaus sujui hyvin. Mene leikkaukseen, niin pelastat elämäsi hyvä ihminen, mä pelastin elämäni 26 vuotiaana ja refluksiaa ja palleantyrä minulla oli vuoden ja ensimmäiset 3kuukautta ilman lääkkeitä oli ihan kamalaa. Pelasta elämäsi ja hakeudu leikkaukseen, minä toivon, että leikkautat sen tyrän.


      • Hannu 26
        nainenhki kirjoitti:

        Minulla todettiin 5 vuotta sitten palleatyrä ja lekuri sanoi silloin, että se kannattaisi leikata ennen kuin hankin lapsia, koska sen kanssa on tosi tukalaa, sitten kun mahalaukku nousee raskauden edetessä. Näitä juttuja lukiessa alan kyllä vähän epäillä leikkauksen mielekkyyttä...

        Itse menin leikkaukseen ja hyvin meni, ei ongelmia , palleantyrä kiristettiin 5 tähystimellä . Ensimmäiset 2 viikkoa sosetta ja sen jälkeen pikkuhiljaa ruokailu onnistui jo hyvin 3 viikon kohdalla ja kun syö rauhallisesti ja puree kunnolla niin ei ole ollut ongelmia. Palleantyräleikkaus todellakin kannattaa ja ihan oikeasti, ole hyvä ja mene leikkaukseen.


      • Anonyymi
        fundu kirjoitti:

        Mulla leikattiin marraskuussa 2004 palleatyrä tähystyksellä. Perjantaina leikattiin ja sunnuntaina jo kotiin vaikka sanoin lekurille , että on kuumeinen ja todella huono olo (37.7C). Eikun passitti kotiin. Samana iltana kuumetta 39 ja takaisin päivystykseen. Tulehdusarvo 280. Meni viikko tiputuksessa ja CRP alle 100, jonka jälkeen toipilas-sairaalassa vielä 2 viikkoa.

        En ole kyseisen leikkauksen jälkeen pystynyt nukkumaan normaali yöunia ja töissä en ole ollut sen jälkeen päivääkään. Pahoinvointia lähes joka päivä( kuvotusta) Ruokavaliot yms. eivät auta yhtään.. sama paha olo söi mitä tahansa. Ylävatsa krampit herättää yöllä suorastaan kauhuntunteeseen ja sydän hakkaa yli 100. Nuku siinä sitten. Kuinkahan paljon ihminen kestääkään tälläista eloa.

        Kannattaa harkita leikkakseen menoa 2 kertaa, jos vaan tulee toimeen edes vähän palleatyränsä kanssa. mulle niin vakuuteltiin et elämänlaatu paranee ja ei tartte syödä lääkettä.. ja nyt syön enemmän lääkettä kuin koskaan ja viriili työelämä ja harrastukset on vaihtunut kotona sohvaperunana ja pikku fillarilenkeiksi silloin tällöin kun jaksaa voinnin puolesta( matkustaminen mahdotonta). Lääkärit sanovat vaan että vatsassani on toiminnallinen häiriö.. mitä vittua se tieto ketään kiinnostaa ja toki on toiminnallinen häiriö kun ne kirurgit sohrasivat vatsan uuteen järjestykseen ja hermoja katkeaa yms. Ja pään syyksi laittavat somatisaatio ongelmaksi. Eipä ollut somatisaatioita ja toiminnallisia häiriöitä ennen leikkausta. Pahoinvointejakin oli vaan sillon tällöin. Nyt aina. tälläista.

        Minulle kävi aivan samoin kuin sinulle, mitähän sinulle mahtaa kuulua näiden vuosien jälkeen?


    • Joskus voi onnistuakin

      Minulta leikattiin moinen Kirurgilla tammikuussa lopulla (sappirakon poiston yhteydessä).
      Operaatio onnistui hyvin, toipuminen on ollut hitaanpuoleista. Jos minulta kysyttäisiin olisitko mennyt leikattavaksi jos olisit tiennyt,, olisin mennyt.

      Suokavalio on ollut pääosin vauvan ruokaa ja pussikeittoja, hieman kiinteämpää olen pystynyt syömään vasta tällä viikolla huhtikuun alussa.

      Leikkauksessa uskon onnistumiseen jos leikkaava kirurgi on vanhempi alan ammattilainen kuten minun leikkauksessa (onneksi)
      Leikkauksen jälkeen pyytäkää rohkeasti kunnollisia kipulääkkeitä, ei mitää buranaa

      Leikkauksen sivu/jälkioireita oli
      - Painon roima pudotus 20kg kahdessa viikossa, lähtöpainona oli 97kg.
      - Vatsalaukun kutistuminen.
      - Jos vahingossa nielasee hieman huolimattomasti meinaa tukehtua, mutta enköhän opi syömään hitaamminen.
      - Alkuun 5 viikkoa aivan internaaviset rintakivut,, unettomat yöt,, ajattelin että tämäkö on sit se sydäninfarkti. Nykyisin on pienoista jomotusta, jonka kanssa pystyy elämään.

      Olen kuullut melkoisia kauhutarinoita miten voi myös käydä jos leikkaus epäonnistuu,, kuten syömään pystyy vain pilliruokaa, keuhkon puhkeaminen

      • Ankelina

        Mä olen miettinyt leikkausta.. pitäis vaan mennä vakuuttaan lääkäri että se pitäis tehdä.. Hoitaja oli jo ku aikaa varasin keskustelua varten niin vastaan että on iso leikkaus, eikä heppoisin perustein tehdä, mutta ku esim. salilla en voi tehdä yläkropan treeniä kärsimättä kahta päivää sen jälkeen, enkä esim. hyvin kivuliaiden kuukautisten aikaan ottaa särkylääkettä kun alkaa närästään.. niin se on vaan kivun vaihtamista toiseen. Ruuan jälkeen oksu lentää ku pyssyn suusta, olin sitte kotona tai julkisessa paikassa, ja arvatkaa vaan onko noloa oksentaa lautaselle. ja kebab ruoka, ja muut mausteiset.. syö ja kärsi.. =( Ja ystävämme alkoholi.. juon n. 4 kertaa vuodessa ja vaikka juon siis todella vähän niin oksennan limaa sitten 4 päivää.. enkä tiedä haluanko siltikään alkaa mikskään absolutistiks..


    • Karoliina

      Olin palleatyrä- ja sappileikkauksessa kolme viikkoa sitten. Ennen leikkausta jännitys päällä; kannattaako mennä, mitkä on todelliset leikkauksen jälkiseuraukset.Ennen leikkausta vaivana närästys, vatsanpoltot, ruuan nousu ylös, röyhtäily, ilmavaivat jne. Nyt tuntuu siltä, että kannatti mennä. Leikkauksen suoritti nuori kirurgi, kotiin pääsin seuraavana päivänä (sairaalaan olisi saanut jäädä vielä lisä yöksi).Syöminen leikkausta seuraavana päivänä onnistui hyvin. Leikkauksen jälkeen kaksi viikkoa soseruualla. Sairaslomaa kaksi viikkoa. Nyt kolme viikkoa leikkauksesta syön tavallista ruokaa,ruokailu sujuu hyvin, kunhan muistan pureskella ruuan ja syödä rauhallisesti. Kaikki vaivat ovat hävinneet. Nyt ainakin tuntuu siltä, että leikkaus kannatti, turhaan hätäilin asiaa.

      • Hannu 26

        Palleantyrä leikkaus onnistui niin hyvin, että kehoitan kaikkia, palleantyrän kantajia menemään leikkaukseen heti, kun vaan mahdollista, niin elämä muuttuu normaaliksi, eikä ne leikkauksen jälkioireet ollut juuri, minkään haittaisia, refluksi oireisiin verrattuna. Menkää leikkaukseenkaikki palleantyräläiset ihan oikeasti , TÄMÄ ON PYYNTÖ, PARANTAA HETI OLOTILAN HYVÄKSI.


      • Anonyymi
        Hannu 26 kirjoitti:

        Palleantyrä leikkaus onnistui niin hyvin, että kehoitan kaikkia, palleantyrän kantajia menemään leikkaukseen heti, kun vaan mahdollista, niin elämä muuttuu normaaliksi, eikä ne leikkauksen jälkioireet ollut juuri, minkään haittaisia, refluksi oireisiin verrattuna. Menkää leikkaukseenkaikki palleantyräläiset ihan oikeasti , TÄMÄ ON PYYNTÖ, PARANTAA HETI OLOTILAN HYVÄKSI.

        Hannu 26, entä ne kenelle on tullut vaan haittoja leikkauksesta, kaikille ei käy yhtä hyvin kuin sinulle. Näitä palstoja kun lukee niin onnistumisprosentti tuntuu olevan hyvin pieni, eikä yli 90% niinkuin luvataan, että ovat tyytyväisiä leikkaukseen. Tyytyväiset eivät kyllä yleensä kirjoittele nettiin kait sitten.


    • lääkkeistä eroon!

      Palleatyräleikkaus tehtiin noin 3 vuotta sitten. Sitä ennen söin erilaisia mahalääkkeitä lähes joka päivä noin 20 vuotta (ikä nyt 40v) ja haava muutoksia oli jo ruokatorvessakin. Lopulta uskaltauduin leikkaukseen ja siitä alkoi mulla uus elämä...oli upeeta kun ei tullut enää ruuat suuhun eikä korventanut enää sekä lääkkeistä pääsin täysin eroon (rahaakin säästyy). Leikkauksen koin helpoksi ja kipulääkkeet on keksitty. Syöminen oli tosi vaikeeta ja hidasta leikkauksen jälkeen lähes pari kuukautta. Paino on tippunut pysyvästi noin kymmenen kiloa. Enää ei voi ahmia mikä on hyvä asia ja "pallea kiristää vasemmasta olkapäästä". Itse oon todella tyytyväinen ja menisin kyseiseen leikkaukseen uudestaankin jos vaiva uusiutuis.

      • Palleatyräleikkaus:)

        Olen noin 50-v ja kärsinyt refluksiavaivasta varmaankin viimeiset 40 vuotta:) Tähystetty on vuosien saatossa kolme kertaa. Nyt viimeinen vuosi sitten, jolloin todettiin iso palleatyrä. Oireina oli normaalin närästyksen lisäksi ajoittaiset kouristukset ruokatorvessa (?) ja nielemisvaikeudet. Tähystyksessä löytyikin ruokatorvessa ahtauma. Sitten vain jonottamaan leikkaukseen ...

        Pääsin leikkaukseen neljä päivää sitten. Tehtiin tähystyksellä nukutuksessa. Viisi aukkoa vatsassa. Tehtiin sellainen Tupe's fundoplastia, jossa vatsalaukun yläosasta tehdään vain ositainen tuppi ruokatorven ympärille. Tämä on monille parempi kuin täysi tuppi, sillä tässä osittaisessa vaivat kyllä loppuvat, mutta jää ainakin osittainen röyhtäisytaipumus ja nieleminenkin on helpompaa. Ehkä oksennuskin tulee tarvittaessa, jos vatsatauti yllättää ?
        Leikkaus tehtiin TAYS:ssa, lääkäri oli hyvä ja toimenpide kesti salissa noin 75 min. Sairaalassa ollaan tavallisesti 1-3 yötä. Itse olin vain yhden, sillä huoneessa oli niin levotonta, että halusin heti kuin vain mahdollista sieltä pois. Nestemäistä ruokaa söin vuorokauden, sitten vähän kiinteämpää.

        Ainoa ihan hirvittävä vaiva leikkauksen jälkeen oikeastaan oli olkapää-hartiaseudun kipu, jota kesti 3 vrk. Tähystyksessä vatsaontelo täytetään hiilidioksidilla ja se poistuu ajan kuluessa elmistöstä hengityksen kautta. Täytyy sanoa, että nämä kivut olivat asteikolla 1-10 hetkittäin 10 . Siin järkyttävät!!!!

        Nyt kun leikkauksesta on neljä päivää on lähes kaikki ok ja hartiakipukin on lähes kokonaan kadonnut. Liikkuminen on kyllä vähän vaikeaa, kääntyminen sängyssä myös. Kipuja vatsassa on jonkin verran ja syön vielä aikas paljon särkylääkkeitä. Vatsaa turvottaa jonkin verran. Niellä kykenin heti leikkauksen jälkeen, johtuen juuri tästä osittaisesta toimenpiteestä. Ahtautta on ollut syödessä jo vuosia, joten tämä tunne ei oikeastaan siitä nyt muuttunut. Ahdas kohta on vain nyt aavistuksen verran ylempänä. Ruokaa ei voi syödä kuin noin desin sillä vatsa täytyy heti. Ehkä se vatsalaukku jotenkin pienentyi, kun osasta tehtiin se tuppi ruokatorven ympärille. (Ehkäpä tässä laihtuu pari kiloa näiden pienten annosten takia :)

        Närästys loppui välittömästi leikkaussaliin ja nyt huomaan kuinka ihanaa on juoda esim. kahvia. Sehän on ihan eri tunne nyt kuin ennen. Vaikka närästyslääkkeitä käyttäessa ei närästystä tietty ollutkaan niin nyt huomaa, että kyllä sitä siltikin on ollut jonkin verran silloinkin. Niin eri tunne nyt on :) :) :)

        Sairauslomaa tuli 3 vko, jälkitarkastus on heti perään.
        Tuntuu, että tämä Tupe'n fundoplastia eli osittainen kiristystuppi leikkauksen avulla on riittävä ainakin minulle. Varovaisuutta nostoissa ja liikunnassa 1-2 kk.

        Minulla on nyt ainakin hyviä kokemuksia leikkauksesta, vaikka kauhukertomuksia täällä netissä tuntuu olevan paljon. Suosittelen leikkausta kyllä. Minulla ainakin tuntuu elämänlaatu paranevan päivä päivältä:)


      • Hannu 26

        Ottakaa mallia elämä alkoi hymyilee, somaceista (lääkkeistä) eroon . Minulla ei leikkauksen jälkeen edes paino tippunut, kun olen nytkin 76kg. Kun leikkauksen jälkeen oli 2 päivää pientä kipua, kun hiilidioksidi, joka laitettiin leikkauksen yhteydessä, heijasti oikeeseen olkapäähän ja 2 viikon kuluttua, pystyin syömään normaalisti, mutta pikkusen hitaammin ja ruoka on purtava eikä syödä niinkuin koirat. Hyvin menee ja elämä hymyilee.


      • Rauno 27
        Hannu 26 kirjoitti:

        Ottakaa mallia elämä alkoi hymyilee, somaceista (lääkkeistä) eroon . Minulla ei leikkauksen jälkeen edes paino tippunut, kun olen nytkin 76kg. Kun leikkauksen jälkeen oli 2 päivää pientä kipua, kun hiilidioksidi, joka laitettiin leikkauksen yhteydessä, heijasti oikeeseen olkapäähän ja 2 viikon kuluttua, pystyin syömään normaalisti, mutta pikkusen hitaammin ja ruoka on purtava eikä syödä niinkuin koirat. Hyvin menee ja elämä hymyilee.

        Annat hyviä neuvoja ja ne voivat pelastaa, monen paleantyrästä kärsivän elämän , avonainen tunne palleantyrästä on kuin olisi vatsahalvaus tai leikattu iso aukko vatsaan, joka sitten täyttyy paineella ja ilman lääkkeitä, jollain helvetin happamalla syövyttävällä suolahapolla, joten kaikki vaan leikkaukseen, niin elämä paranee hyväksi. Haittavaikutukset leikkauksesta ovat aina pienemmät kuin oireet palleantyrästä ja refluksiasta kärsivällä.


      • Virgin Maria
        Rauno 27 kirjoitti:

        Annat hyviä neuvoja ja ne voivat pelastaa, monen paleantyrästä kärsivän elämän , avonainen tunne palleantyrästä on kuin olisi vatsahalvaus tai leikattu iso aukko vatsaan, joka sitten täyttyy paineella ja ilman lääkkeitä, jollain helvetin happamalla syövyttävällä suolahapolla, joten kaikki vaan leikkaukseen, niin elämä paranee hyväksi. Haittavaikutukset leikkauksesta ovat aina pienemmät kuin oireet palleantyrästä ja refluksiasta kärsivällä.

        Tärkeintä on olla terve, niin sitten on helpompi tehdä muuta hyvää ja nauttia elämästä ja hyvinvoinnista. Refluksia ja palleantyrä ei ole elämisen arvosta, eikä kukaan ansaitse sellaista elämää.


      • Tyräpotilas
        Hannu 26 kirjoitti:

        Ottakaa mallia elämä alkoi hymyilee, somaceista (lääkkeistä) eroon . Minulla ei leikkauksen jälkeen edes paino tippunut, kun olen nytkin 76kg. Kun leikkauksen jälkeen oli 2 päivää pientä kipua, kun hiilidioksidi, joka laitettiin leikkauksen yhteydessä, heijasti oikeeseen olkapäähän ja 2 viikon kuluttua, pystyin syömään normaalisti, mutta pikkusen hitaammin ja ruoka on purtava eikä syödä niinkuin koirat. Hyvin menee ja elämä hymyilee.

        Mites Hannulla menee nyt?Minä polonen vieläkin mietin ja pelkään...Olo on ihan järkky,tuntuu että on astmamaisia kohtauksia kun ilma ei kulje,tyrä painaa varmaan jo henkitorvea...yäk.Tähystykset on olleet tähän asti niin karmeita kokemuksia että ei kai sitä uskalla siksi lähteä leikkausarvioon kun en taas halua niellä letkua ja oksentaa sappinestettä 10minuuttia putkeen ja sitten on silmätkin niin turvoksissa ettei auki saa..


      • tähystystä
        Tyräpotilas kirjoitti:

        Mites Hannulla menee nyt?Minä polonen vieläkin mietin ja pelkään...Olo on ihan järkky,tuntuu että on astmamaisia kohtauksia kun ilma ei kulje,tyrä painaa varmaan jo henkitorvea...yäk.Tähystykset on olleet tähän asti niin karmeita kokemuksia että ei kai sitä uskalla siksi lähteä leikkausarvioon kun en taas halua niellä letkua ja oksentaa sappinestettä 10minuuttia putkeen ja sitten on silmätkin niin turvoksissa ettei auki saa..

        Minulla vaivaa kanssa krooninen palleatyrä / refluksi. Sängynpäädyssä on korotusta reilu 10cm mutta silti vaan vaivaa ja somacit ja renniet yms. olleet apuna jo (liian) kauan. Yleensä herää aamutuimaan neljän viiden aikoihin kun kova polte ruokatorvessa.

        Mietityttää nuo leikkausjonot Helsingin Hyksiin ja olisi kiva jos joku kertoisi, kauanko leikkausjonoissa joutuu olemaan, Yritän saada työterveyslääkäriltä lähetteen erikoilääkärille, joka sitten laittaisi Hyksin jonoon.


      • Anonyymi
        Hannu 26 kirjoitti:

        Ottakaa mallia elämä alkoi hymyilee, somaceista (lääkkeistä) eroon . Minulla ei leikkauksen jälkeen edes paino tippunut, kun olen nytkin 76kg. Kun leikkauksen jälkeen oli 2 päivää pientä kipua, kun hiilidioksidi, joka laitettiin leikkauksen yhteydessä, heijasti oikeeseen olkapäähän ja 2 viikon kuluttua, pystyin syömään normaalisti, mutta pikkusen hitaammin ja ruoka on purtava eikä syödä niinkuin koirat. Hyvin menee ja elämä hymyilee.

        Ei se leikkaus ole mikään "ottakaa mallia" kysymys, ei niitä niin helposti tehdä, ota huomioon, että kaikki ovat yksilöitä, ja kokevat leikkauksen eri tavoin, voi tulla lisää haittojakin, eikä kaikki kirurgit ole välttämättä hyviä tässä leikkauksessa, jotain voi aina mennä pieleen, silti on hyvä, että tuot hyvät kokemuksesi tänne, nuo pelottelijat eivät tee hyvää meille leikkausta odottaville.


      • Anonyymi
        Hannu 26 kirjoitti:

        Ottakaa mallia elämä alkoi hymyilee, somaceista (lääkkeistä) eroon . Minulla ei leikkauksen jälkeen edes paino tippunut, kun olen nytkin 76kg. Kun leikkauksen jälkeen oli 2 päivää pientä kipua, kun hiilidioksidi, joka laitettiin leikkauksen yhteydessä, heijasti oikeeseen olkapäähän ja 2 viikon kuluttua, pystyin syömään normaalisti, mutta pikkusen hitaammin ja ruoka on purtava eikä syödä niinkuin koirat. Hyvin menee ja elämä hymyilee.

        Minulla on kamalaa röyhimistä ja paineen tunnetta mahalla, leikkauksesta 11 pv, jos tämä ei lopu, niin pieleen meni koko homma, kamalampi olo kuin ennen leikkausta, olen kauhuissani, jos homma on purkautunut, Tyksissä tehtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kamalaa röyhimistä ja paineen tunnetta mahalla, leikkauksesta 11 pv, jos tämä ei lopu, niin pieleen meni koko homma, kamalampi olo kuin ennen leikkausta, olen kauhuissani, jos homma on purkautunut, Tyksissä tehtiin.

        Miten nyt menee? Minäkin ehkä menossa leikkaukseen tyksiin...


    • Suomen Refluksi

      kertomaan positiivisista ja ei-niin positiivisista refluksi/palleatyräleikkauskokemuksista
      Suomen Refluksin keskustelupalstalle www.refluksi.fi!

      Sivustolta löytyy myös muutaman leikatun haastattelu
      sekä yksityiskohtaiset selitykset ja seuraamiset leikkauksen jälkeen.

      Sieltä löytyy myös tuulahduksia maailmalta eli vaihtoehtoja Nissenin
      fundoplikaatiolla eli Stretta, EndoCinch ... ja uutena Linx!

    • 8 lapsen iisoäiti

      Minä menen 18.9.2013 palleatyräleikkaukseen ja pikkasen pelottaa, kun lukee noita juttuja.
      Olen jo 68 vuotias ja aika kipuherkkä.
      Mutta aijon mennä.
      Kirjoittelen sitten jos elossa säilyn tänne kuinka minun on käynyt.

    • qaswe.

      No miten meni leikkaus?

      • Joo97777

        Kuoli?


      • Anonyymi

        Hei,todettu iso palleatyrä ja olisin saanut leikkaukseen ajan,kysyin leikkavalta lääkäriltä mitä
        jälkiseuraamuksia voi tulla,hän sanoi voi tullavevi vuotoja sydämeen,kehkoihin ja vatsaan.
        Aikaisemmin olin kuullu että oksennus vaikeuksia ja limakalvojen lisäystä.KAUHUKUVAT VEREN VUDOISTA TULI YLLÄTTÄIN.
        EN USKALTANU TEHDÄ LEIKKAUS PÄÄTÖSTÄ.
        SAMA LÄÄKÄKI KIRJOITTI OMA KANTAANI POTILASLAS PELKÄÄ SEURAAMUKSIA.
        RÖYTÄISY VAIVAA JA LIMAKELVOJA,EI OLLU MITÄÄN VERENVUODOIITA.

        Hämmästyin kovasti hänen käytöstä terv.HS


    • Anonyymi

      Koittakaa ensin tarkkaa ruokavaliota ja fysioterapiaaa. Tätä ei ainakaan minun lääkäri Aavassa keväällä 2019 osannut suositella ja itse olin silloin liian väsynyt ja rikki ottaakseni asiasta itse selvää (samoihin aikoihin sain diaknoosi vakavasta uniapneasta). Yleensäkin lääkäreiltä puuttu lähes kokonaan ruokavalion, fysioterapian sekä elämäntapojen muutoksista saatu apu. Lääketieteen uusi "holistinen" malli jossa hoidetaan ihmistä eikä sairauksia (kirurgia) tai niiden oireita (lääkkeet), ei ole vielä saapunut Suomeen ja kuten tavallista mennään 5-10 vuotta kärkimaita myöhässä, joten odotellaan vuoteen 2025... :)

      Katso tästä särmiä vinkkejä fysioterapiaan:
      https://www.youtube.com/watch?v=t_cIVMHH5iY

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin viimeviikolla kyseinen leikkaus joka onnistui tosi hyvin, itsekkin pelkäsin että leikkaus epäonnistuu kun lukenut noita kertomuksia. Itsellänikin vatsalaukka osittain keuhkojen ja rintaontelon puolella. Nieleminen onnisttuu hyvin tosin vielä kolme viikkoa soseruokaa. Pieniä määriä kyllä pitää syödä koska ilmaa keräytyy tosi paljon suolistoon. Toivon ainakin että oma elämälaatuni tässä paranisi. Minut leikattiin Meilahdessa jsiellä kyllä oli huippuosaamista ja hyvä henkilökunta. Hoito oli mitä laadukkainta.

      • Anonyymi

        Hei Anonyymi! Olen menossa Tyksiin maaliskuussa palleatyräleikkaukseen, iso tyrä ja kaamea jatkuva röyhtäily ruokailun jälkeen varsinkin, ja tyhjällä mahalla aamusta alkaen, jatkunut jo 6 v, nyt pahentunut keväästä asti, myö paineen tunne rintalastan alla, ei närästystä kuitenkin harvemmin. Olisi kiva kuulla toipumisestasi, itse pelkään leikkauksen epäonnistumista ja komplikaatioita, varsinkin tiukkaa mansettia. Olen pyytänyt kokenutta kirurgia leikkaamaan, jonka juttusilla olen jo käynyt, hän sanoi minulla olevan kaikki indikaatiot leikkaukseen, ajattelen jo sen perumista, vaikka ei tällainenkaan elämä ole herkkua, jos leikkaus takaisi paremman elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Anonyymi! Olen menossa Tyksiin maaliskuussa palleatyräleikkaukseen, iso tyrä ja kaamea jatkuva röyhtäily ruokailun jälkeen varsinkin, ja tyhjällä mahalla aamusta alkaen, jatkunut jo 6 v, nyt pahentunut keväästä asti, myö paineen tunne rintalastan alla, ei närästystä kuitenkin harvemmin. Olisi kiva kuulla toipumisestasi, itse pelkään leikkauksen epäonnistumista ja komplikaatioita, varsinkin tiukkaa mansettia. Olen pyytänyt kokenutta kirurgia leikkaamaan, jonka juttusilla olen jo käynyt, hän sanoi minulla olevan kaikki indikaatiot leikkaukseen, ajattelen jo sen perumista, vaikka ei tällainenkaan elämä ole herkkua, jos leikkaus takaisi paremman elämän.

        Hei! Kiitos vastauksesta, nyt ei pelota enää yhtä paljon, vielä ei ole lähetettä leikkaukseen tullut, mutta lääkäri sanoi, ettei nyt ole jonoja, että maaliskuussa varmaan pääsee leikkaukseen. Olen menossa mökille toukokuussa, vietän siellä puoli vuotta, kaikki siellä on alkeellista, lääkärin mukaan voi jo kuukauden päästä nostella 10 l ämpäreitä vettä?? En tiedä kuinka pitävä se mansetti sitten on, miehellä on erinäisiä sairauksia, joten veden kannot ovat minun hommia, no sen näkee sitten. Olitko muuten kovin kipeä leikkauksesta herättyäsi? Olen 66v, mahtaakohan ikä hidastaa paranemista mietin, no kaikkea tässä liikku päässä odotellessa, yhtään kauhukokemusta en enää aio lukea. Hyvää kevään odotusta ja kaikkea hyvää toipumiseen!👍🤗


    • Anonyymi

      Hei kannattaa mennä leikkaukseen, itsekkin luulin jääväni leikkauspöydälle niin paljon pelotti kun olen lukenut kyseisestä leikkauksesta. Tuntuu että kun lukee näitä kertomuksia niin suurella osalla on ollut suuria ongelmia, näitä luin itsekkin. Olen toipunut hyvin soseruoalla vielä viikon verran mutta annokset ptää olla pieniä koska tuntuu että kylläisyyden tunne tulee pienestäkin annoksesta. Ilmaa myös kehitty suolistton. Nämä kuitenkin pitäisi ajan myöden helpottaa. Tsemppiä sinulle kyllä tästä hengissä selviää. Niin selvisin minäkin vaikka sitä epäilin.

      • Anonyymi

        Taisi mennä vastaus edellisen tekstisi alle sori😲


      • Anonyymi

        Taisi mennä vastaus edellisen tekstisi alle sori😲


    • Anonyymi

      Olen 62v kyllä kivut olivat ensimmäisinä päivinä tosi kovat, nyt en enää ole tarvinnut mitään kipulääkettä viikkoon. Nostelemisen kanssa pitää olla tarkkana, olen itse hoitoalalla vanhustyössä sairaslomaa on kahdeksan viikkoa.

      • Anonyymi

        Hyvä, että sait kunnon sl, hoitoala on raskasta työtä, itse jäin eläkkeelle hoitajana vanhuustyöstä v-16, eli nyt olisi aikaa kaikelle tekemiselle, jos vaivoista pääsee. Olisi mukavaa, jos jaksaisit vielä jatkossa kertoa täällä miten toipumisesi edistyy, sujuuko arkirutiinit, onko ruokailu hankalaa ym. Hyvää toipumisaikaa sinulle!


    • Anonyymi

      Kertokaa nyt uusimpia kokemuksia leikkauksesta. Tyytyväinen/kaduttaa?

      Minkälaiset oireet olivat, kun leikkaukseen lopulta päädyttiin?

      • Laitoin kokemukseni tuohon..


    • Heips.. Pakko kantaa korteni kekoon.
      Olen onnellinen, viisi päivää sitten leikattu, ja täydellisen avun saanut toipilas.
      Minulla oli jo yli 20 vuotta vaivannut närästys, ja viime vuosina oireet pahenivat niin, että pelkäsin keuhkosyöpää, rintasyöpää, ruokatorven syöpää tms. Alkoi nimittäin olla niin huolestuttavia oireita. Sisäinen kutina oli pahin.. Sitten alkoi kurkku käheytyä, yskä jatkuvaa ymsyms..
      Tutkittiin astmat ja muut, eikä löytynyt selitystä oireille. Heräsin pari kertaa yöllä siihen, että hapan mahaneste ryöpsähti nenästä.
      Sitten, kuin salama olisi iskenyt, aloin ymmärtää, että mun närästys saattaisikin olla syy kaikkeen, ja että hapot ovat kenties rikkoneet ruokatorvea, tai jopa keuhkojen aluetta..
      Siitä alkoi matkani perusteellisiin tutkimuksiin, ja tähystys, painemittaukset, sekä vuorokausiseuranta. Eihän se herkkua ollut, mutta mitä ei tekisi paremman elämänlaadun toivossa.
      Lopputulos oli niin paha reflux, että leikkaus oli suositeltavaa pikaisesti.
      Pääsin jonoon, ja alkoi odotus, jota korona ei todellakaan edesauttanut..
      Viimein tuli toivottu puhelu, ja kysyttiin, olenko valmis tulemaan peruutuspaikalle, (johon olin myös ilmoittautunut)
      Kyllä vain, pääsinpä viikon varoajalla, eikä tarvinut sen kauempaa jännittää.
      Aamulla seitsemältä olin sairaalassa, ja kahdeksalta salissa, josta heräämöön oli siirretty noin 10.30.
      Minulle tehtiin kolme operaatiota samalla nukutuksella, palleatyrä, vatsaportti, ja kolmas jääkööt mainitsematta.
      Kaikki meni oppikirjojen mukaan, vaikka tosin keuhkoon oli pieni reikä tullut.. Se kuvattiin myöhään alkuilllasta heräämössä, eikä aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteen tarvetta, vain happiviikset vuorokauden, ja heräämöseurantaa kauemmin.
      Kipu oli alusta lähtien siedettävää, paitsi tietty se kaasu olkapäässä, jota vieläkin tätä kirjoittaessa on vähän..
      Se oli kivuliainta..
      Pääsin kotiin seuraavana iltapäivänä, kun kykenin nielemään soseita, vähän, mutta kuitenkin.
      Kouristukset olivat aluksi rajuja, ja kaasu puski vastaan, kun yritin teelusikallisen kärjellistäkään niellä, mutta urheasti tuulta päin, ja homma lähti sujumaan.
      Hitaasti, mutta varmasti olen toipumassa hyvää vauhtia, ja jotain kertonee se, että tänään kävelin jo 16 000 askelta ulkona, kauniissa syyssäässä.
      Kun lukee palstoja, niin tulee hurjia kokemuksia vastaan, ja niille vastapainoksi ajattelin kertoa oman, positiivisen kokemukseni.. Kaikki närästys on kadonnut taivaan tuuliin, toivottavasti iäksi.. Mahtava fiilis.
      Kaikille leikkaukseen menijöille, ja sitä harkitseville tsempit.. Ja iso suositus <3

    • Anonyymi

      Minulta leikattiin palleatyrä tähystyksellä lähes 20 vuotta sitten, zmielestäni minulla se onnistu hyvin se älytön yskiminen loppu siiehen,se nimittäin oli hankalin asia ennen leikkausta.Nyt olen parivuotta oireillut taas on yskää,hengenahdistusta,pyörrytystä,mutta en taida päästä uusinta leikkaukseen

      • Anonyymi

        Heippa! Olen perunut kaksi kertaa palleatyräleikkauksen epäonnistumisen pelosta, nyt oireet ovat viikon sisällä tulleet tosi pahaksi, inhottava tunne pallean kohdalla, pelkään syömistä kun oireet pahenee ja mahassa kuplii ja möyrii, mulla iso palleatyrä ja löysä sukija, koko yleisolo tuntuu heikolta, eikä mihinkään voi ryhtyä tämän vatsaolon takia, välillä kipuileekin ja polttelee mitä aikaisemmin ei tehnyt, pelkään että vatsalaukkua on noussut rintaontelon puolelle, olo on tosi tuskainen, niin ja röyhinyt olen aina paljon, ilma tuntuu inhottavan paineena mahassa. Olen aivan hukassa


    • Anonyymi

      Olen lukenut mielenkiinnolla näitä juttuja ja ajattelin kertoa oman tarinani. 15 v sitten minulle tehtiin kyseinen leikkaus tähystyksellä. Vaikka leikkauksen jälki tila ei kovin mukavaa ollut,mutta kun siitä selvittiin nìin oireet hävisi kokonaan.Kokenut lääkäri teki ja onnistui hyvin. Oksentamaan en pysty enkä liioin röyhtäilemään Harmikseni nyt vuoden sisällä vaivat ovat palanneet suurilta osin takaisin.Nyt kovasti mietin mitä asian kanssa teen? Olen yrittänyt selvitä ilman lääkkeitä ,kohta kuitenkin on taas pakko tehdä jotain. Leikkauksesta toipuminen on kovin yksilöllistä. Mielelläni kuulisin onko muilla tulleet oireet takaisin .Kiitos jo etukäteen vastauksista!
      Ps.olen kuitenkin tyytyväinen 15 v.ilman närästystä

      • Anonyymi

        Olisi kiva tietää onko joku käynyt Tyksissä
        kyseisessä leikkauksessa ja kuka on siellä hyvä kirurgi leikkaamaan ja miten on leikkaus onnistunut.


    • Anonyymi

      Hei nyt kyselen sellaista mulla on tähystyksessä todettu palleatyrä ja lievä gastriitti ja palleatyrä tekee refluksia niin jotka olette leikkaukseen päässyt onko muuta leikkaus toimintaa missä ei laiteta sitä maksettua kun siitä on monelle tullut että on liian kireällä tai löysällä se mansetti.

      Ja jos on muu leikkaus tehty niin onko mitään uusinta leikkauksia jouduttu tekemään

      Sekä jos ei pysty noihin ennen leikkausta ph24h mittaukseen tai siihen toiseen mittaukseen missä hereillä ollessa laitetaan sitä letkua nenän kautta suun nieluun niin onko ne pakko tehdä kun itsellä on niin pahat ahdistus ja pekotilat ja kunnon yökkimis refleksit.

      • Anonyymi

        Ne mittaukset eivät ole ollenkaan pahoja, mitkä tehdään, jos leikkaukseen päädytään. Mansetti tehdään aina palleatyräleikkauksessa, niitä on erilaisia, kokomansetti, toupet osittainen mansetti, sesä dorin osittainen mansetti. Mulle pitäis tulla tuo dorin mansetti, eli osittainen, ei niin tiukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne mittaukset eivät ole ollenkaan pahoja, mitkä tehdään, jos leikkaukseen päädytään. Mansetti tehdään aina palleatyräleikkauksessa, niitä on erilaisia, kokomansetti, toupet osittainen mansetti, sesä dorin osittainen mansetti. Mulle pitäis tulla tuo dorin mansetti, eli osittainen, ei niin tiukka.

        No niin leikkaus tehty, ja samalla lailla jatkuvaa röyhimistä kuin ennen leikkausta mikä oli suurin syy miksi leikkaukseen menin, tietty oli iso palleatyrä ja löysä sulkija, mutta ei närästystä, no 7 pv leikkauksesta, toivon, että tämä röyhiminen loppuu, ettei tullut liian löysä mansetti, nielemisvaikeuksia ei ole, tehtiin dorin osittainen mansetti.


    • Anonyymi

      Jos lääkkeillä pärjäätte, leikkaukseen ei kannata mennä, leikattu 15 pv sitten, oireet pahemmat kuin ennen leikkausta, röyhin paljon ennen leikkausta ja nyt TODELLA paljon, vaikka ei pitäisi ollenkaan, olo on joka päivä erittäin tukala ja paineen tunne vatsassa, vatsa kipeytyy ilmasta, vaikka röyhyttää jatkuvasti. Voi hyvää päivää😱 Syödä voin jo ihan normaalisti, enkä huomaa mitään mahalaukun pienentämistä, enkä ruuan kiinnijäämistä, ehkä tuli liian löysä mansetti, sitä ihmettelen, että mistä se valtava ilman määrä menee vatsaan.

    • Anonyymi

      Olen alkanut myös nyt itse epäilemään palleatyrää...minulla ei ole pksennusrefleksejä mutta painetta ylävatsassa ja nukkuessa tullut nyt useana yönä tukehtuminen ja hengenahdistus oireita ...kipu helpottaa nukkumisasentoa vaihtaessa ja hengenahdistus..

      Epäilin ensi sydänvaivaa mutta toistuvat nulkumishäiriöt saa epäilemään palleatyrää..

      Paihntinta on nämä nukkumisen keskeyttävät tukehtumiset joka pakottaa istumaan tai nousemaan sängystä nopeasti ylös jonka jälkeen olo helpottaa.

      Minulla ei ole kuitenkaan mitään nesteiden nousemista kurkkuun

    • Anonyymi

      Minulla on myös palleatyrä ja oireet sellaisia jotta se hyvin todennäköisesti leikataan..

      Tyrä painaa nousee rintaan ja aiheuttaa makuulla hengenahdistusta ja tukehtumiseen tunteen..olen menossa tutkimuksiin mutta oireet on kovin selvät ..

      Kuinka nopeasti nämä yleensä leikataan jos leikkaukseen päädytään.

    • Anonyymi

      Minulla on leikkauksesta vuosi ja nyt viimeiset 3 kk olleet kamalia, jatkuvaa röyhimistä, vatsan kivulias turpominen ilmasta, ällö olo ylävatsassa jatkuvat rytmihäiriöt, ei ruokahalua, eikä uskalla syödä oikein mitään, silti paino noussut 6 kg. Elämä on tosi kurjaa, ei voi mennä teattereihin ei syömään ystävien kanssa, tämä oli mahdollista ennen leikkausta, nyt elämä on pilalla. Ja lääkäri vielä sanoi että kaikki vaivat loppuu leikkaukseen, minulla ne tuplaantuivat ja tuli vielä lisävaivoja. 3 kertaa peruin leikkauksen, olisimpa perunnut tämänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      953
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      650
    Aihe