Suurtalous- vai ravintolakokiksi?

sarah

Kummaksi mun kannattais kouluttautua, kun toiveissa on pysyvä työpaikka (mieluiten julkisella sektorilla), jokseenkin rutiininomainen työ (eli "joka päivä samaa paskaa" on vain plussaa!) ja säännölliset työajat? Ravintolakokkihan voi ilmeisesti työskennellä myös suurtalouskeittiössä, mutta toisin päin homma ei taida pelittää samalla tavalla...? Entä millaset työnäkymät kokeilla noin yleensä on?

Ja vielä opiskelusta: kuinka tiukkoja kouluissa ollaan poissaolojen suhteen? Onko mahdollista päästä osa-aikasiin oman alan hommiin jo opiskeluaikana?

Kiitos sille joka viittii vastailla!

22

11625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarjoilijaksi opiskeleva

      Itse opiskelen Palvelualojen oppilaitoksessa, tarjoilijaksi, jossa myös ravintolakokit opiskelevat. Jos valitset ravintolakokin, "joudut" opiskelemaan vuoden tarjoilijoiden kanssa samassa luokassa ja vasta vuoden päästä valita kummaksi haluat, siis tarjoilijaksi vai kokiksi.

      Ainakin ravintolakokeilla on hyvä työllistymis mahdollisuus, mutta suurtalouskokeista en tiedä. Molemmat alat ovat melko pitkälle "sitä samaa joka päivä".

      Koulussa (ainakin siellä missä minä opiskelen) on tietyn verran tunteja, paljonko saa olla poissa ennen kuin kurssit jäävät kesken. Mutta opettajien kanssa voi keskustella saisiko tunteja vapaaksi, kuitenkin opiskelut pitäisi sijoittaa etusijalle ja sitten vasta työt.. Itse käyn koulun ohella töissä, ja voin suoraan sanoa, että se on ainakin välillä todella rankkaa.

      Toivottavasti oli jotain apua.:)

    • niin on töitä

      suurkeittiötkin haluavat kokkeja

    • ravintola-alalla

      yleensä ravintolakokki pääsee helposti suurtalouteenkin töihin, mut suurtalouskokki ei ravintolaan

      • nella

        Eihän enää vuosiin ole tullut ravintola - suurtalouskokkeja.
        Valmistuin itse jo ennen vuotta 2000 ja jo silloin se muuttui ruokapalvelujen perustutkinnoksi josta tuli "vain" KOKKEJA.
        Ihan sama kumpaan haluaa töihin, ravintolaan vai suurtalouspuolelle, opiskelu täytti kummatkin vaatimukset. Oltiin käytännön duunia opettelemassa kummallakin puolella ja paljon.
        Koulun ruokalassa suurtalouspuolta ja koulun ravintolassa melkein koko vika vuosi, jossa kävi syömässä kaupungin työntekijät.


      • tarjoilijaksi opiskeleva
        nella kirjoitti:

        Eihän enää vuosiin ole tullut ravintola - suurtalouskokkeja.
        Valmistuin itse jo ennen vuotta 2000 ja jo silloin se muuttui ruokapalvelujen perustutkinnoksi josta tuli "vain" KOKKEJA.
        Ihan sama kumpaan haluaa töihin, ravintolaan vai suurtalouspuolelle, opiskelu täytti kummatkin vaatimukset. Oltiin käytännön duunia opettelemassa kummallakin puolella ja paljon.
        Koulun ruokalassa suurtalouspuolta ja koulun ravintolassa melkein koko vika vuosi, jossa kävi syömässä kaupungin työntekijät.

        Jos valmistuu ravintolakokiksi, niin ei se ole sama asia kuin suurtalouskokki.. Kyllä meidänkin koulussa on yksi harjoittelu koulun ruokalassa, mutta ei se tarkoita, että valmistuisi suurtalouskokiksi.

        Ovathan heidän työt melko samanlaisia, mutta uskoisin, että ravintolaan otetaan mieluummin töihin ravintolakokki kuin suurtalouskokki.. Ja kouluruokalaan suurtalouskokki kuin ravintolakokki..


      • tarvita
        tarjoilijaksi opiskeleva kirjoitti:

        Jos valmistuu ravintolakokiksi, niin ei se ole sama asia kuin suurtalouskokki.. Kyllä meidänkin koulussa on yksi harjoittelu koulun ruokalassa, mutta ei se tarkoita, että valmistuisi suurtalouskokiksi.

        Ovathan heidän työt melko samanlaisia, mutta uskoisin, että ravintolaan otetaan mieluummin töihin ravintolakokki kuin suurtalouskokki.. Ja kouluruokalaan suurtalouskokki kuin ravintolakokki..

        Hih, hih!
        Helsingin kouluille otetaan vaan lämmityskeittiön lämmittäjiä. Eli valmis pöperö uuniin ja teet ehkä korkeintaan salattia. Keität perunat ja riisit.

        Motivoivaa, eikö vaan???
        Ja ovat niin olevinaan kokkeja!


      • skutassa
        nella kirjoitti:

        Eihän enää vuosiin ole tullut ravintola - suurtalouskokkeja.
        Valmistuin itse jo ennen vuotta 2000 ja jo silloin se muuttui ruokapalvelujen perustutkinnoksi josta tuli "vain" KOKKEJA.
        Ihan sama kumpaan haluaa töihin, ravintolaan vai suurtalouspuolelle, opiskelu täytti kummatkin vaatimukset. Oltiin käytännön duunia opettelemassa kummallakin puolella ja paljon.
        Koulun ruokalassa suurtalouspuolta ja koulun ravintolassa melkein koko vika vuosi, jossa kävi syömässä kaupungin työntekijät.

        Kyllä niitä ravintolakokkeja ja suurtalouskokkeja vaan valmistuu eri linjoilta ja ne on ihan oikeita tutkintonimikkeitä. Ravintolakokki jos haluu säännöllisiä työaikoja (ja päivisin) niin kannattaa etsiä duunia jostain työpaikkaruokalasta esim. Sodexholta. Jos haluut olla parhaissa paikoissa duunis tai nähä maailmaa niin se on epäsäännöllistä elämää ja ennen kaikkea yöelämää. And I love it!


      • aanuttis
        skutassa kirjoitti:

        Kyllä niitä ravintolakokkeja ja suurtalouskokkeja vaan valmistuu eri linjoilta ja ne on ihan oikeita tutkintonimikkeitä. Ravintolakokki jos haluu säännöllisiä työaikoja (ja päivisin) niin kannattaa etsiä duunia jostain työpaikkaruokalasta esim. Sodexholta. Jos haluut olla parhaissa paikoissa duunis tai nähä maailmaa niin se on epäsäännöllistä elämää ja ennen kaikkea yöelämää. And I love it!

        mitään merkitystä ja todella nuo nimikkeet vaihtuvat vuosi vuodelta parhaimpina aikoina.


      • erkkipekka jaakkonen
        tarvita kirjoitti:

        Hih, hih!
        Helsingin kouluille otetaan vaan lämmityskeittiön lämmittäjiä. Eli valmis pöperö uuniin ja teet ehkä korkeintaan salattia. Keität perunat ja riisit.

        Motivoivaa, eikö vaan???
        Ja ovat niin olevinaan kokkeja!

        ja kuka vaan voi tehdä näin? :) ei tarvitse osata mtn muuta kuin laittaa kamat uuniin ja homma luistaa? se että tietää aikoja ja osaa ajoittaa ruuan kypsymiset ja maustaa ja tietää mikä sopii minkä kanssa ja suunnitella poikkeus tapauksiin.


      • 11.10.2009
        tarvita kirjoitti:

        Hih, hih!
        Helsingin kouluille otetaan vaan lämmityskeittiön lämmittäjiä. Eli valmis pöperö uuniin ja teet ehkä korkeintaan salattia. Keität perunat ja riisit.

        Motivoivaa, eikö vaan???
        Ja ovat niin olevinaan kokkeja!

        Ei siä mitään ammattitaitoa enää tarvita..


      • Luottamustehtävissä
        nella kirjoitti:

        Eihän enää vuosiin ole tullut ravintola - suurtalouskokkeja.
        Valmistuin itse jo ennen vuotta 2000 ja jo silloin se muuttui ruokapalvelujen perustutkinnoksi josta tuli "vain" KOKKEJA.
        Ihan sama kumpaan haluaa töihin, ravintolaan vai suurtalouspuolelle, opiskelu täytti kummatkin vaatimukset. Oltiin käytännön duunia opettelemassa kummallakin puolella ja paljon.
        Koulun ruokalassa suurtalouspuolta ja koulun ravintolassa melkein koko vika vuosi, jossa kävi syömässä kaupungin työntekijät.

        Älä puhu lööperiä!!!! Suurtalouskoki- ja ravintolakokki ovat yhä edelleen erilliset koulutukset. Esimerkiksi kunnat, sairalat yms. vaativat usein nimenomaan suurtalouskokin koulutusta keittiöillen päästäkseen. Suurtalouskokin koulutus on huomattavasti laajempi, sisältäen myös esimiesvalmiuksia, erikoisruokavalio-osaamista yms. huomattavasti laajemmin kuin mm. ravintolakokkilinjat. Toki ravintolakokkikoulutuksella pääsee myös suurtalouskokiksikin, mikäli työilmoituksessa niin sanotaan. Mutta kuntatyönantajana jos olisin valitsemassa kokkia kunnan ruokahuoltoon, pitäisin suurtalouskokin tutkintoa ehdottomana edellytyksenä. Olenkin muuten kunnassani ko. luottamustoimessani ollutkin kokkejakin valitsemassa. Ei meillä ole edes ollut vaihtoehtoa tässä asiassa.


    • ja kahvilan emännäksi...

      Heippa ! Eli siinä mun elämänkaareni järjestys...valmistuin v.1987 keittäjäksi ammattikoulusta(2-v. linja), sen jälkeen vuosi Perhossa, kokiksi/kylmäköksi...tein kokin/vuoromestarin hommia raflassa 1988-2000...laske itse vuosimäärät !! (josta ONNEKSI vanh.lomalle/hoitovapaalle 2.ksi vuodeksi,joista toisena vuonna suoritin hot.rav./suurtal.esimiestutkinnon. Siis olin jo hoitanut esimiestehtäviä ainakin viisi vuotta, mutta nykyään kun ´tutkinto tarvitaan ainakin kunnallisella siis JULKISELLA sektorilla, josta puhuit. Ja hain suurtalouskeittiöön esimiestehtäviin kunnalle, joissa olin vuoden
      määräaikaisella, sitten eräälle ketjulle EDELLEEN suurtal.keittiöön "vain" kokiksi, joka sitten saikin tehdä suurinpiirtein kaikki käytännön töitä koskevat esimiestyöt: tavaramäärät, reseptiikat, suurimman osan tilauksista sekä itse ruoan valmistuksen. ja p.eestä oli !! Siis vielä kyseessä suurtalous, noin 170 an. /pv. Verrattuna rav.kokin hommiin, tosi raskasta !!! Mutta lopulta löytyi sopiva keskivertopaikka: KAHVILA !!!Kahvilan emäntänä voin toteuttaa sekä esimies- että kokin hommia sopivasti suhteutettuna !!! teen itse ruoat, mutta suunnitelen myös lounaslistat, teen tilaukset ja hoidan juoksevat asiat. Alaisia on kaksi kappaletta...ja asiakkaita sopivasti, että kaiken voi tehdä..siis st- alalla on nykypäivänä liian vähän miehitystä !!
      Siis lue ensin rav. kokiksi, tee vuorotöitä sen ajan kuin jaksat ja sulla on mahikset siirtyä päivätöihin kun kokemusvuosia on tarpeeksi...tai perheenlisäystä tiedossa ja tarvitset "normaalin" päivärytmin...
      terveisin alan veteraani(tar)

      • jätkä joka ihmiset palkkaa

        Koulutuspohjalla on väliä, ravintolapuolen kaverin ei ole helppoa saada nk.suurkeittiöpestiä. Suurtalouspapereilla työllistyt kapakkiin varmasti jos haluat ja olet oikein asennoitunut.


      • Mobiili
        jätkä joka ihmiset palkkaa kirjoitti:

        Koulutuspohjalla on väliä, ravintolapuolen kaverin ei ole helppoa saada nk.suurkeittiöpestiä. Suurtalouspapereilla työllistyt kapakkiin varmasti jos haluat ja olet oikein asennoitunut.

        Kyllä se on ihan päinvastoin!

        Ravintolapuolen koulutus on TODELLA paljon monimuotoisempi. Suurtalouspuolella ei tarvi osata "kuin katsoa valmiista reseptistä ohjeet ja kertoa syöjien lukumäärällä". Onhan ravintolaruoka aina paljon maukkaampaa, kun sitä tehdään yksilöllisesti eikä hirveitä määriä.
        Vertaa siis a la carte ja esim. koulujen isot määrät.

        Kuka mistäkin työstä tykkää...Minä, jos kokki olisin, niin haluaisin olla ravintolakokki.


      • suurtalouskokki
        Mobiili kirjoitti:

        Kyllä se on ihan päinvastoin!

        Ravintolapuolen koulutus on TODELLA paljon monimuotoisempi. Suurtalouspuolella ei tarvi osata "kuin katsoa valmiista reseptistä ohjeet ja kertoa syöjien lukumäärällä". Onhan ravintolaruoka aina paljon maukkaampaa, kun sitä tehdään yksilöllisesti eikä hirveitä määriä.
        Vertaa siis a la carte ja esim. koulujen isot määrät.

        Kuka mistäkin työstä tykkää...Minä, jos kokki olisin, niin haluaisin olla ravintolakokki.

        Jos olet suurtalouskokki, pitää sinun osata tehdä ruokaa sadoille jopa tuhannelle ihmiselle. Tarkat raaka-ainemäärät pitää olla tiedossa ettei synny hävikkiä, sekä mausteita pitää osata käyttää. Ravintolakokkina asiakasmäärä on huomattavasti pienempi, eikä suuria määriä tehdä kerralla niin paljoa. Minun maalaisjärjelläni ajateltuna olisi helpompi siirtyä suurtalouskokista ravintolakokiksi mitä toisinpäin. Ravintolakokit kun keskittyvät jokaiseen annokseen erikseen mitä joutuisivat tekemään kerralla enemmän ja maukasta. Ja jos epäonnistut et voi kymmeniä litroja nakata menemään,se on eri asia, kuin pienen kattilan tyhjentäminen,jos ymmärrät mitä tarkoitan.


      • köökkerska
        suurtalouskokki kirjoitti:

        Jos olet suurtalouskokki, pitää sinun osata tehdä ruokaa sadoille jopa tuhannelle ihmiselle. Tarkat raaka-ainemäärät pitää olla tiedossa ettei synny hävikkiä, sekä mausteita pitää osata käyttää. Ravintolakokkina asiakasmäärä on huomattavasti pienempi, eikä suuria määriä tehdä kerralla niin paljoa. Minun maalaisjärjelläni ajateltuna olisi helpompi siirtyä suurtalouskokista ravintolakokiksi mitä toisinpäin. Ravintolakokit kun keskittyvät jokaiseen annokseen erikseen mitä joutuisivat tekemään kerralla enemmän ja maukasta. Ja jos epäonnistut et voi kymmeniä litroja nakata menemään,se on eri asia, kuin pienen kattilan tyhjentäminen,jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        ..viestiin, että eihän toki ravintolassa askarrella jokaista annosta erikseen, tai ainakin hyvin harvoissa paikoissa ainakin, jos niin vielä tehdään !! Varsinkin nykyiset ketjupaikat on aika iisiä puolivalmiin tai peräti valmiin kaman kasaamista annoksiksi !! joskus ennen tehtiin esim.sooseissa haudutetut pihvit yms. pannulla alusta alkaen, pihvit pannuun ja kermat perään ja sitä rataa...mutta nykyisin varsinkin soosit on aika pitkälle valmiita tai sekoitetaan komponenteista. Olen ollut pitkän rupeaman ravintolapuolella, ja siirryin st-puolelle. Totta on tuo satojen annosten reseptiikan vaikeus ja raaka-ainemäärien oikeat määrät..sapuskan koostumus heittää pahan kerran, jos tulee laskuvirhe..reseptiikan laskeminen ja perusraaka-ainemäärät per nuppi pitää olla hanskassa, että pystyy hoitamaan isoja ruokamenekkejä. Harvoin ravintolakokilla on / tarvitsee olla muistissa paljoakaan reseptiikkaa tai perusainesuhteita.
        Mutta sanoisin, että tarpeeksi pitkä kokemus kummalla puolella tahansa (ravintola tai st)auttaa siirtymään aikanaan toiselle puolelle, siis KOKEMUS, ei pelkkä koulutus riitä !!


      • Maj-Len
        suurtalouskokki kirjoitti:

        Jos olet suurtalouskokki, pitää sinun osata tehdä ruokaa sadoille jopa tuhannelle ihmiselle. Tarkat raaka-ainemäärät pitää olla tiedossa ettei synny hävikkiä, sekä mausteita pitää osata käyttää. Ravintolakokkina asiakasmäärä on huomattavasti pienempi, eikä suuria määriä tehdä kerralla niin paljoa. Minun maalaisjärjelläni ajateltuna olisi helpompi siirtyä suurtalouskokista ravintolakokiksi mitä toisinpäin. Ravintolakokit kun keskittyvät jokaiseen annokseen erikseen mitä joutuisivat tekemään kerralla enemmän ja maukasta. Ja jos epäonnistut et voi kymmeniä litroja nakata menemään,se on eri asia, kuin pienen kattilan tyhjentäminen,jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        Niin ja satojen ruokailijoiden,kuten koulujen ja sairaaloiden keittiössä EI ravintolakokki kovinkaan hyvin pärjää.Pitää ottaa huomioon että saattaa olla kymmeniä,ellei satoja erilaisia dieettejä,eettisiä ja etnisiä ruokailijoita.Pitää laskea tarkat määrät kaikkia ja noudattaa TARKASTI kaikkia ohjeita ja annoskortteja,varsinkin kuntasektorilla.Kyllä näin on että molemmat koulutukset ovat täysin erilaisia.Mutta jos mahdollista niin opiskelkaa molemmat tutkinnot,se antaa mahdollisuuden huomattavasti paremmin.
        PS.Jatkokouluttakaa myös itsenne erityisruokavalioihin,sen voi tehdä myös työn ohella ja on mielenkiintoista.


    • ida83

      olen kieltämättä aina ihmetellyt että miksi kukaan joka rakastaa ruoan tekemistä haluaa mennä suurkeittiöön hommiin? kertokaa mulle..
      onhan se kuitenkin niin erillaista..en edes kutsuisi sitä ruanlaitoksi vaan vaikka puolvalmisteiden avaamista..

      • joujooujou

        suuriksella on arkityöt esim ma-pe joka päivä 07-14.00.. sopii lapsiperheellisille.


    • Attention

      No sinuna minä ainakin kouluttautuisin suurtalouskokiksi jos haluat tosiaan tehdä ns. "samaa hommaa päivästä toiseen". Toisaalta, henkilöstöravintolassakin on erilaisia päiviä. Riippuu myöskin pitkälti paikasta, että tekeekö sama ihminen joka päivä vaikka salaattia ja toinen leipää jne. Se käy kyllä varmasti pidemmän päälle tosi raskaaksi ja väsyttäväksi, jos koko ajan tekee samoja töitä ja samassa paikassa.

      Toisaalta, ravintolakokin työ on pitkälti iltavuoroja, mutta kyllä tämmöisissäkin paikoissa lounasta valmistetaan a la carten lisäksi.

      Molemmat ovat kiireisiä. Kummassakin saa juosta ja homma ei lopu kyllä kesken:) Niin, ja tiedoksi että kyllä joissakin ravintoloissakin käytetään puolivalmiita tai valmiita tuotteita annoksissa. Esim. pihvit voi olla nuijittu vetolaatikkoon että sieltä suoraan pannulle ja pippuria perään vaan. Ja harva enää nykyään tekee esim. kastikkeita itse, liemipohjasta alkaen. Aika pitkälti ne on valmiiksi tehty kun ei yksinkertaisesti ole aikaa, työntekijän aika maksaa ja kiirettä pitää kun menee monta annosta...:)

      Ja aika tiukkoja ne opettajat ainakin meillä oli opiskelun suhteen...:)

      • Olen tehnyt Ravintolassa töitä kokkina vuoden...
        nyt siirryin tarjoilemaan,jos joku väittää että se on ykstoikkkosta hommaa,ni se on sit vaan kokeillu jotain paikkaa missä väännetään samaa moskaa päivästä toiseen...Kannattaa harkita esim.baarimikon koulutusta jos pitää ravintolassa työskentelystä (itsekin sitä tehnyt)
        T:Skip_86


    • kokki

      riippuu aina, minkälaiseen paikkaan haluaa hakea töihin. Toki suurtalouskokkikin voi toimia ravintolassa kokkina, jos tietenkin täyttää tietyt kriteerit. Kouluissa ollaan aika tiukkoja poissaolojen suhteen, ja jos tarkoitit että, olisit koulusta poissa työn takia,niin sellainen ei tule kysymykseenkään.Työnteko, vaikka koulun jälkeen on eri asia, mutta se se voi käydä aika rankaksi pidemmän päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe