Bi-Xenon kysymys???

Moti

Joku viisaampi voisi kertoa miten homma menee:

1.Kun autossa on Xenon lähivalot, niin kaukovalot eivät ole Xenonit. Kyseisessä autossa on siis keulalla 2kpl Xenon-polttimoita lähivaloille ja kaksi halogeenia kaukovaloille.

2.Kun autossa on Bi-Xenon valot, siinä on 4 kpl xenon-polttimoita keulalla, kaksi lähivaloille ja kaksi kaukovaloille.

3.Saab 9-5 esite sanoo, että aitossa on Bi-xenonit ja lisäksi halogeenit pitkille valoille. Onko Saabissa keulalla 4 kpl Xenoneja ja lisäksi kaksi halogeenia? En oikein usko. Yritin kysyä tätä myyjältyä, mutta en ymmärtänyt hänen selityksestään mitää. Autossa kun kuulemma on Bi-xenonit ja halogeenit siihen päälle.

En ole ostamassa Saabia, joten ei tarvitse kuittailla Fordin paremmuudesta tähän ketjuun :)

4

32094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dii-i

      1. Oikein

      2. Kun autossa on Bi-xenonit niin umpiossa on 1 xenon-poltin ja 1 halogeenipoltin. Xenonpoltin palaa koko ajan, normaalisti se muodostaa lähivalokuvion. Sitten kun kaukovalot kytketään päälle, on käytössä pääasiassa kaksi tekniikkaa:

      vaihtoehto 1: Xenon-poltin liikkuu umpion sisällä, jolloin polttimon paikan muuttuminen muuttaa valokuviota. (periaate vähän samanlainen kuin säädettävässä taskulampussa)

      2: Xenon-polttimon edestä kääntyy pois "varjostin" joka rajaa valokuviota(muodostaa lähivalokuvion)

      Eli siis bi-xenon tarkoittaa yleensä yhtä xenon-poltinta/umpio, jolla muodostetaan sekä lähi- että kaukovalokuviota.

      Molemmissa vaihtoehdoissa on lisänä sitten se halogeenpoltin, joka täydentää valokuviota. Näistä tekniikoista on ollut hyviä artikkeleja TM:ssä.

      Markkinoilla on myös autoja joissa ei ole halogeeneja ollenkaan vaan pelkät xenonit, esim. Vw Phaeton, omat xenon-polttimot sekä pitkille että lyhyille. Ja uudessa Audi A6:ssa Bi-xenonit on toteutettu ilman halogeeneja, muuten tekniikka sama kuin noissa esimerkeissä.

      • Moti

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.


      • dii-i
        Moti kirjoitti:

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.


      • Juzu
        dii-i kirjoitti:

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.

        Ainakin uusimmissa V70 Volvoissa miksei tiesti muissakin malleissa ole tämä sama tekniikka, lähivalon heijastin kääntyy kokonaan ylöspäin eli poltin ei liiku mihinkään. Tuo volvon kehitelmä on varsin mielenkiintoinen systeemi. Se on toteutettu jotenkin automaattisen tason säädön "kaverina" eli tasonsäätö moottorit kääntää niitä heijastimia. Pienemmissä malleissa on alettu toteuttaa lähivalot projektorilinsseillä. Halogenit on tietenkin tuossakin myös kaverina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkään kestänyt ihastuminen

      Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      128
      1951
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

      Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1616
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

      Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      261
      1363
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

      Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      28
      1229
    5. Sen uskon että et

      Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      56
      913
    6. Yrittäjien ahdinko

      Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      18
      857
    7. Mies nähdäänkö?

      Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      57
      843
    8. Koska me sitten tavattaisiin?

      Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      718
    9. Huvittaa tää

      Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      703
    10. 231
      681
    Aihe