Olen 15 vuotta ja tänä kesänä aion hankkia metsästyskortin ja aseen. Olen erittäin kiinnostunut
vanhoista sota-aseista kuten M/39 Ukko-Pekka 7.62 x 53R.
No, minulla ei isä asu saman katon alla, eikä ole pitkään aikaan, joten mitään seuraakaan ei ole. Antavatko he lupia 15 vuotiaalle metsästyskortin kanssa, tuolla kaliperin sotilaskiväärillä? Kun vanhempien lupa tarvitaan niin voihan äiti sen antaa, mutta voivatko poliisit sitten sanoa että ei tuolle pennulle lupia annetta.
Sitten vähän jäi auki tämä, jos aikoisin ostaa tuon aseen, pyytäisin ostolupaa he antaisivat sen.
Tilaisin / ostaisin aseen ja kävisin näyttämässä sen poliiselle. No jos poliisi ei annakaan aseenkantolupaa mitä teen? Pitääkö matkata esim. suomeen toiseen päähän palautuksen toivossa?
Siis kun on metsästyskortti ja käyttö olisi valtion mailla metsästys, 15 vuotta ja ei muita aseen omistajia perheessä.
Voisiko olla mahdolisuuksia sitten johonkin .303 ei-sotilas kivääriin?
Sekava soppa tämäkin.. Luin kyllä tuon PAM RY:n artikkelin, josta oli paljon apua.
Selvennystä aloittelijalle - kivääri metsästykseen
17
8165
Vastaukset
- Allo
Hmm siis taisin möhliä tässä termit heti.Hallussapitoluvassa on kantolupa:
"kantolupa, kuljetuslupa ja säilytyslupa......nehän ovat yhdessä hallussapitolupa !! Kansankielellä monesti kuulee vielä sanottavan ostolupa ja kantolupa, virallisemmissa paikoissa tulee ja pitääkin käyttää nykyisiä virallisia nimikkeitä. Eivät he poliisiasemalla ihmetelleet kun menin hakemaan "ostolupa"hakemuksen lomaketta "
15-vuotiaana voin saada hallussapitoluvan?
Eli voin itse mennä metsästämään aseen kanssa, vaikka kukaan perheessäni ei omista aseita?- juttu on
niin että kyllä se 15v. saa metsästää yksin ja hallussapitää asetta mukana ja siis tietenkin kotona. Lupahakemusta täyttäessäsi ota huomioon että pitää tosiaan olla huoltajan suostumus niinku sanoitkin ja siihen KÄSITTÄÄKSENI rittää äitisi suostumus. Eli hommaa se metsästyskortti ja maksa vuosimaksu eli se kortti. Sitten olisi eduksesi että jos voisit liittyä metsästyseuraan, niin ei tarvi selittää millä mailla metsästää. Ja myöntävätpähän hankintaluvan varmasti.
Kyllä mä muutenkin luulen että saat sen helposti. Niin ja tosta että missä säilytät asetta niin kyllä saat varmaan omassa talossasi/kämpässäsi säilyttää mutten varma ole. Mikset saisi? Jos et niin laita lupahakemukseen että säilytät äitisi luona! SEn ainakin saa tehdä, kuhan äitisi asuu ympärivuotisesti sielä. - juttu on
juttu on kirjoitti:
niin että kyllä se 15v. saa metsästää yksin ja hallussapitää asetta mukana ja siis tietenkin kotona. Lupahakemusta täyttäessäsi ota huomioon että pitää tosiaan olla huoltajan suostumus niinku sanoitkin ja siihen KÄSITTÄÄKSENI rittää äitisi suostumus. Eli hommaa se metsästyskortti ja maksa vuosimaksu eli se kortti. Sitten olisi eduksesi että jos voisit liittyä metsästyseuraan, niin ei tarvi selittää millä mailla metsästää. Ja myöntävätpähän hankintaluvan varmasti.
Kyllä mä muutenkin luulen että saat sen helposti. Niin ja tosta että missä säilytät asetta niin kyllä saat varmaan omassa talossasi/kämpässäsi säilyttää mutten varma ole. Mikset saisi? Jos et niin laita lupahakemukseen että säilytät äitisi luona! SEn ainakin saa tehdä, kuhan äitisi asuu ympärivuotisesti sielä.sori luin väärin ku luulin et asut yksin mut siis äitis luona. Onhan sulla 100% mahollisuudet mikäli sulla ei ole väkivalta rikoksia kertynyt rekisteriin. Niin ja siis jos sulle myönnetään hankintalupa niin tottakai sä sit saat myös aseen näyttämisen jälkeen hallussapitoluvankin ei ne sitä "hylkää" kun näytät sitä poliisilla MIKÄLI se on kaliiberiltaan se mitä aioit hommatakin ja toimintatavaltaan. Ukkopekka on tosi hyvä vehe ja niin tunnelmallinen. Tsemppiä! Metsästys on hieno harrastus ja tervetuloa joukkoomme, pidetään maineemme hienona! PS: Muista käyttäytyä hyvin ja ÄLÄKÄ hermostu jos ne pyytää sut jonkun poliisipampun juttusille ja jos ne sielä sanoski ettet saa lupaa. Ole asiallinen, ne ketut voi kokeillakin että ootko miten kiihtyvää sorttia! tällaista en ole kuullut kivääri luvan hankkineille tapahtuneen mutta olen joutunut tarkaan selittämään pistoolini luvat ja siinä olikin iso sotku!! MUT ONNISTU EI KANTSI HIILTYÄ!!
- varata aikaa
Se metsästyskortin suorittaminenkin vaatii aikaa. Ota selvää milloin lähialueellasi järjestetään tutkintoja. Ja meinaatko osallistua kurssille, vai painua vaan tutkintoon, ei meinaan välttämättä mene ensi kerralla läpi. Tutkinnosta saat toivottavasti erillisen todistuksen, meinaan itse riistanhoitomaksua sinun ei kannata maksaa kuin 1.8.2006 alkavalle metsästysvuodelle. No se maksaminen kai onnistuu jo kesäkuussa.
- vielä kaliberista
Kyllähän se poliisi saattaa naputtaa, että ukko-pekka on liian järeä lintukivääriksi. Mutta vetoa vaan siihen, että ei ole rahaa ostaa uudempaa ja hienompaa. Poliisi on sikäli ehkä oikeassa, entä jollain kevyellä lintuluodilla ei vanha sotaratsu ole läheskään yhtä tarkka, kuin jokin varsinainen lintuase. Mutta vetoa vaan, että hirvimetsälle pyrit, heti kun vaan saat luotua tuttavuuksia, että johonkin porukkaan pääset vierailemaan.
- Allo
Kiitoksia paljon!
- Allo
Katselin tuota hankkimislupaa, siinä on tämmöinen kohta: Aikaisempi ampuharrastus / metsästysharrastus.
Eikö metsästyskortti riittäkkään? No olen kyllä nytkin ollut mukana reissuilla periaatteessa..
Silti luin että metsästyskortti riistanhoitomaksu on riittävä todiste metsästysharrastuksesta, mutta mitä tuohon sitten sepittää?
Ja tuo Anotulla aseella tapahtuva metsästysharrastus: siihenkö laitan sen valtionmailla linnustus/ pienriista ja luultavimmin mahdollinen hirviporukoissa vierailu ja ehkä seuraan pääseminen.? (Kaveri on seurassa) Ja olen lukenut metsästyspalstoillakin haetaan hirviporukkoihin vierailijoita.
Aseen säilytystapa ja -paikka, missä
Lataamattomana lukollisessa kaapissa anojan kotona.
Kelpaisiko?
Vai kannataako tuo käydä poliisilaitoksella tekemessä koko juttu ettei itse täytä tulostetulla?
Juu onhan siihen vielä aikaa kun metsästyskortin suorittaa, mutta pitähän sitä vielä tietää kannataako ryhtyä siihen, josta olen täältä saanutkin paljon tietoa. Kiitos- juttu on
Noniin eli kohtaan Aikaisempi metästysharrastus riittää se että vastaat "Ei ole". Näin minä ainakin aloitin. Mut voit toki ja kannattaakin laittaa, että olet ollut mukana metsästäjien kanssa lukuisilla metsästysreissuilla.
Laita että anotulla aseella ammutaan pienriistaa kuten kettu, metsäjänis ja rusakko. Lisäksi sillä ammutaan metsäkanalintuja, metsot teeret jne.ja hanhia. Paikaksi valtion maat ja jos sul on tuttujen maita joilla saisit käydä niin ilman muuta laita myös että sukulaisten mailla (ja jos omiakin on) Plussaa ja paljon olisi seuraan liittyminen, meilläpäin se ei maksa kuin 9e/vuosi jos vihtit tehä pikkusenkin riistanhoito töitä kuten sorsien ruokinta. Vaikket vihtiskään niin silti vain karvan alle 50e. Ja mulla on omia maita sen verran (sääntönä oli että haulikon kantama*haulikon kantama kokonen pläntti minimissään)että kun ne vuokrasin yhdistykselle niin mun ei tarvi maksaa senttiäkään jäsenmaksuja ja mulle on kaikki edut käytettävissä. Tääl on aika reilua, kannattaa sunkin ottaa oman alueesi metsästysjärjestöiden toiminnasta selvää.
Aseen säilytystapa ja -paikka, missä. Kelpaa että laitat juuri noin että ase säilytetään lukollisessa kaapissa liipasinkaarilukolla varustettuna (n.6e on muutes halpa kantsii hommata) ja lisäksi lukko irroitettuna joka säilytetään eri huoneessa. (jos viel voit senkin laittaa lukkolipastoon tms.niin laita et aseen lukkoki on viel lukkokaapis). Nämä riittää 100%varmasti säilytystapa ehoiksi sen voin taata!!
Se hankintaluvan käsittely maksaa 32e, mut sit ei tuu muita kuluja esim.poliisilaitoksella käyttäminen ja muovisen hallussapitolupakortin hakeminen ei sitten maksa mitään.
Voi kuulostaa monimutkaiselta metsästysharrastuksen aloittaminen, mutta sitä se ei ole loppujen lopuksi=)
Kyl ne kanslias lukasee sen hakemuksesi että onko siinä kaikki jutut ja jos se kansliatäti ei ala kyseleen mitään niin se jo on ylensä merkki siitä että sä täytät kaikki perusteet jotta saat aseen hankintaluvan! Ja sä täytät ne!! Kysy jos tulee kysyttävää. - aloittaa alusta
Usko nyt vaan, kyllä se metsästyskortti pitää riittää. Tosin käytäntö eri poliisipiireissä on erilainen, mutta valitustiekin on olemassa, jos muuten ei selviä. Mutta älä hermoile turhia tässä vaiheessa. Ensin se metsästäjätutkinto ja sitten hankintalupa-anomus sisään. Kyllä se poliisi kehtaa täällä pääkaupunkiseudulla ihan präntätyssä lomakkeessa tivata metsästys- ja ampumaseuran jäsenyyksiä, vaikka hyvin tietää, että perustuslaki on muisen lakien yläpuolella ja perustuslaissa taataan Suomen kansalaisille yhdistymisvapaus, joka tarkoittaa myös vapautta olla liittymättä mihinkään yhdistykseen.
- vähän..
aloittaa alusta kirjoitti:
Usko nyt vaan, kyllä se metsästyskortti pitää riittää. Tosin käytäntö eri poliisipiireissä on erilainen, mutta valitustiekin on olemassa, jos muuten ei selviä. Mutta älä hermoile turhia tässä vaiheessa. Ensin se metsästäjätutkinto ja sitten hankintalupa-anomus sisään. Kyllä se poliisi kehtaa täällä pääkaupunkiseudulla ihan präntätyssä lomakkeessa tivata metsästys- ja ampumaseuran jäsenyyksiä, vaikka hyvin tietää, että perustuslaki on muisen lakien yläpuolella ja perustuslaissa taataan Suomen kansalaisille yhdistymisvapaus, joka tarkoittaa myös vapautta olla liittymättä mihinkään yhdistykseen.
Yleensä siellä tiskin takana ollaan oikeassa.
Turha kyseenalaistaa mitään ensimetreillä.
Mulle on joskus kanslisti väittänyt kivenkovaan ettei ostolupaan merkityn nimistä firmaa voi olla olemassa. No niin. Pyysin soittamaan sinne. Ei tehnyt.
Kyselit muistaakseni 303 sopivuutta kanssa. Tämä englantilainen vanha sotakaliberi ja siihen sopivat pyssyt ovat melko harvinaisia näillä korkeuksilla. Jos oikeasti metsästys ja ampumakäyttöön ajattelit, niin älä sekoa sellaiseen koska patruunat maksaa ja niiden saatavuus on huonoa.
Vanha Suomalainen sotapyssy on hyvä. Oli se sitten mikä tahansa variaatio jossa on Suomalainen piippu.
Pystykorva oli tietysti huippu. Tähtäinten säädöt onnistuu ym.
Älä osta ensimmäistä mikä tulee vastaan.
Älä osta pilalle sporteroitua tai muuten outoa.
Niitä on tehty riittävästi, kaikille riittää kyllä.
Hinta on myyjän ja ostajan välinen, mutta muista ettei niistä ole pulaa, siis tinkaaminen kannattaa.
Tarkista varmistin. Muistan lukeneeni ainakin yhdestä kohtalokkaasta tapauksesta.
Joten viritä varmista ja kokeile tyhjällä aseella:
Kolauta tukkiin; lipeääkö?
Päästä varmistin pois; laukesiko? liipaisimeen koskematta? kolauta uudestaan pysyykö vire päällä?
Hyviä, jopa erinomaisia varikkokunnostettuja ja uusia vastaavia löytyy, kaikkia osia kirjaimellisesti löytyy.
Kaikki sepät osaa laittaa ja itsekin voit tuunata.
Se että sillä on ikää reilut kuuskyt vee ja konstruktiolla pyöreet sataviistoista ei merkkaa mitää, se toimii vielä kauan meidän jälkeemmekin. - hyvin sanottu
vähän.. kirjoitti:
Yleensä siellä tiskin takana ollaan oikeassa.
Turha kyseenalaistaa mitään ensimetreillä.
Mulle on joskus kanslisti väittänyt kivenkovaan ettei ostolupaan merkityn nimistä firmaa voi olla olemassa. No niin. Pyysin soittamaan sinne. Ei tehnyt.
Kyselit muistaakseni 303 sopivuutta kanssa. Tämä englantilainen vanha sotakaliberi ja siihen sopivat pyssyt ovat melko harvinaisia näillä korkeuksilla. Jos oikeasti metsästys ja ampumakäyttöön ajattelit, niin älä sekoa sellaiseen koska patruunat maksaa ja niiden saatavuus on huonoa.
Vanha Suomalainen sotapyssy on hyvä. Oli se sitten mikä tahansa variaatio jossa on Suomalainen piippu.
Pystykorva oli tietysti huippu. Tähtäinten säädöt onnistuu ym.
Älä osta ensimmäistä mikä tulee vastaan.
Älä osta pilalle sporteroitua tai muuten outoa.
Niitä on tehty riittävästi, kaikille riittää kyllä.
Hinta on myyjän ja ostajan välinen, mutta muista ettei niistä ole pulaa, siis tinkaaminen kannattaa.
Tarkista varmistin. Muistan lukeneeni ainakin yhdestä kohtalokkaasta tapauksesta.
Joten viritä varmista ja kokeile tyhjällä aseella:
Kolauta tukkiin; lipeääkö?
Päästä varmistin pois; laukesiko? liipaisimeen koskematta? kolauta uudestaan pysyykö vire päällä?
Hyviä, jopa erinomaisia varikkokunnostettuja ja uusia vastaavia löytyy, kaikkia osia kirjaimellisesti löytyy.
Kaikki sepät osaa laittaa ja itsekin voit tuunata.
Se että sillä on ikää reilut kuuskyt vee ja konstruktiolla pyöreet sataviistoista ei merkkaa mitää, se toimii vielä kauan meidän jälkeemmekin.Tiskin takan OLLAAN AINA OIKEASSA. Minä tässä menin niille naisille sanomaan, että aselain mukaan vaatimuksellenne ei ole perustetta. Niin vastaus oli, ei tässä kukaan kaikkia lakeja ehdi lukemaan, mutta näin se vaan on. No antoivat sitten ylikonstaapelin nimen ja numeron, että häneltä voi kysyä. Enpä viitsinyt kun tunnen ja tiedän mihen ennestään.
Kyllähän tässä lain osaa lukea muukin kansalainen kuin poliisi, ja valittamalla ja kantelemalla saa poliisivirkamiehen niskankin taipumaan, mutta kun ei enää viitsi ja jaksa.
- Allo
Juu, sitten katsoin noita patruunoita, ja 12g Hammerheadit pirun kallista lystiä. Eikö näissä linnustuksissa ja pienriistassa ole lait kuinka tehokkoita patruunoiden pitää olla?
Ja halvemmat Sako Range 8g eivät käy?
No jaa, eivätpä nuo muidenkaan aseiden patruunat sen halvempia näytä olevan.
Sen jälkeen tekeekö poliisi näitä tarkistuksia harrastuksesta 2 vuoden jälkeen luvans saannista, jolloin ilman seuraa on vaikea todistaa? Vai onko tämä vain Ampumaradoille.
No, eiköhän tässä kaikki mieltä painanut ole ollut. Metsästyskorttia sitten hankkimaan.
Kiitos.- vähän juu..
Ei net Hammerhedit kalliita ole, jos lasket hirvenlihalle kilohintaa.
Linnuille Sakon ranget käy kivasti ei ne ole kalliita, kannattaa katsoa muutamasta liikkeestä ja näitä voi tilatakin; tavara on taatusti samaa.
Jos pääset ensilaukaukset kokeilemaan teepaidalla siis kesällä ja Hammerhedeillä niin voit huomata miten riittoisia ne ovat.
Kasigrammaset ranget ei paljoa potki ja askissa on muistaakseni viiskyt.
Jotain halpispaukkujakin voi löytyä kannattaa kysellä.
Itse olen hankkinut Unkarilaisia, Venäläisiä ja Kiinalaisia sellaisia.
Kaikki ne käy ja paukahtaa, joillain osuu paremmin kuin toisilla.
Jenkeillä on sananlasku joka menee jotenkin niin jotta: On niitä joille on käynyt vahinko aseilla ja niitä jotka eivät puhu niistä.
Siis rauhallisuutta ja hyviä hetkiä mainion harrastuksen parissa.
- mack
eikös tuo ole pikkuisen iso ja painava ase kantaa mukana metsällä vai minkäs kokinen olet?
- painoa kannata kysyä
se on epäkohteliasta.
Kivääri on aina sopivan painoinen.
Jos on toista mieltä niin ei sitä kannata ostaa.
Monet Suomalaiset mies sukupolvet ovat koosta
ja voimistaan riippumatta jaksaneet kantaa. - mack
painoa kannata kysyä kirjoitti:
se on epäkohteliasta.
Kivääri on aina sopivan painoinen.
Jos on toista mieltä niin ei sitä kannata ostaa.
Monet Suomalaiset mies sukupolvet ovat koosta
ja voimistaan riippumatta jaksaneet kantaa.no jaksaahan sitä kantaa mut kauanko jaksaa pitää tähtäyksessä ennen kuin alkaa täristää on toinen juttu. olisihan noita parempiakin vaihtoehtoja tarjolla, mut nehän maksaa enemmän varmaan jotain 300€
- joskus metsästynyt
mack kirjoitti:
no jaksaahan sitä kantaa mut kauanko jaksaa pitää tähtäyksessä ennen kuin alkaa täristää on toinen juttu. olisihan noita parempiakin vaihtoehtoja tarjolla, mut nehän maksaa enemmän varmaan jotain 300€
Metsässä yleensä ottaa tukea jolloin paino ei haittaa vaan vakauttaa.
Jos hirveä tai vastaavaa ampuu niin tapahtuma on ohi ennen lihas väsymistä.
Metsästämisen jännitys kiusaa enemmän tähtäystä kuin paino.
Sitä saa mitä haluaa, rahaa joutuu latomaan enemmän tai vähemmän.
Käytettyjä löytyy kun viitsii hakea.
On muitakin arvoja kuin hinta tai ominaisuudet. Itse sen päättää minkä -painon- sille antaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742467Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512122Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41995Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56876