palionko maatalous työntekijä saa palkkaa?

palionko saa palkkaa?

elikäs olisi tarkoitus lähteä kyseiselle alalle opiskelemaan. niin kiinostais että riitäks alalla työt ja palionko noin niin kuin suunilen saa ja millaista muuten työ mahtaa olla? kiitos jos viitsitte vastata jotka ovat kyseisellä alalla töissä taikka on todellakin varmaa tietoa.

51

24406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maatalouslomittaja82

      Toimin maatalouslomittajana ja tällähetkellä (meidän alueella) on palkka n.1600e/kk lisät tietenkin päälle. noin 1700 jää käteen..
      Töitä varmaan piisaa, ainakin lomitusrintamalla.. Toisille tiloillekkin otetaan töihin, mutta palkkaus on huonompi (ainakin muutamilla tutuillani).

      Lomittajan työ on pääsääntöisesti sitä karjanhoitotyötä, lypsy, ruokinta, niin ja onhan nuita sikaloita, kanaloita ja lampoloita.. jonkin verran saa konehommia tietenkin. Töissä siis ollan kaksi kertaa päivässä.. En väitä että työ olisi helppoa.. siihen vaikuttaa niin monet asiat.. jokainen tila on erilainen, jokainen isäntä ja emäntä on erilaisia.. Koska työskentely tapahtuu toisten ihmisten kotona, joutuu monesti ristiin menneiden ihmissuhteiden keskelle. Täytyy osata suhtautua niin iloon kuin suruunkin.. Sosiaalisia kykyjä tarvitaan.

      Itse nautin työstäni suunnattomasti!! saan omaa vapautta työskennellä ja työ on haasteellista.. Jokainen päivä on erilainen.

      toivottavasti tässä oli jotain tarvittavaa tietoa, jos tahdot tietää enemmän, niin kysy ihmeessä :)
      toivottavasti ala vielä kiinnostaa.. maataloustyön tekijöitä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa!

      • joskus tulevaisuudessa.

        kiitos kovasti, tässä oli kaikki tieto mitä tarvihin ja tämän jälkeen kiinostaa viellä enemän kyseinen ala.


      • maatalouslomittaja.
        joskus tulevaisuudessa. kirjoitti:

        kiitos kovasti, tässä oli kaikki tieto mitä tarvihin ja tämän jälkeen kiinostaa viellä enemän kyseinen ala.

        Oppisopimus olisi yksi vaihtoehto opiskella alaa. Voisin väittää, että siinä saa todellisemman kuvan asioista, kuin suurella ja hienolla koulutilalla.. Siinä näkee erilaisia tapoja työskennellä, eikä saa vain sitä yhden tilan näkökantaa asiaan..
        itse olen opetellut kaiken itse, tilallisten avustuksella ja päivääkään en vaihtaisi pois! myöhemmässä vaiheessa kävin vasta suorittamassa karjatalouden perustutkinnon..
        Hyvää jatkoa ja onnea opinnoille.. ja kaikkein tärkeintä.. TERVETULOA MAATALOUSALALLE!!


      • Sivusta seuraaja
        maatalouslomittaja. kirjoitti:

        Oppisopimus olisi yksi vaihtoehto opiskella alaa. Voisin väittää, että siinä saa todellisemman kuvan asioista, kuin suurella ja hienolla koulutilalla.. Siinä näkee erilaisia tapoja työskennellä, eikä saa vain sitä yhden tilan näkökantaa asiaan..
        itse olen opetellut kaiken itse, tilallisten avustuksella ja päivääkään en vaihtaisi pois! myöhemmässä vaiheessa kävin vasta suorittamassa karjatalouden perustutkinnon..
        Hyvää jatkoa ja onnea opinnoille.. ja kaikkein tärkeintä.. TERVETULOA MAATALOUSALALLE!!

        Kyl maatalouslomittajille on hävyttömän pieni palkka ja tosi vastuullinen työ. Kuka hullu sille alalle haluaa noin pienellä palkalla? EI KUULE TULO KUULOONKAAN.


      • maatalouslomittaja82
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Kyl maatalouslomittajille on hävyttömän pieni palkka ja tosi vastuullinen työ. Kuka hullu sille alalle haluaa noin pienellä palkalla? EI KUULE TULO KUULOONKAAN.

        Maatalouslomittajaksi voi tahtoa vaikka tällaiset hullut, jotka nauttivat työstään... eikai tätä kukaan rahan takia tee, vaan harrastuspohjalta! niin ja rakkaudesta eläimiin -tietenkin!
        tekeekö ihmiset lapsia lapsilisien takia??


      • Sivusta seuraaja
        maatalouslomittaja82 kirjoitti:

        Maatalouslomittajaksi voi tahtoa vaikka tällaiset hullut, jotka nauttivat työstään... eikai tätä kukaan rahan takia tee, vaan harrastuspohjalta! niin ja rakkaudesta eläimiin -tietenkin!
        tekeekö ihmiset lapsia lapsilisien takia??

        Voi mikä tyyppi. Milläs elät? -Pyhällä hengelläkö?
        Työtä tehdään jotta saamme elantomme. Kunhan et olisi joku demariketkulainen joka noin sanoo.


      • maatalouslomittaja.
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Voi mikä tyyppi. Milläs elät? -Pyhällä hengelläkö?
        Työtä tehdään jotta saamme elantomme. Kunhan et olisi joku demariketkulainen joka noin sanoo.

        Itse asiassa Pyhällä Hengellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
        Tällähetkellä palkka on mielestäni riittävä ja vuosiansiot nousee yli sen mitä tehdastyöläinen saa.. Paljonhan varmasti olisi parannettavaa palkan suhteen, mutta minä olen tyytyväinen... enkä kyllä lähtisi "hanttihommiin" paremmallakaan palkalla.. Tällä rahalla saan kaiken tarvittavan ja muuhunkin jää mukavasti rahaa.. ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!
        TYÖN PITÄÄ OLLA MIELUISTA!! ja jos työ on mieluista se ei enää ole työtä vaan harrastus... voin siis hyvällä omalla tunnolla aamuisin katsoa peiliin ja sanoa, että rakastan työtäni! voitko sinä sanoa samaa??


      • lommari
        maatalouslomittaja. kirjoitti:

        Itse asiassa Pyhällä Hengellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
        Tällähetkellä palkka on mielestäni riittävä ja vuosiansiot nousee yli sen mitä tehdastyöläinen saa.. Paljonhan varmasti olisi parannettavaa palkan suhteen, mutta minä olen tyytyväinen... enkä kyllä lähtisi "hanttihommiin" paremmallakaan palkalla.. Tällä rahalla saan kaiken tarvittavan ja muuhunkin jää mukavasti rahaa.. ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!
        TYÖN PITÄÄ OLLA MIELUISTA!! ja jos työ on mieluista se ei enää ole työtä vaan harrastus... voin siis hyvällä omalla tunnolla aamuisin katsoa peiliin ja sanoa, että rakastan työtäni! voitko sinä sanoa samaa??

        Palkka olisi kohtalainen jos ei käytettäisi erilliskorvauksia se tiputtaa palkaa jonkin verran.Työ on silloin siedetävää jos työnjohto on asiallinen ja osaa hommansa,muuten se osaa olla yhtä helvettiä.Ainakin meidän yksikössä on ruvettu säästämään kunolla ja se näkyy tilissä,että kannataa katsoa minkälaiseen yksikköön menee töihin.Lomittajissa on nykyisin paljon vajaata päivää tekeviä.


      • lomittaja
        lommari kirjoitti:

        Palkka olisi kohtalainen jos ei käytettäisi erilliskorvauksia se tiputtaa palkaa jonkin verran.Työ on silloin siedetävää jos työnjohto on asiallinen ja osaa hommansa,muuten se osaa olla yhtä helvettiä.Ainakin meidän yksikössä on ruvettu säästämään kunolla ja se näkyy tilissä,että kannataa katsoa minkälaiseen yksikköön menee töihin.Lomittajissa on nykyisin paljon vajaata päivää tekeviä.

        20 vuotta alalla olleena täytyy sanoa ettei tervettä paikkaa ole.Olen 40v.selkä ja polvet sökönä,samoin hermot.Harkitkaa parikymppiset tarkkaan mihin lähdette.Leipä tulee helpommalla tehdashommista.


      • keikoilla..
        lomittaja kirjoitti:

        20 vuotta alalla olleena täytyy sanoa ettei tervettä paikkaa ole.Olen 40v.selkä ja polvet sökönä,samoin hermot.Harkitkaa parikymppiset tarkkaan mihin lähdette.Leipä tulee helpommalla tehdashommista.

        Itse olen 26-vuotias, ja tehnyt lomitus-keikkoja aina kun ehdin varsinaiselta työltäni, eli käytännössä viikonloppuja ja kun itselläni on lomaa.. Lomittajista tosiaan tuntuu olevan huutava pula, eikä minullakaan koulutusta ammattiin ole, vaan "eksyin"
        lomittajaksi vähän vahingossa. Ensimmäinen lomitus"keikka" oli vuoden pesti hevostilalla emännän ollessa äitiyslomalla. Satuin sitten avaamaan suuni lomitustoimistossa ja kerroin lysyhommienkin onnistuvan, itse kun olen lypsykarjatilalta kotoisin.

        Töitähän olisi enemmän kuin ehtisi tehdä, ja mielelläni olen viikonloppu-ym. lyhyitä keikkoja tehnytkin.

        Minulla on vain vakituinen työpaikka joten viikot olen siinä kiinni, työaika 7-15.00.

        Vakituiseksi lomittajaksi minusta tuskin kuitenkaan olisi, lähinnä työaikojen (aamu- ja iltakäynnit) vuoksi. Työ itsessään olisi kyllä mieluista näin eläinrakkaalle ihmiselle.


      • sama....
        lomittaja kirjoitti:

        20 vuotta alalla olleena täytyy sanoa ettei tervettä paikkaa ole.Olen 40v.selkä ja polvet sökönä,samoin hermot.Harkitkaa parikymppiset tarkkaan mihin lähdette.Leipä tulee helpommalla tehdashommista.

        Minulle (kouluttamaton) maksetaan vähän vajaa 9€ tunnilta. Työn raskauteen nähden voisi toki olla enemmänkin.


      • sama.... kirjoitti:

        Minulle (kouluttamaton) maksetaan vähän vajaa 9€ tunnilta. Työn raskauteen nähden voisi toki olla enemmänkin.

        Itse olen välillä ollut tehtaissa töissä ja sitten välillä tuntipalkkaisena lomittajana. Itse olen todennut että kyllä tehdastyö on rankenpaa kuin lomittajan homma. Palkka kyllä on parempi lomittajana ollessa. Siitä sentään jää jotain säästöönkin toista kuin tehdastyöstä. Lomittajan hommassa on kyllä se että siinä ei ehdi kauheasti tuhlaamaan, kun on töissä 2 kertaa päivässä. Hyvä vaan on osata tehdä monenlaisia töitä, niin ei tartte välttämässtä samaa työtä tehdä eläke ikään asti. Sen kun muistaa huolehtia itsestään jos lomitushommia tekee. Käy hierojalla säännöllisesti, niin jaksaa paremmin. Kyllä omaan hyvinvointiin kannattaa sijoittaa.


      • tintti sintti

        oon itse myös lomittaja oulunläänissä palkka on sama kuin siivoojilla. työmatka on 100 km edestakaisin onko järkeä kun emme saa matka korvauksen kerran päivässä tiliin toinen puoli vuodeksi verottajalle,,,siksi ei moni lähe tähän työhön kun tilistä menee polttoaine kuluihin iso summa ja ei ole täyslomittaja vaan määräaikainen. pidän itse työstäni suuret haasteet ja monenlaisia tiloja väsyneitä...
        siksi metsä-ja maataloudesta suomi on lähtenyt nousuun.. kiitos siintä maatouden työtä tekeville..


      • Merttu kirjoitti:

        Itse olen välillä ollut tehtaissa töissä ja sitten välillä tuntipalkkaisena lomittajana. Itse olen todennut että kyllä tehdastyö on rankenpaa kuin lomittajan homma. Palkka kyllä on parempi lomittajana ollessa. Siitä sentään jää jotain säästöönkin toista kuin tehdastyöstä. Lomittajan hommassa on kyllä se että siinä ei ehdi kauheasti tuhlaamaan, kun on töissä 2 kertaa päivässä. Hyvä vaan on osata tehdä monenlaisia töitä, niin ei tartte välttämässtä samaa työtä tehdä eläke ikään asti. Sen kun muistaa huolehtia itsestään jos lomitushommia tekee. Käy hierojalla säännöllisesti, niin jaksaa paremmin. Kyllä omaan hyvinvointiin kannattaa sijoittaa.

        Kokemusta maatalouslomittajan työtäkin on, palkka kohtuullinen ja kunhan saisivat kilometri korvauksetkin kohilleen.
        Enimillään tullut 360kmpäivä jos kotona päivällä kävi. Kaks osanen työ aika aihettaa ettei juuri vapaa aikaa jää.
        Oltu tehtaasakin töissä.
        Nyt metsurina metsänhototöissä ja viihtynyt hyvin keväästä asti ja olikin seitsemän vuoden tauko metsurin hommista.


      • lomittajaksiko
        sama.... kirjoitti:

        Minulle (kouluttamaton) maksetaan vähän vajaa 9€ tunnilta. Työn raskauteen nähden voisi toki olla enemmänkin.

        omakohtaisia kokemuksia minulla ei, ainakaan vielä, ole lomittajan hommista. mutta jos käteen jää kuussa n. 1700€, kuten eräs tässä kertoi, niin ei se mielestäni mitenkään vähän ole. vastaa tehtaiden palkkoja hyvinkin, ei tosin viisvuorolaisten, mutta muuten ja työ on taatusti mielenkiintoisempaa.


      • lomittaja
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Voi mikä tyyppi. Milläs elät? -Pyhällä hengelläkö?
        Työtä tehdään jotta saamme elantomme. Kunhan et olisi joku demariketkulainen joka noin sanoo.

        kyllä lomittajan palkka on perseestä 8 vuotta lomittajana ja mitta ihan täysi.tässä ammatissa ei saa muutakuin itsensä ja auton rikki! eiköhän se mieli muutu ku joka viikonloppu töitä ja esim. 15 vkr töitä 2vapaata ja 15 vkr töitä.normaali duunari 5 töitä 2 vapaata.sitte jos tunnit ei tuu täyteen ensin lähtee la,su lisät pois ja jos se ei riitä niin sitte ruetaan ottaan vapaa päiviä pois.ku isännät tietää milloin lomittaja tulee niin sille sitte kerätään kaikki paska hommat joita itse eivät kehtaa tehdä! että kannattaa alottaa lomitushommat heti peruskoulun loppuessa!


      • tissinkoittaja
        tintti sintti kirjoitti:

        oon itse myös lomittaja oulunläänissä palkka on sama kuin siivoojilla. työmatka on 100 km edestakaisin onko järkeä kun emme saa matka korvauksen kerran päivässä tiliin toinen puoli vuodeksi verottajalle,,,siksi ei moni lähe tähän työhön kun tilistä menee polttoaine kuluihin iso summa ja ei ole täyslomittaja vaan määräaikainen. pidän itse työstäni suuret haasteet ja monenlaisia tiloja väsyneitä...
        siksi metsä-ja maataloudesta suomi on lähtenyt nousuun.. kiitos siintä maatouden työtä tekeville..

        Ihan hyvää hommaa tänään oli tili päivä ja palkkaa tuli 2408 euroa siit matkakorvauksia noin 500 ja palkkaa noin 1900 euroa.Vetää hyvin vertoja tehtaitten vähän päälle tonnille kuussa käteen...


      • ear
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Kyl maatalouslomittajille on hävyttömän pieni palkka ja tosi vastuullinen työ. Kuka hullu sille alalle haluaa noin pienellä palkalla? EI KUULE TULO KUULOONKAAN.

        Olen ollut 18v.lomittajana.Sitä ennen emäntänä.Vielä terve 58v.
        Jos n.2000e puhtaana on huono palkka kenenkin mielestä..Siihen reilun 7 viikon loma vuodessa.
        Onhan niitä töitä, kuka mitäkin haluaa tehdä.Lomittajan työ on kovin alas arvostettua .Suotta.


      • ex-nokialainen
        tissinkoittaja kirjoitti:

        Ihan hyvää hommaa tänään oli tili päivä ja palkkaa tuli 2408 euroa siit matkakorvauksia noin 500 ja palkkaa noin 1900 euroa.Vetää hyvin vertoja tehtaitten vähän päälle tonnille kuussa käteen...

        Siis mä sain nokialla (olin 15v.) palkkaa KÄTEEN vaivaset 1200-1400 € kk..ja siinä oli kaikki yö- ja iltavuoro(viisvuoro) lisät.. Ja olin puhelinkorjaajana.. joten ei tuo palkka mun mielestä yhtään huono oo.. siis lomittajalla..päin vastoin, jos paria tonttua käteen jää.. hitto..mäkin haluan tissinkoittajaksi vaikka nainen olenkin =)


      • Tietoa
        ex-nokialainen kirjoitti:

        Siis mä sain nokialla (olin 15v.) palkkaa KÄTEEN vaivaset 1200-1400 € kk..ja siinä oli kaikki yö- ja iltavuoro(viisvuoro) lisät.. Ja olin puhelinkorjaajana.. joten ei tuo palkka mun mielestä yhtään huono oo.. siis lomittajalla..päin vastoin, jos paria tonttua käteen jää.. hitto..mäkin haluan tissinkoittajaksi vaikka nainen olenkin =)

        Paska palkka ja piste! Kyllä ne tietää jotka lomittajia ovat. Itse asun sellaisessa talossa joka maksoi 24000€ ja muuta lainaa ei juuri ole, vaikka kuin nuukasti elän ja käyn metsällä että saisi perunoiden sekaan muutakin kuin voita niin silti ei tällä palkalla toimeen tulla. Moni kolleegani tekeekin töitä lomitus homman ohella että saavat perheelleen ruokaa. Itse joka kuukautinen sossun asiakas töistä huolimatta että se siitä hyvästä palkasta!


      • lukenut
        maatalouslomittaja. kirjoitti:

        Oppisopimus olisi yksi vaihtoehto opiskella alaa. Voisin väittää, että siinä saa todellisemman kuvan asioista, kuin suurella ja hienolla koulutilalla.. Siinä näkee erilaisia tapoja työskennellä, eikä saa vain sitä yhden tilan näkökantaa asiaan..
        itse olen opetellut kaiken itse, tilallisten avustuksella ja päivääkään en vaihtaisi pois! myöhemmässä vaiheessa kävin vasta suorittamassa karjatalouden perustutkinnon..
        Hyvää jatkoa ja onnea opinnoille.. ja kaikkein tärkeintä.. TERVETULOA MAATALOUSALALLE!!

        mä luin oppisopimuksella lomittajaksi nyt ihan vasta ja jätin sen yhtä näyttöä vaille valmiiksi. EI Kiinnostanut enään tehdä töitä paska palkalla.. Se on niin paikka kunnasta kiinni noi palkat.. mulla itsellä oli 1249€ palkka miinus verot.. ja tolla olis pitänyt elättää kaks lasta ja maksaa lainat. Niin ja ajatella et kuukaus pitäis taas töissä päästä käymään. Matkat ei täällä päin ole kovin lyhyet.. parhaillaan sai päivässä ajaa yli 200km kun on kahden paikkakunnan piiri.. niin ja ihan sama vaikka kuukaidessa teit ylitöitä ja sunnuntaita jne mistä lisät saa niin nekin tuli aina kaks kuukautta myöhässä.. muutama tuttu luki yhtä aikaa viereiseltä paikka kunnalta (ei meidän piirin) niin niillä oli palkat yli 1600€. erot saattaa olla suuret jo raja naapurin kanssa..


      • leenana
        Tietoa kirjoitti:

        Paska palkka ja piste! Kyllä ne tietää jotka lomittajia ovat. Itse asun sellaisessa talossa joka maksoi 24000€ ja muuta lainaa ei juuri ole, vaikka kuin nuukasti elän ja käyn metsällä että saisi perunoiden sekaan muutakin kuin voita niin silti ei tällä palkalla toimeen tulla. Moni kolleegani tekeekin töitä lomitus homman ohella että saavat perheelleen ruokaa. Itse joka kuukautinen sossun asiakas töistä huolimatta että se siitä hyvästä palkasta!

        Aivan.Ei mitään mahdollisuutta maksaa velkoja palkasta.Palkka menee bensaan ja ruokaan.Olen miettinyt että ottaisi jonkin lisähomman esim.siivousta niin voisi ajatella ostaa asuntoa.


      • Maria K
        lukenut kirjoitti:

        mä luin oppisopimuksella lomittajaksi nyt ihan vasta ja jätin sen yhtä näyttöä vaille valmiiksi. EI Kiinnostanut enään tehdä töitä paska palkalla.. Se on niin paikka kunnasta kiinni noi palkat.. mulla itsellä oli 1249€ palkka miinus verot.. ja tolla olis pitänyt elättää kaks lasta ja maksaa lainat. Niin ja ajatella et kuukaus pitäis taas töissä päästä käymään. Matkat ei täällä päin ole kovin lyhyet.. parhaillaan sai päivässä ajaa yli 200km kun on kahden paikkakunnan piiri.. niin ja ihan sama vaikka kuukaidessa teit ylitöitä ja sunnuntaita jne mistä lisät saa niin nekin tuli aina kaks kuukautta myöhässä.. muutama tuttu luki yhtä aikaa viereiseltä paikka kunnalta (ei meidän piirin) niin niillä oli palkat yli 1600€. erot saattaa olla suuret jo raja naapurin kanssa..

        Moikka!

        Asustelen Pirkanmaan seudulla ja kyselisin teiltä, että minkälaiset mahdollisuudet olisi opiskella lomittajaksi oppisopimuksella. Olen ylioppilas sekä opiskellut vuoden verran agrologiksi.

        Haluaisin siis vaan lomittajan pätevyyden, en maaseutuyrittäjän pätevyyttä. Minulla on myös aiempaa kokemusta karjanhoidosta, koska olen maatilalta kotoisin.

        Eli kuinka kauan kestää, koska voi aloittaa yms..


      • kiinnostaa maatalouslomitta...

        Ihan sattumalta näin viestin ja ajattelin kysyä muutamaa asiaa, alaan koskien. Pidän eläimistä erittäin paljon ja sosiaalisia taitojakin löytyy. Olen vielä aika nuori ja tulevaisuuden haaveet muuttuvat vielä varmasti moneen kertaan, mutta missä maatalouslomittajan alaa voi opiskella? entä jos olet työssä jollain tilalla, niin yövytkö myös siellä?ja pitääkö maatalouslomittajan työssä reissata paljonkin? Kokemushan olisi aina hyödyllistä joka alalla, mutta minulla on vain kokemusta naapurin lehmien silittelystä ja olen joskus hoitanut naapurini hevosta. Olenko ihan avuton hakemaan joskus siis tälle alalle?


      • emäntä vain?
        ear kirjoitti:

        Olen ollut 18v.lomittajana.Sitä ennen emäntänä.Vielä terve 58v.
        Jos n.2000e puhtaana on huono palkka kenenkin mielestä..Siihen reilun 7 viikon loma vuodessa.
        Onhan niitä töitä, kuka mitäkin haluaa tehdä.Lomittajan työ on kovin alas arvostettua .Suotta.

        koulutusta?


      • Muolaine
        maatalouslomittaja. kirjoitti:

        Itse asiassa Pyhällä Hengellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
        Tällähetkellä palkka on mielestäni riittävä ja vuosiansiot nousee yli sen mitä tehdastyöläinen saa.. Paljonhan varmasti olisi parannettavaa palkan suhteen, mutta minä olen tyytyväinen... enkä kyllä lähtisi "hanttihommiin" paremmallakaan palkalla.. Tällä rahalla saan kaiken tarvittavan ja muuhunkin jää mukavasti rahaa.. ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!
        TYÖN PITÄÄ OLLA MIELUISTA!! ja jos työ on mieluista se ei enää ole työtä vaan harrastus... voin siis hyvällä omalla tunnolla aamuisin katsoa peiliin ja sanoa, että rakastan työtäni! voitko sinä sanoa samaa??

        Se on kyllä aivan totta työn PITÄÄ olla mieluista eihän sitä nyt hullukaan tee töitä jos ei siitä vältä.


    • nuori lomittaja

      Minun peruspalkkani on n.1370€/kk ja kun jouduin olemaan pari viikkoa sairaslomalla tilini jäi alle tuhanteen euroon. Olen vakituinen kuukausipalkkainen lomittaja, mutta tekee tiukkaa elättää tällä summalla kaksi lasta ja mies. Töitä on kyllä niin paljon kuin jaksaa vain tehdä.

      Meidän seudulla on lisäksi ongelmana se, että toimistoajan ulkopuolella EI VOI JÄÄDÄ SAIRASLOMALLE jollei tilanväki itse ole kykeneviä palaamaan töihin! Toimiston väellä on salaiset puhelinnumerot ja jos soitat itse toiselle lomittajalle hänen turvanaan ei ole mitään vakuutusta jos jotain sattuu koneille, eläimille tai hänelle itselleen! Kyseessä on silloin aika hätä jos tilan väki on matkoilla tai sairaslomalla itsekin. Ainoa varakeino, mikä meille 70:lle lomittajalle on sanottu on ottaa yhteyttä tilan väkeen tai 112:een! Eli ole valmis menemään pikkukuumeessa tai ripulitaudissa töihin! MITEN MUUALLA?

      • Raneee

        Palkat on oikeesti maatalousalalla ihan haitarista. Jos ottaa harrastuksena ni voin sanoo että muutaki voi tehdä et saa ittensä kipeeks. Mut jos ei muuta töitä löydy ni onhan tää parempi ku ei mitää. kait..


      • t lomittaja
        Raneee kirjoitti:

        Palkat on oikeesti maatalousalalla ihan haitarista. Jos ottaa harrastuksena ni voin sanoo että muutaki voi tehdä et saa ittensä kipeeks. Mut jos ei muuta töitä löydy ni onhan tää parempi ku ei mitää. kait..

        itellä lomituksesta jää noin 2000 käteen mutta vielä paremmin kun alkaa omalla nimellä lomitus kyllä lomittajan palkalla hyvin toimeen tulee


      • Toinen lomittaja82.
        t lomittaja kirjoitti:

        itellä lomituksesta jää noin 2000 käteen mutta vielä paremmin kun alkaa omalla nimellä lomitus kyllä lomittajan palkalla hyvin toimeen tulee

        miinus verot, plus viikonloppulisät ja km-korvaukset jää käteen. Enemmän sais ehkä jos olis halua tehdä enemmän, kyllä paskemmille hommille tällä alalla varmaan tekijöistä aina pulaa on.

        No, kyllähän sillä elää jos osaa elää järkevästi. Eihän se palkan suuruus yksin tosiaan ratkaise läheskään kokonaan onko palkka hyvä vai huono. Riippuu siitäkin millaiseen elämään on tyytyväinen ja kuinka rahaa osaa muuten käyttää. Ei tää musta kyllä miltään hyvältä palkalta tunnu, mutta ehkä joku huonommallakin palkalla toimeen tulee.


      • emäntä..
        Toinen lomittaja82. kirjoitti:

        miinus verot, plus viikonloppulisät ja km-korvaukset jää käteen. Enemmän sais ehkä jos olis halua tehdä enemmän, kyllä paskemmille hommille tällä alalla varmaan tekijöistä aina pulaa on.

        No, kyllähän sillä elää jos osaa elää järkevästi. Eihän se palkan suuruus yksin tosiaan ratkaise läheskään kokonaan onko palkka hyvä vai huono. Riippuu siitäkin millaiseen elämään on tyytyväinen ja kuinka rahaa osaa muuten käyttää. Ei tää musta kyllä miltään hyvältä palkalta tunnu, mutta ehkä joku huonommallakin palkalla toimeen tulee.

        Mieheni lomittajana ikänsä...tilalta kotoisin...Palkkaa jää n.1700-2100 e/kk verojen jälkeen!Suosittelen lämmöllä maatalouslomittajan työtä,olen itsekkin sitä tehnyt!!Rakkaudesta eläimiin ! Miehelläni ei ole koulutusta..monen kymmenen vuoden kokemus ja kursittaa koko ajan itseään!! :D Pidä mieli ja sydän avoinna,niin varmasti tykkäät tehdä tätä työtä..mikä on hienompaa kuin kesä aamuna mennä laitumelle..linnut laulaa,aurinko nousee ja kappas vasikka syntynyt laaitumelle :) Onhan tässä työssä miinuksensa,mutta eikö joka työssö ole!Se on vaan omista asenteista kiinni!


      • 86
        emäntä.. kirjoitti:

        Mieheni lomittajana ikänsä...tilalta kotoisin...Palkkaa jää n.1700-2100 e/kk verojen jälkeen!Suosittelen lämmöllä maatalouslomittajan työtä,olen itsekkin sitä tehnyt!!Rakkaudesta eläimiin ! Miehelläni ei ole koulutusta..monen kymmenen vuoden kokemus ja kursittaa koko ajan itseään!! :D Pidä mieli ja sydän avoinna,niin varmasti tykkäät tehdä tätä työtä..mikä on hienompaa kuin kesä aamuna mennä laitumelle..linnut laulaa,aurinko nousee ja kappas vasikka syntynyt laaitumelle :) Onhan tässä työssä miinuksensa,mutta eikö joka työssö ole!Se on vaan omista asenteista kiinni!

        Palkka on aivan hanurista. Lomittaja voi ottaa huomioon että matkat on = työ-aikaa,josta pitäs saada myös palkka,koska lomittaja joutuu istumaan autossa mikä on raskasta ainakin sen 2 h pv. Työ on sekä fyysisesti että henkisesti todella raskasta ja VASTUULLISTA. Itse olen lomittanut 5 vuotta ja käteen jää n. 1700. Eli pyöreesti 1400 kk kun vähentää matkat. On diesel auto. Tuolla palkalla ei juhlita kun laskut ja muut maksetaan huomioiden työnmäärän. Tarkoitus on vaihtaa alaa. Ei pysy ehjänä tässä työssä ja muutenkin ihan peestä,sitten vois harkita kun palkka olis kohillaan eli vähintään 3000 e.


      • tuo
        t lomittaja kirjoitti:

        itellä lomituksesta jää noin 2000 käteen mutta vielä paremmin kun alkaa omalla nimellä lomitus kyllä lomittajan palkalla hyvin toimeen tulee

        reilu 2000e/kk on aika surkea palkka... Kun vois tienata enemmänkin...


      • teuvorusina

        Olen ollut lomittaja 2,5 vuotta. Ensimmäiset 2 vuotta oppisopimuksella ja tammikuussa 2010 vakinaistettiin. Oppisopimus aikana palkka huiteli 1300-1500e tiennoilla. Nyt se on 1800-2000 välillä. Siis se mitä käteen jää verojen jälkeen. Itteeni kyrpii eniten nämä hirmupitkät työputket. Joku raja pitäs olla näissä. Korkeitaan viikon vois tehhä töitä putkeen. Onpa hyvä herätä 10-12 päivää putkeen aamu neljältä. Illalla oltava jo hyvissä ajoin nukkumassa. Joskus tuntuu että onko tämä oikeeta elämää. Ittelläni meinas viime kevät-talvesta pettää hermot juuri tämän takia. Ajattelin että pitäskö hakkee jo sairaslomaa. Mutta sisulla tuli veettyä eteen päin. Tiiä tuota kuinka pitkään tätä hommaa jaksaa sitten tehhä.


      • j9f+0
        teuvorusina kirjoitti:

        Olen ollut lomittaja 2,5 vuotta. Ensimmäiset 2 vuotta oppisopimuksella ja tammikuussa 2010 vakinaistettiin. Oppisopimus aikana palkka huiteli 1300-1500e tiennoilla. Nyt se on 1800-2000 välillä. Siis se mitä käteen jää verojen jälkeen. Itteeni kyrpii eniten nämä hirmupitkät työputket. Joku raja pitäs olla näissä. Korkeitaan viikon vois tehhä töitä putkeen. Onpa hyvä herätä 10-12 päivää putkeen aamu neljältä. Illalla oltava jo hyvissä ajoin nukkumassa. Joskus tuntuu että onko tämä oikeeta elämää. Ittelläni meinas viime kevät-talvesta pettää hermot juuri tämän takia. Ajattelin että pitäskö hakkee jo sairaslomaa. Mutta sisulla tuli veettyä eteen päin. Tiiä tuota kuinka pitkään tätä hommaa jaksaa sitten tehhä.

        bruttopalkoista yleensä puhutaan kun pidätykset erit. eikä miät jää kätee


      • teuvorusina
        j9f+0 kirjoitti:

        bruttopalkoista yleensä puhutaan kun pidätykset erit. eikä miät jää kätee

        Onko sinulla kaikki muumit talossa?


    • 12 alalla

      Kannattaa lähteä muihin töihin, jos mahdollista . Terveys menee ja palkka TOSI huono , keskipalkkojen alapuolella . Palkat nousevat silloin , kun vaikea työvoimapula ja silloinkin vähän.
      Jatkuvaa töihin lähtemistä , siemennyksiä , eläinlääkäri ja ilta tarkastuksia jen.
      Työehtosopimukset tosi vaikeita tulkita . Pitkiä työputkia, elämässä ei ole enään muuta , kuin työ ,et pysty harrastamaan mitään ,kun ei ole mitään säännöllisyyttä. Osaaikaisuus yleistä .
      Autolla saat ajella paljon, työmatkoihin n 2h/pv ei ole työaikaa eikä makseta kaikkia matkoja , verotuksessa saa osan.
      Olet monen ihmisen alainen ,olet orja .Työ on raskasta , yksitoikkoisia liikkeitä ja eläinten kanssa välillä vaarallista.
      Onhan hyviä puolia, että saat tehdä paljon töitä .

      • ex maatalouslomittaj

        Mahdollisia lisähaittoja ovat vittumaiset isännät ja ehkä joskus emännätkin.


      • tekopää
        ex maatalouslomittaj kirjoitti:

        Mahdollisia lisähaittoja ovat vittumaiset isännät ja ehkä joskus emännätkin.

        Kertokaahan nyt se bruttopalkkanne, ei siitä käteen jäävästä mitään tietoa kellekään kerry (sisältää x-määrän km-korvauksia ja kaikenmaailman lisiä). Itse olen opiskelija ja teen loma-aikoina maatalouslomittajan työtä. Palkkani on 9,70/tunti.


      • tuore lomittaja
        tekopää kirjoitti:

        Kertokaahan nyt se bruttopalkkanne, ei siitä käteen jäävästä mitään tietoa kellekään kerry (sisältää x-määrän km-korvauksia ja kaikenmaailman lisiä). Itse olen opiskelija ja teen loma-aikoina maatalouslomittajan työtä. Palkkani on 9,70/tunti.

        Joo mulla on se brutto palkka 9,97/tunti ennen olin metsäkonehommissa siellä palkka oli aika vastaava....tosin enemmän tuli kuukaudessa työ tunteja niin kk palkka oli parempi. Mutta oli sitten aikojakin että ei ollut hommia....tässä lomituksessa kyllä taas noita töitä riittää.

        No voisin sanoa sen verran että kun oli metsässä 10 tuntia itsestään koneenkopissa se vähän rupesi jurppimaan varsinkin kun on melko sosiaalinen luonne.....lomituksessa kuitenkin aina sää jonkun kanssa jutella oli siellä toinen lomittaja kaverina tai vaikka kahvipöydässä isäntäväen kanssa.

        No joo olenhan minä toki sitä mieltä että maa ja metsätaloudessa on rajusti ali palkkaus verrattuna muihin hommiin.....eikä näihin hommiin kyllä kuka tahansa voi ruveta ja kyllä sitä osaamista pitää olla.

        Kyllä se perus palkka pitäs kuukaudessa ainain se paritonnia olla niin vastais jotenkin työn vaativuutta....mutta eihän se palkka kyllä isännillä ja emännilläkään paras ole....


    • lomittaja2

      Niin, kertokaahan se KUUKAUSI- tai TUNTI-palkkanne. Ei niitä km-korvauksia voi palkaksi laskea.
      Mitä lisiä muuten saatte?????? (sunnuntaityöstä tietty, mutta saatteko jotain muutakin?).
      Mulla kk-palkka 1620 eur.

      • lommari

        bruttotulot 35 - 40 000e vuosi km-korvaukset...Paljon saa ylitöitä ja vkl tehdä siihen...


    • Lomittaja28

      Tienaan noin 1600e/brutto/kk. Työajat ovat joskus järjettömät, kuten myös matkat. Palkkaa ei saa autossa istutulta ajalta, vaikka siihen menisi 4-5 tuntia päivässä. Ajaminen on siis järjetöntä, vaikka km-korvaus (0,45e/km) kohtuullinen onkin.

      Paikat menevät alalla pitkän päälle paskaksi (varsinkin hanko/talikkohommat käy selän päälle) ja täytyy osata tulla toimeen emäntien ja isäntien kanssa.
      Työolosuhteet ovat joskus todella kurjat, mitään sosiaalitiloja tai edes wc:tä ei aina ole. Toisaalta joskus saattaa saada talon puolesta ruoan ja kahvit, mikä on hyvä asia.
      Työ on eläinten kanssa joskus vaarallistakin ja kaikenlaisia kolhuja ja mustelmia tulee.

      Hyvä puoli alalla on että siinä on haastetta eikä työ ole yksitoikkoista, myöskään työpäivän jälkeen ei tule tunnetta ettei olisi tehnyt mitään ja aina tuntuu että palkka on viimeistä senttiä myöten ansaittu.

      • Viuuska81

        Itse voin sanoa tekeväni työtä ihan "harrastuspohjalta", minulla on työpaikka ja vakiduuni, mutta silloin tällöin käyn tekemässä lisätienestiksi viikonloppuja ja lomalla ollessani vähän pitempiä jaksoja.
        On kyselty vakituiseksi lomittajaksikin, mutta en lähde, lähinnä työaikojen vuoksi. Perheellisenä lastenhoidon järjestäminen tuottaa liikaa päänvaivaa. Toisekseen tuntuu että lomitusjaksoilla työ vie lähes kaiken ajan päivästä, ensimmäisenä aamulla lähtö viimeistään viideltä töihin, 10-11 aikaan kotona ja kolmelta mennään taas. Raskasta 7-15.00 työaikaan tottuneelle, mutta eiköhän se ole asennekysymys. :)
        Joskus rassaa myös asennevammaiset maatalousyrittäjät, jotkut eivät vain tunnu haluavan pitää lomittajista. Useimmiten kuitenkin vain hyviä kokemuksia ja ompa tuolta saanut ystäviä ja vakiotilojakin, jotka haluavat vain minut töihin. :)
        Itsellä ei alan koulusta ole, mutta työkokemusta senkin edestä kun kasvoin maatilan tyttärenä ja lehmät osasin hoitaa itsenäisesti jo ala-asteella, taito ei unohdu mutta kehittyvien koneiden edessä joutuu tietotaitojaan jatkuvasti päivittämään.

        Onnea valitsemallesi alalle! :)


      • hermot menny
        Viuuska81 kirjoitti:

        Itse voin sanoa tekeväni työtä ihan "harrastuspohjalta", minulla on työpaikka ja vakiduuni, mutta silloin tällöin käyn tekemässä lisätienestiksi viikonloppuja ja lomalla ollessani vähän pitempiä jaksoja.
        On kyselty vakituiseksi lomittajaksikin, mutta en lähde, lähinnä työaikojen vuoksi. Perheellisenä lastenhoidon järjestäminen tuottaa liikaa päänvaivaa. Toisekseen tuntuu että lomitusjaksoilla työ vie lähes kaiken ajan päivästä, ensimmäisenä aamulla lähtö viimeistään viideltä töihin, 10-11 aikaan kotona ja kolmelta mennään taas. Raskasta 7-15.00 työaikaan tottuneelle, mutta eiköhän se ole asennekysymys. :)
        Joskus rassaa myös asennevammaiset maatalousyrittäjät, jotkut eivät vain tunnu haluavan pitää lomittajista. Useimmiten kuitenkin vain hyviä kokemuksia ja ompa tuolta saanut ystäviä ja vakiotilojakin, jotka haluavat vain minut töihin. :)
        Itsellä ei alan koulusta ole, mutta työkokemusta senkin edestä kun kasvoin maatilan tyttärenä ja lehmät osasin hoitaa itsenäisesti jo ala-asteella, taito ei unohdu mutta kehittyvien koneiden edessä joutuu tietotaitojaan jatkuvasti päivittämään.

        Onnea valitsemallesi alalle! :)

        Lomittaja ollu 6 vuotta,ihan ihmetellä saa jaksamista!!Tai no tehän tuota pitäny huililla kyllä välillä käydä.. on nämä hommat semmosia,että voispa kohta puoliin lopettaa koko lystin. Raskasta ajaa aamua iltaa oli keli mikä oli.Hirveät matkat. Ei jaksa mitään muuta tehä kun tätä työtä. Ei ole harrastuksia,kun ei jaksa. Täytyy vaan levätä että jaksaa suoriutua taas seuraavista työputkista!! Paikat hajoaa ajan kanssa selkä,kädet,polvet. Itsellä selkä reistaa jo,mutta hermot eniten. Vapaita on millon sattuu työ ei ole mitenkään säännöllistä. Pisin putki on mulla ollut 16 pv.Kokeilkaa ajaa aamua iltaa tuo,voin kertoa että painaa väsymys pitkän aikaa..vapailla kun ei ehi palautua 1-2 pv. ja taas sama ruljanssi. Ja autossa menee jo aikaa tosiaan se 2 h päivässa josta pitäs palkka saada!! Eli työpäivä vähintään se 10 tuntia! Päivällä sulle jää kotona lepo aikaa semmonen 5 tuntia ja taas mennään. Hullun hommaa,ei voi muuta sanoa! Käteen tulee semmonen 2 tuhatta euroa,joka on työhön nähtäen paska! Jos joku hullu haluaa tätä tehä niin semmoisen ohjeen voin kertoa että elkää antako itseä kusettaa nuilla 1200 palkoilla. Kyllähän se kunta halvimmalla yrittää,tai no johtajat ainakin,mutta kun lomittajista on ainainen pula kun kukaan ei halua tähän hommaan niin ei teidän tarvitse tätä huonoimmalla palkalla tehä!! Ite erehyin tekemään 3 vuotta tuolla alipalkalla,mutta onneksi älysin vaatia "parempaa" palkkaa. Kohta voiskin siirtyä päivärahalla ja miettiä uutta alaa,tämä on nähty. Palkka pitäs olla vähintään 3 tonnia. Ainiin,eikä muuten tule mitään talvi-lomia sitten,kesäloma korkeintaan joka sekin pidettävä sillon kun työn antajalle sopii. Ja työ on vaarallista ja paskasta. Harva se pv paska naamassa saat olla. Mutta onneksi on niitä mukaviakin tiloja jotka arvostaa lomittajan raskasta työtä!! Se on palkitsevaa jos jotain hyvääkin sanotaan. Ja se että eläimet voi hyvin,miten ei monella tilalla ole. Eli pitää pystyä näkemään ja kokemaan jos jonkinlaista.


      • TB
        hermot menny kirjoitti:

        Lomittaja ollu 6 vuotta,ihan ihmetellä saa jaksamista!!Tai no tehän tuota pitäny huililla kyllä välillä käydä.. on nämä hommat semmosia,että voispa kohta puoliin lopettaa koko lystin. Raskasta ajaa aamua iltaa oli keli mikä oli.Hirveät matkat. Ei jaksa mitään muuta tehä kun tätä työtä. Ei ole harrastuksia,kun ei jaksa. Täytyy vaan levätä että jaksaa suoriutua taas seuraavista työputkista!! Paikat hajoaa ajan kanssa selkä,kädet,polvet. Itsellä selkä reistaa jo,mutta hermot eniten. Vapaita on millon sattuu työ ei ole mitenkään säännöllistä. Pisin putki on mulla ollut 16 pv.Kokeilkaa ajaa aamua iltaa tuo,voin kertoa että painaa väsymys pitkän aikaa..vapailla kun ei ehi palautua 1-2 pv. ja taas sama ruljanssi. Ja autossa menee jo aikaa tosiaan se 2 h päivässa josta pitäs palkka saada!! Eli työpäivä vähintään se 10 tuntia! Päivällä sulle jää kotona lepo aikaa semmonen 5 tuntia ja taas mennään. Hullun hommaa,ei voi muuta sanoa! Käteen tulee semmonen 2 tuhatta euroa,joka on työhön nähtäen paska! Jos joku hullu haluaa tätä tehä niin semmoisen ohjeen voin kertoa että elkää antako itseä kusettaa nuilla 1200 palkoilla. Kyllähän se kunta halvimmalla yrittää,tai no johtajat ainakin,mutta kun lomittajista on ainainen pula kun kukaan ei halua tähän hommaan niin ei teidän tarvitse tätä huonoimmalla palkalla tehä!! Ite erehyin tekemään 3 vuotta tuolla alipalkalla,mutta onneksi älysin vaatia "parempaa" palkkaa. Kohta voiskin siirtyä päivärahalla ja miettiä uutta alaa,tämä on nähty. Palkka pitäs olla vähintään 3 tonnia. Ainiin,eikä muuten tule mitään talvi-lomia sitten,kesäloma korkeintaan joka sekin pidettävä sillon kun työn antajalle sopii. Ja työ on vaarallista ja paskasta. Harva se pv paska naamassa saat olla. Mutta onneksi on niitä mukaviakin tiloja jotka arvostaa lomittajan raskasta työtä!! Se on palkitsevaa jos jotain hyvääkin sanotaan. Ja se että eläimet voi hyvin,miten ei monella tilalla ole. Eli pitää pystyä näkemään ja kokemaan jos jonkinlaista.

        ite en ikinä lähtis tekeen nuilla reippaan tonnin palakoil tällä hetkellä palakka on 1615e/kk/140 tunnilt lisät käteen jää se pari tonnia kuussa. nyt on kyl palakka noussu puolesvuojes sen pari euroo tunnilt kun asian otin puheeksi muuten ois työnteko multa loppunu siihe.


    • KypsäLomittaja

      Komppaan ihan täysin "Hermot menny" -nimimerkkiä. Nyt kolmisen vuotta tehnyt ja hermot ja selkä on lopussa. Palkkaa tulee vähän kuukaudesta riippuen surkeat 1200-1600e ja homma tuntuu täysin järjettömältä. Kun vain keksis mitä tahansa muuta millä tulis toimeen... Lähiaikoina on suunnitelmissa lopettaa.

    • viljelijä 2€ tunti

      välillä vielä vähemmän

    • lomitt...

      25 vuotta lomttajana ei päässyt sinä aikana palkalla kerskumaan, nyt selkä ja polvet sökönä lopetin lomitushommat.Uusi ammattikoulutus hakusessa,en suosittele nuorille terveys-palkka-vapaaaika kaikki ovat tässä ammatissa miten sattuu,tilat joissa lomitin olivat mukavia .

    • faktaa tilalliselta

      liian hyväks ja vaativiks teiät opetettu.miettikääpä niitä tilallisia ( nimim. 24 pv/vuodessa vapaata)
      meilpäin maaseutuyrittäjän koulutuksen saaneet on palkalla 11,5e/h ja ilman sitä 9,5/h. työputki korkeintaan 6 pv.
      kannattavaa työtä rahallisesti ja liikunnallisesti.
      ja terveyden kestoa ei voi mitata millään muulla kuin työterveystarkastuksella ja kokeilemalla kuinka paikat kestää.
      joillakin tiloilla helpompaa/ raskaampaa riippumatta onko 20 el.y. vai se 400 el.y.
      myös isännät vaihtelevat ja työpari . meillä ei lomittajat joudu yksin tilalle aina mukana toinen lomittaja tai talon porukkaa . taikka sitten kaikki :)
      suosittelen oppisopimuksella .itse kävin koulun ja sanon että mitään ei jääny päähän . opiskelijaelämää . RYYPPÄÄMISEKS MENI !!
      paljon enemmän oppii parin kuukauden töistä kuin kolmenvuoden koulutuksesta

    • Anonyymi

      Itse kouluttamattomana saan 13.20€/h. Osa-aikasena saan itse valita mitkä pätkät otan ja mitä en. Opiskeluiden ohella minulle tosi hyvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe