Maksaisko sossu mulle..??

:):):)

Eli täytän tänä vuonna 17, lopetin koulun ja faija ei oikee jaksa katella mua himassa, kun töitä on vain 2x/vko.
Eli kysymys on, että onko mahdollista saada sossu maksaa mun vuokran, jos muutan omaan kämppään? ite maksaisin muut menot?

joskus alle 15v tullu jäätyy varastamisest kiinni ja vähän aikaa sit kävin siel ku poliisit teki ilmotuksen ku olin juomas..

42

46887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armeijaan

ja jää sinne.ei tartte tää ruikuttaa sossusta.

• :):):)

Ei pääse enää ennen, kuin on 18!

En tarvii mitää tollasii vitun tyhmii vastauksia.
        Jos hommaat mulle jonkun toisen varaston, mikä ottaa mut kokopäiväseks niin soita mulle!!!!

• Jorkka
        :):):) kirjoitti:

Ei pääse enää ennen, kuin on 18!

En tarvii mitää tollasii vitun tyhmii vastauksia.
        Jos hommaat mulle jonkun toisen varaston, mikä ottaa mut kokopäiväseks niin soita mulle!!!!

Alaikäinen ei saa sosiaalitoimesta mitään olet vanhempiesi elatusvelvollisuuden piirissä. Voisit kysellä lisää töitä että saat rahaa asumiseen, elämiseen ja sitten muuttaa kotoa pois kun rahkeet siihen pisaa.

Ite muutin aikanaan kotoa kun lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan sain sieltä oppilasasunnon. Kyllä tuossa iässä kannattaa vielä etsiä jokin kiinnostava työala, jolle voisi opiskella ammattilaseksi. Isompana huomaat kyllä hyödyt esim. palkassa ja työnsaannissa.

• Julia
        Jorkka kirjoitti:

Alaikäinen ei saa sosiaalitoimesta mitään olet vanhempiesi elatusvelvollisuuden piirissä. Voisit kysellä lisää töitä että saat rahaa asumiseen, elämiseen ja sitten muuttaa kotoa pois kun rahkeet siihen pisaa.

Ite muutin aikanaan kotoa kun lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan sain sieltä oppilasasunnon. Kyllä tuossa iässä kannattaa vielä etsiä jokin kiinnostava työala, jolle voisi opiskella ammattilaseksi. Isompana huomaat kyllä hyödyt esim. palkassa ja työnsaannissa.

Ku oon 19v ja kela maksaa vuokran, mutta enempää ei sitte rahaa tulekaan mistään. Maksaisko sossu ruokarahaa? Jostain kuulin et maksaa vaan jos ottaa opintolainaa, enkä halua ottaa sitä.

• Inkkarityttö

Tottakai voit katsella asuntoja ja muuttaa, mikäli isäsi (huoltajasi) suostuu. Suurin ongelma yleensä tulee tuosta takuuvuokrasta, kun se pitäisi saada maksettua silloin kun teet vuokrasopimuksen.
      Sinun pitää välittömästi vuokra-asunnon saatuasi hakea siihen asumistukea Kelalta. Sen jälkeen voit mennä sosiaalitoimistoon (soita ensin, että tiedät varata kaikki paperit mukaasi).
      Sosiaalitoimistossa tehdään toimeentulotukilaskelma. Saat toimeentulotukena sen mitä laskelma näyttää miinusta.
      Ensin lasketaan tulosi ja sitten menosi. Erotus on tukea. Kaikkia menoja ei kuitenkaan lasketa.
      Koska olet alle 18-vuotias, myös huoltajasi tuloja selvitellään ja hänen kykyään ottaa osaa menoihisi.
      Älä lannistu edellisistä kirjoituksista. Et ole luuseri, käythän työssä. Jokainen tekee sen mihin pystyy ja jollei ole enempää työtä, ei voi mitään. Toivotan sinulle onnea asunnon hankintaan! Pärjäät varmasti, kun unohdat kaikenlaaiset sekoilut vastedes ja hommaat asiat kuntoon :D

• hsh

ihan oikeasti aktiivinen, äläkä roiku täällä netissä. Mene viranomaisten luo kysymään, älä edes tyydy heti ensimmäiseen vastaukseen. Vinkki: joissain kunnissa on erityisiä nuorisoasuntoja, niistä voisi juuri sinunlaisellesi olla hyötyä. Toinen vinkki: työpaikkoja saa olla useampiakin yhtaikaa. Jos yksi työllistää kaksi päivää, toisen kanssa siitä voi jo saada kokonaisen toimeentulon.

• ovet paukkuen

Älä pidä hoppua, mä muutin omaan patja toisessa ja stereot toisessa nurkassa, kohta oli aivottoman luottotiedot menny. Se on käsittämätön määrä, mitä elämiseen menee rahaa.

-Koita ekaks, ett alat säästään takuuvuokrarahoja, sitt voi olla jo valinnan varaa, eikä tarvi ekaan murjuun tyytyä.
        -Pyydä suoraan sukulaismummoilta ja ystäviltä ett seuraavat synttäri ja muut lahjat tulee kotiin. Ole realistinen, jos viimes halinalle nyt tuskin 100e olohuoneen mattoa.
        -Rupea isäs kaa väleihin ja pyydä neuvoja, ovat yllättävän otettuja avunpyynnöistä. Sopikaa vaikka voitko hiukan maksaa iskälle vuokraa, pyydä erittelemään asumismenoja, kauppalaskuja, muita menoja. muutaman kuukauden kuluttua tipahdat maan pinnalle ja näet ettei se ilmaista ole. Seuraa järjen kans myös omia turhia menoja. Kirjaa ylös mistä mitäkin tulee ja mihin ihmeeseen ne menee?
        -Voisko faijas olla suivaantunu siitä, ettet ole lukemassa ammattia itsellesi! Kumman paljo paremmin hyväksyvät kotona olevan opiskelijan kuin lorvijan.
        -Jos opiskelija jo olet, saat soden unohtaa maksajana, sieltä ei opiskelijalle tipu mitään ja opintotukeen ja asumislisään vaaikuttaa vanhempien tulot vaikka et kotona asuiskaan vielä 19vuotiaana

ovet paukkuen kirjoitti:

Älä pidä hoppua, mä muutin omaan patja toisessa ja stereot toisessa nurkassa, kohta oli aivottoman luottotiedot menny. Se on käsittämätön määrä, mitä elämiseen menee rahaa.

-Koita ekaks, ett alat säästään takuuvuokrarahoja, sitt voi olla jo valinnan varaa, eikä tarvi ekaan murjuun tyytyä.
        -Pyydä suoraan sukulaismummoilta ja ystäviltä ett seuraavat synttäri ja muut lahjat tulee kotiin. Ole realistinen, jos viimes halinalle nyt tuskin 100e olohuoneen mattoa.
        -Rupea isäs kaa väleihin ja pyydä neuvoja, ovat yllättävän otettuja avunpyynnöistä. Sopikaa vaikka voitko hiukan maksaa iskälle vuokraa, pyydä erittelemään asumismenoja, kauppalaskuja, muita menoja. muutaman kuukauden kuluttua tipahdat maan pinnalle ja näet ettei se ilmaista ole. Seuraa järjen kans myös omia turhia menoja. Kirjaa ylös mistä mitäkin tulee ja mihin ihmeeseen ne menee?
        -Voisko faijas olla suivaantunu siitä, ettet ole lukemassa ammattia itsellesi! Kumman paljo paremmin hyväksyvät kotona olevan opiskelijan kuin lorvijan.
        -Jos opiskelija jo olet, saat soden unohtaa maksajana, sieltä ei opiskelijalle tipu mitään ja opintotukeen ja asumislisään vaaikuttaa vanhempien tulot vaikka et kotona asuiskaan vielä 19vuotiaana

Opintotukee tuskin tulee, jos käyn töis ja saan about 500-600/kk
        Onhan ne vanhemmat elatusvelvollisia siihen 18 asti.
        Vois hakee autoasentajaks.. Mut toisaalta, kyl rekkakuski olis kans poikaa

• Minä...
        ovet paukkuen kirjoitti:

Tiedoksi teille kaikille ilkeille ihmisille että minä joka muutin kotoa heti kun täytin 17 niin sossu maksoi minulle kaikki!
        Se on ihan virkailiasta kiinni!
        Itse olen nyt 22!!!
        Katsokaas kun kaikki ei ole kultalusikkasuussa syntyneitä!
        Haistakaa ite!!!!

• jepss....

Opintotukee tuskin tulee, jos käyn töis ja saan about 500-600/kk
        Onhan ne vanhemmat elatusvelvollisia siihen 18 asti.
        Vois hakee autoasentajaks.. Mut toisaalta, kyl rekkakuski olis kans poikaa

itse elän 600 eurolla kuussa, siihen kuuluu myös vuokra. kantsii muuttaa kimppakämppään niin säästää.

• "tärkeä"

Perheemme voitti sossut, koska emme näyttäneet kärsimystä, jonka ne aiheutti, psykopaateille ei saa koskaan näyttää; ne on saaneet tulosta aikaan.
        Siitä ne ärsyyntyy agressioihin lisää. Täällä olisi tapahtunut lapsen huostaanotto jos emme vuosikausia olisi puhuneet korulauseita tyhjänpäiväisistä asioista vaikka kuinka pahoinpitelivät ...

• Däfää

mulla on kanssa tänä vuonna 17 v. täyttävä poika. Ja ymmärrän erittäin hyvin isääsi, joka ei jaksa kattella sun ikäistäs nuorta, joka ei tee juuri mitään tulevaisuutensa eteen.
      Oma poikani on pitänyt jo yhden välivuoden, kun se koulu ei vaan innostanut mihinkä yhteishaussa haki. No, ajattelin että ei se mitään. itsekin lopetin aikoinani samalla tavalla koulun mihin yhteisvalinnassa hain, heti kahden viikon päästä. enkä ole katunut pätkääkään.
      tässä oli kuitenkin se eri juttu, kun poika sanoi että ala ei kiinnosta, mutta nyt haluaakin hakea samaan koulutukseen, mutta lähemmäksi. siis matka tulikin rasittavaksi, vaikka oli mahis muuttaa opiskelijakämppään. tuo halus käydä kotoo. ja sama aika menee matkoihin vaikka menis puolet lähemmäksi. vaihtoautojen vuoksi. mutta se ei nyt kuulemma haittaa. vaan maantieteellinen etäisyys. en tajua välillä sen järjenjuoksua.
      eli jos nyt ei käy loppuun jos jonnekin pääsee, niin ehdotan kanssa että yrittää pärjätä omillaan, ja katsoa kuinka ruusuiset ajat tulevat kun pitää ilman ammattia tulla toimeen. itsekin olen työtön ja yksinhuoltaja ja jos ei nuori yritäkään innostua mitään. niin turha kuvitella että voi koko ikäänsä vanhempiensa siivellä asua.

"maantieteellinen etäisyys" heh

Tota mä olin logistiikka-alalla, 36 km koulumatka.
        En saanu sielt oikeestaan ketään kavereita, vaikka yleensä saan niitä helposti.. toisaalta pyörin paljon vanhempien kanssa vapaa-aika..
        Matka tuntui liian pitkältä.. Mielummin kotipaikkakunnalla. Ja vielä lisäksi, rekkaahan pääsee ajamaan aika varmasti ilman logistiikka-alan perustutkintoa.
        Kun täytän 18 uskon, että töitäkin löytyy esim varastoilta. mutta iän puolesta ei mua vielä oteta.
        Jos menee töihin (jos sais) ja olis siellä jotaa parisen vuotta, niin kyllä sieltäkin pääsee eteenpäin! Intis raskaankalustonkortit ilmaseks ja rahtariks ;)

• silli____

Mikset mene töihin?

töitä mistään.. Jos olisin 18 niin luultavasti pääsisin johonkin varastolle tms :/

• Isosisko

töitä mistään.. Jos olisin 18 niin luultavasti pääsisin johonkin varastolle tms :/

kuule, älä masennu nyt. Kohtahan se täysi-ikäisyys koittaa. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki asiat ratkeaisi kuin taikaiskusta. Mitä jos varaisit ajan jollekkin sosiaali-tädille sosiaalitoimistoon ja menisit ihan vaan neuvottelemaan ja juttelemaan mahdollisuuksistasi tulevaisuuden suhteen? Osaisivat auttaa raha-asioiden hoitamisessa, eikä kannata olla kysymättä jos jotain jää epäselväksi. Muutaman vuoden kuluttua jo on asia toinen ja sitä ennen kuitenkin suosittelen koulutusta lämpimästi.

Älä sulje mitään ovia takanasi vielä, neuvottelemalla pääsee pitkälle. Kokeile myös ammatinvalintapsykologia, niitä voi kysyä työvoimatoimistosta.

• 520i

moikka. ootko kysynyt sossulta maksaisko ne sun vuokran, ois kiva tietää kun olen ite kans 17 ja haluisin muuttaa pois kun kotona on kamalat ongelmat. kysykö ne sulta jotain että onko sinulla vanhempien lupa ym? Ois hirveen kiva jos pystyisit vastaamaan.

• ...

En ikinä kysynyt, koska sain töitä samasta firmasta, missä kävin iltatöissä.. jo päälle puol vuotta ollu siellä..

Mut kaveri, kuka on mun ikänen ja oli kans jotaa sässäkkää kotona se sai sossul jonku luukun.. se käy
        myös koulussa.. emmä sit tiiä et maksaako sossu ihan koko vuokran mut kyl suurimman osan.. soita sinne vaan ja kysy ;)

• onerva-

Kelasta saa asumistukea, siihenkin taitaa kyllä vanhempien tulot vaikuttaa. Kato kelan sivuilta, siellä on laskuri jolla voi arvioida mahdollisen tuen määrän.

• luki häiriö

kyllä ote tyhmiä jos lapsi tai nuori lähtee kotoa ei mikään vaikuta enään kelan päätöksiin

• sami 86

ei ne mullekaan maksanu.. ei ole paha asua pihalla, tänääki pakkasta vain -9, jouluksi luvattu lämminttä -20..

• Jeap

Eiköhä se ois ollu paras vaihtoehto ensin puida asiat vanhempien kanssa ja antaa ajan parantaa haavat.

• ahrs

ei teillä järki sano että tuo pään aukominen on turhan päivästä?? jotkut on oikeasti pulassa ja tää te hikari paskat vaa auotte päätä

• Sick Girl

Jos täällä kaikilla vastaajilla on ollut normaalit vanhemmat joiden kanssa pystyy keskustelemaan jne, niin olkaa onnellisia. Niin on ollut mullakin. MUTTA, tiedän ihmisiä joilla näin ei ole käynyt. Vanhemmat on olleet välinpitämättömiä, töykeitä, ryypänneet, haistatelleet, olleet poissa kotoa, tuoneet "ystäviään" kylään viikolla, elämä on ollut sekavaa jne. Pienten lasten oloihin puututaan, mutta harvemmin niin helposti 17-vuotiaan ongelmiin, ainakaan lastensuojelun puitteissa. Enkä tarkoita sitä että aloittajan vanhemmat olisivat jotenkin sellaisia, mutta joillain vaan on tavallistakin vaikeampaa.

Aloittajalle siis:

Selvitä missä on lähin sossu. Mene asiallisesti kysymään "luukulta" tietoja. Ne on olleet mulle aina mukavia, ja halunneet auttaa, vaikka hakemukset ei oo aina menneetkään sitten läpi.
        Jos pystyt säästämään siihen vuokratakuuseen, niin se olis paras idea. Sossu ei aina maksa sitä, ainakaan kokonaan. Joillekin maksaa osan. Huonekaluja ja muita saa kirppikseltä ja kierrätyskeskuksista muutamalla eurolla. Sossu edellyttää että olet työkkärin kirjoilla jos et tee kokopäivätyötä, joten älä unohda sitä sitten kun se on mahdollista (viim. kun alat hakemaan tukia). Ja tuet alkaa lähtemään/vähenemään siinä vaiheessa kun et hae yhteishaussa koulutuksiin tai et ota paikkoja vastaan. (varoituksen sana) Alle 25v on haettava koulutuksiin joka vuosi.

Ottaisko joku paikka sut oppisopimuksella töihin? En tähän hätään muista onko siihen ikärajaa. Se olis kätevää kun sais ammatin samalla kun saa palkkaa, ja sitten olis varaa elämiseenkin. Selvitä missä on oppisopimustoimisto, ja käy kysymässä. Koulutuksia alkaa yleensä aika usein, mutta se työpaikka pitää olla sen alkaessa sovittuna.

Harmi etten voi auttaa enempää. On tullut tehtyä 28 vuoden aikana "muutamia" vääriä ratkaisuja, mutta aina sitä jotenkin oon selvinnyt. Kokemusta on ainakin tullut jos ei mitään muuta. Tsemppiä siis sullekin.

• 18-vuotiaan opiskelijan ensisijainen tulo tt-tukeen nähden on vanhempien elatusapu:
      http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php

Jos menet sossusta jotain pyytämään niin voivat sossussa vaatia, että nostat oikeusjutun vanhempiasi vastaan jos he eivät muuten maksa eletusapua sinulle, olettaen, että heillä on kohtuulliset tulot.

• juttuja taas

Ketjun aloittaja on jo 21-22v, 2006 oli 17-v. Miksi kaivat 4 vuotta vanhoja viestejä ylös?

• yhteiskunnan höynäyt
        juttuja taas kirjoitti:

Ketjun aloittaja on jo 21-22v, 2006 oli 17-v. Miksi kaivat 4 vuotta vanhoja viestejä ylös?

ihan hyvä että välillä kaivetaan vanhojakin ketjuja ylös.
        Tänäpäivänäkin voi olla nuoria, jotka yrittävät löytää samanlaiseen ongelmaan ratkaisua ja puivat samojen kysymysten äärellä.

• fffffffff

Alottaja ei omista koulutuspaikkaa...

• tamppooni

ei koska etole ulkomaalainen ja väriltäsitumma

• jdp

Kuinka yksinkertaisia te pösilöt olette?

(Yleinen 18vuotta täyttänyt, tai työtön. Ei opiskelija!)
        a. Kela korvaa max 80% vuokrasta
        b. Sosiaaliavustus on yksineläjällä reilu 400euroa
        c. Sossu maksaa myös sähkökulut
        d. Myös lääkintä ja sairaalakulut.
        e. Myös Kiireeliset, takuuvuokra asiat on sosiaalihuolon kanssa neuvoteltavissa.

Esimerkiksi

2h keittiö
        Maksimi neliöt kelalle on jotain 46neliötä josta korvaa.

Jos muutat yksin, varaudu maksamaan kuitenkin 50% vuokrasta itse.

Kelan sivuilta löydät Laskentamalleja asumistuesta.

Meillä (2hengellä) asunto oli 547euroa/kk, sisälsi veden. 2h keittiö.
        Saime tulea 367euroa, eli omavastuu kahdelta hengeltä on siis 180euroa.

Kuitenkin jos vastaavasti muutat yksin, niin maksimissaan mitä itse olen saanut, niin saat rapeat 200euroa asumistukea.

• ddddddddddddzzzzzz
        jdp kirjoitti:

e. Myös Kiireeliset, takuuvuokra asiat on sosiaalihuolon kanssa neuvoteltavissa.

Esimerkiksi

2h keittiö

Kuitenkin jos vastaavasti muutat yksin, niin maksimissaan mitä itse olen saanut, niin saat rapeat 200euroa asumistukea.

asumistuki on 80 % kelan määrittelemisistä kohtuullisista asumikuluista.
        ja ne ovat sitä luokkaa, että suomessa ei kukaan asu niin halvalla.

• 12+9
        jdp kirjoitti:

Esimerkiksi

2h keittiö

Asunnon enimmäispinta-ala määräytyy ruokakunnan henkilömäärän mukaan.
        1 henkilö 37
        2 henkilöä 57
        3 henkilöä 77 jne...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508133151PV?OpenDocument

• so

voikohan sosku järjestää asunnon asunnottomalle.

• wwwwwwwwwwww

Pystyyköhän asunnoton huolehtimaan asunnosta niin, että soskun ei tarvi maksaa suurremonttia asuntoon, ku n asukas on lähtenyt. Olisi ihanteellista, että sossulla olisi asunnottomien asuntoihin avaimet hoitajalla, joka aika ajoin kävisi tarkistamassa asuntojen kunnon. Ja jos ei olisi riittävän riitävän siistiä, siivoaisi asukkaan kanssa. Siisteys siis olisi ehtona asumisen jatkamiselle kyseisessä asunnossa. Samalla siis voisi keskustella tämän kanssa miten asunnoton saisi rahansa riittämään mm terveellisiin ruokiin ja lämpimään vaatetukseen. Siinähän sitä visioo on. Lukekaa tekin tulevat sosiaalityöntekijät.!!!

• kyyryselkä

Mä oon tähän asti asunu pummilla broidin vanhassa kämpässä ja nyt ku täytän ens kuussa 17 nii siirsin jo kirjat tänne. Mul on vähä hakusessa että pitäskö mennä sossulle vai eikö vai riittääkö jos meen vaa kelalle.. En kyl tiiä mitä tukii tuun saamaa, mut meen vuokrasopimuksella sinne huitoo nii kai ne sit tietää mitä ne tekee. Pitäiskö sossullakin sitten käydä ?

• sosiaalipummi

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2146
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      40
      2045
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      18
      1920
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      46
      1357
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      73
      1297
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      863
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      772
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      721
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      678
    10. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      50
      676
    Aihe