Viisumivirkailija Venäjällä

Keijo

Onko kellään omakohtaisia tai tuttavapiirin kokemuksia viisumivirkailijan työstä Venäjällä? Olen lähdössä Pietariin maaliskuussa ko. tehtävään. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten työ on koettu? En tarkoita yleensä asumista Pietarissa vaan itse työn sisältöä, työntekijöiden kohtelua, asiakkaiden kanssa asiointi ym? Kuinka paljon ylitöitä saa tehdä? Ylityöthän maksetaan rahana ja niillä voi korjata hieman palkkaa. Palkka kun on todella huono ottaen huomiion elämiseen kustannukset Pietarissa. Myös matkustamiseen menee rahaa. Kirjoitelkaa!

82

25925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeillut

      Pari vuotta sitten tein tota hommaa kesätyönä, meni kyllä yhden kesän ajan, mutta pidempään en olisi varmaan jaksanut. On melko raskasta, töitä on _todella_ paljon, erityisesti Pietarissa (tämä on ollut viime aikojenkin tilanne, olen kuullut tutuiltani). Ylitöitä saa tehdä täydet Suomen lain sallimat määrät (en nyt muista paljonko), ja varmaan toivotaan, että teetkin (vaikka pakko ei tietysti ole).

      Palkka ei tosiaan päätä huimaa, mutta hintataso ei kyllä Pietarissa ole niin korkea kuin Suomessa, riippuu tietysti itsestäkin miten elää ja vuokrathan valitettavasti nousee koko ajan.

      Työ itse on lopulta melko tylsää, vaikka toisaalta aika vaativaakin ja alussa on paljon opeteltavaa.

      En nyt halua masentaa, mutta käsittääkseni työilmapiiri ei ole paras mahdollinen, omakohtaista kokemusta viime aikojen tilanteesta ei kylläkään ole. Eniten se on kuitenkin itsestäsi kiinni ("asenteesta"), miten jaksat. Jos et koko ajan voivottele ja haikaile Suomeen, niin viihdyt paremmin, tsemppiä!

      • Viisumivirkailija

        Kiitos vastauksesta. Voitko vielä kertoa, maksaako Ulkoasianministeriö ylityöt korotettuina? Siis kaksi ekaa tuntia 50 %:n ja loput 100 %:n korvauksella?


      • Viisumivirkailija

        Vielä yksi kysymys. Kuinka hyvin venäjän kieltä tulisi osata, jotta ei alussa tule ongelmia? Olen lukenut venäjää yliopistolla toistakymmentä op. ja käyttänyt kieltä Venäjällä. Kirjoittaa en osaa, mutta puhua kohtuullisesti. Ymmärrän myös mielestäni käytännön kieltä, en tosin TV:n nopeaa puhetta. Halua opiskella minulla.


      • Kokeillut
        Viisumivirkailija kirjoitti:

        Vielä yksi kysymys. Kuinka hyvin venäjän kieltä tulisi osata, jotta ei alussa tule ongelmia? Olen lukenut venäjää yliopistolla toistakymmentä op. ja käyttänyt kieltä Venäjällä. Kirjoittaa en osaa, mutta puhua kohtuullisesti. Ymmärrän myös mielestäni käytännön kieltä, en tosin TV:n nopeaa puhetta. Halua opiskella minulla.

        Ylitöistä maksamisesta en osaa varmasti sanoa, käsittääkseni se on toi 50 ja 100%.

        Luulisin että tuolla kielitaidolla tulee jotenkin toimeen, tuskin sinua heti kuitenkaan laitetaan asiakaspalveluun, joten työn kannalta sen ei pitäisi olla ongelma. Asiakaspalvelussakin tarvittava sanavarasto on loppujen lopuksi aika rajallinen. Omasta mielestäni TV:ssä puhuttava kieli on juuri sellaista mitä käytännön elämässä puhutaan ja tarvitaan, mutta jos kerran innostusta riittää, niin etköhän opi paikan päällä lisää.


    • heräsi...

      Mitä ko. työhön pääsemiseksi vaadittiin? Minkälaista atk-osaamista ja kuinka hyvää kielitaitoa???

      • Viisumivirkailija

        Tärkein ominaisuus, näin olettaisin, on kokemus Venäjällä asumisesta. Se voi olla joko opiskelua tai työskentelyä. Kielitaitoa tai tietoteknisiä valmiuksia ei kovin syvällisesti testata. Itse asiassa kielitaidon merkitys on mielestäni omituisen pieni. Riittää kun kertoo itse osaamistasonsa. Tietysti kannattaa olla rehellinen! Moskovaan menevät kylläkin testataan päivän kestävällä soveltuvuusarvioinnilla. Se on siis psykologinen testi. Arvioidaan muun muassa paineensietokykyä, soveltuvuutta asiakaspalveluun. Ei muuuta kuin hakemaan! Hesari ilmoittelee avoimista paikoista pari.


      • ihmettelijä_
        Viisumivirkailija kirjoitti:

        Tärkein ominaisuus, näin olettaisin, on kokemus Venäjällä asumisesta. Se voi olla joko opiskelua tai työskentelyä. Kielitaitoa tai tietoteknisiä valmiuksia ei kovin syvällisesti testata. Itse asiassa kielitaidon merkitys on mielestäni omituisen pieni. Riittää kun kertoo itse osaamistasonsa. Tietysti kannattaa olla rehellinen! Moskovaan menevät kylläkin testataan päivän kestävällä soveltuvuusarvioinnilla. Se on siis psykologinen testi. Arvioidaan muun muassa paineensietokykyä, soveltuvuutta asiakaspalveluun. Ei muuuta kuin hakemaan! Hesari ilmoittelee avoimista paikoista pari.

        Yleensä um:n hommissa on aika "kohtuullinen" palkka kaikkine lisineen ja et ole kuitenkaan ns. paikalta palkattu. Ihmettelen vaan miksi ko. tehtävässä sitten maksetaan huonoa palkkaa?? Tulijoita ilmeisesti riittää, sekö osasyynä..


      • joo
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Yleensä um:n hommissa on aika "kohtuullinen" palkka kaikkine lisineen ja et ole kuitenkaan ns. paikalta palkattu. Ihmettelen vaan miksi ko. tehtävässä sitten maksetaan huonoa palkkaa?? Tulijoita ilmeisesti riittää, sekö osasyynä..

        Viisumivirkailijat on ainakin toistaiseksi, valitettavasti, paikalta palkatun statuksella. Kätevä tapa hyödyntää Suomen ja paikallisen maan (Venäjän) lainsäädäntöä aina niissä paikoissa joissa se on työnantajalle eduksi...


      • ex-visavirkailija
        joo kirjoitti:

        Viisumivirkailijat on ainakin toistaiseksi, valitettavasti, paikalta palkatun statuksella. Kätevä tapa hyödyntää Suomen ja paikallisen maan (Venäjän) lainsäädäntöä aina niissä paikoissa joissa se on työnantajalle eduksi...

        Niin ihanaa kuin Pietarissa olikin asua ja työskennellä, niin alkoi tökkimään tuo aikaisemmassa viestissä mainittu asia, eli huono palkka, paikalta palkatun status = kaikki velvollisuudet, mutta ei mitään oikeuksia/etuja.


      • kokemusta on
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Yleensä um:n hommissa on aika "kohtuullinen" palkka kaikkine lisineen ja et ole kuitenkaan ns. paikalta palkattu. Ihmettelen vaan miksi ko. tehtävässä sitten maksetaan huonoa palkkaa?? Tulijoita ilmeisesti riittää, sekö osasyynä..

        Viisumivirkailijan palkka on 1640 e/kk, josta maksetaan verot sosiaalimaksut yms. Suomeen (suomalaisten keskipalkka on n. 2500e/kk). Jos haluat asua konsulaatin lähellä (=ei hikisiä metroja joka päivä), asunnon vuokra on n. 400-500 e ja siihen ei saa mitää avustusta (eikä konsulaatti avusta asunnon löytymisessä). Lomarahoja ei saada, eikä mitään työehtosopimusta noudateta ja mitään työterveyshuoltoa ei ole (konsulaatti tosin maksaa vakuutuksen, jolla saa terveyspalveluja). Koska työntekijöitä on vähän ja hakemuksia paljon, ylitöitä tehdään usein ja työkaverit ovat usein äkäisiä ja epäystävällisiä...Se siitä UM:n hommien hohdokkuudesta siis!


      • kissa itse hännän nostaa
        kokemusta on kirjoitti:

        Viisumivirkailijan palkka on 1640 e/kk, josta maksetaan verot sosiaalimaksut yms. Suomeen (suomalaisten keskipalkka on n. 2500e/kk). Jos haluat asua konsulaatin lähellä (=ei hikisiä metroja joka päivä), asunnon vuokra on n. 400-500 e ja siihen ei saa mitää avustusta (eikä konsulaatti avusta asunnon löytymisessä). Lomarahoja ei saada, eikä mitään työehtosopimusta noudateta ja mitään työterveyshuoltoa ei ole (konsulaatti tosin maksaa vakuutuksen, jolla saa terveyspalveluja). Koska työntekijöitä on vähän ja hakemuksia paljon, ylitöitä tehdään usein ja työkaverit ovat usein äkäisiä ja epäystävällisiä...Se siitä UM:n hommien hohdokkuudesta siis!

        Minua ei enää jaksa huvittaa (aikansa kutakin) aikuisten ihmisten voivottelu ylitöistä. Niitä ei ole pakko tehdä. Jos elämä muuttuu kurjaksi, älkää tehkö. Palkan on jokainen tiennyt ennen lähtöä, jos ei riitä, älkää ottako tarjottua paikkaa. Mutta tuo lomarahajuttu kuulostaa oudolta. Miten niin ei saada? Ja mitä sopimuksen kohtaa rikottiin?

        500 euroa ei ole asunnosta paljon. Sehän on pikkukaupunki Helsingin hintataso.


      • ei noudateta
        kissa itse hännän nostaa kirjoitti:

        Minua ei enää jaksa huvittaa (aikansa kutakin) aikuisten ihmisten voivottelu ylitöistä. Niitä ei ole pakko tehdä. Jos elämä muuttuu kurjaksi, älkää tehkö. Palkan on jokainen tiennyt ennen lähtöä, jos ei riitä, älkää ottako tarjottua paikkaa. Mutta tuo lomarahajuttu kuulostaa oudolta. Miten niin ei saada? Ja mitä sopimuksen kohtaa rikottiin?

        500 euroa ei ole asunnosta paljon. Sehän on pikkukaupunki Helsingin hintataso.

        Ilmeisesti lomarahat ovat työehtosopimuksissa, mutteivät lainsäädännössä. Myöskään talvilomapidennysoikeutta ei ole.

        Eihän huonoa työtä toki ole pakko ottaa, mutta jonkun viisumivirkailijan työkin on tehtävä. Täällä on kyselty työhön liittyviä kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja, joten on ihan hyvä, että myös näitä pikkuepäkohtia on tiedossa jo sinne lähtiessä, ettei tule pettymyksiä.


      • harriHKI
        ei noudateta kirjoitti:

        Ilmeisesti lomarahat ovat työehtosopimuksissa, mutteivät lainsäädännössä. Myöskään talvilomapidennysoikeutta ei ole.

        Eihän huonoa työtä toki ole pakko ottaa, mutta jonkun viisumivirkailijan työkin on tehtävä. Täällä on kyselty työhön liittyviä kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja, joten on ihan hyvä, että myös näitä pikkuepäkohtia on tiedossa jo sinne lähtiessä, ettei tule pettymyksiä.

        Suomalaisen työnantajan (ja työntekijän!) täytyy noudattaa TES:a, ei mitään muttia. Ei tarvitse olla minkään ammattiliiton jäsen, sopimus palkkataulukkoineen, lomarahoineen kaikkineen pitää. Jos tahdotte varmistua tai apua, soittakaa liittoon.


      • kun ei niin ei
        harriHKI kirjoitti:

        Suomalaisen työnantajan (ja työntekijän!) täytyy noudattaa TES:a, ei mitään muttia. Ei tarvitse olla minkään ammattiliiton jäsen, sopimus palkkataulukkoineen, lomarahoineen kaikkineen pitää. Jos tahdotte varmistua tai apua, soittakaa liittoon.

        Periaatteessa paikalta palkattuihin sovelletaan kokonaisuudessaan UM:ssä asemamaan lainsäädäntöä. Heidän verotkin maksetaan tällöin asemamaahan. Ainoan poikkeuksen tässä muodostavat juuri Venäjällä työskentelevät suomalaiset viisumivirkailijat, joihin sovelletaan Suomen työlainsäädäntöä ja verot yms. maksut maksetaan Suomeen.

        Valitetettavasti työehtosopimuksia ei tässä tapauksessa kuitenkaan sovelleta ja lukuisista yrityksistä ja valituksista huolimatta asiaan ei ole saatu muutosta. Tämän laillisuudesta ja laittomuudestakin on käyty keskustelua, mutta koska tämä saa jatkua, ilmeisesti joku porsaanreikä tässä on. Termin "paikalta palkattu" taakse tunnutaan aina viime kädessä voitavan vedota asiassa kuin asiassa.


    • kyllästyin

      No lähditkö pietariin? Miltä tuntuu jos lähdit? Mä olin siellä joskus jonkin aikaa ja täytyy sanoa et aika tylsää oli, ei ollut mun paikka. Ihmiset suht ok. Samanhenkisiä ei tosin ollu. Luovuus kyllä siitä työstä puuttuu kokonaan. Mut mikäs siinä jos voi rahaa kerätä ja asua vielä ulkomailla!

    • Chrelyl(tre)

      Minäkin tahtoisin kuulla kokemuksia. Olen mahdollisesti lähdössä Moskovaan kesäksi.

      • ei voi verrata Helsinkiin

        Tosiaan, hinta on nykyisin lähes sama vuokra-asunnoilla sekä Helsingissä että Pietarissa, mutta siihen ne yhteydet jäävätkin. Venäjällä vuokralaisella, varsinkaan ulkomaalaisella, ei käytännössä ole mitään oikeusturvaa, vaikka olisi kirjalliset sopimuksetkin (viisumivirkailijoilla usein ei edes ole). 500€:n vuokra saattaa nousta milloin tahansa vuokranantajan hetken mielijohteesta esim. 1000€:oon. Silloin ei auta muu kuin alkaa etsiä itsenäisesti uutta asuntoa ja mahdollisesti maksaa kierolle vuokranvälittäjälle välityspalkkio. Vuokralla asumisen kulttuuri on muutenkin erilainen Venäjällä: vuokranantaja saattaa varastoida tavaroitaan vuokraamassaan asunnossa tai käydä muuten vain siellä ilmoittamatta. Lisäksi hän saattaa keksiä alkaa vaatia jokaisesta yövieraasta lisämaksua.

        Asuntojen tasoa ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Helsingissä kurjinkin kaupungin vuokrakaksio tai -yksiö olisi Pietarissa tasoa ljuks, tai elitnaja, jonka vuokra olisi n. 2000€. Helsingissä tulee hanasta puhdasta ja kirkasta vettä, jonka lämpötilaa voi säädellä portaattomasti. Pietarissa puolestaan lämmin vesi on ruskehtavaa ja haisee. Sen tulo lisäksi katkeaa n. 3 vko:ksi kesällä. Lämmitys on päällä Pietarissa lämmityssuunnitelman, ei sään mukaan. Pattereissa ei myöskään ole termostaatteja. Syys - lokakuun öinä saattaa palella kovastikin. Leudompina talvipäivinä tai maalis - huhtikuussa sen sijaan joutuu kulkemaan kalsareissa asunnoissa, ettei läkähtyisi.

        Helsingissä rappukäytävissä on lukittavat alaovet ja itsestään sammuvat valot. Niissä käy myös siivoojat säännöllisesti. Pietarissa raput voivat olla pimeitä tai jossain siellä täällä on yksittäinen hehkulamppu, jos ei ole sattunut palamaan. Lisäksi rappukäytävässä saattaa asua pysyvämminkin narkomaaneja, alkoholisteja ja kulkukoiria.

        Ötökkäongelmia ei Helsingissä juurikaan kohtaa. Pietarissa sen sijaan saattavat torakat vilistää. Kesäaikana kaupunkihyttyset ovat todella äkäisiä. Ne lentävät nopeammin ja lähes äänettömästi toisin kuin suomalaisille tutut metsähyttyset. Niitä tulee etupäässä viemäreistä vanhoissa taloissa, jollaisia rakennukset keskustassa sekä etenkin konsulaatin lähistöllä ovat. Ainoa vaihtoehto on kaasuttaa huone ja oma elimistö siinä sivussa erilaisilla hyttysenkarkottimilla koko yöksi tai sitten sietää koko kehon täydeltä hyttysen puremia.

        Pääsääntöisesti keskustan vanhat rakennukset ovat enemmän tai vähemmän homeessa, joten siitä saattaa aiheutua ongelmia esim. astmaatikoille muiden kaupungin saasteiden lisäksi.

        Pietarissa ilmestyvässä Saint Petersburg Timesissa tarjotaan ulkomaalaisille vuokralle asuntoja. Siinä tarjottavat asunnot varmasti ovat ainakin pintapuolisesti hyviä ja miellyttäviä, mutta viisumivirkailijan tuloilla mahdottomia vuokrata: vuokrapyynnöt alk. 1000$.

        Itse pidän kaikesta yllä olevasta huolimatta (ehkä osittain myös sen takia) kovasti Venäjästä ja Pietarista ja haluan palata sinne uudestaan. Kaikkiin yllämainittuihin asioihin tottuu ja Pietari on niin lumoava kaupunki, että pikku-uhrauksia kannattaa tehdä.


      • Tuleva viisumirkailja

        Sain juuri viime viikolla kuulla, että pääsin täksi kesäksi juuri Moskovan lähetystöön viisumivirkailijaksi. Itse olen aika innoissani menossa, vaikka näköjään valituksia on tullut paljon. En tiedä onko ongelmana sitten ollut kielen taitamattomuus vai tottumattomuus maahan, joista minulla on kuitenkin onneksi paljon kokemuusta ja Moskovahan on yksi maailman parhaista kaupungeista=)

        Mutta siis ajattelin kysellä, että oootko sä menossa sinne kesäksi?


      • Eräs, joka aamulla heräs
        Tuleva viisumirkailja kirjoitti:

        Sain juuri viime viikolla kuulla, että pääsin täksi kesäksi juuri Moskovan lähetystöön viisumivirkailijaksi. Itse olen aika innoissani menossa, vaikka näköjään valituksia on tullut paljon. En tiedä onko ongelmana sitten ollut kielen taitamattomuus vai tottumattomuus maahan, joista minulla on kuitenkin onneksi paljon kokemuusta ja Moskovahan on yksi maailman parhaista kaupungeista=)

        Mutta siis ajattelin kysellä, että oootko sä menossa sinne kesäksi?

        Itse olen läheltä seurannut millainen työnantaja Suomen valtio, Ulkoministeriö (erityisesti Suomen edustustot Venäjällä), on. Enpä voisi kutsua sitä hyväksi tai edes reiluksi työnantajaksi.

        Silloin tällöin haetaan työntekijöitä viisumivirkailijan tehtäviin. Statuksena on paikalta palkattu. Monikohan Suomessa tarkalleen ottaen tietää mitä paikalta palkattu tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että työntekijä on palkattu asemamaasta eli siis Venäjältä ja heihin sovelletaan sekavaa lain sanaa työsuhteessa; on Suomen työlakia ja Venäjän työnlakia "soveltuvin osin". Verot kuitenkin maksetaan Suomeen. Lähestulkoon kaikki paikalta palkatut tulevat Suomesta eli ainakaan asemamaasta palkatun status ei taida oikein sopia tässä kohdin, vaikka sitä perustellaan edustuston näkökulmasta sillä, että lähetystö, joka sijaitsee siis Venäjällä, on palkannut työntekijän - sillä ei ole merkitystä tuleeko työntekijä Suomesta, Venäjältä, Norjasta vai USA:sta, vaan näemmä se, missä itse työnantaja sijaitsee. Työsopimus tehdään aluksi kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen tehdään vuoden jatkosopimus, mutta maksimissaan voi olla työssä samassa edustustossa viisi vuotta kerrallaan. Sen jälkeen voi vaihtaa toiseen edustustoon esim. Murmanskista Pietariin, jolloin syntyy uusi työsuhde, mutta esim. lomat eivät siirry ja palkka on sen edustuston mukainen, jonne vaihtaa jne., esimerkiksi Pietarissa on parempi palkka kuin Murmanskissa ja vastaavasti huonompi kuin Moskovassa. Näin UM välttää sen, ettei työntekijää tarvitse vakinaistaa. Tällaisia asioita ei tule kysyneeksi työhaastattelussa eikä niistä aiotakaan kertoa haastattelutilanteessa! Ja monikohan lähtee takaisin Suomeen kun istuu Moskovassa kynä kädessä allekirjoittamassa työsopimusta ja kun vasta silloin varsinaisesti selviää, mitä työsopimus pitää sisällään ja mitä ei. Semminkin kun lähes jokainen on jo jättänyt entisen työnsä Suomessa, irtisanonut asunnon ja varastoinut omaisuutensa ties minne. Melko ovelaa, myönnettäköön.

        Ajatellaanpa nyt, että joku on siis päättänyt ottaa työn viisumivirkailijana vastaan paikalta paikattuna. Palkka Moskovassa on naurettava 1840€/kk eikä siihen kuulu yhtään mitään muita etuja. Aivan, luitte aivan oikein, ei mitään etuja! Siihen ei kuulu edes lomaraha. Verojen jälkeen käteen jää noin 1400€/kk, ehkä jopa alle. Asunnon joutuu itse hankkimaan, lähetystö voi ehkä pyynnöstä varata aluksi huoneen venäläisestä asuntolasta (oletteko koskaan asuneet venäläisessä opiskelija-asuntolassa ja tiedättekö millainen tasoero niissä on suomalaisiin asuntoloihin verrattuna?) ja jonka työntekijä siis itse maksaa. Monet varmaankin muistavat, ettei Moskova ole kovin halpa kaupunki enää, taitaa olla jopa maailman kallein. Asuntojen ynnä muut hinnat ovat pilvissä, mutta asuntojen taso on suomalaista asuntoa huomattavasti surkeampi (tuurilla voi saada yksiön melko läheltä keskustaa, mutta tuskin alle 500€). Lisäksi joutuu varautumaan ennakkovuokraan, joka on tavallisesti yhden kuukauden vuokra, sekä asunnonvälittäjän palkkioon, joka sekin on normaalisti yhden kuukauden vuokran verran. Työnantaja ei siis auta asuntomenoissa yhtään, vaan ne ovat kaikki paikalta palkatun työnekijän naurettavasta palkasta pois. Yleensähän on niin, että kun ulkomaan reissuille lähdetään (lähinnä firmojen edustajana), tiedossa on huomattava korvaus ulkomailla suoritetusta työstä ja siellä asumisesta. Hankitaan asunnot ja saadaan muiden palkka- yms. etujen lisäksi päivärahaa, joka on luonnollisesti suurempi kuin normaali päiväraha Suomessa. Tällaista on paikalta palkatun viisumivirkailijan turha edes kuvitella saavansa. Kokemusta kyllä saa, mutta rikkauksista on turha edes haaveilla. Paikalta palkattu työntekijä onkin hyvin kannattava satsaus UM:lle.

        Hakijoilta vaaditaan hyvää venäjän kielen taitoa, jota ei kuitenkaan testata missään haasttattelun vaiheessa. Riittää, kun ilmoittaa osaavansa venäjää hyvin. Silti hakija joutuu myös psykologisiin testeihin, mutta niiden tulos taitaa painaa enemmän kuin kielitaidon. Eipä noilla palkoilla Venäjälle kovin hyvin venäjää osaavaa henkilökuntaa olekaan saatu palkattua, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, vaan useimmiten viisumivirkailijan kielitaito on lähestulkoon surkea. Miten sujuu viisumin myöntäminen henkilöltä, joka ei osaa eikä ymmärrä venäjää edes välttävästi? Jos viisuminhakijalta pitäisi kysyä jotakin lisävalaistusta hakemukseensa, huonosti venäjää taitava virkailija tuskin edes pyytää hakijaa haastatteluun, vaan tekee päätöksensä mutu-tuntumalta! Joskus sentään apua löytyy työtovereilta, joiden kielitaito on riittävä. Lisäksi monen maantuntemus yms. on todella ala-arvoista. Mitä voi odottaa sellaiselta työntekijältä, jolla ei ole mitään kuvaa siitä, millaisessa maassa työskentelee, millainen on ko. maan kulttuuri jne. ja joka päättää muiden ihmisten maahantulosta!?

        Mitä tulee sitten paikalta palkatun ja lähetetyn henkilöstön eroihin, paikalta palkattu on paljon surkeammassa tilanteessa kuin lähetetty työntekijä. Lähetetyllä virkamiehellä on ns. pullat hyvin uunissa, hän on UM:n "omaa" henkilökuntaa ja siten nauttii myös parempia etuja, diplomaattisine statuksineen ja etuineen; palkkaakin tulee paikalta palkattuun työntekijään nähden useampi tuhat euroa enemmän. Lähetetylle työntekijälle osoitetaan hetimiten asunto, joiden taso on hyvä, mutta vuokrat niin korkeat, ettei esim. paikalta paikatulla ole mitään mahdollisuuksia sitä maksaa (n. 2000€/kk ja siitä ylöspäin); lähetetty työntekijä ei siis itse maksa tuota koko summaa vaan prosentuaalisen osuuden, joka taitaa olla jotakuinkin neljäsosa koko vuokrasta.

        Paikalta palkattu työntekijä on Venäjällä turistiviisumilla ja -passilla. Jos miliisi haluaa viedä hänet "kammarille" tai haluaa tutkia tavarat tms., hän voi sen tehdä eikä paikalta palkattu voi vedota esim. diplomaattiseen koskemattomuuteen kuten lähetetty työntekijä. Lisäksi työnantaja eli siis edustusto, vaatii työntekijää avaamaan palkanmaksua varten venäläiseen pankkiin tilin. Suomeen palkkoja ei makseta. (Lähetetty virkamies joutuu myös avaamaan tilin venäläiseen pankkiin, mutta hän saa valita, maksetaanko palkka suomalaiselle vai venäläiselle tilille - ilman erillisiä kuluja.) Toki paikalta palkattu saa siirtää palkkansa suomalaiselle tililleen, mutta silloin hän joutuu maksamaan pankkien välityspalkkiot rahan siirrosta, joka ei ole mitään halpaa puuhaa ja joka myös kestää useamman pankkipäivän ennen kuin rahat ovat suomalaisella tilillä.

        Paikalta palkattu ei juurikaan saa apua ja tukea henkilöstöosastolta, sillä kohtelu sillä suunnalla on todella tylyä, mielivaltaista ja ala-arvoista. Muutokset, joita paikalta palkattu haluaa asemansa parantamiseksi, eivät onnistu ja syyksi kerrotaan aina byrokraattisuus ja se, ettei asioita voida muuttaa hetkessä. Toisaalta, asiat, jotka taas jollain muulla tavalla (lähinnä heikentävät) muuttavat paikalta palkatun asemaa, muutetaan yllättävän nopealla aikataululla. Paikalta palkattu tuntee selkeästi olevansa huonompi ja alempiarvoisempi kuin lähetetty työntekijä. Mm. kulkuoikeudet edustustossa ovat rajatummat kuin lähetetyllä henkilöstöllä, paikalta palkatun tuomat vieraat syynätään lähetettyjen tuttavia tarkemmin, sikäli mikäli paikalta palkattu vieraita ylipäätään saa tuoda (onkohan paikalta palkattu siis epäluotettavampi?). Apua käytännön asioiden hoitamiseen saa nihkeästi ja ristiriitatilanteissa paikalta palkattu tuntee olevansa maan alinta sakkaa. Jos ei itse älyä kysyä tai ottaa selvää ja möhlii jonkin etuihinsa liittyvän asian, on se oma moka. Etukäteen ei neuvota, tulla vastaan eikä olla paikalta palkatun työntekijän puolella; vaaditaan kyllä tekemään asioita, jotka kuuluvat edustuston omiin toimiin ja saataviin (esim. työsuhteen päättyessä ollaan kyllä muistuttamassa ja vaatimassa valokaapeliyhteydellä soittamistasi puheluista). Apua voisi toki pyytää UM:n omalta ammattiliitolta Uhvysta, mutta kohtelu on sielläkin vähintään yhtä tylyä, sillä se on tottunut ja asettunut puolustamaan lähetetyn henkilöstön etuja eikä sitä voisi vähempää kiinnostaa paikalta palkatun kohtaamat vääryydet ja epäoikeudenmukaisuudet. Kannattaakin valita ammattiliitto aivan jostain muualta kuin UM:n suunnalta!

        Viime aikoina onkin ollut jo nähtävissä, ettei halukkaita ja kielitaitoisia työntekijöitä olekaan enää saatavilla, ainakaan pitempiaikaisiin työsuhteisiin, vaan edustustoissa ollaan jouduttu turvautumaan venäläiseen henkilökuntaan. Toisaalta, viisumivirkailijan, joka käsittelee viisumihakemuksia ja tekee niihin päätöksiä, tulee olla Suomen kansalainen. Hakemuksien vastaanottaja voi olla venäläinen, ja esim. Pietarissa lähes kaikki hakemusten vastaanottajat ovat venäläisiä, pian myös varmaankin Moskovassa. Suomalaisia, kielitaitoisia työntekijöitä on koko ajan vähemmän saatavilla, joten työt kasautuvat kun niitä ei ehditä aikataulussa tekemään. Siksi ylitöitä tehdään luvattoman paljon. Toisaalta viisumivirkailija saa edes hieman lisää rahaa, mutta se kaikki on aina vapaa-ajasta pois. Ylitöissä ollaan siis harva se viikko.

        Silti löytyy monia, jotka innolla saapuvat työntekijöiksi UM:n lähetystöihin. Syytä en ymmärrä miksi, toivon hartaasti, ettei se ole tietämättömyys, sillä UM ei ole paikalta palkatun kannalta mikään muu kuin orjapiiskuri ja hyväksikäyttäjä. Eikö UM tajua, että se sahaa omalla toiminnallaan oksaa altansa? UM:n sisäinen tarkastus on vitsi eikä se älyä toimia ennen kuin on liian myöhäistä, jos silloinkaan. Eikö tämä vaikuta jo Suomen ulkopolitiikkaankin oleellisesti? Millainen paimen, sellaiset lampaat. Meillä on uusi ulkoministeri, joka toivottavasti tajuaa jossain vaiheessa millainen aikapommi kytee UM:n henkilöstöpolitiikassa. Toivokaamme, ettei se räjähdä käsiin, vaan asiaan tartutaan ajoissa ja epäkohdat korjataan.


      • visa-apina
        Eräs, joka aamulla heräs kirjoitti:

        Itse olen läheltä seurannut millainen työnantaja Suomen valtio, Ulkoministeriö (erityisesti Suomen edustustot Venäjällä), on. Enpä voisi kutsua sitä hyväksi tai edes reiluksi työnantajaksi.

        Silloin tällöin haetaan työntekijöitä viisumivirkailijan tehtäviin. Statuksena on paikalta palkattu. Monikohan Suomessa tarkalleen ottaen tietää mitä paikalta palkattu tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että työntekijä on palkattu asemamaasta eli siis Venäjältä ja heihin sovelletaan sekavaa lain sanaa työsuhteessa; on Suomen työlakia ja Venäjän työnlakia "soveltuvin osin". Verot kuitenkin maksetaan Suomeen. Lähestulkoon kaikki paikalta palkatut tulevat Suomesta eli ainakaan asemamaasta palkatun status ei taida oikein sopia tässä kohdin, vaikka sitä perustellaan edustuston näkökulmasta sillä, että lähetystö, joka sijaitsee siis Venäjällä, on palkannut työntekijän - sillä ei ole merkitystä tuleeko työntekijä Suomesta, Venäjältä, Norjasta vai USA:sta, vaan näemmä se, missä itse työnantaja sijaitsee. Työsopimus tehdään aluksi kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen tehdään vuoden jatkosopimus, mutta maksimissaan voi olla työssä samassa edustustossa viisi vuotta kerrallaan. Sen jälkeen voi vaihtaa toiseen edustustoon esim. Murmanskista Pietariin, jolloin syntyy uusi työsuhde, mutta esim. lomat eivät siirry ja palkka on sen edustuston mukainen, jonne vaihtaa jne., esimerkiksi Pietarissa on parempi palkka kuin Murmanskissa ja vastaavasti huonompi kuin Moskovassa. Näin UM välttää sen, ettei työntekijää tarvitse vakinaistaa. Tällaisia asioita ei tule kysyneeksi työhaastattelussa eikä niistä aiotakaan kertoa haastattelutilanteessa! Ja monikohan lähtee takaisin Suomeen kun istuu Moskovassa kynä kädessä allekirjoittamassa työsopimusta ja kun vasta silloin varsinaisesti selviää, mitä työsopimus pitää sisällään ja mitä ei. Semminkin kun lähes jokainen on jo jättänyt entisen työnsä Suomessa, irtisanonut asunnon ja varastoinut omaisuutensa ties minne. Melko ovelaa, myönnettäköön.

        Ajatellaanpa nyt, että joku on siis päättänyt ottaa työn viisumivirkailijana vastaan paikalta paikattuna. Palkka Moskovassa on naurettava 1840€/kk eikä siihen kuulu yhtään mitään muita etuja. Aivan, luitte aivan oikein, ei mitään etuja! Siihen ei kuulu edes lomaraha. Verojen jälkeen käteen jää noin 1400€/kk, ehkä jopa alle. Asunnon joutuu itse hankkimaan, lähetystö voi ehkä pyynnöstä varata aluksi huoneen venäläisestä asuntolasta (oletteko koskaan asuneet venäläisessä opiskelija-asuntolassa ja tiedättekö millainen tasoero niissä on suomalaisiin asuntoloihin verrattuna?) ja jonka työntekijä siis itse maksaa. Monet varmaankin muistavat, ettei Moskova ole kovin halpa kaupunki enää, taitaa olla jopa maailman kallein. Asuntojen ynnä muut hinnat ovat pilvissä, mutta asuntojen taso on suomalaista asuntoa huomattavasti surkeampi (tuurilla voi saada yksiön melko läheltä keskustaa, mutta tuskin alle 500€). Lisäksi joutuu varautumaan ennakkovuokraan, joka on tavallisesti yhden kuukauden vuokra, sekä asunnonvälittäjän palkkioon, joka sekin on normaalisti yhden kuukauden vuokran verran. Työnantaja ei siis auta asuntomenoissa yhtään, vaan ne ovat kaikki paikalta palkatun työnekijän naurettavasta palkasta pois. Yleensähän on niin, että kun ulkomaan reissuille lähdetään (lähinnä firmojen edustajana), tiedossa on huomattava korvaus ulkomailla suoritetusta työstä ja siellä asumisesta. Hankitaan asunnot ja saadaan muiden palkka- yms. etujen lisäksi päivärahaa, joka on luonnollisesti suurempi kuin normaali päiväraha Suomessa. Tällaista on paikalta palkatun viisumivirkailijan turha edes kuvitella saavansa. Kokemusta kyllä saa, mutta rikkauksista on turha edes haaveilla. Paikalta palkattu työntekijä onkin hyvin kannattava satsaus UM:lle.

        Hakijoilta vaaditaan hyvää venäjän kielen taitoa, jota ei kuitenkaan testata missään haasttattelun vaiheessa. Riittää, kun ilmoittaa osaavansa venäjää hyvin. Silti hakija joutuu myös psykologisiin testeihin, mutta niiden tulos taitaa painaa enemmän kuin kielitaidon. Eipä noilla palkoilla Venäjälle kovin hyvin venäjää osaavaa henkilökuntaa olekaan saatu palkattua, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, vaan useimmiten viisumivirkailijan kielitaito on lähestulkoon surkea. Miten sujuu viisumin myöntäminen henkilöltä, joka ei osaa eikä ymmärrä venäjää edes välttävästi? Jos viisuminhakijalta pitäisi kysyä jotakin lisävalaistusta hakemukseensa, huonosti venäjää taitava virkailija tuskin edes pyytää hakijaa haastatteluun, vaan tekee päätöksensä mutu-tuntumalta! Joskus sentään apua löytyy työtovereilta, joiden kielitaito on riittävä. Lisäksi monen maantuntemus yms. on todella ala-arvoista. Mitä voi odottaa sellaiselta työntekijältä, jolla ei ole mitään kuvaa siitä, millaisessa maassa työskentelee, millainen on ko. maan kulttuuri jne. ja joka päättää muiden ihmisten maahantulosta!?

        Mitä tulee sitten paikalta palkatun ja lähetetyn henkilöstön eroihin, paikalta palkattu on paljon surkeammassa tilanteessa kuin lähetetty työntekijä. Lähetetyllä virkamiehellä on ns. pullat hyvin uunissa, hän on UM:n "omaa" henkilökuntaa ja siten nauttii myös parempia etuja, diplomaattisine statuksineen ja etuineen; palkkaakin tulee paikalta palkattuun työntekijään nähden useampi tuhat euroa enemmän. Lähetetylle työntekijälle osoitetaan hetimiten asunto, joiden taso on hyvä, mutta vuokrat niin korkeat, ettei esim. paikalta paikatulla ole mitään mahdollisuuksia sitä maksaa (n. 2000€/kk ja siitä ylöspäin); lähetetty työntekijä ei siis itse maksa tuota koko summaa vaan prosentuaalisen osuuden, joka taitaa olla jotakuinkin neljäsosa koko vuokrasta.

        Paikalta palkattu työntekijä on Venäjällä turistiviisumilla ja -passilla. Jos miliisi haluaa viedä hänet "kammarille" tai haluaa tutkia tavarat tms., hän voi sen tehdä eikä paikalta palkattu voi vedota esim. diplomaattiseen koskemattomuuteen kuten lähetetty työntekijä. Lisäksi työnantaja eli siis edustusto, vaatii työntekijää avaamaan palkanmaksua varten venäläiseen pankkiin tilin. Suomeen palkkoja ei makseta. (Lähetetty virkamies joutuu myös avaamaan tilin venäläiseen pankkiin, mutta hän saa valita, maksetaanko palkka suomalaiselle vai venäläiselle tilille - ilman erillisiä kuluja.) Toki paikalta palkattu saa siirtää palkkansa suomalaiselle tililleen, mutta silloin hän joutuu maksamaan pankkien välityspalkkiot rahan siirrosta, joka ei ole mitään halpaa puuhaa ja joka myös kestää useamman pankkipäivän ennen kuin rahat ovat suomalaisella tilillä.

        Paikalta palkattu ei juurikaan saa apua ja tukea henkilöstöosastolta, sillä kohtelu sillä suunnalla on todella tylyä, mielivaltaista ja ala-arvoista. Muutokset, joita paikalta palkattu haluaa asemansa parantamiseksi, eivät onnistu ja syyksi kerrotaan aina byrokraattisuus ja se, ettei asioita voida muuttaa hetkessä. Toisaalta, asiat, jotka taas jollain muulla tavalla (lähinnä heikentävät) muuttavat paikalta palkatun asemaa, muutetaan yllättävän nopealla aikataululla. Paikalta palkattu tuntee selkeästi olevansa huonompi ja alempiarvoisempi kuin lähetetty työntekijä. Mm. kulkuoikeudet edustustossa ovat rajatummat kuin lähetetyllä henkilöstöllä, paikalta palkatun tuomat vieraat syynätään lähetettyjen tuttavia tarkemmin, sikäli mikäli paikalta palkattu vieraita ylipäätään saa tuoda (onkohan paikalta palkattu siis epäluotettavampi?). Apua käytännön asioiden hoitamiseen saa nihkeästi ja ristiriitatilanteissa paikalta palkattu tuntee olevansa maan alinta sakkaa. Jos ei itse älyä kysyä tai ottaa selvää ja möhlii jonkin etuihinsa liittyvän asian, on se oma moka. Etukäteen ei neuvota, tulla vastaan eikä olla paikalta palkatun työntekijän puolella; vaaditaan kyllä tekemään asioita, jotka kuuluvat edustuston omiin toimiin ja saataviin (esim. työsuhteen päättyessä ollaan kyllä muistuttamassa ja vaatimassa valokaapeliyhteydellä soittamistasi puheluista). Apua voisi toki pyytää UM:n omalta ammattiliitolta Uhvysta, mutta kohtelu on sielläkin vähintään yhtä tylyä, sillä se on tottunut ja asettunut puolustamaan lähetetyn henkilöstön etuja eikä sitä voisi vähempää kiinnostaa paikalta palkatun kohtaamat vääryydet ja epäoikeudenmukaisuudet. Kannattaakin valita ammattiliitto aivan jostain muualta kuin UM:n suunnalta!

        Viime aikoina onkin ollut jo nähtävissä, ettei halukkaita ja kielitaitoisia työntekijöitä olekaan enää saatavilla, ainakaan pitempiaikaisiin työsuhteisiin, vaan edustustoissa ollaan jouduttu turvautumaan venäläiseen henkilökuntaan. Toisaalta, viisumivirkailijan, joka käsittelee viisumihakemuksia ja tekee niihin päätöksiä, tulee olla Suomen kansalainen. Hakemuksien vastaanottaja voi olla venäläinen, ja esim. Pietarissa lähes kaikki hakemusten vastaanottajat ovat venäläisiä, pian myös varmaankin Moskovassa. Suomalaisia, kielitaitoisia työntekijöitä on koko ajan vähemmän saatavilla, joten työt kasautuvat kun niitä ei ehditä aikataulussa tekemään. Siksi ylitöitä tehdään luvattoman paljon. Toisaalta viisumivirkailija saa edes hieman lisää rahaa, mutta se kaikki on aina vapaa-ajasta pois. Ylitöissä ollaan siis harva se viikko.

        Silti löytyy monia, jotka innolla saapuvat työntekijöiksi UM:n lähetystöihin. Syytä en ymmärrä miksi, toivon hartaasti, ettei se ole tietämättömyys, sillä UM ei ole paikalta palkatun kannalta mikään muu kuin orjapiiskuri ja hyväksikäyttäjä. Eikö UM tajua, että se sahaa omalla toiminnallaan oksaa altansa? UM:n sisäinen tarkastus on vitsi eikä se älyä toimia ennen kuin on liian myöhäistä, jos silloinkaan. Eikö tämä vaikuta jo Suomen ulkopolitiikkaankin oleellisesti? Millainen paimen, sellaiset lampaat. Meillä on uusi ulkoministeri, joka toivottavasti tajuaa jossain vaiheessa millainen aikapommi kytee UM:n henkilöstöpolitiikassa. Toivokaamme, ettei se räjähdä käsiin, vaan asiaan tartutaan ajoissa ja epäkohdat korjataan.

        Lisäksi kielitaitoiset viisumivirkailijat joutuvat hoitamaan kielitaidottomien lähetettyjen virkamiesten töitä. Kääntämistä, puhelinkeskusteluja, oleskelulupa-asioita yms. joita koulutetut, Suomesta lähetetyt korkeasti palkatut virkamiehet eivät pysty hoitamaan.


      • Visailija
        visa-apina kirjoitti:

        Lisäksi kielitaitoiset viisumivirkailijat joutuvat hoitamaan kielitaidottomien lähetettyjen virkamiesten töitä. Kääntämistä, puhelinkeskusteluja, oleskelulupa-asioita yms. joita koulutetut, Suomesta lähetetyt korkeasti palkatut virkamiehet eivät pysty hoitamaan.

        Äänisen rannalla on hieman viitteitä nepotismista ja tietenkin heihin ei päde ne säännöt, jotka koskevat muita visailijoita."Johtava virkamies" myös kohtelee venäläisiä ja asemamaasta palkattuja suomalaisia kuin karjaa. Ilmapiiri on aika huono ja tuskin se siitä pitkiin aikoihin paranee. Mutta jos voin antaa neuvon, niin kehottaisin välttelemään paikkaa......


      • Tiedoton.
        Visailija kirjoitti:

        Äänisen rannalla on hieman viitteitä nepotismista ja tietenkin heihin ei päde ne säännöt, jotka koskevat muita visailijoita."Johtava virkamies" myös kohtelee venäläisiä ja asemamaasta palkattuja suomalaisia kuin karjaa. Ilmapiiri on aika huono ja tuskin se siitä pitkiin aikoihin paranee. Mutta jos voin antaa neuvon, niin kehottaisin välttelemään paikkaa......

        ...työttömyysvakuutusten piirissä? Eli kertyykö siellä työskentelystä työssäoloehdon vaatimia päiviä? Meidän liiton kassan mukaan ei kerry, eli "komennuksen" päätyttyä ei saa ansiosidonnaista.


      • ansiosidonnainen
        Tiedoton. kirjoitti:

        ...työttömyysvakuutusten piirissä? Eli kertyykö siellä työskentelystä työssäoloehdon vaatimia päiviä? Meidän liiton kassan mukaan ei kerry, eli "komennuksen" päätyttyä ei saa ansiosidonnaista.

        Tiedän tuttuja, jotka ovat olleet ansiosidonnaisella viisumivirkailijapestin jälkeen. Kyseessä on työ, josta maksetaan Suomeen verot ja muut maksut normaalisti ja mikäli työntekijä maksaa liiton ja kassan maksut, ei ansiosidonnaista voi evätä. Kyseessä ei ole "komennus" vaan työsuhde, suomalainen sellainen kaiken lisäksi eli mitään ulkomaajuttujakaan ei tarvitse selitellä. Kannattaa vaihtaa liittoa, jos siellä sellaista puhutaan!


      • oikea liitto?
        ansiosidonnainen kirjoitti:

        Tiedän tuttuja, jotka ovat olleet ansiosidonnaisella viisumivirkailijapestin jälkeen. Kyseessä on työ, josta maksetaan Suomeen verot ja muut maksut normaalisti ja mikäli työntekijä maksaa liiton ja kassan maksut, ei ansiosidonnaista voi evätä. Kyseessä ei ole "komennus" vaan työsuhde, suomalainen sellainen kaiken lisäksi eli mitään ulkomaajuttujakaan ei tarvitse selitellä. Kannattaa vaihtaa liittoa, jos siellä sellaista puhutaan!

        Mihinkähän liittoon viisumivirkailijat parhaiten sopivat?


      • Jhl123
        oikea liitto? kirjoitti:

        Mihinkähän liittoon viisumivirkailijat parhaiten sopivat?

        Julkisten ja hyvinvointialojen liitto?


      • Pen
        Jhl123 kirjoitti:

        Julkisten ja hyvinvointialojen liitto?

        Mites on lomat, onko ne Venäjän lain säädännön mukaan 45 päivää, vai Suomen lain säädännön mukaan valtion lomat eli jos ollut pitkään valtiolla töissä saako 45 päivää lomia vuodessa ?!?
        Vai CCCP:n mukaan eli vähän lomaa.

        Olisi noita paikkoja auki taas paljon


      • Mielipiteitä omaava
        Pen kirjoitti:

        Mites on lomat, onko ne Venäjän lain säädännön mukaan 45 päivää, vai Suomen lain säädännön mukaan valtion lomat eli jos ollut pitkään valtiolla töissä saako 45 päivää lomia vuodessa ?!?
        Vai CCCP:n mukaan eli vähän lomaa.

        Olisi noita paikkoja auki taas paljon

        Huh, siinä on kyllä sellainen paikka, jonne en haluaisi enää mennä. Konsuli kohtelee huonosti ja viisumiasioista vastaava on välillä aika ulalla. Pahinta on kuitenkin se, että oman mielipiteen ilmaiseminen on huono asia. Sitä ei katsota hyvällä. Pitää olla hiljaa vain ja tyytyä kohtaloon....


      • mä lähen kans
        Pen kirjoitti:

        Mites on lomat, onko ne Venäjän lain säädännön mukaan 45 päivää, vai Suomen lain säädännön mukaan valtion lomat eli jos ollut pitkään valtiolla töissä saako 45 päivää lomia vuodessa ?!?
        Vai CCCP:n mukaan eli vähän lomaa.

        Olisi noita paikkoja auki taas paljon

        onkohan paikkoja vielä auki, jos on nii missä?!


      • YPAry
        Jhl123 kirjoitti:

        Julkisten ja hyvinvointialojen liitto?

        Tammikuusta 2010 alkaen perustettu JHL liiton alaisuuteen yhdistys Yhdistyneet Paikalta Palkatut Ry nro859. Tervetuloa Liittymään!


      • Serg
        ei voi verrata Helsinkiin kirjoitti:

        Tosiaan, hinta on nykyisin lähes sama vuokra-asunnoilla sekä Helsingissä että Pietarissa, mutta siihen ne yhteydet jäävätkin. Venäjällä vuokralaisella, varsinkaan ulkomaalaisella, ei käytännössä ole mitään oikeusturvaa, vaikka olisi kirjalliset sopimuksetkin (viisumivirkailijoilla usein ei edes ole). 500€:n vuokra saattaa nousta milloin tahansa vuokranantajan hetken mielijohteesta esim. 1000€:oon. Silloin ei auta muu kuin alkaa etsiä itsenäisesti uutta asuntoa ja mahdollisesti maksaa kierolle vuokranvälittäjälle välityspalkkio. Vuokralla asumisen kulttuuri on muutenkin erilainen Venäjällä: vuokranantaja saattaa varastoida tavaroitaan vuokraamassaan asunnossa tai käydä muuten vain siellä ilmoittamatta. Lisäksi hän saattaa keksiä alkaa vaatia jokaisesta yövieraasta lisämaksua.

        Asuntojen tasoa ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Helsingissä kurjinkin kaupungin vuokrakaksio tai -yksiö olisi Pietarissa tasoa ljuks, tai elitnaja, jonka vuokra olisi n. 2000€. Helsingissä tulee hanasta puhdasta ja kirkasta vettä, jonka lämpötilaa voi säädellä portaattomasti. Pietarissa puolestaan lämmin vesi on ruskehtavaa ja haisee. Sen tulo lisäksi katkeaa n. 3 vko:ksi kesällä. Lämmitys on päällä Pietarissa lämmityssuunnitelman, ei sään mukaan. Pattereissa ei myöskään ole termostaatteja. Syys - lokakuun öinä saattaa palella kovastikin. Leudompina talvipäivinä tai maalis - huhtikuussa sen sijaan joutuu kulkemaan kalsareissa asunnoissa, ettei läkähtyisi.

        Helsingissä rappukäytävissä on lukittavat alaovet ja itsestään sammuvat valot. Niissä käy myös siivoojat säännöllisesti. Pietarissa raput voivat olla pimeitä tai jossain siellä täällä on yksittäinen hehkulamppu, jos ei ole sattunut palamaan. Lisäksi rappukäytävässä saattaa asua pysyvämminkin narkomaaneja, alkoholisteja ja kulkukoiria.

        Ötökkäongelmia ei Helsingissä juurikaan kohtaa. Pietarissa sen sijaan saattavat torakat vilistää. Kesäaikana kaupunkihyttyset ovat todella äkäisiä. Ne lentävät nopeammin ja lähes äänettömästi toisin kuin suomalaisille tutut metsähyttyset. Niitä tulee etupäässä viemäreistä vanhoissa taloissa, jollaisia rakennukset keskustassa sekä etenkin konsulaatin lähistöllä ovat. Ainoa vaihtoehto on kaasuttaa huone ja oma elimistö siinä sivussa erilaisilla hyttysenkarkottimilla koko yöksi tai sitten sietää koko kehon täydeltä hyttysen puremia.

        Pääsääntöisesti keskustan vanhat rakennukset ovat enemmän tai vähemmän homeessa, joten siitä saattaa aiheutua ongelmia esim. astmaatikoille muiden kaupungin saasteiden lisäksi.

        Pietarissa ilmestyvässä Saint Petersburg Timesissa tarjotaan ulkomaalaisille vuokralle asuntoja. Siinä tarjottavat asunnot varmasti ovat ainakin pintapuolisesti hyviä ja miellyttäviä, mutta viisumivirkailijan tuloilla mahdottomia vuokrata: vuokrapyynnöt alk. 1000$.

        Itse pidän kaikesta yllä olevasta huolimatta (ehkä osittain myös sen takia) kovasti Venäjästä ja Pietarista ja haluan palata sinne uudestaan. Kaikkiin yllämainittuihin asioihin tottuu ja Pietari on niin lumoava kaupunki, että pikku-uhrauksia kannattaa tehdä.

        Minä asun Viipurissa ja vaimoni asuu Pietarissa ja on työssa asuntotoimistossa. Jos tarvitset vuokrata asunto Pietarissa voimme auttaa (muuttan Pietariin lähitulevaisuudess, puhuan hieman Suomea). Tein hänelle oma nettisivusto (http://www.spb.selink.ru/asunto_pietarissa) e-mail [email protected] (Sergej)


      • röppönen
        visa-apina kirjoitti:

        Lisäksi kielitaitoiset viisumivirkailijat joutuvat hoitamaan kielitaidottomien lähetettyjen virkamiesten töitä. Kääntämistä, puhelinkeskusteluja, oleskelulupa-asioita yms. joita koulutetut, Suomesta lähetetyt korkeasti palkatut virkamiehet eivät pysty hoitamaan.

        näin on ja huomattavasti pienemmällä palkalla. totesin tämän jo vuosia sitten Moskovassa


    • Venäjä vei rahat

      Niin, oishan se ollut kohtuullista, että kun viisumivirkailijana joutui maksamaan Suomeen hulppeat verot, niin olisi päässyt edes ansiosidonnaiselle Suomessa. Mutta työttömyyskassa ilmoitti, että njet - ei lasketa työssäoloehtoon. Kyllä kyrsii!

      Laskin, että jos joudun olemaan sen 500 päivän verran työttömänä, niin menetykseni on bruttona jotain 15 000 euroa. Aika mälli, vai mitä?

      • venäjä vetää

        Hei, selvennä nyt vähän, miten ihmeessä työskentelyäsi konsulaatissa ei laskettu työssäoloehtoon? Millä perusteella? Mulle tämä ei edes tullut mieleen, mutta onneksi menin Petroskoin jälkeen suoraan töihin Suomessa. Mutta luotin kyllä mahdollisuuteen saada työttömyysturvaa, jos olisi tarpeen.

        Missä konsulaatissa olit töissä? Kiinnostaa ihan siksi kun itse olin Petroskoissa enkä sanottavasti viihtynyt vaikka kaupunki oli kyllä ihan ok.


      • Jyyls
        venäjä vetää kirjoitti:

        Hei, selvennä nyt vähän, miten ihmeessä työskentelyäsi konsulaatissa ei laskettu työssäoloehtoon? Millä perusteella? Mulle tämä ei edes tullut mieleen, mutta onneksi menin Petroskoin jälkeen suoraan töihin Suomessa. Mutta luotin kyllä mahdollisuuteen saada työttömyysturvaa, jos olisi tarpeen.

        Missä konsulaatissa olit töissä? Kiinnostaa ihan siksi kun itse olin Petroskoissa enkä sanottavasti viihtynyt vaikka kaupunki oli kyllä ihan ok.

        Itse olen kiinostunut kyseisestä työstä Petroskissa. Minkälaista työ on sielläpäin? Haluaisko joku tietävä kertoa tästä enemmän? Onko mahdollista harjoittelijaksi/kesätöihin? Olisin erittäin, erittäin kiitollinen jos joku vastaisi! :)


      • Jyylss
        Jyyls kirjoitti:

        Itse olen kiinostunut kyseisestä työstä Petroskissa. Minkälaista työ on sielläpäin? Haluaisko joku tietävä kertoa tästä enemmän? Onko mahdollista harjoittelijaksi/kesätöihin? Olisin erittäin, erittäin kiitollinen jos joku vastaisi! :)

        Siis Petroskoissa, eikä Petroskissa. :D


      • toihin
        Jyyls kirjoitti:

        Itse olen kiinostunut kyseisestä työstä Petroskissa. Minkälaista työ on sielläpäin? Haluaisko joku tietävä kertoa tästä enemmän? Onko mahdollista harjoittelijaksi/kesätöihin? Olisin erittäin, erittäin kiitollinen jos joku vastaisi! :)

        Kesäksi on varmaan mahdollista päästä mutta kannattaa lähettää hakemus heti sillä tekevät päätoksiä tämän kuun lopulla.


      • heijjjj
        toihin kirjoitti:

        Kesäksi on varmaan mahdollista päästä mutta kannattaa lähettää hakemus heti sillä tekevät päätoksiä tämän kuun lopulla.

        mihin se hakemus lähetetään?

        suomen suurlähetystöön helsingissä vai suoraan sinne moskovaan??


      • da da
        venäjä vetää kirjoitti:

        Hei, selvennä nyt vähän, miten ihmeessä työskentelyäsi konsulaatissa ei laskettu työssäoloehtoon? Millä perusteella? Mulle tämä ei edes tullut mieleen, mutta onneksi menin Petroskoin jälkeen suoraan töihin Suomessa. Mutta luotin kyllä mahdollisuuteen saada työttömyysturvaa, jos olisi tarpeen.

        Missä konsulaatissa olit töissä? Kiinnostaa ihan siksi kun itse olin Petroskoissa enkä sanottavasti viihtynyt vaikka kaupunki oli kyllä ihan ok.

        Hei,

        olen kiinnostunut työskentelemään Venäjällä. Mutta kerroit ettet viihtynyt Petroskoissa. Saanko kysyä mikä oli vikana?


      • Jyyls
        da da kirjoitti:

        Hei,

        olen kiinnostunut työskentelemään Venäjällä. Mutta kerroit ettet viihtynyt Petroskoissa. Saanko kysyä mikä oli vikana?

        Kysyin kesätyöstä Petroskoissa ja sain vastaukseksi että: "emme voi tarjota sinulle kesätyötä, koska voimme ruuhka-apuun palkata vain kokeneita virkailijoita." Että se siitä sitten :(

        Oletteko kaikki olleet ennestään virkailijan työssä??.. Aika jännä etten etes kauppakoulullakaan päässyt. Miten ihmeessä te ootte sitten päässy? :D


      • ex-visanvääntäjä

        Toivottavasti kirjoittaja on löytänyt töitä tai saanut jo tässä vaiheessa muutoksen ansiopäivärahapäätökseen. Tuon ilmoituksen perusteella häntä on kyllä kohdeltu kaltoin. Kannattaa vaatia tarkempia selvityksiä, miksei muka lasketa työssäoloehtoon. Jos kassamaksut on kerran maksettu normaalisti, ei tuollaista kertakaikkiaan saa tapahtua. Useat tuntemani henkilöt ovat täysin oikeutetusti saaneet ansiopäivärahaa viisumivirkailijan työn jälkeen. Liekö heillä ollut sitten parempi liitto tai kassa.

        Työsuhde on kuitenkin täysin suomalainen ja työntekijän napanuoroa Suomeen on hyvinkin kiinni työsuhteen aikana. Ainoastaan kaikista verovaroin kustannetuista palveluista, kuten esim. terveyskeskukset, uimahallit, päivähoito, kirjastot jne. ei ole mahdollista nauttia yhtä täysipainotteisesti, kuin niillä, joilla työpaikka sijaitsee fyysisestikin Suomessa. Jotain verotuloja Suomi toki saattaa menettää, esim. jos viisumivirkailija on niin äveriäs ennestään, että hänellä on varaa ostaa verovapaa auto (viisumivirkailijan ansioista sellaista ei ihan heti maksettaisi muiden menojen jälkeen) tai jotain alkoholi-/tupakkaverotuloja kenties, mutta muuten kyllä tulevat paikalta palkatut viisumivirkailijat niin edullisiksi valtiolle, että se jäänee plussan puolelle noiden marginaalisten menetysten jälkeenkin .-)


      • I <3 Pietari
        ex-visanvääntäjä kirjoitti:

        Toivottavasti kirjoittaja on löytänyt töitä tai saanut jo tässä vaiheessa muutoksen ansiopäivärahapäätökseen. Tuon ilmoituksen perusteella häntä on kyllä kohdeltu kaltoin. Kannattaa vaatia tarkempia selvityksiä, miksei muka lasketa työssäoloehtoon. Jos kassamaksut on kerran maksettu normaalisti, ei tuollaista kertakaikkiaan saa tapahtua. Useat tuntemani henkilöt ovat täysin oikeutetusti saaneet ansiopäivärahaa viisumivirkailijan työn jälkeen. Liekö heillä ollut sitten parempi liitto tai kassa.

        Työsuhde on kuitenkin täysin suomalainen ja työntekijän napanuoroa Suomeen on hyvinkin kiinni työsuhteen aikana. Ainoastaan kaikista verovaroin kustannetuista palveluista, kuten esim. terveyskeskukset, uimahallit, päivähoito, kirjastot jne. ei ole mahdollista nauttia yhtä täysipainotteisesti, kuin niillä, joilla työpaikka sijaitsee fyysisestikin Suomessa. Jotain verotuloja Suomi toki saattaa menettää, esim. jos viisumivirkailija on niin äveriäs ennestään, että hänellä on varaa ostaa verovapaa auto (viisumivirkailijan ansioista sellaista ei ihan heti maksettaisi muiden menojen jälkeen) tai jotain alkoholi-/tupakkaverotuloja kenties, mutta muuten kyllä tulevat paikalta palkatut viisumivirkailijat niin edullisiksi valtiolle, että se jäänee plussan puolelle noiden marginaalisten menetysten jälkeenkin .-)

        Hei!
        Miten tähän työhön haetaan? Minkä koulutuksen/kokemuksen ne vaati? Onks mukaa paljon hakijoita siihen?


      • pitäiskö?
        I <3 Pietari kirjoitti:

        Hei!
        Miten tähän työhön haetaan? Minkä koulutuksen/kokemuksen ne vaati? Onks mukaa paljon hakijoita siihen?

        Jos joku asiasta kiinnostunut kerkee lukemaan nii nyt haetaan syyskuun alus työt alkavat. Mollin sivuilta katoin. mut hakuaikaa enää 2.7 asti.

        Ei vaadita kielitaitoa eikä työkokemustakaan! :D


      • Kohta haastattelut
        pitäiskö? kirjoitti:

        Jos joku asiasta kiinnostunut kerkee lukemaan nii nyt haetaan syyskuun alus työt alkavat. Mollin sivuilta katoin. mut hakuaikaa enää 2.7 asti.

        Ei vaadita kielitaitoa eikä työkokemustakaan! :D

        Siis mitä viisumivirkalijan työ on Petroskoissa tai Pietarissa !

        Siis mitä käytännössä tehdään. Tehdäänkö yksin viisumeita pimeessä huoneessa kynällä, mikrolla vai ollaanko jossain vastaanotto paikassa johon tulee Venäläisiä vai mitä siis täydellinen selvitys.
        Paljonkohan Petroskoissa on porukkaa.

        Kiitos vastauksista


      • ehkä lähdössä
        Kohta haastattelut kirjoitti:

        Siis mitä viisumivirkalijan työ on Petroskoissa tai Pietarissa !

        Siis mitä käytännössä tehdään. Tehdäänkö yksin viisumeita pimeessä huoneessa kynällä, mikrolla vai ollaanko jossain vastaanotto paikassa johon tulee Venäläisiä vai mitä siis täydellinen selvitys.
        Paljonkohan Petroskoissa on porukkaa.

        Kiitos vastauksista

        Sama asia täälläkin kiinnostaisi etä mitä tämä työ on ja minkälaiset on työtilat, onko Petroskoissa oma ruokala, keittiö ja voisiko joku vastata näistä.
        Mitä työ on käytännnössä koska viisumivirkalijan työ ei sano yhtään mitään kun monet haluavat tietää mitä se on.


      • Ukrien mailla
        venäjä vetää kirjoitti:

        Hei, selvennä nyt vähän, miten ihmeessä työskentelyäsi konsulaatissa ei laskettu työssäoloehtoon? Millä perusteella? Mulle tämä ei edes tullut mieleen, mutta onneksi menin Petroskoin jälkeen suoraan töihin Suomessa. Mutta luotin kyllä mahdollisuuteen saada työttömyysturvaa, jos olisi tarpeen.

        Missä konsulaatissa olit töissä? Kiinnostaa ihan siksi kun itse olin Petroskoissa enkä sanottavasti viihtynyt vaikka kaupunki oli kyllä ihan ok.

        Kiovassa.


      • Arbat macht frei
        ehkä lähdössä kirjoitti:

        Sama asia täälläkin kiinnostaisi etä mitä tämä työ on ja minkälaiset on työtilat, onko Petroskoissa oma ruokala, keittiö ja voisiko joku vastata näistä.
        Mitä työ on käytännnössä koska viisumivirkalijan työ ei sano yhtään mitään kun monet haluavat tietää mitä se on.

        Viisumivirkailija kirjaa hakemuksen tiedot ohjelmaan, jonka jälkeen hakijasta tehdään pari rekisterihakua rosvojen ja ryökäleiden eliminoimiseksi. Vanhoja viisumeita voi vilkaista koneelta ja passissa olevien viisumeiden saapumis- ja paluuleimoja. Sitten joko tulostetaan passiin liimattava tarra tai tehdään päätös olla myöntämättä viisumia. Selkeissä tapauksissa koko hommaan menee pari minuuttia ja epäselvissä tapauksissa hakemuksen voi näyttää esimiehelle tai poliisille. Päätösvalta on kuitenkin aina virkailijalla itsellään.

        Monet tänne kirjoittaneista ovat olleet ainoastaan ruuhka-aikoina näissä hommissa, jolloin tekemistä riittää koko päiväksi. Päivän aikana yksi virkailija käsittelee ehkä n 50 hakemusta. Ryhmien käsittely on nopeampaa, kun matkan tiedot voi tallentaa pohjaksi. Yli puolet vuodesta hakemuksia on niin vähän, että työtahtia voi vähentää.

        Monennäköisiä kissanristiäisiä järjestetään suomalaisten keskuudessa ja paikallisiin tutustumiseen jää kyllä yllin kyllin aikaa. Toki monet opiskelijat haluavat tienata mahdollisimman paljon, joten he tekevät mielellään ylitöitä tarvittaessa.

        Itse jäin palatessani työttömäksi ja kyllä ansiosidonnainen laskettiin viisumihommista maksetun palkan mukaan (sisältäen ylityöt). Suomen työlainsäädännössä ei tunneta lomaltapaluurahaa eikä sitä makseta, mutta muuten lomapalkka maksettiin normaalisti. Ylitöitä sai myös vaihtaa vapaiksi, joten pidin jo ensimmäisenä kesänä täyden kesäloman pituisen vapaan. Varsinkin joulun aikaan töihin tulevat pystyvät jopa kaksinkertaistamaan palkkansa ylitöiden avulla. Siitä huolimatta viisumimaksuilla rahoitetaan kokonaan edustustojen toiminta Venäjällä ja tuloutetaan jotain myös Suomeen.


      • röppönen

        häh? kyllä mää sain ansiosidonnaista, kun olin työttömänä visaorjuuden jälkeen


      • gsgsgsj ssjsj
        Jyyls kirjoitti:

        Kysyin kesätyöstä Petroskoissa ja sain vastaukseksi että: "emme voi tarjota sinulle kesätyötä, koska voimme ruuhka-apuun palkata vain kokeneita virkailijoita." Että se siitä sitten :(

        Oletteko kaikki olleet ennestään virkailijan työssä??.. Aika jännä etten etes kauppakoulullakaan päässyt. Miten ihmeessä te ootte sitten päässy? :D

        kheh, ylemmällä korkeakoulututkinnollahan sinne tul mentyä:D shit happens! :D (mulle)


    • malluska_kukuska

      Mites Petroskoissa, montako viisumivirkailijaa on töissä ja tekeekö ne töitä tietokoneen kanssa koko ajan vai tarviiko mennä asiakaspisteeseen myös jos ei haluaisi mennä vaikka.
      Paljonka Petroskoissa suunnilleen on yksiön vuokrat sekä muuten hintataso.
      Mitkä on työajat. Tuleeko paljon ylitöitä ja kieltäytyykö moni näistä ja onko se pahasta. Paljon on verotus. Paljon on lomapäiviä, onko lomat venäjän lainmukaan vai saako suomessa pitkään valtiolla ollut paremmat lomat. Lomarahoja ei kait saa. Ylitöitten prosentti korvaukset miten ne menee.
      Miten kielikurssien laita Petroskoissa tai Pietarissakin sekä muuallakin.

      Mistään ei netistä löydy TES:iä ja yhteenvetoa asioista ja voisiko joku kirjoittaa kaikesta kaiken tai paljon jotta ei jokainen kysele jatkuvasti samoja asiota.

      Voisiko saada asiallisia vastauksia koska kiinnostaisi hakea töihin tulevaisuudessa mutta mistään ei saa kunnolla infoa kun kyselee eri palstoilta mitä vaan.

    • ihmettelijä_pietari

      Lueskelin tämän foorumin ja menee aivan sekaisin vaan enemmän asioista.
      Millä perusteilla viisumivirkailijat valitaan töihin koska itse meinasin hakea ensivuonna mutta kun kaveri ei päässyt sinne edes vaikka asunut pietarissa vuosia työn puolesta sekä opiskellutkin vuosia sitten vähän pietarissa sekä puhuu hyvin venäjää vaikka ei ole koulupapereita vaan käytännön taitoa.
      vaaditaanko yliopisto koulutus tai joku laaja venäjän kieli tutkinto paperi.

      vai onko pääseminen täyttä lottoamista vaikka ei osaa kieltä yhtään eli suhteilla pääsee sitten

      • gsgsjsjsjjsjsjs

        Joskus ainakin haettiin opintojensa loppuvaiheessa olevia korkekouluopiskelijoita tai vastavalmistuneita. Mitä tunnen visailijoita, niin aika tyypillisiä on amk-tutkinto, gradua vaille valmis maisteri ja maisteri.


    • ex-virkailija

      Ei pietarissa toiset ole kiinnostuneita käymään edes työnantajan kielikursseilla ja opiskelemaan Venäjää omalla ajalla. Monelle tärkeintä bilettäminen vaan. Munkaan kaveri ei päässyt sinne nyt vaikka opiskelee oikeesti Venäjää sekä osapäivä töissäkin tarvii sitä jatkuvasti työssään Suomessa ihan kaupan alalla, eikä haastattelussa kysytä mitään kielitaidosta ja haluaako sitä opiskella Pietarissa puhumattakaan että haastattelija testaisi kielitaitoa koska tuskin ne itse osaa mitään puhua edes kuin tönkkö alkeita moni korkeasti palkattu virkamies. Tiedän muutamia jotka päässeet bilettämään sinne joilla ei mielenkiintoa edes Venäjän kielen opiskeluun sekä kulttuuriin. Moni Venäjänkielen taitoinen jää rannalle vaikka työskennellyt Venäjälläkin ja täys ummikko voi päästä koulupapereilla kun ryyppymatkoja pari tehnyt Venäjälle. Se on totta kun joku kirjoitti niin Suomalaiset liikkuu keskenään joten ei ne opikkaan Venäjän kieltä miten pitäisi jos 2 vuottakin ollaan.
      Ex-virkalijana tiedän että tuuriin kaikki perustuu kuka on valitsemassa sekä suhteisiin.
      Joku järkihän näihin valintoihin pitäs saada kun moni hyvä jää pois syyttään joilla käytännönkin kokemusta kielestä sekä täällä asumisesta.

      Itse sain toisesta firmasta töitä täältä onneksi kun alkoi ottaa pattiin touhut kun viisumivirkailijat jotka hyviä kielessä pitää neuvoa kalliisti palkattuja virkailijoita vaikka pitäisi olla päin vastoin

    • ray of light

      Käsittääkseni viisumivirkailijat valitaan tehtävään lähinnä työhaastattelussa arvioitavan soveltuvuuden perusteella, eikä mitään korkeakoulututkintoa tarvitse olla plakkarissa. Kielitaidonkaan ei tarvitse olla huippu, vaan monesti alkeetkin jo riittävät, jos muuten asenne on kohdallaan.

      Viidessä vuodessa viisumivirkailijoiden palkka on kohentunut aika lailla. Tätä nykyä (syksy 2011) palkkaa saa vuorolisä- ja asuntokorvauksineen yli 2500 euroa/kk, joka on mielestäni jees liksa kyseisestä työstä.

      http://www.aarresaari.net/jobboard/messages/42520.html

    • Piter

      Voiko joku joka on itse ollut siellä työhaastattelussa kertoa mitä kysyttiin ja mitä muuten tapahtui? oon ite menossa nimittäin haastatteluun.

      Onko täällä ketään joka on ihan viime vuosina ollut töissä viisumivirkailijana Pietarissa? Jos voisi kertoa omia mielipiteitään, mikä oli hyvää, mikä huonoa, miten asunto löytyi, miten lomat ym.
      Mielipiteitä on tietty joka lähtöön, mutta tässä on tullut nyt todella negatiivista palautetta viisumivirkailijan hommasta ja kaikesta muustakin, että alkaa epäilyttää lähtisinkö vaikka saisinkin paikan...

    • Piter

      Niin, ja mitä kannattaisi itse kysyä siellä haastattelutilanteessa?
      Kiitosta etukäteen jo!

    • TanjuskaPiter

      Haastattelussa ei ollenkaan kysytä Venäjänkielen taidosta ja muustakaan jonka luulisi olevan tärkeää mitä sitten itse avaa suutaan ja kyselee, sanotaan että tiedätkö mitä työ on jotta ei tule yllätyksenä paikanpäällä. Itsekkään en tiedä lähdenkö vaikka saisin paikan. Siellä yli 100 viisumivirkkailijaa ja monikaan ei kirjoittele tänne eikä mihinkään. Nytkin monia haastatelteltu tänävuonna jotka uudestaan hakeneet tehtävään mitä tiedän.
      Pitäs itse kait päästä töihin ja kertoa kunnon info paketti, kun kysyy siellä olevilta niin ei saa mitään lypsettyä irti joten eikö ne saa puhua mistään sitten ja onko allekirjoitettu paperi porukoilla!

      • Darya987

        Onko kenelläkään lisää kokemuksia viisumivirkailijan työstä Pietarissa? Lähinnä kiinnostaa juuri nuo sopimusasiat, maksetaanko kaikki lakisääteiset maksut ja onhan ansiosidonnaiseen mahdollisuus jne? Kirjoitetaanko työsopimus vasta työn alkaessa vai jo Suomessa???


      • gsgsgsgjsjsjs

        Käytännössä vaan kielitaitoisimmat ei aina oo tehokkaimpia... se montako visaa naputat päivässä on se mikä ratkaisee! ;)


    • Piterissa

      On kokemusta mutta en voi kertoa ! Kolme kaveriani haki tänne ja se pääsi kenen ei pitänyt päässä. Venäjän kokemuksen omaavat jäivät pois. Voi pyhä sylvi nauramme nyt tätä shampanjan voimalla täällä.

    • miljoonaeuroaa

      Entäpä asumisasiat... ekana kuukautena joutuu selvästikin maksamaan itsensä kipeäksi: on varausmaksu takuuvuokra vuokra välityspalkkio asunnonvälittäjälle. Ja ties mitä muita menoja... onko edes mahdollista asua edullisesti nimenomaan Pietarissa...? Työpaikka on saatu, mutta tuo rahanmeno vähän huolestuttaa, varsinkin kun ekaa palkkaa pitää odottaa se kuukausi. Ja olis ihan kiva esim. syödä.

      Jos jollain (esim. tätä palstaa lukevalla viisumivirkailijalla) on tiedossa edullista kämppää niin saa ehdottaa :))

    • DasvidanjaTanja

      Olet päässyt töihin ja et tiedä mistään mitään! Moni ei pääse vaikka asuneet Pietarissa ja opiskelleetkin mutta kysy pomoiltasi eli konsuleilta neuvoja jotka valitsi sut sinne.
      Kai puhut Venäjää edes ja mene paikalliselle välittäjälle niin homma yhtä helppoa kuin Suomessakin. Käytä googlea niin heti löydät asuntoja jos nyt Venäjää osaat lukea. Miten Suomessa etsit asuntoja ja kai nyt Venäjää osaat hyvin ja taidetaan sinne valita niitä ketkä pihalla etupäässä ja joku koulupaperi vaan jolla ei tee siellä maassa käytännössä mitään tossa hommassa. Kai tunnet Pietarin jo entuudestaan vuosia asuneena!

    • miljoonaeuroaa

      Osaan venäjää ja olen asunut Venäjällä, en siis ole aivan pihalla. Tähän mennessä olen kuitenkin vain asunut opiskelija-asuntoloissa, ja mulla oli sellainen hassu käsitys, et asunnon vuokraaminen olisi Venäjällä halpaa. No mutta, rahanmenoa ei voi estää, mutta toivottavasti ei rahantuloakaan sitten kun työt alkaa... =)

    • satatuhattaeuroa

      Tervetuloa tänne koska itse lähden pois enkä tule kyllä koskaan takaisin. Jos puhut hyvin Venäjää tai täysin saat auttaa korkeasti palkattuja virkamiehiä vaikka niitten pitäs auttaa alaisiaan. Sekä kaverini ei pääse millään tänne töihin vaikka ovat Venäjällä asuneet, tehneet töitä, opiskelleet mutta ei ole koulupapereita heillä kun mulla muodollinen Yliopisto tutkinto joka ei auta tässä työssä yhtään.

      • j

        Tilanne on mennyt Pietarissa edellistenn viestien jälkeen paljon huonommaksi: ylitöihin valitaan mielivaltaisesti valittu joukko, asumikorvausta on verotettu jotain neljä vuotta väärin, jne.jne.


      • greigga
        j kirjoitti:

        Tilanne on mennyt Pietarissa edellistenn viestien jälkeen paljon huonommaksi: ylitöihin valitaan mielivaltaisesti valittu joukko, asumikorvausta on verotettu jotain neljä vuotta väärin, jne.jne.

        Ehkä sun kannattais vaihtaa työpaikkaa!


      • hshshshshsh
        greigga kirjoitti:

        Ehkä sun kannattais vaihtaa työpaikkaa!

        jep ja tuu suomeen tyhjän päälle!


    • Borjo

      Inflaatio Venäjällä syö palkkaa tehokkaasti ja paikan palkattu termi tulee varmasti tutuksi. Jos olet luova ihminen etkä duunari kuten allekirjoittanut niin pysy kaukana tästä työstä. Tässä työssä toistetaan kaavaa; otat hakemuksen -> tallennat koneelle -> tarkistat hakemuksen -> printtaat ja liimaat visan.

      Yksiön löytäminen järkevään hintaan läheltä työpaikkaa on vaikeata. Yleisin tapa asua on kimppakämppä, joko paikallisten kanssa tai sitten muiden virkailijoiden kanssa. Kallista se on jokatapauksessa, ellet sitten hanki asuntoa puolentunnin metromatkan päästä.

      Tekeehän tätä kun muutakan ei osaa, muuten en suosittele kenelläkään. Venäjän rakkaudesta tätä saattaa jaksaa tehdä hetken aikaa, mutta sitten realiteetit puskevat päälle ja työ syö ihmisen.

      • Ei luovat, ei tarkat

        Siis ei vähänkään luovat henkilöt eikä myöskään turhan pedantit, virheettömän tuloksen jälkeensä jättävät työntekijät. Aika monelle akateemiselle hankala tekijä on se, että työtä tehdään liukuhihnana ja määriä pitää syntyä. Sama kuin tuijottaisi tehtaalla ohi purjehtivia pulloja ja pähkäilisi, ovatko ne oikean muotoisia. Tautisen turruttavaa. Ehkä sopii niille, joiden mielestä BB on asiaohjelma.

        Käsiteltyjen hakemusten minimilukumäärävaatimukset ovat syntyneet aivottomien pikanaputtajien tulosten myötä. Ei heitä kiinnosta vähääkään se, tulisiko hakijalle myöntää viisumi. He käsittelevät sata hakemusta, jos konsuli käskee. Vaikka 200, jos joku kaheli käskee. Rahaa tulee ja rosvot kiittää. Se on suomalaista valtionhallintoa tämä. Itse pääsin pariksi päiväksi mukaan jenkkilähetystön järjestämään alan koulukseen. Heillä painopiste oli nimenomaan vaarallisten, ei-toivottavien henkilöiden pysäyttäminen kielteisellä viisumipäätöksellä. Suomella tulosmittari on kaikkien päätösten lukumäärä/viisumivirkailijatyöpäivä. Tulee meinaan pahuksen monta epärehellistä läpi.

        Olisi edes fyysistä hommaa, mutta ei - perä leviää.


    • karate kid

      Kaikkiin negatiivisiin viesteihin viitaten : kuitenkin työhön on hakijoita. Useat ovat olleet työssä vuosia. Jokaisella työpaikalla on ongelmansa ja kipukohtansa, mutta asioista on pystynyt aina puhumaan ja neuvottelemaan, jos olet tehnyt työsi hyvin ja tunnollisesti.
      Yleensä negatiivista ilmapiiriä viisumivirkailjoiden työssä ovat ylläpitäneet henkilöt, joille on tullut yllätyksenä, että palkan eteen tulisi tehdä töitä. Ettei työaika ole aikaa, jolloin hoidetaan henkilökohtaisia asioita kuten kirjoitetaan sähköpostia tai soitetaan kavereille ja perheelle Suomeen, ettei työajalla käydä suihkussa, ettei työajalla poistuta lounaalle/kauppaan/kävelylle leimaamatta talosta ulos.
      Se, että työnantajan mielestä työajalla tulee tehdä töitä tuskin on hyvä peruste sille, että työpaikka olisi huono.

      • sgsgsggsgsgs

        Ilmeistyikös joku lähetetty kommentoimaan? Juuri tuollaisia lintsaajiahan paikalta palkatut ovat, työmoraalittomia, ilmankos ovat paikalta palkattuja... onko lapset koulssa Suomen valtion kustannuksella? Vaimolla/miehellä elatus ja/tai suojatyöpaikka? Oma koulutustaso alempi tai sama kuin paikalta palkatuilla? Mitenkäs kielitaito? UM järjetänyt muuton ja asunnon?

        Hupsis, ja tiedätkö millaisia määriä ylitöitä viisumivirkailijat tekevätkään?:O


    • riib

      Kun sut palkataan Suomesta, kannattaa varmistaa työehdot. Onpa käynyt niin, että sinut on Suomessa haastateltu, palkattu, koulutettu. Olet irtisanonut asuntosi / pitänyt asuntosi Suomessa, hankkinut asunnon Pietarista, maksanut välityspalkkion ja takuuvuokran, tullut Pietariin, jopa ollut töissä pari päivää, ja sopimusta allekirjoittaessasi Pietarissa, sinulle selviääkin että palkka on pienempi kuin sinulle oli uskoteltu. Ja edut, joista sulle oli kerrottu, eivät koskekaan sinua, koska olet paikalta palkattu.
      Useasti saatat työsi ohessa joutua tilanteisiin, että saat tietoosi mahdollisia etuuksia, mutta ne ei liity suhun, koska oot paikalta palkattu. Kaikki pitää tarkistaa etukäteen!!!Ja joskus kukaan ei oikein tiiä, mitä tulisi tehdä, koska oot paikalta palkattu, joten oikeutesi ovat rajalliset. tai entäs työntekijät jotka on saanu turpaan? Noitakin juttuja kuulee. Ei tehdä mitään, ei tiietä kuinka toimia, ja ehkä jopa syytetään, että se oli sun oma vika.
      Jos oot kausityöntekijä, ehtosi ovat vielä erilaisemmat kuin peruspaikalta palkatun.
      Mutta miten voit toimia, jos sulle luvataan kesätyö ja sitten paikan päällä selviää, että ehdot on kerrottu niin epäselvästi ja johdatellen, että palkkasi onkin satoja euroja pienempi. Ei siinä vaiheessa lähetä enää kotiin, kun muille kesätöille on sanottu jo ei. Ni pakko on jäädä töihin ja toivoa, että 1600e riittää kahteen vuokraan ja elämiseen. (ei riitä).

      • studentka 24

        paljon paskaa allekirjoitan, mutta en sitä ettei palkalla eläisi. itse säästinkin rutkasti kun painoi n perse ruvella ylitöitä.

        paska pulju muuten, mutta hyvä tapa tienata opiskelurahoja!


    • asdfasdffff
      • limboko

        ei oo edistyny. eikä edisty. vastassa valtio, tekee mitä huvittaa.


      • Kantelu toimii

        Katsotaan muutaman vuoden kuluttua...

        Itse jouduin vuonna 2008 tulevan esimieheni, lähetetyn työntekijän minulle viisumia hakiessaan tekemän virheen myötä maksamaan 126 euroa viisumikuluja minulle myönnetystä viisumista. Olin siis vasta lähdössä kohdemaahan Suomesta. Vastaanottavan maan viisumikonsuli oli tulkinnut haettavan toisentyyppistä työviisumia, joka maksaa. Ja minä luulin, että minun pitääkin maksaa. Selvisi sitten paikan päällä, että minulle olisi kuulunut ilmainen viisumi. Muutaman kuukauden vaatimisen jälkeen työpaikkani Suomen lähetystö sai minulle vihdoin hommattua oikeanlaisen viisumin. Sain jatkaa maassaoloa - laillisesti. Mutta rahoja ei talouskonsuli halunnut palauttaa kirveelläkään. Sanoi vain, ettei hänen syy. Joopa-joo. Työsuhteen päätyttyä aikanaan valitin ulkoministeriöön. UM:stä kielteinen vastaus lisäyksellä, että asian päättää puhtaasti ko. lähetystö. Vastuutonta sakkia.

        Tein kantelun apulaisoikeusasiamiehelle. Hän oli täysin samaa mieltä kanssani, kehotti UM:ää maksamaan - ja UM maksoi. Vuosi 2011. Viivästyskorko jäi saamatta.

        Pahuksenmoinen urakka pienen summan takia. Ja kuinkahan monta kovapalkkaista virkamiestyöpäivää siihen käytettiinkään!


    • positiivinen

      hahah, täältä niin tunnistaa entisiä katkeroituneita visa virkailijoita. Omasta puolestani voin sanoa, että oli yhdet elämäni parhaista vuosista nuo viisumivirkailija vuodet. Helpolla työllä sai tienattua älyttömiä summia ja lomaa sai pitää melkein milloin halusi. Maailmaa tuli reissattua ristiin rastiin. Toista se on nyt Suomessa, pienellä palkalla ja lomat pidetään silloin kun määrätään.
      Totta on että siellä oli myös ongelmia, mutta missä työpaikassa ei olisi?

    • Vesaptri

      asiaa, viisumivirkailijan ona ika helppo kerätä lahjuksina muutama tonni ylimääräistä 0 veroprosentilla, ihan samoin kuin nyt sen erään nimeltämainitsemattoman yrityksen päällikkötaso tekee, hiukan silmät auki, korvaut auki ja suu auki vasta suljettujen ovien takana ja homma on bueno. Ainakin pietarissa pelittää kuin unelma, saadaan kk tasolla 300-800 viisumia ilman mitään ongelmia ja vikkelästi ihan millä lippareilla tahansa. Konsulaatti kyllä tietää mutat ummistaa taktisesti silmänsä eli aivan turvallinen homma. Helppo pyörittää kuljetushommia Suomessa venäläisillä, joilla on useampi eri nimillä oleva passi, voivat olla ihan kuinka paljon vain.

    • Helyckito

      Nonii! :D Täähän kuullostaa loistavalta työltä! Eikö ketään muita ole, joilla on hyviä kokemuksia tästä? :) Tätä kun lueskelee, niin kaikilla melkeinpä pelkkää huonoa kokemusta! :(

      • Positiivinen kokemus

        Mulla on ihan hyvät kokemukset. Hyvin olen viihtynyt, työ on ihan mieluisaa, ja palkka on minusta ihan OK, saattaa olla jopa parempi kuin vastaavantyylisessä työssä Suomessa. Kuitenkin eriarvoisuus lähetettyjen ja paikalta palkattujen välillä on ongelma, joka luo jännitettä.

        Talvisin saa hyvät rahat tienattua, kun on paljon ylitöitä.

        En mä kuitenkaan vakituisena viisumivirkailijana kyllä kovin kauaa olisi. Venäjältä saa suomalainen kyllä parempaakin työtä, jos koulutus on kohdallaan ja kieli sujuu. Mutta mielestäni työpaikka on oikein hyvä vaikkapa opiskelijalle tai vastavalmistuneelle.

        Työporukkakin on pääosin ihan mukavaa. Itseäni vain häiritsee alkoholikeskeisyys, työporukka ryyppää ja paljon.

        Kyllä kuitenkin kannattaa mielestäni lähteä töihin, kyllähän sieltä takaisin pääsee, jos työ ei miellytä.


    • kateeeeee

      onko kellään kokemusta murmanskin viisumikeskuksesta?
      olen kaksikielinen (venäjää täydellisesti) ja opiskelen valtio-oppia. Kannattaako siis hakea viisumivirkailijaksi?

    • UM:n toimintaa

      En voi suositella kenellekään. Älkää hyvät ihmiset menkö retkuun! Kaduin itse karvaasti lopulta, totuus paljastui vähitellen. Käyttävät röyhkeästi hyväkseen. Mikään laki ja säädös ei koske sinua, jos se olisi sinulle eduksi ja koskee, jos se on sinulle epäedullista. Konsulin puheilla kun kävin työsopimuksen rikkomista koskevista asioista (työnantajan puolelta) niin kohdeltiin kuin poliisikuulusteluissa. En halua tarkemmin edes palata tähän, niin hirveät muistot jäi. Palkkasaataviakin perin lopulta lakimiehen kanssa. Ja kastijärjestelmä on ihan kauhee. Lähetetyt työntekijät eivät edes tervehdi vaan katsovat alaspäin kuin pahaista rakkia...

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju, suorastaan historiallinen pala Suomen Pietarin pääkonsulaattia ja sen toimintatapoja että työkulttuuria.

      Eilenhän uutisoitaan että konsulaatti laitetaan Venäjän vaatimuksesta kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe